REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kontrola podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

E-kontrole podatkowe za pomocą Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)

Ministerstwo Finansów przygotowało strategię działań na rzecz poprawy ściągalności podatków i rozpoczęło już jej wprowadzanie w życie. Dla polskich przedsiębiorców oznacza to poważne zmiany już w tym roku, szczególnie w obszarze kontroli podatkowych i skarbowych. Jednym z narzędzi e-kontroli podatkowych będzie Jednolity Plik Kontrolny (JPK). Szacuje się, że będzie to dla rynku rewolucja na miarę zmiany VAT w 2010 roku.

Ministerstwo Finansów zachęca podatników do przyznawania się do błędów – w nagrodę: częściowa abolicja od odsetek

W komunikacie prasowym wystosowanym 19 grudnia 2015 roku MF poinformowało, że II kwartał 2016 r. obfitować będzie w kontrole podatkowe, które nakierowane będą na podmioty niepłacące w latach ubiegłych podatku CIT pomimo znacznej dynamiki osiąganych przychodów. Ministerstwo wskazało jednocześnie na możliwość uniknięcia negatywnych konsekwencji planowanych kontroli. Poprzez złożenie odpowiednich korekt przed planowaną akcją kontroli, podatnicy nie tylko unikną nieprzyjemności związanych z postępowaniem podatkowym, ale także zapłacą o połowę mniejsze odsetki od zaległości fiskalnych. Warto w tym miejscu zastanowić się jednak, czy wskazana zachęta odnosi się jedynie do nieprawidłowości związanych z rozliczaniem podatku dochodowego w kontekście cen transferowych.

IFK poleca: Kontrole podatkowe będą bardziej skuteczne

Firmy muszą zainwestować w dostosowanie swoich systemów finansowo-księgowych. Od lipca br. kontrolerzy podatkowi będą mogli wymagać od przedsiębiorców Jednolitego Pliku Kontrolnego, czyli ujednoliconych w formie dokumentów.

Jednolity Plik Kontrolny będzie wymagany od lipca 2016 r.

Od 1 lipca 2016 r. urzędnicy skarbowi będą mogli wymagać od podatników wygenerowania specjalnego pliku, tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego. Chodzi o ujednolicone w elektronicznej formie dokumenty, takie jak księgi podatkowe i dowody księgowe, które będą mogły być skontrolowane przez fiskusa również w formie elektronicznej. Ma to być sposób na łatwiejsze i szybsze kontrolowanie podatników. Przedsiębiorcy muszą więc dostosować swoje systemy finansowo-księgowe do nowych wymogów, co będzie oczywiście kosztować.

REKLAMA

Kontrole cen transferowych od II kwartału 2016 r. - Ministerstwo Finansów zachęca do korekt

Kontrolowanie cen transferowych jest jednym z priorytetów administracji podatkowej na 2016 r. W tym zakresie Ministerstwo Finansów zachęca podatników do złożenia korekt za lata ubiegłe do końca I kwartału 2016 r. W I kwartale resort finansów skoncentruje się na rozbudowie własnych zasobów osobowych i pogłębieniu wiedzy na temat tych zjawisk. Natomiast w II kwartale 2016 r. zostaną przeprowadzone kontrole skoncentrowane na podmiotach, które w ubiegłych latach nie zapłaciły w ogóle podatku CIT, pomimo znacznej dynamiki przychodów, co wskazuje na zaprojektowaną strukturę nakierowaną na obniżenie podstawy opodatkowania w RP do zera.

Które branże pod lupą fiskusa w 2016 roku?

Na stronie Ministerstwa Finansów przedstawiono główne założenia dla Planu Działań Administracji Podatkowej na rok 2016. Założenia te mają ułatwić konsultacje z organizacjami przedsiębiorców, które będą miały udział w identyfikowaniu nowych zagrożeń dla systemu podatkowego i ustalaniu kierunków działania organów podatkowych.

Wzór zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej 2016

Od 1 stycznia 2016 r. obowiązuje nowy wzór zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej ZAW-K (3).

Wzór imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej 2016

Od 1 stycznia 2016 r. obowiązuje nowy wzór imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej (KON-W). Warto znać ten wzór, by móc sprawdzić kontrolującego urzędnika.

REKLAMA

Weryfikacja cen transferowych jednym z priorytetów administracji podatkowej w 2016 r.

Weryfikacja cen transferowych, które często służą tzw. optymalizacji podatkowej, będzie w przyszłym roku jednym z priorytetów fiskusa - poinformowała rzeczniczka prasowa ministerstwa finansów Wiesława Dróżdż.

Kontrola podatkowa w firmie

Organy podatkowe mają obowiązek zawiadomić kontrolowanego o zamiarze wszczęcia kontroli. Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie siedmiu dni i nie później niż po upływie 30 dni od doręczenia zawiadomienia. W czasie pomiędzy zawiadomieniem o kontroli a wszczęciem procedury możliwe jest skorygowanie ewentualnych błędów w dokumentacji podatkowej oraz zapłata zaległości.

Jak przygotować się do kontroli podatkowej w firmie?

Strach, a czasem nawet panika – takie emocje bardzo często towarzyszą przedsiębiorcom, którzy otrzymują zawiadomienia, że firma zostanie poddana kontroli podatkowej. Warto jednak mieć świadomość, że właściwa reakcja na fakt kontroli, rzutuje na cały jej przebieg. W związku z tym istotne jest, aby unikać błędów popełnianych podczas początkowych etapów kontroli podatkowej.

Termin dostarczenia fiskusowi rejestru i ewidencji dotyczących zagranicznych spółek kontrolowanych

Nasza spółka posiada udziały w zagranicznych spółkach spełniających kryteria uznania ich za zagraniczne spółki kontrolowane, w związku z czym ciążą na nas obowiązki związane z prowadzeniem rejestru tych spółek i ujmowania zdarzeń ich dotyczących w osobnych ewidencjach. Czy w razie kontroli mamy jakiś termin na dostarczenie tych dokumentów organowi podatkowemu?

Branże najbardziej narażone na kontrole podatkowe w 2016 roku

Ministerstwo Finansów wypowiada wojnę nieuczciwym podatnikom oraz podmiotom wykorzystującym konstrukcje podatkowe do dokonywania wyłudzeń zwrotów VAT. W 2016 roku resort planuje wzmożone kontrole wśród przedstawicieli branż, w których w okresie od lipca 2014 do czerwca 2015 roku urzędnicy kontroli skarbowej ujawnili najwięcej nieprawidłowości. Wizyty urzędników skarbowych po Nowym Roku spodziewać się mogą m. in. przedsiębiorcy świadczący usługi finansowe, prawne, doradztwa podatkowego, produkujący materiały budowlane czy też handlujący elektroniką.

Przepisy o kontroli podatników zostaną w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej

Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego wyraziła zgodę, by przepisy dotyczące kontroli podatników pozostały w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej - poinformował przewodniczący tej komisji prof. Leonard Etel. Początkowo Komisja chciała, żeby przepisy dotyczące kontroli znalazły się w Ordynacji podatkowej, ale resort gospodarki domagał się, by regulacje w sprawie kontroli firm pozostawić w przepisach adresowanych tylko do przedsiębiorców.

Spada liczba kontroli podatkowych ale rośnie ich efektywność

Ministerstwo Finansów przekazało 4 sierpnia 2015 r. statystyki kontroli podatkowych za lata 2007-2014. Jak wskazuje resort finansów, między 2007 a 2014 rokiem liczba kontroli nie wykazujących uszczupleń (zwanych potocznie „nękaniem uczciwych”) spadła o 72% (z niemal 130 tys. do nieco ponad 35 tys.), co więcej spadała systematycznie w tych latach.

Kontrole krzyżowe w VAT

Wystarczy, że podatnik skorzysta z ulgi na złe długi lub z procedury VAT-marża, by urzędnicy rozpoczęli kontrolę u jego kontrahenta. Kontrole krzyżowe prowadzą nie tylko urzędy skarbowe, lecz także urzędy kontroli skarbowej – wyjaśnia Łukasz Kyć, inspektor kontroli skarbowej z UKS w Katowicach.

Nowy system kontroli podatników

W odpowiedzi na zapytanie poselskie wiceminister finansów Janusz Cichoń przedstawił założenia nowego systemu kontroli podatników, który ma przede wszystkim uwzględniać potrzeby rzetelnych przedsiębiorców. Dodatkowo poinformował, że korzystne rozwiązania w tym zakresie zawierają Kierunkowe założenia nowej ordynacji podatkowej, przygotowane przez Komisję Kodyfikacyjną Ogólnego Prawa Podatkowego.

Organy podatkowe przedłużają kontrole podatkowe. Naruszają prawo?

Maksymalny okres trwania kontroli podatkowej w firmach określa ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Limit zależy od wielkości kontrolowanego przedsiębiorcy - wynosi on: 12, 18, 24 lub 48 dni. Jednak kontrolerzy z urzędów skarbowych liczą jedynie dni, w których faktycznie przebywają w kontrolowanej firmie. Są poważne wątpliwości, czy taka praktyka jest zgodna z prawem.

IFK poleca: Kontrola w siedzibie przedsiębiorcy tylko ostatecznie

Kontrole w siedzibie przedsiębiorcy będą podejmowane przez urzędy skarbowe tylko wówczas, gdy z przeprowadzonych analiz wynika wysokie prawdopodobieństwo uchylania się od realizowania zobowiązań podatkowych lub gdy pojawiają się wątpliwości, których nie udało się wyjaśnić wątpliwości w inny sposób. Minister Finansów przedstawił nową koncepcję weryfikacji prawidłowości wypełniania obowiązków podatkowych.

Kontrole podatkowe z przymusem wykrywania nieprawidłowości

Na urzędników przeprowadzających kontrole podatkowe – jak wynika z ich nieoficjalnych wypowiedzi - wywierana jest presja maksymalizacji sygnalizowania nieprawidłowości, nierzadko okraszona premią za jej realizację.

Fiskus sprawdza podatników - mniej kontroli, większa skuteczność

Celem administracji podatkowej jest zdecydowanie większa skuteczność przy mniejszej liczbie kontroli rzetelnych podatników. Organy podatkowe koncentrują się na podmiotach, które uchylają się od opodatkowania.

Współpraca z organem skarbowym podczas kontroli

Jak powinna wyglądać współpraca z organem skarbowym podczas kontroli w przypadku bezpodstawnego oskarżenia dotyczącego pozorności transakcji oraz udziału w tzw. „karuzeli podatkowej”? Z czego należy zdawać sobie sprawę podczas wszczętej i trwającej kontroli?

Kontrole skarbowe na rynku paliwowym

Współpraca służb skarbowych i policji przyczynia się do dalszego ograniczania szarej strefy na rynku paliwowym. W efekcie polski rynek staje się atrakcyjny dla nowych firm.

15 zespołów problemowych pracuje nad nową Ordynacją podatkową

Nad kwestiami, które powinny być uregulowane w przyszłej Ordynacji podatkowej, pracuje 15 zespołów - powiedział PAP przewodniczący Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego prof. Leonard Etel. Pierwsze efekty prac zespołów powinny być znane do 16 stycznia.

Co będzie kontrolował fiskus w 2015 roku

Prawie 90 proc. strat podatkowych budżetu dotyczy VAT, dlatego też w przyszłym roku przede wszystkim ten obszar trafi pod lupę fiskusa - wynika z opublikowanego 16 grudnia 2014 r. przez resort finansów Krajowego Planu Działań Administracji Podatkowej na 2015 rok.

Wzmocnienie skuteczności kontroli podatkowych w 2015 r.

W 2015 r. urzędy skarbowe mają za zadanie poprawić efektywności kontroli podatkowych. Co najmniej 80 proc. kontroli prowadzonych przez urzędy powinno kończyć się domiarem. Ministerstwo Finansów postawiło sprawę jasno: urzędy, które będą odstawać, zostaną ukarane, np. utratą etatów – wynika z informacji do jakich dotarł Dziennik Gazeta Prawna.

Kontrola podatkowa – limity czasowe i terminy

Kontrola podatkowa ogranicza się zasadniczo do sprawdzenia, czy podatnik wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Kontrola nie kończy się rozstrzygnięciem, które zmuszałoby kontrolowanego do określonego działania, dostarcza jednak podstawowych informacji mających służyć przeprowadzeniu postępowania podatkowego.

Uważaj na kontrole krzyżowe

Kontrole skarbowe przeprowadzane przez pracowników fiskusa zawsze wzbudzają niepokój osób prowadzących działalność gospodarczą. Niekiedy mogą dotyczyć nie tylko bezpośrednio przedsiębiorców, ale również ich kontrahentów. Wówczas mamy do czynienia z kontrolami krzyżowymi.

Większa kontrola transakcji między podmiotami powiązanymi

Ministerstwo Finansów bardziej szczegółowo zbada, czy transakcje i zmiany organizacyjne w ramach jednej grupy mają uzasadnienie biznesowe, czy służą jedynie korzyści podatkowej. Najbardziej narażone na kontrolę są firmy, które dokonują transakcji z podmiotami zagranicznymi, w szczególności mającymi siedzibę lub zarząd w krajach, gdzie obowiązują niższe stawki podatkowe niż w Polsce.

Darowizna wykryta podczas kontroli nie podlega podatkowi sankcyjnemu

Potwierdzenie przez podatnika, ustalonego uprzednio przez organ w trakcie postępowania kontrolnego, faktu otrzymania przez niego darowizny nie może skutkować nałożeniem przez urząd skarbowy 20-procentowej sankcyjnej daniny.

Odsetki od zaległości podatkowych - zmiany od 2015 r.

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić od 2015 roku zróżnicowanie stawek odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Podatnicy, którzy sami wykryją u siebie zaległość podatkową i niezwłocznie ją uiszczą, płacić będą niższe odsetki za zwłokę (50% stawki podstawowej). Natomiast ci podatnicy (dotyczyć to będzie tylko podatników VAT, akcyzy i dłużników celnych), u których zaległości zostaną wykryte przez organy podatkowe – zapłacą odsetki za zwłokę w wysokości 200% stawki podstawowej.

Zmiany w kontroli podmiotów powiązanych - urzędy skontrolują restrukturyzacje

Podatnicy prowadzący rozliczenia z podmiotami powiązanymi mogą mieć nowy powód do obaw. 27 lutego 2014 r. Ministerstwo Finansów opublikowało wyjaśnienia dla organów podatkowych, dotyczące zasad kontroli restrukturyzacji dokonywanych przez podmioty powiązane.

Restrukturyzacja działalności pomiędzy podmiotami powiązanymi - wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów opublikowało obszerne wyjaśnienia dotyczące zasad restrukturyzacji dokonywanych przez podmioty powiązane. Wyjaśnienia w wielu miejscach odwołują się do powszechnie stosowanych wytycznych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w sprawie cen transferowych.

Zasady kontroli podatkowej i postępowania podatkowego

Organy podatkowe mają ustawowe prawo do kontrolowania podatników. Można wyróżnić trzy różne tryby, za pomocą których urzędnicy fiskusa mogą sprawdzać podatników - kontrola, postępowanie kontrolne i postępowanie podatkowe.

Kontrola podatkowa - prawa i obowiązki podatnika

Zarówno kontrolowanemu podatnikowi, jak i organowi kontrolującemu przysługują w trakcie kontroli podatkowej określone przepisami Ordynacji podatkowej prawa i obowiązki. O ile jednak kontrolowanemu wolno robić wszystko, co nie jest zastrzeżone przepisami prawa, o tyle kontrolujący ma prawo jedynie do działań wyraźnie określonych w tych przepisach. Warto zatem wiedzieć, na co możemy pozwolić sobie, a także kontrolującemu w trakcie kontroli podatkowej.

Ustalanie treści czynności prawnej przez organy podatkowe i czynności pozorne

Organ podatkowy, dokonując ustalenia treści czynności prawnej, ma prawo i obowiązek uwzględniać zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności. Jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej czynności prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej (pozornej) czynności prawnej.

Kary za wykroczenia skarbowe

Podatnik, który nie wypełnia obowiązków nałożonych prawem podatkowym naraża się na odpowiedzialność karną skarbową. Większość spraw dotyczących wykroczeń skarbowych kończy się nałożeniem mandatu, część trafia do sądu.

Fiskus kontroluje sprzedawców

Inspektorzy urzędów skarbowych kontrolują nadmorskich sprzedawców i usługodawców. Od 1 lipca wydali już ponad 330 mandatów na kwotę 62 tysięcy złotych.

Ordynacja podatkowa 2014. Procedury oględzin u podatnika

W 2014 r. wejdzie w życie nowelizacja Ordynacji podatkowej. Zgodnie z założeniami do projektu nowelizacji bez zmian mają pozostać zasady przeprowadzania oględzin lokalu mieszkalnego podatnika.

Przedawnienie zobowiązania podatkowego

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że niezgodny z konstytucją jest przepis Ordynacji podatkowej, który dotyczył zawieszenia biegu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego w związku ze wszczęciem postępowania karno-skarbowego. W praktyce urzędy skarbowe często jednak nie stosują się do tego wyroku.

Kontrola podatkowa - uprawnienia organów podatkowych oraz prawa kontrolowanego (część 2)

Kontrole podatkowe mają prawo przeprowadzać organy podatkowe, w celu sprawdzenia czy przedsiębioraca wywiązuje się ze swoich obowiązków wobec fiskusa. Przepisy zapewniają odpowiednie uprawnienia organom podatkowym, a także nakładają na kontrolowanego szereg obowiązków.

Kontrola podatkowa - uprawnienia organów podatkowych oraz prawa kontrolowanego (część 1)

Kontrole podatkowe mają prawo przeprowadzać organy podatkowe, w celu sprawdzenia czy przedsiębioraca wywiązuje się ze swoich obowiązków wobec fiskusa. Kontrole podlegają jednak określonym regułom, które warto znać, aby ewentualnie zablokować działania fiskusa, które nie znajdują oparcia w przepisach.

Jak wnieść sprzeciw wobec kontroli podatkowej w firmie

Przedsiębiorca może wnieść sprzeciw wobec kontroli podatkowej przeprowadzanej w jego firmie, jeżeli odbywa się ona z naruszeniem obowiązujących przepisów. Na wniesienie sprzeciwu przedsiębiorca ma trzy dni robocze od dnia wszczęcia kontroli. Jakie skutki wywołuje wniesienie takiego sprzeciwu?

Przedłużające się kontrole skarbowe niszczą firmy

Czy polskie prawo podatkowe sprzyja nieuzasadnionym kontrolom skrbowym, które niszczą firmy?

Kiedy urząd skarbowy może wszcząć kontrolę bez zawiadomienia

Urząd skarbowy generalnie ma obowiązek powiadomić podatnika o swoim zamiarze dokonania kontroli. Jednak w celu zapobiegania łamaniu prawa podatkowego fiskus ma również możliwość przeprowadzenia kontroli bez wcześniejszego zawiadomienia.

Nie można nałożyć kary porządkowej na syndyka masy upadłości podczas kontroli dotyczącej spółki

Kara porządkowa ma charakter sankcji administracyjnej. Jako taka nałożona może być tylko na osobę , co do której ordynacja podatkowa przewiduje możliwość wezwania do wykonania określonych czynności. Wyrażająca się w karze porządkowej odpowiedzialność porządkowa ma zatem charakter osobisty i dotyczyć może wyłącznie osoby, która nie zastosowała się do poleceń organu. Ordynacja podatkowa nie przewiduje dopuszczalności nałożenia kary porządkowej za nieprzekazanie wezwania właściwemu adresatowi, nawet jeśliby obowiązek przekazania wynikał z innych przepisów.

Jak liczyć zaliczkę od dochodu z działalności wykonywanej osobiście, gdy płatnik otrzyma fakturę z VAT ?

Płatnicy PIT, stają niekiedy przed problemem obliczenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Przyjrzyjmy się sytuacji, gdy zgodnie z przepisami ustawy o PIT wypłacany kontrahentowi dochód stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, zaś kontrahent ów dla celów opodatkowania podatkiem VAT wystawia faktury i formalnie prowadzi działalność gospodarczą.

Kara umowna może być kosztem uzyskania przychodów

Jeśli poniesienie wydatku na karę umowną jest ekonomicznie uzasadnione, podatnik ma prawo zaliczenia jej w poczet kosztów podatkowych. Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w ustnym uzasadnieniu wyroku z 19 czerwca 2012 r., II FSK 248/10.

Kiedy korekta deklaracji wyłącza sankcje karne skarbowe

Korekty deklaracji i połączona z nimi płatność zaległości podatkowej, mająca prowadzić do niekaralności w świetle art. 16a KKS, nie chronią w pełni przed możliwymi sankcjami karnymi skarbowymi związanymi z błędami podatkowymi. Tak uznał Sąd Najwyższy w postanowieniu z 20 czerwca 2012 r.. Orzeczenie to komentuje Tomasz Rolewicz, starszy menedżer w Zespole ds. Postępowań Podatkowych PwC.

Zastrzeżenia do protokołu kontroli podatkowej

Po kontroli podatkowej jest sporządzany protokół, który stanowi dowód w ewentualnym dalszym postępowaniu podatkowym. Kontrolowany podatnik, który nie zgadza się z opisanymi w protokole ustaleniami może zgłosić swoje zastrzeżenia. Ma jednak tylko 14 dni na ich złożenie.

REKLAMA