REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Jeżeli istnieje konieczność skorygowania większej liczby transakcji z danym kontrahentem sprzedawca może wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą. Nie ma wątpliwości, że taka możliwość istnieje, gdy udzielono rabatu czy opustu, gdyż wynika to wprost z przepisów ustawy o VAT. Inaczej ma się sytuacja, gdy powodem wystawienia zbiorczej faktury korygującej jest inna przyczyna. Organy podatkowe nie zabraniają jednak wystawiania w takich przypadkach zbiorczych faktur, pod warunkiem że zawierają one wszystkie elementy przewidziane dla pojedynczych faktur korygujących.
Wystawienie papierowej faktury na rzecz kontrahenta już niedługo nie będzie możliwe. Obowiązkowy stanie się KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur. Jest to jedna z najistotniejszych zmian podatkowych na przestrzeni ostatnich kilku lat.
KSeF. Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to kolejny etap cyfryzacji urzędów publicznych. W założeniu ma to być ułatwienie nie tylko dla przedsiębiorców, ale i urzędników. Wejście systemu w życie zaplanowane jest na 1 lipca 2024 roku.
Osoba fizyczna prowadzi działalność nierejestrowaną jako miejski przewodnik. Osoba ta nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Czy mimo to na prośbę nabywcy usługi może wystawić fakturę?
REKLAMA
Większość księgowych słyszała już o KSeF; gorzej jest ze znajomością szczegółów działania systemu. Księgowi nie ufają działaniom informacyjnym Ministerstwa Finansów i nisko oceniają jakość tworzonych przez resort przepisów. Wprowadzenie obowiązku korzystania z KSeF planowane jest obecnie na 1 lipca 2024 r.
29 września 2022 roku zapadł przełomowy wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. TSUE zinterpretował przepisy Dyrektywy UE w sprawie VAT odnośnie warunków, jakie muszą być spełnione, aby można było uznać za fakturę - umowę zawartą na piśmie.
Aktualnie obowiązujące przepisy dot. VAT przewidują możliwość wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych. Są to faktury wystawiane przy wykorzystaniu udostępnionego wzoru za pośrednictwem tzw. Krajowego Systemu e-Faktur (dalej KSeF). Wystawianie faktur ustrukturyzowanych jest w 2023 r. nadal dobrowolne. Przepisy określające obowiązek wystawiania takich faktur mają zostać wprowadzone dopiero od 1 lipca 2024 r. Od tego terminu wystawianie większości faktur ustrukturyzowanych będzie obowiązkowe. Dlatego warto poznać nowy system fakturowania i przygotować się do zmian.
Faktura zgodnie z przepisami ustawy o VAT powinna zawierać m.in. „kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę”. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej z 7 lutego 2023 r. odpowiedział na pytanie czy można wdrożyć system, który będzie kolejno numerował różne dokumenty księgowe wystawiane przez podatnika – w tym faktury VAT i inne dokumenty księgowe (np. noty wewnętrzne dokumentujące wydanie towaru).
REKLAMA
Krajowy System e-Faktur (KSeF). Od 1 stycznia 2024 roku wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur poprzez repozytorium Krajowej Administracji Skarbowej. Konsekwencją jego wprowadzenia będzie ściślejsza kontrola państwa nad ściągalnością podatków, ale też cyfryzacja firm, szybsze zwroty VAT-u i jednolity format faktur, co ułatwi ich zagregowanie i analizę w systemie. Na razie jednak wymagać będzie od firm dużych nakładów pracy, czasu i finansów.
Za niecały rok zacznie w Polsce działać Krajowy System e-Faktur (KSeF). Wtedy jedynym obowiązującym formatem dokumentu księgowego staną się tzw. faktury ustrukturyzowane, wystawiane wyłącznie w formie elektronicznej. Planowane zmiany budzą duże zaniepokojenie wśród księgowych.
Spółka zorientowała się, że w lipcu 2022 r. nieprawidłowo zastosowała stawkę 8% zamiast stawki 23% na sprzedany kontrahentowi towar. Cena wynosiła 462,96 zł netto + 37,04 zł VAT (500 zł brutto). Ponieważ cenę umowną traktuje się zasadniczo już jako cenę brutto, spółka porozumiała się z kontrahentem, że udzieli mu obniżki ceny netto produktu, bo zwiększyła się kwota podatku (406,50 zł netto + 93,50 zł VAT = 500 zł brutto). Tym samym zrodził się problem, czy jest to "obniżenie podstawy opodatkowania" (korekta "in minus") czy jednak korekta "in plus"? Kiedy należy rozliczyć fakturę korygującą?
Podstawowym dokumentem uprawniającym do odliczenia podatku VAT jest faktura. Co w przypadku, gdy na fakturze brakuje NIP?
REKLAMA