REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Okazuje się, że przedsiębiorstwa wielonarodowe obawiają się, że globalna reforma podatkowa doprowadzi do podwójnego opodatkowania. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez EY.
Liczne obowiązki w zakresie podatku u źródła (WHT) stawiane polskim firmom mogą odstraszać zagranicznych kontrahentów.
Komisja Europejska rozpoczęła już prace nad tzw. Dyrektywą „Faster and Safer Relief of Excess Withholding Taxes”, która ma m.in. zapewnić przyspieszony zwrot podatku u źródła, czy wprowadzić cyfrowe certyfikaty rezydencji podatkowej na poziomie unijnym. Niewątpliwie głównym celem zaimplementowania nowej dyrektywy jest przede wszystkim uproszczenie i zwiększenie skuteczności procedur WHT.
Poprawienie przepisów dotyczących m.in. poboru podatku u źródła, raportowania schematów podatkowych czy definicji zagranicznej jednostki kontrolowanej zaproponowali przedsiębiorcy z Konfederacji Lewiatan. Jakie jeszcze przepisy podatkowe do poprawki?
W Monitorze Polskim opublikowano obwieszczenie Ministra Finansów z 27 grudnia 2023 r. w sprawie ogłoszenia rodzaju bazowej stopy procentowej i marży dla potrzeb cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych. Obwieszczenie weszło w życie 1 stycznia 2024 r.
Jakie są warunki zwolnienia z podatku u źródła w przypadku wypłaty dywidendy do pośrednika?
Obecny projekt objaśnień jest już kolejnym projektem, który ma definiować zagadnienia podatku WHT i obejmuje przepisy obowiązujące od początku 2022 r. Pierwszy projekt ujrzał światło dzienne w czerwcu 2019 r., jednak nigdy nie wszedł w życie. Nowy projekt objaśnień WHT budzi jednak nowe wątpliwości w zakresie interpretowania i stosowania przepisów w zakresie WHT, co przy jednoczesnym wzroście kontroli wśród podatników w zakresie tego podatku rodzi dodatkowe obawy.
Ustawa o Polskim Ładzie 1 stycznia 2022 r. wprowadziła mechanizm pay & refund w rozliczeniach z tytułu podatku u źródła (WHT). Mechanizmem objęte zostały należności z tytułu dywidend, odsetek i należności licencyjnych, wypłacanych na rzecz jednego podmiotu powiązanego, których łączna kwota przekracza 2 mln zł w roku podatkowym. Co istotne, w odniesieniu do nadwyżki ponad 2 mln zł nie przewidziano możliwości zastosowania zwolnienia z ustawy o CIT ani preferencji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Przy wypłacie dywidendy i należności odsetkowych na rzecz zagranicznej spółki firma, która je wypłaca ma obowiązek zweryfikować kto jest beneficjentem rzeczywistym płatności. Przede wszystkim musi sprawdzić czy podatek dochodowy zostanie zapłacony na terytorium UE. Jeśli nie, zobowiązana jest pobrać 19% lub 20% podatek u źródła (WHT).
KAS skontrolowała spółkę z branży usług telekomunikacyjnych. Kontrola dotyczyła podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) za 2018 rok. Spółka wpłaciła do budżetu państwa 10,5 mln zł - poinformowała rzecznik prasowy Szefa KAS mł. asp. Justyna Pasieczyńska.
Ministerstwo Finansów poinformowało 9 października 2023 r., że wzory dokumentów elektronicznych informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (TPR-P) i od osób prawnych (TPR-C) za 2022 rok zostały opublikowane na BIP MF
Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe w zakresie cen transferowych nr 6 dotyczących metody koszt plus.
Kontrola przeprowadzona w międzynarodowej spółce przez pracowników dolnośląskiej Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) wykazała zaniżenie podatku na ponad 1,2 mln zł – podała w piątek KAS.
Podatek u źródła, znany również jako WHT (Withholding Tax), to mechanizm opodatkowania dochodów w miejscu ich powstania. W poniższym artykule przyjrzymy się kluczowym kwestiom związanym z podatkiem u źródła.
Przedsiębiorcy mogą pomniejszyć swoje zobowiązanie w podatku u źródła (WHT)
o całość podatku dochodowego zapłaconego za granicą, maksymalnie do wysokości 19%, a nie tylko do wysokości określonej w umowie w sprawie unikania podwójnego opodatkowania (UPO), jak chciał tego fiskus. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 28 lutego 2023 r. (sygn. akt II FSK 1171/22).
Dla większości podatników terminy na dopełnianie obowiązków związanych z cenami transferowymi zbliżają się wielkimi krokami. Warto zatem zwrócić uwagę na kilka nieoczywistych typów transakcji, w przypadku których przekroczenie progów wartościowych, może nieść za sobą obowiązki dokumentacyjno-sprawozdawcze.
Gromadząc dokumentację w postępowaniu o zwrot podatku u źródła należy wziąć pod uwagę okoliczności wypłacanych należności oraz zakres stosunków prawnych i ekonomicznych pomiędzy płatnikiem i podatnikiem, a także praktykę obrotu gospodarczego – pisze Jarosław Gołąb, aplikant adwokacki z Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.
Weryfikacja statusu beneficial owner jest kluczowym elementem umożliwiającym skuteczne rozliczenie przez płatnika podatku u źródła. Dlatego warto każdorazowo weryfikować odbiorców wypłacanych należności, niezależnie od tego czy dotyczą one odsetek, licencji czy dywidend.
W komunikacie z 10 maja 2023 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że podmiot zobowiązany do złożenia Informacji TPR za rok 2022 może zamieścić treść oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych z wykorzystaniem formularza TPR-C (TPR-P) w wariancie 4 w Sekcji F Dodatkowe informacje.
Począwszy od stycznia 2022 r. wypłata na rzecz nierezydentów, będących podmiotami powiązanymi, należności pieniężnych w postaci dywidend, odsetek, należności licencyjnych, których zsumowana wartość przekracza 2 mln zł w danym roku podatkowym płatnika, jest objęta mechanizmem pay and refund. Powoduje to obowiązek poboru przez płatnika podatku u źródła od nadwyżki przekraczającej łączną sumę tych wypłat powyżej 2 mln zł.
Ceny transferowe są obecnie najczęstszym obszarem kontroli podatkowych. Najmocniej weryfikowane są transakcje zawarte z podmiotami powiązanymi posiadającymi siedziby w tzw. rajach podatkowych, a także wewnątrzgrupowe, dotyczące usług niematerialnych, szczególnie o niskiej wartości dodanej.
Na sposób ustalania obowiązków dokumentacyjnych w zakresie cen transferowych (TP) wpływa wiele czynników: specyfika przepisów z tego obszaru, orzecznictwo sądów administracyjnych, interpretacje indywidualne organów podatkowych, rekomendacje tzw. Forum Cen Transferowych oraz dokumenty Ministerstwa Finansów, takie jak pytania i odpowiedzi w sprawie formularza TPR czy odpowiedzi na interpelacje poselskie. Ponadto dynamicznie zmieniająca się sytuacja gospodarcza może znacząco wpłynąć na rynkowy charakter transakcji, i to już po ustaleniu obowiązków oraz statusu posiadanych analiz porównawczych. Wszystkie te problemy są szczególnie widoczne w przypadku takich transakcji finansowych jak pożyczki i poręczenia.
Przepisy o cenach transferowych nie pozwalają o sobie zapomnieć. Wielu podatników, księgowych i doradców ledwo złapało oddech po przygotowaniu lokalnych dokumentacji oraz informacji o cenach transferowych (TPR), a już zbliża się termin kolejnych obowiązków. Już 31 marca 2023 r. upływa termin przygotowania grupowej dokumentacji cen transferowych (masterfile) przez podatników, którzy mieli obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych za 2021 r. (co do zasady dotyczy to podatników o roku podatkowym zgodnym z rokiem kalendarzowym).
W poprzednim artykule sygnalizowaliśmy niejednolite stanowisko organów podatkowych w kwestii oceny skutków podatkowych na gruncie VAT, wynikających z płatności wyrównawczych pomiędzy podmiotami powiązanymi, dostosowujących poziom rentowności do poziomu rynkowego. Źródłem problemu są niejasne przesłanki opodatkowania takich płatności. Dzisiaj przedstawiamy kolejne rozstrzygnięcie dotyczące korekty dochodowości – odmienne jednak od tego, które opisywaliśmy tydzień temu.
Jak ściągać z firm większe podatki? Uchwalając nowe, lub wyższe. Ale nie tylko. Można również podciągnąć określone działania podatnika pod katalog czynności podlegających opodatkowaniu, nawet jeśli takimi nie są. Również bezpodstawnie. W zakończonej wyrokiem z 10 lutego 2023 r. sprawie firmy, którą fiskus objął obowiązkiem poboru podatku u źródła z tytułu jej wydatków na zakup usług ubezpieczenia, WSA w Poznaniu orzekł, że taka interpretacja organu „nie odpowiada prawu”. Uchylając ją wskazał, że organ jest zobowiązany dokonać prawidłowej wykładni prawa.
Czy brak certyfikatu rezydencji podatkowej w momencie wypłaty należności pozbawia prawa do skorzystania z preferencyjnej stawki podatku u źródła bądź zaniechania poboru podatku? Takie wątpliwość powziął wnioskodawca interpretacji indywidualnej z 9 lutego 2023 r. Co odpowiedział Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej?
Płatności wyrównawcze pomiędzy podmiotami powiązanymi dostosowujące poziom rentowności do poziomu rynkowego, mogą w określonych przypadkach wpływać na rozliczenia VAT. Problem w tym, że przesłanki opodatkowania takich płatności, wypracowane w praktyce, są niejasne i budzą szereg wątpliwości. Pomimo utrwalonej linii interpretacyjnej w kwestii przesłanek opodatkowania, w związku z subiektywną oceną ich spełnienia w danych okolicznościach faktycznych, organy podatkowe wydają w tym zakresie odmienne rozstrzygnięcia.
Płatności wyrównawcze pomiędzy podmiotami powiązanymi, dostosowujące poziom rentowności do poziomu rynkowego, mogą wpływać na rozliczenia VAT. Brak jest jednak w tym zakresie stosownych regulacji na gruncie VAT, a wypracowane w praktyce przesłanki opodatkowania takich płatności są niejasne i budzą szereg wątpliwości. Wątpliwości te i ich wyjaśnienie będą przedmiotem bezpłatnego webinarium 9 marca 2023 r. Webinarium organizuje Enodo Advisors a portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.
Ceny transferowe są obecnie najczęstszym obszarem kontroli podatkowych. Wprowadzona w 2019 r. instytucja recharakteryzacji pozwala na przekwalifikowanie danej transakcji na inną, jeśli podmioty na wolnym rynku zawarłyby ją na innych warunkach. Organy opierają się niekiedy na przypuszczeniach.
REKLAMA