Kategorie

VAT, VAT w gminach 2017

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
18 stycznia 2016 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zasadach rozliczeń w podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków europejskich przez jednostki samorządu terytorialnego oraz o zmianie ustawy o finansach publicznych. Zakłada on centralizację rozliczeń VAT samorządów z podległymi im jednostkami, co w uproszczeniu oznacza, że dany samorząd oraz wszystkie podległe mu jednostki zobowiązane będą do składania jednej deklaracji VAT-7.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy dotyczący rozliczeń podatku VAT przez samorządy. Zdaniem ekspertów rozwiązania zawarte w projekcie są krokiem w dobrym kierunku, ale powinny bardziej uwzględniać interesy gmin. Podkreślają jednak, że propozycje są zbyt skomplikowane.
Ministerstwo Finansów zdecydowało o przeunięciu terminu obowiązkowej „centralizacji” rozliczeń w samorządach w zakresie podatku VAT z połowy 2016 r. na 1 stycznia 2017 r.
Określenie proporcji VAT w odniesieniu do nabywanych towarów i usług wykorzystywanych dla celów mieszanych, wprowadzenie zmian w zakresie ulgi na złe długi, objęcie mechanizmem odwróconego obciążenia nowych grup produktów - to część zmian, które mają wejść w życie w 2015 i 2016 r.