REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości, Faktura

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak ująć fakturę VAT RR w ewidencji księgowej

W przypadku gdy zakupy produktów rolnych dokonywane są od rolników ryczałtowych, to spółka nabywająca te produkty, zobowiązana jest do wystawienia faktury VAT RR i przekazania jej oryginału zbywcy. Zakupy produktów rolnych dokonywane u rolników mogą zostać ujęte w księgach rachunkowych tylko na podstawie faktury VAT RR. Jak ująć taką fakturę w ewidencji księgowej?

Zasady przechowywania kopii dokumentów fiskalnych

Przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących mają obowiązek przechowywania przez określony czas kopii dokumentów fiskalnych. Do dokumentów, które należy przechowywać należą paragon fiskalny, faktura i raport fiskalny. Konieczność archiwizacji obejmuje kopie dokumentów papierowych jak i elektronicznych.

Koszty związane z pozyskaniem poręczenia w księgach rachunkowych

Spółka zawarła umowę poręczenia kredytu hipotecznego. Spółce matce, bo to ona jest poręczycielem, będzie ona wypłacać przez trzy lata wynagrodzenie za udzielone poręczenie. Wysokość poręczenia jest ustalona na podstawie cen rynkowych. Jak należy ująć operacje gospodarcze związane z uzyskanym poręczeniem w księgach rachunkowych?

Kontrahent nie wystawia faktury VAT - co można zrobić?

Zawarliśmy umowę o dostawę kilku partii towaru. Za jedną część towaru zapłaciliśmy na podstawie faktury pro forma, za drugą – otrzymaliśmy fakturę zaliczkową, a kolejna, trzecia partia dopiero ma przyjść. Ale już wiadomo, że kontrahent ma problem z prawidłowym udokumentowaniem transakcji i jak na razie nie możemy się doprosić faktury sprzedaży do pierwszej partii (do faktury pro forma). Z fakturą zaliczkową jakoś by się dało zaksięgować część transakcji, lecz w przypadku faktury pro formy takiej możliwości nie mamy. Jak zmotywować kontrahenta do wystawienia faktury?

REKLAMA

Uproszczona ewidencja zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych

Wprowadzenie rozwiązania umożliwiającego prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych (w tym stowarzyszeń) – takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o rachunkowości, która zacznie obowiązywać od 2016 r.

Przechowywanie dokumentacji przedsiębiorstwa – uporządkowane archiwum

Dokument, bez względu na to, czy jest on papierowy, czy elektroniczny, stanowi pierwszorzędny dowód każdej transakcji lub sprawy. Dlatego też prowadząc firmę, musimy pamiętać o tym, aby nasza dokumentacja była prowadzona i przechowywana fachowo. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której istotny dla nas dokument ginie, bądź zostaje uszkodzony. Jak więc przechowywać dokumenty w przedsiębiorstwie, tak aby nasza firma działała sprawnie?

Uproszczenie księgowości małych firm - Sejm przyjął poprawki Senatu

Sejm opowiedział się w czwartek 23 lipca 2015 r. za większością senackich poprawek do nowelizacji ustawy o rachunkowości upraszczającej księgowość małych firm. Zdecydowano m.in. o tym, jakich wskaźników firmy takie nie będą musiały wykazywać w sprawozdaniach. Teraz ustawa trafi do prezydenta. Większość zmian, które niesie ta nowelizacja będzie miała zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2016 r.

Centralny rejestr faktur ograniczy oszustwa w VAT

Receptą na oszustwa w podatku VAT może być stworzenie centralnego rejestru faktur VAT, jak również podzielona płatność, zmiany w rejestracji firm, utworzenie bazy kont firm czy ograniczenie płatności gotówkowych. Takiego zdania są eksperci Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego przy ministrze finansów.

REKLAMA

Obowiązek podatkowy w przypadku dostawy towaru przez kuriera

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży towaru i dostawy przez kuriera? Jaką datę dostawy należy przyjąć na fakturze oraz kiedy należy zaewidencjonować sprzedaż na kasie fiskalnej?

Ułatwienia w prowadzeniu rachunkowości dla małych firm

Małe firmy oraz organizacje pozarządowe o przychodach poniżej 100 tys. zł rocznie skorzystają z ułatwień w prowadzeniu rachunkowości - zakłada nowelizacja ustawy o rachunkowości, do której drobne poprawki przyjął Senat. Małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe, składające się jedynie z uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz z tzw. informacji dodatkowej z ograniczoną ilością danych.

Jak udokumentować zmianę nabywcy towaru na fakturze

Sprzedaliśmy towar klientowi, który podał nam błędne dane nabywcy, niezbędne do wystawienia faktury VAT. Okazało się bowiem, że klient ten kupował u nas osobno akcesoria informatyczne dla kilku swoich usługodawców (w ich imieniu) i pomyłkowo zamienił zlecenia oraz dane dwóch z nich. Obecnie firmy zwróciły się do nas z prośbą o poprawienie zaistniałej pomyłki. Czy w takiej sytuacji musimy wystawiać fakturę korygującą, czy możliwa jest korekta błędnych danych notą?

Zbiorcze dołączanie paragonów do odpowiadających im faktur

Firma dołącza do partii faktur z danego dnia odpowiadające im paragony wydrukowane kolejno, w formie wstęgi. Czy taki sposób dołączenia zbiorczego paragonów do odpowiadających im faktur można uznać za poprawny i zgodny z przepisami?

Ewidencja księgowa refundacji otrzymanej z Funduszu Pracy

Firma otrzymała z powiatowego urzędu pracy (Funduszu Pracy) refundację kosztów poniesionych na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego. Zakupiono w związku tym niezbędne środki trwałe i wyposażenie. W jaki sposób należy ująć te operacje w ewidencji księgowej?

Ulga na złe długi w księgach rachunkowych

Już 1 lipca 2015 r. wejdą w życie zmiany w ustawie o VAT, które pozwolą skorzystać z ulgi na złe długi w tym podatku, nawet jeżeli istnieją powiązania między wierzycielem a dłużnikiem, który nie zapłacił w ciągu 150 dni (licząc od terminu płatności z faktury). Jak w księgach rachunkowych ująć korektę VAT w związku z taką możliwością?

Czy podstawą zapisu w księgach może być faktura pro forma

Firma otrzymała fakturę pro forma i na jej podstawie zapłaciła za zamówiony towar. Dotychczas nie wpłynęła jeszcze faktura za ten zakup. Czy wobec tego koszt zakupu towaru powinna ująć w ewidencji na podstawie faktury pro forma?

INVOICE - faktura

IFK poleca: Niepodpisane sprawozdanie finansowe nie może zostać zatwierdzone

Brak podpisania sprawozdania finansowego przez wszystkich członków zarządu jest sygnałem dla organu zatwierdzającego to sprawozdanie, że nie powinno ono zostać zatwierdzone do chwili usunięcia tego braku. Jeśli jednak uchwała o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego zostanie podjęta, to może zostać ona skutecznie zaskarżona.

Faktura przekazana kontrahentowi z inną kwotą niż na paragonie

W przypadku rozbieżności kwoty wyliczonej na paragonie, a tej na fakturze powinno się obie dostosować tak, aby ceny były jednakowe. Jeżeli kasa fiskalna nalicza kwotę brutto, a program używany przy fakturowaniu wyznacza kwotę netto, nie należy przekazywać kontrahentowi zróżnicowanych dokumentów.

Zmiany w ustawie o rachunkowości - ułatwienia dla małych firm

Uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o rachunkowości przewiduje wprowadzenie ułatwień w prowadzeniu rachunkowości dla małych firm. Zgodnie z nowymi przepisami małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe, składające się jedynie z uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz z tzw. informacji dodatkowej z ograniczoną ilością danych.

Jak zaksięgować nietypowe faktury?

Księgowanie nietypowych faktur to problem, który spotyka na swojej drodze chyba każdy księgowy. Masz dość wielokrotnego wykonywania tych samych operacji i rozwiązywania tego samego problemu kolejny raz?

Umorzenie części należności na podstawie ugody sądowej w księgach rachunkowych

Doszło do zawarcia przez spółkę ze swoim dłużnikiem ugody sądowej obejmującej część przysługujących jej należności z tytułu wykonania usługi budowlanej. Jak ująć w księgach rachunkowych umorzenie części należności na podstawie tej ugody?

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych umowy celofanowe

Spółka dokonała zakupu programu komputerowego do projektowania w wymiarze 3D. Program zakupiony został od jego dystrybutora. Twórcą programu jest firma z USA. Licencja uprawniająca do korzystania z oprogramowania pochodziła od producenta, przybierając postać licencji celofanowej (licencja shrink-wrap) stworzonej specjalnie dla ułatwienia zbytu oraz umocnienia pozycji dużych producentów i dystrybutorów oprogramowania. Jakich operacji należy dokonać w księgach rachunkowych?

Korekta pustej faktury - do kiedy można to zrobić?

Można wyzerować podatek, zanim przyjdzie kontrola. Potem jest już na to za późno. W przeciwnym razie przepis byłby nadużywany. Do takich wniosków doszedł 3 czerwca 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt I FSK 315/14), zajmując się sprawą korekty pustych faktur.

Faktur od kontrahentów nie trzeba przechowywać w formie papierowej

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 27 lutego 2015 r. (IBPP3/443-1389/14/EJ) dotyczyła przechowywania faktur dokumentujących nabycie towarów i usług (zakupów). Faktury z tytułu nabywanych przez Wnioskodawcę (Spółkę) towarów i usług były wystawiane przez dostawców zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Spółka zwróciła się z pytaniem, czy możliwe jest przechowywanie ww. faktur wyłącznie w formie elektronicznej (bez przechowywania ich wersji papierowych). Organ podatkowy odpowiedział twierdząco na to pytanie.

IFK poleca: Firmy niechętnie korzystają z e-faktur

O e-fakturach słyszał już niemal każdy Polak, a wskaźnik ich wykorzystania wśród klientów indywidualnych w ciągu ostatnich dwóch lat prawie się podwoił. Niestety pozytywne doświadczenia Polaków z e-fakturami nie przekładają się na ich popularność w polskich firmach.

IFK poleca: Wsteczna korekta przychodów i kosztów do likwidacji

Na najbliższym posiedzeniu Sejm zajmie się projektem nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego i innych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów. Znaczące dla praktyki obrotu gospodarczego mogą być rozwiązania zaproponowane w zakresie prawa podatkowego. Mają one na celu zmniejszenie uciążliwości związanych z rozliczeniami podatkowymi.

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. V. Program do faktur dla Klienta jako cenny atut oferty biura rachunkowego

Firmy korzystają z różnych programów do wystawiania faktur. Nie zawsze pracownicy biura mogą zaimportować je do swojego programu księgowego. Tracą więc czas na ich ręczne przepisywanie. A przecież można udostępnić klientowi program do faktur w ramach usługi biura.

Ulga na innowacje - zasady ewidencji

Przepisy podatkowe dają możliwość odliczenia 50 proc. wydatków na nowe technologie od podstawy opodatkowania. Jednak w celu dokonania odliczenia, konieczne jest spełnienie wielu warunków, w tym ujęcia nakładów poniesionych na nabycie tej technologii w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Jak ująć w księgach różnicę w ilości towarów zakupionych i wykazanych w fakturze

Jednostka budżetowa zakupiła towary, które przyjęła na magazyn. Na dostarczony towar został wystawiony dowód Pz – przyjęcie zewnętrzne, z którego wynika, że towar został dostarczony za 6150 zł. Wraz towarem dostarczono fakturę, która opiewała na 6765 zł brutto, w tym 1265 zł VAT. Jednostka jest podatnikiem VAT. W związku z zaistniałą różnicą dostawca wystawił fakturę korygującą na 615 zł brutto. Jakie zapisy księgowe będą właściwe w takiej sytuacji?

Ewidencja księgowa transakcji na pochodnych instrumentach finansowych

Spółka dokonuje transakcji na pochodnych instrumentach finansowych, w związku z tym zawarła z bankiem kontrakt forward na zakup waluty w wysokości 50 tys. euro. Spółka planuje również zakup opcji kupna (call) obligacji. Jak powinna wyglądać prawidłowa ewidencja takich operacji w księgach rachunkowych?

Jak dostosować ewidencję do zmian w odwrotnym obciążeniu od 1 lipca 2015 r.

Od 1 lipca br. przy zakupie np. niektórych metali nieżelaznych VAT będzie rozliczać kupujący. W związku z tym nabywca zaksięguje zarówno podatek jako naliczony, jak i należny.

Jak rozliczyć korektę faktury z tytułu odwrotnego obciążenia

Podatnik kupił towar opodatkowany podstawową stawką VAT. Faktura została zaewidencjonowana i wykazana w deklaracji VAT-7. Otrzymał następnie korektę na tej faktury, ponieważ towar podlegał opodatkowaniu z tytułu „odwrotnego obciążenia”. W korekcie wykazany został podatek naliczony „in minus”. Jak powinien rozliczyć korektę faktury z tytułu „odwrotnego obciążenia”?

Potwierdzenie otrzymania faktury korygującej

Kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatek należny muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Przy czym faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, a nabywca musi potwierdzić jej otrzymanie, by wystawca miał możliwość obniżenia podstawy opodatkowania oraz należnego podatku VAT w związku z jej wystawieniem.

Małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o rachunkowości małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe, składające się jedynie z uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz z tzw. informacji dodatkowej z ograniczoną ilością danych. Zwolnione zostaną też ze sporządzania sprawozdania z działalności, pod warunkiem, że niektóre informacje, objęte dotychczas jego zakresem informacyjnym, zostaną przez jednostki małe ujawnione w informacji dodatkowej. Małe firmy mają też zostać zwolnione z obowiązku sporządzania zestawienia zmian w kapitale własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych.

Brak należytej staranności pozbawia prawa do odliczenia VAT

Przedsiębiorca winien jest wykazać się szczególną ostrożnością przy prowadzeniu interesów (zawieraniu transakcji z kontrahentami), ponieważ w sytuacji, w której doszłoby do przestępstwa lub nadużycia, nawet bez jego wiedzy, może utracić prawo do odliczenia VAT.

VAT od umowy najmu - refakturowanie opłat za media

16 kwietnia 2015 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał orzeczenie w sprawie C-42/14 dotyczące refakturowania opłat dodatkowych związanych z umową najmu. Trybunał, zajmując się polskimi przepisami, dopuścił możliwość refakturowania opłat za media, gdy najemca może wybrać sobie dostawcę i być rozliczany za indywidualne zużycie.

Tańsza księgowość w małych firmach - nowelizacja ustawy o rachunkowości

Małe przedsiębiorstwa zaoszczędzą na prowadzeniu rachunkowości - mówi PAP wiceszefowa MF Dorota Podedworna-Tarnowska. Odpowiednie zmiany (przede wszystkim uproszczenia w zakresie sprawozdawczości finansowej) przewiduje rządowy projekt noweli ustawy o rachunkowości, którym Sejm ma się zająć w czwartek 14 maja 2015 r.

Faktury elektroniczne - czy wystarczające jest przesłanie ich w formacie pdf, czy wymagany jest oryginał papierowy?

Fakturą elektroniczna została w ustawie o podatku od towarów i usług zdefiniowana jako faktura w formie elektronicznej wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym. W dobie dzisiejszej dbałości o środowisko, a także techniki, coraz więcej firm decyduje się na wystawianie faktur elektronicznych – ponieważ jest to wygodne, czasooszczędne i szybkie. Czy wystawiając fakturę w formie elektronicznej, konieczne jest ich przesłanie w określonym formacie (np. PDF), czy wymagane jest dosłanie oryginału papierowego? Jakim warunkom powinna odpowiadać faktura, aby była ona uznana za dowód podatkowy?

Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości

Spółka z o.o. nabyła kilka maszyn produkcyjnych. Każda z maszyn to osobne narzędzie pracy (nie jest to zespół, który działa jako całość). Wartość jednostkowa jest niższa niż 3500 zł. Czy mimo że wartość każdej maszyny jest niższa niż 3500 zł, należy przyjąć je do ewidencji środków trwałych i jednorazowo zamortyzować (w 100 proc.)? Czy wystarczy w momencie zakupu ująć je w koszty uzyskania przychodu?

Jak zaksięgować zakup upominków z logo firmy

Firma dokonała zakupu drobnych upominków z logo firmy w celu przekazania ich swoim kontrahentom. Jak powinna zaksięgować fakturę za te upominki w księgach rachunkowych?

Kary za wystawianie nierzetelnych (fikcyjnych) faktur

Trybunał Konstytucyjny uznał, że pociągnięcie do odpowiedzialności za przestępstwo skarbowe, na podstawie art. 62 § 2 k.k.s., osoby fizycznej, wobec której, za ten sam czyn, tj. wystawienie nierzetelnej (fikcyjnej) faktury, zastosowano obowiązek zapłaty podatku na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, nie stanowi naruszenia zasady ne bis in idem, czyli zakazu podwójnego karania.

Jak ująć w księgach rachunkowych zaliczkę w walucie obcej

Firma zapłaciła kontrahentowi krajowemu zaliczkę w walucie obcej na poczet dostawy towarów, na którą otrzymała fakturę zaliczkową. Jak prawidłowo powinna ująć w księgach rachunkowych taką zaliczkę?

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup na raty telefonu komórkowego

Zasady dotyczące ewidencjonowania środków trwałych o niskiej wartości powinny być uregulowane w polityce rachunkowości. Dotyczy to także aparatów telefonicznych, których wartość nie przekracza 3500 zł.

Kary za wystawianie fikcyjnych faktur - wyrok TK

Pociągnięcie do odpowiedzialności karnej za wystawienie fikcyjnej faktury osoby, której nakazano wcześniej za ten sam czyn zapłacenie należnego podatku, nie jest dublowaniem sankcji o charakterze penalnym - uznał we wtorek Trybunał Konstytucyjny.

Krajowy Standard Rachunkowości nr 9 „Sprawozdanie z działalności”

Podstawę prawną rachunkowości w Polsce stanowią, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, ustawa z 29 września 1994 roku o rachunkowości, a także Międzynarodowe i Krajowe Standardy Rachunkowości. Krajowe Standardy Rachunkowości są to wszelkie standardy oraz interpretacje, które dotyczą rachunkowości. Stosuje się je w celu prawidłowego ujęcia operacji gospodarczych w tych obszarach, które nie zostały sprecyzowane w ustawie o rachunkowości. Krajowy Standard Rachunkowości Nr 9 dotyczy "Sprawozdania z działalności". W niniejszej publikacji prezentujemy treść tego standardu.

Zamknięcia i otwarcia ksiąg rachunkowych przy przekształceniu spółki

Generalnie zmiana formy prawnej spółki stanowi przesłankę do zamknięcia i otwarcia ksiąg rachunkowych. Ustawa o rachunkowości przewiduje jednak możliwość skorzystania z uproszczeń w tym zakresie.

80% wartości niezapłaconej faktury dostaniesz od banku

Prawie co drugi przedsiębiorca ma większe lub mniejsze kłopoty z opóźnionymi płatnościami. W niektórych przypadkach wynikający z opóźnień brak gotówki może mieć poważne konsekwencje dla bieżącego lub przyszłego działania firmy. Ale pojawiają się rozwiązania, które pozwalają uniknąć kłopotów ze spóźnialskimi płatnikami. W Idea Banku do opłacenia raty kredytu wystarczy… faktura.

Odpisy na fundusz rekultywacyjny w księgach rachunkowych

Fundusz rekultywacyjny przeznaczony jest na poeksploatacyjne utrzymanie obiektu, który dziś przynosi spółce podstawowe przychody operacyjne – przychody ze sprzedaży. Oznacza to, że koszty tworzenia odpisu są związane z działalnością operacyjną jednostki. Jak powinna księgować koszty związane z tworzeniem funduszu rekultywacyjnego spółka, która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie eksploatacji składowiska?

IFK poleca: Wysokie kary za niezłożenie sprawozdania finansowego w terminie

Od 1 stycznia 2015 r. niezłożenie sprawozdania finansowego w urzędzie skarbowym w terminie jest wykroczeniem skarbowym zagrożonym karą grzywny od 175 zł do 35 000 zł. Podatnicy powinni więc dochować staranności w wypełnianiu tego obowiązku, jeżeli chcą uniknąć kary.

Przechowywanie papierowych faktur w wersji elektronicznej

Elektroniczne faktury są coraz popularniejsze ale nadal wiele firm otrzymuje i archiwizuje dokumenty papierowe. Jednak do celów podatkowych można przechowywać skany dokumentów papierowych. Potwierdzają to organy podatkowe.

REKLAMA