Kategorie

Podatki, Import

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie VAT importu towarów. Podatnicy podatku od towarów i usług dokonujący importu towarów spoza Unii Europejskiej mogą pokusić się o skorzystanie z uproszczenia, jakim jest procedura importu w ramach art. 33a ustawy o VAT. Stosowanie tej preferencji, o ile korzystne z perspektywy płynności finansowej, to wiąże się jednak z koniecznością spełnienia szeregu warunków formalnych, które w niektórych przypadkach mogą okazać się znaczącą barierą dla przedsiębiorców.
SLIM VAT 2 zawiera rozwiązanie, które umożliwi podatnikowi rozliczającemu podatek z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej dokonania korekty deklaracji, w sytuacji gdyby w pierwotnej deklaracji nie rozliczył w prawidłowej wysokości podatku.
Prawo celne - nowelizacja. Podstawowym celem zmian jest usprawnienie wydawania decyzji w zakresie należności celnych i podatkowych oraz opłat paliwowej i emisyjnej, które są należne z tytułu importu towarów. Zmiany zawarte w noweli wejdą w życie w większości w 2021 roku, część na początku 2022 roku.
Brexit, czyli definitywne wyjście Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej rodzi po stronie firm handlujących z brytyjskimi kontrahentami nowe problemy i obowiązki. Obecnie nie mamy już do czynienia z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi, ale importem i eksportem towaru. Niewątpliwie wzrasta zatem liczba formalności i urzędowych wymogów, których należy dopełnić celem prawidłowego rozliczenia VAT oraz należności celnych, a znaczące konsekwencje wystąpią także na gruncie podatków dochodowych.
Prawo celne. Sejm uchwalił nowelizację Prawa celnego, której celem jest m.in. usprawnienie wydawania decyzji dotyczących należności importowych oraz wprowadzenia rozwiązań w zakresie identyfikacji cudzoziemców do celów podatkowych
Zmiany w Prawie celnym i regulacjach hazardowych. Usprawnienie wydawania decyzji dotyczących należności importowych czy skrócenie procedur wpisywania nielegalnych stron z hazardem do specjalnego rejestru - takie rozwiązania przewiduje projekt noweli Prawa celnego.
Obowiązek podatkowy w VAT. Zasadą ogólną w podatku od towarów i usług jest to, że obowiązek podatkowy powstaje w dacie dostawy towarów lub wykonania usługi. Przepisy o podatku od towarów i usług przewidują wyjątki od zasady ogólnej, wskazując szczególne zasady powstawania obowiązku podatkowego. Moment powstania obowiązku podatkowego jest jednym z elementów konstrukcyjnych ustawy o VAT i jest to element niezbędny do prawidłowego rozliczenia podatku za dany okres. Sytuację komplikuje dodatkowo szereg wyjątków od zasady ogólnej, a w wielu wypadkach może być przyczyną sporów z fiskusem.
Usprawnienie procesu wydawania decyzji w sprawie wymiaru należności celnych i podatkowych z tytułu importu - przewiduje projekt nowelizacji ustawy Prawo celne oraz niektórych innych.
Ministerstwo Finansów przygotowało nowy wzór deklaracji do rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (VAT-8) oraz nowy wzór deklaracji do rozliczania importu usług lub nabycia towarów oraz usług (VAT-9M). Nowe wzory deklaracji mają zastosowanie począwszy od rozliczeń za październik 2020 r.
Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego (spoza terytorium Unii Europejskiej) na terytorium danego państwa (należącego do Unii Europejskiej). Przywóz towarów z Unii Europejskiej do kraju członkowskiego klasyfikowany jest jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru lub jako nabycie towaru na zasadach krajowych. Jak wykazać import towarów w nowej strukturze JPK_VAT, która zacznie obowiązywać od 1 października 2020 r.?
Od 1 października 2020 r., gdy zacznie obowiązywać nowy plik JPK_VAT z deklaracją, agencje celne będą miały problem z weryfikacją rozliczeń importerów, za które odpowiadają. A to może je kosztować miliony złotych.
Z uwagi na globalizację ułatwiającą nawiązywanie stosunków gospodarczych istotnie wzrasta znaczenie importu towarów. Prawidłowe rozliczenie VAT takich transakcji jest skomplikowane i wymaga dołożenia licznych starań, aby uniknąć negatywnych konsekwencji oraz umożliwić przeprowadzenie transakcji bez zbędnych problemów i opóźnień na granicy.
Po interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy uchylił decyzję Urzędu Celno-Skarbowego w Toruniu w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług importu towarów.
Zgodnie z zapowiedziami, od 1 lipca 2020 r. wejdą w życie zmiany dotyczące rozliczeń VAT z tytułu importu mające na celu poprawę konkurencyjności polskich portów. Pojawi się możliwość rozliczania podatku z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji.
Ministerstwo Finansów przygotowało nowy wzór deklaracji importowej dla podatku od towarów i usług (VAT-IM) oraz załącznika do niej, czyli informacji o dokonanym imporcie towarów (VAT-IM/A). Rozporządzenie w tej sprawie wchodzi w życie z dniem 30 maja 2020 r.
Mimo zamrożenia gospodarki w ramach walki z pandemią koronawirusa, krajowy i międzynarodowy obrót towarami, z wyłączeniem sprzedaży w galeriach handlowych, odbywa się w miarę normalnie. Niektóre nowe obowiązki przewidziane na nadchodzące miesiące zostały przesunięte w czasie, teraz podatnicy liczą też na bardziej elastyczne podejście organów skarbowych. Walcząc z kryzysem gospodarczym nie należy zapominać o przygotowaniu przedsiębiorstwa do zmieniających się przepisów, trzeba także zadbać o dobrą współpracę z urzędnikami i zarządzanie płatnościami z tytułu danin publicznoprawnych w celu zachowania płynności finansowej.
Organ podatkowy określił przedsiębiorcy kwotę należnego podatku z tytułu importu towarów, zwiększając podstawę opodatkowania o nabyte przy tym imporcie usługi pośrednictwa. W wyniku wniesionej przez przedsiębiorcę skargi sąd uchylił tę decyzję organu, stwierdzając, że organ, dokonując tylko częściowej klasyfikacji nabytych przez importera usług na te zwiększające podstawę opodatkowania i te niemające na nią wpływu, wszystkie pozostałe zaklasyfikował bez wyjaśnienia na niekorzyść podatnika.
Naczelnik urzędu celno-skarbowego zanegował zadeklarowaną przez spółkę wartość importowanego towaru. Stwierdził, że jest za niska i po przeprowadzeniu kontroli zwiększył spółce zobowiązanie w należnym podatku z tytułu importu towarów, doliczając do ich wartości celnej koszty pośrednictwa świadczone na rzecz spółki. Jego decyzję uchylił jednak sąd.
Od 1 kwietnia 2020 r. pojawią się istotne zmiany w ustawie o VAT, które wprowadzą przede wszystkim nowe zasady klasyfikacji towarów i usług. Obok tego ustawodawca przygotował modyfikacje również w samych stawkach VAT. Jak nowelizacja wpłynie na firmowe rozliczenia oraz jak dokonywać tych rozliczeń w okresie przejściowym?
Wydłużenie terminu rozliczania VAT w imporcie to jedna ze zmian zaproponowanych w Pakiecie Przyjazne Prawo (PPP). Wydłużenie będzie możliwe do 25. dnia następnego miesiąca, zamiast obecnych 10 dni od odprawy celnej albo od dnia wydania decyzji celnej. Inne propozycje zawarte w PPP to prawo do popełnienia błędu przez pierwszy rok działalności gospodarczej, ochrona konsumencka dla firm z CEIDG czy rozszerzenie definicji rzemieślnika. Nowe regulacje w większości mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r.
Wydłużenie terminu rozliczania VAT w imporcie - to jedna z propozycji zawartych w zestawie ponad 70 ułatwień dla biznesu (Pakiet Przyjazne Prawo) przygotowanych przez resort przedsiębiorczości i technologii. Zmiana dotyczy rozliczania VAT od towarów wpływających do portów i ma wpłynąć pozytywnie na konkurencyjność tego sektora gospodarki.
Anglia nie zawarła umowy kształtującej relacje z Unią Europejską. Oznacza to tzw. twardy Brexit z dniem 30 marca 2019 r. Wielka Brytania przestanie być członkiem Wspólnoty i uzyska status państwa trzeciego. Jakie skutki podatkowe pociąga za sobą taki rozwój wydarzeń?
Ministerstwo Finansów przygotowało nowy wzór deklaracji importowej dla podatku od towarów i usług (VAT-IM) oraz załącznika do niej, czyli informacji o dokonanym imporcie towarów (VAT-IM/A). Rozporządzenie w tej sprawie weszło w życie z dniem 6 marca 2019 r.
Korzystanie z usług serwisów pośredniczących w nabywaniu usług hotelowych staje się coraz bardziej popularne. Podatnicy podatku od towarów i usług (VAT) zastanawiają się, w jaki sposób prawidłowo rozliczyć w VAT importu tego typu usług od unijnych podatników VAT. Poniżej rozważymy jakie ryzyka w VAT mogą się pojawić w związku z importem usługi pośrednictwa w nabyciu usługi hotelowej.
Podatnicy dokonujący transakcji wewnątrzwspólnotowych obowiązani są wykazyważ, że dochowali należytej staranności w VAT przy weryfikacji kontrahenta. Brak dokonania takiej weryfikacji może skutkować utratą prawa do odliczenia VAT. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej potwierdził, że obowiązek ten dotyczy także transakcji importowych.
Projekt nowelizacji ustawy o VAT z 6 września br. zakłada zmianę tej ustawy w zakresie regulacji dotyczących korzystania przez podatników VAT z tytułu importu z tzw. procedury uproszczonej. Zdaniem eksperta Grant Thornton kierunek zmian jest wprawdzie właściwy, jednak są one niewystarczające.
Według ustawy o podatku od towarów i usług, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów dotyczy zakupu towarów od przedsiębiorców z Unii Europejskiej. Natomiast import towarów dotyczy przywozu towarów z państwa trzeciego (np. Chin, Indii, Stanów Zjednoczonych) do Unii Europejskiej.
Do końca ubiegłego roku podatnicy rozliczający VAT z tytułu WNT i importu usług mogli go odliczyć w tym samym okresie rozliczeniowym, o ile podatek należny został wykazany w prawidłowym okresie. Od początku 2017 r. jest to nadal możliwe, ale tylko jeżeli w ciągu trzech miesięcy od momentu powstania obowiązku podatkowego podatnik rozliczył podatek należny, a w przypadku WNT dodatkowo otrzymał fakturę w tym terminie (po tym czasie podatek naliczony można wykazać wyłącznie na bieżąco). W praktyce - jak zaznacza ekspert Grant Thornton - oznacza to, że otrzymanie od kontrahenta faktury z opóźnieniem powyżej trzech miesięcy może skutkować obowiązkiem zapłaty odsetek za zwłokę.
Przedsiębiorca, który dokonuje importu towarów z Chin zazwyczaj liczy się z obowiązkiem zapłaty podatku VAT w momencie powstania tzw. długu celnego. W przypadku gdy jest to towar o niskiej wartości, kwoty podatku VAT nie obciążają znacząco portfela przedsiębiorcy. Natomiast w przypadku importu towarów o wyższe wartości może się okazać, że podatek VAT do zapłaty wyniesie kilka a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Dlatego coraz częściej wśród przedsiębiorców popularna jest “Procedura 42”.
Przyspieszenie i uproszczenie procedur celnych, skuteczniejsze pobieranie cła, wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów oraz ujednolicenie przepisów w krajach członkowskich UE – to główne cele Unijnego Kodeksu Celnego, którego przepisy wchodzą w życie od 1 maja 2016 r. Eksporterzy i importerzy muszą przygotować się do tych nowych regulacji, które w kilku obszarach oznaczają rewolucję.
Od początku lipca 16 rachunków bankowych różnych izb celnych zastąpi jedno konto krakowskiej Izby Celnej, na które importer będzie wpłacał należne cła i podatki. Pojawi się też nowy formularz wpłat gotówkowych i polecenia przelewu należności związanych z importem.
Ministerstwo Finansów pracuje nad integracją systemów e-Cło i e-Podatki. W tym roku pojawią się pierwsze ułatwienia dla przedsiębiorców, m.in. jedno okienko do rozliczeń celnych i podatkowych oraz Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC).
Ustawa o VAT 2021 - ustawa o podatku od towarów i usług - stan prawny na 1 stycznia 2020 r. - tekst jednolity, Dział VII Zasady wymiaru i poboru podatku z tytułu importu towarów (art. 33- 40)