REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Tarcza Antykryzysowa, Restrukturyzacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Koronawirus a inwestycje dofinansowane z funduszy UE

Koronawirus dotknął również beneficjentów Funduszy Europejskich. Ograniczone możliwości realizacji inwestycji w programach dofinansowanych z UE dotyczą wielu przedsięwzięć. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przygotowało rozwiązania, które mają ułatwić ich prowadzenie i rozliczanie w nowej rzeczywistości.

Doradcy podatkowi ostrzegają przed błędami w specustawie antykryzysowej

Krajowa Izba Doradców Podatkowych wskazuje na nieścisłości w projekcie nowelizacji specustawy antykryzysowej, które mogą doprowadzić do tego, że część przedsiębiorców nie otrzyma zadeklarowanej im pomocy od rządu. Chodzi m.in. o warunki, które trzeba spełnić, żeby zostać zwolnionym z ZUS na 3 miesiące. Samorząd doradców podatkowych postuluje też o rozszerzenie tej ulgi także na małe i średnie przedsiębiorstwa.

Rozwiązania Ministerstwa Finansów przyjęte w tarczy antykryzysowej

Tarcza antykryzysowa to kompleksowy pakiet działań rządu przeciwdziałających negatywnym skutkom pandemii, przyjętych przez Radę Ministrów 25 marca. Wiele z zaproponowanych przez Ministerstwo Finansów zapisów znalazło się w przyjętych przez rząd ustawach. W tarczy znalazło się m.in. szereg rozwiązań z obszaru podatkowego.

Postulaty doradców podatkowych uwzględnione w tarczy antykryzysowej

Wszystko wskazuje na to, że część propozycji wypracowanych przez ekspertów ze specjalnego zespołu Krajowej Izby Doradców Podatkowych już niebawem wejdzie w życie i pomoże przedsiębiorcom znajdującym się w kryzysie. Rząd przyjął projekt tarczy antykryzysowej, w której znalazły się takie pomysły doradców podatkowych jak odroczenie płatności podatku dochodowego od osób prawnych i składania rocznych sprawozdań finansowych czy automatyczne zawieszenie kontroli skarbowych.

Posiedzenia zarządów i rad nadzorczych spółek będą mogły odbywać się zdalnie

W rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw znalazły się rozwiązania wypracowane przez Komisję ds. reformy nadzoru właścicielskiego. Komisja ta działa w Ministerstwie Aktywów Państwowych. Zmiany mają umożliwić odbywanie posiedzeń organów spółek kapitałowych przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.

Obowiązek sporządania sprawozdań finansowych przesunięty na początek lipca

Przesuwamy obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych na początek lipca - poinformowała minister rozwoju Jadwiga Emilewicz.

Tarcza antykryzysowa - projekty ustaw

Na stronach Sejmu opublikowany został główny projekty ustawy wprowadzającej rozwiązania prawne składające się na tzw. tarczę antykryzysową. Jakie propozycje przygotował rząd w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem koronawirusa oraz wywołanymi nim sytuacjami kryzysowymi?

Tarcza antykryzysowa ma obowiązywać od 1 kwietnia 2020 r.

Marszałek Sejmu Elżbieta Witek wyraziła nadzieję, że Senat będzie obradował "wkrótce po" piątkowym posiedzeniu Sejmu, i od 1 kwietnia 2020 r. tarcza antykryzysowa wejdzie w życie. W czwartek pakiet miałby być skonsultowany z opozycją.

Tarcza antykryzysowa – rozwiązania zaakceptowane przez rząd

Rząd zaakceptował pakiet rozwiązań składających się na tzw. tarczę antykryzysową. Przewiduje się m.in. pokrycie przez państwo składek na ZUS przez 3 miesiące dla mikrofirm, świadczenie miesięczne w kwocie do około 2 tys. zł (dla zatrudnionych na umowy zlecenia lub o dzieło oraz samozatrudnionych), dofinansowanie wynagrodzeń pracowników dla firm w kłopotach (do wysokości 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia). Tarcza zakłada również odroczenie niektórych obowiązków podatkowych i sprawozdawczych.

W ramach tarczy antykryzysowej możliwe dofinansowanie wynagrodzeń z UE

Pracodawcy, którym przez pandemię koronawirusa spadły obroty, będą mogli starać się o dofinasowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) - wskazało w środę Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. To jedno z rozwiązań, które znalazło się w projekcie tarczy antykryzysowej.

Tarcza Antykryzysowa - stanowisko przedsiębiorców

Ze smutkiem zauważamy, że tempo prac nad „tarczą antywirusową” kompletnie nie przystaje do rzeczywistości gospodarczej spowodowanej przez pandemię koronawirusa - pisze w swoim stanowisku Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Przedsiębiorcy podkreślają, że już w tej chwili wiemy, że w najbliższym czasie pracę straci co najmniej kilkaset tysięcy ludzi, a firmy będą upadać, a zatem konieczne jest jak najszybsze podjęcie działań pomagających firmom przetrwać w tej kryzysowej sytuacji. Mając to na uwadze, prezentują kompleksowe stanowisko w sprawie, wypracowane w toku intensywnych konsultacji z polskim biznesem.

Trwają konsultacje z klubami parlamentarnymi ws. Tarczy Antykryzysowej

Od rana trwają konsulacie ws. Tarczy Antykryzysowej z przedstawicielami wszystkich klubów parlamentarnych - poinformowało w środę Ministerstwo Rozwoju.

Doradcy podatkowi przygotowali 23 poprawki do specustawy podatkowej i 40 innych propozycji pilnych zmian w prawie

63 poprawki ogłosili eksperci pracujący w specjalnym zespole Krajowej Rady Doradców Podatkowych, który monitoruje przebieg prac legislacyjnych związanych z tzw. tarczą antykryzysową. Samorząd doradców podatkowych w trosce o polskich przedsiębiorców apeluje o jak najszybsze dostosowanie obowiązujących obecnie przepisów do nadzwyczajnej sytuacji w kraju.

Tarcza antykryzysowa bez przesunięcia terminów na złożenie zeznań podatkowych i sprawozdań finansowych

Tarcza antykryzysowa nie spełnia oczekiwań przedsiębiorców. Najczęściej pojawiający się postulat to odroczenie terminów na zapłatę podatków, sporządzenie CIT-8 oraz sprawozdań finansowych za 2019 r.

Tarcza antykryzysowa - zmiany w zakresie prawa podatkowego

W związku z wprowadzonym stanem zagrożenia epidemicznego z powodu koronawirusa przygotowana została tzw. tarcza antykryzysowa, która ma zapewnić płynność finansową przedsiębiorców i bezpieczeństwo zatrudnionych tam pracowników. Jakie zmiany w zakresie prawa podatkowego proponuje rząd?

Rozwiązania poprawiające płynność finansową firm w pakiecie antykryzysowym

Przesunięcie terminów płatności, mikropożyczki dla przedsiębiorców - takie m.in. są propozycje poprawiające płynność finansową firm, które składają się na tarczę antykryzysową.

Pakiet antykryzysowy to za mało. Zrezygnujmy ze split payment, zawieśmy podatki i ZUS

W odpowiedzi na sytuację wywołaną koronawirusem, w dniu 18 marca zostały przedstawione założenia pakietu antykryzysowego. Pakiet oparty jest na pięciu filarach, a dwa pierwsze skierowane są dla pracowników i przedsiębiorców.

Zmiany w podatkach w pakiecie Tarczy Antykryzysowej

Wsteczne rozliczanie strat podatkowych (PIT i CIT) przez przedsiębiorców, wydłużenie terminu wpłat pracowniczych zaliczek PIT, czy przesunięcie w czasie planowanych zmian podatkowych. To tylko niektóre z rozwiązań zaproponowanych przez Ministerstwo Finansów, które znalazły się w Gospodarczej i Społecznej Tarczy Antykryzysowej dla Bezpieczeństwa Przedsiębiorstw i Pracowników w związku z pandemią koronawirusa SARS-Cov-2. Pakiet ten ma przeciwdziałać negatywnym skutkom pandemii.

I filar pakietu pomocowego dla gospodarki – Bezpieczeństwo Pracowników

Rząd przygotował pakiet pomocowy dla przedsiębiorców i gospodarki w związku z epidemią koronawirusa. Projekt pod nazwą: "Gospodarcza i społeczna tarcza antykryzysowa dla bezpieczeństwa przedsiębiorców i pracowników w związku z pandemią wirusa SARS- Cov - 2", obejmie 5 filarów: bezpieczeństwo pracowników, finansowanie przedsiębiorstw, ochronę zdrowia, wzmocnienie systemu finansowego i program inwestycji publicznych. Poniżej szczegóły pierwszego filaru pakietu pomocowego dla gospodarki "Bezpieczeństwo Pracowników" przedstawionego w środę 18 marca 2020 r. przez premiera Mateusza Morawieckiego, według dokumentu KPRM.

II filar pakietu pomocowego dla gospodarki – Finansowanie Przedsiębiorstw

Rząd przygotował pakiet pomocowy dla przedsiębiorców i gospodarki w związku z epidemią koronawirusa. Projekt pod nazwą: "Gospodarcza i społeczna tarcza antykryzysowa dla bezpieczeństwa przedsiębiorców i pracowników w związku z pandemią wirusa SARS- Cov - 2", obejmie 5 filarów: bezpieczeństwo pracowników, finansowanie przedsiębiorstw, ochronę zdrowia, wzmocnienie systemu finansowego i program inwestycji publicznych. Poniżej szczegóły drugiego filaru pakietu pomocowego dla gospodarki "Finansowanie Przedsiębiorstw" przedstawionego w środę 18 marca 2020 r. przez premiera Mateusza Morawieckiego, według dokumentu KPRM.

Założenia pakietu antykryzysowego. Jego szacunkowa wartość to 212 mld zł

Obrona przed utratą miejsc pracy, wsparcie dla służby zdrowia, bezpieczeństwo systemu finansowego, wsparcie dla przedsiębiorców i inwestycje publiczne - to pięć filarów pakietu antykryzysowego, którego założenia przedstawił w środę premier Mateusz Morawiecki. Szacunkowa wartość pakietu to około 212 mld zł. Pakiet osłonowy ma być odpowiedzią na kryzys w związku z epidemią koronawirusa.

Niewypłacalna firma - restrukturyzacja, czy upadłość

Polska ustawa Prawo restrukturyzacyjne wprowadzona w 2016 roku wyprzedziła rozwiązania unijne. Jej celem jest danie niewypłacalnym firmom szansy na uniknięcie upadłości W Polsce rośnie liczba postępowań restrukturyzacyjnych i przyspieszonych postępowań układowych. Nowa dyrektywa unijna dotycząca prawa restrukturyzacyjnego zaakceptowana już przez Parlament Europejski, ma ujednolić przepisy w całej Unii i tym samym może pomóc rozwiązać największe bolączki także polskich przepisów.

Druga szansa dla bankrutujących firm - nowa dyrektywa o niewypłacalności

6 czerwca 2019 r. Rada UE przyjęła dyrektywę o ramach restrukturyzacji zapobiegawczej, drugiej szansie i sprawniejszych procedurach restrukturyzacji, niewypłacalności i umarzaniu długów. Nowe przepisy mają dać "drugą szansę" bankrutującym przedsiębiorcom, którzy mają dobrą opinię, i ułatwić rentownym firmom, które mają problemy finansowe dostęp do restrukturyzacji zapobiegawczej na odpowiednio wczesnym etapie, tak aby zapobiec trwałej niewypłacalności.

Wniesienie do spółki kapitałowej wkładu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa

W procesie restrukturyzacji spółki kapitałowej częstym rozwiązaniem jest zastosowanie polegające na wniesieniu do spółki wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w skład której wchodzą różne składniki majątku, takie jak środki trwałe, wartości niematerialne i prawne.

Upadłość przedsiębiorstwa - orzeczenie o zakazie prowadzenia działalności

Niezłożenie we właściwym terminie wniosku o ogłoszenie upadłości może pociągać za sobą bardzo negatywne skutki w postaci orzeczenia 10-letniego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej, jak również pełnienia funkcji np. członka rady nadzorczej czy komisji rewizyjnej. Dlatego tak ważne jest odpowiednie wykorzystanie przewidzianych w prawie upadłościowym instytucji, co pozwala nie tylko na likwidację majątku firmy, ale minimalizuje także ryzyko odpowiedzialności osobistej za długi przedsiębiorstwa.

Restrukturyzacja przedsiębiorstwa w celu uniknięcia upadłości

Nowe prawo restrukturyzacyjne, które funkcjonuje już o 2015 roku, wprowadziło szereg istotnych zmian w polskim systemie prawnym, szczególnie w sferze zawierania i wykonywania układu. Wprowadzone cztery postępowania restrukturyzacyjne pozwalają dłużnikowi na przeprowadzenie w drodze zawarcia układu z wierzycielami restrukturyzacji, której celem jest uniknięcie upadłości.

Procedura przygotowanej likwidacji przedsiębiorstwa (pre-pack)

Jednym z rozwiązań prawnych pozwalających na uratowanie zadłużonego przedsiębiorstwa jest m.in. zbycie go na rzecz z góry wskazanego we wniosku nabywcy w procedurze tzw. przygotowanej likwidacji (pre-pack), bez konieczności przeprowadzania kosztownego i długiego postępowania upadłościowego. Jak przebiega procedura pre-pack?

Jak przeprowadzić procedurę upadłości (pre-pack)

Mimo że instytucja przygotowanej likwidacji (pre-pack) funkcjonuje w prawie od ponad dwóch lat, niewypłacalni przedsiębiorcy wciąż nie wykorzystują wszystkich jej zalet. Niejednokrotnie nie są świadomi tego, że nie każde zadłużone przedsiębiorstwo musi zakończyć swój byt prawny w wyniku postępowania upadłościowego. Dzięki przygotowanej likwidacji przedsiębiorstwo kontynuuje swoją działalność, a wierzyciele zostają zaspokojeni w wyższym stopniu i szybciej niż wskutek klasycznej upadłości.

Restrukturyzacja przedsiębiorstwa – propozycje układowe

Restrukturyzacja przedsiębiorstwa polega na wypracowaniu swoistego kompromisu pomiędzy zadłużonym przedsiębiorcą a jego wierzycielami w celu uniknięcia upadłości. Wierzyciele przed podjęciem decyzji o podaniu ręki dłużnikowi zwykle zainteresowani są poznaniem konkretnych propozycji ze strony dłużnika co do możliwości i sposobu zapłaty długów. Służą temu propozycje układowe, za pomocą których dłużnik informuje wierzycieli o planowanym trybie restrukturyzacji zobowiązań.

Układ częściowy z wierzycielami

Przedsiębiorcy poszukujący sposobu na przeprowadzenie oddłużenia w pierwszej kolejności pomocy mogą szukać… u własnych wierzycieli. To główny wniosek płynący z ustawowego celu postępowania restrukturyzacyjnego. Prawo restrukturyzacyjne wprowadziło szereg instytucji prawnych służących uzyskaniu porozumienia dłużnika z wierzycielami co do sposobu oddłużenia, jedną z nich jest układ częściowy, szczególnie przydatny w sytuacji konieczności układania się z wieloma wierzycielami.

Restrukturyzacja firmy a możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne

Czy o uzyskanie zamówienia publicznego mogą ubiegać się przedsiębiorcy, którzy otworzyli już postępowanie restrukturyzacyjne? Czy planowana lub wdrażana restrukturyzacja może pozbawić ich korzystnego finansowo przetargu? Kiedy przedsiębiorca restrukturyzowany może zostać pozbawiony przez instytucję zamawiającą szansy ubiegania się o zamówienie publiczne?

Dopuszczalność konwersji wierzytelności podatkowych na kapitał w toku postępowania restrukturyzacyjnego

Postępowania restrukturyzacyjne od ich wprowadzenia cieszą się rosnącym powodzeniem jako lepsza dla właścicieli dłużnika alternatywa dla upadłości. O ile pełna restrukturyzacja należności wobec ZUS jest niemożliwa, wobec treści art. 160 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. z 2017, poz. 1508 ze zm.), który dopuszcza wyłącznie rozłożenie na raty lub odroczenie terminu płatności, to kwestia należności podatkowych budzi duże wątpliwości w kontekście konwersji na kapitał zakładowy.

Przekształcenia z udziałem spółek osobowych bez PCC - korzystne wyroki NSA

Fiskus przez lata pobierał podatek od restrukturyzacji spółek, mimo że przepisy mu na to nie pozwalały. Najnowsze wyroki wskazują na korzystną dla podatników linię orzeczniczą. Sąd kasacyjny orzekł w nich, że fiskus nie ma prawa żądać podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) przy przekształcaniu spółek kapitałowych w osobowe. I to nawet wtedy, gdy na kapitale zapasowym tych pierwszych znajdują się środki, które nie zostały opodatkowane przy ich zakładaniu.

Postępownia restrukturyzacyjne coraz popularniejsze

W latach 2016-2017 obserwowany był istotny wzrost liczby przypadków, w których przedsiębiorcy mający duże problemy z wypłacalnością decydowali się na postępowanie restrukturyzacyjne. Jednocześnie spada liczba postępowań upadłościowych. Zdaniem ekspertów, nowy trend to bezpośredni efekt wprowadzonych zmian przepisów.

Przekształcenie transgraniczne spółki - obowiązek podatkowy

Spółka powinna uniknąć nałożenia na jej wspólników obowiązków podatkowych, jeżeli jej siedziba statutowa zostanie przeniesiona za granicę z wykorzystaniem instytucji transgranicznego przekształcenia. Tak wynika z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE.

Od 1 stycznia 2018 r. wzrośnie ryzyko podatkowe przy restrukturyzacji

Zmiany w podatkach dochodowych, która wejdą w życie od 1 stycznia 2018 r., spowodują wzrost ryzyka podatkowego w przypadku inwestycji związanych z przejmowaniem przedsiębiorstw i ich restrukturyzacją. Transakcje tego typu, podobnie jak dziś, będą musiały mieć uzasadnienie ekonomiczne. Jeśli fiskus uzna, że głównym celem była korzyść podatkowa, to firma przejmująca będzie musiała zapłacić karny podatek od przychodu, a nie jak dziś – od dochodu.

Dobrowolna restrukturyzacja zaległości podatkowych w VAT

Profesor Witold Modzelewski uważa, że dobrowolna, ustawowa restrukturyzacja zaległości podatkowych w podatku od towarów i usług jest niezbędnym, historycznym przedsięwzięciem i szansą dla uczciwych podatników. Taka restrukturyzacja ustawa miałaby zastosowanie wyłącznie do podmiotów, wobec których nie zostało jeszcze wszczęte postępowanie podatkowe i dotyczyłaby trzech sfer, tj. zaległości podatkowej, odsetek oraz karalności czynu – posłużenia się nierzetelnymi fakturami.

Wewnątrzgrupowe finansowanie działań restrukturyzacyjnych

Opublikowane 8 maja ostrzeżenie Ministerstwa Finansów przed optymalizacją podatkową funduszy inwestycyjnych zamkniętych (FIZ) z wykorzystaniem obligacji zostało już szeroko skomentowane i przeanalizowane na łamach prasy fachowej. Niemniej jednak należy zwrócić uwagę na fragment tego ostrzeżenia, który być może rzuca zupełnie nowe światło na sposób finansowania zmian organizacyjnych i biznesowych w grupach podmiotów powiązanych. Czy wewnątrzgrupowe finansowanie działań restrukturyzacyjnych jest sprzeczne z zasadą arm's length?

Restrukturyzacja zadłużonych firm – nowe prawo przynosi efekty

Od stycznia ubiegłego roku funkcjonują nowe przepisy ustawy – Prawo restrukturyzacyjne, które znacząco zmieniły dotychczasowe uregulowania, zwiększając tym samym szansę na skuteczną restrukturyzację zadłużonych firm.

Restrukturyzacja przedsiębiorstwa na gruncie postępowania układowego i sanacyjnego

Zasadniczym celem wszystkich czterech postępowań naprawczo-oddłużeniowych jest restrukturyzacja zadłużenia przedsiębiorstwa. Mimo że w świetle ustawy Prawo restrukturyzacyjne w każdej procedurze występują podobne uwarunkowania dotyczące zawarcia układu, to jednak restrukturyzacji w różnym stopniu podlegać będzie majątek podmiotu, a także odmienne będą procedury związane ze sposobem zarządzania i kontroli nad dłużnikiem. Jak więc przeprowadzić efektywną restrukturyzację przedsiębiorstwa na gruncie postępowania układowego i sanacyjnego?

Prawo restrukturyzacyjne, czyli ochrona firmy przed upadłością

Wprowadzona w styczniu 2016 r. ustawa Prawo restrukturyzacyjne w istotny sposób zapewnia ochronę przedsiębiorstwa przed upadłością. Po roku od wejścia w życie nowych regulacji warto prześledzić korzyści, które wynikają z dotychczas przeprowadzanych restrukturyzacji, a także odpowiedzieć na pytanie czy realizują one politykę nowej szansy w stosunku do firm z kłopotami finansowymi.

Restrukturyzacja ma pierwszeństwo przed upadłością

Od ponad roku obowiązują nowe przepisy ustawy Prawo restrukturyzacyjne, które wprowadziły politykę nowej szansy dla firm z kłopotami finansowymi poprzez wdrożenie do systemu prawa katalogu procedur naprawczo-oddłużeniowych. Nowe regulacje ustanowiły zasadę pierwszeństwa restrukturyzacji przedsiębiorstwa przed jego likwidacją.

Jakie zasady obowiązują przy przekształceniu restrukturyzacyjnym

Przekształcenie, restrukturyzacja ma istotny wpływ na działalność gospodarczą przedsiębiorstwa. Przekształcenie restrukturyzacyjne, czyli związane z tym procesem zmiany organizacyjne, zmiany formy prawnej i zmiany formy opodatkowania pozwalają na poprawę kondycji przedsiębiorstwa, jego szybszy rozwój i dopasowanie do konkurencji oraz zmian rynkowych.

Restrukturyzacja działalności w celu uniknięcia podatku od handlu

Zdaniem Ministerstwa Finansów, wobec zaproponowanych niskich stawek podatku od sprzedaży detalicznej, margines na osiągnięcie przez podatników korzyści ekonomicznych z restrukturyzacji dotychczasowej działalności nie wydaje się uzasadniać podjęcia tego działania. Ponadto, przepisy podatkowe dają narzędzie przeciwdziałania takiej praktyce, jeżeli jedynym jej celem miałoby być unikanie opodatkowania.

Członek zarządu spółki z o.o. – jak uniknąć osobistej odpowiedzialności za długi spółki?

W obecnym czasie, szczególnie zaś po wprowadzeniu upadłości konsumenckiej, zauważyć można pewne rozluźnienie uwagi związanej z ogłoszeniem upadłości lub restrukturyzacji przez zarząd spółki z o.o. Upadłość konsumencka stała się pewnym panaceum na kłopoty osobiste członków zarządu w razie kłopotów finansowych spółki.

Restrukturyzacja w grupach kapitałowych w kontekście cen transferowych

Z perspektywy dokumentowania cen transferowych, jak również mając na uwadze wprowadzenie klauzuli obejścia prawa, przygotowanie uzasadnienia biznesowego dla istotnych zmian dokonywanych wewnątrz grup kapitałowych (restrukturyzacji) może stać się nowym obowiązkiem dla polskich podatników działających w grupach podmiotów powiązanych.

Prawo restrukturyzacyjne szansę na uratowanie przedsiębiorstwa

Nowe prawo restrukturyzacyjne, które obowiązuje od stycznia tego roku, pomaga firmom wyjść na prostą. Zmniejsza się liczba ogłaszanych przez sąd upadłości.

Wierzyciele nie stosują nowego prawa restrukturyzacyjnego

Po zmianie przepisów w zakresie restrukturyzacji, które weszły w życie w styczniu tego roku, podmioty bankowe i organy państwowe dostały nową możliwość odzyskiwania należności od zadłużonych przedsiębiorców. Wierzyciele mimo to wciąż wybierają stare rozwiązania, na czym tracą upadający przedsiębiorcy.

Większa ochrona roszczeń pracowników

Senat nie zaproponował poprawek do nowelizacji ustaw o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy oraz o roszczeniach pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy. Chodzi o dostosowanie tych ustaw do przepisów Prawa restrukturyzacyjnego.

Nowe prawo restrukturyzacyjne - pierwsze doświadczenia i uwagi

Minęły pierwsze miesiące od dnia 1 stycznia 2016 roku, czyli od wejścia w życie nowej ustawy Prawo restrukturyzacyjne. Ustawa ta stać się ma przewrotem w podejściu do spraw niewypłacalności przedsiębiorców w rozumieniu stosunku do nich samych, ich zawinionych i niezawinionych błędów oraz dania szansy, jakiej jeszcze w dotychczasowej polskiej legislacji nie było. Jakie są pierwsze uwagi dotyczące nowego prawa restrukturyzacyjnego?

REKLAMA