REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Samochód w firmie, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Współpraca biegłego rewidenta z biurem rachunkowym

Coraz więcej firm decyduje się na korzystanie z usług biura księgowego, stąd coraz częściej pojawiają się pytania dotyczące współpracy biegłego rewidenta z zewnętrznym księgowym. Odpowiada na nie ekspert – Agnieszka Koperska, menedżer w Baker Tilly Poland.

Badanie sprawozdania finansowego - ostatni moment na podjęcie decyzji

O tym kiedy badanie sprawozdania finansowego jest konieczne oraz jak powinno ono przebiegać opowiada ekspert- Marta Cyganik, Dyrektor Działu Usług Księgowych w Baker Tilly Poland.

Wydatki na eksploatację samochodów demonstracyjnych są kosztem podatkowym bez kilometrówki

Nie trzeba prowadzić ewidencji przebiegu samochodów demonstracyjnych, by móc zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatków eksploatacyjnych. Wydatki związane z ubezpieczeniem samochodów osobowych zaliczane są do kosztów podatkowych w ramach limitu.

Czynsz za wynajem samochodu jest kosztem uzyskania przychodu

Wydatki na wynajęcie samochodów osobowych od firm rent a car, z kierowcą lub bez kierowcy są kosztem uzyskania przychodu. W przypadku czynszu najmu samochodu nie obowiązuje limit wynikający z kilometrówki, nie ma więc konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Tak uważają sądy administracyjne z Naczelnym Sądem Administracyjnym na czele. Niestety Minister Finansów ma inne zdanie.

REKLAMA

Jak rozliczyć się z przejechanych kilometrów?

Samochód jest nieodłącznym elementem wyposażenia w wielu firmach. Wielu też przedsiębiorców nie wyobraża sobie funkcjonowania swojego przedsiębiorstwa bez auta. Do wypełniania obowiązków służbowych pracodawcy najczęściej powierzają pracownikom auta firmowe. Pojawia się pytanie w jaki sposób rozliczyć się z kilometrów przejechanych w ramach wypełnianych obowiązków?

Księgi rachunkowe 2013 - limit przychodów dla podatników PIT

W roku 2013 r. pełną rachunkowość muszą prowadzić ci podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2012 r. uzyskali co najmniej 4.936.560,- zł (1.200.000,- euro x 4,1138 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Księgi rachunkowe 2014 - limit przychodów dla podatników PIT

W roku 2014r. pełną rachunkowość będą musieli prowadzić ci podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2013 r. uzyskali co najmniej 5.059.560,- zł (1.200.000,- euro x 4,2163 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2013 roku

4 936 560 zł – tyle wynosi limit przychodów, którego osiągnięcie w 2012 roku zobowiązuje do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2013 roku. Kwotę tę wylicza się na podstawie średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na dzień 30 września 2012 r.

REKLAMA

Odliczanie VAT od samochodów – bankowozy

Przedsiębiorcy, z których działalnością gospodarczą wiąże się konieczność transportu pieniędzy lub innych przedmiotów wartościowych (np. złota, biżuterii) mogą liczyć na pełne odliczenie VAT od ceny zakupu przeznaczonego do tego celu pojazdu. Warunkiem jest, by był to tzw. bankowóz.

Jak ująć w księgach prawo wieczystego użytkowania gruntów?

W wielu przypadkach prawo użytkowania gruntu firmy uzyskują nieodpłatnie, a potem dokonują rocznych opłat. Niekiedy jednak pierwsza opłata za wieczyste użytkowanie gruntu jest bardzo wysoka. Według jakiej wartości początkowej ująć te składniki w księgach rachunkowych? Jak amortyzować (umarzać) to prawo? Jakie skutki podatkowe spowoduje wprowadzenie tego prawa do ksiąg rachunkowych?

Użyczanie pracownikowi firmowego auta bez opodatkowania VAT

Co do zasady użycie towarów należących do przedsiębiorstwa do celów niezwiązanych z jego prowadzeniem podlega opodatkowaniu VAT. Jednak gdy nabycie samochodu firmowego nie dawało przedsiębiorcy prawa do odliczenia VAT-u, jego nieodpłatne użyczanie nie będzie skutkowało naliczaniem podatku.

Leasing operacyjny, czy kredyt – co się bardziej opłaca

Firma, by nie pozostać w tyle za konkurencją, musi ciągle inwestować i się rozwijać. Istnienie na rynku wymusza stałe dostosowywanie do zmieniających się potrzeb klientów, czy nowoczesnych technologii. W obecnych czasach dużo jest możliwości na pozyskanie potrzebnych nam do tego celu np. środków trwałych. Możemy pożyczyć środki na zakup środków trwałych, wynająć, wziąć w leasing…

Czy przekształcając spółkę z o.o. w spółkę akcyjną należy zamknąć księgi rachunkowe?

W myśl art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT), jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych.

Ubezpieczenie samochodu – składki są kosztem podatkowym

Jeżeli w umowie ubezpieczenia samochodu osobowego określona jest wartość pojazdu, wówczas składki obliczane w oparciu o ten parametr, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 euro, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Zakup ciężarówki, to więcej korzyści podatkowych

Przy nabyciu auta firmowego trzeba wziąć pod uwagę nie tylko jego cenę, ale też skutki podatkowe jego kupna i eksploatacji. Najwięcej możliwości daje przedsiębiorcy zakup samochodu ciężarowego, bo taki środek trwały można amortyzować aż na pięć sposobów. W przypadku samochodów osobowych dostępne są trzy metody i dodatkowo występują ograniczenia w ich stosowaniu.

Różnice inwentaryzacyjne w ujęciu bilansowym i podatkowym

Przeprowadzenie inwentaryzacji na koniec każdego roku obrotowego ma na celu sporządzenie m.in. szczegółowego spisu z natury składników majątkowych i źródeł ich pochodzenia na określony dzień. Za pomocą inwentaryzacji ustalamy stan wszystkich rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych, jak też różnic pomiędzy stanem rzeczywistym stwierdzonym podczas inwentaryzacji, a stanem wynikającym z ewidencji księgowej.

Zakup samochodu dla firmy - VAT i akcyza

Podatnicy VAT podejmując decyzje inwestycyjne preferują rozwiązania, które dają możliwości odliczenia VAT naliczonego, a tym samym zmniejszają VAT należny odprowadzany do Urzędów Skarbowych. Mając na względzie ten aspekt zobaczmy jak najkorzystniej nabyć auto dla firmy. Czy lepiej kupić auto osobowe, czy ciężarowe?

Samochody z silnikami elektrycznymi bez kilometrówki

Przedsiębiorcy wykorzystujący w swojej działalności auta nie wprowadzone do ewidencji środków trwałych firmy (np. wynajęte, czy stanowiące prywatną własność przedsiębiorcy), aby zaliczać do kosztów podatkowych wydatki na ich eksploatację – muszą prowadzić ewidencję przebiegu pojazdów (kilometrówkę). Obowiązek ten nie dotyczy jednak samochodów napędzanych silnikami elektrycznymi (typu EV – tylko silnik elektryczny oraz hybrydowe typu EREV - jednostką napędową jest silnik elektryczny, ale pojazd ten wyposażony jest dodatkowo w silnik spalinowy).

Pełne odliczenie VAT od samochodów - bankowozów typu C

Do końca 2013 roku obowiązuje ograniczenie w odliczaniu VAT od samochodów osobowych do 60% nie więcej jednak niż 6.000 zł. Ponadto nie można odliczać VAT od paliw do tych samochodów. Jednak jest grupa pojazdów specjalnych, której nie dotyczą te ograniczenia i można odliczać cały VAT naliczony przy ich zakupie oraz przy zakupie paliwa do ich napędu, a także VAT z rat leasingowych. Okazuje się, że nie jest trudno przerobić samochód osobowy na jeden z tych pojazdów specjalnych - bankowóz typu C.

Amortyzacja nieużywanych środków trwałych

Może się zdarzyć, że posiadane przez organizację środki trwałe z różnych powodów nie są już używane. Pojawia się pytanie, jaki ma to wpływ na amortyzację takiego składnika majątku. Można wówczas rozważyć likwidację nieużywanego środka trwałego, która może przybrać kilka różnych form.

Zakładowy Fundusz Szkoleniowy - wpływ na koszty podatkowe i rachunkowość

Na podstawie art. 67 i art. 68 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy jako instrument dotyczący rozwoju zasobów ludzkich wprowadzono możliwość tworzenia przez pracodawców w ramach posiadanych środków Zakładowego Funduszu Szkoleniowego (ZFS). Fundusz szkoleniowy w zamyśle ustawodawcy jest przeznaczony na finansowanie lub współfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego zarówno pracowników, jaki i pracodawców.

Jak ująć podatek odroczony w księgach rachunkowych

Na obciążenie podatkowe wykazane w rachunku zysków i strat składa się zarówno część bieżąca, jak i część odroczona podatku dochodowego. W związku z przejściowymi różnicami między wykazywaną w księgach rachunkowych wartością aktywów i pasywów a ich wartością podatkową oraz stratą podatkową możliwą do odliczenia w przyszłości należy tworzyć rezerwę i ustalić aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Wymaga to ustalenia wartości bilansowej i podatkowej aktywów i zobowiązań.

Koszty związane z podwyższeniem kapitału zakładowego spółki - ujęcie podatkowe i bilansowe

W działalności spółek często spotykamy się z podwyższeniem kapitału. W spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością podwyższenie kapitału następuje w drodze podwyższenia wartości nominalnej istniejących już udziałów lub przez ustanowienie nowych, w spółkach akcyjnych podwyższenie kapitału następuje w drodze emisji nowych akcji lub podwyższenia wartości nominalnej dotychczasowych akcji.

Księgi rachunkowe 2012 - limit przychodów dla podatników PIT

W roku 2012 r. pełną rachunkowość będą musieli prowadzić ci podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2011 r. uzyskali co najmniej 5.293.440,- zł (1.200.000,- euro x 4,4112 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Jak rozliczyć używanie prywatnych samochodów pracowników do służbowych jazd lokalnych?

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że pracownicy wykorzystują swoje prywatne samochody dla celów służbowych. Z tego tytułu przysługuje im zwrot poniesionych przez nich wydatków.

Samochód wniesiony do spółki partnerskiej – jak rozliczać koszty jego eksploatacji?

Czy w przypadku wniesienia przez wspólnika do spółki partnerskiej aportu w postaci samochodu wszystkie wydatki związane z utrzymaniem pojazdów będą stanowiły koszty uzyskania przychodów

Kto wypełnia obowiązki wspólnoty mieszkaniowej w zakresie rachunkowości?

Wspólnoty mieszkaniowe mają obowiązek stosowania ustawy o rachunkowości niezależnie od podjętych w tym zakresie uchwał. Nie zawsze wspólnoty mieszkaniowe mają w swojej strukturze organizacyjnej wyodrębniony zarząd wspólnoty. Tym samym, wyjaśnienia wymaga na kim spoczywają obowiązki wynikające z ustawy o rachunkowości ( dalej: uor).

Zasady dokonywania korekt błędnych zapisów księgowych

Wprowadzając korekty błędnych zapisów księgowych, mamy najczęściej na uwadze samą korektę – myśl, żeby wyeliminować z ksiąg rachunkowych błędny zapis. Kierując się takimi intencjami, uchodzi naszej uwadze znaczenie informacji płynących z samych zapisów ujętych na określonych stronach niektórych kont. Warto zastanowić się, jakie występują wewnętrzne powiązania danych liczbowych strony DT lub CT i jak mogą one zostać zniekształcone przez zapisy korygujące błędy. Przestrzeganie pewnych zasad korygowania błędów ułatwia sprawowanie kontroli.

Obowiązki sprawozdawcze firmy wobec NBP

Na niektórych podmiotach gospodarczych ciąży obowiązek przekazywania do NBP danych niezbędnych do sporządzenia bilansu płatniczego.

Złożenie sprawozdania finansowego do KRS oraz jego ogłoszenie

To już ostatni dzwonek na złożenie do Krajowego Rejestru Sądowego rocznego sprawozdania finansowego. W niektórych przypadkach sprawozdanie należy ogłosić w Monitorze Polskim B.

Opłata wstępna w leasingu - ujęcie bilansowe i podatkowe

Opłata wstępna dotycząca przedmiotu leasingu zaliczana w koszty jednorazowo czy rozliczana przez okres trwania umowy leasingu – ujęcie bilansowe i podatkowe.

Data otwarcia ksiąg rachunkowych

Czy za datę otwarcia ksiąg rachunkowych w nowo powstałej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością należy przyjąć datę zawarcia umowy spółki, datę rejestracji w KRS czy datę rozpoczęcia działalności umieszczoną w zgłoszeniu identyfikacyjnym NIP-2? Jaki wpływ na datę otwarcia ksiąg ma status spółki z o.o. w organizacji?

Rozliczanie kosztów używania samochodu prywatnego do celów służbowych

W praktyce wielu firm pracownicy często korzystają z prywatnych samochodów na potrzeby realizacji zadań służbowych. Często powstają również pytania, czy pracownik ma w takich sytuacjach możliwość odzyskania poniesionych wydatków, a jeśli tak, w jaki sposób powinien je dokumentować i w jakiej formie przedstawiać pracodawcy rozliczenia.

Opodatkowanie sprzedaży samochodu osobowego wykorzystywanego w działalności gospodarczej

Po podjęciu decyzji o sprzedaży samochodu osobowego, który był wykorzystywany w działalności gospodarczej, pojawia się problem jaką stawkę VAT zastosować wystawiając fakturę sprzedażową.

Zasady ewidencji na kontach pozabilansowych 998 i 980

Jak często należy dokonywać ewidencji na stronie Wn na koncie 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego”? Z opisu do konta wynika, że na stronie Wn konta 998 ujmuje się równowartość sfinansowanych w danym roku budżetowym wydatków. Czy należy ewidencję na stronie Wn prowadzić dla każdego wydatku, czy wydatki te można ewidencjonować raz w miesiącu, raz na kwartał, a sprawa ta powinna być uregulowana w zakładowym planie kont przez kierownika jednostki? Takie samo pytanie pojawia się przy prowadzeniu ewidencji na stronie Ma na koncie 980 „Plan finansowy wydatków budżetowych” w zakresie zrealizowanych wydatków.

Odliczenie VAT od aut - NSA każe stosować uchyloną ustawę o VAT?

Czy w latach 2004-2010 można było odliczać cały VAT tylko od samochodów z kratką? Tak zawsze uważał Minister Finansów. Teraz podobnie zdaje się uważać Naczelny Sąd Administracyjny.

Jakie są skutki podatkowe cesji umowy leasingu samochodu?

Skutki podatkowe cesji umów leasingu nie zostały jasno zapisane zarówno w PIT, jak i CIT. Stąd kwestia ta jest kontrowersyjna. Organy podatkowe uważają powszechnie, że cesja umowy leasingu nie oznacza prawa kontynuacji dotychczasowego rozliczania leasingu. A w konsekwencji trzeba po takiej cesji rozliczać umowę, jak najem czy dzierżawę – i np. prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu.

Czy rachunki muszą zawierać podpis i pieczątkę wystawcy?


Po przeprowadzeniu z początkiem obecnego roku małej rewolucji w zakresie faktur VAT, a w szczególności w zakresie ich przechowywania, Minister Finansów postanowił ulżyć także i tym osobom i podmiotom, które nie są uprawnione do wystawiania faktur VAT i dokumentują sprzedaż towarów i usług rachunkami.

Jakie są konsekwencje demontażu kratki w samochodzie?

Podatnik, który do końca roku 2010 zakupił samochód z “kratką” skorzystał z pełnego odliczenia podatku naliczonego. Od 1 stycznia 2011 r. nie przysługuje już prawo odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa do takiego samochodu. Jeśli więc “wykorzystano” wszelkie korzyści wynikające z zakupu takiego pojazdu, nowych przywilejów nie ma, a kratka umieszczona w pojeździe zawadza, powstaje pytanie czy możliwy jest jej demontaż bez negatywnych skutków podatkowych?

Jak szybko wrzucić w koszty samochód ciężarowy o ładowności do 3,5 tony?

Prowadzę działalność gospodarczą, którą rozliczam na zasadach ogólnych PIT. Chciałbym dokonać amortyzacji jednorazowej samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony. Proszę o informacje jak i kiedy można to zrobić.

Jakie są skutki w VAT zmiany klasyfikacji samochodu z ciężarowego na osobowy?

Przy zakupie samochodu z „kratką” podatnik nie może już skorzystać z pełnego odliczenia podatku VAT. Wprowadzone od początku 2011 r. ograniczenie pozwala odliczyć 60% kwoty określonej w fakturze, jednak nie więcej niż 6.000 zł.

Sprawozdanie finansowe - kiedy podlega obowiązkowemu badaniu

Ustawa o rachunkowości wskazuje podmioty, które obligatoryjnie muszą poddać swoje roczne sprawozdania finansowe badaniu przez biegłego rewidenta.

Zakup i sprzedaż w walucie - ujęcie w ewidencji księgowej

Jak dokonywać ujęcia w ewidencji księgowej w przypadku zakupu i sprzedaży w walucie obcej?

Którzy podatnicy PIT powinni prowadzić pełną księgowość w 2011 roku

Czy do limitu obrotów trzeba liczyć przychody ze sprzedaży środków trwałych

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14 ustawy o PIT, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość w złotówkach kwoty określonej w przepisach o rachunkowości (1.200.000 euro). Tak stanowi art. 24a ust. 4 ustawy o PIT.

Ewidencja przekazania darów rzeczowych

Podstawowym celem wielu organizacji non profit jest pomoc osobom w trudnej sytuacji materialnej – m.in. poprzez przekazywanie im darów rzeczowych pozyskanych przez organizację od darczyńców, sponsorów itp. Prawidłowe przechowywanie, ewidencja oraz przejrzyste zasady wydawania darów poprawiają wizerunek organizacji i uwiarygodniają ją w oczach darczyńców. Może to znacznie ułatwić pozyskiwanie tego typu darowizn.

Jak zaewidencjonować likwidację środka trwałego

W ewidencji środków trwałych prowadzonej przez naszą firmę znajdują się środki trwałe, których stan uniemożliwia ich dalszą eksploatację. Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację tych środków trwałych? Jak zaewidencjonować to zdarzenie w księgach rachunkowych?

Jak ewidencjonować przebieg pojazdu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów

Przedsiębiorcy często wykorzystują na potrzeby działalności gospodarczej swój prywatny samochód osobowy. Mają obowiązek wówczas prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, tzw. „kilometrówkę”. Tylko wtedy wydatki poniesione z tytułu używania takiego samochodu mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Czy wprowadzając używany samochód do firmy można ustalić indywidualną stawkę amortyzacji

Zgodnie z brzmieniem art. 22j ust 1 pkt 2 ustawy o PIT podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l, mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. Jednak w takim przypadku okres amortyzacji nie może być dla środków transportu, w tym samochodów osobowych krótszy niż 30 miesięcy.

Jak ustalić wartość początkową auta kupionego kilka lat wcześniej

Przedsiębiorcy dość często wprowadzają do firm swoje prywatne samochody, jako środki trwałe. Okazuje się, że za ich wartość początkową można przyjąć nie aktualną wartość rynkową samochodu, a znacznie wyższą wartość zakupu. Oznacza to wyższe odpisy amortyzacyjne i tym samym wyższe koszty uzyskania przychodu.

REKLAMA