REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgi rachunkowe, ZUS

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

IFK poleca: Uwaga na fałszywe maile z ZUS

ZUS ostrzega przed fałszywymi mailami dotyczącymi zaległości składkowych na ubezpieczenia społeczne. Zawierają one zawirusowane oprogramowanie.

ZUS dofinansowuje inwestycje firm w poprawę warunków pracy

Na dofinansowanie inwestycji przedsiębiorców w poprawę warunków pracy ZUS przeznaczy w tym roku blisko 27 mln zł, z czego do tej pory wydano 12 mln zł. Mikroprzedsiębiorstwa mogą liczyć na 90-proc. dofinansowanie budżetu projektu, największe firmy – nawet do 500 tys. zł. Wartość najdroższego projektu dofinansowanego przez ZUS sięgnęła 300 tys. zł. Od początku roku wpłynęło ponad 2 tys. wniosków.

Inwestycje w poprawę bezpieczeństwa pracy w firmie przy wsparciu ZUS

ZUS przeznaczył w tym roku blisko 27 mln zł na dofinansowanie inwestycji przedsiębiorców w poprawę warunków pracy. W ramach programu mikroprzedsiębiorstwa mogą liczyć na 90-proc. dofinansowanie budżetu projektu, największe firmy – nawet do 500 tys. zł. Wartość najdroższego projektu dofinansowanego przez ZUS sięgnęła 300 tys. zł. Od początku roku wpłynęło ponad 2 tys. wniosków.

IFK poleca: Układ ratalny z ZUS korzystny dla płatnika

Jeżeli płatnik składek ze względu na swoją trudną sytuację, np. ekonomiczną, wie, że nie będzie w stanie opłacić składek ZUS, może skorzystać z rozłożenia należności składkowych na raty lub odroczenia terminu ich płatności. Od 1 grudnia 2015 r. zawarcie umowy z ZUS w tej sprawie będzie łatwiejsze i obejmie całość zadłużenia płatnika również w części finansowanej przez ubezpieczonych.

REKLAMA

Błędy w dokumentach przesyłanych do ZUS zmniejszy Interaktywny Płatnik Plus

Co miesiąc z ZUS kontaktuje się ponad 2 mln płatników składek, którzy przesyłają dokumenty 16 mln ubezpieczonych. Tylko przez pierwsze osiem miesięcy 2015 roku drogą elektroniczną wpłynęło 210 mln dokumentów ubezpieczeniowych, z czego korekty wymagało ponad milion. Błędne dokumenty mogą przyczynić się do wszczęcia postępowanie egzekucyjne przez ZUS. Na koniec III kwartału było prowadzonych 866 tys. postępowań wyjaśniających wobec 400 tys. płatników. Aby ograniczyć błędy, płatnicy mogą się kontaktować z Zakładem za pomocą programu Interaktywny Płatnik Plus (IPP).

ZUS dofinansuje BHP w firmach

Zakład Ubezpieczeń Społecznych realizuje program, który pozwala firmom skorzystać z dofinansowania na podnoszenie bezpieczeństwa i higieny pracy. Wsparcie jest zaadresowane do wszystkich płatników składek, ze szczególnym uwzględnieniem sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

ZUS utworzy stanowisko doradcy do spraw ulg i umorzeń

Do ZUS w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku wpłynęło prawie 34 tys. wniosków przedsiębiorców o rozłożenie na raty zaległości. W ponad połowie przypadków zgoda została udzielona, tylko 2 proc. wniosków odrzucono. Pozostałe wnioski pozostawiono bez rozpoznania, z czego połowę z winy płatników składek. W związku z tym ZUS zamierza utworzyć stanowisko doradcy do spraw ulg i umorzeń. Dzięki niemu ma się zwiększyć liczba udzielanych ulg, ma się także skrócić czas rozpatrywania wniosków.

Jak przeprowadzić inwentaryzację rur kanalizacyjnych

Jesteśmy przedsiębiorstwem wodociągów i kanalizacji (działającym w formie spółki z o.o.) posiadającym dużą liczbę środków trwałych trudno dostępnych. W jaki sposób należy przeprowadzić inwentaryzacje takich środków trwałych, jak np. rury kanalizacyjne?

REKLAMA

IFK poleca: Od 1 stycznia 2016 r. e-zwolnienia umożliwią pracodawcy ich szybką kontrolę

Od stycznia 2016 roku możliwe będzie wystawianie zwolnień lekarskich w formie elektronicznej (e-ZLA). Te automatycznie będą wysyłane do ZUS, skąd trafią na profil płatnika na Platformie Usług Elektronicznych. To oznacza, że pacjenci nie będą musieli dostarczać pracodawcy tradycyjnego druku. Pracodawca zaś będzie mógł szybko skontrolować prawidłowość wykorzystywania zwolnienia.

Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą przez internet?

Chcesz założyć jednoosobową działalność gospodarczą? Żeby to zrobić, wystarczy zarejestrować się online w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Zapoznaj się z instrukcją, jak otworzyć własną firmę przez internet.

Pełnokrwista postać księgowego, czyli wiedza, praktyka i etyka

Dobry księgowy, czyli osoba przygotowana do wykonywania zawodu księgowego, ma niezbędną wiedzę merytoryczną, posiada praktyczne umiejętności i doświadczenie w zawodzie, ale także przestrzega zasad etyki zawodowej. A zatem te trzy człony składają się na pełnokrwistą postać księgowego – mówi Franciszek Wala, prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, w wywiadzie dla portalu Infor.pl

Zasiłek chorobowy - kiedy może zostać cofnięty przez ZUS

W przypadku choroby pracownicy nie są pozostawieni samym sobie. Wszystkie osoby objęte ubezpieczeniem mogą liczyć na zasiłek chorobowy. Jego wysokość zależy od przyczyny niezdolności do pracy. Jeśli jest ona konsekwencją wypadku w pracy, choroby zawodowej lub ciąży, można liczyć na 100 proc. wynagrodzenia. Istotne jest jednak to, by okres zwolnienia wykorzystywać zgodnie z jego przeznaczeniem. Praca zarobkowa wykonywana w tym czasie może być powodem utraty zasiłku za cały okres zwolnienia. Tylko w I połowie 2015 roku ZUS wydał 12,5 tys. decyzji o cofnięciu zasiłku.

OPP wyodrębnią w ewidencji księgowej środki pochodzące z 1 proc.

W wyniku zmian o ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy o fundacjach, która zacznie obowiązywać od 9 listopada 2015 r., organizacje pożytku publicznego (OPP) będą musiały wyodrębniać w ewidencji księgowej środki pochodzące z 1 proc., w tym wysokość środków wydatkowanych na promocję 1 proc. PIT.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2016 r.

Minister Finansów w drodze rozporządzenia określił normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, które będą obowiązywały w 2016 r.

Czy przedsiębiorcy powinni kontrolować swoich księgowych?

Kontrola podstawą zaufania – to powiedzenie warto wprowadzać w codzienne życie biznesowe, także w odniesieniu do księgowych. Okazuje się, że zarobki pracownika piastującego stanowiska głównej księgowej w dużych miastach sięgają nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych za miesiąc pracy. Jest to więc posada wysoko ceniona i ciesząca się zaufaniem prezesów i właścicieli firm. Nierzadko jednak zdarza się, że chciwość i pazerność ludzka bierze górę nad racjonalnym myśleniem. Prezesi wpadają w pułapki finansowe zastawiane przez główne księgowe.

Jak ująć koszty kapitalnego remontu w księgach rachunkowych

Firma dokonała kapitalnego remontu biurowca. Czy koszty związane z tym remontem powinna rozłożyć w czasie, czy powiększyć wartość środka trwałego i dokonywać odpisów amortyzacyjnych? Jak ująć te koszty w księgach rachunkowych?

IFK poleca: W 2016 r. zniknie obowiązek dostarczania zwolnienia lekarskiego

Od stycznia 2016 roku lekarze będą mogli wystawiać elektroniczne zwolnienia lekarskie, nazywane e-ZLA. Nie oznacza to jednak, że od tej daty znikną dotychczasowe zwolnienia papierowe. Te będzie można stosować do końca 2017 roku.

Nie ma ujemnych skutków deregulacji

Jako Stowarzyszenie Księgowych w Polsce przyjmujemy z zadowoleniem fakt, że nie potwierdziły się obawy i zagrożenia, o których dyskutowało środowisko. Na razie możemy powiedzieć, że nie ma ujemnych skutków deregulacji usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych – mówi Franciszek Wala, prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, w wywiadzie udzielonym dla portalu Infor.pl

Renta rodzinna z ZUS 2015 / 2016 - średnio ponad 1,8 tys. zł miesięcznie pobiera ponad 1,2 mln osób

Rentę rodzinną pobiera obecnie (październik 2015 r.) w Polsce 1,27 mln osób, najczęściej kobiety. W 2014 roku ZUS przyznał ponad 42 tys. nowych świadczeń. Na rentę mogą liczyć członkowie rodziny zmarłego, przede wszystkim małżonkowie i dzieci, który w chwili śmierci miał ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy albo tylko spełniał warunki do ich przyznania. Wysokość renty uzależniona jest od liczby osób, które są uprawnione do jej pobierania i wynosi od 85 do 95 proc. świadczenia, jakie pobierał zmarły.

IFK poleca: Zniknie oddzielna kategoria zysków i strat nadzwyczajnych

W ustawie o rachunkowości odstąpiono od prezentowania w sprawozdaniach finansowych oddzielnej kategorii zysków i strat nadzwyczajnych. Nie oznacza to jednak oczywiście, że zdarzenia losowe nie będą nigdzie ewidencjonowane. O tego typu zdarzenia uzupełniono bowiem wykaz pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych.

Jak ująć w księgach rachunkowych nieodpłatne świadczenie

Firma kupuje jabłka od okolicznych producentów z przeznaczeniem na poczęstunek dla pracowników, z którego korzystają także odwiedzający firmę kontrahenci. Czy dla pracowników wartość skonsumowanych owoców stanowi przychód jako nieodpłatne świadczenie opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych? Jak to zdarzenie ująć w księgach rachunkowych?

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. jednostki gospodarcze, których przychody netto w 2015 r. osiągną co najmniej wartość 5.092.440 zł, będą zobowiązane do prowadzenia pełnej rachunkowości.

Przedsiębiorcy proponują podwyżkę dla pracowników w wysokości 25%

Eksperci Związku Przedsiębiorców i Pracodawców zaprezentowali swoją propozycję nowego systemu podatkowego, w którym pojawiła się propozycja automatycznej, ustawowej zmiany umów o pracę, w wyniku której pracownicy otrzymaliby średnio 25% podwyżki na rękę.

Nowoczesne archiwum online i offline

Porządek w dokumentach to dla każdej firmy – niezależnie od jej wielkości – niemałe wyzwanie. Jak uporządkować wszystko tak, by każdy dokument można było znaleźć bez problemu w ciągu kilku sekund? Jak zarządzać archiwum, by nie tracić czasu na przerzucanie kolejnych segregatorów? Integracja tradycyjnego archiwum z wersją elektroniczną jest idealną receptą na każdy bałagan w dokumentach.

Na Platformie Usług Elektronicznych ZUS zarejestrowało się już 1,3 mln osób

Profile na Platformie Usług Elektronicznych ZUS założyło już ponad 1,3 mln osób. Pozwala im to na kontakt z ZUS drogą elektroniczną.

Elektroniczna księga podatkowa w ujednoliconej formie

Nowelizowane przepisy Ordynacji podatkowej zakładają wprowadzenie wielu automatycznych procesów, które będą się odbywać w środowisku informatycznym. Nowela przewiduje wprowadzenie ujednoliconej elektronicznej księgi podatkowej. W związku tym przedsiębiorca będzie prowadził elektroniczną księgę podatkową i podlegał elektronicznym kontrolom.

IFK poleca: ZUS DRA - będzie nowy wzór deklaracji

Od nowego roku będzie obowiązywał zmodyfikowany wzór deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA. Zmiana ma na celu dostosowanie formularza do nowych regulacji dotyczących świadczeń rodzinnych.

IFK poleca: Refundacja składek również w razie spóźnienia

Od 1 października 2015 r. prawo do refundacji składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne i rentowe) z PFRON otrzymają m.in. niepełnosprawni przedsiębiorcy, którzy nie opłacili w terminie tych składek. Warunkiem jest jednak, aby wpłata została dokonana w ciągu 14 dni od dnia upływu terminu wynikającego z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Składki za pracodawców i pracowników zapłaci budżet państwa

Wiceminister finansów Artur Radziwiłł wyjaśnił, że kluczowym elementem propozycji PO jest likwidacja składek na ZUS i NFZ, co oznacza, że ani pracodawca, ani pracownik nie musieliby odprowadzać tych składek. Płacone byłyby one przez budżet państwa.

ZUS sprawdza pracodawców - co druga kontrola wykazuje nieprawidłowości

Tylko w ubiegłym roku ZUS przeprowadził ponad 80 tys. kontroli płatników składek, które pozwalają m.in. sprawdzić, czy pracodawcy wywiązują się ze swoich obowiązków względem pracowników. Z tego w blisko 43 tys. przypadków ujawniono nieprawidłowości. Kontrole z zasady mają stać na straży praw ubezpieczonych, ale pomagają też płatnikom w realizacji ich obowiązków.

IFK poleca: Zmiany w rachunkowości istotne już w 2015 r.

23-ego września wchodzą w życie zmiany ustawy o rachunkowości. Nowe przepisy maja zastosowania po raz pierwszy do sprawozdania finansowego sporządzonego za 2016 r. Oznacza to, że przedsiębiorcy już od 1 stycznia 2016 r. powinny prowadzić ewidencje księgową według nowych przepisów. Należy pamiętać, że zmiany przepisów ustawy o rachunkowości powodują obligatoryjne zmiany polityki (zasad) rachunkowości, które należy ująć w księgach rachunkowych stosując pełne retrospektywne ujęcie. W praktyce polega ono m.in. na konieczności zmian w zakładowym planie kont, dostosowaniu systemów finansowo-księgowych do nowej struktury bilansu i rachunku zysków i strat oraz zapewnieniu prezentacji danych porównawczych już za 2015 r.

Księgi rachunkowe spółki postawionej w stan likwidacji

Rozpoczęcie procesu likwidacyjnego w spółce wiąże się z obowiązkiem stosowania szczególnych zasad rachunkowości, które znajdują odzwierciedlenie w sposobie prowadzenia ksiąg rachunkowych. Przed rozpoczęciem likwidacji spółka zobowiązana jest m.in. do przeprowadzenia inwentaryzacji, przeszacowania wartości aktywów do wartości odzyskiwalnej, utworzenia rezerw na przyszłe zobowiązania oraz rezerwy na zagrożenie utraty zdolności do kontynuacji działalności.

Układ ratalny z ZUS na nowych zasadach

Płatnicy składek, którzy nie regulują należności składkowych w terminie i mają z tego tytułu zadłużenie, będą mogli zawrzeć układ ratalny lub przesunąć termin płatności składek na korzystniejszych warunkach niż obecnie. ZUS obejmie układem ratalnym lub odroczy termin płatności całe zadłużenie płatnika (również w części finansowanej przez ubezpieczonego). Zmiany mają ułatwić przedsiębiorcom spłatę należności wobec ZUS.

E-zwolnienie lekarskie

Jak będzie wyglądała kwestia nowych zwolnień lekarskich? Czy będą dostarczane do pracodawcy? Czy to prawda, że elektroniczne zwolnienie zastąpi dotychczas stosowane papierowe L4? I pytanie najważniejsze – kiedy e-zwolnienie wejdzie w życie? W poniższym artykule dowiesz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o e-zwolnieniach.

Odpisy aktualizujące przy sprzedaży towarów poniżej ceny zakupu

Firma zamierza dokonać wyprzedaży partii towarów handlowych z poprzednich kolekcji poniżej ich ceny zakupu. Jak ująć w księgach rachunkowych taką operację? Czy na firmie ciąży obowiązek utworzenia odpisu aktualizującego wartość zapasów?

Rozliczenie w barterze – konieczna faktura!

Rozliczając się w barterze, nie można jedynie wymienić się towarem lub usługami. Taką transakcję również trzeba zaksięgować. Jak zrobić to prawidłowo?

Jak ująć w księgach rachunkowych odprawę emerytalną

Pracownik samorządowej jednostki budżetowej złożył wypowiedzenie umowy w związku z przejściem na emeryturę. Pracownikowi wypłacono odprawę emerytalną. Jak wypłata tej odprawy powinna zostać ujęta w księgach rachunkowych jednostki i do jakiego paragrafu klasyfikacji budżetowej powinna zostać zaklasyfikowana?

NGO-sy będą miały prościej! Zmiana w ustawie o rachunkowości w 2016 r.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę, która zmienia dotychczasowe brzmienie ustawy o rachunkowości. Jest to dobra wiadomość dla małych organizacji oraz organizacji pozarządowych – oznacza to bowiem prostsze zasady prowadzenia księgowości. Na czym będzie ona teraz polegać?

Wycena i księgowanie instrumentów finansowych spółki

Spółka z o.o., która od tego roku podlega obowiązkowi badania sprawozdania finansowego, kupiła w czerwcu 2015 r. obligacje Skarbu Państwa pięcioletnie i traktuje je jako lokatę krótkoterminową. Jak powinna wyceniać obligacje? Jak wybór wyceny będzie wpływał na wynik finansowy spółki? Jaka będzie wycena na dzień bilansowy 2015 r., jeżeli nie zostaną sprzedane do końca roku?

Ewidencja księgowa zakupu paliwa do pojazdów służących działalności mieszanej

Jak po 1 lipca 2015 r. ująć w księgach rachunkowych zakup paliwa do pojazdów wykorzystywanych w działalności mieszanej? Czy nieodliczony VAT od zakupu paliwa do firmowych samochodów osobowych można zliczyć do kosztów uzyskania przychodów? W jaki sposób wykazać kwotę netto oraz odliczony VAT w deklaracji VAT?

Wydatki na odzież z logo firmy w księgach rachunkowych

Spółka dokonała zakupu ubrań służbowych opatrzonych logo firmy, które otrzymali pracownicy spółki mający bezpośredni kontakt z klientami. Czy wydatki na zakup tej odzieży stanowią koszty podatkowe? Jak prawidłowo ująć taki wydatek w księgach rachunkowych? Czy są to koszty reklamy, czy reprezentacji?

Umowa zlecenia z małżonkiem lub innym członkiem rodziny a składki ZUS

Umowa zlecenia podpisana z członkiem rodziny przedsiębiorcy nie daje możliwości zaoszczędzenia na składkach ZUS. Na potrzeby ZUS-u rodzinę rozlicza się według zasad określonych dla „zwykłych” zleceniobiorców.

IFK poleca: Profilaktyczne badania lekarskie a składki ZUS

Poniesione przez pracodawcę koszty profilaktycznych badań lekarskich z zakresu medycyny pracy wynikają z jego obowiązków i nie stanowią dla pracownika podstawy wymiaru składek ZUS. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku zleceniobiorców. Jeśli zleceniodawca skieruje zleceniobiorcę na badania, to ich koszt będzie stanowił dla zleceniobiorcy przychód podlegający oskładkowaniu.

ZUS dofinansowuje firmy na działania związane z BHP

Zakład Ubezpieczeń Społecznych daje przedsiębiorcom możliwość poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy w firmie. Sprawdź program dofinansowania!

Jak ująć fakturę VAT RR w ewidencji księgowej

W przypadku gdy zakupy produktów rolnych dokonywane są od rolników ryczałtowych, to spółka nabywająca te produkty, zobowiązana jest do wystawienia faktury VAT RR i przekazania jej oryginału zbywcy. Zakupy produktów rolnych dokonywane u rolników mogą zostać ujęte w księgach rachunkowych tylko na podstawie faktury VAT RR. Jak ująć taką fakturę w ewidencji księgowej?

Koszty związane z pozyskaniem poręczenia w księgach rachunkowych

Spółka zawarła umowę poręczenia kredytu hipotecznego. Spółce matce, bo to ona jest poręczycielem, będzie ona wypłacać przez trzy lata wynagrodzenie za udzielone poręczenie. Wysokość poręczenia jest ustalona na podstawie cen rynkowych. Jak należy ująć operacje gospodarcze związane z uzyskanym poręczeniem w księgach rachunkowych?

Uproszczona ewidencja zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych

Wprowadzenie rozwiązania umożliwiającego prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych (w tym stowarzyszeń) – takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o rachunkowości, która zacznie obowiązywać od 2016 r.

Jak sprawdzić, czy pracodawca odprowadza składki do ZUS

Każdy ubezpieczony, poprzez swoje konto w ZUS na Platformie Usług Elektronicznych, może na bieżąco sprawdzać czy pracodawca odprowadza składki, ile środków zostało zgromadzonych na koncie i jaka ich część trafiła do OFE. W ten sposób łatwo sprawdzić prognozowaną emeryturę. Osoby, które nie założyły jeszcze konta na PUE, o swoich składkach dowiedzą się z listów o stanie konta ubezpieczonego, których wysyłkę ZUS rozpoczął w czerwcu. Listy dotrą do 16 mln osób.

Oszustwa księgowe a rachunkowość kreatywna

Mimo, iż rachunkowość kreatywna stanowi postępowanie w granicach prawa to jest ona bardzo często używana w negatywnym znaczeniu. Tymczasem zniekształcenie obrazu sytuacji finansowej przedsiębiorstwa oraz działanie wykraczające poza obowiązujące przepisy stanowią oszustwo księgowe. Celem niniejszego artykułu jest rozróżnienie pojęcia rachunkowości kreatywnej od agresywnej, niezgodnej z istotą rachunkowości. Zjawiska omówione zostaną na przykładzie włoskich przedsiębiorstw. Uwaga skupiona zostanie na globalnej grupie Parmalat - najbardziej spektakularnym przypadku oszustwa księgowego we Włoszech.

Przechowywanie dokumentacji przedsiębiorstwa – uporządkowane archiwum

Dokument, bez względu na to, czy jest on papierowy, czy elektroniczny, stanowi pierwszorzędny dowód każdej transakcji lub sprawy. Dlatego też prowadząc firmę, musimy pamiętać o tym, aby nasza dokumentacja była prowadzona i przechowywana fachowo. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której istotny dla nas dokument ginie, bądź zostaje uszkodzony. Jak więc przechowywać dokumenty w przedsiębiorstwie, tak aby nasza firma działała sprawnie?

REKLAMA