REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Transport, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Pożyczki z POIR na wsparcie płynności finansowej MŚP

Nowy fundusz pożyczkowy - to kolejne działanie, przygotowywane przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Bank Gospodarstwa Krajowego, w walce z pandemią i jej niepożądanym wpływem na gospodarkę. Na ten cel przeznaczono 400 milionów złotych z programu Inteligentny Rozwój (POIR). Nabór wniosków ruszy pod koniec kwietnia.

Świadczenie postojowe dla przedsiębiorców i zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych

Przedsiębiorcom oraz zleceniobiorcom, którzy odczuwają negatywne skutki pandemii koronawirusa przy spełnieniu warunków zawartych w ustawie, przysługuje jednorazowe świadczenie postojowe. Jaka jest wysokość świadczenia? Gdzie i w jaki sposób złożyć odpowiedni wniosek?

Koronawirus - które wydatki firmy można zaliczyć do kosztów?

Koronawirus wymusza działania firm takie jak przejście na pracę zdalną, rezygnacja z planowanych inwestycji, a nawet zamknięcie działalności. Wszystkie te zdarzenia mają swoje konsekwencje podatkowe. Co istotne, wydatki związane z wysłaniem pracowników na telepracę, koszt zakupu maseczek czy przejazdy taksówkami - wszystko to można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Co jednak z zaniechanymi inwestycjami i niesprzedanymi towarami?

Świadczenie postojowe bez podatku dochodowego

Świadczenie postojowe, wprowadzone przepisami przyjętymi w ramach tzw. tarczy antykryzyskowej, są zwolnione z podatku dochodowego.

REKLAMA

Pomoc publiczna z funduszy UE dla firm w czasie epidemii koronawirusa

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej informuje, że dwa projekty rozporządzeń Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej, które umożliwią wsparcie firm z funduszy unijnych na specjalnych, antykryzysowych zasadach, trafiły we wtorek 31 marca 2020 r. do Komisji Europejskiej.

Jest decyzja Senatu. Tarcza antykryzysowa do poprawy

Senat zdecydował o tym, że nie zatwierdzi tzw. tarczy antykryzysowej w formie zaproponowanej przez Sejm. Parlamentarzyści z wyższej izby wnieśli do projektu Sejmu 81 poprawek.

Tarcza antykryzysowa. Jakie wparcie otrzymają samozatrudnieni?

W sobotę nad ranem Sejm przyjął ostateczne brzmienie ustawy mającej na celu wsparcie przedsiębiorców w związku z pandemią koronawirusa. Wśród składników pakietu pomocowego najważniejszych dla samozatrudnionych znajdują się między innymi zwolnienie z ZUS, świadczenie postojowe, dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności oraz wiele innych odroczeń i zwolnień.

Koszty w spółce limited

Przenosząc firmę do Anglii, warto zorientować się, jak miejscowy urząd podchodzi do kwestii kosztów prowadzenia działalności. Mamy dobre informacje: urząd brytyjski jest zdecydowanie bardziej przyjazny przedsiębiorcy, przez co koszty mogą stanowić solidną pomoc w zmniejszeniu podstawy opodatkowania. W tym artykule przedstawimy koszty w spółce limited, które każdy przedsiębiorca powinien rozważyć.

REKLAMA

Tarcza antykryzysowa - projekty ustaw

Na stronach Sejmu opublikowany został główny projekty ustawy wprowadzającej rozwiązania prawne składające się na tzw. tarczę antykryzysową. Jakie propozycje przygotował rząd w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem koronawirusa oraz wywołanymi nim sytuacjami kryzysowymi?

Wytyczne Komisji Europejskiej dla transportu w czasie pandemii koronawirusa

Zmagania z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 trwają. Transport odgrywa w tej walce jedną z najważniejszych ról. O ile nie najważniejszą. To dzięki firmom transportowym i kierowcom możemy nadal cieszyć się pełnymi półkami w sklepach. Dlatego też, 23 marca 2020 r., Komisja Europejska opublikowała wytyczne dla Państw Członkowskich. Zobacz o jakich zaleceniach mowa.

Pakiet antykryzysowy to za mało. Zrezygnujmy ze split payment, zawieśmy podatki i ZUS

W odpowiedzi na sytuację wywołaną koronawirusem, w dniu 18 marca zostały przedstawione założenia pakietu antykryzysowego. Pakiet oparty jest na pięciu filarach, a dwa pierwsze skierowane są dla pracowników i przedsiębiorców.

Wirtualne kasy fiskalne dla podatników świadczących usługi transportowe

Ministerstwo Finansów określiło rodzaje usług, w odniesieniu do których możliwe będzie używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Wirtualne kasy fiskalne zastosują podatnicy świadczący usługi transportowe m.in. przewozu osób samochodem osobowym (taksówkarze), związane z przeprowadzkami (firmy przeprowadzkowe), transportu pasażerskiego drogowego, kolejowego, morskiego czy lotniczego.

Zmiany w podatkach w pakiecie Tarczy Antykryzysowej

Wsteczne rozliczanie strat podatkowych (PIT i CIT) przez przedsiębiorców, wydłużenie terminu wpłat pracowniczych zaliczek PIT, czy przesunięcie w czasie planowanych zmian podatkowych. To tylko niektóre z rozwiązań zaproponowanych przez Ministerstwo Finansów, które znalazły się w Gospodarczej i Społecznej Tarczy Antykryzysowej dla Bezpieczeństwa Przedsiębiorstw i Pracowników w związku z pandemią koronawirusa SARS-Cov-2. Pakiet ten ma przeciwdziałać negatywnym skutkom pandemii.

Tarcza Antykryzysowa z powodu epidemii koronawirusa - najważniejsze rozwiązania

Tarcza Antykryzysowa ma ochronić firmy i pracowników przed skutkami epidemii koronawirusa. Najważniejsza jest płynność finansowa i bezpieczeństwo pracowników – temu ma służyć Tarcza Antykryzysowa o wartości 212 mld zł, którą rząd przygotował jako lekarstwo w związku z epidemią koronawirusa. Program ten zawiera rozwiązania dla: pracowników, mikro, małych, średnich i dużych firm. Dzięki niemu każdy przedsiębiorca będzie mógł np. przesunąć w czasie opłatę składek czy podatków bez dodatkowych opłat prolongacyjnych.

Zobowiązania cywilnoprawne przedsiębiorstw a koronawirus

Wprowadzone w związku z koronawirusem liczne ograniczenia powodują, że z każdym dniem coraz większa liczba przedsiębiorców nie jest w stanie wywiązać się ze swoich zobowiązań cywilnoprawnych. Skalę wyzwań tym wywołanych można śmiało porównać do skutków nagłego wybuchu wojny.

Czy w związku z koronawirusem przedsiębiorca może powołać się na siłę wyższą (vis maior)?

W wyniku powodzi stulecia, która miała miejsce w roku 1997, zalane zostały między innymi 23 budynki sądów. Z oczywistych względów te sądy nie były w stanie funkcjonować do czasu usunięcia skutków powodzi. Pomijając olbrzymią tragedię spowodowaną ówczesną powodzią, z prawnego punktu widzenia był to klasyczny przykład siły wyższej (vis maior). Czy tak samo jest z obecną pandemią koronawirusa?

II filar pakietu pomocowego dla gospodarki – Finansowanie Przedsiębiorstw

Rząd przygotował pakiet pomocowy dla przedsiębiorców i gospodarki w związku z epidemią koronawirusa. Projekt pod nazwą: "Gospodarcza i społeczna tarcza antykryzysowa dla bezpieczeństwa przedsiębiorców i pracowników w związku z pandemią wirusa SARS- Cov - 2", obejmie 5 filarów: bezpieczeństwo pracowników, finansowanie przedsiębiorstw, ochronę zdrowia, wzmocnienie systemu finansowego i program inwestycji publicznych. Poniżej szczegóły drugiego filaru pakietu pomocowego dla gospodarki "Finansowanie Przedsiębiorstw" przedstawionego w środę 18 marca 2020 r. przez premiera Mateusza Morawieckiego, według dokumentu KPRM.

Jak wnioskować o rozłożenie na raty należności podatkowych

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i w obecnej sytuacji wywołanej koronawirusem nie jesteś w stanie zapłacić jednorazowo całego podatku, zaległości podatkowych lub odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, możesz złożyć wniosek o rozłożenie tych należności na raty i sprawdzić czy urząd przyzna ci taką pomoc. Jak to zrobić?

Program „Przedsiębiorstwo Fair Play” 2020

Mamy przyjemność poinformować, że ruszyła XXIII edycja programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”. Do programu mogą się zgłaszać wszystkie firmy działające, zarejestrowane i posiadające siedzibę w Polsce, prowadzące swoją działalność co najmniej przez cały rok kalendarzowy poprzedzający daną edycję. Patronem medialnym programu jest Infor.

Udogodnienia podatkowe dla firm w związku z koronawirusem

Ulgi w należnościach (w tym udogodnienia w płatnościach podatków i składek ZUS), instrumenty na rzecz poprawy płynności finansowej firm (w tym wsparcie gwarancyjne oraz dopłaty do kredytów), ochronę i wsparcie rynku pracy, m.in. rozwiązania dla firm zmuszonych do przestojów – zawierać będzie pakiet osłonowy dla przedsiębiorców. W związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa MR przygotuje projekt specustawy w tej sprawie. M.in. ma nastąpić przesunięcie wdrożenia nowego JPK_VAT z deklaracją z 1 kwietnia na 1 lipca 2020 r.

Poradnik początkującego przedsiębiorcy. Co warto wiedzieć w 2020 roku?

W ostatnich miesiącach sporo się zmieniło w przepisach dotyczących prowadzenia i rozliczania własnej działalności gospodarczej. Jeśli dopiero myślisz o założeniu działalności, lub wracasz do biznesu po latach, warto zapoznać się z najważniejszymi zmianami prawno-księgowymi.

Spółka w Estonii – e-Residency, szybka rejestracja przez internet i niskie podatki

Estoński program e-Residency pozwala także polskim obywatelom na założenie estońskiej spółki w przeciągu kilku godzin przez internet. To atrakcyjna alternatywa dla freelancerów, osób wykonujących wolne zawody i przedsiębiorców niezwiązanych ściśle z jednym terytorium państwowym. Warto dodać, że estoński CIT wynosi co do zasady 20%, ale z uwagi na zwolnienie z podatku reinwestowanych zysków, efektywna stopa opodatkowania wynosi jedynie 8%. Ponadto w Estonii nie ma progresywnej skali podatkowej w PIT a podstawowa stawka VAT wynosi 20%.

Nowe przepisy ograniczające zatory płatnicze od 2020 roku

Problematyka dotycząca przysługujących wierzycielowi uprawnień i obowiązków dłużnika w związku z nieterminowym regulowaniem zobowiązań została unormowana w polskim porządku prawnym w ustawie z 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (dalej jako „ustawa o terminach zapłaty”). Przedmiotowa ustawa nie tylko zastąpiła ustawę z 2003 r. o tożsamym tytule, ale miała także na celu wdrożenie do krajowego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych. W 2019 r. ustawodawca dokonał w tej materii znaczących zmian, które weszły w życie z początkiem 2020 roku.

Bardziej niż skarbówki nowe firmy obawiają się nierzetelnych kontrahentów

Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej bardziej niż kontroli skarbowych obawiają się nierzetelnych kontrahentów, braku zamówień oraz utraty płynności finansowej.

Technologie cyfrowe w rachunkowości i działach finansowych

Przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z technologii cyfrowych w obszarze finansów. 11 proc. działów finansowych już teraz stosuje automatyzację procesów, a 17 proc. zamierza zrobić to w perspektywie 3-5 lat. Mimo to firmy za mało inwestują w rozwój pracowników i działów finansowych i rachunkowości. Transformacja cyfrowa wymaga od nich nowych kompetencji, tymczasem większość nie rozwija swoich umiejętności na tyle szybko, żeby uwzględniały one wpływ, jaki mają na branżę sztuczna inteligencja, automatyzacja i nowe technologie. 76 proc. organizacji na szkolenia pracowników przeznacza mniej niż 10 proc. budżetu założonego na cyfrową transformację – wynika z badań Association of International Certified Professional Accountants.

Mały ZUS plus 2020 - ostatni dzień na zgłoszenie

2 marca 2020 r. to ostatni dzień, w którym przedsiębiorcy mogą zgłosić się do tzw. małego ZUS plus. Według rządowych szacunków, z preferencyjnego oskładkowania skorzysta w tym roku 320 tys. właścicieli małych firm, co będzie kosztować budżet państwa 1,3 mld zł. Prosta arytmetyka pozwala wnioskować, że przeciętny przedsiębiorca, który przystąpi do programu, zaoszczędzi w tym roku na ZUS 369 zł miesięcznie i ponad 4 000 zł rocznie („mały ZUS plus” obowiązuje od lutego 2020 r., czyli w tym roku przez 11 miesięcy).

Zwalczanie zatorów płatniczych - nowe przepisy od 2020 roku

Od 1 stycznia 2020 r. obowiązuje nowa ustawa z 19 lipca 2019 roku w sprawie zmiany niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych (Dz.U. poz. 1649). Wprowadzone w niej przepisy zmieniły kilka obowiązujących aktów prawnych, w tym między innymi kodeks postępowania cywilnego, ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czy ustawę o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.

Wynagrodzenia, podatki i składki ZUS - priorytetowe płatności firm

W pierwszej kolejności polskie firmy płacą wynagrodzenia pracowników, podatki do urzędu skarbowego i składki ZUS. Zdaniem przedsiębiorców należnościami (płatnościami), które można odsunąć w czasie i zapłacić w drugiej kolejności, są faktury wystawienie przez kluczowych kontrahentów. Taki obraz zachowań rodzimych firm przynosi najnowsze badanie „Priorytety płatności” przeprowadzone przez Keralla Research na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i firmy faktoringowej NFG.

Czy ustawa antyzatorowa pomoże finansom małych firm?

Od 1 stycznia 2020 r. obowiązuje ustawa ograniczająca zatory płatnicze. Jej celem jest wzmocnienie pozycji najmniejszych firm wobec dużych kontrahentów. Zdaniem ekspertów korzystny efekt ustawy może zostać zmniejszony przez gorszy stan gospodarki. Dynamika PKB już w 2019 r. znacznie spadła – poniżej 3% w IV kw. (z 4,8% w I kw.). W tym roku może być jeszcze gorzej. Na spadku PKB ucierpią najpierw małe firmy, które w coraz większym stopniu będą narażone na zerwanie kontraktów przez dużych partnerów i utratę płynności finansowej.

Działalność gospodarcza za pośrednictwem internetu – wymogi prawne

Prowadzenie działalności gospodarczej za pośrednictwem internetu wymaga spełnienia wielu obowiązków wynikających z przepisów prawa. Choć w powszechnej świadomości kluczowym aktem prawnym, który nakłada obowiązki w tym obszarze, jest RODO, to jednak nie należy zapominać o pozostałych regulacjach mających istotny wpływ na kształt procesów w przedsiębiorstwie internetowym.

Zwolnienie z VAT badań psychologicznych zawodowych kierowców

Badania psychologiczne kierowców wykonujących zawodowo transport drogowy podlegają zwolnieniu od podatku VAT na mocy przepisów art. 43 ust. 1 pkt 18-19 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż mieszczą się w pojęciu usług z zakresu opieki medycznej.

Zagraniczny zakład podatkowy w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania

Prowadzenie działalności w innym państwie może przyczynić się do powstania tzw. zagranicznego zakładu podatkowego. W związku z tym przed rozpoczęciem działalności za granicą warto sprawdzić, jakie formy prowadzenia działalności skutkują powstaniem zakładu podatkowego, a także w jaki sposób prawidłowo dokonywać rozliczeń podatkowych w Polsce i w państwie prowadzenia zakładu.

Polscy przedsiębiorcy a brexit - okres przejściowy do 1 stycznia 2021 r.

Brexit staje się faktem. Wielka Brytania przestaje być członkiem Unii Europejskiej 1 lutego 2020 r. Jednak do końca tego roku będą w Wielkiej Brytanii obowiązywały takie same zasady jak w całej Unii Europejskiej. W okresie przejściowym nie zostaną więc wprowadzone nowe cła, nie będzie ograniczeń w transporcie, ani kontroli na granicy Unia Europejska – Wielka Brytania. Zachowany zostanie także swobodny przepływ osób oraz pracowników, nadal dowód osobisty będzie honorowanym dokumentem podróży. To się może zmienić dopiero od 1 stycznia 2021 r.

Wynajem własnego mieszkania przedsiębiorcy będącego czynnym podatnikiem VAT

Czy w związku z prowadzoną jednoosobową działalnością gospodarczą, przedsiębiorca będący czynnym podatnikiem VAT jest również podatnikiem VAT w zakresie wynajmu własnego mieszkania na cele mieszkaniowe?

Brexit od 1 lutego - skutki prawne, podatkowe, celne

Ministerstwo Finansów informuje, że 1 lutego 2020 r. Wielka Brytania opuszcza formalnie Unię Europejską na podstawie umowy wyjścia. Tego dnia wchodzi w życie okres przejściowy, który będzie trwać do 31 grudnia 2020 r. W tym czasie warunki handlu UE z Wielką Brytanią nie zmienią się. Rozpoczną się negocjacje ws. relacji, które będą obowiązywać po zakończeniu okresu przejściowego.

Czym jest ZUS+ i kto może z niego skorzystać?

Od lutego 2020 roku przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z tzw. ZUS+, czyli nowego modelu rozliczania składek na ubezpieczenia społeczne. Rozwiązanie jest adresowane do tych, którzy w poprzednim roku kalendarzowym osiągnęli przychód nie wyższy niż 120 tysięcy złotych brutto. Może ono przynieść przedsiębiorcy nawet kilkaset złotych oszczędności.

Czarna Księga barier dla biznesu w państwach UE

Ministerstwo Rozwoju przygotowało Czarną Księgę barier, na które polskie firmy napotykają w państwach Unii Europejskiej. Księga zawiera m.in. wskazania w zakresie zabezpieczenia kwot na przyszły podatek, gdzie podkreśla się, że problemem jest przede wszystkim praktyka organów krajowych i długie terminy zwrotu zabezpieczonych środków, a nie przepisy prawne, co jednak w efekcie ogranicza swobodne świadczenie usług.

Działalność gospodarcza w formie fundacji lub stowarzyszenia a podatki

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się ze znacznymi obciążeniami podatkowymi. Istnieje jednak alternatywna forma prowadzenia biznesu, umożliwiająca zmniejszenie obciążeń na rzecz fiskusa. Możliwości takie daje prowadzenie działalności w formie fundacji lub stowarzyszenia.

Założenie firmy a VAT – obowiązki, zwolnienia, od czego zacząć?

Wiele osób planujących rozpocząć własny biznes nie wie tak naprawdę od czego zacząć. W niniejszym artykule wyjaśnione zostały wątpliwości w zakresie podatku od towarów i usług (VAT) na przykładzie sklepu internetowego. W szczególności przedstawione zostały zasady opodatkowania i zwolnienia z VAT a także kwestie dot. zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej.

Początkujący przedsiębiorca ma prawo do błędu

Prawo do błędu dla firm przez pierwszy rok działalności gospodarczej to jedno z rozwiązań z Pakietu Przyjazne Prawo. Dzięki temu rozwiązaniu, jeżeli przedsiębiorca popełni błąd, za który grozi mandat karny lub kara pieniężna – nie dostanie grzywny, a jedynie pouczenie, oraz będzie musiał usunąć naruszenie. To nowe rozwiązanie weszło w życie 1 stycznia 2020 r.

Obniżenie limitu płatności gotówkowych do 8 tys. zł?

Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Rozwoju chcą obniżyć limit płatności gotówkowych z 15 tys. zł do 8 tys. zł. Ma to dodatkowo uszczelnić system podatkowy. Problem w tym, że takie rozwiązanie mocno skomplikowałoby życie przedsiębiorcom.

Polityka innowacyjna realizowana m.in. przez ulgi podatkowe

Cyfryzacja 4.0; wsparcie kompetencji Polaków; zielona gospodarka; innowacje i start-upy oraz nowe technologie - to cztery filary, o które chcemy oprzeć w tej kadencji politykę innowacyjną. Nasze cele to m.in.: zwiększenie poziomu automatyzacji i robotyzacji polskiej gospodarki, cyfryzacja polskich firm, rozwój sztucznej inteligencji, wsparcie dla gospodarki o obiegu zamkniętym. Ich osiągnięciu służyć mają m.in. ulgi podatkowe, szkoła Sztucznej Inteligencji (AI School) czy wsparcie dla zielonych inwestycji.

Firma w spadku - jak przeprowadzić sukcesję podatkową?

Dzięki nowym regulacjom, funkcjonującym w systemie prawnym od końca ubiegłego roku, możliwe jest też bezpieczne i płynne przeprowadzenie sukcesji podatkowej. Na mocy tych przepisów możliwe jest kontynuowanie działalności gospodarczej osoby fizycznej przez inną osobę fizyczną będącą jej następcą prawnym.

Jednorazowa amortyzacja w 2020 r.

Podatnicy podatku dochodowego (PIT lub CIT), którzy posiadają status małego podatnika oraz podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności mogą dokonywać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od niektórych środków trwałych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 50 000 euro. Limit ten dla roku 2020, po przeliczeniu według średniego kursu euro z dnia 1 października br., wynosi 219 000 zł.

Wielkość ZUS zależna od dochodu już od 1 stycznia 2020 r.

Od 1 stycznia 2020 roku w życie wchodzi projekt uchwały dotyczącej „małego ZUS plus”. Oznacza to, że więcej przedsiębiorców będzie mogło skorzystać z obniżonych składek ZUS.

Przychody ze szkolenia pilotów można opodatkować ryczałtem

Przychody ze świadczenia usług pilotowania samolotów oraz usług szkół pozwalających uzyskać zawodowe certyfikaty i uprawnienia w zakresie prowadzenia statków oraz w zakresie pilotażu - można opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Monitoring przewozu towarów (system SENT) – obowiązki i kary

Od 18 kwietnia 2017 r. obowiązuje ustawa o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi. Przez ten czas ustawa była kilkukrotnie nowelizowana. Najważniejsze zmiany, w tym m.in. dotyczące geolokalizacji, zostały wprowadzone 15 czerwca 2018 roku. Okazuje się, że do najczęstszych przewinień przewoźników należy naruszenie obowiązku zgłoszenia lub podanie danych niezgodnych ze stanem faktycznym. W takich przypadkach grzywna dla przedsiębiorcy może sięgać nawet 10 tysięcy złotych. Warto wiedzieć więcej i sprawdzić, jak wypełnić obowiązek SENT i uniknąć kary oraz gdzie szukać wyjątków.

Sprzedaż nieruchomości na której prowadzono działalność gospodarcza – opodatkowanie PIT i księgowanie w pkpir

Przychód uzyskany ze sprzedaży działki, na której prowadzona była działalność gospodarcza (także jeżeli działka nie była wprowadzona do ewidencji środków trwałych) stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. W takim przypadku nie można skorzystać z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, który pozwala nie płacić podatku dochodowego przy sprzedaży nieruchomości po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym była nabyta. Przychód z tej sprzedaży powinien zostać zaewidencjonowany w podatkowej księdze przychodów i rozchodów – oczywiście po stronie przychodów.

Zorganizowana sprzedaż gruntu podlega VAT

W przypadku gdy podatnik dokonuje podziału gruntu na mniejsze działki, a następnie je sprzedaje, to od każdej ze sprzedanych działek zobowiązany jest odprowadzić podatek VAT. Takie działanie uznawane jest bowiem za działalność gospodarczą prowadzoną w formie obrotu nieruchomościami.

Specjalny tryb rozstrzygania spraw gospodarczych od 7 listopada 2019 r.

Od 7 listopada 2019 r. w Kodeksie postępowania cywilnego ustanowiony zostaje specjalny tryb rozstrzygania spraw gospodarczych. Ma on skrócić proces z nawet kilku lat do pół roku. Zawiera w sobie jednak kilka pułapek dotyczących m.in. ograniczenia ws. dostarczania dowodów czy powołania świadków.

REKLAMA