REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, Małe i średnie firmy

Faktury uproszczonej nie można wymienić na fakturę zwykłą

Podatnik, który wystawił fakturę uproszczoną, a więc na kwotę nieprzekraczającą 450 zł, nie powinien wystawiać kolejnej faktury, standardowej - wyjaśnił po raz kolejny dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Tarcza antykryzysowa 3.0 - Sejm za częścią poprawek Senatu

W dniu 14 maja Sejm poparł część poprawek Senatu do nowelizacji Tarczy antykryzysowej, tzw. Tarczy 3.0. Dotyczyły one m.in. ulgi w składkach na ZUS dla samozatrudnionych. Posłowie nie zgodzili się jednak, by wykreślić z ustawy przepisy dot. prezesa UKE.

Tarcza Finansowa PFR – pomoc dla małych i średnich firm

Polski Fundusz Rozwoju w związku z utworzoną przez rząd Tarczą Antykryzysową opracował program „Tarcza Finansowa PFR”, służący m.in. udzieleniu pomocy finansowej małym i średnim przedsiębiorcom, którzy doświadczyli negatywnych następstw pandemii koronawirusa. Program przewiduje przeznaczenie blisko 50 miliardów złotych dla firm, w celu ochrony rynku pracy i zapewnienia firmom płynności finansowej w okresie pandemii i towarzyszącej temu złej sytuacji gospodarczej. Beneficjentami programu są mikroprzedsiębiorcy, małe i średnie oraz duże przedsiębiorstwa. Niniejszy artykuł przedstawia zasady udzielania pomocy finansowej dla małych i średnich przedsiębiorców.

Nowelizacja Tarczy antykryzysowej, tzw. Tarczy 3.0

Senat opowiedział się za wykreśleniem z nowelizacji Tarczy antykryzysowej, tzw. Tarczy 3.0, przepisów, które - zdaniem senatorów - nie mają nic wspólnego z pomocą związaną z epidemią koronawirusa, np. regulacji dotyczącej wyboru prezesa UKE.

REKLAMA

Dofinansowanie zakupu usług badawczo-rozwojowych - konkurs "Bony na innowacje dla MŚP" 2020

W zaktualizowanym przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej harmonogramie naborów Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, aż w czterech konkursach PARP zwiększono liczbę rund aplikacyjnych. Wnioskodawcy zyskali tym samym więcej czasu na składanie wniosków. Dodatkowo, w związku z dużym zainteresowaniem przedsiębiorców konkursem ogólnym „Bony na innowacje dla MŚP: etap 1 usługowy”, jego budżet został zwiększony do 130 mln zł.

Nota korygująca do faktury split payment

W przypadku gdy istnieje obowiązek zapłaty z tytułu dostawy towarów bądź świadczenia usług przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności (MPP, split payment), to wystawiona faktura dokumentująca te transakcje powinna zawierać zapis „mechanizm podzielonej płatności”. Gdy faktura nie zawiera takiego zapisu, podatnik może sam dokonać poprawy wadliwie wystawionej przez sprzedawcę faktury, wystawiając do niej notę korygującą.

Dofinansowania dla pracowników z Europejskiego Funduszu Społecznego

Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego to dodatkowe, oprócz pieniędzy przewidzianych w ramach tzw. tarczy antykryzysowej, 2,6 miliarda złotych na ochronę miejsc pracy, które przeznaczone są na dofinansowanie pensji i składek pracowników. Z tych środków unijnych mogą skorzystać m.in. mikroprzedsiębiorcy oraz właściciele małych i średnich firm.

Potwierdzenie otrzymania faktury korygującej w formie elektronicznej

Jednym z pierwszych skutków wystąpienia pandemii SARS-COV-2 widocznych u przedsiębiorców była rezygnacja z tradycyjnej formy pracy – przedstawiciele wielu branży z dnia na dzień opuścili biura i przenieśli się na kanapę w salonie, stawiając czoła wyzwaniom w systemie home office. Praca z domu wymusiła na pracodawcach przyspieszoną cyfryzację i informatyzację biznesu, w tym zastąpienie formy papierowej dokumentów, formą elektroniczną. Jednym z dokumentów, obecnym w życiu każdego przedsiębiorcy, jest faktura.

REKLAMA

Kiedy numer paragonu fiskalnego jest też numerem faktury uproszczonej

Paragon fiskalny do kwoty 450 zł brutto (100 euro) zawierający numerem NIP nabywcy, stanowi fakturę uproszczoną. Paragon, który uznany jest za fakturę uproszczoną posiada swój numer i należy przyjąć, że numer paragonu fiskalnego jest numerem tej faktury uproszczonej. Faktura powinna zawierać kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę - numer paragonu fiskalnego taką rolę spełnia.

Strata gotówkowa netto - nowe pojęcie dla potrzeb uzyskania wsparcia z Tarczy Finansowej

Czy już analizowaliście czym jest strata gotówkowa netto? Nowe pojęcie wprowadzone przez Polski Fundusz Rozwoju w ramach Tarczy Finansowej.

Tarcza antykryzysowa 3.0 - zwolnienie ze składek ZUS dla większej grupy przedsiębiorców

Tarcza antykryzysowa 3.0 zawiera rozwiązania dotyczące zwolnienia ze składek ZUS, które powiększają grono przedsiębiorców uprawnionych do zwolnienia. Po spełnieniu określonych przez ustawodawcę warunków, ze zwolnienia będą mogły skorzystać firm zatrudniające do 49 pracowników, jak również osoby korzystające z ulgi na start. Zwolnienie z obowiązku opłacania składek ZUS będzie miało zastosowanie dla dwóch miesięcy, tj. kwietnia i maja.

Unijna pożyczka płynnościowa do 15 mln zł - jak się o nią ubiegać?

Właściciele mikro-, małych i średnich firm mogą się już ubiegać o unijną pożyczkę płynnościową w maksymalnej wysokości 15 mln zł. Pożyczki są nieoprocentowane – przedsiębiorca będzie spłacał tylko raty kapitałowe. Wnioski można składać elektronicznie w instytucjach finansujących, współpracujących z BGK. To kolejne wzmocnienie tarczy antykryzysowej przygotowanej przez rząd Mateusza Morawieckiego.

Kasy fiskalne online - można już wydawać e-paragony nabywcom

Od 25 kwietnia 2020 r. podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kasy fiskalnej online, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny lub fakturę w postaci elektronicznej. A w przypadku gdy rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić e-paragon fiskalny anulowany lub fakturę anulowaną w postaci elektronicznej.

Tarcza antykryzysowa - ruszył Fundusz Gwarancji Płynnościowych (FGP)

Bank Gospodarstwa Krajowego uruchamia Fundusz Gwarancji Płynnościowych (FGP), z którego udzielane będą gwarancje dla średnich i dużych firm odczuwających negatywne skutki pandemii - poinformowała prezes BGK Beata Daszyńska-Muzyczka. Realna pomoc dzięki gwarancjom z FGP sięgnie 100 mld zł.

Pomoc dla firm, które mają kłopoty z terminową opłatą faktur

Jak informuje BGK, nowością jest objęcie gwarancją stanowiącą pomoc de minimis kredytów obrotowych odnawialnych, w tym kredytów odnawialnych w rachunku bieżącym. Dodatkowo, w przypadku kredytu obrotowego odnawialnego wystarczy, jeśli przedsiębiorca będzie zbierał dokumenty potwierdzające wykorzystanie kredytu (np. faktury) i jedynie za ich pomocą dokumentował wydatki.

Jaką pomoc dla firm przewiduje tarcza finansowa?

Szacuje się, że z tarczy finansowej może skorzystać nawet 670 tys. polskich firm, które ucierpiały wskutek pandemii koronawirusa. Do mikrofirm, MŚP i dużych przedsiębiorstw trafi prawie 100 mld złotych – z czego nawet 60 mld zł to środki bezzwrotne. Za realizację programu, który jest częścią Tarczy Antykryzysowej, odpowiada Polski Fundusz Rozwoju.

Pożyczki z POIR na wsparcie płynności finansowej MŚP

Nowy fundusz pożyczkowy - to kolejne działanie, przygotowywane przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Bank Gospodarstwa Krajowego, w walce z pandemią i jej niepożądanym wpływem na gospodarkę. Na ten cel przeznaczono 400 milionów złotych z programu Inteligentny Rozwój (POIR). Nabór wniosków ruszy pod koniec kwietnia.

Tarcza antykryzysowa - projekty ustaw

Na stronach Sejmu opublikowany został główny projekty ustawy wprowadzającej rozwiązania prawne składające się na tzw. tarczę antykryzysową. Jakie propozycje przygotował rząd w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem koronawirusa oraz wywołanymi nim sytuacjami kryzysowymi?

Startują „Badania na rynek” – 750 mln zł na wdrożenie wyników prac B+R

Do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości można już składać wnioski w kolejnej edycji konkursu „Badania na rynek”. W puli środków przeznaczonych na dofinansowanie wdrożenia wyników prac B+R znalazło się 750 mln zł, z czego 70 mln zostało przeznaczone dla przedsiębiorców z województwa mazowieckiego.

Gwarancje de minimis z pakietu pomocowego już dostępne

Mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, które przez koronawirusa są w trudnej sytuacji, mogą już korzystać z gwarancji de minimis na korzystniejszych warunkach.

Aktualizacja programów operacyjnych w ramach Funduszy Europejskich

Najważniejsze programy operacyjne w ramach Funduszy Europejskich oraz Funduszy Norweskich zostały zaktualizowane. Do wcześniej zapowiedzianych konkursów, dołączyło kilka nowych oraz ciekawych dla przedsiębiorców propozycji. Wobec czego w ramach Funduszy Europejskich jest jeszcze sporo środków do rozdysponowania w ostatnim roku programowania finansowego 2014-2020.

Ograniczenie zatorów płatniczych w firmach

Od początku 2020 roku obowiązują nowe regulacje w zakresie zatorów płatniczych. Wprowadzają one istotne zmiany, których celem jest przede wszystkim przeciwdziałanie opóźnieniom w płaceniu kontrahentom oraz nadmierne wykorzystywanie kredytów kupieckich.

Poradnik początkującego przedsiębiorcy. Co warto wiedzieć w 2020 roku?

W ostatnich miesiącach sporo się zmieniło w przepisach dotyczących prowadzenia i rozliczania własnej działalności gospodarczej. Jeśli dopiero myślisz o założeniu działalności, lub wracasz do biznesu po latach, warto zapoznać się z najważniejszymi zmianami prawno-księgowymi.

Wystawianie faktur do paragonów w 2020 roku

Od 1 stycznia 2020 r. obowiązują nowe reguły dotyczące wystawiania faktur do paragonów. Przed tą datą nie istniały uregulowania, które ograniczały prawo do wystawiania faktur na rzecz polskiego lub unijnego podatnika VAT tylko do przypadków, w których paragon zawiera numer, za pomocą którego nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby VAT.

Faktura uproszczona na paragonie - problemy

Od 1 stycznia 2020 roku podatników VAT obowiązują nowe przepisy dotyczące wystawiania faktur. Zgodnie z wprowadzonymi regulacjami fakturę do paragonu można wystawić, tylko jeżeli znajduje się na nim numer NIP. Paragon wystawiony na kwotę poniżej 450 zł lub 100 euro, który posiada NIP nabywcy, stanowi fakturę uproszczoną. Eksperci z sektora fiskalnego i podatkowego zwracają uwagę na szereg nieścisłości, które pojawiają się przy interpretacji oraz stosowaniu nowych przepisów.

Obowiązkowy split payment - adnotacja „mechanizm podzielonej płatności” na fakturze

W indywidualnej interpretacji podatkowej z 19 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnił kilka praktycznych kwestii dotyczących umieszczania na fakturach adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”.

Ulga inwestycyjna w podatku rolnym – kwota netto czy brutto z załączonych faktur?

Czytelniczka portalu Infor.pl napisała do nas, że stara się o ulgę inwestycyjną w podatku rolnym. Jest rolnikiem (czynnym podatnikiem VAT) i zastanawia się czy w jej przypadku ulgę odlicza się od kwoty netto (bez podatku VAT) czy brutto z załączonych faktur? Czy jest przepis nakazujący odliczanie kwoty netto lub kwoty brutto?

Uproszczone zasady VAT dla małych firm w UE

Ministrowie finansów państw UE przyjęli 18 lutego 2020 r. w Brukseli nowe, uproszczone zasady VAT dla małych firm. Reforma ma od 1 stycznia 2025 r. zmniejszyć obciążenia administracyjne dla niewielkich przedsiębiorstw. UE uzgodniła też nowe zasady wymiany danych o płatnościach VAT, które wejdą w życie 1 stycznia 2024 r.

Split payment i NIP na paragonie najgorszymi zmianami w prawie

W ocenie mikroprzedsiębiorców obowiązkowy split payment to najgorsza zmiana w prawie wprowadzona w 2019 roku. Z kolei z regulacji, które weszły lub wejdą w życie w 2020 roku, najwięcej zastrzeżeń budzi konieczność wystawiania faktur tylko do paragonów z wprowadzonym NIP. Ponadto przedstawiciele małego biznesu uważają, że polityka rządu względem nich jest źle prowadzona.

Faktury wystawiane do paragonów 2020 – aktualne problemy

Od 1 stycznia 2020 r. obowiązuje zakaz wystawiania faktury dla przedsiębiorcy do paragonu bez jego NIP. W związku z tym pojawia się wiele problemów. Jednym z nich jest pomyłka w numerze NIP na paragonie czy wystawianie „normalnych” faktur do faktur uproszczonych, jakimi są paragony z NIP do kwoty 450 zł. Na paragonie musi znaleźć się NIP, aby sprzedawca mógł później wystawić kupującemu fakturę z jego NIP. Tylko taka faktura dokumentuje wydatki firmowe.

Czy nazwa towaru (usługi) musi być identyczna na paragonie i fakturze?

Klient naszego biura na życzenie nabywców często wystawia faktury za sprzedaż, która wcześniej została udokumentowana paragonem. Nazwa towaru lub usługi na paragonie i fakturze nie jest identyczna. Czy jest to dopuszczalne?

Jaki kurs do przeliczenia kwoty na fakturze wystawionej przed powstaniem obowiązku podatkowego?

Kwoty podatku w fakturach wykazuje się w złotych. Natomiast kwoty podatku wyrażone w walucie obcej wykazuje się w złotych przy zastosowaniu zasad przeliczania na złote przyjętych dla przeliczania kwot stosowanych do określenia podstawy opodatkowania w VAT.

Tylko świadome uczestnictwo w oszustwie pozbawia odliczenia VAT

Zdaniem sądu administracyjnego nie powinno się odmawiać podatnikowi prawa do odliczenia VAT nie tylko wtedy, gdy nieprawidłowości dotyczą wcześniejszej lub późniejszej transakcji, ale nawet wtedy, gdy dotyczą one bezpośrednio transakcji zakupu zawartej przez tego podatnika, czyli tej transakcji, której dotyczy podatek naliczony do odliczenia, pod warunkiem jednak, że na podstawie obiektywnych przesłanek nie da się stwierdzić, że podatnik wiedział lub powinien był wiedzieć, że zawierana przez niego transakcja zakupu wiązała się z przestępstwem popełnionym przez wystawcę faktury.

Wystawienie faktury łącznie z wydrukowaniem paragonu fiskalnego bez NIP nabywcy

W przypadku gdy podatnik dokonujący sprzedaży nie będzie miał technicznej możliwości wpisania numeru identyfikującego (NIP) na paragonie, nabywca powinien zadeklarować w momencie dokonywania zakupu, że nabywa towar lub usługę, jako podatnik – w takiej sytuacji sprzedawca nie powinien rejestrować zakupu na kasie rejestrującej, tylko powinien od razu wystawić fakturę.

Dokumentacja sprzedaży detalicznej w VAT 2020 - NIP na paragonie, faktura do paragonu, kasy fiskalne

Podatnicy dokonujący sprzedaży dla osób fizycznych (tzw. konsumentów) co do zasady ewidencjonują tę sprzedaż dla celów podatkowych za pomocą kas fiskalnych. Nierzadko jednak zdarzają się sytuacje, w których zakupu w takich jednostkach dokonują przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą. Dla nich właściwym dokumentem zakupu jest faktura. W takim przypadku w praktyce ostatnich 26 lat niezmiennie panowała zasada, zgodnie z którą można było łatwo wymienić paragon na fakturę. Co najważniejsze, nie powodowało to dla sprzedawców zdublowania sprzedaży. Od 1 stycznia 2020 r. podatnicy posługujący się NIP, dokonując zakupów w placówkach detalicznych, są zmuszeni przekazywać informację o żądaniu wystawienia im faktury, zanim zostanie wydrukowany paragon fiskalny, a w przypadku niektórych kas - zanim zacznie się ewidencjonowanie transakcji.

Biała lista, split payment, paragon bez NIP - sankcje

Od początku 2020 r. obowiązują liczne podatkowe konsekwencje związane z zapłatą na rachunek spoza białej listy podatników VAT lub z pominięciem obowiązkowego split paymentu, a także za wymianę na faktury paragonów wystawionych bez NIP nabywcy i za posługiwanie się taką fakturą.

Wystawianie faktur do paragonów - nowe zasady od 1 stycznia 2020 roku

Od 1 stycznia 2020 r. fakturę do sprzedaży zarejestrowanej na kasie fiskalnej i potwierdzonej paragonem można wystawić tylko wtedy, jeżeli paragon ten zawiera NIP. Paragon do kwoty 450 zł brutto (100 euro) z NIP nabywcy stanowi fakturę uproszczoną, zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT.

Objaśnienia podatkowe MF dot. split payment - najważniejsze konkluzje

W dniu 23 grudnia 2019 roku Ministerstwo Finansów [dalej jako: MF] opublikowało objaśnienia podatkowe w sprawie mechanizmu podzielonej płatności. Przedstawiamy najważniejsze tezy tych objaśnień.

Kompleksowe usługi mechaniczne (naprawy pojazdów) a obowiązek umieszczenia na fakturze dopisku „mechanizm podzielonej płatności”

Znowelizowane brzmienie ustawy o podatku od towarów i usług nakłada na podatników co raz więcej obowiązków. Ustawodawca wprowadził przepisy, w których stosowanie podzielonej płatności w wielu przypadkach nie jest fakultatywne jak było do 1 listopada 2019 roku a stało się obowiązkowe. Podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów lub usług z załącznika nr 15 ustawy o VAT a wartość faktury opiewa na kwotę co najmniej 15 000 zł, obowiązani są umieścić na fakturze adnotację „mechanizm podzielonej płatności”.

Jak rozliczyć fakturę otrzymaną od kontrahenta spoza białej listy podatników VAT

Otrzymałam fakturę o wartości kilku tysięcy. Po sprawdzeniu kontrahenta okazało się, że nie figuruje on na białej liście podatników VAT. Czy mogę bez konsekwencji opłacić i rozliczyć taki dokument?

Obowiązkowy split payment - od 1 kwietnia 2020 r. dowolność będzie miał tylko nabywca

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami dotyczącymi obowiązkowej podzielonej płatności (split payment) wszystkie faktury VAT można oznaczać słowami "mechanizm podzielonej płatności" i płacić w ten sposób bez względu na oznaczenia na nich. Jednak od 1 kwietnia 2020 r. dowolność będzie miał tylko nabywca.

Dane z JPK_VAT pomagają w walce z procederem sprzedaży kosztów

Krajowa Administracja Skarbowa stale monitoruje publikowane w internecie ogłoszenia dotyczące sprzedaży kosztów. Dane z plików JPK_VAT pomagają w walce z tym procederem. Konsekwencje grożą nie tylko sprzedającym, ale również nabywcom.

Czy estoński CIT pobudzi inwestycje małych firm

Wprowadzenie estońskiego CIT, zapowiedziane przez premiera Mateusza Morawieckiego w exposé, miałoby pobudzić inwestycje i rozwój małych firm. Zdaniem ekonomisty dr hab. Artura Walasika z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach osiągnięcie takiego efektu będzie miało jednak ograniczony zasięg, gdyż większość mikro- i małych przedsiębiorstw płaci podatek PIT a część z powodu ulg jest z podatku CIT zwolniona.

Naprawa powypadkowa opłacona przez ubezpieczyciela - rozliczenie VAT i podatku dochodowego

Jak prawidłowo dokonać rozliczenia podatku VAT i podatku dochodowego (CIT, PIT) z faktury za naprawę powypadkową samochodu firmowego opłaconą przez ubezpieczyciela?

Faktura do paragonu - czy można odmówić wystawienia

Prowadzę sklep z odzieżą. Czy mogę odmówić wystawienia faktury do paragonu, jeśli żądający faktury klient będący osobą prywatną nie zwróci paragonu (np. twierdząc, że go zgubił)?

Kiedy możliwe jest wydłużenie terminu zapłaty

Ani cywilnoprawna zasada swobody umów, ani ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych nie sprzeciwiają się wspólnemu uzgodnieniu przez kontrahentów dłuższego terminu zapłaty, jeśli tylko nie będzie to rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela. Łódzki sąd okręgowy obalił takie ustalenia dokonane zgodnie przez przedsiębiorców i stwierdził, że nie wystąpiły żadne szczególne okoliczności uzasadniające przedłużenie terminu zapłaty.

Jak firmy budowlane mogą omijać split payment

Eksperci twierdzą, że firmy budowlane znalazły sposób na uniknięcie mechanizmu podzielonej płatności (split payment). Wystarczy, że przedsiębiorcy z branży zaczną wystawiać faktury w euro. Zdaniem Ministerstwa Finansów, nie będzie to próbą obejścia przepisów, jeżeli prawidłowe będzie opodatkowanie danej transakcji, na zasadzie importu usług.

Nowa wersja struktury JPK_FA od 1 listopada 2019 r. (dostosowana do split payment)

Ministerstwo Finansów opublikowało na swojej stronie internetowej nową strukturę JPK dla faktury VAT - JPK_FA(3). Nowa struktura została dostosowana do zmian w zakresie mechanizmu podzielonej płatności (split payment) i będzie obowiązywać od 1 listopada 2019 r.

Premia technologiczna dla MŚP - kredyt na innowacje z BGK

15 października 2019 r. ruszyła szósta edycja konkursu na premię technologiczną z unijnego programu Inteligentny Rozwój, przygotowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. O dofinansowanie na innowacje mogą ubiegać się mikro, mali i średni przedsiębiorcy, a pojedyncza dotacja może wynieść aż 6 mln zł. Wnioski o dofinansowanie można składać do 27 lutego 2020 roku.

Mały ZUS plus od 2020 roku - składki liczone od dochodu

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii rozpoczęło konsultacje publiczne projektu ustawy, która ma wprowadzić tzw. Mały ZUS plus. Chodzi o możliwość płacenia przez najmniejsze firmy składek ZUS liczonych od dochodu. Ma to obniżyć tym przedsiębiorcom składki ZUS średnio o kilkaset złotych miesięcznie. Chęć korzystania z Małego ZUS-u plus będzie można zgłosić do końca stycznia, a nie, jak dotychczas, w ciągu 7 dniu od 1 stycznia.

REKLAMA