Kategorie

VAT, Wyłudzanie podatków

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Osiem osób usłyszało zarzuty działania w gangu, który obracając złotem za pośrednictwem znanej spółki giełdowej wyłudzał podatek VAT. Wśród podejrzanych jest prezes i wiceprezes spółki. Straty Skarbu Państwa wniosły ponad 34 miliony złotych – przekazała PAP we wtorek Prokuratura Regionalna w Warszawie.
Porozumienie pomiędzy Szefem Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) i Federalnym Ministerstwem Finansów Republiki Federalnej Niemiec, zawarte 24 lipca 2020 r., dotyczy bezpośredniej transgranicznej wymiany informacji w zakresie podatku VAT. Ma ono umożliwić szybszą wymianę informacji pomiędzy administracjami podatkowymi obu krajów i przyczynić się do zwiększenia skuteczności zwalczania oszustw w podatku VAT.
Szef sejmowej komisji śledczej ds. VAT Marcin Horała zapowiedział, że raport z prac komisji ukaże się pod koniec lipca 2019 roku. Komisja ds. VAT została powołana na początku lipca ubiegłego roku.
Według oficjalnych enuncjacji w latach 2007-2015 luka w podatku od towarów i usług wynosiła 262 mld zł. Jeżeli dobrze rozumiem ten szacunek, to o tyle powinniśmy być bogatsi, bo państwo polskie nie otrzymało tych pieniędzy. Przypomnę, że według oficjalnych danych dochody w budżecie w tym okresie wynosiły łącznie około 1000 mld zł, czyli straty wynosiły ponad jedną piątą potencjalnych dochodów. Jeżeli to prawda, to ktoś ma te pieniądze i ma dużo większą władzę niż wszystkie formalne struktury administracyjne i sądowe razem wzięte.
W marcu bieżącego roku prokuratorzy otrzymali wytyczne: żądać surowych kar za przestępstwa gospodarcze i finansowe. Następnie Ministerstwo Sprawiedliwości ogłosiło program reform, który jeszcze bardziej zaostrza sankcje grożące za przestępstwa gospodarcze. Fałszerze faktur narażający budżet państwa na uszczuplenie znacznej wartości mają być karani podobnie jak gwałciciele i zabójcy.
Proponowana przez Komisję Europejską zmiana w VAT dotycząca dostaw transgranicznych jest warta pogłębionej analizy, może być metodą na ograniczenie liczby oszustw, z którymi obecnie zmagają się państwa Unii Europejskiej - uważa Ministerstwo Finansów.
Zaproponowane przez Komisję Europejską zmiany w unijnym systemie VAT pozwolą na zasadnicze ograniczenie oszustw, choć przestępcy zawsze znajdą jakiś sposób na wyłudzenie podatku - mówi Jerzy Martini z kancelarii Martini i Wspólnicy.
Komisja Europejska pod koniec maja br. zaproponowała szczegółowe techniczne zmiany unijnych przepisów dotyczących podatku od wartości dodanej (VAT), które uzupełniają niedawną reformę systemu mającą na celu uczynienie go bardziej odpornym na oszustwa. Zmiany mają wprowadzić docelowy model tego podatku w Unii Europejskiej.
Ministerstwo Finansów przygotowało objaśnienia podatkowe dotyczące zasad stosowania ustawy o STIR, czyli przepisów wprowadzonych ustawą z dnia 24 listopada 2017 roku o zmianie niektórych przepisów ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych. Ustawa o STIR ma na celu ograniczenie luki w podatku VAT spowodowanej wyłudzeniami. Prezentujemy drugą część treści tych objaśnień.
Jak wynika z orzeczeń sądów, w przypadku spraw dotyczących wyłudzeń w VAT organ podatkowy ma obowiązek dokładnego ustalenia stanu faktycznego oraz udowodnienia podatnikowi wzięcia udziału w oszustwie podatkowym. Brak obiektywnych przesłanek skutkuje niemożliwością ukarania podatnika.
Podczas Konferencji „Dwa lata uszczelniania podatku od towarów i usług – doświadczenia i refleksje”, która odbyła się 17 maja 2018 r. na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego dr Andrzej Dmowski dokonał analizy dotyczącej rozszerzenia grona podmiotów odpowiedzialnych za zobowiązania podatkowe w przypadku podatku VAT.
Wprowadzony w tym roku system STIR pozwolił administracji skarbowej namierzyć około 5 tys. podmiotów wysokiego ryzyka - powiedział dyrektor Departamentu Nadzoru nad Kontrolami w Ministerstwie Finansów Przemysław Krawczyk. Niewykluczone, że część z nich powołano do wyłudzenia VAT.
Komisji śledczej do spraw wyłudzeń podatku VAT powinna wyjaśnić, kto odpowiada za przepisy prawne, umożliwiające wyłudzanie, czy można było wcześniej lukę VAT ograniczyć, a jeśli tak, dlaczego tego nie zrobiono - takie m.in. zadania eksperci i politycy, stawiają przed komisją śledczą.
Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazuje, że nie ma odpowiedzialności zbiorowej podmiotów uczestniczących w karuzeli podatkowej. Polskie sądy, jak zauważa ekspert Grant Thornton, przychylają się do tego stanowiska. Jeżeli więc transakcje przeprowadzone przez podatnika same w sobie nie stanowią naruszenia przepisów w zakresie podatku VAT, to nie można twierdzić, że noszą znamiona oszustwa podatkowego.
Organy podatkowe przeprowadzają obecnie liczne kontrole przedsiębiorców będących podatnikami VAT. Natomiast postępowania kontrolne trwają długo i są bardzo wnikliwe. Zdarza się więc, że przedsiębiorca zostaje oskarżony o wyłudzenie podatku VAT.
Już jutro, 13 stycznia 2018 r. zacznie obowiązywać ustawa z 24 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych, czyli tzw. ustawa o STIR. Zmieni ona kilkanaście aktów prawnych. Dla podatników szczególnie ważne powinny być zmiany wprowadzone do Ordynacji podatkowej oraz do ustawy o VAT.
Ustawa o STIR, która wchodzi w życie 13 stycznia 2018 roku, wprowadza możliwość blokowania rachunku bankowego w przypadku podejrzenia o wyłudzenie w podatku VAT. Jak wygląda procedura w tym zakresie? Na jak długo może zostać zablokowany rachunek? Czy możliwe jest ograniczenie lub uchylenie blokady rachunku?
Krajowa Administracja Skarbowa będzie miała prawo zablokowania podejrzewanego rachunku bankowego, jeśli wystąpi podejrzenie, iż służy on wyłudzeniu VAT. Takie rozwiązanie przewiduje tzw. ustawa o STIR, która wejdzie w życie 13 stycznia 2018 r.
Rządowe stanowisko w związku z wnioskiem Komisji Europejskiej dotyczącym rozporządzenia Rady (UE) w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku VAT spotkało się z aprobatą przedsiębiorców. Celem proponowanych zmian jest wprowadzenie narzędzi, dzięki którym poprawi się współpraca administracji podatkowych z administracjami celnymi i organami ścigania krajów UE.
System STIR ma być kluczowym elementem uszczelnienia systemu podatkowego poza rejestrem faktur i mechanizmem podzielonej płatności. Ustawa ma też być jedną z kluczowych dla osiągnięcia zakładanych wpływów budżetowych w 2018 roku.
Obecne działania resortu finansów, których celem jest walka z nieuczciwymi praktykami podatkowymi, przynoszą konkretne efekty. Na przykład w sierpniu br. wykryto karuzelę podatkową, w której udział brało około 30 polskich i zagranicznych firm. Jednak działania zmierzające do wykrywania VAT-owskich wyłudzeń często wymierzone są również przeciwko uczciwym przedsiębiorcom.
Wraz z projektem budżetu pod obrady Sejmu z końcem września trafił również projekt zmian w VAT - projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych. Główny cel projektu ustawy to walka z wyłudzaniem podatku VAT. Przewiduje on m.in. wprowadzenie mechanizmu blokady rachunku na żądanie szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Grupa posłów we wrześniu tego roku złożyła w Sejmie projekt uchwały w sprawie powołania komisji śledczej do spraw wyłudzeń VAT. Pojawiły się także nowe narzędzia prawne do walki z wyłudzeniami oraz wytyczne dla prokuratorów w sprawie zasad prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa związane z procederem wyłudzania VAT oraz innych oszukańczych uszczupleń w tym podatku.
Rada do Spraw Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN) przyjęła dyrektywę dotyczącą zasad rozstrzygania sporów podatkowych między państwami członkowskimi. Pojawiły się także propozycje legislacyjne, które mają ułatwić walkę z wyłudzaniem podatku VAT w Unii Europejskiej.
W 2018 roku prawdopodobnie może zostać zlikwidowana luka w VAT, natomiast w tym roku dochody z VAT mogą być wyższe nawet o 27 mld zł - zapowiedział podczas pierwszego czytania projektu budżetu na przyszły rok wicepremier, minister finansów Mateusz Morawiecki.
Konieczne są szczegółowe przepisy dotyczące "dobrej wiary" i "należytej staranności" jako przesłanek prawa do odliczenia VAT, tak by podatnicy wiedzieli, co zrobić, by nie dotknęły ich problemy. Kwestie te nie są określone w przepisach. Zdaniem niektórych ekspertów instrukcja Ministerstwa Finansów w tej sprawie nie wystarczy.
Szef Krajowej Administracji Skarbowej będzie mógł zablokować konta firm w przypadku podejrzenia, że mogą one wykorzystywać system bankowy lub SKOK do oszustw podatkowych - takie rozwiązanie zakłada projekt nowelizacji niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych. Projekt zakłada również uruchomienie Systemu Teleinformatycznego Izby Rozliczeniowej (STIR).
Prokurator Generalny przygotował wytyczne dotyczące zasad prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa związane z procederem wyłudzania nienależnego zwrotu podatku VAT oraz innych oszukańczych uszczupleń w tym podatku. Wskazuje się m.in., że prokuratorzy każdorazowo powinni rozważać potrzebę zastosowania nowych instytucji, jak konfiskata rozszerzona i przepadek przedsiębiorstwa.
Najnowszym pomysłem resortu finansów na uszczelnienie luki w VAT jest wprowadzenie w Polsce mechanizmu podzielonej płatności (split payment). Zaproponowane rozwiązanie, które najprawdopodobniej zacznie funkcjonować od początku 2018 r., ma być skutecznym narzędziem w walce z oszustami podatkowymi.
Od początku marca tego roku za fałszowanie faktur VAT grozi kara pozbawienia wolności od 5 do 25 lat. Czy nowe regulacje zaostrzające kary będą skutecznym orężem do walki z wyłudzeniami podatku VAT?
Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego dla wyłudzeń skarbowych, który znajduje się na etapie konsultacji publicznych, zawiera nowe pomysły na uszczelnienie luki w podatku VAT. Proponowane w projekcie rozwiązania miałyby wejść w życie od styczeń 2018 r.
18 kwietnia 2017 r. wchodzą w życie przepisy ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, wprowadzające tzw. pakiet przewozowy. Nowe regulacje uszczelniają system podatkowy, a także określają zasady oraz odpowiedzialność za naruszenie obowiązków związanych z drogowym przewozem towarów. Pakiet ma dać budżetowi około 1,4 mld zł dodatkowych wpływów w latach 2017 i 2018.
Na początku marca tego roku weszły w życie zmiany w Kodeksie karnym oraz niektórych innych ustaw, które wprowadziły wyższe kary w przypadku wyłudzania podatku VAT z fikcyjnych faktur. Co grozi za fałszowanie faktur i wyłudzanie VAT?
Po stronie przychodów budżetowych na ten rok zapisano dodatkowe 13 miliardów złotych wpływów wynikających z działań uszczelniających system podatkowy. Jako główne narzędzie do realizacji tych działań przewidziano wzmożone kontrole podatkowe.
Fałszowanie faktur VAT o wartości ponad 10 mln zł będzie zagrożone karą 25. lat więzienia - takie rozwiązanie przewidują znowelizowane przepisy Kodeksu karnego. Nowe regulacje zaczną obowiązywać od 1 marca 2017 r.
Kara 25 lat więzienia za wyłudzenia VAT, na podstawie fikcyjnych faktur o wartości powyżej 10 mln zł - tak zakłada nowela Kodeksu karnego przyjęta przez Sejm. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 marca 2017 roku.
Reforma administracji skarbowej zakładająca połączenie dotychczasowych organów skarbowych w jedną Krajową Administrację Podatkową będzie miała poważny wpływ a wiele obszarów działalności podatników i ich zobowiązania podatkowe. Czy jej powstanie będzie miało znaczenie dla kwestii rozliczeń cen transferowych?
Proponowane obecnie zmiany dotyczące modernizacji systemu VAT w transgranicznym handlu elektronicznym to, zdaniem przedsiębiorców, krok w pozornie tylko dobrym kierunku. I choć przyświeca im słuszny cel, to spowodują one wzrost obciążeń i kosztów administracyjnych dla przedsiębiorców, a nie doprowadzą do poprawy skuteczności walki z wyłudzeniami VAT.
Od 3 do 15 lat pozbawienia wolności będzie groziło za wystawienie fałszywej faktury o wartości powyżej 5 mln zł, a od 5 do 15 lub 25 lat więzienia – jeżeli ta suma przekracza 10 mln zł. Wiceminister sprawiedliwości Michał Wójcik uspokaja jednak, że te wysokie kary za wystawienie fałszywych faktur nie dotkną drobnych firm.
Uruchomienie Centralnego Rejestru Faktur planowane jest na koniec 2017 r. Obok już wdrażanego Jednolitego Pliku Kontrolnego i planowanego wprowadzenia elektronicznych paragonów, będzie to kolejna broń w walce z luką podatkową. Jakie konsekwencje dla przedsiębiorców spowoduje wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur?
Przedsiębiorcom działającym w branży elektroniki użytkowej brakuje narzędzi, które pozwalałyby im na ochronę przed oszustami wyłudzającymi VAT. Z uwagi na konsekwencje prawne i finansowe, jakie wiążą się z udziałem w karuzeli podatkowej, nawet nieświadomym, unikają pozyskiwania nowych kontrahentów.
Kontrola podatkowa wchodzi na nowy, bardziej represyjny poziom. Przedsiębiorcy są coraz bardziej narażeni na wzmożone kontrole, m.in. na pomysły władzy na inwigilację w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego czy też powołanie spółki do utworzenia centralnego rejestru faktur. A teraz jeszcze Krajowa Administracja Skarbowa – mundurowa służba specjalna na podatnika. Czy podatnicy mają się czego obawiać?
W dniu 1 stycznia 2017 r. mają wejść w życie kolejne zmiany w zakresie VAT, które, obok wprowadzonego w sierpniu 2016 r. tzw. pakietu paliwowego, mają uszczelnić system podatkowy. Jedno z rozwiązań zakłada przywrócenie sankcji podatkowych za nierzetelne rozliczanie VAT.
Nie będą karani przedsiębiorcy popełniających błędy przy wystawianiu faktur, działający bez zamiaru wytworzenia nieprawdziwej faktury lub posługujący się taką fakturą bez świadomości, że nie odzwierciedla ona faktycznych zdarzeń gospodarczych.
Dochowanie należytej staranności i jej właściwe udokumentowanie może uchronić przedsiębiorcę przed negatywnymi skutkami wkręcenia w karuzelę podatkową. Takie podejście potwierdzają wyroki krajowych sądów administracyjnych oraz wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE. Mimo to zdarza się, że organy podatkowe uznają, że zgromadzone dokumenty służą jedynie uwiarygodnieniu przeprowadzonych transakcji mających na celu wyłudzenie VAT.
Nowy projekt Ministerstwa Finansów zakładający zmiany w podatku VAT zmierza do ograniczenia prawa do zwrotu bezpośredniego podatku VAT oraz zaostrzenia walki z wyłudzeniami podatku. Jednak część zmian idzie zbyt daleko - mówi Mariusz Cieśla z Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Nowe regulacje w zakresie VAT mają wejść w życie od 1 stycznia 2017 r.
Czynności sprawdzające organów podatkowych dotyczące dochodów nieujawnionych pozwalają na zwalczanie problemu ukrywania i nieopodatkowywania dochodów przez osoby fizyczne. Narzędzie to umożliwia badanie stanu majątkowego podatnika bez wszczynania postępowania podatkowego. Czynności sprawdzające pozwalają również weryfikować dokumenty spółek, co ogranicza wyłudzenia VAT.
Minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro chce, żeby fałszowanie faktur VAT przekraczających kwotę 10 mln zł było zagrożone karą 25 lat więzienia. Zgodnie z projektem w tej sprawie, który niedawno został przyjęty przez rząd, kara 25 lat miałaby być orzekana za fałszowanie faktur, które przekraczają 5 mln zł.
Wiceminister finansów Wiesław Jasiński poinformował, że prace nad dużą nowelizacją ustawy o VAT dobiegają końca. Nowe rozwiązania, które ma wprowadzić nowelizacja to m.in.: kaucja przy rejestrowaniu podatników VAT, łatwiejsze wyrejestrowywanie nieaktywnych firm, skrócenie okresów rozliczeniowych.
Prokurator Generalny przygotował wytyczne dotyczące zasad prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa związane z procederem wyłudzania nienależnego zwrotu podatku VAT oraz innych oszukańczych uszczupleń w tym podatku.