REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ceny, Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ułatwienia w rozwiązywaniu sporów między konsumentami a przedsiębiorcami

Rząd przyjął założenia do projektu ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, przedłożone przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Nowe rozwiązania przewidują m.in. ułatwienia w polubownym rozwiązywaniu sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.

Prawo ochrony konkurencji i konsumentów - nowe regulacje

Od 18 stycznia br. obowiązują nowe regulacje w prawie ochrony konkurencji i konsumentów. Zmiany wdrażają rozwiązania mające wzmocnić polski system ochrony konkurencji i konsumentów oraz uproszczenie i skrócenie procedur, zwłaszcza w zakresie kontroli koncentracji przedsiębiorców.

Platforma internetowa do rozstrzygania sporów z e-sklepami w całej UE w 2016 r.

Nowa platforma internetowa (tzw. ODR - Online Dispute Resolution) pozwoli konsumentom rozwiązać spory z e-sklepami z całej Unii Europejskiej, w tym również z polskimi. Platforma, która ma ruszyć w 2016 roku, będzie tłumaczyć skargi i kierować je do odpowiednich instytucji w każdym kraju.

Upadłość konsumencka – nowe regulacje

Nowelizacja przepisów o upadłości konsumenckiej, która obowiązuje od 31 grudnia 2014 r., wprowadziła istotne zmiany dotyczące postępowania upadłościowego wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, czyli tzw. upadłości konsumenckiej. Podstawowym celem nowelizacji jest ułatwienie ogłoszenia upadłości przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, w szczególności poprzez złagodzenie obowiązujących w tym zakresie rygorów oraz obniżenie kosztów wniosku o ogłoszenie upadłości.

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów - zmiany od 18 stycznia 2015 r.

Od 18 stycznia 2015 r. zmieni się ustawa o ochronie konkurencji konsumentów. Nowe regulacje nakładają na osoby fizyczne odpowiedzialności za antykonkurencyjne praktyki firmy oraz wprowadzenie środków zaradczych w prawie konkurencji. Prezes UOKiK będzie mógł nałożyć na osoby zarządzające przedsiębiorstwem karę do 2 mln zł. Zmiany zajdą również w procedurze łagodzenia kar, krótsze będzie też postępowanie w procedurze kontroli koncentracji.

Odstąpienie od umowy przez konsumenta – nowe zasady 2014/2015

Wraz z wejściem w życie ustawy o prawach konsumenta (25 grudnia 2014 r.), zmianie uległy regulacje dotyczące prawa konsumenta do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Na pozór mogłoby się wydawać, że nowymi przepisami najbardziej zainteresowani powinni być konsumenci. Wszakże to ich uprawnienia ulegną zmianie. Jednak nic bardziej mylnego. To przedsiębiorcy, prowadzący działalność polegającą na zawieraniu z konsumentami umów na odległość, powinni jak najlepiej zapoznać się ze tymi zmianami w prawie. Wynika to z faktu, że zostały na nich nałożone nowe obowiązki, a także zmieniły się ich uprawnienia.

Lepsza ochrona konsumentów - ustawa o prawach konsumenta

Od 25 grudnia 2014 r. obowiązuje nowa ustawa o prawach konsumenta, której głównym celem jest dostosowanie polskiego porządku prawnego do przepisów Unii Europejskiej dotyczących umów zawieranych z konsumentami. Zmiany mają służyć większej ochronie interesów konsumentów w stosunkach z przedsiębiorcami.

Orzeczenia w sprawach cywilnych automatycznie wykonalne w całej UE

Od 10 stycznia 2015 r. orzeczenia w sprawach cywilnych i handlowych wykonalne w jednym państwie członkowskim stają się automatycznie wykonalne w całej Unii, zaś konsumenci w sporach z firmami spoza UE mogą pójść do sądu w swoim kraju. Ułatwienie egzekwowania orzeczeń w sprawach cywilnych i handlowych sądów krajów unijnych w Polsce i polskich sądów w Unii Europejskiej jest celem obszernej nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego oraz nowych unijnych dyrektyw i rozporządzeń.

Nowa ustawa o prawach konsumenta - czy Twoja firma jest gotowa do zmian?

W dniu 25 grudnia 2014 roku wejdzie w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta. Zmieni ona dotychczas obowiązujące przepisy odnoszące się do uprawnień konsumentów i obowiązków przedsiębiorców. Największe zmiany dotyczyć będą umów zawieranych na odległość, czyli m.in. przez Internet. Każdy przedsiębiorca powinien sobie zadać kilka podstawowych pytań, aby stwierdzić, czy jest przygotowany na zmianę przepisów.

Ustawa o prawach konsumenta - obowiązki informacyjne przedsiębiorców

Ustawa o prawach konsumenta nakłada na przedsiębiorców obowiązek udzielenia konsumentom szeregu informacji – zarówno w przypadku sprzedaży „tradycyjnej” – w sklepie stacjonarnym, jak i w przypadku sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa (np. podczas organizowanej przez sprzedającego wycieczki) oraz sprzedaży na odległość (np. w sklepie internetowym lub przez telefon).

Sprzedaż na rzecz pracownika może być oszacowana według ceny rynkowej

Gdy cena sprzedaży na rzecz pracownika jest niższa od ceny rynkowej, organ podatkowy może ją oszacować na podstawie art. 32 ustawy o VAT, gdy okaże się, że łączący strony umowy stosunek pracy miał wpływ na ustalenie tej ceny. Tak wynika z pisma Ministra Finansów z 18 września 2014 r. (sygn. PT8/033/86/539/PSG/14/RD84700), którym zmienił interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 19 lutego 2014 r.

Obowiązki sprzedawcy po zmianach w prawie konsumenckim

Nowe przepisy o prawach konsumenta, które wejdą w życie 25 grudnia 2014 r., w ocenie ekspertów mają przyczynić się do rozwoju handlu w internecie. Zyskają przede wszystkim klienci, którzy będą mieli większą jasność, co i po jakiej cenie zamawiają, będą też mogli łatwiej reklamować towar. Dla przedsiębiorców początkowo będzie to oznaczało konieczność przystosowania się do nowych wymogów, ale w konsekwencji wzajemne relacje sklepów i klientów będą łatwiejsze.

Zakupy w internecie - kiedy można zwrócić kupiony towar

Kupując w sklepie internetowym mamy prawo rozpakować i wypróbować towar, a następnie go odesłać. W ogóle nie można jednak zwracać leków. Zaś ze względów higienicznych - nie wolno przymierzyć soczewek czy wypróbować smoczka, a potem oddać. O prawach klientów sklepów internetowych obecnie i po zmianach 25 grudnia 2014 r. mówią PAP eksperci Federacji Konsumentów Andrzej Bućko i Michał Herde.

Zmiany w przepisach o upadłości konsumenckiej od 1 stycznia 2015 r.

Od 1 stycznia 2015 r. obowiązywać będzie ustawa nowelizująca przepisy prawa upadłościowego i naprawczego. Zasadnicza zmiana wynikająca z nowych przepisów będzie polegała na uproszczeniu procedur tzw. upadłości konsumenckiej, czyli możliwości umorzenia zobowiązań osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Konsumenci będą mieli więcej praw – nowelizacja ustawy o prawach konsumenta

W dniu 25 grudnia 2014 r. wejdą w życie znowelizowane przepisy ustawy o prawach konsumenta, które implikują wymogi dyrektywy Parlamentu Europejskiej i Rady Nr 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów. Ustawa została opublikowana 24 czerwca 2014 r., jednak ustawodawca słusznie przewidział aż sześciomiesięczne vacatio legis, aby przedsiębiorcy mieli wystarczająco dużo czasu na zapoznanie się oraz dostosowanie się do nowych przepisów.

Dokumentowanie i rozliczanie w VAT sprzedaży na rzecz konsumentów

Sprzedaż na rzecz konsumentów podlega odrębnym zasadom dokumentowania niż sprzedaż na rzecz podatników VAT. Zasadą jest, że taka sprzedaż jest ewidencjonowana na kasie rejestrującej, chyba że sprzedawca korzysta ze zwolnienia. Natomiast fakturę sprzedawca ma obowiązek wystawić tylko na żądanie kupującego.

Od 2015 r. będzie łatwiej o upadłość konsumencką

Usunięcie bariery w dostępie do oddłużenia w ramach upadłości konsumenckiej z zachowaniem praw wierzycieli - to główny cel nowelizacji Prawa upadłościowego i naprawczego, która będzie obowiązywać od 2015 r.

Nowe prawo konsumenckie - więcej czasu na odstąpienie od umowy

Nowe prawo konsumenckie, które wchodzi w życie 25 grudnia br., gruntownie zmieni przepisy w sprzedaży przez internet. Nowe regulacje zakładają m.in. wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy bez podania powodu przez klienta z 10 do 14 dni.

Nowe obowiązki przedsiębiorców po zmianach w prawie konsumenckim

Od 25 grudnia 2014 r. przedsiębiorcy będą musieli w szerszym niż dotychczas zakresie informować swych klientów o warunkach zawieranych umów. Prowadzący sklepy internetowe będą musieli dokonać zmian na swoich stronach internetowych. Klienci zyskali szersze niż dotychczas prawo do odstępowania od zawieranych z przedsiębiorcami umów.

Zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów – ochrona konsumentów, czy przedsiębiorców?

18 stycznia 2015 r. wejdzie w życie nowelizacja przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.). Jak czytamy w uzasadnieniu projektu rządowego, ma ona na celu wdrożenie rozwiązań wzmacniających polski system ochrony konkurencji i konsumentów oraz uproszczenie i skrócenie procedur, zwłaszcza w zakresie kontroli koncentracji przedsiębiorców. Przede wszystkim jednak ustawa wprowadzi możliwość dobrowolnego poddania się karze przedsiębiorcy naruszającego przepisy ustawy.

Ceny ziemi rolnej 2014 - II kwartał

W II kwartale 2014 r. za przeciętny hektar ziemi rolnej płacono w Polsce 29,8 tys. zł. Tak wynika z indeksu wartości ziemi rolnej stworzonego przez Lion’s Bank. W ciągu kwartału stawka ta wzrosła o ponad 2 tys. zł. Najmocniej zyskuje na wartości ziemia o najniższej jakości. Za hektar dobrej ziemi trzeba już płacić 40 tys. zł

Więcej praw dla konsumentów

Od 25 grudnia 2014 r. konsumenci, zwłaszcza ci kupujący przez Internet, nabędą więcej uprawnień. Tego dnia wchodzi w życie nowa ustawa o prawach konsumenta. Do tych zmian powinni przygotować się przede wszystkim przedsiębiorcy zawierający umowy z konsumentami.

Nowe przepisy o upadłości konsumenckiej

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelę o upadłości konsumenckiej - podała jego kancelaria. Ustawa łagodzi obowiązujące rygory dla konsumentów, którzy chcą ogłosić niewypłacalność. Zdaniem autorów zmiany jest ona potrzebna, bo dotychczasowe prawo jest martwe. Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Nowe przepisy o prawach konsumenta

Nowe przepisy o prawach konsumenta, które wejdą w życie 25 grudnia 2014 r., w ocenie ekspertów mają przyczynić się do rozwoju handlu w internecie. Zyskają przede wszystkim klienci, którzy będą mieli większą jasność, co i po jakiej cenie zamawiają, będą też mogli łatwiej reklamować towar. Dla przedsiębiorców początkowo będzie to oznaczało konieczność przystosowania się do nowych wymogów, ale w konsekwencji wzajemne relacje sklepów i klientów będą łatwiejsze.

Ustawa o prawach konsumenta od 25 grudnia 2014 r.

Lepszą ochronę konsumentów zapewni od najbliższych Świąt Bożego Narodzenia nowa ustawa o prawach konsumenta. Najważniejsze zmiany to w szczególności wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem lub na odległość (np. przez internet) z 10 do 14 dni. Konsument, który kupi wadliwy produkt, składając reklamację, będzie mógł wybrać między jego naprawą, wymianą, obniżeniem ceny a odstąpieniem od umowy.

Deflacja w Polsce w lipcu 2014 r.

Precedensowe wydarzenie w polskiej ekonomii i sytuacji gospodarczej naszego kraju. Dane GUS za lipiec 2014 r. pokazują spadek ceny towarów i usług konsumpcyjnych w stosunku do poprzedniego miesiąca (ale także do lipca 2013 r.) o 0,2%. Zdaniem ekspertów to raczej nie jest początek deflacyjnej passy i już niedługo powinna wrócić "zdrowa" niewielka inflacja. Tym niemniej dane te pozwalają przypuszczać, że Rada Polityki Pieniężnej będzie bardziej skłonna obniżyć stopy procentowe jesienią bieżącego roku.

Informacja o cenach towarów i usług – zmiany od lipca 2014 r.

Od 25 lipca 2014 r. obowiązuje nowa ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług. Zamiarem ustawodawcy było dostosowanie przepisów prawa do zmieniającego się rynku. Dla sprzedawców i usługodawców wprowadzono udogodnienia, jak i zaostrzenia. W jakich kwestiach?

Informowanie o cenach towarów i usług

Obowiązują nowe regulacje dotyczące informowania o cenach towarów i usług. Zmiany, które zawiera ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług, wprowadzają rozwiązania bardziej przyjazne przedsiębiorcy i klientowi, np. stosowanie wywieszek cenowych lub cenników elektronicznych.

Ministerstwo Sprawiedliwości przeciwstawia się szantażowi konsumenckiemu

Gruntowna reforma rejestru niedozwolonych klauzul umownych a także eliminacja patologii polegającej na wyszukiwaniu niedozwolonych klauzul umownych, a następnie masowym składaniu pozwów do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przez organizacje quasi konsumenckie oraz prawników – taki cel stanowi fundament zaproponowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości zmian. Projektowana nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego ma ostatecznie zakończyć proceder „szantażowania” przedsiębiorców złożeniem pozwów z tytułu klauzul niedozwolonych, z którego to procederu powyższe podmioty uczyniły sobie źródło zarobkowania.

Większe kary dla przedsiębiorców za zmowy cenowe

Zmiany w Ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, które wchodzą w życie od stycznia 2015 r., przewidują większe restrykcje dla przedsiębiorców zaangażowanych w nielegalne zmowy cenowe. Po nowelizacji kary będą nakładane bezpośrednio na osoby odpowiedzialne za powstanie zmowy, a nie na całą spółkę. Wzrosną też uprawnienia UOKiK-u w zakresie kontroli koncentracji rynku i wydawania ostrzeżeń publicznych.

Niedozwolone postanowienia umowne stosowane przez firmy

Zmienią się przepisy dotyczące klauzul umownych. Rząd przygotował w tej sprawie założenia zmian w Kodeksie postępowania cywilnego. Nowe regulacje mają zmodyfikować procedurę uznawania za niedozwolone postanowień umów stosowanych przez firmy z konsumentami. Zmienią się w dużym stopniu np. przepisy dotyczące mocy wiążącej orzeczeń Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w tych sprawach.

Nowe zasady zawierania umów konsumenckich w 2015 r.

Ustawa o prawach konsumenta, podpisana niedawno przez prezydenta, reguluje zasady zawierania umów konsumenckich w lokalu oraz poza lokalem przedsiębiorstwa, jak również obowiązki informacyjne wobec klientów i procedurę odstąpienia od umowy. Zmiany zaczną obowiązywać w 2015 r.

Umowy przedsiębiorców z konsumentami a właściwość umowna sądu

W umowach pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem występujących w obrocie gospodarczym często stosowanym postanowieniem jest poddanie oznaczonemu sądowi sporów, które w przyszłości mogą mieć miejsce w związku z ich zawarciem lub wykonywaniem.

Cena znacznie odbiegająca od wartości rynkowej w CIT

Jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, organ podatkowy może wezwać strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej.

Wakacje 2013 - vademecum turysty

Jak świadomie korzystać z praw pasażera, jak złożyć reklamację od wadliwej usługi turystycznej. Gdzie znajdziemy mapę korków drogowych, a gdzie czystych kąpielisk. Co wolno przywozić turyście w bagażu, a za co zapłaci cło. Czy wakacyjne zarobki mają podatkowe konsekwencje?

Wyższy abonament RTV w 2014 r.

Wiemy już, o ile wzrosną opłaty abonamentowe RTV w roku 2014 (opłaty za używanie odbiorników radiowych i telewizyjnych).

Gdzie można wyrobić paszport w 2013 roku

Nie trzeba już będzie koniecznie wyrabiać paszportu w tym województwie, w którym jesteśmy zameldowani. Od 17 stycznia 2013 r. paszport (także paszport tymczasowy) można wyrobić w każdym punkcie paszportowym u dowolnie wybranego wojewody na terenie całej Polski. Tam, gdzie złożymy wniosek paszportowy, będziemy moglli odebrać wystawiony paszport.

Opłata paliwowa 2014 - stawki

W 2014 roku rosną nieznacznie ( o ok. 1 punkt procentowy) stawki opłaty paliwowej, która ma wpływ na ceny paliw.

Opłata paliwowa 2013 - stawki

W 2013 roku rosną o 4% stawki opłaty paliwowej, która ma wpływ na ceny paliw.

Opłata paliwowa 2015 - stawki

W 2015 roku rosną znacznie (o ponad 25 złotych) stawki opłaty paliwowej, która ma wpływ na ceny paliw.

Ceny transferowe - formalizm organów podatkowych podczas kontroli

Przygotowując się do ewentualnej kontroli cen transferowych stosowanych przez przedsiębiorstwo, w szczególności zaś opracowując dokumentację podatkową, o której mowa w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: ustawa o PDOP), należy zadbać, aby spełniała ona wymogi formalne, jakie wynikają z tego przepisu.

Ceny gazu ziemnego w Polsce w 2013 r.

Od 1 stycznia 2013 roku ceny gazu dla odbiorców indywidualnych (gospodarstw domowych) będą niższe średnio o 10%. PGNiG złożyło 27 listopada 2012 r. do Urzędu Regulacji Energetyki wniosek o obniżenie taryfy dla paliw gazowych, a 17 grudnia URE zatwierdziło ten wniosek. Od listopada 2013 roku gaz ziemny nie będzie już zwolniony z podatku akcyzowego.

Drobne roszczenia konsumenckie w UE

Funkcjonujące od początku 2009 r. europejskie postępowanie w sprawie drobnych roszczeń ma na celu uproszczenie i przyspieszenie przebiegu transgranicznych postępowań spornych dotyczących drobnych roszczeń, których wartość nie przekracza 2000 EUR. Jednak nadal zbyt mało osób wie o tym postępowaniu.

Opłata paliwowa 2012

Jak co roku rosną stawki opłaty paliwowej, która ma wpływ na ceny paliw.

Czy odsprzedaż paliwa podlega akcyzie?

Podatnik nabywa paliwo, które obciążone jest na wcześniejszym etapie obrotu akcyzą. Zasadniczo paliwo to przeznaczone jest na potrzeby własne. Jednak sporadycznie podatnik dokonuje odsprzedaży w nieprzetworzonym stanie zakupionego paliwa nie doliczając do ceny zakupu opłat dodatkowych oraz marży. Czy fakt odsprzedaży paliwa jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym?

Dopuszczalne rabaty od cen urzędowych mogą zmniejszyć obrót

Zarówno ustawa o cenach, jak i kilka różnych innych ustaw, wprowadzają wyłom od podstawowej zasady wolnego rynku, jakim jest swoboda ustalania cen. Przepisy te z różnych względów, przeważnie z uwagi na możliwość wystąpienia zagrożeń dla funkcjonowania państwa, ustanawiają tzw. ceny urzędowe na niektóre towary lub usługi. Ceny te mogą być ustalana zarówno przez właściwych ministrów, jak też i przez organy samorządu terytorialnego.

Jak ustalić koszty uzyskania przychodów dla prezesa zarządu


Czasem koszty uzyskania umowy zlecenia z prezesem spółki można ustalić w wysokości 20%. Będzie to możliwe jeżeli prezes jako zleceniobiorca nie wykonuje czynności zarządczych i nie ma prawa samodzielnego składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań w imieniu spółki. W takiej sytuacji nie będzie to umowa o zarządzanie ani kontrakt menedżerski i będzie można zastosować ryczałtowe koszty uzyskania przychodu. Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 5 sierpnia 2010 r. (IBPBII/1/415-366/09/ASz).

Ceny transferowe - jak określać limity transakcji między podmiotami powiązanymi

Podatnicy, dokonując transakcji jako podmioty powiązane, muszą ocenić, czy nie przekroczą limitów ustawowych. Jeżeli tak się stanie, muszą prowadzić tzw. dokumentację cen transferowych. Ma ona ułatwić organom podatkowym ocenę racjonalności np. zakupu usług między podmiotami powiązanymi oraz sprawdzenie, czy zapłacona cena odbiegała od ceny rynkowej.

Cena zakupu w kpir

Czy cenę zakupu traktuje się jako kwotę zapłaconą dostawcy przeliczoną według kursu euro na dzień zakupu oraz kwotę akcyzy zapłaconej po sprowadzeniu samochodu do Polski?

Jak ująć odchylenia od cen ewidencyjnych

Na dzień bilansowy zapasy materiałów i towarów należy wycenić według ich wartości wynikającej z ewidencji, nie doprowadzając wartości tych składników do cen sprzedaży netto.

REKLAMA