REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości, Kodeks cywilny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych

Jeden z klientów biura rachunkowego prowadzi sklep internetowy. Biuro ma wątpliwości, jak w takim przypadku zaewidencjonować koszty przesyłki, za które płaci klient. Jak prawidłowo ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych sprzedającego?

Zasada "zamkniętych drzwi" przy inwentaryzacji

Przeprowadzenie inwentaryzacji umożliwia weryfikację rzetelności i aktualności ewidencji, a także pozwala na przyjrzenie się temu, w jaki sposób wygląda ochrona i zarządzanie majątkiem jednostki. Obowiązek rzetelnego i przejrzystego przedstawienia sytuacji majątkowej firmy określa art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Wiarygodność danych zaistnieje tylko wtedy, gdy mogą one zostać porównane ze stanem rzeczywistym. Jedną z zasad, dzięki której można osiągnąć zamierzony cel inwentaryzacji, jest zasada „zamkniętych drzwi”.

Rozliczenie zakupu w księgach rachunkowych

Każdy przedsiębiorca do prowadzenia działalności potrzebuje materiałów lub towarów i jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji takich zakupów. Aby w pełni rozliczyć zakup trzeba otrzymać odpowiednie dokumenty służące rozliczeniu i odpowiednim zaksięgowaniu.

Ewidencja księgowa różnic kursowych

Powstałe w wyniku bilansowej wyceny aktywów i pasywów różnice kursowe są zaliczane bezpośrednio do przychodów (dodatnie różnice) lub kosztów (ujemne różnice) finansowych (art. 30 ust. 4 uor). Należy je ująć w księgach rachunkowych na kontach zespołu 7 przychodów finansowych „Dodatnie różnice kursowe” i kosztów finansowych „Ujemne różnice kursowe” w korespondencji z kontem zespołu 1 lub 2.

Ustalenie wysokość progu istotności

W sprawozdaniu finansowym należy wiernie przedstawić stan majątkowy, finansowy i wynik finansowy jednostki. Oprócz tego nie może ono wprowadzać czytelnika w błąd. Ustawodawca daje przy tym możliwość stosowania uproszczenia, jednak jedynie wtedy, gdy nie zniekształci to obrazu jej sytuacji majątkowej i finansowej oraz jej wyniku finansowego.

Księgowy dowód zastępczy

Wszystkie operacje gospodarcze muszą być udokumentowane w księgach rachunkowych właściwym dowodem źródłowym. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy brak jest obcego dokumentu źródłowego, a trzeba zamknąć okres sprawozdawczy. W takim wypadku można zastosować dowód zastępczy.

Należności nieściągalne, przedawnione i umorzone w bilansie

Jak prawidłowo wyceniać należności nieściągalne, przedawnione i umorzone w prawie bilansowym i podatkowym?

Małe organizacje pozarządowe wyłączone spod ustawy o rachunkowości

Małe organizacje pozarządowe nie będą musiały stosować przepisów ustawy o rachunkowości - przewiduje aktualna wersja projektu nowelizacji ustawy o rachunkowości, przygotowanego przez Ministerstwo Finansów. Zakłada on wprowadzenie kolejnych uproszczeń dla tzw. małych jednostek (m.in. możliwość sporządzania skróconego sprawozdania finansowego, zwolnienie - pod pewnymi warunkami - ze sporządzania sprawozdania z działalności, zwolnienie z obowiązku sporządzania zestawienia zmian w kapitale własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych).

Obowiązek raportowania informacji niefinansowych przez duże jednostki

Jednostki zainteresowania publicznego, w wyniku zmian w dyrektywie 2013/34/UE, będą zobowiązane do ujawniania w sprawozdaniu z działalności minimum istotnych informacji dotyczących kwestii środowiskowych, pracowniczych i społecznych oraz ujawniania m.in. opisu polityki prowadzonej w danym zakresie, jej rezultatów oraz ryzyk i zarządzania ryzykami w kwestiach niefinansowych. Na dostosowanie ustawy o rachunkowości do nowych przepisów Polska ma czas do 6 grudnia 2016 r.

Czy można w umowie wyłączyć lub ograniczyć odpowiedzialność deliktową?

Kwestie związane z odpowiedzialnością to jedne z kluczowych dla stron postanowień umownych. Zasada swobody umów, wyrażona w art. 3531 k.c., daje stronom możliwość ułożenia stosunku prawnego zgodnie z ich interesem i wolą. Uznanie stron nie jest oczywiście nieograniczone. Treść lub cel stosunku prawnego nie mogą pozostawać w sprzeczności z jego właściwością (naturą), zasadami współżycia społecznego oraz ustawą (por. art. 3531 k.c. i art. 58 k.c.). Istotne znaczenie mają w tym ostatnim przypadku zwłaszcza przepisy o charakterze wiążącym, których umowna modyfikacja jest niedopuszczalna w ogóle lub ograniczona.

Zmiany w ustawie o rachunkowości - uproszczenia dla małych firm

Trwają uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje publiczne projektu ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja ta ma wprowadzić do polskiego prawa zapisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, innych niż jednostki mikro.

Remont czy ulepszenie środka trwałego – różnice podatkowe i ewidencja księgowa

Rozróżnienie pojęć „remont” i „ulepszenie środka trwałego” ma szczególne znaczenie pod względem podatkowym oraz ewidencji księgowej. Nieprawidłowe określenie charakteru poniesionych nakładów może doprowadzić do zaniżenia lub zawyżenia wartości początkowej środka trwałego, a w efekcie zawyżenia lub zaniżenia kosztów.

Jednostki mikro mogą skorzystać z uproszczeń w sprawozdawczości już za 2014 r.

Obowiązująca od 5 września 2014 r. nowelizacja ustawy o rachunkowości przewiduje możliwość sporządzenia przez jednostki mikro uproszczonego sprawozdania finansowego już za 2014 r. Uproszczenie to dotyczy nie tylko firm kontynuujących działalność ale także tych, które rozpoczęły ją w 2014 r.

Postępowanie przed sądami - dokumenty elektroniczne będą zrównane z papierowymi

W Sejmie trwają prace nad nad rządowym projektem zmian w prawie, które mają na celu m.in. wprowadzenie nowej formy składania oświadczeń woli, elektronicznej licytacji ruchomości, jak również elektronicznego zajęcia rachunku bankowego. Zmiany mają na celu także zrównanie mocy prawnej dokumentów papierowych i elektronicznych.

Ułatwienia w sporządzaniu sprawozdań finansowych dla jednostek mikro

W ostatnich latach instytucje unijne podjęły wysiłki w celu uproszczenia zasad dotyczących prowadzenia rachunkowości. Dnia 18 grudnia 2008 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie wymogów rachunkowości dotyczących małych i średnich przedsiębiorstw, w szczególności mikroprzedsiębiorstw, w której uznał, że dotychczasowe przepisy unijne dotyczące zasad rachunkowości „są często bardzo uciążliwe dla małych i średnich przedsiębiorstw, a w szczególności dla mikroprzedsiębiorstw”. W efekcie kilkuletnich prac w dniu 26 czerwca 2013 r. została przyjęta Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2013/34/UE implementowana w polskim porządku prawnym ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości. Nowe przepisy weszły w życie dnia 5 września 2014 r.

Wydatki za złożenie sprawozdania finansowego

Nakłady, jakie są ponoszone na ogłoszenie sprawozdania finansowego powinny być ujęte w tym roku, w którym zostały poniesione i zaliczone do kosztów działalności operacyjnej. Co jednak w sytuacji, gdy sprawozdanie zostało złożone do Krajowego Rejestru Sądowego, a wpłaty do spółki trafiły później.

Nota obciążeniowa jako dokument księgowy

Nota księgowa (inaczej obciążeniowa, uznaniowa lub obciążeniowo-uznaniowa) jest dokumentem rozliczeniowym jednostki. Stosuje się ją przy dokumentowaniu transakcji, które nie podlegają przepisom ustawy o podatku VAT. Dodatkowo transakcje dokumentowane notą obciążeniową nie mogą dotyczyć sprzedaży czy świadczenia usług przez podatników, potwierdzanych w postaci rachunku wystawianego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej.

Zmiany w ustawie o rachunkowości - uproszczone sprawozdania finansowe mikropodmiotów

5 września 2014 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o rachunkowości, która wprowadza nową kategorię podmiotów. Są to mikropodmioty, które mogą stosować uproszczoną sprawozdawczość finansową i dzięki temu zmniejszać swoje obciążenia administracyjne, zarówno kosztowe, jak i czasowe.

Ustawa o rachunkowości – nowelizacja w 2014 r. i jej skutki

Dokonana w lipcu 2014 r. nowelizacja ustawy o rachunkowości przynosi znaczne uproszczenia w sprawozdawczości jednostek mikro. Uproszczenia obejmują nie tylko możliwość sporządzenia znacznie skróconego sprawozdania finansowego, ale również zakaz stosowania wyceny aktywów i pasywów według wartości godziwej oraz skorygowanej ceny nabycia. Nowe przepisy będą miały zastosowanie do sprawozdań finansowych już za 2014 r.

Rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów

W jednostkach gospodarczych zdarza się, że przychody bądź koszty powstają w innym okresie niż ten, którego dotyczą. Aby zachować zasadę współmierności przychodów i kosztów należy rozliczyć koszty i przychody działalności w tych okresach sprawozdawczych, których dotyczą.

Główne zasady w rachunkowości

Każda jednostka ma obowiązek stosować przyjęte przez siebie zasady rachunkowości, które rzetelnie i jasno przedstawiają sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy. W tym celu przedsiębiorstwa powinny przestrzegać ogólnych zasad rachunkowości.

Elementy składowe sprawozdania finansowego

Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego.

Problem masowych powództw o uznanie postanowienia wzorca umowy za niedozwolone - część II

Z pewnością wielu przedsiębiorców prowadzących handel w Internecie słyszało lub wręcz spotkało się osobiście ze zjawiskiem powództw wytaczanych przez osoby fizyczne lub organizacje reprezentujące interesy konsumentów o uznanie postanowień wzorców umownych za niedozwolone. Sposób działania tych podmiotów jest zazwyczaj bardzo podobny; w pierwszej kolejności wyszukują w regulaminach sklepów internetowych postanowienia identyczne lub podobne z postanowieniami wpisanymi do rejestru klauzul abuzywnych prowadzonego przez Prezesa UOKiK. W pierwszej części artykułu skupiłem się na przedstawieniu pojęcia tzw. rozszerzonej skuteczności wyroku w sprawach o uznanie postanowienia wzorca umownego za niedozwolony. Rozumienie tego mechanizmu ma kluczowe znaczenie dla problemu masowego wytaczania powództw o klauzule abuzywne co będzie przedmiotem niniejszej części artykułu.

Dokumenty w księgowości

Istotą dokumentów księgowych jest pisemne utrwalenie zdarzeń zachodzących w procesach gospodarczych firmy, które są przedmiotem ewidencji księgowej. Od poprawności ich sporządzenia zależy wiarygodność informacji przekazanych do działu księgowego.

Problem masowych powództw o uznanie postanowienia wzorca umowy za niedozwolone - część I

Z pewnością wielu przedsiębiorców prowadzących handel w Internecie słyszało lub wręcz spotkało się osobiście ze zjawiskiem powództw wytaczanych przez osoby fizyczne lub organizacje reprezentujące interesy konsumentów o uznanie postanowień wzorców umownych za niedozwolone. Sposób działania tych podmiotów jest zazwyczaj bardzo podobny – w pierwszej kolejności wyszukują w regulaminach sklepów internetowych postanowienia identyczne lub podobne z postanowieniami wpisanymi do rejestru klauzul abuzywnych prowadzonego przez Prezesa UOKiK.

Likwidacja certyfikatu księgowego - zmiany w ustawie o rachunkowości

Likwidacja certyfikatu księgowego już niedługo stanie się faktem. Sejm uchwalił ustawę o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, czyli tzw. drugą ustawę deregulacyjną, która zmniejsza lub likwiduje ograniczenia w dostępie do 91 profesji: 82 technicznych i 9 finansowych. Deregulacja zmienia ustawę o rachunkowości w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, uchyla w szczególności cały zestaw przepisów dotyczących certyfikatu księgowego, tj. art. 76b-76g ustawy o rachunkowości.

Pracodawcy o zmianach w oskładkowaniu umów zleceń

Przedsiębiorca, który wygrał przetarg publiczny na obsługę obiektów państwowych najniższą ceną może mieć problemy z nowym systemem składek od umów zleceń. Konfederacja Lewiatan chce 12 miesięcy vacatio legis i rozliczenia w ramach rocznego limitu składek.

Działalność gospodarcza i umowa zlecenie w świetle przepisów o podatku dochodowym

Jeżeli umowa zlecenia nie będzie zawarta w ramach działalności gospodarczej to przychody osiągane z tego tytułu należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie podatnikowi, która uzyskuje przychody z tytułu umowy zlecenia, przysługują koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% uzyskanego przychodu.

Umowa o pracę a umowa zlecenie - co można zyskać?

Bieżące dane GUS podają, iż spośród 8 mln pracujących około 815 tys. osób zatrudnionych jest na podstawie umów o charakterze pozapracowniczym. Atypowe formy zatrudnienia, do których zalicza się umowa zlecenie, uelastyczniają stosunki pracy, co pozwala na omijanie regulacji kodeksowych i obniża koszty funkcjonowania przedsiębiorstw.

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych

Czy podatnik, który posiada obywatelstwo polskie lecz jego miejscem zamieszkania stałego znajduje się w Niemczech, jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości?

Czy do kontraktu menedżerskiego stosuje się przepisy kodeksu pracy

Czy kontrakt menedżerski skutkuje nawiązaniem stosunku pracy i czy w przypadku tego rodzaju kontraktów mają zastosowanie przepisy kodeksu pracy?

Najważniejsze zmiany w prawie w 2013 r. - cz. III

Jaki był ten 2013 rok w polskim prawie? Koniec roku to czas, kiedy podsumowujemy minione dwanaście miesięcy. Przedstawiamy więc najważniejsze nowelizacje aktów prawnych oraz nowe przepisy, które weszły w życie w mijającym roku.

Rozliczenie majątkowe osób pozostających w konkubinacie

W polskim systemie prawnym pojęcie konkubinat nie występuje. Jak więc dokonać rozliczenia pomiędzy konkubentami, którzy w trakcie trwania związku nabyli wspólnie przedmioty majątkowe, np. kupili dom lub samochód?

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r.

Limit zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. wynosi 5 059 560 zł, tzn. tyle wynosi limit przychodów, którego osiągnięcie w 2013 r. zobowiązuje do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. Kwotę limitu prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. wylicza się na podstawie średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP 30 września 2013 r.

W jakim zakresie inwestor jest odpowiedzialny za zobowiązania wobec podwykonawcy?

Przy realizacji dużych inwestycji budowlanych zaangażowanych jest zazwyczaj wiele podmiotów gospodarczych. Rodzi to problemy w momencie, gdy główny wykonawca nie wypłaca należności podwykonawcom. Wówczas firmy realizujące inwestycje, uważają, iż to inwestor ma obowiązek uregulować zobowiązania pieniężne wobec nich. Przepisy dotyczące tej kwestii nie są spójne, jednak jednolite orzecznictwo sądowe pozawala określić, w jakich sytuacjach roszczenia wobec inwestora są uzasadnione.

Najważniejsze zmiany w prawie w lipcu 2013 r.

Przedstawiamy najważniejsze zmiany w prawie, które weszły w życie w lipcu2013 r., z zakresu regulacji dotyczących postępowania cywilnego, prawa bankowego i funduszy inwestycyjnych oraz postępowania karnego, a także publikowane w lipcu orzecznictwo Sądu Najwyższego.

Wynagrodzenie za ustanowienie służebności przesyłu podlega PIT

Zwolnienie podatkowe nie ma zastosowania w przypadku wynagrodzenia otrzymanego z tytułu ustanowienia służebności przesyłu. Wynagrodzenie z tego tytułu podlega więc opodatkowaniu PIT na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej jako przychód z innych źródeł.

Jak prawidłowo udzielić pełnomocnictwa?

Zdarzają się sytuacje, kiedy nie możemy osobiście załatwić ważnej sprawy (np. zawrzeć umowy). Wówczas czynność prawna może być dokonana w naszym imieniu przez inną osobę poprzez udzielenie pełnomocnictwa.

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości. Wersja aktualna od 2020-03-31 do 2021-02-28

Członek rady nadzorczej rezygnuje z wynagrodzenia – skutki w CIT

Zdarzają się sytuacje w których członkowie rad nadzorczych dobrowolnie rezygnują z wypłacanego im wynagrodzenia z tytułu pełnionych funkcji. Jakie są skutki podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych rezygnacji z takiego wynagrodzenia.

Jak ująć podatek odroczony w księgach rachunkowych

Na obciążenie podatkowe wykazane w rachunku zysków i strat składa się zarówno część bieżąca, jak i część odroczona podatku dochodowego. W związku z przejściowymi różnicami między wykazywaną w księgach rachunkowych wartością aktywów i pasywów a ich wartością podatkową oraz stratą podatkową możliwą do odliczenia w przyszłości należy tworzyć rezerwę i ustalić aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Wymaga to ustalenia wartości bilansowej i podatkowej aktywów i zobowiązań.

Prawo zabudowy - wkrótce nowe ograniczone prawo rzeczowe

Dnia 7 grudnia 2010 r. Ministerstwo Sprawiedliwości skierowało do uzgodnień międzyresortowych projekt nowelizacji ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (dalej „projekt nowelizacji”). Chociaż projekt nowelizacji czeka jeszcze długa droga legislacyjna, to postaramy się już teraz przedstawić zasadnicze zmiany, które on przewiduje.

Sprawozdanie finansowe - kiedy podlega obowiązkowemu badaniu

Ustawa o rachunkowości wskazuje podmioty, które obligatoryjnie muszą poddać swoje roczne sprawozdania finansowe badaniu przez biegłego rewidenta.

Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację środków trwałych

Środki trwałe używane są w każdym profilu działalności, ale największe znaczenie mają w jednostkach prowadzących działalność wytwórczą. Z biegiem czasu ulegają one zużyciu lub zniszczeniu. W związku z brakiem celowości dalszego używania jednostka powinna dokonać likwidacji środka trwałego.

Komu przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków

Jak należy ująć w księgach rachunkowych wynagrodzenie za terminowe wpłacanie podatków i wykonywanie zadań związanych z ustalaniem oraz wypłatą świadczeń z ubezpieczenia chorobowego?

Jak ustalić zmianę stanu produktów

Jak należy ustalać zmianę stanu produktów? Na czym polega zamknięcie kręgu kosztowego?

Rozliczenia międzyokresowe czynne i bierne na przełomie roku

Jak prawidłowo zarachować w księgach faktury na koszty pośrednie, np. czynsz, telefony, obsługę prawną? Faktury są wystawione w starym roku obrotowym, a płacone w nowym. Czy księgowanie poprzez konta rozliczeń międzyokresowych jest prawidłowe, czy też fakturę należy zarachować na właściwym koncie kosztów operacyjnych w dniu poniesienia?

Rozliczenia międzyokresowe kosztów

Zasadą jest, że wszystkie podmioty ustalają koszty przypadające na dany okres sprawozdawczy, również niektóre jednostki sfery finansów publicznych. Ewidencję kosztów prostych w tych jednostkach prowadzi się na koncie 400 - Koszty według rodzajów. Służy ono do ewidencji kosztów prostych w układzie rodzajowym oraz rozliczeń kosztów i zmiany ich stanu. Aby uzyskać kompletne dane o faktycznych kosztach poniesionych w okresie sprawozdawczym, należy poniesione koszty, na które jeszcze nie otrzymano dokumentu, wystawić własny dowód księgowy, np. polecenie księgowania, i na jego podstawie ująć w ewidencji kosztów tego okresu, którego dotyczy, jako dostawy niefakturowane.

Jak rozliczyć koszty produkcji

Sposób ewidencji i rozliczenia kosztów produkcji zależy od wielkości przedsiębiorstwa produkcyjnego. Ustawa o rachunkowości wymaga dostosowania rozwiązań ewidencji i rachunku kosztów do potrzeb jednostki. Dlatego koszty rozliczamy albo tylko na kontach zaspołu 4, albo również na kontach zespołu 5.

REKLAMA