REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

PIT - koszty, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ułatwienia dla przedsiębiorców - mniej obowiązków wobec Inspekcji Sanitarnej i PIP

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność, a także przedsiębiorcy zmieniający zakres swojej działalności, nie mają już obowiązku zgłaszania danych do Państwowej Inspekcji Sanitarnej(PIS) Państwowej Inspekcji Pracy(PIP).

Umorzenie udziałów za wynagrodzeniem w formie niepieniężnej – skutki w CIT

W związku z umorzeniem udziałów za wynagrodzeniem w formie wydania składnika majątkowego, którego wartość księgowa jest niższa niż księgowa wartość umarzanych udziałów, po stronie spółki wypłacającej nie powstanie przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu CIT.

Usługa doradcza związana z dotacją na wytworzenie środka trwałego – czy jest kosztem podatkowym

Firma produkująca okna uzyskała dotację na budowę hali produkcyjnej. W celu pozyskania dotacji konieczne było jednak skorzystanie z usług doradczych. Wątpliwości podatnika budzi sposób zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatku na zakup usługi doradztwa przy ubieganiu się o dofinansowanie.

Jakich pracowników szukają pracodawcy

Polskie firm wciąż potrzebują specjalistów i menadżerów – wynika z raportu Antal International. Największym powodzeniem wśród pracodawców cieszą się fachowcy z branży e-commerce oraz IT. W 2013 r. w górę mają pójść ich wynagrodzenia.

REKLAMA

Mniej obciążeń dla firm

Przedsiębiorcy czekają na szybkie wdrożenie nowej ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych. W ustawie zawarto pakiet nowelizacji aż szesnastu ustaw, mających zmniejszyć uciążliwe obciążenia administracyjne, nałożone na przedsiębiorców.

Abolicja składek ZUS dla przedsiębiorców. Jak z niej skorzystać?

Dnia 15 stycznia 2013 r. weszła w życie ustawa dająca możliwość umorzenia nieopłaconych składek na ZUS osobom prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą. Abolicja dotyczy okresu od stycznia 1999 do lutego 2009 r.

Spóźnione koszty firmowe wciąż można rozliczyć

Aby wyliczyć właściwą kwotę zaliczki na podatek dochodowy, wszystkie koszty z danego okresu muszą zostać wprowadzone do KPiR przed 20 dniem miesiąca następującego po rozliczanym okresie. Może jednak się zdarzyć, że przedsiębiorca z różnych powodów nie ujmuje wszystkich kosztów firmowych w tym terminie. Czy takie koszty mogą zmniejszyć kwotę podatku później?

Komu zaszkodziła likwidacja podwójnej zaliczki za listopad

Likwidacja tzw. podwójnej zaliczki za listopad nie jest dobrym rozwiązaniem dla wszystkich. Przedsiębiorcy, którzy są na skali, a grudzień jest w ich biznesie okresem kumulacji sprzedaży mogą być zmuszeni do zamrożenia gotówki na kilka miesięcy.

REKLAMA

Jak zmienią się zasady korzystania z podatku tonażowego

Armatorzy nie będą mogli odliczać od podatku tonażowego składek na ubezpieczenie zdrowotne i na ubezpieczenie społeczne - wynika z nowelizacji ustawy o podatku tonażowym.

Bez AC nie wrzucisz w koszty naprawy samochodu

Koszty naprawy uszkodzonego w wypadku drogowym samochodu mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Dotyczy to jednak wyłącznie sytuacji, gdy przedsiębiorca ma wykupioną dobrowolną polisę ubezpieczeniową autocasco (AC).

OC przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodu

Zakup polisy ubezpieczenia OC przez przedsiębiorcę na wypadek szkód wyrządzonych w związku z prowadzoną przez niego działalnością są kwalifikowane jako koszty podatkowe. Nie dotyczy to jednak ubezpieczenia OC zakupionego dla członków zarządu spółki.

Remont i ulepszenie w kosztach uzyskania przychodu

Zarówno remont, jak i ulepszenie środka trwałego można, co do zasady, zaliczyć do kosztów podatkowych. Koszty remontu środka trwałego zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w całości w chwili ich poniesienia. Natomiast wydatki na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość i dlatego trzeba je rozliczać w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne.

Grudniowe koszty zmniejszają PIT i VAT

Chcesz mieć niższy podatek za ostatni okres rozliczeniowy (dotyczy to PIT i VAT) - zrób zakupy firmowe jeszcze w grudniu. Kupując np. biurko, fotel, komputer, czy regał o wartości do 3 500 zł, można obniżyć PIT za 2012 rok. Dla obniżenia VAT-u nie ma znaczenia wartość dokonywanych zakupów. Konieczne jest natomiast uzyskanie faktury jeszcze w tym miesiącu.

Koszty 2013 / 2014 - brak zapłaty to korekta kosztów w PIT i CIT

Podatnicy PIT i CIT od 1 stycznia 2013 roku będą musieli korygować koszty uzyskania przychodu, jeżeli nie uiszczą kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności ustalonego przez strony. W przypadku gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni – korekta kosztów jest konieczna w przypadku nieuregulowania należności w ciągu 90 dni od dnia zaliczenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu do kosztów uzyskania przychodów (kosztów podatkowych).

Zapłać albo pomniejsz koszty, czyli zmiany w podatku dochodowym 2013

Z początkiem 2013 r. wchodzą zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, wprowadzane jako część tzw. III ustawy deregulacyjnej. Najważniejsza zmiana, to konieczność pomniejszania kosztów uzyskania przychodów przez przedsiębiorców, którzy zalegają z płatnościami za zakup towarów i usług. W jaki sposób funkcjonuje ten mechanizm?

Wystawianie faktur przez przedsiębiorcę, czy zawsze jest to konieczne?

Wystawianie faktur przez przedsiębiorcę, który jest czynnym podatnikiem jest pewnego rodzaju udokumentowaniem jego pracy jako podatnika VAT. Jednak jest to czynność obowiązkowa jedynie, wtedy, gdy dotyczy czynności dokonywanych dla innych przedsiębiorców.

Stypendia dla wybitnych młodych naukowców są zwolnione z PIT

Stypendia przyznawane przez Ministra Nauki z puli stypendiów dla wybitnych młodych naukowców, są objęte całkowitym zwolnieniem podatkowym, wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o PIT.

Wydatki na eksploatację samochodów demonstracyjnych są kosztem podatkowym bez kilometrówki

Nie trzeba prowadzić ewidencji przebiegu samochodów demonstracyjnych, by móc zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatków eksploatacyjnych. Wydatki związane z ubezpieczeniem samochodów osobowych zaliczane są do kosztów podatkowych w ramach limitu.

Powrót do zwolnienia podmiotowego z VAT

Podatnicy VAT miewają wątpliwości kiedy można powrócić do zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług. Czy z początkiem dowolnego miesiąca w danym roku podatkowym, czy dopiero z początkiem nowego roku?

Nie płacisz dostawcom – nie masz kosztów i nie odliczasz VAT

Od 2013 roku podatników, którzy nie regulują w terminie swoich zobowiązań dotkną poważne sankcje podatkowe. Jeżeli zaliczą do kosztów podatkowych zobowiązanie i nie zapłacą faktury w ciągu 30 dni od terminu płatności – będą musieli korygować koszty. Tak samo muszą postąpić z VAT naliczonym wynikającym z niezapłaconej faktury. Mali podatnicy nie będą płacili VAT dopóki nie otrzymają zapłaty od kontrahenta - znika 90. dniowy okres, po którym trzeba płacić VAT mimo braku otrzymania należności.

Czynsz za wynajem samochodu jest kosztem uzyskania przychodu

Wydatki na wynajęcie samochodów osobowych od firm rent a car, z kierowcą lub bez kierowcy są kosztem uzyskania przychodu. W przypadku czynszu najmu samochodu nie obowiązuje limit wynikający z kilometrówki, nie ma więc konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Tak uważają sądy administracyjne z Naczelnym Sądem Administracyjnym na czele. Niestety Minister Finansów ma inne zdanie.

Darmowy dojazd do pracy, to z reguły brak podwyższonych kosztów w PIT

Pracownicy mieszkający w innej miejscowości niż siedziba zakładu pracy mają prawo do zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów w PIT. Jednym z warunków pozwalających na skorzystanie z tych wyższych kosztów, jest brak zwrotu kosztów dojazdu ze strony pracodawcy. Ale od tej reguły jest wyjątek.

Beneficjenci dotacji unijnych mogą nie skorzystać z jednorazowej amortyzacji

Jednorazowa amortyzacja, to sposób na szybkie powiększenie kosztów i jednocześnie na niższy podatek dochodowy. Z jednorazowej amortyzacji wydatków inwestycyjnych nie skorzysta przedsiębiorca, który otrzymał dotacje unijne w wysokości ponad 200 tys. euro.

Jak rozliczyć się z przejechanych kilometrów?

Samochód jest nieodłącznym elementem wyposażenia w wielu firmach. Wielu też przedsiębiorców nie wyobraża sobie funkcjonowania swojego przedsiębiorstwa bez auta. Do wypełniania obowiązków służbowych pracodawcy najczęściej powierzają pracownikom auta firmowe. Pojawia się pytanie w jaki sposób rozliczyć się z kilometrów przejechanych w ramach wypełnianych obowiązków?

Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta?

Nierzetelni kontrahenci to duży problem dla przedsiębiorców, ponieważ brak zapłaty od klienta stanowi podwójny problem – oprócz braku należności za sprzedany towar lub usługę, przedsiębiorca dodatkowo traci z uwagi na konieczność zapłaty podatków. Dlatego warto poświęcić czas na sprawdzenie wiarygodności kontrahenta przed nawiązaniem współpracy. W jaki sposób można to zrobić?

Amortyzacja mieszkania przeznaczonego na biuro firmy

Prowadząc działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu niejednokrotnie decydujemy się na zaliczenie do kosztów podatkowych naszej firmy części wydatków związanych z powierzchnią przeznaczoną na biuro. Nie możemy przy tym zapomnieć o możliwości zaliczenia do kosztów odpisów amortyzacyjnych od części wartości naszego mieszkania.

Karta podatkowa jako forma opodatkowania działalności gospodarczej

Zbliża się początek kolejnego roku, wiele osób planuje zapewne rozpoczęcie lub rozszerzenie jakiegoś własnego biznesu. Warto więc pomyśleć o możliwych formach opodatkowania. Karta podatkowa to sposób opodatkowania przewidziany głównie dla osób prowadzących indywidualną działalność gospodarczą.

Podróże służbowe pracowników i przedsiębiorców – rozliczenia podatkowe

Od 2007 roku nie zmieniły się limity diet i należności z tytułu podróży służbowych wynikające z rozporządzeń Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Jednak już wiadomo, że wreszcie od 1 marca 2013 roku nastąpi podwyższenie tych stawek. Dieta wzrasta do 30,- zł. Ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowej wyniesie 6,- zł, a ryczałt za nocleg 45,- zł. Wyższe będą też diety zagraniczne i limity noclegowe w delegacjach zagranicznych. Ma to oczywiście swój istotny podatkowy wymiar.

Wydatki na mieszkanie w kosztach firmy – jak to zrobić

Prowadząc działalność gospodarczą w miejscu zamieszkania mamy prawo przeznaczyć część jego powierzchni na siedzibę firmy. Z tym wiąże się możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych firmy odpowiedniej części wydatków ponoszonych na mieszkanie. Przecież to właśnie tutaj pracujemy lub przyjmujemy klientów.

Firma w mieszkaniu – trzeba wydzielić część tylko na biznes

Można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z utrzymaniem i eksploatacją lokalu mieszkalnego tylko wtedy, gdy lokal ten, jako całość (lub przynajmniej wyodrębnione w tym lokalu pomieszczenie) służy tylko i wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej i jednocześnie nie służy celom osobistym. Tak uważają organy podatkowe.

Od 2013 roku kasy fiskalne prawie dla wszystkich

Stosowanie kas fiskalnych będzie od 2013 r. obowiązkowe dla podatników mających obrót przynajmniej 1667 zł miesięcznie (20 tys. zł rocznie).

Jak rozliczyć delegację zagraniczną właściciela firmy?

Polskie przepisy zezwalają przedsiębiorcom rozliczać koszty delegacji zagranicznych. W tym celu należy zastosować szereg zasad, których nie stosuje się wobec delegacji krajowych. Co warto wiedzieć o zaliczaniu zagranicznych podróży służbowych do kosztów firmowych?

Firmowy motocykl – ograniczone prawo odliczenia VAT

Przedsiębiorcy dokonującemu zakupu firmowego auta, które będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do odliczenia z tego tytułu podatku VAT w ograniczonym zakresie. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku firmowego motocykla.

Podatek od nieruchomości 2013 – jak zwykle stawki maksymalne rosną

W 2013 roku obowiązywać będą wyższe stawki maksymalne podatku od nieruchomości i innych podatków i opłat lokalnych. Podwyżki mogą dotknąć właścicieli nieruchomości, samochodów ciężarowych, handlujących na targowiskach czy wyjeżdżających do uzdrowisk. Mogą, bo decyzja o ich uchwaleniu należy do rad gmin.

Przedsiębiorca taniej podróżuje autostradą – odlicza koszty i VAT

Przejazd autostradą może kosztować przedsiębiorcę co najmniej 18% mniej, a w skrajnym przypadku oszczędność może wynieść nawet 44% pobieranej opłaty. O tyle koszty związane z przejazdem przez koncesjonowaną autostradę obniży przedsiębiorca, który jest podatnikiem VAT i rozlicza PIT na zasadach ogólnych, według wyższej 32% stawki.

Opodatkowanie przychodów ze sprzedaży odziedziczonych jednostek uczestnictwa

Kwestia opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia odziedziczonych jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych budzi nadal wątpliwości. Wyrok WSA w Warszawie z 22 maja 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 2593/11, tylko wzmógł zainteresowanie podatników. Jak dotąd organy podatkowe i sądy nie wykształciły jednolitej interpretacji w tej sprawie.

Czy wydatki na alkohol mogą być kosztem uzyskania przychodu?

Do niedawna wydawało się, że absolutnie nie. Zarówno organy podatkowe jak i sądy zgodnie twierdziły, że wydatki na napoje alkoholowe podawane zarówno na spotkaniach z kontrahentami, jak i na szkoleniach, czy imprezach integracyjnych nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych. Jednak ostatnio inną wykładnię przepisów zaprezentował odnośnie spotkań integracyjnych Naczelny Sąd Administracyjny. Trudno jeszcze obecnie zgadywać, czy tą wykładnię podzielą inne składy orzekające sądów administracyjnych.

Posiłek w restauracji to reprezentacja – wydatki nie są kosztem uzyskania przychodu

Wydatki związane ze spotkaniem biznesowym z aktualnym lub potencjalnym klientem, dotyczące nabycia usług gastronomicznych np. w restauracji, nie stanowią kosztu uzyskania przychodu, w przeciwieństwie do tych oferowanych kontrahentom w biurze-siedzibie podatnika. Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 maja 2012r. (II FSK 2341/10).

PIT od dochodu ze sprzedaży nieruchomości - koszty spadkobierców

Przy sprzedaży nieruchomości podstawą opodatkowania PIT jest dochód (różnica między przychodem i kosztami jego uzyskania). Jednak konkretne przepisy, które tworzą tę zasadę, mogą prowadzić do rażącego pokrzywdzenia osoby, która nabyła nieruchomość w drodze dziedziczenia.

Opłaty bankowe są kosztem, premia za lojalność – przychodem

Do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć opłaty za prowadzenie rachunku bankowego, a także za wszystkie ewentualne usługi dodatkowe (przykładowo: obsługa księgowa i podatkowa, concierge urzędowe, czy pakiet ubezpieczeń majątkowych związanych z ryzykami występującymi przy prowadzonej działalności gospodarczej). Jednak nie można uznać za koszt uzyskania przychodów wydatków na inwestowanie przez bank ustalonych kwot w wybrany produkt inwestycyjny.

Spór z byłym pracownikiem – czy wydatki na ten cel są kosztem podatkowym pracodawcy?

Zdaniem organów podatkowych ani zapłata odszkodowania pracownikowi (np. za naruszenie przepisów o rozwiązywaniu umów o pracę), ani koszty sądowe związane ze sporem z byłym pracownikiem nie są kosztem uzyskania przychodu dla pracodawcy. Na szczęście sądy administracyjne są nieco innego zdania.

Błędy na paragonach z kasy fiskalnej a księgowanie w pkpir

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wystawianych paragonach, w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) nie ujmuje się korekt poszczególnych paragonów, a wartości wynikające z raportów dobowych, bądź ich zestawień, pomniejszone, bądź powiększone o sumę wartości korekt poszczególnych paragonów, wynikającą z odrębnej ewidencji, prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług. Jeżeli część z błędnie zarejestrowanych na kasie rejestrującej wpłat dotyczy środków pieniężnych nie stanowiących przychodu podatkowego (zaliczek na poczet wykonania przyszłych usług), ww. korekty będą miały również wpływ na kwoty wykazane uprzednio w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Termin potwierdzenia nadania NIP dla nowego przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą, muszą wystąpić o nadanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP). W zależności od przyczyny skutkującej koniecznością legitymowania się tym identyfikatorem, terminy przewidziane na złożenie stosownego wniosku mogą różnić się od siebie. Jednak zgodnie z nadrzędną zasadą, zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jeden raz, w terminie najwcześniejszym.

Wycięcie drzewa bez zezwolenia może kosztować firmę nawet kilkaset tysięcy złotych

Przedsiębiorcy muszą wiedzieć, że za usunięcie większych drzew i krzewów rosnących na firmowej działce, trzeba zapłacić. Uzyskanie pozwolenia na wycięcie jednego drzewa może kosztować nawet ponad 4 tys. zł za 1 cm obwodu pnia. Na szczęście poniesione wydatki przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych i rozliczać je w okresie amortyzacji inwestycji.

Opłaty za aplikację radcowską, adwokacką lub komorniczą są kosztem uzyskania przychodu

Organy podatkowe odmawiają aplikantom zaliczania opłat za aplikacje do kosztów uzyskania przychodów. Dotyczy to przede wszystkim aplikantów uzyskujących przychody z umowy zlecenia, czy umowy o dzieło. Jednak już prawnicy po aplikacji, prowadzący swoje firmy (kancelarie) mogą liczyć na „dobre serce” fiskusa lub na korzystne rozstrzygnięcie sądu administracyjnego. Jeżeli patron płaci za aplikanta opłaty za aplikację – może zaliczyć te wydatki do swoich kosztów podatkowych.

Ubezpieczenie samochodu – składki są kosztem podatkowym

Jeżeli w umowie ubezpieczenia samochodu osobowego określona jest wartość pojazdu, wówczas składki obliczane w oparciu o ten parametr, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 euro, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

PIT 2013 – 50% kosztów nie dla bogatych twórców i wynalazców

Obecnie twórcom i wynalazcom uzyskującym przychody z praw (autorskich, pokrewnych, patentowych) do swoich utworów, czy wynalazków (np. zbycie, udzielenie licencji) przysługują w odniesieniu do wszystkich takich przychodów zryczałtowane 50% koszty uzyskania przychodu w podatku dochodowym. Od 2013 roku takie koszty nie będą mogły przekroczyć w danym roku podatkowym 1/2 kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, czyli 42.764 zł. Ale jeżeli koszty faktyczne są wyższe, to nadal będzie można je uwzględnić, pamiętając o ich udokumentowaniu.

Używane prywatne rzeczy dają koszty w firmie

Podatnicy często wnoszą do swojej firmy prywatne, nawet używane rzeczy (np. auto, komputer, maszyny) i wprowadzają je do ewidencji środków trwałych. Jest to korzystne podatkowo rozwiązanie, bo mogą ustalić wartość początkową tych rzeczy wg ceny nabycia. Dopiero jeżeli nie można ustalić ceny nabycia przyjmuje się za wartość początkową ich wartość rynkową.

Kary umowne kosztem uzyskania przychodu

Kary umowne oraz kwoty odstępnego mogą być w niektórych wypadkach kosztem podatkowym oraz mogą zostać rozliczone jako koszt już w dacie poniesienia.

Nie trzeba drukować kopii faktur VAT w dacie sprzedaży

Zgodnie z przepisami podatkowymi i dysponując odpowiednimi systemami informatycznymi można przechowywać kopie faktur w postaci elektronicznej w relacyjnej bazie danych. Nie ma konieczności drukowania kopii faktur w dacie sprzedaży. Z takimi stwierdzeniami Spółki wnoszącej o udzielenie indywidualnej interpretacji podatkowej musiał zgodzić się Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

REKLAMA