REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Cesja, VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy można odliczyć VAT z faktury za transport pracowników na imprezy integracyjne

Otrzymujemy faktury za transport pracowników na imprezy organizowane przez związki zawodowe, np. biesiady piwne czy mecze piłkarskie. Spotkania takie mają na celu budowanie pozytywnego wi­zerunku oraz renomy przedsiębiorstwa wśród pracowników, a także utrwalanie i wzmacnianie relacji z pracownikami, co w przyszłości może znaleźć swoje odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych firmy. Czy mamy prawo odliczyć VAT i czy mamy obowiązek naliczenia VAT?

Czy można odliczyć VAT od zakupu kalendarzy ściennych

Moja firma świadczy usługi budowlane. W związku ze świadczeniem tych usług, w ramach rekla­my, rozdajemy kalendarze ścienne. Na kalendarzu jest reklama mojej firmy. Kalendarze zamówiłem w drukarni. Czy mogę odliczyć VAT od ich zakupu?

Zasady przyjmowania kursów walut, gdy sposób kalkulacji wynagrodzenia jest określany w walucie obcej

Prowadzimy działalność w zakresie usług transportu drogowego towarów oraz spedycji. W części przyjętych do realizacji zleceń, jako sposób określenia wynagrodzenia przewoźnika, wskazywana jest wartość wyrażona w walucie obcej przeliczona według kursu waluty z dnia załadunku. Faktura za wykonaną usługę wystawiona jest w walucie polskiej. Zapłata za usługę również następuje w złotych. Czy jeśli zapłata jest określona w fakturze w walucie polskiej (i tak jest też faktycznie płacona), to czy powinniśmy stosować zasady przeliczania walut określone w art. 31a ustawy o VAT?

Jaki kurs waluty stosować do przeliczenia zbiorczej faktury korygującej dokumentującej rabat

Wystawiliśmy kontrahentom zagranicznym zbiorcze faktury korygujące do faktur sprzedażowych w związku z udzieleniem rabatu. Ze względu na to, że każda z faktur pierwotnych liczy od kilkudziesię­ciu do nawet kilkuset pozycji, chcemy zastosować uproszczony sposób przeliczenia zbiorczych faktur korygujących poprzez zastosowanie średniego kursu ważonego, wyliczonego na podstawie kursów zastosowanych na fakturach pierwotnych. Czy możemy bezpiecznie zastosować takie rozwiązanie?

REKLAMA

Jaki kurs waluty stosować do przeliczenia faktury korygującej dokumentującej rabat

Kontrahentowi, któremu wystawiliśmy fakturę w walucie obcej, udzieliliśmy teraz rabatu. Wystawiliśmy fakturę korygującą dokumentującą ten rabat. Jaki kurs powinniśmy zastosować do przeliczenia tej faktury na złote?

Kwoty na fakturze podane w euro - zasady przeliczania

Niniejsza publikacja zawiera odpowiedzi na następujące pytania: Jak przeliczyć kwoty w walucie obcej podane na fakturze wystawionej przed powstaniem obowiązku podatkowego? Jak przeliczyć kwoty w walucie podane na fakturze wystawionej po powstaniu obowiązku podatkowego? Jak przeliczyć należność za usługi budowlane zapłacone w euro? Według jakiego kursu przeliczyć złote na euro, gdy faktura została wystawiona w złotych?

Jak przeliczyć na złote kwoty podane na fakturze w walucie

Dostałem fakturę, w której podstawa opodatkowania jest wyrażona w euro. Jak mam ją przeliczyć na złote?

Czy różnice kursowe wpływają na podstawę opodatkowania VAT

Wystawiamy faktury w euro dla naszych kontrahentów unijnych. Czy powstające w związku z zapłatą za nie różnice kursowe wpływają na wielkość podstawy opodatkowania podatkiem VAT?

REKLAMA

Jak przeliczyć podstawę opodatkowania na złote przy WNT uprzednio zaimportowanych na terytorium Niemiec

Importujemy towary z Chin, odprawiając je w Niemczech. Przywożąc te towary do Polski rozpozna­jemy obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia. Rozliczając WNT przeliczamy podstawę opodatkowania VAT wyrażoną w walucie obcej z zastosowaniem średniego kursu NBP ogło­szonego na ostatni dzień roboczy, poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Czy po­stępujemy prawidłowo?

Czy przy wyliczeniu marży można uwzględnić koszt ubezpieczenia dodatkowego od rezygnacji z imprezy turystycznej

Jako biuro podróży jesteśmy podmiotem świadczącym usługi turystyki w postaci kompleksowych im­prez turystycznych. Dla naszych klientów wykupujemy m.in. dodatkowe ubezpieczenie od kosztów rezygnacji. Klient zainteresowany wykupieniem takiego ubezpieczenia wpłaca nam kwotę należną za imprezę turystyczną powiększoną o koszt ubezpieczenia. Natomiast my otrzymujemy od ubezpieczy­ciela fakturę dokumentującą wydatek poniesiony na wykupienie tego ubezpieczenia. Czy przy wyli­czeniu marży możemy uwzględnić koszt tego dodatkowego ubezpieczenia?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy sprzedaży towarów używanych opodatkowanych od marży

Prowadzę działalność gospodarczą polegającą na kupnie i sprzedaży samochodów. Sprzedaż opodat­kowuję w systemie marży. Sprowadzając pojazd z zagranicy jestem zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego w urzędzie celnym. Bez zapłaty tego podatku nie można wprowadzić samochodu używa­nego do obrotu na polskim obszarze celnym. Dlatego doliczam podatek akcyzowy do kosztu zakupu. Suma tych dwóch składników jest więc u mnie podstawą obliczenia marży. Czy postępuję prawidłowo?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy sprzedaży przez dewelopera w ramach promocji mieszkania wykończonego pod klucz

Jesteśmy firmą deweloperską. W realizowanej inwestycji planujemy sprzedawać mieszkania w sta­nie wykończonym (tzw. pod klucz). Akcja kierowana jest do każdego potencjalnego klienta, na tych samych zasadach. Lokale będą sprzedawane zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i podmiotów prowadzących taką działalność, w tym spółek prawa han­dlowego. Mieszkania objęte są społecznym programem mieszkaniowym. W ramach akcji promocyjnej klienci, którzy dokonają zakupu mieszkania w określonym czasie, mają możliwość nabycia wykończe­nia i wyposażenia lokalu w promocyjnej cenie istotnie odbiegającej od wartości rynkowej świadcze­nia (np. za 1 zł). Wartość ekonomiczna wykończenia i wyposażenia objętego promocją w rzeczywisto­ści zostanie wkalkulowana w cenę 1 m2 lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem dostawy, a ww. obniżka w istocie wspiera jedynie cel marketingowy, mający uczynić naszą ofertę bardziej konkuren­cyjną. Czy w takim przypadku podstawą opodatkowania będzie promocyjna cena sprzedaży?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy sprzedaży gruntu jego dzierżawcom, którzy wznieśli na tym gruncie garaże

Nasza gmina jest właścicielem gruntów, które od wielu lat są oddane w dzierżawę. Na dzierżawionych gruntach zostały wzniesione przez dzierżawców na ich koszt budynki garażowe. Grunty te wchodzą w skład gminnego zasobu nieruchomości i mogą zostać przeznaczone do sprzedaży, przy czym pierwszeństwo ich nabycia przysługuje dzierżawcom. Jak ustalić podstawę opodatkowania w takim przypadku?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy sprzedaży licencji za 1 zł

W związku z wydaniem publikacji książkowej we współpracy z instytucją kultury, która przekazała nam dofinansowanie do kosztów wydania, w ramach realizacji postanowień umownych m.in. sprze­daliśmy tej instytucji za 1 zł licencję, która będzie wykorzystywana przez tę instytucję w celach niekomercyjnych. Czy postąpimy prawidłowo, ustalając podstawę opodatkowania na poziomie 1 zł w odniesieniu do sprzedaży ww. licencji? Nadmieniamy, że ze względu na specyfikę transakcji nie mamy możliwości sprzedaży tej licencji na rynku w cenie komercyjnej.

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy sprzedaży udziału w prawie wieczystego użytkowania

Reprezentując Skarb Państwa zamierzamy sprzedać udziały w budynkach wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu na rzecz osoby fizycznej. Z tytułu udziału w prawie użytkowania wie­czystego ponoszone są opłaty roczne. Ustanowienie ww. prawa użytkowania wieczystego nastąpiło przed 1 maja 2004 r. Czy po sprzedaży udziału prawa użytkowania wieczystego Skarbu Państwa opła­ty roczne należy uwzględnić w postawie opodatkowania, doliczając do nich podatek VAT?

Jak ustalić podstawę opodatkowania wynagrodzenia zasądzonego w wyroku sądowym z tytułu zastępstwa prawnego

W ramach prowadzonej działalności prawniczej świadczymy usługę stałej obsługi prawnej jednostki organizacyjnej sektora finansów publicznych. Na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej, otrzy­mujemy stałe wynagrodzenie miesięczne określone w zryczałtowanej wysokości. Oprócz tego wyna­grodzenia, w umowie zostało określone, że będzie nam należne, w przypadku prowadzeniu procesów sądowych, dodatkowe wynagrodzenie w postaci zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w wysoko­ści zasądzonej w orzeczeniu sądu, po uprawomocnieniu się tego orzeczenia. Umowa nie precyzuje jednak, czy wynagrodzenie to jest kwotą netto czy brutto. Jak powinna zostać w takim przypadku ustalona podstawa opodatkowania?

Jak ustalić podstawę opodatkowania pośrednictwa w usługach gastronomicznych

Świadczymy na rzecz restauracji usługę pośrednictwa w sprzedaży produktów kontrahenta na rzecz uczestników programu. Program skierowany jest do studentów i umożliwia jego uczestnikom zakup określonych usług gastronomicznych i restauracyjnych w promocyjnej cenie. Wynagrodzenie należ­ne restauracji przekazujemy po odliczeniu prowizji należnej z tytułu usług świadczonych na rzecz restauracji. Prowizję stanowi różnica między płatnością pobraną od uczestnika programu a wyna­grodzeniem faktycznie przekazanym restauracji. Jak powinniśmy ustalić podstawę opodatkowania z tytułu świadczonych przez nas ww. usług pośrednictwa?

Jak ustalić podstawę opodatkowania usług restauracyjnych

Prowadzimy kawiarnię. W ramach świadczonych klientom usług restauracyjnych dokonujemy dostaw produktów do spożycia na miejscu, które są opodatkowane różnymi stawkami VAT (gastronomia 8%, a napoje 23%). Jak w takiej sytuacji powinniśmy ustalić podstawę opodatkowania?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zamianie nieruchomości

Zamierzamy dokonać zamiany gminnych działek gruntu z osobą fizyczną. Zamiana ma na celu połącze­nie odpowiednich działek, tak aby zostały utworzone działki budowlane. Wartości działek nie są równe i zostały określone na podstawie odrębnych przepisów. W związku z nierównymi wartościami zamie­nianych nieruchomości, zostanie dokonana dopłata w wysokości różnicy zamienianych nieruchomo­ści. Rzeczoznawca majątkowy w operacie szacunkowym, dokonując wyceny zamienianych nierucho­mości, zamieścił klauzulę, zgodnie z którą wartość rynkowa wycenianych nieruchomości nie zawiera opłat i podatków związanych z transakcją zamiany nieruchomości, w tym m.in. podatku VAT. Czy w ta­kim przypadku podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług przy zamianie nieruchomości będzie określona w operacie szacunkowym wartość naszych gminnych nieruchomości i ewentualna dopłata, jaką otrzymamy z tytułu różnicy w wartości nieruchomości od osoby fizycznej?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy barterze

W ramach transakcji barterowej, w zamian za usługę, przekazaliśmy naszemu kontrahentowi towar. Ponieśliśmy koszty związane z jego dostarczeniem. Czy te koszty powinniśmy uwzględnić, określając podstawę opodatkowania tej transakcji?

Jak ustalić podstawę opodatkowania w razie pobierania opłat dodatkowych w ramach usługi leasingu operacyjnego samochodu

Zajmujemy się leasingiem samochodów. Oferujemy klientom usługę kompleksową, w ramach której oprócz usługi leasingu wykonujemy na rzecz klientów szereg świadczeń dodatkowych takich jak: re­jestracja samochodu w wydziale komunikacji, świadczenie usług serwisu, wydanie duplikatu umowy leasingu, wydanie upoważnienia na wyjazd za granicę, wydanie zgody na korzystanie z przedmiotu leasingu przez osoby trzecie, obsługa szkód częściowych, przygotowanie wniosku do towarzystwa ubezpieczeń o zwrot niewykorzystanej składki. W ramach umowy leasingobiorca może być obciążony różnymi opłatami manipulacyjnymi zgodnie z tabelą opłat i prowizji. Należą do nich m.in. opłaty za wy­stawianie wezwań do zapłaty, zmianę okresu obowiązywania umowy, symulacje zmiany harmonogra­mu opłat leasingowych, opłata za przelew środków do banku zewnętrznego, opłata za brak polecenia zapłaty, opłata za wycofanie dyspozycji pobrania, opłata za zmianę przeznaczenia lub parametrów technicznych przedmiotu leasingu, opłata za wznowienie umowy leasingu po jej uprzednim wypowie­dzeniu itp. Czy opłaty te powinniśmy wliczyć do podstawy opodatkowania usługi leasingu?

Jak ustalić podstawę opodatkowania dostawy nieruchomości częściowo zwolnionych z VAT

Zamierzamy sprzedać kilka nieruchomości, z których część podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a część korzysta ze zwolnienia. Jak prawidłowo ustalić podstawę opodatkowania sprzedaży tych nieruchomości?

Jak ustalić podstawę opodatkowania dostaw wyrobów stalowych wraz z usługami cięcia i transportu

Sprzedajemy gotowe wyroby stalowe wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o podatku VAT. Oferujemy naszym klientom dodatkowo usługi obróbki sprzedawanych wyrobów stalowych polegające na ich cięciu zgodnie z wymogami klienta oraz transportu nabywanych wyrobów stalowych. Ponieważ nie dysponujemy własnym transportem, to zlecamy dostarczenie wyrobów stalowych firmie transportowej, której następnie płacimy za wykonaną usługę na podstawie wystawionej faktury. Czy w przypadku, gdy nabyty przez klienta towar wraz z usługą cięcia jest dostarczany przez wynajętą firmę transportową, to powinniśmy potrakto­wać sprzedaż towaru wraz z usługą cięcia i kosztami transportu jako jedno kompleksowe świadczenie?

Podstawa opodatkowania w przypadku sprzedaży promocyjnej

W publikacji znajdziesz odpowiedzi na pytanie czy sprzedaż dodatkowego towaru w cenie promocyjnej można traktować jako rabat transakcyjny, a także jak określić podstawę opodatkowania w przypadku sprzedaży zestawów towarów w cenach promocyjnych.

Czy można obniżyć obrót zaewidencjonowany na kasie rejestrującej, gdy klient zwracający towar nie posiada paragonu

Prowadzimy działalność handlową. Niejednokrotnie zdarza się, że klient zwracający nam towar nie posiada oryginału paragonu. Dostarcza nam jednak ksero dowodu zakupu lub dowodu zapłaty kartą kredytową lub płatniczą. Czy na takiej podstawie wolno nam obniżyć podstawę opodatkowania podat­kiem VAT?

Czy wliczać skonto do podstawy opodatkowania WNT

Nabywamy towary od kontrahentów mających siedzibę na terenie Unii Europejskiej. Niektórzy z do­stawców udzielają nam skonta. Chociaż często korzystamy ze skonta, to nasi kontrahenci unijni nie korygują w późniejszym czasie swoich faktur o zrealizowane przez nas skonto. Pomimo braku faktur korygujących, my w deklaracjach VAT i informacjach podsumowujących umieszczamy kwoty stano­wiące podstawy opodatkowania w rzeczywistej wysokości (czyli w kwoty faktycznie zapłacone, po uwzględnieniu udzielonego nam skonta). Nasi kontrahenci to kwestionują, twierdząc że doprowadzi to do niezgodności w deklaracjach VAT-UE, gdyż oni ze swej strony wykazują wielkości nieskorygowane o skonto. Kto ma rację?

Czy uwzględnić skonto w podstawie opodatkowania

Zamierzamy na wystawianych przez siebie fakturach dla pewnej grupy klientów uwzględniać skonto w wysokości 2%, w przypadku zapłaty przez klienta za daną fakturę w terminie 14 dni od jej wy­stawienia. Na wystawionych na rzecz tych klientów fakturach widoczne będą: kwota netto, brutto oraz wartość podatku VAT już po uwzględnieniu skonta, z zaznaczeniem jego wysokości na fakturze. Traktujemy bowiem skonto jako rabat udzielany już w momencie sprzedaży i dlatego o jego wartość pomniejszamy należność z faktury. Czy postępujemy prawidłowo? Nadmieniamy, że będziemy kory­gować podstawę opodatkowania, przywracając ją do pierwotnej wysokości w razie, gdy klient nie skorzysta ze skonta.

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zbyciu nieruchomości, gdy udzielono bonifikaty

Rada naszej gminy podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości z przezna­czeniem na cele działalności sakralnej, upoważniając wójta gminy do udzielenia bonifikaty w wyso­kości 99% ustalonej ceny sprzedaży, zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami. Czy w takim przypadku opodatkowaniu będzie podlegać wyłącznie należność stanowiąca 1% ustalo­nej wartości zbywanej nieruchomości?

Czy w podstawie opodatkowania usługi najmu należy uwzględnić opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Wynajmuję lokal użytkowy osobie prowadzącej działalność gospodarczą. Zgodnie ze zmienionymi przepisami dotyczącymi gospodarowania odpadami komunalnymi, jako właściciel nieruchomości, złożyłem stosowną deklarację w urzędzie miasta. Nie zmieniłem jednak umowy z najemcą. Opłatę za wywóz odpadów komunalnych naliczam najemcy na podstawie ilości zadeklarowanych pojem­ników i obciążam go tą kwotą odrębnie od pozostałych płatności (tj. czynszu i opłat za media) na podstawie noty obciążeniowej, gdyż nie jest ona ujęta w umowie. Czy postępuję prawidłowo?

Czy koszty przetwarzania płatności za usługi telekomunikacyjne należy wliczyć do podstawy opodatkowania

Świadczymy usługi telekomunikacyjne. Ponosimy koszty związane z przetwarzaniem płatności za na­sze usługi, gdy klient reguluje należność za nie za pomocą karty bankowej, w kasie banku czy poprzez agenta rozliczeniowego w systemie tzw. szybkich płatności. Czy obciążając klientów tymi dodatkowy­mi kosztami możemy uznać, że jest to usługa finansowa zwolniona z VAT?

Czy wliczyć do podstawy opodatkowania sprzedawanych posiłków koszty ich transportu oraz opakowań

Dostarczamy gotowe posiłki na zamówienie klientów. Sprzedaż posiłków opodatkowujemy stawką 8% VAT, natomiast opakowania i koszty dowozu posiłków opodatkowujemy odrębnie, stosując stawkę 23%. Znajomy z branży ostrzegł nas, że organy podatkowe kwestionują taki sposób opodatkowania, gdyż uznają, że te dodatkowe koszty wraz ze sprzedażą posiłku powinny zostać potraktowane jako jedno świadczenie. Czy ma rację?

Czy w podstawie opodatkowania uwzględnić podatek akcyzowy oraz opłatę paliwową

Świadczymy usługi na rzecz krajowych podmiotów, polegające na usługowej odprawie wyrobów akcyzowych, gdyż nasza spółka jako zarejestrowany odbiorca może dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych na rzecz innych podmiotów. Oprócz wynagrodzenia za nasze usługi (opodatkowanego VAT) kontrahent jednocześnie będzie nam zwracał koszt ponie­sionego przez nas we własnym imieniu, ale na jego rzecz, podatku akcyzowego oraz opłaty pali­wowej. Do rozliczanych kwot nie będziemy doliczać jakiejkolwiek marży. Czy możemy wyłączyć z naszej podstawy opodatkowania VAT koszty ponoszone na rzecz kontrahentów, tj. koszty opłaty paliwowej i akcyzy?

Jakie dotacje należy uwzględnić w podstawie opodatkowania

Jesteśmy samorządowym zakładem budżetowym gminy - ośrodkiem sportu i rekreacji. Otrzy­mujemy od gminy dotację do prowadzonej działalności. Otrzymana dotacja nie będzie mieć bez­pośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Wysokość otrzymanej dotacji wskazana jest jako stawka do 1 m2 powierzchni poszczególnych obiektów. W chwili obecnej obiekty, do których przyznawana jest dotacja funkcjonują, z tym że ze względu na ich przeznaczenie niektóre z nich są wykorzystywane okresowo (kąpielisko, boiska). Czy dotację tę powinniśmy uwzględniać w pod­stawie opodatkowania VAT?

Jak udokumentować dla potrzeb VAT wypłatę odszkodowania

Zawarliśmy ramową umowę o współpracy z kontrahentem. Na jej podstawie miały być składane przez kontrahenta konkretne zlecenia produkcyjne. W związku z zawarciem umowy kupiliśmy materiały i komponenty przeznaczone do realizacji przyszłych zleceń produkcyjnych. Jednak zlecenie produkcji nie nastąpiło. Kontrahent nie odebrał również nabytych przez nas materiałów i komponentów, mimo że umowa ramowa zobowiązywała go do pokrycia ich kosztu. Wystawiliśmy mimo to fakturę na dostawę tych materiałów i komponentów, wykazując ją w rejestrach i deklaracji VAT i odprowadzając podatek należny. Kontrahent fakturę przyjął. Ostatecznie zawarliśmy z tym kontrahentem ugodę, w treści której potwierdziliśmy, iż nie doszło pomiędzy nami do sprzedaży tych materiałów i komponentów oraz że kontrahent nie nabył do nich żadnych praw i zrezygnował z ich odbioru. Ponieważ nie zostały one wykorzystane, to na mocy tej ugody kontrahent zobowiązał się wypłacić nam odszkodowanie za szkody poniesione z powodu bezużytecznego zakupu i niewykorzystania materiałów i komponentów (które jednak nie pokryje w pełni poniesionych przez nas kosztów). My w zamian zrzekliśmy się wszelkich roszczeń. Czy możemy skorygować wystawioną fakturę „do zera", gdyż do sprzedaży faktycznie nie doszło?

Czy biegły w podstawie opodatkowania powinien uwzględnić koszty zwracane przez sąd

Jestem biegłym sądowym. Zdarza się, że po opracowaniu i przekazaniu sądowi opinii jestem wzywa­ny na rozprawę, by w drodze przesłuchania jako biegły, udzielić dodatkowych wyjaśnień, przeanali­zować okoliczności związane z tematyką wydanej opinii bądź ustosunkować się do pytań, zastrzeżeń bądź wątpliwości jednej ze stron postępowania sądowego. W razie stawiennictwa w sądzie, w celu przesłuchania mnie jako biegłego sądowego, poza wynagrodzeniem za opinię na podstawie faktur VAT przysługuje mi zwrot kosztów związanych z tym stawiennictwem. Zwrot następuje na mocy decy­zji sądu. Czy zwrot tych kosztów podlega opodatkowaniu VAT? Jeśli tak, to czy jako podstawę opodat­kowania VAT należy przyjąć kwotę netto wyliczoną od kwoty netto określonej na postanowieniu, czy też kwotę otrzymaną na konto?

Czy koszty wysyłki pokryte przez kupującego należy wliczyć do podstawy opodatkowania

Prowadzę sklep internetowy. Zakupione przez klientów towary wysyłam, korzystając z usług poczty. Zamierzam zawrzeć w regulaminie sprzedaży zapis o tym, że kupujący - dokonując nabycia towaru - udziela mi pełnomocnictwa do zawarcia umowy o świadczenie usług w jego imieniu z dostawcą, w celu przesłania mu za pośrednictwem poczty nabytego towaru, a przekazane na ten cel środki nie stanowią mojego dodatkowego dochodu. Kupujący, oprócz kwoty za nabyty przedmiot, przekaże również środki na pokrycie kosztów związanych z wysyłką tego przedmiotu. Równowartość opłaty za przesyłkę pocztową będzie stanowić zwrot kosztu poniesionego w imieniu nabywcy. Kwoty otrzyma¬ne jako zwrot kosztów przesyłki będą dokładnie odpowiadały kwotom, jakie będę w imieniu kupującego wpłacał dostawcy za dostawę towarów. W razie otrzymania kwot wyższych, nadwyżkę będę zwracał na rachunek bankowy kupującego lub w inny sposób, zgodnie z życzeniem kupującego. Nie będę również pobierał żadnych dodatkowych opłat za zawieranie umowy dostawy towarów w imieniu kupującego. Czy pobierane opłaty wliczam do podstawy opodatkowania?

Jak rozliczyć dotację na realizację utrzymania dróg

Jesteśmy samorządowym zakładem budżetowym. Otrzymujemy od gminy dotację na realizację powierzonego nam zadania własnego gminy w zakresie zimowego utrzymania dróg. Otrzymana dotacja w całości pokrywa koszty realizacji tego zadania, a jej niewykorzystana część jest zwracana gminie. Czy ta dotacja powiększa podstawę opodatkowania?

Czy można uwzględnić marżę ujemną w podstawie opodatkowania

Jesteśmy biurem podróży. Przy świadczeniu usług turystyki nie świadczymy usług własnych, a wszyst­kie usługi świadczone bezpośrednio na rzecz turysty nabywane są od podmiotów zewnętrznych. Ze względu na sezonowość działalności i krótki staż firmy w branży turystycznej, występują miesiące, kiedy uzyskana marża na produkcie turystycznym jest niewielka lub występuje strata na działalności. W przypadku straty na działalności występuje ujemna podstawa opodatkowania oraz ujemna kwota marży. Czy ustalając podstawę opodatkowania podatkiem VAT przy usługach turystycznych, możemy uwzględniać także marżę ujemną, która pomniejszy tym samym finalnie marżę wykazaną jako podsta­wa opodatkowania w danym okresie rozliczeniowym?

Czy rekompensata otrzymana od gminy na pokrycie kosztów wchodzi do podstawy opodatkowania

Jesteśmy gminną spółką z o.o. Jesteśmy zobowiązani świadczyć usługi publiczne w zakresie lokal­nego transportu zbiorowego. Gmina przekazuje nam rekompensatę na pokrycie strat poniesionych w związku ze świadczeniem usług publicznych, wyliczaną na podstawie danych z poprzedniego roku. Jest ona korygowana na koniec każdego roku - wtedy do wyliczenia faktycznie należnej rekompensa­ty przyjmuje się wartość rzeczywiście poniesionych kosztów i uzyskanych wpływów. Rekompensata w żaden sposób nie jest odnoszona do ceny jednostkowej świadczonych przez nas usług przewozo­wych. Ma ona jedynie za zadanie wyrównywać nam stratę poniesioną w związku ze świadczeniem usług publicznych. Czy ta rekompensata otrzymywana od gminy zwiększa nam podstawę opodatko­wania podatkiem VAT?

Czy wartość przekazania towarów marketingowych należy uwzględnić w podstawie opodatkowania

W ramach prowadzonej działalności podejmujemy szereg działań marketingowych i reklamowych, mających na celu intensyfikację sprzedaży naszych produktów. W ramach wspólnych akcji marke­tingowych mamy zamiar przekazywać naszym partnerom nieodpłatnie towary marketingowe służą­ce promocji produktów poprzez ich lepszą ekspozycję i reklamę, takich jak stojaki, ekspozytory czy banery. Partnerzy nie będą zobowiązani do uiszczenia na naszą rzecz wynagrodzenia z tytułu użyt­kowania przedmiotowych towarów, ale też nie nabędą prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Będą oni posiadać jedynie pozwolenie na ich użytkowanie w ograniczonym zakresie, na zasadach uzgodnionych z nami i określonych w regulaminie akcji promocyjnej. Czy takie nieodpłatne przeka­zanie powinniśmy uwzględnić w podstawie opodatkowania VAT? Nadmieniamy, że przy nabyciu ww. towarów będziemy odliczać VAT naliczony.

Czy zagraniczny VAT należy wliczyć do podstawy opodatkowania WNT

Kupiłem od niemieckiego kontrahenta samochód dostawczy na fakturę VAT. Ponieważ w systemie VIES w moim adresie był błąd, to kontrahent naliczył mi niemiecki podatek VAT na fakturze. Czy roz­liczając WNT powinienem do podstawy opodatkowania uwzględnić kwotę netto czy brutto (tj. wraz z niemieckim VAT) z faktury?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy świadczeniu usług prawnych

Świadczymy usługi prawne. Kiedy powinniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy w przypadku świadczonych okresowo usług stałej obsługi prawnej?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług ochrony

Czy otrzymanie zaliczki przez firmę ochroniarską powoduje powstanie obowiązku podatkowego; kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług ochrony, gdy wystawiono faktury z góry za kilka miesięcy; a także kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług ochrony, gdy płatność otrzymano przed terminem?

Obowiązek podatkowy od usług usuwania pojazdów z dróg oraz ich przechowywania na parkingu strzeżonym

Jesteśmy wyznaczeni przez starostę powiatu jako jednostka do usuwania pojazdów na zlecenie po­licji lub innych uprawnionych służb na parking strzeżony, na którym umieszczane są pojazdy usu­nięte z drogi publicznej do czasu uiszczenia opłaty za ich usunięcie i parkowanie w trybie art. 130a i 50a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Często zdarzają się sytuacje, że pojazd nie jest odbiera­ny przez właściciela, którego dane pozostają nieznane. Wtedy sprawa trafia do sądu, a ten orzeka o przepadku pojazdu na rzecz powiatu. W takiej sytuacji starostwo odbiera pojazd z parkingu (koniec świadczenia usługi przechowywania pojazdu). Wówczas wystawiamy faktury VAT dla powiatu (jako właściciela) za usługę przechowywania pojazdu, jak również za usunięcie pojazdu z drogi (usługa holowania), ponieważ nikt przez okres 6 miesięcy, a następnie przez okres 3 miesięcy faktycznie nie uiścił za nią opłaty. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w postępowaniu administracyjnym wydało postanowienie o przyznaniu nam zwrotu koniecznych wydatków związanych z wykonywaniem dozo­ru, zwrotu kosztów przechowywania pojazdu, oraz wynagrodzenie za usunięcie pojazdów z drogi. Czy z tytułu tych czynności powstanie obowiązek podatkowy w VAT? Jeśli tak, to w jakim momencie?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach zarządzania nieruchomością świadczonych dla gminy

W ramach umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym zawartej z gminą wybuduję budynek miesz­kalny, a następnie będę zarządzać tą nieruchomością przez oznaczony czas, za co będę otrzymywać wynagrodzenie płatne co miesiąc, w ustalonym terminie, na podstawie wystawionej faktury. Czy po­winienem rozpoznawać obowiązek podatkowy w VAT jak dla usługi ciągłej, tj. z upływem okresu rozli­czeniowego, ustalonego w umowie?

Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia odpłatnych usług ustanowienia służebności gruntowej

Jako miasto jesteśmy czynnym podatnikiem VAT. Jesteśmy właścicielem wielu nieruchomości, w związku z czym otrzymujemy wnioski o ustanowienie służebności gruntowych. Ustanowienie słu­żebności gruntowych odbywa się na podstawie stosownego postanowienia sądu bądź umowy cywil­noprawnej, w których płatność z tego tytułu jest określona jednorazowo bądź periodycznie ze wska­zaniem terminów płatności, albo bez takiego wskazania. Jak powinniśmy prawidłowo ustalić moment powstania obowiązku podatkowego?

Kiedy rozpoznać obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług najmu, jeżeli nie otrzymano zapłaty

Świadczę usługi najmu lokali użytkowych. Rozliczam się miesięcznie. Faktury wystawiam na począt­ku miesiąca, którego dotyczą, z terminem płatności upływającym na początku kolejnego miesiąca. Faktury za czerwiec wystawiłem 6 czerwca 2015 r. z terminem płatności upływającym 5 lipca 2015 r. Do 5 lipca 2015 r. dwie z wystawionych faktur nie zostały zapłacone. Kiedy powstał obowiązek po­datkowy?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w najmie

Wynajęliśmy klientowi lokal na biuro 20 maja 2015 r. Podpisaliśmy z nim umowę, ale nie daliśmy mu kluczy, ponieważ z powodu awarii sieci kanalizacyjnej musieliśmy to pomieszczenie długo remontować. Klucze razem z fakturą oddaliśmy klientowi 20 czerwca 2015 r. Termin płatności na fakturze to 10 lipca 2015 r. Kiedy powstanie u nas obowiązek podatkowy w VAT? Czy w dniu podpisania umowy?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy dostawie gazu

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w firmie świadczącej ciągłe dostawy gazu przewodowego? Dosta­wy rozliczane są na podstawie miesięcznych protokołów dostaw. Faktury - zgodnie z podpisanymi z kon­trahentami umowami - wystawiane są do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu dostawy gazu.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach transportu odpadów świadczonych na rzecz gminy

Świadczymy usługi z branży komunalnej. Wygraliśmy przetarg na transport odpadów. Z umowy zawar­tej z gminą wynika, że za świadczone usługi przysługuje nam miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe, płatne na podstawie wystawionej faktury. Podstawę wystawienia faktury stanowi miesięczny raport z wykonania usługi w danym miesiącu przekazany do gminy w terminie do 10. dnia miesiąca następu­jącego po miesiącu, którego dotyczy raport i zatwierdzony przez gminę (która zastrzegła sobie prawo odmowy zatwierdzenia raportu oraz zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do niego w terminie nie dłuższym niż 14 dni roboczych od dnia otrzymania raportu). Raport będący podstawą do wystawienia faktury zawiera ilości odebranych i przekazanych do utylizacji odpadów. Wynagrodzenie z tytułu wystawionej faktury płatne jest przez gminę w terminie 21 dni od dnia wystawienia faktury. Zdarza się, że gmina nie zgłasza żadnych uwag ani zastrzeżeń do raportu, a mimo to odmawia jego zatwierdzenia. Czy w takiej sytuacji powinniśmy wystawić fakturę za nasze usługi i rozpoznać obowiązek podatkowy?

REKLAMA