REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Płynność finansowa, Prawo pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Tarcza Finansowa PFR dla dużych firm - pierwsze pieniądze jeszcze w czerwcu

Pieniądze z Tarczy Finansowej PFR dla dużych firm powinny trafić do przedsiębiorstw jeszcze w czerwcu - powiedział prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys. Program wsparcia zakłada trzy rodzaje finansowania: pożyczki płynnościowe, pożyczki preferencyjne i instrumenty kapitałowe. Na składanie wniosków firmy mają czas do końca roku, natomiast udzielanie pomocy będzie możliwe do końca 2021 r.

Normy i wymiar czasu pracy

Określenie maksymalnej liczby godzin, którą może przepracować dany pracownik, zgodnie z obowiązującymi go przepisami, uznawane jest za normę czasu pracy. Nie uwzględnia ona wpływu świąt na czas wolny, dlatego niedziele i święta są dniami wolnymi od pracy.

Jak uzyskać pożyczę płynnościową z Programu Inteligentny Rozwój

Bank Gospodarstwa Krajowego uruchomił Pożyczki płynnościowe z Programu Inteligentny Rozwój dla mikro, małych i średnich firm. Jest to pomoc dla firm dotkniętych skutkami pandemii COVID-19. W procesie ubiegania się o pożyczkę ważne jest uzasadnienie, jak pandemia wpłynęła na funkcjonowanie firmy.

Tarcza antykryzysowa 4.0 – przegląd najważniejszych zmian

Tarcza antykryzysowa 4.0. to kolejna odsłona zmian w prawie w związku z COVID-19. Przewiduje m.in. dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych dla firm, czasowe przepisy antyprzejęciowe dla ochrony polskich przedsiębiorstw, wakacje kredytowe, wsparcie budżetów samorządów, ułatwienia dotyczące przetargów, wsparcie utrzymania miejsc pracy poprzez dostosowanie rynku pracy do wyzwań spowodowanych przez COVID-19, ułatwienia podatkowe, w tym prawo do odliczania darowizn na rzecz m.in. domów samotnej matki, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, czy domów pomocy społecznej.

Kredyt dla firm poszkodowanych przez COVID-19 z dopłatą do oprocentowania

W Banku Gospodarstwa Krajowego powstanie specjalny Fundusz Dopłat do Oprocentowania. Do przedsiębiorców dotkniętych skutkami pandemii ma trafić w sumie 565 mln zł. Pieniądze z budżetu państwa spłacą część odsetek do kredytów zaciąganych przez firmy w bankach komercyjnych. Sejm właśnie zajął się projektem ustawy w tej sprawie.

Pożyczki płynnościowe finansowane z Programu Inteligentny Rozwój

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej i Bank Gospodarstwa Krajowego chcą podpisać umowy z nowymi instytucjami finansowymi, żeby usprawnić obsługę nowych wniosków przedsiębiorców zainteresowanych finansowaniem bieżącej działalności na korzystnych warunkach - poinformowało w środę MFiPR. Resort planuje także dalsze zwiększanie budżetu Funduszu Pożyczkowego.

Inne formy zatrudnienia - obopólne korzyści dla pracodawcy i pracownika

Kodeks pracy oprócz standardowych form zatrudnienia, przewiduje również inne formy angażowania pracowników, do których można zaliczyć np. staże, praktyki czy zatrudnianie młodocianych. Charakteryzują się one szeregiem dwustronnych obowiązków, ale niosą również wiele korzyści, zarówno dla zatrudnianego, jak i zatrudniającego.

Fundusze zdobyte dzięki dezinwestycjom poprawią płynność i bilanse firm

Fundusze zdobyte dzięki dezinwestycjom pomogą w utrzymaniu płynności i wzmocnią nadwyrężone pandemią koronawirusa bilanse. Przyspieszą też zmiany technologiczne w firmach, np. automatyzację. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez EY.

Nowelizacja Tarczy antykryzysowej, tzw. Tarczy 3.0

Senat opowiedział się za wykreśleniem z nowelizacji Tarczy antykryzysowej, tzw. Tarczy 3.0, przepisów, które - zdaniem senatorów - nie mają nic wspólnego z pomocą związaną z epidemią koronawirusa, np. regulacji dotyczącej wyboru prezesa UKE.

Rynek pracy w czasie koronawirusa – zamiast na umowę będą zatrudniać na kontrakt

Wywołane koronawirusem spowolnienie gospodarcze istotnie odbija się na kondycji rynku pracy. Te firmy, które chcą utrzymać się swoje cash-flow coraz częściej zmuszane są bowiem do redukcji płac i zatrudnienia, a tym samym szukania alternatywnych sposobów na pozyskiwanie zasobów niezbędnych do realizacji zleceń. Wobec czego w czasie COVID-19 znaczenia nabiera kontrakting.

Strata gotówkowa netto - nowe pojęcie dla potrzeb uzyskania wsparcia z Tarczy Finansowej

Czy już analizowaliście czym jest strata gotówkowa netto? Nowe pojęcie wprowadzone przez Polski Fundusz Rozwoju w ramach Tarczy Finansowej.

Tarcza Finansowa - niezgodność przychodu z JPK_VAT powodem odrzucenia wniosku

System odrzuca wnioski o wsparcie z Tarczy Finansowej PFR składane przez przedsiębiorców, którzy rozliczają się metodą kasową. Przyczyną jest niezgodność przychodu z plikami JPK_VAT. Ale będzie możliwe inne rozwiązanie.

Doradcy podatkowi wskazują na dziury w przepisach Tarczy Finansowej

Krajowa Izba Doradców Podatkowych zgłosiła do Ministerstwa Rozwoju swoje zastrzeżenia co do sposobu weryfikacji przedsiębiorców, którzy mogą uzyskać prawo do pomocy finansowej z Polskiego Funduszu Rozwoju. W obecnym kształcie przepisy Tarczy Finansowej wykluczają z tej pomocy wiele przedsiębiorstw, które tego wsparcia potrzebują, aby uchronić się przed upadłością. Pierwsze odmowy już miały miejsce.

Świadczenia socjalne gwarantowane w Kodeksie pracy

W trakcie trwa stosunku pracy lub po jego zakończeniu, pracownikowi przysługuje szereg opisanych w Kodeksie pracy świadczeń, odszkodowań czy rekompensat. Można je podzielić na cztery podstawowe grupy: z tytułu utraty pracy, rentowe, emerytalne oraz pośmiertne.

Unijna pożyczka płynnościowa do 15 mln zł - jak się o nią ubiegać?

Właściciele mikro-, małych i średnich firm mogą się już ubiegać o unijną pożyczkę płynnościową w maksymalnej wysokości 15 mln zł. Pożyczki są nieoprocentowane – przedsiębiorca będzie spłacał tylko raty kapitałowe. Wnioski można składać elektronicznie w instytucjach finansujących, współpracujących z BGK. To kolejne wzmocnienie tarczy antykryzysowej przygotowanej przez rząd Mateusza Morawieckiego.

Zdalna forma zatrudnienia - telepraca

Telepraca to rodzaj zatrudnienia charakteryzujący się regularnym wykonywaniem powierzonych obowiązków poza zakładem pracy przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Definicja oraz charakterystyka tej formy zatrudnienia opisana jest w przepisach Kodeksu pracy. Jako środek komunikacji elektronicznej rozumie się według przepisów np. Internet. Osoba wykonująca pracę o takiej charakterystyce nazywana jest telepracownikiem.

10 programów pomocowych dla firm - przewodnik

10 programów pomocowych dla firm każdej wielkości oraz podmiotów ekonomii społecznej (PES), towarzystw budownictwa społecznego (TBS) i spółdzielni – to elementy wsparcia polskich przedsiębiorców dotkniętych skutkami pandemii COVID-19 przygotowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Wśród rozwiązań znalazły się m.in. zmiany w warunkach gwarancji de minimis, Fundusz Gwarancji Płynnościowych, dopłaty do odsetek od kredytów obrotowych. Część rozwiązań została już wdrożona, kolejne są w fazie przygotowania.

Procedury compliance, czyli sposób na ograniczenie ryzyk w firmie

Instytucja compliance (określana też jako procedura, system) staje się coraz bardziej popularna, a przedsiębiorcy mający świadomość ryzyk chcą wprowadzać ją u siebie. Jednak tylko faktyczne postępowanie według modelu dostosowanego indywidualnie do specyfiki przedsiębiorstwa może realnie ograniczyć zagrożenia, z którymi przedsiębiorca musi mierzyć się w obecnych czasach.

Obrót towarowy w dobie pandemii – jakie kwestie podatkowe należy uwzględnić?

Mimo zamrożenia gospodarki w ramach walki z pandemią koronawirusa, krajowy i międzynarodowy obrót towarami, z wyłączeniem sprzedaży w galeriach handlowych, odbywa się w miarę normalnie. Niektóre nowe obowiązki przewidziane na nadchodzące miesiące zostały przesunięte w czasie, teraz podatnicy liczą też na bardziej elastyczne podejście organów skarbowych. Walcząc z kryzysem gospodarczym nie należy zapominać o przygotowaniu przedsiębiorstwa do zmieniających się przepisów, trzeba także zadbać o dobrą współpracę z urzędnikami i zarządzanie płatnościami z tytułu danin publicznoprawnych w celu zachowania płynności finansowej.

Tarcza Antykryzysowa 2.0 - najważniejsze zmiany w zakresie podatków i ZUS

W dniu 17 kwietnia 2020 r. Sejm przyjął, a Prezydent podpisał ustawę o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, w ramach której przewidziane zostały dalsze podatkowe rozwiązania pomocowe. Ustawa jest kontynuacją działań Rządu w obszarze realizacji Tarczy Antykryzysowej.

Ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia dla firm - tzw. tarcza finansowa

W dniu 18 kwietnia br. weszła w życie ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Ustawa zawiera nowe instrumenty wsparcia dla firm, a także przewiduje możliwość uruchomienie tzw. tarczy finansowej. Przewidziano w niej, że Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) zaoferuje przedsiębiorcom różne instrumenty wspierające bieżącą płynność finansową. Wsparcie będzie przyznawane w szczególności w formie pożyczek, gwarancji lub poręczenia oraz leasingu lub innych instrumentów związanych z finansowaniem prowadzonej działalności, na warunkach rynkowych.

Tarcza antykryzysowa - ruszył Fundusz Gwarancji Płynnościowych (FGP)

Bank Gospodarstwa Krajowego uruchamia Fundusz Gwarancji Płynnościowych (FGP), z którego udzielane będą gwarancje dla średnich i dużych firm odczuwających negatywne skutki pandemii - poinformowała prezes BGK Beata Daszyńska-Muzyczka. Realna pomoc dzięki gwarancjom z FGP sięgnie 100 mld zł.

Pomoc dla firm, które mają kłopoty z terminową opłatą faktur

Jak informuje BGK, nowością jest objęcie gwarancją stanowiącą pomoc de minimis kredytów obrotowych odnawialnych, w tym kredytów odnawialnych w rachunku bieżącym. Dodatkowo, w przypadku kredytu obrotowego odnawialnego wystarczy, jeśli przedsiębiorca będzie zbierał dokumenty potwierdzające wykorzystanie kredytu (np. faktury) i jedynie za ich pomocą dokumentował wydatki.

Jaką pomoc dla firm przewiduje tarcza finansowa?

Szacuje się, że z tarczy finansowej może skorzystać nawet 670 tys. polskich firm, które ucierpiały wskutek pandemii koronawirusa. Do mikrofirm, MŚP i dużych przedsiębiorstw trafi prawie 100 mld złotych – z czego nawet 60 mld zł to środki bezzwrotne. Za realizację programu, który jest częścią Tarczy Antykryzysowej, odpowiada Polski Fundusz Rozwoju.

Sejm za kolejnymi zmianami w tarczy antykryzysowej

Zwiększenie dostępności pożyczek dla firm, wprowadzenie 3-miesięcznych „wakacji składkowych” dla firm zatrudniających do 49 pracowników, ponowna wypłata świadczenia postojowego czy zasiłki dla rolników w związku z koronawirusem - takie m.in. rozwiązania przewiduje ustawa dotycząca tarczy antykryzysowej, uchwalona z poprawkami przez Sejm w nocy ze środy na czwartek.

Pożyczki z POIR na wsparcie płynności finansowej MŚP

Nowy fundusz pożyczkowy - to kolejne działanie, przygotowywane przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Bank Gospodarstwa Krajowego, w walce z pandemią i jej niepożądanym wpływem na gospodarkę. Na ten cel przeznaczono 400 milionów złotych z programu Inteligentny Rozwój (POIR). Nabór wniosków ruszy pod koniec kwietnia.

WEBINARIUM! Tarcza Antykryzysowa: składki ZUS, świadczenia dla pracowników, wynagrodzenia

Szanowni Państwo, na prośbę naszych Klientów, w trybie PILNYM, przygotowaliśmy dla Państwa szkolenie dotyczące TARCZY ANTYKRYZYSOWEJ i związanych z nią istotnych kwestii dla Przedsiębiorców: świadczenia dla pracowników, wynagrodzenia, składki ZUS. Webinarium potrawa aż 90 min.

Tarcza antykryzysowa - projekty ustaw

Na stronach Sejmu opublikowany został główny projekty ustawy wprowadzającej rozwiązania prawne składające się na tzw. tarczę antykryzysową. Jakie propozycje przygotował rząd w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem koronawirusa oraz wywołanymi nim sytuacjami kryzysowymi?

Jak biznes może wspierać pracowników z Ukrainy w czasach koronawirusa?

Wśród wszystkich wyzwań związanych z koronawirusem COVID-19, pojawiających się przed społeczeństwem i biznesem w Polsce, istotnym problemem jest również sytuacja pracowników ze Wschodu, szczególnie z Ukrainy. Część z nich z powodu kwarantanny straciła możliwość zarobkowania w Polsce, a jednocześnie w związku z nowymi regulacjami swojego państwa mają ogromne problemy z powrotem do domu. W jaki sposób firmy mogą im pomóc?

Rozwiązania poprawiające płynność finansową firm w pakiecie antykryzysowym

Przesunięcie terminów płatności, mikropożyczki dla przedsiębiorców - takie m.in. są propozycje poprawiające płynność finansową firm, które składają się na tarczę antykryzysową.

Ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z koronawirusem weszła w życie 8 marca 2020 r.

W dniu 8 marca 2020 r. weszła w życie ustawa w sprawie szczególnych rozwiązań związanych z koronawirusem, którą w sobotę (7 marca) podpisał prezydent Andrzej Duda. Ustawa przewiduje m.in., że pracodawca, by przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się choroby COVID-19, będzie mógł polecić pracownikowi wykonywanie obowiązków zdalnie z domu.

Bardziej niż skarbówki nowe firmy obawiają się nierzetelnych kontrahentów

Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej bardziej niż kontroli skarbowych obawiają się nierzetelnych kontrahentów, braku zamówień oraz utraty płynności finansowej.

Zwalczanie zatorów płatniczych - nowe przepisy od 2020 roku

Od 1 stycznia 2020 r. obowiązuje nowa ustawa z 19 lipca 2019 roku w sprawie zmiany niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych (Dz.U. poz. 1649). Wprowadzone w niej przepisy zmieniły kilka obowiązujących aktów prawnych, w tym między innymi kodeks postępowania cywilnego, ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czy ustawę o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.

Wynagrodzenia, podatki i składki ZUS - priorytetowe płatności firm

W pierwszej kolejności polskie firmy płacą wynagrodzenia pracowników, podatki do urzędu skarbowego i składki ZUS. Zdaniem przedsiębiorców należnościami (płatnościami), które można odsunąć w czasie i zapłacić w drugiej kolejności, są faktury wystawienie przez kluczowych kontrahentów. Taki obraz zachowań rodzimych firm przynosi najnowsze badanie „Priorytety płatności” przeprowadzone przez Keralla Research na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i firmy faktoringowej NFG.

Czy ustawa antyzatorowa pomoże finansom małych firm?

Od 1 stycznia 2020 r. obowiązuje ustawa ograniczająca zatory płatnicze. Jej celem jest wzmocnienie pozycji najmniejszych firm wobec dużych kontrahentów. Zdaniem ekspertów korzystny efekt ustawy może zostać zmniejszony przez gorszy stan gospodarki. Dynamika PKB już w 2019 r. znacznie spadła – poniżej 3% w IV kw. (z 4,8% w I kw.). W tym roku może być jeszcze gorzej. Na spadku PKB ucierpią najpierw małe firmy, które w coraz większym stopniu będą narażone na zerwanie kontraktów przez dużych partnerów i utratę płynności finansowej.

Rok 2019 w prawie pracy - przepisy antymobbingowe, zmiany związane z RODO

W bieżącym roku istotnie zmodyfikowano przepisy prawa pracy, w tym dotyczące przetwarzania danych osobowych kandydatów do pracy czy dochodzenia roszczeń związanych z mobbingiem. Eksperci inFakt wskazują najważniejsze zmiany i tłumaczą, na czym polegają nowe regulacje.

Jak ustalać wynagrodzenie za godziny nadliczbowe

Czas pracy osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę nie powinien przekraczać 8 godzin w ciągu doby i 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy. Dochodzi jednak do sytuacji, w których pracodawcy zlecają pracownikom pracę ponad wymiar. Jak zatem obliczać wynagrodzenie za godziny nadliczbowe?

Finansowanie małych firm - kredyt, venture capital, private debt

Jakie formy finansowania są dostępne i korzystne dla małych firm. Nie będzie to raczej emisja obligacji korporacyjnych. Trudno dostępny jest również niskooprocentowany kredyt bankowy. Dla firm, które często dopiero startują w biznesie i dla banków nie są atrakcyjne ze względu na wysokie ryzyko, rozwiązaniem może być pozyskanie inwestora finansowego (venture capital). Rozwiązaniem pośrednim między długiem a pozyskaniem inwestora jest finansowanie dłużne typu private debt. Popularnym sposobem finansowania środków trwałych jest leasing.

Pozapłacowe świadczenia pracownicze związane z bezpieczeństwem i higieną pracy

Oprócz ujętych w umowie stosunku pracy zasiłków z ubezpieczenia społecznego czy wynagrodzenia, pracownikom przysługują również pozapłacowe świadczenia, które obejmują m.in. należności wynikające z użytkowania pojazdu niebędącego własnością pracownika, należności z tytułu delegacji pracowniczych, czy te związane z bezpieczeństwem i higieną pracy.

Firmy mają problemy z opóźnionymi fakturami

Okazuje się, że połowa firm w Polsce ma problem z zatorami płatniczymi. Dwie trzecie z nich otrzymuje tylko część należności z faktury.

Umowa o pracę z członkiem zarządu

Przed zawarciem umowy o pracę z członkiem zarządu spółki należy dokonać dokładnej analizy zakresu obowiązków członka zarządu. Może okazać się bowiem, że w przypadku nawiązania stosunku prawnego na podstawie takiej umowy, nie będzie on mógł być uznany za stosunek pracy.

Ulga na złe długi w podatkach dochodowych (PIT, CIT) od 1 stycznia 2020 r.

Z początkiem roku 2020 pojawią się nowe regulacje, których celem jest wzmocnienie płynności finansowej przedsiębiorstw poprzez ograniczenie występowania zatorów płatniczych. Zakłada się m.in. wprowadzenie ulgi na złe długi na gruncie podatków dochodowych (PIT, CIT), czyli możliwość pomniejszenia przez wierzyciela podstawy opodatkowania o kwotę wierzytelności, jeżeli wierzytelność ta nie zostanie uregulowana w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu płatności.

Obowiązkowa podzielona płatność w VAT - konieczne wydłużenie vacatio legis

Obowiązkowa podzielona płatność w podatku VAT (split payment) ma wejść w życie już od 1 września 2019 r. Zdaniem pracodawców przedsiębiorcy nie zdążą się przygotować, dlatego apelują o wydłużenie vacatio legis do końca tego roku.

Czy exit tax jest zgodny z prawem unijnym?

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok dotyczący podatku od niezrealizowanych zysków (tzw. exit tax). Sprawa dotyczyła obywatela Niemiec. Wyrok może mieć jednak istotny wpływ na ocenę zgodności z prawem unijnym polskiego podatku od niezrealizowanych zysków.

Czy pracownik musi wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych?

Kwestia czy pracownik musi wyrazić zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez pracodawcę stała się kanwą rozstrzygnięcia jednego z sądów pracy. Pracownik odmówił podpisania kilku oświadczeń związanych z ochroną danych osobowych, a pracodawca z tego powodu rozwiązał z nim umowę o pracę bez wypowiedzenia.

Wydawanie informacji do świadectwa pracy od 2019 r.

Od początku 2019 r. obowiązują nowe zasady przechowywania dokumentacji pracowniczej. Okres przechowywania dokumentacji znacznie się skróci. W związku z tymi zmianami, powstał nowy obowiązek – pracodawca wraz ze świadectwem pracy, musi przekazać pracownikowi dodatkowe informacje. Jednak należy pamiętać, że informacje do świadectwa pracy nie wydaje się każdemu pracownikowi, z którym zakończono współpracę.

Obowiązkowy split payment 2019 - co z płynnością finansową

W 2019 roku (być może w połowie roku) ma zostać wprowadzony obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (split payment) w VAT w niektórych branżach. Zdaniem niektórych ekspertów wcześniej do systemu split payment powinny zostać wprowadzone poprawki ograniczające niebezpieczeństwo zachwiania płynności finansowej podatników.

Czy wynagrodzenia w Polsce będą jawne?

W ofercie pracy pracodawca będzie musiał zamieścić dokładną kwotę brutto zasadniczego wynagrodzenia (wynagrodzenia podstawowego) lub widełki płacy na danym stanowisku. Takie rozwiązanie zakłada projekt ustawy, który trafił do Sejmu.

Venture capital jako źródło finansowania przedsiębiorstw

Coraz częściej spotykamy się z pojęciem venture capital, wiąże się ono z funduszami kapitałowymi, a więc ze wsparciem finansowym firmy na etapie jej rozwoju. Przede wszystkim z tej formy finansowania (ze wsparcia venture capital) mogą skorzystać przedsiębiorcy posiadający pomysł na innowacyjną inwestycję objętą dużym ryzykiem.

Dokumentacja ZUS od 2019 r. - e-akta i obowiązki pracodawcy

Nowe zasady prowadzenia akt pracowniczych na potrzeby ZUS zaczną obowiązywać już na początku 2019 r. Skróceniu ulegnie obowiązkowy czas ich przechowywania. Pracodawcy chcący prowadzić dokumentację za pomocą e-akt będą zobowiązani co miesiąc dostarczać do ZUS nowy zakres danych, uwzględniając przy tym zasady ochrony danych osobowych.

REKLAMA