REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ułatwienia dla przedsiębiorców i nowe formularze CEIDG

Pakiet ułatwień związanych z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej przewiduje nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 19 maja 2016 r.

VAT od przekazania samochodu na cele osobiste

Jestem podatnikiem VAT czynnym. W 2015 r. kupiłam samochód na umowę kupna sprzedaży. VAT od paliwa odliczałam w 50%, mam też dwie faktury na zakup drobnych części do samochodu, na kwotę po ok. 100 zł (jest to np. filtr oleju). Od ich zakupu odliczałam 50% VAT. Czy przekazując samochód na cele prywatne lub w darowiźnie rodzinie, muszę naliczyć VAT?

Zasiłek chorobowy przedsiębiorcy

Podstawą przyznania zasiłku chorobowego choremu przedsiębiorcy jest dostarczenie do ZUS-u zwolnienia lekarskiego oraz formularza ZUS Z-3b. Ten drugi dokument wypełnia samodzielnie przedsiębiorca – przeoczenia czy błędy mogą wpłynąć na decyzję o wypłacie zasiłku chorobowego.

Wynagrodzenie za przeniesienie działalności nie jest kosztem

Wynagrodzenie, które spółka wypłaca podmiotowi powiązanemu z tytułu zaprzestania działalności produkcyjnej i przeniesienia na nią funkcji i aktywów związanych z tą działalnością, nie stanowi dla tej spółki kosztu uzyskania przychodów.

REKLAMA

Dotacje dla MŚP na inwestycje polegające na wdrożeniu wyników prac B+R

Na drodze od pomysłu, do gotowego produktu lub usługi, etap wdrożenia jest jednym z najbardziej newralgicznych i istotnych. Pokazuje bowiem w jakim stopniu nasze założenia, obliczenia i plany przystają do realiów rynku. Nie powinno zatem dziwić, że dofinansowanie przeznaczone na realizację projektów dotyczących wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych (B+R), można pozyskać nie z jednego, a z kilku źródeł.

Jakie dokumenty złożyć do urzędu skarbowego do końca kwietnia

Osoby fizyczne, które w 2015 r. prowadziły księgi rachunkowe, mają obowiązek przekazać roczne sprawozdanie finansowe do właściwego urzędu skarbowego w terminie złożenia zeznania PIT. Oznacza to, że sprawozdanie finansowe może być przekazane do urzędu skarbowego przed, wraz lub po złożeniu zeznania PIT-36 albo PIT-36L. Ostateczny termin wywiązania się z tego obowiązku upływa jednak 2 maja 2016 r.

Kontrola podatkowa z wykorzystaniem JPK już niedługo – przygotuj swoją firmę

Już od 1 lipca 2016 r. organy podatkowe będą mogły zażądać od podatnika przekazania całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych w postaci pliku elektronicznego o określonej strukturze – tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK).

Wysokie kary w nowej ustawie o bezpieczeństwie produktów

Prezydent podpisał ustawę, która ma poprawić bezpieczeństwo produktów, m.in. zabawek czy maszyn. Nowe prawo zakłada wysokie kary za wprowadzanie do obrotu wyrobów niezgodnych z wymaganiami.

REKLAMA

Jak ująć karę umowną w pkpir

Zleciłem wykonanie usługi budowlanej. Ponieważ wykonawca znacznie się opóźnił, otrzymałem od niego karę umowną. Czy otrzymana kara jest moim przychodem z działalności gospodarczej? Jeżeli tak, to jak mam ją ująć w pkpir?

Finansowanie przedsiębiorstw

Nie ma przedsiębiorstwa, które na jakimś etapie rozwoju nie potrzebowałoby finansowania zewnętrznego. Czasem jest to wynikiem problemów z płynnością. Nierzadko jednak pozyskane środki finansowe są przeznaczane na inwestycje, przyspieszanie rozwoju firmy, czy zwiększanie jej udziału w rynku.

Jak ograniczać ryzyko korupcji i nadużyć w obrocie gospodarczym

Przedsiębiorcy, aby skutecznie ograniczać ryzyko korupcji i nadużyć, mogą wdrażać m.in. politykę compliance. Innym rozwiązaniem jest wdrożenie wewnętrznego systemu zgłaszania nieprawidłowości, który jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi pozyskiwania informacji o nadużyciach mających miejsce w organizacji.

Obliczanie należności celnych od 1 maja 2016 r.

Przepisy Unijnego Kodeksu Celnego będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r., gdy odnoszące się do Kodeksu akty delegowane i wykonawcze zostaną przyjęte i wejdą w życie. Kodeks wprowadza wiele ważnych zmian dla przedsiębiorstw, w tym dotyczących zasad obliczania należności celnych.

Rozliczenia kwartalne do likwidacji

Ograniczenie skali nadużyć w VAT to cel zmian legislacyjnych, które planuje rząd. Chodzi m.in. o likwidację możliwości stosowania rozliczeń kwartalnych czy rozszerzenie solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania sprzedawcy - wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o. o.

Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą stają w pewnym momencie przed dylematem, czy nie przekształcić swojej firmy w spółkę z o. o. Pozwoli to np. ograniczyć odpowiedzialność za zobowiązania jedynie do majątku spółki.

Lepsze warunki prowadzenia firmy

Rada Ministrów zapoznała się z informacją Ministra Rozwoju dotyczącą pierwszego etapu prac zmierzających do poprawy otoczenia prawnego funkcjonowania przedsiębiorców. Wśród zaproponowanych rozwiązań jest umożliwienie gromadzenia i przechowywania akt pracowniczych w formie elektronicznej.

Działalność gospodarcza – zasady zakładania, formy opodatkowania

Jak prawidłowo założyć własną działalność gospodarczą? Jaką formę opodatkowania dla swojej firmy najlepiej wybrać? Zagadnienia te wyjaśniamy w poniższym artykule.

Centrum Usług Wspólnych – definicja, koncepcja, korzyści

Polska uznawana jest przez światowy biznes jako jeden z najciekawszych kierunków do lokowania Centrów Usług Wspólnych (CUW). W raporcie firmy Tholons „Top 100 Outsourcing Destinations na 2015” Kraków został wskazany jako najlepsza lokalizacja dla tego typu przedsięwzięć outsourcingowych. Tym niemniej świadczenie usług w modelu CUW wciąż dopiero zyskuje uznanie wśród polskich firm.

Płatności gotówką tylko do 15 tys. zł od 2017 roku

Sejm opowiedział się za nowelizacją ustawy o podatku PIT, CIT oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Zakłada ona obniżenie do 15 tys. zł limitu transakcji gotówkowych. Zmiany mają na celu ograniczenie szarej strefy.

Jak obniżyć wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe?

Okazuje się, że aż w 70% analizowanej dokumentacji przedsiębiorców znajdują się rozbieżności, które mogą wpłynąć na zmianę wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe. Wynika to głównie ze stosunkowo niewielkiej świadomości, że wysokość składki wypadkowej można zweryfikować i zgodnie z prawem obniżyć – tłumaczy Grzegorz Piliszek, Menedżer Projektu w Dziale Doradztwa Podatkowego EY.

Szybsza i tańsza rejestracja znaków towarowych

Szybszą rejestrację znaków towarowych dzięki zmianie systemu rozpatrywania zgłoszeń przez Urząd Patentowy przewiduje nowelizacja przepisów dotyczących własności przemysłowej, która wchodzi w życie 15 kwietnia 2016 r. Ustawie towarzyszyć będzie rozporządzenie obniżające opłaty rejestracyjne.

Wydatki na społeczną odpowiedzialność biznesu w kosztach uzyskania przychodu

Coraz więcej firm zainteresowana jest prowadzeniem działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Niejednokrotnie jednak przedsiębiorcy nie są pewni, jak rozliczać wydatki związane z tego rodzaju działaniem. Okazuje się jednak, że wydatki w tym zakresie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Zmiany w prawie upadłościowym i naprawczym od 2016 roku

1 stycznia 2016 roku weszła w życie ustawa z 15 maja 2015 roku „Prawo restrukturyzacyjne”, zawierająca zmiany obecnie obowiązującej ustawy „Prawo upadłościowe i naprawcze.” Tym samym, z jednej strony z dotychczas obowiązującego „Prawa upadłościowego i naprawczego”, wydzielone zostały do osobnej ustawy przepisy regulujące procedury naprawcze i zmierzające do zawarcia układu, z drugiej strony, do okrojonej ustawy, która od 1 stycznia 2016 roku, nosić będzie tytuł „Prawo upadłościowe”, wprowadzony został szereg istotnych zmian.

Konsorcjum jako forma współpracy gospodarczej

Konsorcjum, czyli umowa zawierana przy realizacji jednego celu, jest często wykorzystywaną formą współpracy gospodarczej. Umowa tego rodzaju najczęściej zawierana jest w sytuacji startu podmiotów w przetargu publicznym. Alternatywą dla konsorcjum może być spółka celowa z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jakie dane firmy można zaktualizować przez Internet?

Wiadomo, że rejestracja działalności gospodarczej i ewentualna późniejsza zmiana danych swojej firmy może się odbyć on-line w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jednak nie wszystkie dane można zaktualizować przy pomocy CEIDG.

Kary za podanie w CEIDG nieprawdziwych danych adresowych?

19 maja 2016 r. ma wejść w życie nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Nowe przepisy wprowadzają obowiązek posiadania tytułu do nieruchomości przy rejestracji działalności gospodarczej.

Sankcje za dokonywanie płatności naruszających ustawę o swobodzie działalności gospodarczej

Obowiązujące obecnie przepisy nie przewidują żadnych sankcji za naruszenie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie obowiązku dokonywania (przyjmowania) płatności za pośrednictwem rachunku bankowego. Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian w przepisach w tej kwestii, które mają wejść w życie 1 stycznia 2017 roku.

Rozliczenie działalności w SSE - sprzedaż odpadów poprodukcyjnych

W trakcie produkcji na masową skalę oprócz produktu końcowego przedsiębiorstwa wytwarzają również odpady. Wiele z nich nadaje się do ponownego wykorzystania w innych procesach produkcyjnych, dlatego przedsiębiorcy często decydują się na nawiązanie kontaktów handlowych z podmiotami zainteresowanymi zakupem takich odpadów. Wskutek takiego działania przedsiębiorcy udaje się częściowo odzyskać środki finansowe przeznaczone na produkcję, ale z punktu widzenia podatkowego przy sprzedaży odpadów poprodukcyjnych po stronie przedsiębiorcy powstaje przychód.

Płatność gotówką nadal do 15 tys. euro

Sejmowa komisja finansów publicznych zdecydowała, że przedsiębiorca nie wliczy faktury w koszty podatkowe, jeżeli przekaże dostawcy gotówkę za transakcje powyżej 15 tys. euro. W przypadku, kiedy przedsiębiorca nie wywiąże się z tego obowiązku i przekroczy ten limit płatności gotówką, zostaną wobec niego wyciągnięte sankcje podatkowe.

Czy wydatki na aplikacje prawnicze są kosztem podatkowym w działalności gospodarczej?

Niektóre z zawodów, m. in.: aplikacje prawnicze, wymagają uzyskania odpowiednich uprawnień. Zdobycie ich wiąże się najczęściej z poniesieniem określonych wydatków takich jak: opłata za egzamin konkursowy, za kolejne lata aplikacji, opłata za przystąpienie do egzaminu końcowego itp. Pomimo że wydatki te są niezbędne i nieuniknione, aby w przyszłości prowadzić tego typu działalność gospodarczą, NSA od jakiegoś czasu nie pozwala zaliczać ich do kosztów uzyskania przychodów.

Sprzedaż „wirtualnych przedmiotów” w grach komputerowych – skutki podatkowe

Znaczna część sieciowych gier komputerowych, czyli takich, w których jednocześnie może grać bardzo dużo osób, daje możliwość pozyskiwania „surowców” lub „przedmiotów”, które później w ramach gry mogą być odsprzedawane innym graczom. W związku z tym jaką stawką będzie objęta sprzedaż „towarów” pozyskanych w grze komputerowej, a ile trzeba będzie zapłacić od zysku ze zbycia „przedmiotów” wytworzonych w świecie wirtualnym?

Jakie składki ZUS powinni płacić przedsiębiorcy prowadzący kilka firm?

Osoby, które prowadzą dwie lub więcej firm, często zastanawiają się, jakiego rodzaju składki powinny opłacać. Czy z każdej swojej działalności gospodarczej mają odprowadzać składki zdrowotne lub społeczne? Cafe Finance podpowiada: Prowadzenie kilku działalności nie zwiększa zobowiązań dotyczących ubezpieczenia społecznego, natomiast składki zdrowotne mogą być naliczane kilkukrotnie.

Prawo restrukturyzacyjne pozwala na uniknięcie upadłości

Nowe prawo restrukturyzacyjne, obowiązujące od początku tego roku, wprowadziło szereg rozwiązań pozwalających uniknąć upadłości. Obecnie przedsiębiorstwa znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej mogą korzystać z dużo łatwiejszej i szybszej procedury restrukturyzacyjnej. Mimo tego, że nowe prawo restrukturyzacyjne obowiązuje dopiero od początku roku, już wpłynęły pierwsze wnioski o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego.

Przedsiębiorco wspieraj uczciwą konkurencję

W ramach Narodowej Loterii Paragonowej Ministerstwo Finansów inicjuje akcję dla przedsiębiorców i instytucji, które cenią uczciwość w interesach. Warto aby wszyscy, którzy działają na jasnych zasadach, bo zależy im na budowaniu zdrowej konkurencji, popierali Narodową Loterię Paragonową.

Układ ratalny z ZUS pozwoli uniknąć upadłości

Przyczyną utraty płynności przez firmę często są zarówno zaległości w płatnościach kontrahentów, jak i ryzykowne decyzje inwestycyjne i operacyjne. Rozwiązaniem dla przedsiębiorcy mającego przejściowe problemy finansowe może być odroczenie przez ZUS terminu płatności składek. Urząd zobowiązuje się wówczas nie dochodzić należności objętych odroczeniem i nie nalicza odsetek za zwłokę.

Jak odnieść sukces na indyjskim rynku – część II

Aby odnieść sukces w Indiach polskie firmy muszą najpierw zrozumieć i docenić jak różnorodny i pełen wyzwań jest ten rynek i przygotować się na dostosowanie do wymagań lokalnej kultury i dostępnej infrastruktury.

Jak rozliczyć świąteczne upominki wręczone kontrahentom

Przedsiębiorcy dość często poza składaniem kontrahentom życzeń z okazji świąt (m.in. świąt Wielkiejnocy), przekazują im również świąteczne upominki. W przypadku zakupu ekskluzywnych prezentów powstaje obowiązek nie tylko do zapłaty podatku VAT, ale i możliwość rozliczenia zakupu w kosztach firmowych.

Propozycje zmian w ustawach o PIT i CIT w ocenie przedsiębiorców

Głównym celem zmian w ustawach o PIT i CIT zaproponowanych niedawno przez rząd jest „realizacja zapowiedzi wyrażonej w exposé premier Beaty Szydło”, polegającej na obniżeniu stawki podatku CIT dla małych podatników do wysokości 15 proc.. Jednak zmiana ta jest tylko elementem szerszych zmian, które zakłada projekt nowelizacji. Większość pozostałych projektowanych regulacji jest jednoznacznie niekorzystna dla przedsiębiorców.

Jak chronić dane firmowe w internecie?

W świecie nowoczesnych technologii najdroższym towarem stała się informacja, a wraz z nią wszelkie dane – w tym dane firmowe. Podpowiadamy, jak uchronić przedsiębiorstwo przed zagrożeniami płynącymi z sieci i w jaki sposób zapewnić firmowym dokumentom bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni.

Jak uprościć przeprowadzanie inwentaryzacji?

Przeprowadzanie inwentaryzacji stanu majątku przedsiębiorstwa jest procesem koniecznym a przy tym dość czasochłonnym. W wielu firmach jest to bardzo często kilka dni lub nawet tygodni pracy spędzonej z arkuszami spisowymi. Na szczęście dużą cześć zadań związanych z inwentaryzacją może obecnie wykonać za nas technologia.

Jednorazowa amortyzacja – zasady stosowania

Jednorazowa amortyzacja jest jedną z metod amortyzacji przewidzianą przez przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jakie są zasady dotyczące jednorazowej amortyzacji i którzy podatnicy mogą z niej skorzystać?

Pomoc publiczna a restrukturyzacja przedsiębiorstw

Istotnym elementem każdego postępowania restrukturyzacyjnego jest badanie, czy w danym przypadku dochodzi do udzielenia podmiotowi prywatnemu pomocy publicznej. Pomoc publiczna, co do zasady, na mocy traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej jest zakazana, ponieważ zaburza działanie wolnego rynku. Pomoc ta może mieć różnorodny charakter i formę, może być udzielana przez różnego rodzaju organy i podmioty. Dla oceny charakteru tej pomocy i zgodności z prawem konieczne jest zarówno całościowe uwzględnianie wszelkiej udzielonej pomocy dłużnikowi w określonym czasie, jak i też ocena konkretnego wsparcia udzielanego przez dany podmiot.

Rewolucyjne zmiany w rejestracji znaków towarowych

Obecnie procedura rejestracyjna znaków towarowych trwa średnio rok. W kwietniu po nowelizacji przepisów Urząd Patentowy będzie badał wyłącznie spełnienie bezwzględnych przesłanek. Nie będzie natomiast sprawdzał każdego zgłoszenia pod kątem kolizji z prawami innych osób, a obowiązek ten w praktyce spadnie na właścicieli wcześniejszych znaków.

Szybsza rejestracja znaków towarowych od 16 kwietnia 2016 r.

Nowelizacja Prawa własności przemysłowej, która wejdzie w życie 16 kwietnia 2016 r. przyniesie znaczne przyśpieszenie procedury rejestracji znaków towarowych, która obecnie trwa średnio jeden rok. Po wejściu w życie nowych przepisów Urząd Patentowy będzie badał wyłącznie spełnienie bezwzględnych przesłanek. Natomiast Urząd Patentowy nie będzie się zajmował sprawdzaniem każdego zgłoszenia pod kątem kolizji z prawami innych osób - obowiązek ten w praktyce spadnie na właścicieli wcześniejszych znaków. Zatem przedsiębiorcy będą zmuszeni monitorować rynek oraz przede wszystkim nowo zgłaszane rejestracje, co może dla nich wiązać się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów.

Unijny Kodeks Celny - procedura odprawy scentralizowanej

Postanowienia Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r., gdy odnoszące się do UKC akty delegowane i wykonawcze zostaną przyjęte i wejdą w życie. Kodeks wprowadza wiele istotnych zmian dla przedsiębiorstw, w tym zmiany w procedurze odprawy scentralizowanej realizowanej na terenie kraju.

Ulga podatkowa na inwestycje badawczo-rozwojowe (B+R)

Od początku 2016 r. obowiązują zapisy ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności, które wprowadziły ulgę wspierającą innowacyjność oraz działalność badawczo-rozwojową przedsiębiorstw. Nowa ulga zastąpiła funkcjonującą wcześniej ulgę na nowe technologie. Wprowadzone regulacje mają w zamyśle przyciągnąć inwestycje badawczo-rozwojowe do naszego kraju, co związane jest z koniecznością zwiększenia do 2020 r. przez Polskę wydatków na działalność badawczo-rozwojową (B+R) do wysokości 1,7% PKB (obecne wydatki na B+R to 0,9% PKB).

Sprawę urzędową można załatwić online przez ePUAP

Platforma ePUAP pozwala firmom znaleźć niezbędne informacje dotyczące wielu różnych urzędowych pism czy wniosków. Jeśli jako jej użytkownik posiada też Profil Zaufany lub płatny e-podpis, może takie e-dokumenty podpisać i wysyłać.

Przedsiębiorcy boją się klauzuli obejścia prawa podatkowego

Rząd przyjął klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania. Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan dostrzega przyczyny jej wprowadzenia, ale zwraca uwagę na znaczące ryzyka związane z wprowadzeniem instytucji, która istotnie obniży standard ochrony praw podatnika.

W Polsce nie ma spójnego systemu podatkowego

W ocenie Krajowej Rady Doradców Podatkowych, w Polsce nie ma systemu podatkowego, uporządkowanego i spójnego zbioru regulacji i instytucji; gdyby był, podatnicy przestrzegaliby przepisów.

Programy sektorowe na realizację przedsięwzięć B+R

Na mapie środków Wspólnotowych, dostępnych w perspektywie finansowej 2014-2020, praktycznie każdy może znaleźć coś dla siebie. Począwszy od krajowych i regionalnych programów operacyjnych, w których zakres i wymagania formułowane są dość ogólnie, a konkurencja jest przez to większa, aż po programy dedykowane dla konkretnych sektorów gospodarki, gdzie zakres tematyczny jest zdecydowanie zawężony. Mają one jednak tę istotną przewagę, że przy stosunkowo wysokich budżetach, sięgających 100, a nawet 200 mln zł, konkurencja jest zdecydowanie mniejsza. Warto zatem docenić programy sektorowe i przyjrzeć się im bliżej, gdyż premiowanych branż, a wraz z tym możliwości pozyskania dofinansowania, jest wiele.

Książka kontroli przedsiębiorcy

Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej ma pewne ograniczenia i podlega kontrolom jej zgodności z obowiązującymi przepisami. W tym względzie zostały nałożone określone obowiązki nie tylko na organ kontroli, ale także na przedsiębiorców. W przypadku wszczęcia kontroli, przedsiębiorca jest zobowiązany do przedstawienia organowi kontrolującemu prowadzonej przez siebie książki kontroli. Przez kogo i jak powinna być prowadzona książka kontroli?

REKLAMA