REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura VAT, Koszty podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Mandat nie jest kosztem

Jeżeli drogówka wręczy przedsiębiorcy mandat za przekroczenie dopuszczalnej prędkości lub za inne nieprzestrzeganie przepisów o ruchu drogowym, to zapłata tego mandatu nie będzie kosztem podatkowym firmy. Kosztem uzyskania przychodu nie będą też mandaty od straży miejskich i innych służb i inspekcji upoważnionych do wystawiania mandatów.

Faktura VAT RR - kiedy można odliczyć VAT?

Podatnik zachowuje prawo do odliczenia VAT, także w przypadku wpisania w tytule przelewu jedynie numeru faktury VAT RR bez podania daty faktury VAT RR.

Ujemne różnice kursowe

Podatnicy dokonujący transakcji w walutach obcych mają obowiązek dwa razy przeliczać wartości walut na złotówki. W chwili dokonania transakcji oraz w chwili faktycznego rozliczenia tej transakcji. Za pierwszym razem wycena dokonywana jest z reguły po kursie średnim waluty ogłaszanym przez NBP, za drugim – następuje po kursie faktycznie zastosowanym w dniu uregulowania należności czy zobowiązania. Różnice ujemne zmniejszą zobowiązanie wobec urzędu skarbowego.

Czy fizyczny zwrot zaliczki jest warunkiem wystawienia faktury korygującej?

Wątpliwości podatników budzi kwestia, czy w przypadku braku fizycznego zwrotu zaliczki można wystawić fakturę korygującą in minus (odnośnie całej zaliczki), a następnie wystawić kolejną fakturę zaliczkową na inny zadeklarowany przez kontrahenta rodzaj towaru lub usługi.

REKLAMA

Faktura korygująca zmniejszająca podatek, gdy usługa nie podlega VAT

Faktura korygująca - kiedy i jak rozliczyć? W lutym 2013 r. podatnik wykonał dla niemieckiego kontrahenta usługę transportową na trasie Polska–Niemcy. Usługę tę błędnie udokumentował fakturą z VAT naliczonym według stawki 23% i rozliczył w deklaracji VAT-7 za luty. W kwietniu wystawił fakturę korygującą (ze stawką „NP”) do tej faktury.

Czy faktura z nazwą skróconą jest podstawą odliczenia VAT

Po zmianach w VAT, które weszły w życie od 1 stycznia 2013 r. podatnicy mają wątpliwości, czy faktura może zawierać nazwy skrócone podatników i czy faktura zawierająca nazwę skróconą nabywcy daje prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Wywóz śmieci i nieczystości w kosztach uzyskania przychodu

Przedsiębiorca prowadząc firmę, także w domu, ma możliwość rozliczania kosztów związanych z użytkowaniem części nieruchomości w kosztach podatkowych. Mieszczą się w tym także opłaty za wywóz nieczystości. W ten sposób można zmniejszyć podatek i faktyczne obciążenia opłatą za odbiór odpadów.

Odliczenie VAT z faktur przesłanych e-mailem lub faksem

Czy faktura VAT przesłana e-mailem lub faksem, a następnie wydrukowana i przechowywana w formie papierowej uprawnia do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na tej fakturze?

REKLAMA

Jak zaewidencjonować w pkpir fakturę za leasing

Otrzymujemy fakturę za leasing operacyjny maszyny. Na fakturze data wystawienia jest np. 20 lutego, a data sprzedaży i data płatności 20 marca. Zawsze data sprzedaży jest późniejsza niż data wystawienia faktury. Jak zaksięgować taką fakturę w pkpir? Kiedy odliczyć z niej VAT?

Kiedy warto wystawić fakturę zbiorczą?

Jedna faktura, dokumentująca wszystkie transakcje z danym kontrahentem, to wygodne rozwiązanie, szczególnie dla małych przedsiębiorstw. O czym należy pamiętać wystawiając w swojej firmie fakturę zbiorczą?

Składki na ZUS w kosztach uzyskania przychodu

Podatnicy mogą zaliczyć składki ZUS do kosztów podatkowych, co do zasady dopiero, gdy zostaną uiszczone. Jeżeli firma nieterminowo reguluje zobowiązania wobec ZUS to składki ubezpieczeniowe będzie mogła ująć w kosztach uzyskania przychodu dopiero w miesiącu, w którym dokonano ich faktycznej zapłaty.

Zwolnienie podmiotowe z VAT – można wystawiać fakturę lub rachunek

Podatnik zwolniony z podatku VAT może od 2013 roku dokumentować dokonaną sprzedaż za pomocą faktur. Warto jednak pamiętać o szczególnych zasadach wystawiania ich.

Wydanie bonów towarowych nie podlega VAT

Wątpliwości podatników budzi kwestia opodatkowania podatkiem VAT wydania bonów towarowych (np. pracownikom, klientom, czy kontrahentom). Jednak zdaniem organów podatkowych czynność ta nie wywołuje skutków w VAT. Takiego wydania nie należy dokumentować fakturą VAT, lecz notą obciążeniową. Bony trzeba traktować, jak formę odpłatności za towar lub usługę.

Wydatki na organizację spotkań promocyjnych mogą być kosztem

W trakcie targów spółka organizuje wraz z prezentacją produktów poczęstunek dla osób chcących się zapoznać z ich ofertą. Czy wydatki poniesione na ten poczęstunek można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ?

Wydatki na posiedzenia rady nadzorczej - nie zawsze są kosztami podatkowymi

Do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Jednak wydatki na obsługę (np. posiedzeń – ale już nie z udziałem kontrahentów) tych organów można zaliczyć do kosztów danej osoby prawnej (np. spółki).

Abonament na usługi doradcze – czy jest kosztem uzyskania przychodów

Firmy doradcze mogą oferować swoje usługi w ramach abonamentów pakietowych. Wykupienie takiego abonamentu uprawnia klienta do skorzystania z usług profesjonalnego doradcy w zakresie i w czasie objętym abonamentem. Wydatki na wspomniany powyżej abonament mogą być badane pod kątem racjonalności gospodarczej, ale – co do zasady – nie ma żadnych przeciwwskazań, by zaliczać je do kosztów uzyskania przychodów.

Kiedy kara umowna z tytułu rozwiązania umowy jest kosztem

Ponoszone przez spółkę w związku z rozwiązywaniem umów najmu, koszty kar umownych i odszkodowań mogą stanowić podatkowe koszty uzyskania przychodów spółki, jeżeli poniesienie tych wydatków było racjonalne i ekonomicznie uzasadnione, tj. miało na celu zminimalizowanie strat. Działania podejmowane przez podatników w celu zmniejszenia strat i eliminowania nieopłacalnych przedsięwzięć stanowią działania zmierzające do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Kiedy poleasingowy samochód można sprzedać bez VAT

Po zakończeniu leasingu podatnicy często sprzedają samochód wykupiony od firmy leasingowej. Jeżeli sprzedaż takiego samochodu nastąpi po 6 miesiącach od jego wykupu, to taka transakcja jest zwolniona z VAT, jako sprzedaż towaru używanego.

Wynagrodzenie dla swojego niepełnoletniego dziecka nie jest kosztem podatkowym

Przedsiębiorcy zatrudniają czasem w swoich firmach własne dzieci. Z przepisów podatkowych wynika jednak, że nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzeń wypłaconych swoim niepełnoletnim dzieciom.

Czy wystawienie faktury wewnętrznej uchyla obowiązek wystawienia faktury podatkowej?

Od 1 stycznia 2013 r. znikły z polskiego systemu prawa faktury: VAT, VAT- MP, VAT-marża, a nawet faktura wewnętrzna. W tym ostatnim przypadku podatnicy mogą je wystawiać z tytułu niektórych czynności, ale tylko do końca tego roku: od 2014 r. znika ona na zawsze.

Darowizna na leczenie żony pracownika – skutki podatkowe

Kwestią kluczową jest ustalenie podstawy prawnej opodatkowania darowizny przekazywanej na rzecz pracownika. Zasadniczo możliwe jest opodatkowanie otrzymywanych kwot podatkiem od spadków i darowizn lub podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Podatek od nieruchomości – najpóźniej 15 marca zapłać pierwszą ratę

15 marca mija termin zapłaty pierwszej raty podatku od nieruchomości przez osoby fizyczne. Przedsiębiorca, który prowadzi działalność w budynku o powierzchni 200 m. kw. stojącym na 200-metrowej działce zapłaci 4740 zł podatku. Gdyby tę samą nieruchomość wykorzystywał tylko na cele mieszkalne zapłaciłby tylko 236 zł podatku (ponad 20 razy mniej !).

Koszty używania samochodu zastępczego - ewidencja przebiegu pojazdu

W sytuacji uszkodzeń pojazdów będących własnością pracodawcy korzystają oni niekiedy z samochodów zastępczych otrzymanych od ubezpieczyciela na podstawie np. OC sprawcy bądź własnego AC. Jakie rodzi to konsekwencje po stronie korzystającego z takiego samochodu służbowego? Czy koszty poniesione na eksploatację samochodu zastępczego są dla podatnika kosztem uzyskania przychodu?

Czy utracone wadium może być kosztem podatkowym

Sądy i organy podatkowe w wyrokach i interpretacjach odmawiają podatnikom prawa zaliczania do kosztów uzyskania przychodu kwot wpłaconych jako wadium w przetargach. Dotyczy to także sytuacji utracenia (braku zwrotu) wadium.

Nowe terminy wystawiania faktur od 2013 roku

1 stycznia 2013 r. zmianie uległy przepisy dotyczące zasad wystawiania faktur. Wprowadzone zmiany dotyczą głównie wyglądu faktury. Warto jednak zauważyć, że ustawodawca przewidział trzy nowe regulacje odnoszące się do terminów wystawiania faktur.

Koszty reprezentacji - najnowsze orzecznictwo

Ustawy o podatkach dochodowych (zarówno ustawa o PIT, jak i ustawa o CIT), wyłączają z pojęcia kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Z przepisów nie dowiemy się niestety, co należy rozumieć pod pojęciem „reprezentacji”, odpowiedzi szukać więc należy w interpretacjach i orzecznictwie. Niestety aktualne orzecznictwo w tym zakresie może powodować szereg wątpliwości.

Regulamin wystawiania faktur - czy jest konieczny

Nowe, obowiązujące od 2013 roku przepisy dot. VAT pozwalają na interpretację, że podatnicy powinni określić zasady i wdrożyć regulamin, na podstawie których wystawia faktury. Okazuje się, że nie jest to obowiązkowe.

Błędy na fakturze - termin płatności i wyrażona słownie kwota należności

Co zrobić w sytuacji, gdy moja faktura sprzedażowa ma nieprawidłowo określony termin płatności? Handlowiec wystawił fakturę z terminem płatności 14 dni, natomiast pieniądze od klienta już dotarły i faktura powinna mieć adnotację „zapłacona”. Czy trzeba korygować taką pomyłkę?

Korekta kosztów podatkowych - nowe zasady w 2013 r.

Jedną z istotnych zmian w ustawach o podatkach dochodowych jest rozwiązanie polegające na obowiązku dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku nieuregulowania kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności ustalonego przez strony, a gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni – w przypadku nieuregulowania jej w ciągu 90 dni od dnia zaliczenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu do kosztów uzyskania przychodów.

Fakturowanie 2013 – odpowiedzi Ministerstwa Finansów

Eksperci Ministerstwa Finansów udzielili odpowiedzi na najczęściej pojawiające się w 2013 roku pytania dotyczące faktur i fakturowania.

50% koszty uzyskania przychodów dla twórców – zmiany w PIT od 2013 r.

Z dniem 1 stycznia 2013 r. weszły w życie zmiany wprowadzone ustawą z 24 października 2012 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 1278). Dotyczą one preferencji podatkowych, w tym m.in. uprawnienia do korzystania z 50% kosztów uzyskania przychodów przez twórców.

Odliczanie VAT przy WNT po 1 kwietnia 2013 r.

Od 1 kwietnia 2013 r. zmienione zostaną zasady odliczania lub zwrotu VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Podatek naliczony w deklaracjach VAT składanych w 2013 roku

Faktem jest, że większość podatników nawet nie zauważyło „reformy fakturowej” obowiązującej od dnia 1 stycznia 2013 r. i w dalszym ciągu wystawia faktury VAT z tytułu czynności, które wykonano już po tej dacie.

Data wykonania usługi na fakturze VAT w 2013 roku

Co należy rozumieć przez pojęcie „data wykonania usługi”, którą trzeba teraz zamieszczać na fakturze? Jaka jest to zmiana w stosunku do podawanej do tej pory daty sprzedaży?

Kiedy odliczyć VAT z duplikatu faktury i czy musi być on podpisany przez wystawcę

Otrzymaliśmy duplikat faktury VAT wystawiony 4 lutego 2013 r. Dotyczy dostawy towarów z 18 grudnia 2012 r. Kiedy możemyodliczyć VAT z tej faktury? Czy duplikat powinien zostać podpisany przez jego wystawcę?

Niezapłacone faktury a obowiązek dokonywania korekty

Z początkiem 2013 r. weszły w życie regulacje, które mogą stanowić swoiste wybawienie dla przedsiębiorców, zmagających się z problemem nieterminowo regulowanych faktur. Niezapłacone faktury oznaczają bowiem obowiązek dokonywania korekty kosztów.

Poczęstunek dla kontrahenta – koszt podatkowy, czy reprezentacja?

Organy podatkowe z reguły nie pozwalają podatnikom zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatków na poczęstunek (posiłki) dla kontrahentów podczas spotkań biznesowych. W najbliższych miesiącach spodziewana jest uchwała NSA w tym zakresie.

Darowizna składnika majątku wykorzystywanego krócej niż rok

Podatnik, który przekazał w drodze darowizny rzeczowy składnik majątku firmy, powinien dokonać korekty kosztów jego nabycia cofając się do miesiąca zaksięgowania kosztu. Nie istnieje możliwość proporcjonalnego rozliczenia kosztu. Nie można też rozliczyć wydatku na nabycie takiego składnika poprzez odpisy amortyzacyjne, jeżeli nie spełnia on definicji środka trwałego z uwagi na przewidywany okres użytkowania krótszy niż rok.

W 2013 r. łatwiej wysyłać faktury drogą elektroniczną

Od początku 2013 r. zmieniły się przepisy dotyczące sposobu wystawiania faktur. Większość zmian to uproszczenia, polegające na likwidacji niektórych obowiązków i zmniejszeniu kłopotliwych formalności. Do ułatwień należy zaliczyć również nowe przepisy dotyczące faktur elektronicznych, którymi obrót jest obecnie łatwiejszy.

Coraz więcej fikcyjnych faktur

Urzędy kontroli skarbowej w 2012 r. wykryły rekordową liczbę fikcyjnych faktur. Chodzi o prawie 152 tysięcy dokumentów. To o 27 procent więcej niż w 2011 roku.

Zgoda na e-faktury w dowolnej formie

Wystawienie i przesłanie klientowi e-faktury jest możliwe jeżeli odbiorca wyrazi wcześniej zgodę na otrzymywanie faktur w tej formie. Od 2013 roku przepisy nie określają zasad ani form wyrażenia takiej zgody.

Pracodawca ma koszty podatkowe w miesiącu wypłaty wynagrodzeń

Pracodawcom zdarzają się mniejsze lub większe opóźnienia w wypłacaniu wynagrodzeń swoim pracownikom. Firmy muszą pamiętać, że koszty uzyskania przychodu z tytułu świadczeń pracowniczych mogą uwzględnić nie wcześniej, niż w miesiącu faktycznej wypłaty tych świadczeń (wynagrodzeń).

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia

Działalność gospodarcza często wiąże się z koniecznością wykupienia ubezpieczenia - majątkowego, OC samochodu czy sprzętu elektronicznego. Jak rozliczać koszty związane z ubezpieczeniem?

Nazwa nabywcy oraz sprzedawcy na fakturze od 2013 roku

Od 1 stycznia 2013 r. na fakturach sprzedaży sprzedawca ma obowiązek podawać nazwę (swoją oraz kontrahenta), którą posługuje się (sprzedawca oraz kontrahent) oficjalnie w różnego typu drukach rejestracyjnych (KRS, NIP-1/NIP-2). Jednocześnie dopuszczalne jest stosowanie oznaczenia sp. z o.o./S.A. (oraz pozostałych oznaczeń związanych z np. spółką jawną, partnerską itp.).

Wydatki na remont drogi publicznej to koszt dla podatnika CIT

Wydatki poniesione przez spółkę na remont drogi publicznej (dojazd do siedziby spółki) stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodu, potrącalne w dacie ich poniesienia. Nie jest bowiem możliwe powiązanie ich z konkretnym przychodem ale służą one zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodów.

Odliczenie VAT naliczonego z faktury wystawionej z błędem

Czynny podatnik VAT rozpoczął w 2012 r. budowę budynku mieszkalno-usługowego. W budynku tym część mieszkalna stanowi ponad 50% całkowitej powierzchni użytkowej budynku. Resztę powierzchni zajmuje część usługowa. Wykonawca budynku wystawił za usługę wykonania stanu surowego fakturę VAT, w której do całej należności zastosował 23% stawkę VAT. Naszym zdaniem wykonawca błędnie wystawił fakturę, ponieważ do usług dotyczących części mieszkalnej powinien zastosować stawkę 8%. Wykonawca nie chce jednak wystawić korekty do faktury. Czy podatnik może odliczyć VAT naliczony z tak wystawionej faktury?

VAT 2013. Zmiany VAT dotyczące fakturowania

Z początkiem 2013 r. weszło w życie szereg istotnych zmian w zakresie wystawiania faktur VAT i rozliczania podatku VAT. Co o zmianach w fakturowaniu powinni wiedzieć przedsiębiorcy?

Bez AC nie wrzucisz w koszty naprawy samochodu

Koszty naprawy uszkodzonego w wypadku drogowym samochodu mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Dotyczy to jednak wyłącznie sytuacji, gdy przedsiębiorca ma wykupioną dobrowolną polisę ubezpieczeniową autocasco (AC).

OC przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodu

Zakup polisy ubezpieczenia OC przez przedsiębiorcę na wypadek szkód wyrządzonych w związku z prowadzoną przez niego działalnością są kwalifikowane jako koszty podatkowe. Nie dotyczy to jednak ubezpieczenia OC zakupionego dla członków zarządu spółki.

Remont i ulepszenie w kosztach uzyskania przychodu

Zarówno remont, jak i ulepszenie środka trwałego można, co do zasady, zaliczyć do kosztów podatkowych. Koszty remontu środka trwałego zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w całości w chwili ich poniesienia. Natomiast wydatki na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość i dlatego trzeba je rozliczać w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne.

REKLAMA