Kategorie

VAT - obowiązek podatkowy

24 kwietnia 2015 r. klient wstawił do mojego komisu samochód. Sprzedałem go 30 czerwca 2015 r. Wystawiłem fakturę 3 lipca 2015 r. Kiedy powstał u mnie obowiązek podatkowy: 30 czerwca 2015 r. czy 3 lipca 2015 r.?
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży towarów przez Internet za zaliczeniem pocztowym, gdy płatność następuje za pomocą systemów płatności internetowej, a także w przypadku, gdy płatność następuje przed wysłaniem towaru?
Nasza gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego oddajemy grunty w użytkowanie wieczyste poprzez zawarcie umowy w formie aktu notarialnego. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu oddania nieruchomości gruntowych w użytkowanie wieczyste w stosunku do pierwszej opłaty i opłat rocznych, o których jest mowa w art. 71 ustawy o gospodarce nieruchomościami?
Zbywamy spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Akt notarialny podpiszemy na początku lipca 2014 r., ale klucze do lokalu przekazaliśmy 24 czerwca 2014 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy?
Rozstrzygnęliśmy przetarg na zakup nieruchomości. Wpłacone przez zwycięskiego oferenta wadium, zgodnie z warunkami przetargu, zostało zaliczone na poczet ceny jej zakupu. Czy w związku z tym powinniśmy kwotę wadium potraktować jak zaliczkę dla celów VAT?
Zamierzamy dokonać sprzedaży nieruchomości składającej się z działki zabudowanej budynkiem handlowo-usługowym. Budynek stanowi naszą własność i został wybudowany w roku 1984. Nieruchomość jest w wieczystym użytkowaniu. Nieruchomość była w przeszłości wynajmowana przez nas różnym podmiotom. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT w odniesieniu do sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu oraz sprzedaży budynku? Czy będzie to ten sam moment zarówno dla sprzedaży budynku, jak i prawa wieczystego użytkowania gruntu?
Prowadzimy działalność deweloperską. Podlegamy tzw. ustawie deweloperskiej, dlatego podpisaliśmy z bankiem umowę o prowadzenie rachunku powierniczego. W razie zawarcia umowy deweloperskiej nabywcy lokali są zobowiązani odpowiednio do wpłacania na rachunek powierniczy kwot tytułem częściowego uczestnictwa w przedsięwzięciu deweloperskim lub wpłaty całości wynagrodzenia z tytułu zakupu danego lokalu po dokonaniu na ich rzecz przeniesienia prawa własności do tego lokalu. Zdarza się jednak, że klienci się mylą i wpłacają powyższe kwoty na nasz rachunek bieżący. Czy takie wpłaty obligują nas do rozpoznania obowiązku podatkowego w VAT?
Prowadzimy działalność deweloperską. Ponieważ podlegamy przepisom ustawy z 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, zawarliśmy z bankiem umowę o prowadzenie otwartego bądź zamkniętego mieszkaniowego rachunku powierniczego. Od przyszłych nabywców lokali mieszkalnych w budowanych przez nas budynkach wielorodzinnych przyjmujemy na ten rachunek środki pieniężne stanowiące zapłatę za przedmiot umowy, w ratach określonych w umowie deweloperskiej. Środki pieniężne zdeponowane na rachunku powierniczym będą nam wypłacane po stwierdzeniu przez bank zakończenia danego etapu realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego, bądź otrzymaniu przez bank odpisu aktu notarialnego umowy przenoszącej na nabywcę prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego. Czy wpłata środków pieniężnych na rachu¬nek powierniczy przez nabywcę z tytułu zakupu przedmiotu umowy deweloperskiej powoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT?
Prowadzimy działalność deweloperską. Zawieramy z klientami umowy rezerwacji lokalu. Umowy takie nie są zawierane w formie aktu notarialnego. Klient deklaruje zainteresowanie zakupem określonego lokalu i wpłaca na nasz bieżący rachunek bankowy określoną kwotę opłaty rezerwacyjnej. Jeżeli klient ostatecznie nie zdecyduje się na zakup lokalu i zrezygnuje z jego rezerwacji, opłata ta podlega zwrotowi na rzecz klienta. Natomiast w momencie zawarcia z klientem umowy przedwstępnej wpłacona wcześniej opłata rezerwacyjna podlega zaliczeniu na poczet ceny lokalu oraz jednocześnie przekazaniu na rachunek powierniczy prowadzony przez bank. W celu usprawnienia transakcji, działając w imieniu klienta, dokonujemy przelewu wpłaconych wcześniej środków z bieżącego rachunku bankowego na rachunek powierniczy, prowadzony zgodnie z wymogami ustawy deweloperskiej. Czy otrzymana przez nas opłata rezerwacyjna, wpłacana przez klienta na nasz bieżący rachunek bankowy, skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego?
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od dostawy budynków, gdy płatność następuje w transzach?
Budujemy domy jednorodzinne. Zazwyczaj, jeszcze przed podpisaniem aktu notarialnego, wydajemy klientom klucze do tych domów, żeby mogli je wykończyć. Naszym zdaniem, obowiązek podatkowy występuje u nas dopiero wtedy, gdy klienci podpiszą akty notarialne przenoszące na nich własność domów. Czy mamy rację?
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży bonów podarunkowych?
Zajmujemy się sprzedażą prenumerat czasopism naukowych, specjalistycznych z różnych branż, w formie dostaw wersji drukowanych (PKWiU 58.14.1). Prenumeraty te są opłacane przez naszych klientów z góry, np. na następny rok, półrocze bądź kwartał na podstawie pro formy. Fakturę sprzedaży wystawiamy w terminie 60 dni od dnia udostępnienia prenumeraty, a obowiązek podatkowy rozpoznajemy w dacie wystawienia tej faktury. Czy postępujemy prawidłowo?
Kiedy powstanie obowiązek podatkowy z tytułu wniesienia przez firmę aportem praw do znaków towarowych?
Zamierzamy wnieść przysługujące nam prawo wieczystego użytkowania niezabudowanego gruntu w drodze aportu (wkład niepieniężny) do spółki komandytowej w zamian za objęcie udziałów. Wartość udziałów obejmowanych w związku z wniesieniem aportu zostanie określona w umowie spółki zgodnie z wartością rynkową nieruchomości. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w odniesieniu do tej czynności?
Jesteśmy małym podatnikiem. Rozliczamy się z VAT metodą kasową. Zawarliśmy kontrakt, który przewiduje, że płatności za wykonane przez nas - w ramach jego realizacji - czynności nastąpią w odroczonym terminie. Najprawdopodobniej utracimy niebawem status małego podatnika i możliwość rozliczania VAT metodą kasową. Jak powinniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy, gdy czynności wykonane zostaną jeszcze w okresie, gdy będziemy rozliczać się metodą kasową, a płatność za nie nastąpi po utracie tej możliwości?
W celu zwiększenia poziomu sprzedaży towarów oraz poziomu rozpoznawalności marek, pod którymi oferowane przez nas towary są sprzedawane, a także w celu umacniania relacji z obecnymi klientami, organizujemy szereg akcji o charakterze promocyjnym i marketingowym. Jednym z podstawowych środków wykorzystywanych w naszej działalności marketingowej są różnego rodzaju materiały reklamowe, które wydajemy nieodpłatnie różnym podmiotom, takie jak materiały POS, foldery reklamowe, próbki, wzorniki, stojaki i półki reklamowe, reklamy roll-up, banery, ekrany LCD z logo firmy oraz pozostałe materiały reklamowe z zaznaczonym logo i nazwą naszej firmy, takie jak: koszulki, bluzy, skarpetki, czapki, plecaki, zawieszki, skrobaczki do szyb, bloki z kartkami, długopisy, maskotki, torby i pamięci flash. Wartość jednostkowa poszczególnych materiałów reklamowych przekracza kwotę 100 zł, a przy ich nabyciu przysługiwało nam prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT. Czy w związku z nieodpłatnym przekazywaniem ww. materiałów reklamowych na rzecz kontrahentów powstanie obowiązek podatkowy w zakresie VAT?
Produkujemy odzież. 20 maja 2015 r. podpisaliśmy z lokalnym domem dziecka umowę darowizny sporej partii ubrań. Dostarczyliśmy je 1 czerwca 2015 r., tj. w Dzień Dziecka. Kiedy powstanie u nas obowiązek podatkowy? Czy w dniu podpisania umowy?
10 czerwca 2015 r. otrzymałem od stałego kontrahenta wpłatę w wysokości 8000 zł na poczet przyszłych, nieokreślonych na razie zamówień. Pierwsze zamówienie towarowe po dokonaniu powyższej wpłaty kontrahent złożył 4 lipca 2015 r. Dokonując zamówienia, kontrahent wskazał, że zapłatę za nie, tj. 3000 zł brutto, mam potrącić z wpłaconej 10 czerwca 2015 r. kwoty. Czy mogę uznać wpłaconą w czerwcu kwotę za zaliczkę i opodatkować ją w deklaracji za czerwiec?
20 kwietnia 2015 r. otrzymałem zamówienie na towar. W tym samym dniu wystawiłem fakturę dokumentującą dostawę tego towaru. Mimo monitów, nabywca nie odbierał towaru. Towar został odebrany przez klienta dopiero pod koniec czerwca 2015 r. Wtedy też klient za niego zapłacił. Kiedy powstał u mnie obowiązek podatkowy?
Wysłaliśmy do klienta towar pocztą. Klient jednak go nie odebrał i przesyłka do nas wróciła. Kiedy powstał u nas obowiązek podatkowy?
Produkujemy elektryczne piecyki - opiekacze. Zasadniczo nie prowadzimy sprzedaży detalicznej, ale zadzwonił do nas klient - osoba fizyczna nieprowadząca działalności - z ofertą kupna takiego piecyka. Wysłaliśmy mu towar za zaliczeniem pocztowym 20 czerwca 2014 r. Klient otrzymał go 23 czerwca 2014 r. Natomiast płatność z poczty otrzymaliśmy w lipcu 2014 r. Kiedy mamy rozliczyć tę dostawę?
Prowadzimy działalność handlową. Towary są często wysyłane spedycją na zlecenie spółki. Ponosimy koszty wynagrodzenia firmy spedycyjnej, a także odpowiedzialność za towar do momentu jego odbioru przez kupującego od spedytora. W razie uszkodzenia dostarczanego towaru w trakcie transportu, to my jesteśmy uprawnieni do otrzymania odszkodowania. Ryzyko związane z towarem przechodzi na kupującego dopiero w momencie jego odbioru od spedytora i od tego momentu ma on prawo dysponowania towarem jak właściciel. Sprzedawane towary w momencie wydania z magazynu pozostają naszą własnością do momentu ich dostarczenia odbiorcy. Dokumentem potwierdzającym dokonaną transakcję jest faktura VAT, którą wystawiamy z dniem wydania towaru spedytorowi. Nie mamy żadnego wpływu na termin dostarczenia towaru przez spedytora do nabywcy. W przypadku wydania towaru spedytorowi i wystawienia faktury sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca może on zostać dostarczony na miejsce w pierwszym dniu roboczym następnego miesiąca lub jednym z kolejnych dni. Czy postępujemy prawidłowo, rozpoznając obowiązek podatkowy w momencie wydania spedytorowi towaru wraz z fakturą?
Towar wydano z magazynu i zafakturowano 30 czerwca 2015 r. Wysłaliśmy go kurierem. Przesyłka razem z fakturą dotarła do klienta 3 lipca 2015 r. Kiedy powstał u nas obowiązek podatkowy?
Jesteśmy spółką z o.o. Zamierzamy zawierać z innymi podmiotami umowy cesji wierzytelności. Podstawowe warunki umowy to: zbywca dokonuje cesji wierzytelności na naszą spółkę; nasza spółka zobowiązuje się dążyć do odzyskania tych wierzytelności; w przypadku odniesienia przez naszą spółkę sukcesu zwracamy część odzyskanej wierzytelności zbywcy; w przypadku nieskuteczności windykacji dokonujemy lub możemy dokonać zwrotu wierzytelności (bez wynagrodzenia); wysokość części odzyskanej wierzytelności zwracanej zbywcy będzie pomniejszona o koszty (lub część kosztów) windykacji oraz wynagrodzenie umowne. Nadmieniamy, że dokonywana przez zbywcę cesja wierzytelności nastąpi nieodpłatnie. Czy w odniesieniu do tej czynności powinniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy w VAT?
Zamierzamy na mocy uchwały wspólników rozwiązać spółkę jawną, a następnie przeprowadzić postępowanie likwidacyjne. Przedmiotem majątku spółki jawnej jest nieruchomość, która została wniesiona do spółki przez ówczesnych wspólników tytułem wkładu niepieniężnego. Nieruchomość stanowi środek trwały spółki jawnej. Wniesienie nieruchomości tytułem wkładu niepieniężnego do spółki jawnej nie było opodatkowane VAT. W związku z planowaną likwidacją spółki na wspólników przeniesiona zostanie własność nieruchomości, zgodnie z wysokością posiadanych udziałów. Czy przeniesienie nieruchomości z majątku spółki jawnej na majątek osobisty wspólników w częściach odpowiadających posiadanym przez nich udziałom, w związku z likwidacją spółki jawnej, spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT?
Zamierzamy dokonać przeniesienia prawa własności działki na rzecz jej dotychczasowego użytkownika wieczystego w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Czy taka czynność podlega VAT w momencie przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności, powodując powstanie obowiązku podatkowego w tym podatku po stronie gminy?
Sąd rejonowy prowadzi postępowanie mające na celu zniesienie współwłasności. Gmina będzie zobowiązana do zapłaty na rzecz pozostałych współwłaścicieli dopłaty do przydzielonych na własność działek w wysokości ustalonej przez sąd. Kwota dopłaty będzie stanowić różnicę między wartością udziałów osób fizycznych oraz wartością nieruchomości nabytej przez te osoby. Czy w związku z czynnością zniesienia współwłasności w drodze orzeczenia sądu przez podział nieruchomości z obowiązkiem dopłaty przez gminę, po stronie gminy powstaje obowiązek podatkowy?
Jeden z moich kontrahentów zapłacił mi dwukrotnie za tę samą fakturę dokumentującą dostawę to¬warów. Uzgodniliśmy telefonicznie, że mam nie zwracać mu nadpłaconej kwoty, tylko rozliczymy ją w przyszłości, gdy ewentualnie złoży kolejne zamówienie. Czy kwotę nadpłaty powinienem potraktować jako zaliczkę dla celów VAT?
Jesteśmy firmą handlową. Niekiedy klienci kupują u nas towar na próbę, a niekiedy to my zastrzegamy sobie własność towaru aż do momentu całkowitej zapłaty należności. Czy powinniśmy takie sprzedaże ujmować do VAT w momencie przekazania towaru klientowi, czy dopiero odpowiednio: przy sprzedaży na próbę - w momencie decyzji klienta o zakupie, przy zastrzeżeniu własności - w momencie całkowitej zapłaty za towar?
Zgodnie z kodeksem spółek handlowych, wkłady na pokrycie kapitału zakładowego spółki mogą być wnoszone przez wspólników lub akcjonariuszy w formie pieniężnej lub niepieniężnej – czyli tzw. aportu. Przedmiotem aportu mogą być natomiast wyłącznie rzeczy i prawa zbywalne, w tym wierzytelności. Warto zatem zastanowić się, jakie skutki w podatku VAT powoduje wniesienie takiego wkładu w postaci wierzytelności pod stronie wnoszącego aport wspólnika/akcjonariusza.
W przypadku planowanego podziału spółki kapitałowej dokonywanego przez przeniesienie części przedsiębiorstwa stanowiącej zorganizowany zespół składników majątkowych, materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań – zorganizowaną część przedsiębiorstwa (ZCP) w trybie art. 529 § 1 k.s.h., ważnym zagadnieniem wpływającym na prawidłowość przebiegu podziału będzie określenie miejsca rozliczenia sprzedaży opodatkowanej – podatku należnego, realizowanej przez spółkę dzieloną w trakcie dokonywania podziału. Duże znaczenie posiada to, czy podatek należny od danej sprzedaży realizowanej przez ZCP rozliczany jest jeszcze przez spółkę dzieloną, czy też przez spółkę przejmującą.
Rolnik, który prowadzi gospodarstwo rolne i zamierza równolegle zająć się agroturystyką, będzie podatnikiem VAT-u niezależnie od tego, że nie jest przedsiębiorcą. Może jednak przez pewien czas korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.
Polska firma wywozi swoje towary do magazynu w Wielkiej Brytanii i z tego magazynu będzie je sprzedawać w Wielkiej Brytanii. Jak to rozliczyć w VAT?
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży towaru i dostawy przez kuriera? Jaką datę dostawy należy przyjąć na fakturze oraz kiedy należy zaewidencjonować sprzedaż na kasie fiskalnej?
W przypadku refakturowania usług obowiązek podatkowy w VAT powstaje co do zasady w momencie wykonania usługi na rzecz podmiotu, który odsprzedaje ją bezpośredniemu beneficjentowi. Wyjątkiem są usługi, w stosunku do których obowiązek podatkowy wiąże się z momentem wystawienia faktury oraz przypadki, gdy dochodzi do zapłaty zaliczki. Wtedy decyduje data refaktury lub moment otrzymania płatności.
Zgodnie z generalną zasadą, wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. W przypadku jednak usług, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a ustawy o VAT, tj. usług budowlanych i budowlano-montażowych, obowiązek podatkowy należy rozpoznać z chwilą wystawienia faktury.
W wyniku zmian w VAT, obowiązujących od 1 stycznia 2014 r., nie ma szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego przy eksporcie towarów. Powstaje więc, co do zasady, z chwilą dokonania dostawy towarów, tj. z chwilą przeniesienia na nabywcę prawa do rozporządzania towarem jak właściciel i nie ma tu znaczenia moment wystawienia faktury.
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 2 stycznia 2015 r., (ITPP1/443-1214/14/MN) rozstrzygnął kwestię dotyczącą podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu niezwróconych opakowań zwrotnych.
Ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej przewiduje między innymi ciekawe ułatwienie dla Upoważnionych Przedsiębiorców AEO. Nowe przepisy obowiązują od 1 stycznia 2015 r.
Dopiero w momencie, kiedy spółka otrzyma wpłaty dokonywane przez nabywców lokali na otwarty rachunek powierniczy, a więc z chwilą przeniesienia środków pieniężnych zgromadzonych przez bank z otwartego rachunku powierniczego na rachunek bankowy spółki, powstanie obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT usług, tj. z chwilą otrzymania przez spółkę tych środków, pod warunkiem, że wcześniej nie dojdzie do wydania lokalu.
Produkujemy elektryczne piecyki – opiekacze. Zasadniczo nie prowadzimy sprzedaży detalicznej, ale zadzwonił do nas klient – osoba fizyczna nieprowadząca działalności – z ofertą kupna takiego piecyka. Wysłaliśmy mu towar za zaliczeniem pocztowym 20 czerwca 2014 r. Klient otrzymał go 23 czerwca 2014 r. Natomiast płatność z poczty otrzymaliśmy w lipcu 2014 r. Kiedy mamy rozliczyć tę dostawę?
Firmy coraz częściej działają z uwzględnieniem zasad społecznej odpowiedzialności biznesu. Idea ta polega na świadomym i zrównoważonym działaniu zorientowanym nie tylko na zysk finansowy, ale także uwzględniającym interesy społeczne i ekologiczne w otoczeniu firmy. Jednym z jej przejawów jest przekazywanie przez podatników darowizn na rzecz organizacji pożytku publicznego.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretacje indywidualną odnośnie określenia miejsca świadczenia na gruncie VAT nabywanych usług modernizacji obiektu polegających na rozbudowie istniejącej infrastruktury. Organ rozważył również prawo do odliczenia podatku z tytułu nabycia tych usług.
Kara umowna otrzymana od klienta nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usługi czy dostawę towaru, nie podlega opodatkowaniu. Dlatego nałożenie kary pieniężnej nie może być dokumentowane ani paragonem fiskalnym, ani fakturą. Obciążenie kontrahenta kwotą tej kary może nastąpić np. na podstawie noty obciążeniowej.
Odpłatność za nieruchomość stanowi odszkodowanie, które pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów, co czyni tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną.
W którym dniu powstaje u sprzedawcy obowiązek podatkowy: czy w dniu wydania towaru z magazynu spedytorowi czy w dniu dostarczenia przez spedytora towaru do nabywcy?
Dla stałych usług księgowych obowiązek podatkowy powstanie z końcem każdego okresu rozliczeniowego. Jeśli jednak przed upływem tego okresu podatnik otrzyma od kontrahenta zapłatę (w całości bądź w części) z tytułu usługi księgowej – obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania (w odniesieniu do tej otrzymanej kwoty).
Dla usługi licencji obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. Za wykonaniu usługi uznaję się w tym przypadku przekazanie dokumentu umożliwiającego korzystanie z licencji. Natomiast gdy świadczący usługi otrzyma wcześniej wynagrodzenie, wtedy obowiązek podatkowy powstanie z chwilą otrzymania zapłaty.
Od 1 stycznia 2014 r. nie ma już szczególnych regulacji dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług turystycznych. Tak jak w przypadku wielu innych usług obowiązek podatkowy powstaje tu z chwilą wykonania usługi.