REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Interpretacje podatkowe, Vat naliczony

Polski system podatkowy - najmniej stabilny w Europie

Przepisy podatkowe w Polsce, na Węgrzech, w Rumunii i Rosji są oceniane przez podatników w tych krajach jako najmniej stabilne w Europie. Najlepiej jest pod tym względem w Szwajcarii, Danii, Luksemburgu i Szwecji. 50% respondentów uznaje, że niestabilność systemów podatkowych i częste zmiany prawa niekorzystnie wpływają na ich działalność biznesową. Polska, Rosja i Portugalia to kraje, w których przedsiębiorcy wytoczyli organom podatkowym najwięcej spraw sądowych.

Strata ze sprzedaży wierzytelności własnej jest kosztem uzyskania przychodów razem z VAT

Ustawy o podatkach dochodowych uzależniają uznanie straty z odpłatnego zbycia wierzytelności za koszt podatkowy od uprzedniego zarachowania jej do przychodu należnego. NSA w kolejnych orzeczeniach potwierdza, że w przypadku zbycia wierzytelności własnej kosztem podatkowym jest cała kwota należności wraz z należnym VAT (czyli kwota brutto). O taką bowiem kwotę zbywający wierzytelność wierzyciel uszczupli swój majątek, bo takiej właśnie kwoty brutto wierzyciel mógł żądać od swojego kontrahenta – dłużnika.

Większe odliczenie VAT to czasem wyższy podatek dochodowy

Podatek VAT co do zasady nie stanowi w świetle przepisów ustawy o PIT ani przychodu, ani kosztu podatkowego. Podatnicy VAT muszą jednak wiedzieć, że istnieją przypadki, w których od kwoty VAT naliczonego będzie trzeba zapłacić podatek dochodowy. Przykładem takiej sytuacji jest korekta deklaracji podatku VAT związana ze zmianą wartości obrotu w danym roku podatkowym, w stosunku do poprzedniego okresu rozliczeniowego.

Akcyza od energii elektrycznej – próbne uruchomienie generatorów nieopodatkowane

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną, w której przychylił się do stanowiska podatnika, zgodnie z którym wytworzenie energii elektrycznej z generatorów na skutek ich próbnego uruchomienia, skutkującego jej bezpowrotnym utraceniem, nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

REKLAMA

Ochrona podatnika po zmianie interpretacji podatkowej

Ochrona, jaką daje podatnikowi indywidualna interpretacja podatkowa trwa nawet po doręczeniu zmienionej interpretacji. Jednak nie zawsze oznacza to zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku. Pełnej ochrony nie uzyskają te osoby, które zrealizowały sytuację opisaną we wniosku o wydanie interpretacji jeszcze przed jej doręczeniem. Jednak i one mogą spać spokojniej, gdyż nie grozi im postępowanie karne skarbowe, czy konieczność płacenia odsetek za zwłokę.

W indywidualnej interpretacji podatkowej organ podatkowy powinien uwzględnić wykładnię prowspólnotową

Organy podatkowe, w procesie wydawania interpretacji indywidualnej, powinny uwzględniać wykładnię prowspólnotową przepisów krajowych. Inaczej mówiąc powinny badać stan faktyczny przez pryzmat wykładni przepisów unijnych prezentowanej w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE. Tak wynika z ustnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 11 kwietnia 2012 r., III SA/Wa 326/12.

Jak rozliczyć faktury korygujące in minus w podatku VAT naliczonym

Omawiając zasady dokonywania odliczeń VAT naliczonego, należy zwrócić uwagę na równie istotną w tym zakresie kwestię sposobu korygowania VAT naliczonego w związku z otrzymaniem przez nabywcę faktur korygujących. W przypadku faktur korygujących in minus kwestia ta została uregulowana wprost w przepisach ustawy o VAT. Natomiast brak jest takiej regulacji w odniesieniu do otrzymywanych przez nabywców faktur korygujących zwiększających podstawę opodatkowania (i tym samym kwotę podatku naliczonego).

Koszty uzyskania przychodu ze sprzedaży nieruchomości

Od dochodu ze sprzedaży nieruchomości należy zapłacić podatek. Jednak można zgodnie z prawem zmniejszyć wysokość tego dochodu (a w konsekwencji i podatku), wykazując dopuszczalne koszty uzyskania przychodu. Należą do nich koszty notarialne, koszty pośredników, opłaty planistyczne, nakłady (wydatki związane z remontem czy modernizacją budynku), a także koszt nabycia nieruchomości.

REKLAMA

Odliczenie VAT naliczonego przy utracie prawa do zwolnienia podmiotowego

Każdy kto rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej nabywa status podatnika podatku od towarów i usług. Nie oznacza to jednak, że podatek VAT płacić będzie musiał. Można bowiem skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w tym podatku. Decydując się na zwolnienie podmiotowe w VAT podmiot prowadzący działalność gospodarczą nie może skorzystać z prawa odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z prowadzoną działalnością.

Sankcje karne za niezłożenie deklaracji VAT-7 – stanowisko Ministra Finansów

Zdaniem Ministra Finansów złożenie przez podatnika podatku od towarów i usług po ustawowym terminie deklaracji VAT-7 wykazującej nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny miesiąc może wyczerpywać znamiona wykroczenia skarbowego z art. 56 § 4 kodeksu karnego skarbowego.

Nagrody dla użytkowników serwisu internetowego kosztem uzyskania przychodu

Wydatki poniesione na zakup nagród dla zarejestrowanych użytkowników mają wpływ na uatrakcyjnienie korzystania z serwisu internetowego, a tym samym pozyskanie użytkownika i uzyskanie przychodu. Dlatego wydatki te pozostają w bezpośrednim związku z przychodem i stanowią dla prowadzącego serwis podatnika koszt uzyskania przychodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej.

Kiedy organ podatkowy nie może odmówić wydania interpretacji indywidualnej?

W sytuacji gdy sformułowane przez podatnika pytania, stanowisko i przytoczone przepisy prawne, które mogą mieć zastosowanie w stanie faktycznym wskazanym we wniosku o udzielenie interpretacji spełniają wymogi art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, organ nie może odmówić wszczęcia postępowania interpretacyjnego.

Ogólne interpretacje podatkowe 2012

Czy od 1 stycznia 2012 r. ogólne interpretacje podatkowe będą częściej ujednolicać stosowanie prawa podatkowego w Polsce (np. niejednolite indywidualne interpretacje podatkowe)? Na pewno od tej daty podatnicy, którzy zetkną się z niejednolitymi interpretacjami fiskusa w takich samych stanach faktycznych mogą domagać się od Ministra Finansów wydania ogólnej interpretacji podatkowej, składając wniosek ORD-OG.

Jak rozliczyć skonto przy WNT gdy kontrahent nie wystawia faktury korygującej?

Spółka Alfa nabywa surowce od podmiotu, mającego siedzibę na terytorium Francji. Powyższe transakcje stanowią wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. W umowie dotyczącej warunków handlowych strony ustaliły, że w przypadku, gdy Spółka dokona zapłaty za nabyte towary w terminie czternastu dni od dnia wystawienia faktury, otrzyma rabat w wysokości 5%. Informację o warunkach przyznania przez dostawcę rabatu zawierają faktury dokumentujące nabycie przez Spółkę surowców.

Odliczenie VAT od usług cateringowych, nabywanych na potrzeby imprez integracyjnych

Spółka będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z otrzymanych faktur dokumentujących dokonanie zakupu usług cateringowych, w zakresie w jakim zakupione usługi związane będą z czynnościami opodatkowanymi.

Czy przekazanie samochodu firmowego na cele prywatne podlega VAT?

Czynny podatnik VAT wykorzystywał w prowadzonej działalności gospodarczej samochód osobowy, od którego przy nabyciu nie przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT naliczonego. Obecnie podatnik przekazuje ten samochód na cele prywatne. Czy nieodpłatne przekazanie samochodu na cele prywatne podatnika stanowi dostawę, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Odliczenia VAT z faktur wystawionych przez podmiot niezarejestrowany

Sam fakt niezarejestrowania się wystawcy faktur nie jest wystarczający do pozbawienia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego. Prawo do odliczenia zależy jedynie od stwierdzenia przez organy podatkowe, czy usługodawca był podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, czy faktycznie wykonał czynności podlegające opodatkowaniu, czy dane zawarte w fakturze VAT pozwalają ustalić tożsamość wystawcy faktury i z tytułu zrealizowanych transakcji był on zobowiązany do zapłaty podatku VAT.

Opodatkowanie dochodów ze sprzedaży drzew i krzewów ozdobnych

Dla rozstrzygnięcia, jak opodatkować dochody uzyskiwane ze sprzedaży drzew i krzewów ozdobnych, powinniśmy ustalić jakiego rodzaju działalnością jest sprzedaż drzewek i krzewów ozdobnych.

Prawo do odliczenia VAT naliczonego, gdy dostawca uczestniczył w procederze firmanctwa

Podatnicy nie mają prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur wystawionych w procederze firmanctwa. Z firmanctwem mamy do czynienia wówczas, gdy przedsiębiorca celem zatajenia działalności gospodarczej lub jej rozmiarów posługuje się fakturami, rachunkami, umowami oraz innymi dokumentami wystawionymi przez inny podmiot, który w rzeczywistości działalności nie prowadzi i nie jest podatnikiem VAT.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z maszyny – co z VAT?

Czy import kredytu kupieckiego podlega VAT?

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., import usług kredytu kupieckiego może zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

Obowiązek zaewidencjonowania jednorazowej sprzedaży w kasie fiskalnej – rady eksperta

Ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kas rejestrujących (fiskalnych) przysparza praktycznych problemów wielu podatnikom. Kłopoty mają zwłaszcza te osoby, które nigdy ewidencji takiej nie prowadziły. Zdarzyć się może, że nawet osoba prowadząca gospodarstwo rolne będzie zobowiązana do zaewidencjonowania sprzedaży w kasie fiskalnej z tytułu np. jednorazowej sprzedaży ciągnika.

Odliczanie podatku naliczonego z duplikatu faktury VAT - porada

Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług przyznają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie z oryginału faktury VAT. W sytuacjach nietypowych gdy oryginał faktury zaginie lub ulegnie zniszczeniu, nabywca towaru lub usługi powinien zwrócić się do dostawcy o wystawienie duplikatu tej faktury lub korekty faktury.

Kiedy warto być podatnikiem VAT, a kiedy wybrać zwolnienie?

Zapewne wielu startujących w biznesie przedsiębiorców zastanawia się nad praktycznymi różnicami między wyborem opodatkowania VAT, a zwolnieniem z tego podatku. Najlepiej wyjaśnić to na następującym przykładzie.

Czy produkcja wyrobów ceramicznych może być opodatkowana w formie karty podatkowej?

Ukończyłam kurs ceramiki. Zastanawiam się nad zarejestrowaniem działalności gospodarczej, w ramach której chcę sprzedawać własne wyroby ceramiczne: naczynia, talerze, wazony. Czy mogę płacić podatek dochodowy w formie karty podatkowej?

Jak rozliczyć wczasy pracowników w ośrodku pracodawcy?

Pracodawcy świadczący usługi turystyczne goszczą czasem w swych hotelach, czy pensjonatach również swoich pracowników. Powstaje wątpliwość, czy pracodawcy przysługuje częściowe zwolnienie z VAT-u za wczasy pracowników w ośrodku stanowiącym jego własność?

Jakich usług dotyczy 0% stawka VAT w portach?

Minister Finansów wydał 22 czerwca 2011 r. ogólną interpretację podatkową, w której wyjaśnił wątpliwości w zakresie stosowania stawki VAT 0% w odniesieniu do usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.

Czy sąd administracyjny może wstrzymać wykonanie decyzji podatkowej?

Co do zasady wniesienie skargi do sądu administracyjnego na decyzję wydaną przez organ podatkowy nie powoduje wstrzymania wykonania wydanej decyzji. Przepisy ustawy regulującej postępowanie przed sądami administracyjnymi (ustawa z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) przewidują możliwość wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji przez sąd na wniosek podatnika składającego skargę.

Kiedy trzeba naliczyć VAT od darowizny towarów na cele charytatywne?

Producenci mogą przekazywać towary (np. żywność) na cele charytatywne i nie muszą opodatkować tych darowizn VAT-em. Ale już sklepy i hurtownicy muszą płacić VAT w przypadku darowizn towarów, w odniesieniu do których miały prawo do odliczenia VAT naliczonego. Stanowi to element zniechęcający do darowizn charytatywnych.

Czy interpretacja podatkowa może być podstawą do zmiany wcześniejszej decyzji podatkowej?

Składając pisemny wniosek o wydanie interpretacji podatkowej należy pamiętać, że może dotyczyć on jedynie obecnego stanu faktycznego, aktualnie zaistniałych okoliczności lub zdarzeń przyszłych.

Więcej punktów wydawania indywidualnych interpretacji prawa podatkowego

Od 1 kwietnia 2011 r. również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi będzie wydawał interpretacje podatkowe.

Jak zmienią się zasady wydawania interpretacji podatkowych?

Projektowane przez Ministra Finansów zmiany w procedurze wydawania interpretacji indywidualnych zawartej w Ordynacji podatkowej komentuje Tomasz Rolewicz, menedżer w dziale prawno-podatkowym PwC.

Czy interpretacje podatkowe będą jednolite?

Indywidualne interpretacje podatkowe bywają niejednolite w skali kraju. Czasem tą samą kwestię interpretuje inaczej np. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy niż Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach. Ministerstwo Gospodarki i Ministerstwo Finansów przygotowały dwa różne projekty nowelizacji przepisów ordynacji podatkowej dotyczące interpretacji podatkowych. Ale czy te nowelizacje przyczynią się do ujednolicenia interpretacji podatkowych?

VAT od skradzionej (wyłudzonej) dostawy wewnątrzwspólnotowej - czyli nieszczęścia chodzą parami

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się w sposób oczywisty z równego rodzaju zagrożeniami i ryzykami, do których należy między innymi kradzież towaru wysyłanego do kontrahenta. Sytuacja taka częstokroć jest podwójnie bolesna, gdyż oprócz utraty towaru i braku zapłaty za niego, częstokroć fiskus i tak chce nas opodatkowywać z tego tytułu.

Jak polski podatnik może uzyskać zwrot VAT naliczonego w innym państwie UE

Wnioski o zwrot VAT odnoszące się do okresów z 2009 r. trzeba złożyć najpóźniej do 31 marca 2011 r. Ministerstwo Finansów przygotowało informację dla polskich podatników VAT ubiegających się o zwrot podatku od wartości dodanej w administracji podatkowej innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej (czyli w tzw. kraju członkowskim zwrotu). Publikujemy obszerne fragmenty tej informacji.

Ile możesz odliczyć VAT od samochodów i paliwa w 2011 i 2012 roku

Wśród najważniejszych zmian w VAT jakie weszły w życie od początku 2011 r. należy wymienić ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie samochodu „z kratką” i brak możliwości odliczenia VAT od paliwa do takich samochodów.

Kradzież samochodu nie odbiera prawa do odliczenia VAT


Jak powszechnie wiadomo, jedną z podstawowych zasad rządzących opodatkowaniem podatkiem VAT jest możliwość odliczania podatku naliczonego od podatku należnego, co ma w założeniu skutkować neutralnością podatku dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Czy można odliczyć pełną kwotę VAT naliczonego od zakupu części zużytych do remontu i naprawy samochodu osobowego

Można w pełni odliczyć VAT od zakupu takich części o ile samochody są wykorzystywane w działalności do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, nie podlegających zwolnieniu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi od 2011 roku upoważniony do wydawania interpretacji indywidualnych


Do pięciu wzrośnie liczba dyrektorów izb skarbowych upoważnionych do wydawania interpretacji indywidualnych w imieniu Ministra Finansów. Takie rozszerzenie kompetencji tego organu przewiduje projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego zamieszczony na stronach internetowych Ministerstwa Finansów.

Czy można odliczyć VAT naliczony od świątecznych paczek dla pracowników

Zbliżają się święta Bożego Narodzenia, więc jak co roku pojawia się problem związany ze skutkami podatkowymi organizacji tzw. Wigilii dla pracowników. Ponieważ tematyka ta na przełomie roku jest w publikacjach księgowych dość „modna” i nawet szeroko omówiona, warto przeanalizować problemy raczej nie poruszane.

Czy trzeba korygować VAT przy zniszczeniu, przeterminowaniu lub utracie towarów

Przy prowadzonej działalności gospodarczej mogą wystąpić sytuacje, w których dochodzi do zniszczenia, przeterminowania bądź utraty nabytych towarów przeznaczonych do dalszej odsprzedaży. Jeżeli przy ich zakupie podatnik dokonał odliczenia VAT naliczonego, warto zadać sobie pytanie czy z faktu, że przedsiębiorca nie dokonał ich dalszej odsprzedaży wynika obowiązek korekty podatku naliczonego?

Czy podatnik ma prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur zaliczkowych

Tak, nie ma przeszkód dla odliczenia VAT z takich faktur. Odliczenie VAT z faktur zaliczkowych może nastąpić jeżeli taka zaliczka (przedpłata) faktycznie miała miejsce.

Jak zaniechanie inwestycji wpływa na prawo do odliczenia VAT od poniesionych wydatków

Zdarza się, że podatnicy realizujący projekty inwestycyjne ze względów gospodarczych postanawiają zrezygnować z inwestycji. Najczęściej przy podejmowaniu takiej decyzji nie zastanawiają się nad konsekwencjami podatkowymi. Warto jednak wiedzieć jak taka sytuacja wpłynie na prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków już poniesionych.

Czy nieodpłatne przekazanie towarów na spotkania wewnętrzne spółki podlega VAT

Przekazywanie i zużywanie artykułów spożywczych, takich jak: kawa, herbata, soki, ciastka, na naradach i spotkaniach pracowników spółki, pracowników i przedstawicieli podmiotów z grupy kapitałowej, pracowników z przedstawicielami firm doradczych, zarządu spółki z członkami rady nadzorczej i przedstawicielami związków zawodowych, artykułów spożywczych na potrzeby sekretariatu firmy, nie podlega opodatkowaniu VAT.

Kiedy rozliczyć fakturę korygującą podwyższającą VAT należny

W obrocie gospodarczym bardzo często, z różnych przyczyn, często niezależnych od kontrahentów, dochodzi do sytuacji gdy niezbędne staje się wystawienie faktury korygującej. Po jej wystawieniu rodzi się pytanie kiedy taka faktura zwiększająca podatek należny podlega rozliczeniu – w miesiącu jej wystawienia czy w miesiącu wystawienia faktury pierwotnej.

Interpretacja indywidualna nie służy do potwierdzenia prawidłowości kodu z PKWiU

Czy fiskus musi respektować tezy orzeczeń sądów administracyjnych

Podatnicy często powołują się przed organami podatkowymi na orzecznictwo sądów administracyjnych. Tak się bowiem dziwnie składa, że NSA i WSA na ogół bardziej przyjaźnie dla podatników interpretują przepisy podatkowe niż Minister Finansów i podległe mu organy podatkowe.

Jak odliczać VAT naliczony przy sprzedaży mieszanej

Podatnicy mają często wątpliwości jak rozliczać VAT w sytuacji, gdy wykonują zarówno czynności opodatkowane VAT, jak i zwolnione z tego podatku.

Czy podatnik niezarejestrowany może odliczyć VAT naliczony

Podatnik, który nie dokonał rejestracji dla potrzeb VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z poniesionych nakładów na zakup towarów lub usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jednak z uprawnienia tego może on skorzystać po dokonaniu rejestracji.

Czy zły adres na fakturze pozwala na odliczenie VAT naliczonego

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT mają obowiązek wystawiać fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (art. 106 ust. 1 ustawy o VAT).

REKLAMA