REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości, Kontrahent

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Bitcoin w ewidencji księgowej i podatkowej

Wirtualna waluta (bitcoin) dzięki swoim zaletom staje się alternatywnym źródłem inwestowania i coraz częściej pojawia się w transakcjach handlowych, a co za tym idzie zaczyna pojawiać się także w ewidencji księgowej i podatkowej. Jednak w obecnym stanie prawnym ocena skutków posiadania bitcoinów sprawia poważne problemy.

Lista dobrych praktyk podatników VAT

Trwają organizowane przez Ministerstwo Finansów konsultacje mające doprowadzić do stworzenia listy (kodeksu) dobrych praktyk podatników VAT (tzw. należytej staranności) w zakresie weryfikacji kontrahentów.

Weryfikacja dostawców dla potrzeb VAT: już dawno przekroczyliśmy granice absurdu

Od lat zajmując się wspólnotową wersją podatku od towarów i usług utwierdziłem się w przekonaniu, że żyję w przysłowiowym „domu wariatów”, a cały proces harmonizacji tego podatku jest unikatową wycieczką po ponadnarodowym „zakładzie pracy chronionej”, gdzie szansą przetrwania jest niepełnosprawność intelektualna – pisze profesor Witold Modzelewski.

Transport towarów dla zagranicznego kontrahenta - rozliczenie VAT

Usługa transportowa na trasie Rosja–Polska została wykonana dla rosyjskiego kontrahenta. Jaką stawkę należy zastosować – 0% czy NP? Jak rozliczyć taką usługę?

Zasady poprawnego prowadzenia ksiąg rachunkowych

Ustawodawca w regulacjach prawnych zawartych w ustawie o rachunkowości wskazuje w jaki sposób powinny być prowadzone księgi rachunkowe. Z punktu widzenia podmiotu zobowiązanego do ich prowadzenia jest to bardzo ważne, ponieważ prowadzenie ich w sposób niezgodny z prawem naraża go na sankcje. Jak powinny być prowadzone księgi rachunkowe?

Jakie są rodzaje dowodów księgowych i co powinny zawierać?

Ustawa o rachunkowości nakłada na jednostki obowiązek wprowadzania do ksiąg rachunkowych w postaci zapisu każdego zdarzenia gospodarczego, które nastąpiło w danym okresie sprawozdawczym. Jak dokładnie powinny wyglądać takie zapisy i na podstawie jakich dowodów?

Jakie podmioty mają obowiązek sporządzenia inwentarza?

Ustawodawca w ustawie o rachunkowości wskazał w katalogu zamkniętym elementy, które powinny zawierać księgi rachunkowe. Jednym z nich jest inwentarz. Jednak nie zawsze na danym podmiocie będzie ciążył obowiązek jego sporządzenia.

Co powinny zawierać prawidłowo prowadzone księgi rachunkowe?

Poprawnie prowadzone księgi rachunkowe zawierają dosyć dużo obligatoryjnych elementów. Ustawodawca dokładnie wymienia je w ustawie o rachunkowości. Co powinny zawierać księgi rachunkowe, aby były poprawne?

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w przypadku spółek osobowych

Nie każdy podmiot jest obowiązany stosować przepisy ustawy o rachunkowości. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia przedsiębiorców, ponieważ w niektórych przypadkach będą mieli obowiązek prowadzenia jedynie uproszczonej ewidencji operacji gospodarczych, czyli księgi przychodów i rozchodów.

Miejsce prowadzenia i przechowywania ksiąg rachunkowych

Przedsiębiorca zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych, może je prowadzić we własnym zakresie lub powierzyć ich prowadzenie wyspecjalizowanemu podmiotowi zewnętrznemu. Miejsce prowadzenia i przechowywania ksiąg rachunkowych przedsiębiorstwa może być zatem różne, w tym znajdować się poza krajem. Jakie przepisy to regulują i co warto wiedzieć, zlecając prowadzenie ksiąg firmy na zewnątrz?

Księgowanie likwidacji uszkodzonych towarów

Prowadząc działalność gospodarczą trudno uniknąć sytuacji, w których dochodzi do uszkodzenia towarów oferowanych przez przedsiębiorstwo. W jaki sposób należy przeprowadzić księgowanie likwidacji towarów uszkodzonych?

Należyta staranność w VAT a prawo odliczenia podatku naliczonego – opinia BCC

Business Centre Club w ramach konsultacji podatkowych ws. listy przesłanek należytej staranności kupieckiej w VAT przekazało do Ministerstwa Finansów opinię wraz z rekomendacjami odnośnie zakresu Listy, jej charakteru oraz poszczególnych przesłanek dochowania przez przedsiębiorców należytej staranności kupieckiej w VAT w kontekście prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Sukcesja przedsiębiorstw osób fizycznych - zmiany w ustawie o rachunkowości od 2018 roku

W projekcie ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem w spadku pojawiają się nowe rozwiązania w zakresie ustawy rachunkowości, które ułatwiają kontynuację prowadzenia firmy po śmierci przedsiębiorcy. Pojawi się np. możliwość niezamykania ksiąg rachunkowych w przypadku kontynuowania działalności gospodarczej prowadzonej przy użyciu przedsiębiorstwa osoby fizycznej po jej śmierci. Ustawa o zarządzie sukcesyjnym, jak również wynikające z niej zmiany w ustawie o rachunkowości mają wejść w życie 1 stycznia 2018 r.

Intelektualizacja zawodu księgowego

Następuje intelektualizacja zawodu księgowego. Współczesny księgowy musi znać prawo spółek, żeby wiedzieć jak choćby dany instrument zaksięgować, czy jako akcje, czy jako obligacje. Musi znać prawo administracyjne, bo musi wiedzieć jak koncesje, licencje, pozwolenia wpływają na składniki majątku. Musi znać prawo cywilne i precyzyjnie umieć przeczytać umowę leasingową czy też inną. Musi znać systemy komputerowe. I na końcu musi znać i umieć księgowość – powiedziała prof. Aldona Kamela-Sowińska w wywiadzie udzielonym dla Infor.pl.

Ustawa o rachunkowości - jak powinna się zmienić?

Czy zasady dotyczące prowadzenia ksiąg rachunkowych powinny znajdować się w ustawie o rachunkowości? Czy może należałoby przenieść te przepisy do aktu prawnego niższej rangi, czyli przepisów rozporządzenia?

Krajowy Standard Rachunkowości nr 11 – po raz pierwszy do sprawozdań finansowych za 2017 r.

Opublikowany został Krajowy Standard Rachunkowości nr 11, który określa zasady uznawania, wyceny i ujmowania środków trwałych oraz środków trwałych w budowie w księgach rachunkowych, w tym także dokonywania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych. Standard ma zastosowanie do sprawozdań finansowych sporządzonych po raz pierwszy za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 r.

Jak ująć w księgach rachunkowych połączenie spółek

Łączenie spółek handlowy, które stosowane jest w praktyce gospodarczej i ma zazwyczaj na celu zwiększanie efektywności łączących się spółek, musi znaleźć swoje odzwierciedlenie także w księgach rachunkowych. Kiedy zdarzenie polegające na łączeniu spółek powinno zostać ujęte w księgach i jaką metodę (nabycia czy łączenia udziałów) należy zastosować?

Należyta staranność podatnika VAT a prawo do odliczenia podatku naliczonego

Nie można pozbawić prawa odliczenia VAT naliczonego podatnika VAT, który mimo zachowania należytej staranności nie wiedział i nie mógł wiedzieć, że w ramach danej transakcji dostawca dopuścił się przestępstwa lub że inna transakcja w łańcuchu dostaw, dokonana przed transakcją przeprowadzoną przez owego podatnika lub po niej, miała miejsce z naruszeniem przepisów o podatku VAT. Problem w tym, że przepisy nie określają standardów owej należytej staranności, a praktyka organów podatkowych jest różna. Ministerstwo Finansów przygotowuje listę działań świadczących o należytej staranności i dobrej wierze podatnika VAT.

Zmiana stawek amortyzacyjnych dla celów bilansowych

Zasady ustalania, weryfikacji i zmian stawek amortyzacyjnych w prawie bilansowym wyjaśnia ekspert z zakresu rachunkowości Natalia Buchholc.

Firmy winne fiskusowi 5 tys. zł trafią do Rejestru Należności Publicznoprawnych

Każdy będzie mógł sprawdzić wysokość podatków, ceł, składek ZUS i mandatów skarbowych, których nie zapłacił jego kontrahent. Takie informacje trafią do Rejestru Należności Publicznoprawnych i będą udostępniane przez Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów.

Jak odzyskać VAT z niezapłaconych faktur

Wystawianie faktur VAT z odroczonym terminem płatności niekiedy rodzi po stronie podatnika obowiązek zapłacenia podatku VAT jeszcze przed otrzymaniem przez niego płatności za dostarczoną usługę lub towar. I o ile nie jest to ani wygodne, ani przyjemne dla naszej kieszeni, to w przypadku uregulowania przez kontrahenta należności wynikającej z faktury w terminie, nie powoduje to dalszych nieprzyjemności. Problem pojawia się jednak w przypadku, gdy pomimo wystawienia faktury kontrahent nie wywiązuje się ze swojego zobowiązania i uchyla się od zapłaty.

Co trzeba wiedzieć nawiązując współpracę z firmą ze Szwecji

Przedsiębiorstwa ze Szwecji oceniane są jako jedne z najstabilniejszych i najpewniejszych we współpracy gospodarczej. Zgodnie z danymi z raportu opracowanego przez Bank Światowy Doing Business, otoczenie prawne dla prowadzenia działalności gospodarczej w Szwecji jest oceniane jako jedne z najlepszych w Europie (4 miejsce) i na świecie (9 miejsce).

Kary dla księgowych 2017

Księgowy może zostać ukarany na podstawie wielu przepisów. Minimalna grzywna, jaką sąd może ustalić to 666 zł, maksymalna to 19 198 080 zł. Księgowy może zostać również ukarany na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej i przepisów kodeksu karnego skarbowego.

Błędy popełniane przy ewidencjonowaniu przychodów

W niniejszym artykule eksperci pokazują na przykładach błędy, jakie mogą się zdarzyć przy ujęciu przychodów i ich korekt.

Sprawdź kontrahenta i uniknij sankcji VAT

W styczniu fiskus wykreślił z rejestru podatników VAT kilka tysięcy firm. W związku z tym, przedsiębiorcy zasadnie zwrócili uwagę na potrzebę weryfikacji, czy ich kontrahenci są wciąż zarejestrowani jako podatnicy VAT. Zarówno dokonanie transakcji krajowej, jak i wewnątrzwspólnotowej z kontrahentem niezarejestrowanym na VAT lub VAT-UE może rodzić poważne konsekwencje. Jeszcze bardziej dotkliwe skutki może spowodować wymiana handlowa z podmiotem nieistniejącym.

Jak ująć w ewidencji księgowej nabycie budynku na wynajem

Spółka dokonała zakupu budynku magazynowego z przeznaczeniem na wynajem. Podstawową działalnością spółki jest handel maszynami budowlanymi. Czy nabyta nieruchomość stanowi dla spółki środek trwały, czy inwestycję? Jak ujmować w księgach rachunkowych przychody i koszty z aktualizacji wartości i eksploatacji nieruchomości?

Dofinansowanie wypoczynku zimowego w księgach rachunkowych

Dzieci pracowników otrzymują dofinansowanie do wypoczynku zimowego z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Pracownicy mają prawo do przyznania środków na ten cel w wysokości 300 zł. W jaki sposób prawidłowo zaksięgować przekazanie tych środków?

Kary za brak sprawozdania niefinansowego na stronie internetowej

W styczniu 2017 r. weszły w życie zmiany w ustawie o rachunkowości, które wprowadziły wymóg sporządzania sprawozdania niefinansowego z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (CRS). Nowe regulacje wprowadzają jednocześnie odpowiedzialność karną za niezamieszczenie takiego sprawozdania na stronie internetowej jednostki.

Zasada istotności w sprawozdaniu finansowym

Zasada istotności wskazuje, jakie zdarzenia występujące w przedsiębiorstwie wpływają znacząco na sytuację finansową jednostki i powinny zostać uwzględnione w sprawozdaniu finansowym. Jeżeli ich wpływ jest nieznaczący, mogą być ujmowane w sposób uproszczony lub nawet pomijane. Kluczowe jest natomiast - zdaniem Eweliny Jaszcz z Grant Thornton - aby takie ujęcie lub brak ujęcia nie zniekształcało obrazu danej jednostki.

Spółki ujawnią w sprawozdaniu co robią dla środowiska i społeczeństwa

Nowelizacja ustawy o rachunkowości, która obowiązuje od 26 stycznia 2017 r., nakłada na duże spółki obowiązek ujawniania informacji na temat działalności pozafinansowej, czyli m.in. tego, co robią w zakresie ochrony środowiska i lokalnych społeczności.

Jakie dane powinna zawierać ewidencja VAT

Obowiązująca od początku 2017 r. nowelizacja przepisów ustawy o VAT wprowadziła wymóg uwzględniania w ewidencji VAT danych służących identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT.

Nowe obowiązki sprawozdawcze z zakresu CSR i uproszczenia w rachunkowości

Dnia 26 stycznia 2017 r. wchodzą w życie zmiany w ustawie o rachunkowości, które wprowadzają nowe obowiązki sprawozdawcze z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (CRS). Nowelizacja wprowadza również rozwiązania zmniejszające obciążenia administracyjne dla jednostek.

Zmiany w ustawie o rachunkowości dotyczące sprawozdawczości

Nowelizacja ustawy o rachunkowości, którą 30 grudnia podpisał prezydent Andrzej Duda, przewiduje wprowadzenie sprawozdawczości związanej ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (tzw. CSR) dla dużych firm.

Nowe zasady sprawozdawczości w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu

Wprowadzenie sprawozdawczości związanej ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (tzw. CSR) dla niektórych firm przewiduje nowelizacja ustawy o rachunkowości, poparta niemal jednogłośnie przez cały Sejm.

Zawiadomienie o dobrowolnym prowadzeniu ksiąg rachunkowych do 31 stycznia 2017 r.

Zasadą jest, że co roku podatnicy, którzy zamierzają dobrowolnie prowadzić księgi rachunkowe od następnego roku, muszą do 31 grudnia zawiadomić o tym fakcie właściwy w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym urząd skarbowy. W związku z pracami nad podniesieniem kwoty granicznej wyznaczającej obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych z 1 200 000 euro na 2 000 000 euro – planuje się, że termin ten wyjątkowo zostanie wydłużony do 31 stycznia 2017 r.

Pomoc dla firm, którym nie płacą kontrahenci

Przedsiębiorcy będą mogli odliczyć od dochodu nieściągnięte od dłużników kwoty. Zdaniem Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan nowe przepisy, choć trudne w stosowaniu, powinny ulżyć tym firmom, którym krajowi kontrahenci biznesowi nie płacą na czas.

Zmiany w ustawie o rachunkowości dotyczące raportowanie informacji niefinansowych

Przygotowana przez rząd nowelizacja ustawy o rachunkowości wprowadza rozbudowane wymogi raportowania informacji niefinansowych w odniesieniu do dużych jednostek zainteresowania publicznego. Nowe regulacje będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 r.

Zasady ustalania stanu aktywów na dzień bilansowy

Konieczność weryfikacji stanu faktycznego aktywów z zapisami ksiąg rachunkowych na dzień kończący rok obrotowy (dzień bilansowy) wynika z przepisów bilansowych. Jednak w praktyce prace spisowe w przypadku części składników rozplanowuje się w czasie.

Nowe obowiązki przedsiębiorców w zakresie CSR - nowelizacja ustawy o rachunkowości

15 listopada 2016 r. rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości, który przewiduje nowe obowiązki sprawozdawcze w zakresie tzw. społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (CSR). Nowe przepisy (przede wszystkim wymóg ujawniania w sprawozdaniu z działalności informacji z zakresu CSR) mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., a pierwsze obowiązkowe ujawnienie informacji niefinansowych nastąpić ma w 2018 roku. Ponadto projektowana nowelizacja ma umożliwić przenoszenie treści dowodów księgowych na informatyczne nośniki danych w dowolnym momencie.

Będzie baza dłużników fiskusa

Konsolidacja rejestrów niepłacących firm i utworzenie bazy dłużników fiskusa – to recepty Ministerstwa Rozwoju na walkę z nierzetelnymi kontrahentami.

Weryfikacja rozliczeń VAT kontrahentów tylko w ramach kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego

Organ podatkowy nie będzie mógł uzasadnić przedłużenia terminu zwrotu różnicy podatku VAT należnego podatnikowi poprzez żądanie – w ramach czynności sprawdzających – od kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą przedstawienia dodatkowych dokumentów w celu sprawdzenia prawidłowości i rzetelności transakcji dokonanej przez podatnika. Organy podatkowe będą mogły żądać dokumentów od kontrahentów jedynie w ramach kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego. Tak wynika z uchwały składu 7 sędziów NSA z 24 października 2016 r.

Jak ująć odpis aktualizujący w ewidencji księgowej

Zgodnie przepisami zawartymi w ustawie o rachunkowości jednostka dokona odpisów aktualizujących należności, które są przeterminowane powyżej sześciu miesięcy. W jaki sposób prawidłowo ująć odpis w ewidencji księgowej?

Można szybko sprawdzić kontrahenta dla celów rozliczeń VAT

Każdy przedsiębiorca ma możliwość weryfikacji swoich kontrahentów pod kątem zarejestrowania do VAT. Jest to szczególnie istotna funkcja dla podatników sprzedających towary w ramach procedury odwrotnego obciążenia w VAT. Niesprawdzenie statusu kontrahenta nie naraża wprawdzie podatnika na odpowiedzialność podatkową, może jednak skutkować pozbawieniem prawa do odliczenia VAT.

Jak ująć w księgach zmianę wartości posiadanych towarów

Inwentaryzacja magazynów i sklepów należących do firmy wykazała posiadanie partii towarów, która ze względu na zmianę mody i upodobania klientów pozostała niesprzedana. Co mamy zrobić, jeśli będziemy mogli je sprzedać poniżej kosztów zakupu? Jak wykazać w księgach rachunkowych zmianę wartości posiadanych towarów?

Zmiany w ustawie o rachunkowości oraz ustawie o KRS

Ministerstwo Finansów poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) został przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów.

Zgoda kontrahenta na stosowanie faktury elektronicznej

Przedsiębiorca chce zacząć stosować faktury elektroniczne w rozliczeniach ze swoim kontrahentem. Jak w takie sytuacji wygląda kwestii wyrażenia zgody kontrahenta na stosowanie faktury w postaci elektronicznej?

Jak prowadzić ewidencję dotacji otrzymanych ze środków unijnych

Jednostka podpisała w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego umowę o dofinansowanie zakupu środków trwałych w wysokości 50 proc. kwoty wydatków kosztów kwalifikowanych. Na czym polega obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji zdarzeń związanych z realizacją projektu dotowanego ze środków unijnych?

Jak sprawdzić kontrahenta dla celów rozliczeń VAT

Każdy przedsiębiorca ma możliwość weryfikacji swoich kontrahentów pod kątem zarejestrowania do VAT. Jest to szczególnie istotna funkcja dla podatników sprzedających towary w ramach procedury odwrotnego obciążenia w VAT. Niesprawdzenie statusu kontrahenta nie naraża wprawdzie podatnika na odpowiedzialność podatkową, może jednak skutkować pozbawieniem prawa do odliczenia VAT.

Błędy popełnianie podczas inwentaryzacji

Jakie błędy w praktyce pojawiają się przy przeprowadzaniu inwentaryzacji? Przykładowo, jeden z popełnianych błędów dotyczy sytuacji, gdy firmy chcą sobie ułatwić pracę, drukując stan magazynowy.

Inwentaryzację za 2016 r. należy zakończyć do 15 stycznia 2017 r.

Inwentaryzacja aktywów i pasywów powinna być przeprowadzona na ostatni dzień roku obrotowego. Fakt, że należy ją przeprowadzić na ten dzień, nie oznacza, że czynności inwentaryzacyjne należy wykonać tego dnia. Dlatego termin ten uznaje się za dotrzymany, jeżeli inwentaryzację rozpoczyna się nie wcześniej niż trzy miesiące przed końcem roku obrotowego, a kończy 15 stycznia następnego roku. W przypadku jednostek, których rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy, inwentaryzację za 2016 r. można było rozpocząć 1 października 2016 r. i należy ją zakończyć do 15 stycznia 2017 r.

REKLAMA