Kategorie

PIT - rozliczenia, Sprzedaż premiowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jeżeli w ramach akcji marketingowej nagrodę otrzymuje osoba dokonująca w imieniu swojego pracodawcy określonego poziomu zakupów, powstały po jej stronie przychód nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT). W przypadku bowiem gdy dodatkowe świadczenie uzyskuje osoba dokonująca zakupów na rachunek osoby trzeciej, nie mamy do czynienia ze sprzedażą premiową.
Przedsiębiorca, czy inny organizator akcji promocyjnej z nagrodami (jak konkurs, loteria, czy sprzedaż premiowa) powinien pamiętać, że koszt nagród nie jest jego jedynym wydatkiem. W szczególności warto zainteresować się podatkami, a te będą one się od siebie różniły, w zależności od rodzaju akcji.
Do wypłacanych przez spółkę nagród (premii pieniężnych) uczestnikom programów rabatowych (osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej), związanych ze sprzedażą premiową, ma zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł. Nagrody przyznawane w ramach programów rabatowych uczestnikom będącym klientami spółki za skuteczne polecenie oferty spółki, stanowią nagrody związane ze sprzedażą premiową.
Obecnie powszechną praktyką jest zlecanie przez przedsiębiorców usług polegających na organizowaniu i obsłudze programów sprzedaży premiowej wyspecjalizowanym agencjom marketingowym. Kluczową kwestią dla dokonania prawidłowego rozliczenia podatkowego jest ustalenie, który podmiot będzie płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego (PIT) od nagród otrzymywanych w ramach takiego programu przez uczestników będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.
Głównym problemem w opodatkowaniu nagród otrzymywanych w związku ze sprzedażą premiową jest brak zdefiniowania w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) pojęcia „sprzedaż premiowa”. Wobec czego konieczne jest odwołanie się do praktyki jej funkcjonowania, uwzględniając cele, jakim ma ona służyć.
Zdaniem organów podatkowych konkurs mający na celu zwiększenie sprzedaży to faktycznie program motywacyjny. Dlatego też nagrody w takim konkursie nie mogą być opodatkowane 10% stawką PIT. Inaczej zinterpretował przepisy WSA we Wrocławiu. Jego zdaniem nagrody w każdym konkursie powinny być objęte 10% stawką PIT. Nawet, gdy konkurs ma elementy programu motywacyjnego, a zwłaszcza, jeśli biorą w nim udział osoby niezwiązane ze spółką umowami o pracę.
Od 1 stycznia 2015 r. z przepisów ustawy o PIT jednoznacznie wynika, że przepisy dotyczące sprzedaży premiowej dotyczą zarówno sprzedaży towarów, jak i świadczenia usług. W poprzednim stanie prawnym nie było to jasno sprecyzowane, w wyniku czego dochodziło do sporów podatników z władzami skarbowymi. 17 lipca 2015 r. NSA wydał wyrok, w którym potwierdził, że również przed zmianą przepisów, art. 21 ust 1 pkt 68 ustawy o PIT miał zastosowanie do akcji promocyjnych organizowanych w związku ze świadczeniem usług. Jest to kolejny wyrok NSA potwierdzający to stanowisko.