REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatki 2013, Podatkowa księga przychodów i rozchodów

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Mała księgowość - o czym powinieneś pamiętać?

Mała księgowość nie jest sposobem rozliczania się zarezerwowanym wyłącznie dla samozatrudnionych, lecz bardzo często prowadzona jest także przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Jest ona znacznie tańsza i prostsza od księgowości pełnej. Chociaż księgowość na zasadach uproszczonych nie jest rzeczą skomplikowaną, każdy przedsiębiorca rozliczający się w ten sposób powinien zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii.

KPiR czy księgi rachunkowe?

Każdy przedsiębiorca zobligowany jest do prowadzenia takiej ewidencji swoich przychodów i kosztów, w której znajdą się prawidłowe informacje o wszystkich zdarzeniach gospodarczych danego okresu. Ewidencja ta może przybrać formę uproszczoną, czyli tzw. Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów, oraz pełną (księgi rachunkowe). Co do zasady, pierwsza z nich dotyczy raczej przedsiębiorców z sektora MSP, druga – większych firm. Czym różnią się te dwie formy prowadzenia rachunkowości i do kogo są adresowane?

Księga przychodów i rozchodów - zakładanie i prowadzenie

Mali podatnicy, którzy rozliczają się z podatku dochodowego na zasadach ogólnych (skala podatkowa) lub liniowo, nie muszą od razu prowadzić pełnych ksiąg rachunkowych.

Dokumentacja na potrzeby pkpir

Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga, aby stanowiła dowód pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych, określa rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Rozporządzenie precyzuje również jakie rodzaje dowodów mogą być podstawą zapisów w księdze podatkowej.

Jak przejść z podatkowej księgi na księgi rachunkowe

Podatkowa księga przychodów i rozchodów (dalej: pkpir) jest ewidencją prowadzoną dla celów podatku dochodowego. Zasadniczo wynika z niej jedynie wysokość przychodów i kosztów podatkowych. Natomiast księgi rachunkowe to „obraz” całego przedsiębiorstwa, z całym jego majątkiem i wszystkimi zobowiązaniami. Dlatego dla podatników, którzy z początkiem nowego roku mają obowiązek zaprowadzenia ksiąg rachunkowych lub chcą zrobić to dobrowolnie, przejście na „pełną księgowość” jest procesem dość skomplikowanym.

Przejście z pkpir na księgi rachunkowe

Większość małych podmiotów gospodarczych prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Jeżeli jednak ich obroty w danym roku przekroczą limit 1 200 000 euro w przeliczeniu na PLN, wtedy mają obowiązek przejść od następnego roku obrotowego na księgi rachunkowe.

Przejście z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na księgi rachunkowe

Większość małych podmiotów gospodarczych prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Jeżeli jednak ich obroty w danym roku przekroczą limit 1 200 000 euro w przeliczeniu na PLN, wtedy mają obowiązek przejść od następnego roku obrotowego na księgi rachunkowe.

Podatkowa księga przychodów i rozchodów – druk

Prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów służy bieżącej ewidencji operacji gospodarczych w uproszczonej formie, czyli w systemie księgowości pojedynczej. Sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir), szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (t.j. Dz.U. 2014 poz. 1037).

Czy można dokumentować w pkpir zakup towarów paragonami fiskalnymi

Czy paragony fiskalne dokumentujące transakcje nabycia towarów za granicą, stanowiących następnie towar handlowy w działalności gospodarczej, można traktować jako dowody księgowe będące podstawą zapisu w pkpir?

Usługowe prowadzenie pkpir bez wymogu ubezpieczenia OC

Księgowi zajmujący się usługowym prowadzeniem wyłącznie ksiąg przychodów i rozchodów od 10 sierpnia nie potrzebują uprawnień, ubezpieczenia OC oraz są zwolnieni z niektórych obowiązków.

Prowadzenie ksiąg rachunkowych - produkcja rolna

Obowiązek prowadzenia księgi (pkpir albo ksiągi rachunkowej) dotyczy osób prowadzących działy specjalne produkcji rolnej, tylko wtedy, jeżeli osoby te zgłosiły zamiar jej prowadzenia. Gdy podatnik zamiaru prowadzenia ksiągi nie zgłosi, dochód określany jest na podstawie norm szacunkowych dochodu.

Preferencje podatkowe w Polsce - raport MF

Ministerstwo Finansów zakończyło prace nad kolejną edycją raportu „Preferencje podatkowe w Polsce". Analizą zostały objęte preferencje funkcjonujące w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa (podatku VAT, podatku akcyzowym, podatkach dochodowych: PIT i CIT) oraz w podatkach lokalnych stanowiących dochody jednostek samorządów terytorialnych.

Jakie dokumenty mogą być podstawą zapisów w pkpir

Na podstawie dowodu wewnętrznego tzw. WZ, podatnik nie można dokonać ujęcia kosztów w pkpir, ponieważ taki dokument nie będzie zawierał wszystkich elementów zawartych w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów niezbędnych do uznania go za dowód księgowy, czyli podpisów osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczej.

Ranking przepisów podatkowych

Stowarzyszenie Podatników w Polsce zaprezentowało wyniki X edycji rankingu przepisów podatkowych „BUBLE I HITY PODATKOWE 2013”. Który z przepisów podatkowych okazał się najgorsza, a który najlepszy?

Jak poprawiać błędy w KPiR?

Księga Przychodów i Rozchodów to jeden z najpopularniejszych sposobów prowadzenia księgowości w polskich firmach, który opiera się na prostej tabeli zawierającej wszystkie wydatki i przychody firmy. Przepisy szczegółowo określają jak KPiR musi być prowadzona, aby była uznana za rzetelną. Spełnienie tego kryterium zależy m.in. od poprawiania błędów, które mogą się pojawić podczas prowadzenia księgi. W jaki sposób tego dokonać?

System podatkowy mało przyjazny dla przedsiębiorców

Przedsiębiorcy w dalszym ciągu negatywnie oceniają polski system podatkowy, uznając go za mało przyjazny w prowadzeniu biznesu; natomiast ostatnie reformy podatkowe, ich zdaniem, nie spowodowały jego poprawy - taki wniosek wynika z badania KPMG przeprowadzonego wśród pracowników odpowiedzialnych w firmach za finanse i podatki.

Możliwość prowadzenia pkpir przez osoby z innego kraju UE

Czy osoba fizyczna nieposiadająca obywatelstwa polskiego (pochodząca z jednego kraju UE), która założyła działalność gospodarczą w Polsce, jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, czy też może prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów (pkpir)?

Jak udokumentować w pkpir zakup zużytych opon

Podatnik zamierza prowadzić działalność gospodarczą, która polega na sprzedaży używanych opon samochodowych zakładom zajmującym się bieżnikowaniem opon, bądź przerabianiem na inne wyroby. Czy w przypadku założenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir), zakup zużytych opon od osób fizycznych nieprowadzących działalności można dokumentować dowodami wewnętrznymi?

Obowiązek zgłoszenia pkpir

Podatnicy osiągający przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkowani na zasadach ogólnych, zobowiązani są założyć podatkową księgę przychodów i rozchodów (pkpir), a w razie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży - również tę ewidencję, na dzień 1 stycznia roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego.

Najważniejsze zmiany w prawie w 2013 r. - cz. IV

Jaki był ten 2013 rok w polskim prawie? Koniec roku to czas, kiedy podsumowujemy minione dwanaście miesięcy. Przedstawiamy więc najważniejsze nowelizacje aktów prawnych oraz nowe przepisy, które weszły w życie w mijającym roku.

Najważniejsze zmiany w prawie w 2013 r. - cz. III

Jaki był ten 2013 rok w polskim prawie? Koniec roku to czas, kiedy podsumowujemy minione dwanaście miesięcy. Przedstawiamy więc najważniejsze nowelizacje aktów prawnych oraz nowe przepisy, które weszły w życie w mijającym roku.

Najważniejsze zmiany w prawie w 2013 r. - cz. II

Jaki był ten 2013 rok w polskim prawie? Koniec roku to czas, kiedy podsumowujemy minione dwanaście miesięcy. Przedstawiamy więc najważniejsze nowelizacje aktów prawnych oraz nowe przepisy, które weszły w życie w mijającym roku.

Najważniejsze zmiany w prawie w 2013 r. - cz. I

Jaki był ten 2013 rok w polskim prawie? Koniec roku to czas, kiedy podsumowujemy minione dwanaście miesięcy. Przedstawiamy więc najważniejsze nowelizacje aktów prawnych oraz nowe przepisy, które weszły w życie w mijającym roku.

Księga przychodów i rozchodów – większy katalog dowodów księgowych

Poszerzenie katalogu dowodów księgowych dokumentujących zmniejszenie lub zwiększenie kosztów podatkowych oraz zwiększenie przychodów, jest wynikiem zmiany obligującej przedsiębiorcę do wyksięgowania faktur nieopłaconych w terminie (zgodnie z terminami wskazanymi ustawą).

Umowy podatkowe z Brytyjskimi Wyspami Dziewiczymi oraz Kajmanami

28 listopada 2013 r. Ministerstwo Finansów podpisano umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Brytyjskich Wysp Dziewiczych o wymianie informacji w sprawach podatkowych wraz z protokołem oraz Wspólną Deklarację Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Rządu Brytyjskich Wysp Dziewiczych, a także 29 listopada 2013 r. umowę między Rzecząpospolitą Polską a Kajmanami o wymianie informacji w sprawach podatkowych.

Akcyza od węgla - ogólna norma dopuszczalnych ubytków

20 września 2013 r. zmianie uległy zasady opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych. W tym bowiem dniu w życie weszła ustawa z 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym. Na podstawie przedmiotowej ustawy nowelizującej Minister Finansów uzyskał nowe uprawnienie – upoważnienie do wydania rozporządzenia, w którym może ustalić normę dopuszczalnych ubytków określonego wyrobu akcyzowego.

Bezpłatne warsztaty i wykłady dla młodych przedsiębiorców

Już w grudniu w centrum konferencyjnym Blue Tower, odbędą się bezpłatne warsztaty i wykłady dla młodych przedsiębiorców. Słuchacze otrzymają szereg użytecznych i praktycznych informacji na temat prowadzenia firmy, księgowości, czy działań marketingowych. A nawet tego, dlaczego myśląc o własnym biznesie warto pamiętać o Google? Zapisy już trwają. Patronat medialny nad warsztatami objął portal Infor.pl

Trudności z rozliczaniem podatku od dywidend

Pojawiły się wątpliwości, jak rozliczać podatek od dywidendy przy umowie między Polską a Luksemburgiem. Problem dotyczy terminu wejścia w życia nowych przepisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Przepisy są nieprecyzyjne, co znacznie utrudnia podatnikom rozliczenie podatku.

Niedobory towarów ujawnione w trakcie inwentaryzacji

Czy ujawnione w trakcie inwentaryzacji niedobory towarów handlowych spółka, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów?

Pomyłkowy przelew z urzędu skarbowego

Pomyłkowe wysłanie przelewu zdarza się nawet urzędom skarbowym, czyli pieniądze zamiast do uprawnionych podatników trafiają wówczas do osób, którym nie przysługiwały. Niestety, przepisy podatkowe nie przewidują procedur w przypadku takich sytuacji.

Nowy wzór formularza PIT-2K

Od 21 listopada 2013 r. obowiązuje nowy wzór oświadczenia o wysokości wydatków związanych z inwestycją służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych - PIT-2K. Nowy wzór formularza PIT-2K ma zastosowanie do zeznań podatkowych o wysokości dochodu (przychodu) uzyskanego od 1 stycznia 2013 r.

Mateusz Szczurek ministrem finansów

Mateusz Szczurek zastąpi Jacka Rostowskiego na stanowisku ministra finansów. Mateusz Szczurek dotychczas pełnił rolę głównego ekonomisty ING Banku na Europę Środkową i Wschodnią, jest specjalistą od makroekonomii.

Ustawa o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków

Wchodzą w życie przepisy ustawy o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, ceł i innych należności pieniężnych. Ustawa wprowadza przepisy dyrektywy Rady 2010/24/UE dotyczące wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności z podatków, ceł i innych obciążeń.

Uproszczenia w załatwianiu spraw podatkowych

Sejm pracuje nad projektem dotyczącym informatyzacji procedur w urzędach i sądach administracyjnych. Chodzi m.in. o wprowadzeniem obowiązku utworzenia przez urzędy i sądy administracyjne elektronicznej skrzynki podawczej. Dzięki temu sprawy podatkowe będą mogły być załatwiane w formie elektronicznej, a organy podatkowe będą mogły zwrócić się do podatnika o wyrażenie zgody na doręczanie pism w formie dokumentu elektronicznego we wszystkich sprawach podatkowych.

Akcyza na gaz ziemny do celów opałowych

W dniu 1 listopada 2013 r. zaczęła obowiązywać ustawa z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1231). Zmiany w podatku akcyzowym związane są z upływem okresu przejściowego, wynikającego z przepisów unijnych, na opodatkowanie akcyzą gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych. W związku z tym do 1 listopada 2013 r. Polska musiała uregulować opodatkowanie akcyzą wyrobów gazowych.

Wydatki na kolację służbową z kontrahentem stanowią koszty uzyskania przychodów

Wydatki poniesione w restauracji podczas kolacji biznesowej, w czasie której przedsiębiorca prowadzi negocjacje lub prezentuje swoje produkty, nie są wydatkami na reprezentację, która nie stanowi kosztów uzyskania przychodów. Tak wynika z niedawno wydanego orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok z 11 września 2013 r., sygn. akt I FSK 2019/13).

Podatki VAT i CIT w 2014 roku - po nowelizacji ustaw podatkowych

Nowelizacje przepisów dotyczących podatku od towarów i usług (VAT) oraz podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) są przedmiotem cyklu dwudniowych szkoleń, które odbędą się w grudniu 2013 r. oraz styczniu i lutym 2014 r. w największych miastach Polski. Organizatorem tych szkoleń jest MDDP Akademia Biznesu.

Nazwa towaru lub usługi na paragonie fiskalnym

Na początku października weszły w życie zmiany dotyczące ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących. Zakończył się więc okres przejściowy przeznaczony na dostosowanie tych urządzeń do nowych wymogów określonych rozporządzeniem MF w sprawie kas rejestrujących z 14 marca 2013 r. Nadal jednak sytuację komplikuje dość ogólny charakter zapisów w zakresie wymaganego opisu towaru lub usługi na paragonie fiskalnym.

Umowy podatkowe z Guernsey

Polska podpisała umowę z Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych, a także umowę w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym.

OECD i G20 przeciwko optymalizacji podatkowej

OECD i G20 otworzyło wspólny front przeciwko optymalizacji podatkowej. Wyrazem tego jest m.in. przyjęcie na szycie G20 w Moskwie projektu dotyczącego zapobiegania obniżaniu podstawy opodatkowania oraz transferowi zysków międzynarodowych przedsiębiorców (BEPS). Zaostrzenie polityki antyoptymalizacyjnej dokonuje się także w ramach Unii Europejskiej, a co za tym idzie również w Polsce.

KIDP na spotkaniu Europejskiej Konfederacji Podatkowej

Krajowa Rada Doradców Podatkowych uczestniczyła w spotkaniu Europejskiej Konfederacji Podatkowej CFE w Petersburgu. Przedstawiamy najważniejsze zagadnienia jakie były poruszane na spotkaniu.

Rozliczenia podatkowe przy likwidacji firmy

Po złożeniu odpowiedniego formularza CEIDG rozpoczynają się kolejne etapu procesu likwidacyjnego. Jeśli firma była czynnym płatnikiem VAT, to zgodnie z prawem musi dopełnić kilka niezbędnych procedur. Jak wyglądają poszczególne etapy rozliczeń podatkowych przy likwidacji firmy?

OECD zmienia przepisy dotyczące opodatkowania korporacji

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) pracuje nad zreformowaniem przepisów dotyczących opodatkowania międzynarodowych korporacji. Głównym celem tych prac jest wprowadzenie rozwiązań, które ukruciłyby proceder unikania płacenia podatków przez międzynarodowe koncerny.

Przejście z pkpir na pełną księgowość

Ostatni kwartał roku to dobra chwila na to, by zastanowić się czy w firmie może powstać obowiązek przejścia z uproszczonej księgowości na pełną księgowość. Jak prawidłowo dokonać przejścia z pkpir na pełną księgowość?

Co grozi za zarabianie bez założenia działalności gospodarczej?

Ciągła i zorganizowana działalność zarobkowa jest w Polsce uznawana za działalność gospodarczą. Jednak definicja działalności według przepisów jest nieprecyzyjna, dlatego może się zdarzyć, że ktoś nie zarejestruje firmy, mimo że zdaniem urzędników powinien to zrobić. Co grozi w takiej sytuacji?

Najważniejsze zmiany w prawie we wrześniu 2013 r.

Przedstawiamy najważniejsze zmiany w prawie, które weszły w życie we wrześniu 2013 r., z zakresu regulacji dotyczących ubezpieczeń społecznych, ewidencji instrumentów finansowych
i podatku akcyzowego, a także ostatnio publikowane orzecznictwo Sądu Najwyższego.

Jakie korzyści przyniosą e-Podatki

Administracja podatkowa ma być nowocześniejsza i bardziej otwarta na podatnika. Wszystko dzięki programowi e-Podatki, na który składają się realizowane przez resort finansów trzy projekty: e-Podatki, e-Deklaracje 2 i e-Rejestracja.

Jak zapłacić podatek od psa?

Właściciele psów mają obowiązek zapłaty podatku. Gmina może bowiem nałożyć na właścicieli psów obowiązek uiszczania rocznej opłaty z tytułu jego posiadania. Podatnik, który nie wypełni tego obowiązku zapłaci odsetki – 10 proc. rocznie.

Co podlega opodatkowaniu PCC?

Podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) jest uregulowany przez ustawę z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych. Jakie czynności cywilnoprawne podlegają podatkowi PCC?

Podatek od nieruchomości 2013/2014

Podatek od nieruchomości jest podatkiem lokalnym, który jest pobieranym przez samorządy gminne. Poznaj zasady dotyczące podatku od nieruchomości, a także górne stawki podatku od nieruchomości, które obowiązują w latach 2013 i 2014.

REKLAMA