Kategorie

Podatki lokalne, Podatek od nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwolnienie z podatku od nieruchomości. Czy rada gminy może uzależnić zwolnienia z podatku od nieruchomości od braku zaległości publicznoprawnych?
DN-1 - deklaracja na podatek od nieruchomości. Kto i kiedy składa deklarację DN-1? Gdzie i jak złożyć? Jak wypełnić deklarację DN-1?
Punktem wyjścia rozważań o podatku od nieruchomości z całą pewnością jest definicja budynku. Skonstruowanie jej poprzez pozytywne wyliczenie cech tego obiektu budowlanego (trwałe związanie z gruntem, wydzielenie z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, fundament, dach), stanowi podstawę negatywnej definicji budowli (zgodnie z którą – w dużym uproszczeniu – budowlą jest to, co nie jest budynkiem lub obiektem małej architektury). W ocenie autora tekstu, w przypadku potencjalnego opodatkowania podatkiem od nieruchomości kontenerów, przytoczyć należy także definicję obiektu budowlanego i tymczasowego obiektu budowlanego. Pomocna (albo nawet kluczowa) przy ocenie prawidłowości ich kwalifikacji, może okazać się nawet istota podatku od nieruchomości.
Z najnowszego orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego wynika, że służebność przesyłu nie jest rozumiana jako posiadanie samoistne, dlatego przedsiębiorca przesyłowy nie jest uznawany za podatnika podatku od nieruchomości, w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Właściciel gruntu, na którym znajduje się taka infrastruktura, będzie więc w większości przypadków musiał uiszczać cały podatek od nieruchomości.
Sąd pierwszej instancji błędnie przyjął, że organy podatkowe powinny - niezależnie od zapisów ewidencji gruntów i budynków - ustalić rzeczywistą funkcję budynku letniskowego. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, organ podatkowy nie miał prawa dokonywać samodzielnej klasyfikacji funkcji budynku, tj. analizować jego faktycznego wykorzystania, tylko powinien odwołać się do odpowiednich zapisów ewidencji gruntów i budynków, co też uczynił, zgodnie z przepisami obowiązującego prawa. Maksymalna stawka ustawowa podatku od nieruchomości od "pozostałych budynków" (w tym również domu letniskowego) jest 10 razy wyższa od stawki mającej zastosowanie do budynków mieszkalnych.
Wójt planuje wprowadzenie nowego zwolnienia w podatku od nieruchomości dla mieszkańców budynków, którzy zainstalowali podłączenie do sieci fotowoltaicznych lub mają kolektory słoneczne. Ale uzyskali oni wcześniej dotację z gminy na wymianę źródeł energii. Czy w tej sytuacji działanie wójta będzie zgodne z prawem?
Czy podmiot korzystający z obiektu sportowego, w związku z następstwami działania COVID-19 uprawniony jest do skorzystania ze zwolnienia od podatku od nieruchomości?
Na podstawie specustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, gmina, w drodze uchwały, może wprowadzić zwolnienie oraz przedłużenie terminów płatności rat podatku od nieruchomości. Ministerstwo Finansów przedstawiło szczegółowe wyjaśnienia w tej sprawie.
Podatnicy podatku od nieruchomości, u których w ciągu roku wystąpiły okoliczności wpływające na wysokość opodatkowania, mają szereg obowiązków związanych z prawidłowym zadeklarowaniem i rozliczeniem podatku. Informacje przekazywane czy deklarowane organom podatkowym powinny być pełne i zgodne ze stanem faktycznym. W przypadku braku informacji grożą surowe kary.
Sądy administracyjne w dalszym ciągu orzekają, że o tym, czy dany obiekt należy opodatkować jako budowlę, decyduje jego funkcja. Co innego wynikało z wyroku Trybunału Konstytucyjnego (TK) z 13 grudnia 2017 r.
Ministerstwo Finansów określiło wysokość stawek maksymalnych podatków i opłat lokalnych jakie będą obowiązywać w 2020 roku. Nowe stawki dotyczą podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych, opłaty targowej, opłaty miejscowej, opłaty uzdrowiskowej, opłaty od posiadania psów oraz opłaty reklamowej. Z uwagi na wzrost cen towarów i usług stawki maksymalne w 2020 roku będą wyższe w porównaniu z 2019 rokiem o 1,8 proc.
Nowy kierunek interpretacyjny w tym temacie został zapoczątkowany w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 13 lutego 2019 r. (sygn. I SA/Ke 3/19), w którym to WSA wskazuje, że podatnik ustalając podstawę opodatkowania w podatku od nieruchomości dla budowli całkowicie zamortyzowanych – powinien uwzględnić dokonane odpisy amortyzacyjne. Wyrok WSA oznaczać może niezwykle wysokie oszczędności dla podatników.
Osoby, które nie uiściły w całości podatku od nieruchomości za 2018 rok w marcu, będą musiały opłacić drugą ratę w terminie do 15 maja 2018 r. Chodzi o podatników, u których opłata ta przekracza 100 złotych i podzielona jest na 4 raty.
Umorzenie podatku od nieruchomości uzyskać może podatnik lub jego spadkobiercy na pisemny wniosek wraz z uzasadnieniem złożony do organu podatkowego (gminy). Decyzja o umorzeniu jest uznaniowa i dotyczy sytuacji, gdy zaistniał i został udowodniony ważny interes podatnika (np. utrata zdolności zarobkowania, utrata pracy) lub interes publiczny.
Najpóźniej 15 marca 2018 r. ponad 11 milionów właścicieli mieszkań ma obowiązek zapłacić podatek od nieruchomości za bieżący rok (a przynajmniej I ratę). Obowiązek ten dotyczy także posiadaczy działek i budynków. Zasadniczo podatek muszą zapłacić tylko te osoby fizyczne, które otrzymały decyzję z gminy ustalającą wysokość podatku. Pozostałe osoby – o ile poinformowały gminę o zakupie nieruchomości – mogą spokojnie czekać na wymiar podatku.
Od 2018 roku wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast mają obowiązek corocznie składać sprawozdania podatkowe w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego oraz leśnego. Sprawozdania będą wysyłane elektronicznie za pomocą systemu BeSTi@.
Ordynacja podatkowa uwzględnia możliwość zaniechania w całości lub w części poboru podatków, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Ministerstwo Finansów odpowiada, czy istnieje szansa na zastosowanie tej instytucji wobec osób poszkodowanych w sierpniowych nawałnicach.
W związku z prowadzeniem działalności agroturystycznej wśród przedsiębiorców pojawiają się liczne wątpliwości dotyczące opodatkowania nieruchomości przeznaczonych na ten cel. Jak wyglądają kwestie związane z opodatkowaniem podatkiem od nieruchomości gospodarstwa agroturystycznego?
Od 1 stycznia 2018 r. nieznacznie rosną (po dwóch latach niewielkich spadków) o wskaźnik inflacji (o ok. 1,9%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych - Minister Rozwoju i Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2018 r. możemy liczyć się z wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, od posiadania psów) - o ile rady gmin podejmą stosowne uchwały do końca 2017 roku.
Obecną, mało precyzyjną definicję pojęcia „budowla” ma zastąpić nowa definicja wynikająca z Kodeksu urbanistyczno-budowlanego (KUB), którego projekt powstaje obecnie w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. W przepisach wprowadzających KUB zmieniana będzie również ustawa o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie definicji pojęć „budynku” i „budowli” używanych w przepisach dot. podatku od nieruchomości. Aktualnie KUB jest poddawany pogłębionym konsultacjom publicznym, zakończenie prac rządowych nad projektem planuje się na grudzień 2017 r., a skierowanie projektu pod obrady Sejmu ma nastąpić na początku 2018 roku.
Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie obowiązku sporządzania przez organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego corocznego sprawozdania podatkowego. Głównym celem tego rozwiązania jest ułatwienie gminom prowadzenia własnej polityki podatkowej.
Trwają spory podatników z organami podatkowymi odnośnie opodatkowania podatkiem od nieruchomości elektrowni wiatrowych. Jednak maleją szanse na korzystne dla podatników rozstrzygnięcia. Zapadł właśnie kolejny niekorzystny wyrok.
Zarówno murawa boiska, jak i jego trybuny są budowlą. Należny od nich podatek od nieruchomości wynosi zatem 2 proc. – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 7 marca 2017 r.
Trwają konsultacje społeczne projektu ustawy Kodeks urbanistyczno - budowlany, który zastąpi m.in. ustawę Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 290). Zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy wprowadzenie Kodeksu motywowane jest koniecznością kompleksowego uregulowania zagadnień związanych z szeroko rozumianym gospodarowaniem przestrzenią, w tym przede wszystkim z uwzględnieniem powiązań planowania przestrzennego z strategiami rozwoju tworzącego ramy dla przyszłych procesów inwestycyjnych.
Podatek od nieruchomości dla większości osób, które nie prowadzą działalności gospodarczej kojarzy się ze stosunkowo niskim kosztem. Szczególnie mieszkańcy małych mieszkań nie powinni narzekać na jego wysokość. Jednak zupełnie inaczej sprawa może wyglądać jeśli posiadamy garaż podziemny.
15 września mija termin wpłaty trzeciej raty m.in. podatków od nieruchomości i od środków transportu. Od 2017 r. stawki tych danin, a także innych opłat lokalnych spadną, już drugi rok z rzędu.
W stosunku do działki niezabudowanej wchodzącej w skład nieruchomości zabudowanej nie powinna, pomimo objęcia jej obszarem rewitalizacji, mieć zastosowania wyższa stawka podatku od nieruchomości od gruntów niezabudowanych. Tak uznał Dyrektor Departamentu Podatków Lokalnych Ministerstwa Finansów w piśmie z 22 grudnia 2015 r. (znak: PL-LS.834.122), w którym udzielił wyjaśnień odnośnie stosowania stawki podatku od nieruchomości od gruntów niezabudowanych, objętych obszarem rewitalizacji. Prezentujemy poniżej te wyjaśnienia w całości.
Podatek od nieruchomości jest daniną, której znaczenie od lat rośnie. Przekonali się o tym szczególnie przedsiębiorcy, dla których obciążenie tym podatkiem systemowo jest większe: wyższe są stawki dla budynków i opodatkowaniu podlegają budowle. Opodatkowanie to mogło być wyłączone, jeżeli przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych.
Gmina pobiera podatek od nieruchomości w czterech ratach w ciągu roku proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego. Termin płatności pierwszej raty wypada 15 marca br. Kolejne terminy upływają 15 maja, 15 września i 15 listopada.
Od 1 stycznia 2016 r. maksymalna wysokość stawki podatku od nieruchomości - od gruntów niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego – wynosi 3 zł od 1 m2 powierzchni.
W związku z deflacją w 2016 roku stawki podatków i opłat lokalnych ulegną obniżeniu. Nie będą to zmiany mocno odczuwalne, gdyż spadek sięgać będzie ok. 1,2%, jednak dla Polaków przyzwyczajonych raczej do wzrostu podatków, może to być miła odmiana. Skąd te zmiany?
Minister Finansów podał górne granice stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2016 r. Dzięki czemu poznaliśmy wysokość stawek maksymalnych podatku od nieruchomości, jakie będą obowiązywać w przyszłym roku. Stawki te będą nieco niższe niż w 2015 r.
Dobra wiadomość: od 1 stycznia 2016 r. właściciele miejsc postojowych w garażach wielostanowiskowych będą regulować daninę wyłącznie za siebie. Zniknie solidarna odpowiedzialność za resztę nieruchomości. Zła informacja: więcej trzeba będzie zapłacić za udział w częściach wspólnych domu i gruntu.
Gminy od 2016 roku nie będą same sobie płacić podatku od nieruchomości za budynki będące ich własnością, gdy te nie są wykorzystywane na prowadzenie działalności gospodarczej - przewiduje uchwalona w czwartek 23 lipca 2015 r. nowela ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Właściciele nieruchomości, na których są umieszczone tablice reklamowe, mogą zostać zobowiązani do uiszczania nowej opłaty lokalnej, tzw. opłaty reklamowej. Wprowadzająca nowe obowiązki ustawa wejdzie w życie 11 września 2015 r.
Senacka komisja petycji przygotuje projekt zmian w lokalnym prawie podatkowym, który zniesie obowiązek płacenia przez gminy podatków od własnego mienia; są to sytuacje, w których gmina płaci podatek samej sobie.
Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, które ma na celu stworzenie ogólnopolskiego programu pomocy w formie zwolnień z podatków lokalnych (z podatku od nieruchomości i podatku od środków transportowych).
Od 1 stycznia 2015 r. wzrastają o wskaźnik inflacji (tym razem niewiele, bo tylko o 0,4%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Tradycyjnie zatem będziemy mieli wyższe stawki podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, od posiadania psów) - o ile gminy podejmą stosowne uchwały do końca 2014 roku.
Każdy właściciel domu lub mieszkania do końca lutego powinien dostać z urzędu miasta lub gminy informację o wysokości podatku od nieruchomości na 2014 r., a następnie do 15 marca zapłacić pierwszą ratę tego podatku.
Do 30 czerwca 2014 r. został przedłużony okres obowiązywania przepisów dotyczących regionalnej pomocy inwestycyjnej w zakresie zwolnień od podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych.
Od 1 stycznia 2014 r. będą obowiązywały nowe stawki maksymalne podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych oraz opłat lokalnych. Wzrosną one w stosunku do roku 2013 o 0,9%. Rada Gminy ma możliwość uchwalić stawki niższe od maksymalnych.
W stosunku do bieżącego roku w 2014 r. podatek od nieruchomości wzrośnie, ale skala podwyżki jest dużo mniejsza niż to miało miejsce w ubiegłym roku. To dzięki niższej inflacji podwyżka podatków lokalnych w 2014 r. nie będzie tak dotkliwa.
Podatek od nieruchomości jest podatkiem lokalnym, który jest pobieranym przez samorządy gminne. Poznaj zasady dotyczące podatku od nieruchomości, a także górne stawki podatku od nieruchomości, które obowiązują w latach 2013 i 2014.
Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2014 r. niewiele wyższe od tych z bieżącego 2013 roku. W przypadku budynku wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej wzrost maksymalnych stawek wyniósł 0,92% (w 2013 r. 4,28%), natomiast w przypadku budynków mieszkalnych 1,36% (w ubiegłym roku 4,28%).
Gmina jest podatnikiem podatku od nieruchomości w zakresie nieruchomości stanowiących jej własność: nieprzekazanych w posiadanie innym podmiotom i niepodlegających wyłączeniu lub zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych lub na mocy uchwał rad gmin. Wynika, to z art. 3 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, który ustanawia regułę że obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości ciąży na właścicielu (posiadaczu samoistnym) nieruchomości lub obiektów budowlanych oraz użytkowniku wieczystym gruntów.
Ministerstwo Finansów określa projekty wzorów formularzy podatkowych na podatek od nieruchomości, podatek leśny i podatek rolny. Również w 2013 roku opublikowało na swojej stronie finanse.gov.pl kilka wzorów, ale ... te wzory nie różnią się od określonych poprzednio.
Przedsiębiorcy dość często rejestrują siedzibę firmy w mieszkaniu. Pozwala to zaliczać do kosztów podatkowych firmy część wydatków związanych z eksploatacją i amortyzacją lokalu. Powstaje tu wątpliwość, czy w takim przypadku trzeba płacić od mieszkania dużo wyższy podatek od nieruchomości? Co prawda zapadł w tej kwestii korzystny dla przedsiębiorców wyrok NSA, to jednak gminy często upominają się o wyższy podatek.
Jeżeli budynki i budowle są w tak złym stanie technicznym, że nie można ich wykorzystywać do działalności gospodarczej – nie obciążają ich wyższe stawki podatku od nieruchomości. Wątpliwości budzi kwestia, jak udowodnić taki stan techniczny.
Od początku 2013 roku mieszkańcy Bydgoszczy płacić muszą wyższy podatek od nieruchomości. Wzrosły też opłaty za wodę, ścieki i parkowanie.
Od początku 2013 roku mieszkańcy Krakowa płacić muszą wyższy podatek od nieruchomości. Wzrosły ceny biletów komunikacji miejskiej, opłaty za ogrzewanie, wodę i ścieki. Przywrócony został podatek od posiadania psów.