REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura VAT, Urząd skarbowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zmiany w fakturach korygujących w ramach pakietu Slim VAT

Faktury korygujące - zmiany. Kilka miesięcy po wprowadzeniu w życie tzw. pakietu Slim VAT 1 (1 stycznia 2021 r.; drugi pakiet jest już też opublikowany) Ministerstwo Finansów wydało oficjalne objaśnienia podatkowe do pierwszego pakietu. Poniżej przedstawiamy najciekawsze wnioski z nich płynące dotyczące faktur korygujących.

Usługa turystyczna opłacona bonem turystycznym a VAT

Bon turystyczny a VAT. Wykonanie usługi turystycznej w zamian za bon turystyczny podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach określonych w ustawie o VAT właściwych dla świadczonych usług. Świadczenie usługi turystycznej w całości lub w części opłaconej bonem turystycznym dokumentowane jest paragonem lub fakturą VAT na zasadach ogólnych. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie redakcji portalu infor.pl udzieliło wyjaśnień odnośnie opodatkowania VAT usług turystycznych, za które zapłata została uiszczona bonem turystycznym.

E-faktury od 2022 r. Pilotaż od października 2021 r.

E-faktury są już na kolejnym etapie procesu legislacyjnego. Ustawodawca chce wspólnie z biznesem testować nowe rozwiązanie już od października 2021 r., tak aby jak najwięcej firm korzystało w pełni z e-faktury w 2022 r. Korzystanie z e-faktury stanie się obligatoryjne od 2023 r.

Kary umowne w budownictwie - rozliczanie VAT

Kary umowne w budownictwie - rozliczanie VAT. Realizacja projektów budowlanych nie zawsze przebiega zgodnie z złożeniami. Wpływ na to ma wiele czynników, z którymi muszą mierzyć się zarówno wykonawcy, jak i inwestorzy. Rosnące ceny materiałów budowlanych lub ograniczony dostęp do nich, brak wykwalifikowanej kadry, opóźnienia podwykonawców czy też błędy w dokumentacji, to chleb powszedni przy realizacji kontraktów budowlanych. Jak ograniczyć zatem ryzyko prawno-podatkowe przy kontraktach budowlanych?

REKLAMA

Anulowanie faktury – zasady, przesłanki, praktyka organów podatkowych

Anulowanie faktury. Faktura jako dokument wskazujący podatek naliczony jak i uprawniający do odliczenia podatku naliczonego stanowi fundament podatku od towarów i usług. Z tego powodu, powinno się unikać jakichkolwiek błędów przy jej sporządzaniu. Jednak, przy zachowaniu nawet największej staranności można popełnić pomyłkę. Z tego powodu warto wiedzieć, co zrobić z błędne sporządzoną fakturą, kiedy należy dokonać korekty, a kiedy i w jaki sposób podatnik będzie mógł ją anulować.

Wystawianie faktur do paragonów

Wystawianie faktur do paragonów. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: „ustawa o VAT”) podatnik dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest zobowiązany prowadzić ewidencję tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ponadto podatnik ten musi także wystawić i wydać klientowi paragon fiskalny lub fakturę w postaci papierowej lub elektronicznej.

Wystawienie faktury osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej a rejestracja transakcji na kasie fiskalnej

Wystawienie faktury a kasa fiskalna. Przepis art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) określa generalną zasadę, w myśl której sprzedaż dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (w uproszczeniu: konsumentów), obligatoryjnie wymaga zaewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Pod pewnymi warunkami przedsiębiorcy mogą jednak skorzystać ze zwolnienia z obowiązku dokumentowania transakcji za pomocą paragonów fiskalnych. Czy w przypadku wystawienia faktury na rzecz konsumenta podatnik zwolniony jest z obowiązku zarejestrowania transakcji przy pomocy kasy fiskalnej?

Rozszerzone uprawnienia KAS w zakresie ochrony dóbr kultury

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) z nowymi uprawnieniami w zakresie ochrony dóbr kultury. Nowelizacja, podpisana przez prezydenta 20 maja 2021 r., rozszerza kompetencje naczelników urzędów celno-skarbowych w zakresie rozpoznawania, wykrywania i zwalczania nielegalnego przywozu dóbr kultury spoza Unii Europejskiej.

REKLAMA

Faktura korygująca a zakończenie działalności gospodarczej

Faktura korygująca a zakończenie działalności gospodarczej. Zasady wystawiania faktur korygujących między czynnymi podatnikami VAT nie budzą większych wątpliwości. Kwestia ta staje się jednak bardziej skomplikowana, jeżeli jedna ze stron transakcji zlikwidowała już działalność gospodarczą. Gdy to sprzedawca, który zlikwidował działalność, ma wystawić korektę, zdaniem organów nie ma takiego prawa. Zajmują one takie stanowisko mimo korzystnych orzeczeń.

Wniosek o sprostowanie decyzji podatkowej - wzór, treść, termin, przepisy

Wniosek o sprostowanie decyzji podatkowej. Ustawodawca przewidział, że nawet w oficjalnych dokumentach i decyzjach mogą pojawić się błędy. Instytucją, która ma pomagać podatnikom w takich trudnych sytuacjach, jest możliwość sprostowania decyzji podatkowej. Jak złożyć wniosek o sprostowanie decyzji podatkowej? Na jakich podstawach prawnych oprzeć wniosek? Jaki termin obowiązuje podatników oraz na jakie warunki należy zwrócić uwagę?

Podatnicy umawiają online wizyty w urzędach skarbowych

Umówienie wizyty w urzędzie skarbowym. W listopadzie 2021 roku uruchomiona została usługa Krajowej Administracji Skarbowej umawiania online wizyt w urzędzie skarbowym. Do tej pory w ten sposób umówiono już ok. 2 mln 560 tys. wizyt podatników w urzędach skarbowych. Dziennie umawianych jest blisko 21 tys. spotkań, a średni czas obsługi podatnika wynosi 13 minut. Szybko przybywa wizyt umawianych internetowo, a najczęstszym powodem przyjścia do urzędu są sprawy związane z podatkami majątkowymi i uzyskaniem zaświadczeń.

E-faktury - od kiedy, czy będą obowiązkowe?

E-faktury (faktury ustandaryzowane) mają wejść w życie 1 października 2021 r. Jaki jest cel wdrożenia e-faktur? Jak będzie działał system? Czy e-faktury będą obowiązkowe?

Elektroniczne tytuły wykonawcze od 1 lipca 2021 r.

Elektroniczne tytuły wykonawcze do urzędu skarbowego. Od 1 lipca 2021 r. wierzyciele wyślą tytuły wykonawcze do urzędu skarbowego drogą elektroniczną.

PESEL dla cudzoziemców do celów podatkowych

PESEL dla cudzoziemca. W związku z nowymi przepisami, które obowiązują od 1 maja 2021 r., cudzoziemcy mogą ubiegać się o nadanie numeru PESEL dla celów podatkowych.

Jak rozliczyć faktury korygujące in minus po stronie sprzedawcy?

Faktury korygujące in minus - jak rozliczyć. Ustawa z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2419, dalej jako: ustawa zmieniająca) wprowadziła pakiet rozwiązań tzw. SLIM VAT, który od początku bieżącego roku określa zasady rozliczania faktur korygujących in minus.

Paragon a faktura VAT

Paragon a faktura VAT. W przypadku transakcji między podatnikami VAT, zasadą ogólną jest dokumentowanie ich za pomocą faktur. Wyjątkiem jest wystawienie paragonu, który został uznany za fakturę uproszczoną. Kiedy sprzedawca ma prawo go wystawić? W jakich sytuacjach i jak będzie wyglądać faktura korygująca?

Niedopłaty PIT - kiedy i jak zapłacić?

Niedopłaty PIT. Podatnik rozliczający PIT, w przypadku niedopłaty podatku, różnicę powinien zwrócić fiskusowi, nawet jeżeli kwota jest niewielka. Kiedy niedopłata PIT? Jak zapłacić niedopłatę PIT?

Faktury ustrukturyzowane jako rodzaj faktur elektronicznych

Rządowe Centrum Legislacji udostępniło kolejny projekt nowelizacji ustawy o VAT, w którym dopuszcza się stosowanie faktur ustrukturyzowanych jako dopuszczaną formę dokumentowania transakcji. W nowych przepisach będzie ona występowała jako forma faktury elektronicznej, a zasady jej stosowania będą określać ogólne regulacje dotyczące faktur elektronicznych, z wyjątkiem przepisów szczególnych wprowadzanych tą nowelizacją. Data wejścia w życie nowych regulacji to 1.10.2021 r.

Samofakturowanie – co warto wiedzieć?

Samofakturowanie to jedna z możliwości dokumentowania sprzedaży towarów i usług. Na czym polega i kto może stosować? Jak wystawiać korektę i duplikat faktury w procesie samofakturowania? Jak numerować faktury? Jak uwzględniać w JPK_VAT?

Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych w czasie pandemii - jak uzyskać?

Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych. Wnioski o rozłożenie na raty podatku, odroczenie terminu jego zapłaty i umorzenie zaległości podatkowych (zbiorczo nazywane ulgami w spłacie zobowiązań podatkowych) są rozpatrywane przez naczelników urzędów skarbowych. Ministerstwo Finansów poinformowało, że od początku epidemii COVID-19, wydano już ponad 76,2 tys. decyzji o przyznaniu ulg na łączną kwotę ok. 6,7 mld zł. Wnioski uzasadnione sytuacją związaną z COVID-19 rozpatrywane są w pierwszej kolejności.

Wizyta w urzędzie skarbowym tylko po wcześniejszej rezerwacji

Ministerstwo Finansów apeluje do podatników: Jeśli musisz przyjść do urzędu skarbowego, umów wcześniej wizytę na podatki.gov.pl. Wiele spraw z urzędem skarbowym możesz załatwić online, m.in. przez serwis e-Urząd Skarbowy. Złóż PIT elektronicznie, dzięki czemu szybko otrzymasz zwrot podatku.

Czy podatnik nie może anulować dokumentu, który nazwał pod wpływem błędu „fakturą” podczas kontroli, czy to zakaz urojony?

Anulowanie dokumentu błędnie nazwanego fakturą. Problem, o którym mowa w tytule powstał w związku z niedawnym wyrokiem TSUE (z 18 marca 2021 r. - sygn. C 48/20), w którym stwierdza się, że jakoby prawo wspólnotowe sprzeciwia się przepisom podatkowym, które uniemożliwią skorygowanie w czasie kontroli faktur wystawionych w dobrej wierze pod wpływem błędu.

Odwołanie od decyzji podatkowej – wzór, treść, podstawa prawna

Odwołanie od decyzji podatkowej. Jedną z kluczowych zasad postępowania administracyjnego jest zasada dwuinstancyjności, wyrażona wprost w art. 15 k.p.a., gdzie ustawodawca stwierdził, że postępowanie administracyjne jest dwuinstancyjne, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Przechodząc na grunt przepisów stricte podatkowych, w art. 220 Ordynacji podatkowej ustawodawca potwierdził, że od decyzji organu podatkowego (decyzja pierwszej instancji) służy odwołanie. Istota tego rozwiązania polega na możliwości skorzystania z dwukrotnego rozpatrzenia tej samej sprawy i wydania rozstrzygnięcia przez dwa różne organy. Wiedząc o tym uprawnieniu strona, która nie zgadza się z treścią wydanej wobec niej decyzji podatkowej, może więc wnieść odwołanie. Jak prawidłowo przygotować taki dokument? Na co zwrócić uwagę? Gdzie szukać informacji oraz wskazówek?

Co można załatwić przez e-Urząd Skarbowy?

e-Urząd Skarbowy to nowy serwis, który został uruchomiony 1 lutego 2021 r. Za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego podatnik może załatwić wiele spraw podatkowych przez internet.

Kontrola podatkowa - większe kompetencje naczelników urzędów skarbowych

Kontrola podatkowa. Ministerstwo Finansów pracuje nad poszerzeniem zasięgu terytorialnego działania naczelników urzędów skarbowych w zakresie przeprowadzania czynności sprawdzających i kontroli. Zmiany te zawarte są w projekcie rozporządzenia, którego celem jest rozszerzenie kompetencji naczelników urzędów skarbowych do dokonywania kontroli podatkowych oraz czynności sprawdzających na teren całego województwa, w którym znajduje się siedziba danego naczelnika urzędu skarbowego, niezależnie od terytorium ich działania.

Wystawianie faktur VAT - zmiany

Wystawianie faktur VAT. Od 1 października 2021 r. [AKTUALIZACJA: Od 1 stycznia 2022 r.] podatnicy będą mogli nadal wystawiać papierowe oraz elektroniczne faktury - w dowolnym formacie lub ustrukturyzowanym. Faktury wystawiane w ustrukturyzowanym formacie będą trafiały do Krajowego Systemu e-Faktur (tzw. KSeF). Korzystanie z niego do końca 2022 r. będzie dobrowolne.

Mniej kontroli podatkowych podczas COVID-19

Kontrole podatkowe. Izby administracji skarbowej w ubiegłym roku wszczęły o 25% mniej kontroli podatkowych w porównaniu z 2019 rokiem. Spadki odnotowano we wszystkich województwach. Natomiast najwięcej takich działań rozpoczęła IAS w Warszawie, a najmniej – IAS w Opolu. Ostatnio nieprawidłowości zostały stwierdzone w przeszło 13 tys. przypadków. W minionym roku ustalenia kontroli przekroczyły 3,89 mld zł. Niemal połowa tej kwoty to efekt działań wspomnianej już IAS w Warszawie.

Jak przechowywać faktury?

Przechowywanie faktur VAT jest kluczowym elementem firmowej dokumentacji w kontekście prawa do odliczania VAT. Jak prawidłowo przechowywać faktury w firmie? W jaki sposób przechowywać faktury elektroniczne? Jak długo przechowywać faktury? Jak zapewnić autentyczność pochodzenia, integralność i czytelność faktur?

Korekta faktury uproszczonej

Jak skorygować fakturę uproszczoną? Przy wystawianiu paragonów do 450 zł będących fakturami uproszczonymi dochodzi do pomyłek przy podawaniu przez klienta numeru NIP. Co może zrobić sprzedawca, gdy klient zgłasza się z paragonem fiskalnym będącym fakturą uproszczoną, żądając skorygowania otrzymanego dokumentu poprzez zmianę błędnie podanego NIP na NIP prawidłowy?

Anulowanie faktury zwróconej przez odbiorcę

Anulowanie faktury. W praktyce gospodarczej nierzadko zdarzają się sytuacje, w których po wystawieniu faktury przez podatnika i przekazaniu jej odbiorcy, odbiorca fakturę odrzuca i zwraca wystawcy. Podatnicy w takiej sytuacji mają wątpliwości, jak z taką zwróconą fakturą postąpić. Czy taka faktura może zostać anulowana?

Likwidacja obsługi kasowej w urzędach skarbowych

Obsługa kasowa podatników. Izba Administracji Skarbowej w Katowicach poinformowała, że Śląska Krajowa Administracja Skarbowa zrezygnowała całkowicie z obsługi kasowej w siedzibach urzędów skarbowych. Podatnicy w województwie śląskim nie zapłacą już podatku, ani też nie otrzymają zwrotu nadpłaty w okienku w urzędzie skarbowym. Zmiana jest efektem coraz mniejszego zainteresowania płatnościami w siedzibach urzędów. Natomiast obsługa kasowa urzędów skarbowych na Śląsku została przeniesiona do zewnętrznych placówek pocztowych, bankowych, czy innych instytucji płatniczych. Publikujemy tabelę z wykazem zewnętrznych punktów obsługi kasowej podatników.

E-faktury od października 2021 r.

E-faktury. Ministerstwo Finansów liczy, że przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z e-faktury już w październiku 2021 roku - poinformował podczas wideokonferencji wiceminister finansów Jan Sarnowski.

Faktura VAT przy płatności w ratach - jak wystawić?

Faktura VAT przy płatności w ratach. Dostawa licencji miała miejsce w dniu podpisaniu protokołu odbioru, tj. 31 grudnia 2020 r. Natomiast płatność rozłożono na dwie raty: pierwszą płatną w dniu sprzedaży, czyli 31 grudnia 2020 r., na 50% wartości licencji, oraz drugą na pozostałe 50% wartości licencji, płatną w terminie do 30 czerwca 2021 r. Jak w tej sytuacji prawidłowo wystawić fakturę VAT?

Nadpłata podatku PIT - zmiany 2021

Nadpłata podatku PIT w 2021 r. nie zostanie rozliczona przez ZUS. Jakie zmiany wchodzą w życie? Co zrobić, aby zwrócono nadpłacony podatek? Do kiedy trwa wysyłka PITów? Co z niedopłatą podatku? Gdzie udostępnia się PITy wszystkich podatników? Dla kogo jest PIT-11A i PIT-11?

Obowiązek podatkowy w VAT - zasady szczególne

Obowiązek podatkowy w VAT. Zasadą ogólną w podatku od towarów i usług jest to, że obowiązek podatkowy powstaje w dacie dostawy towarów lub wykonania usługi. Przepisy o podatku od towarów i usług przewidują wyjątki od zasady ogólnej, wskazując szczególne zasady powstawania obowiązku podatkowego. Moment powstania obowiązku podatkowego jest jednym z elementów konstrukcyjnych ustawy o VAT i jest to element niezbędny do prawidłowego rozliczenia podatku za dany okres. Sytuację komplikuje dodatkowo szereg wyjątków od zasady ogólnej, a w wielu wypadkach może być przyczyną sporów z fiskusem.

Nota korygująca poza systemem e-Faktur

Nota korygująca nie będzie mogła być wystawiana w postaci ustrukturyzowanej do faktur ustrukturyzowanych w ramach Krajowego Systemu e-Faktur. Podatnik będą natomiast mieli możliwość wystawiać faktury korygujące według zasad dotychczas obowiązujących, jak i faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej.

System e-Faktury - zwrot VAT w terminie 40 dni

e-Faktury a zwrot VAT. Po wprowadzeniu Krajowego Systemu e-Faktur zwrot VAT będzie możliwy już w terminie 40 dni. System ma wystartować od 1 października 2021 r.

E-faktury od 1 października 2021 r.- projekt nowelizacji ustawy o VAT i struktury logicznej

E-faktury - projekt. Ministerstwo Finansów rozpoczęło 5 lutego 2021 r. konsultacje publiczne projektu nowelizacji ustawy o VAT wprowadzającego e-fakturę ustrukturyzowaną, tj. fakturę elektroniczną wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur. Będzie to ustandaryzowana forma dokumentu, przejrzysta i czytelna dla wszystkich użytkowników. W pierwszej fazie wdrażania ustrukturyzowanej e-faktury, polscy przedsiębiorcy będą z niej korzystać dobrowolnie. Podatnicy wybierający ustrukturyzowaną e-fakturę, otrzymają zwrot VAT o 1/3 szybciej – termin zwrotu skróci się dla nich o 20 dni, z 60 na 40. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 października 2021 r. Również 5 lutego 2021 r. Ministerstwo Finansów rozpoczęło konsultacje podatkowe dotyczące struktury logicznej (schemy) ustrukturyzowanej e-Faktury.

Przyjazny urząd skarbowy a ujawnienie informacji

Przyjazny urząd skarbowy a ujawnienie informacji. Coraz częściej wszelkie podejmowane względem obywateli działania organy państwa tłumaczą koniecznością zwiększenia ich bezpieczeństwa w czasie pandemii COVID-19. Ostatnio urzędnicy skarbówki zaczęli intensywnie dzwonić do podatników pod pretekstem szybszego i właśnie bezpieczniejszego załatwienia sprawy. Podatnicy powinni jednak podczas takich rozmów bardzo uważać.

e-Urząd Skarbowy od 1 lutego 2021 r.

e-Urząd Skarbowy. Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) uruchomiają internetowy e-Urząd Skarbowy (e-US) na podatki.gov.pl. W jednym miejscu będzie można szybko i wygodnie załatwić sprawy podatkowe, bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym, na poczcie czy w banku. Pierwszy pakiet e-usług jest dostępny od 1 lutego 2021 r. Kolejne funkcjonalności serwisu e-Urząd Skarbowy będą dodawane sukcesywnie do września 2022 r. Czym jest e-Urząd Skarbowy? Jakie usługi i funkcjonalności e-Urzędu Skarbowego działają od 1 lutego 2021 r.? Jak zalogować się do e-Urzędu Skarbowego?

Podwyższenie maksymalnej wysokości mandatów karnych skarbowych

Mandaty karne skarbowe. Ustawodawca chce podwyższenia maksymalnej wysokości mandatów karnych skarbowych, z dotychczasowej podwójnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, do pięciokrotności minimalnego wynagrodzenia. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz kategorycznie sprzeciwia się zmianom.

Faktury korygujące u sprzedawcy a VAT – zmiany od 2021 roku

Faktury korygujące wystawia się w celu doprowadzenia dokumentacji księgowej do stanu odpowiadającego rzeczywistemu przebiegowi zdarzeń gospodarczych, przy czym w zależności od okoliczności, ich wystawienie wiąże się albo ze zwiększeniem, albo ze zmniejszeniem podstawy opodatkowania VAT i kwoty podatku naliczonego. Kwestią budzącą wątpliwość pozostaje moment rozliczenia korekt. W niniejszym artykule omówione zostaną zmiany, jakie w tym zakresie przyniosła ostatnia nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), która weszła w życie 1 stycznia 2021 r.

Twój e-PIT 2021 od 15 lutego

Twój e-PIT 2021 od 15 lutego. 15 lutego 2021 r. Krajowa Administracja Skarbowa udostępni w usłudze Twój e-PIT zeznania podatkowe większości podatników. W urzędach skarbowych pojawiają się już jednak pierwsi podatnicy, którzy chcą skonsultować swoje tegoroczne rozliczenia. Ministerstwo Finansów i KAS przypominają, że nie trzeba umawiać wizyty w urzędzie, aby zostawić dokument w urnie (bez potwierdzenia odbioru) lub otrzymać potwierdzenie na swojej kopii w punkcie podawczym. Jeżeli natomiast podatnik chce uzyskać informację na temat ulg z których planuje skorzystać – to może umów wizytę w urzędzie skarbowym na podatki.gov.pl. Jak umówić wizytę w urzędzie skarbowym na podatki.gov.pl?

Czy można odliczyć VAT na podstawie skanu lub zdjęcia faktury?

Czy skan lub zdjęcie faktury pozwala na odliczenie z niej VAT? Czy powinniśmy posiadać także faktury w formie papierowej, aby podczas ewentualnej kontroli podatkowej nie zarzucono nam, że odliczyliśmy VAT bezpodstawnie?

Właściwość urzędów skarbowych w 2021 roku - co się zmieniło?

1 stycznia 2021 r. zmieniła się właściwość wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. Największych podatników (o rocznym przychodzie/obrocie netto powyżej 50 mln euro) obsługuje teraz jeden urząd skarbowy – I Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie. 19 wyspecjalizowanych urzędów skarbowe koncentruje się obecnie na dużych podmiotach gospodarczych (o rocznym przychodzie/obrocie netto od 3 mln euro do 50 mln euro). Mniejsze podmioty z udziałem kapitału zagranicznego zostały przeniesione do zwykłych urzędów skarbowych. Każdy z podatników, któremu zmienił się urząd skarbowy w wyniku tych zmian, powinien otrzymać w styczniu 2021 r. powiadomienie o zmianie właściwości urzędu skarbowego przesłane przez nowy urząd skarbowy. Co dokładnie uległo zmianie od 1 stycznia 2021 roku w zakresie właściwości tych urzędów? Publikujemy wyjaśnienia i odpowiedzi Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej na szczegółowe pytania podatników.

Pakiet Slim VAT od 1 stycznia 2021 r.

Pakiet Slim VAT, który wprowadza rozwiązania dotyczące uproszczenia rozliczania podatku VAT, został podpisany przez rezydenta. Nowe regulacje, z wyjątkiem niektórych przepisów, wchodzą w życie 1 stycznia 2021 r.

E-faktury - od 2021 r. dobrowolne, od 2023 r. obowiązkowe

E-faktury i KSeF to dwa nowe, planowane przez resort finansów rozwiązania w podatku VAT. Ministerstwo Finansów poinformowało 17 grudnia 2020 r., że projekt ustawy dotyczący e-faktur i centralnej bazy e-faktur - tj. Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) już niebawem trafi do konsultacji publicznych. E-faktury będą stanowić rodzaj faktur elektronicznych, wystawianych i otrzymywanych za pośrednictwem KSeF. Pod koniec 2021 r. e-faktury mają zostać wdrożone w formule dobrowolnej, a następnie od 2023 r. obowiązkowej - poinformował wiceminister finansów Jan Sarnowski.

Faktury elektroniczne ustrukturyzowane w 2021 roku

Faktury elektroniczne ustrukturyzowane będą nowym rodzajem faktur elektronicznych. Będzie to jednolity w skali kraju format faktury elektronicznej. W Ministerstwie Finansów przygotowywana jest nowelizacja ustawy o VAT, która da podatnikom VAT możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych, jako jednej z dopuszczanych form dokumentowania sprzedaży obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych. Faktury elektroniczne ustrukturyzowane będzie można wystawiać i otrzymywać za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, tj. Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Projekt nowelizacji ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w I kwartale 2021 roku. Czym będą faktury elektroniczne ustrukturyzowane? Czym będzie Krajowy System e-Faktur (KSeF)?

Przechowywanie faktur wyłącznie w formie elektronicznej

Coraz więcej podatników VAT decyduje się na wystawianie i przechowywanie faktur jedynie w formie elektronicznej. Wątpliwości budzi jednak możliwość archiwizowania i przechowywania w formie elektronicznej faktur otrzymanych w formie papierowej. Czy faktury papierowe można przechowywać wyłącznie w formie elektronicznej?

Faktury uproszczone bez zmian - trzeba stosować objaśnienia

23 listopada 2020 r. Ministerstwo Finansów poinformowało PAP, że proponowane podczas konsultacji podatkowych zmiany dotyczące faktur uproszczonych nie będą procedowane, a do tych faktur podatnicy powinni stosować zasady przedstawione przez MF w ostatnich objaśnieniach podatkowych.

REKLAMA