REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kontrola podatkowa, Podmioty powiązane

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Raportowanie Country-by-Country - odpowiedzi MF na pytania podatników

Ministerstwo Finansów opublikowało odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przez podatników w zakresie nowych obowiązków dotyczących raportowania Country-by-Country (CbC). Raportowanie CbC ma wyposażyć administracje podatkowe w wyspecjalizowane narzędzie służące do oceny ryzyka związanego z cenami transferowymi.

Obowiązek przekazywania informacji o grupie podmiotów - formularze CBC-R, CBC-P

Ministerstwo Finansów poinformowało, że dostępna jest ostateczna wersja wzoru formularza CBC-R, służącego do przekazywania informacji o grupie podmiotów, którą składa się zgodnie z ustawą o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami. Dodatkowo zaktualizowany został formularz CBC-P, czyli powiadomienie o obowiązku informowania o grupie podmiotów. Oba wzory formularzy są dostępne na platformie ePUAP.

Co organy podatkowe mogą sprawdzać podczas kontroli krzyżowej?

Organy podatkowe, w ramach postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej, chcąc sprawdzić autentyczność transakcji podatnika przeprowadzają tzw. kontrolę krzyżową (czynności sprawdzające). Kontrola tego rodzaju do niedawna mogła być przeprowadzona jedynie u bezpośredniego kontrahenta podatnika, tj. u sprzedawcy, od którego podatnik kupił towar lub usługę albo u nabywcy, któremu podatnik sprzedał towar lub usługę.

III Konferencja Ceny Transferowe 2017/2018 - zmiany przepisów w praktyce grup kapitałowych

Zapraszam do wzięcia udziału w III Konferencji Ceny Transferowe 2017/2018 - zmiany przepisów w praktyce grup kapitałowych, która odbędzie się w dniach 27-28 listopada 2017 r. w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął Infor.

REKLAMA

Obowiązki w zakresie dokumentacji grupowej cen transferowych - rozporządzenie MF

W dniu 3 października br. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie informacji zawartych w dokumentacji podatkowej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Doprecyzowuje ono nowe obowiązki w zakresie dokumentacji cen transferowych, w tym również dokumentacji grupowej.

Dokumentacja cen transferowych przy podwyższeniu kapitału zakładowego

W przypadku objęcia udziałów lub akcji w podwyższonym kapitale zakładowym podmiotu powiązanego w zamian za wkład pieniężny lub niepieniężny, występuje konieczność sporządzenie dokumentacji cen transferowych. Obowiązek dokumentacji występuje również wtedy, gdy objęcie udziałów lub akcji następuje w formie potrącenia wzajemnych wierzytelności, czy też za wkład niepieniężny (aport).

Postanowienie o przedłużeniu terminu zwrotu VAT

Z przepisów ustawy o VAT wynika, że podatnik, u którego w danym okresie rozliczeniowym wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, może przenieść ją na kolejny okres rozliczeniowy lub wystąpić o jej zwrot. Teoretycznie urząd skarbowy powinien dokonać zwrotu w terminie wskazanym w deklaracji bądź w korekcie deklaracji. Organy podatkowe często jednak wydają postanowienia o przedłużeniu terminu zwrotu VAT. Jak podatnik może sobie z takim postanowieniem poradzić?

Obowiązek przekazywania informacji o grupie podmiotów (raportowanie Country-by-Country)

Zgodnie z przepisami dotyczącymi wymiany informacji podatkowych z innymi państwami grupy kapitałowe mają obowiązek składać informacje o grupie podmiotów – tzw. raport Country-by-Country. W przypadku grup, których sprawozdawczy rok obrotowy pokrywał się z rokiem kalendarzowym i zakończył się 31 grudnia 2016 r., termin na przekazanie powiadomienia Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej za ten rok mija 31 października 2017 r.

REKLAMA

Informacje SCAC jako źródło przewlekłych kontroli VAT

Kontrole podatkowe, szczególnie w zakresie weryfikacji zwrotu VAT, są bardzo często przedłużane. Dokonując przeglądu czynności podejmowanych przez organy podatkowe należy wskazać, iż kontrole te są często wywołane uporczywym składaniem przez te organy powtarzających się zapytań do administracji podatkowych innych państw, zwanych informacjami SCAC. Czy rzeczywiście zachodzi realna konieczność ciągłego sięgania po nie i przedłużania w ten sposób kontroli?

Ceny transferowe 2017/2018 - kontrole podmiotów powiązanych

Po uszczelnieniu VAT i CIT Ministerstwo Finansów bierze pod lupę podejrzane transakcje zawierane przez powiązane ze sobą firmy. Przyglądał się im będzie specjalny departament w MF, na czele którego stoją eksperci wcześniej pracujący dla prywatnych firm doradczych.

Odpłatna kontrola na wniosek podatnika w nowej Ordynacji podatkowej

Odpłatna kontrola na wniosek podatnika? Współpraca z urzędem skarbowym w sprawie bieżących rozliczeń? Takie możliwości są przewidziane w proponowanych przepisach nowej Ordynacji podatkowej. Jakie jeszcze zmiany czekają podatników?

Zastosowanie instytucji oszacowania dochodu przez organy podatkowe

Organy podatkowe mogą zastosować instytucję oszacowania dochodu przewidzianą przepisami w przypadku wątpliwości, co do rynkowego charakteru transakcji. Nie jest wymagane do tego szerokie badanie porównawcze wielu analogicznych transakcji, tj. dla porównania oraz oceny czy kwestionowana umowa miała charakter rynkowy, wystarczy zbadanie tylko jednej takiej umowy.

Uprawnienia organów podatkowych w zakresie kontroli krzyżowych

Zmiany w ordynacji podatkowej, które obowiązują od początku tego roku, zwiększyły zakres kontroli krzyżowych. Organy podatkowe mają obecnie możliwość kontroli całego łańcucha dostaw danego przedsiębiorcy. Prowadzona kontrola nie może być jednak nieograniczona.

Digitalizacja podatków, czyli skuteczniejsza kontrola przedsiębiorców

Istotnym trendem, który nie trudno zauważyć, jest postępujący coraz szybciej proces digitalizacji podatków. Wydawało się, że obecny rok przyniósł duży postęp w tym obszarze, ale dopiero kolejny rok będzie prawdziwą rewolucją. Nowe narzędzia wykorzystywane przez fiskusa to przede wszystkim dużo skuteczniejsza kontrola podatkowa. Jakie jeszcze skutki dla przedsiębiorców niesie ze sobą postępująca digitalizacja?

Domniemanie dobrej wiary podatnika

Domniemania dobrej wiary podatnika to jeden z celów organu podatkowego – tak wynika z ostatnich wytycznych Krajowej Administracji Skarbowej przekazanych do organów podatkowych. Czy oznacz to, że organy zaprzestały prób udowodnienia podatnikowi złej wiary i zaczęły oceniać zebrany w sprawie materiał dowodowy na korzyść podatnika?

Kontrole krzyżowe są niedopuszczalne w trakcie weryfikacji zwrotu VAT

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 18 maja 2017 r. sygn. akt I FSK 201/17 stwierdził, że weryfikacja kontrahenta spółki nie jest wystarczającym powodem na przedłużenie terminu zwrotu nadwyżki VAT. Kontrole krzyżowe są niedopuszczalne, ponieważ nie mieszczą się w zakresie czynności sprawdzających.

Uprawnienia i obowiązki stron kontroli podatkowej

Kontrola podatkowa może dotyczyć każdego podatnika – przeważnie jest zapowiadana, ale może rozpocząć się niespodziewanie. Warto być przygotowanym na taką sytuację poprzez znajomość związanych z nią praw i obowiązków, by dzięki temu uniknąć problemów.

Jak przebiega procedura wszczęcia kontroli podatkowej?

Kontrola podatkowa to procedura unormowana w ustawie Ordynacja podatkowa. Proces ten jest skomplikowany i często kontrolowani mają problem ze zrozumieniem jego przebiegu. W celu uniknięcia negatywnych konsekwencji warto zapoznać się z jego tokiem oraz przysługującymi podatnikowi prawami, ponieważ postępowanie może (ale nie musi) być wszczęte przeciwko każdemu z nas.

Dywidenda od spółki szwajcarskiej dla spółki polskiej – zwolnienie z CIT

Wypłaty na rzecz polskiej spółki stanowiące dochody (przychody) uzyskiwane przez spółkę z tytułu dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach spółki szwajcarskiej, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania w CIT.

In dubio pro tributario – teoria a praktyka

Wprowadzona w ubiegłym roku klauzula „in dubio pro tributario” miała stanowić dodatkową wskazówkę interpretacyjną dotyczącą tego, w jaki sposób należy rozstrzygać wątpliwości powstające w procesie wykładni podatkowej normy prawnej. Klauzula ta w praktyce pozostaje jednak martwa z powodu niekompetencji urzędników.

Szerszy zakres kontroli krzyżowych od 2017 roku

Nowelizacja Ordynacji podatkowej obowiązująca od 1 stycznia 2017 r. rozszerzyła zakres kontroli krzyżowych przedsiębiorców. Urzędy skarbowe, prowadzące kontrolę podatkową lub postępowanie podatkowe, mogą wymagać dostarczenia pewnych dokumentów także od kontrahentów kontrolowanych przedsiębiorców i podatników.

Kolejne "uszczelniające" zmiany w CIT

Rząd, a konkretnie Ministerstwo Finansów pracuje nad kolejnymi zmianami w podatku dochodowym od osób prawnych, które mają na celu uszczelnienie systemu CIT, tak aby zapewnić powiązanie wysokości płaconego przez duże przedsiębiorstwa, w szczególności przedsiębiorstwa międzynarodowe podatku, z faktycznym miejscem uzyskiwania przez nie dochodu.

Odpowiedzialność za niedopełnienie obowiązków w zakresie cen transferowych

Od początku tego roku obserwujemy wzmożone kontrole przedsiębiorców w zakresie wywiązywania się z obowiązków dotyczących cen transferowych. Obecnie podejmowane przez organy podatkowe działania znacząco zwiększają ryzyko ponoszenia osobistej odpowiedzialności przez osoby zajmujące się rozliczeniami podatkowymi spółek – nie wyłączając również członków zarządu.

Nowe rozporządzenie w sprawie dokumentacji cen transferowych

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się raport z konsultacji publicznych dotyczący projektu rozporządzenia Ministra Finansów i Rozwoju w sprawie informacji zawartych w dokumentacji podatkowej w zakresie podatku CIT oraz PIT. Wstępny projekt wzbudził wśród podatników i ekspertów sporo kontrowersji – w szczególności w zakresie bardzo szczegółowych i niezwykle rygorystycznych kryteriów informacyjnych dotyczących m.in. analiz porównawczych. Stanowisko resortu finansów daje jednak nadzieję na zmianę na lepsze najbardziej problematycznych zapisów nowego rozporządzenia.

Czym różni się kontrola celno-skarbowa od kontroli podatkowej?

Kontrola podatkowa jest podstawowym trybem weryfikacji rozliczeń podatkowych przez naczelników urzędów skarbowych. Od 1 marca 2017 r. zamiast obowiązującej dotychczas kontroli skarbowej wprowadzono kontrolę celno-skarbową. Kontrola celno-skarbowa w założeniu ma dotyczyć najpoważniejszych przypadków – karuzel VAT, zorganizowanej przestępczości podatkowej, lub szczególnie skomplikowanych spraw. Nie oznacza to jednak, że nie może ona dotyczyć drobnego podatnika prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą, mającego minimalne obroty. Czym różnią się oba tryby i czy kontrola celno-skarbowa naprawdę aż tak różni się od kontroli podatkowej?

Wewnątrzgrupowe finansowanie działań restrukturyzacyjnych

Opublikowane 8 maja ostrzeżenie Ministerstwa Finansów przed optymalizacją podatkową funduszy inwestycyjnych zamkniętych (FIZ) z wykorzystaniem obligacji zostało już szeroko skomentowane i przeanalizowane na łamach prasy fachowej. Niemniej jednak należy zwrócić uwagę na fragment tego ostrzeżenia, który być może rzuca zupełnie nowe światło na sposób finansowania zmian organizacyjnych i biznesowych w grupach podmiotów powiązanych. Czy wewnątrzgrupowe finansowanie działań restrukturyzacyjnych jest sprzeczne z zasadą arm's length?

Podmioty powiązane - organy kontroli skarbowej sprawdzają profile funkcjonalne

Organy kontroli skarbowej coraz częściej weryfikują profile funkcjonalne podmiotów powiązanych. Mogą również niezależnie badać zasadność ponoszenia kosztów i posiadane dowody na współmierność kosztów z przychodami prowadzonej działalności.

Kto nie musi składać dokumentacji podatkowej transakcji z podmiotami powiązanymi za 2017 rok

Podatnik, który sporządzał dokumentację podatkową transakcji z podmiotami powiązanymi za rok 2016 r., a który w nowym brzmieniu przepisów nie spełnia zarówno przesłanki wskazanej w art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (jego przychody lub koszty w rozumieniu przepisów o rachunkowości w 2016 r. nie przekroczyły równowartości 2 mln euro), jak i żadnej innej z przesłanek wskazanych w art. 9a ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o CIT, nie jest zobowiązany do jej sporządzenia za rok 2017.

Dokumentację cen transferowych trzeba przygotować rzetelnie

Dokumentacja podatkowa cen transferowych powinna zostać sporządzona rzetelnie i zawierać wszystkie elementy, które zostały enumeratywnie wymienione w ustawach o podatkach dochodowych. Dokumentacja taka powinna być również przygotowywana przez podatników na bieżąco, a nie jedynie na potrzeby przedłożenia organowi podatkowemu w trakcie postępowania.

Kontrole podatkowe sposobem na załatanie dziury budżetowej

Po stronie przychodów budżetowych na ten rok zapisano dodatkowe 13 miliardów złotych wpływów wynikających z działań uszczelniających system podatkowy. Jako główne narzędzie do realizacji tych działań przewidziano wzmożone kontrole podatkowe.

Platforma internetowa MF poświęcona cenom transferowych

Ministerstwo Finansów rozpoczęło tworzenie portalu internetowego, który będzie łączył w sobie funkcje bazy wiedzy oraz platformy, za pomocą której resort będzie komunikował się z podatnikami w zakresie cen transferowych oraz interpretacji obowiązujących lub przyszłych przepisów.

Kontrole podatkowe i celno-skarbowe realizowane przez KAS

Ministerstwo Finansów informuje, że W ramach funkcjonującej od 1 marca 2017 roku Krajowej Administracji Skarbowej zdecydowana większość kontroli będzie przeprowadzana na dotychczasowych zasadach. Standardowe kontrole podatkowe są przeprowadzane z minimum 7-dniowym wyprzedzeniem z zachowaniem przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Jednak poważna przestępczość gospodarcza (np. mafie wyłudzające VAT) musi się liczyć ze skutecznym przeciwnikiem: kontrolą celno-skarbową.

Krajowa Administracja Skarbowa - nowe zasady kontroli i postępowań podatkowych

Na początku marca 2017 r. zacznie działać Krajowa Administracja Skarbowa, która w istotny sposób zmodyfikuje instytucjonalne otoczenie w zakresie podatków. Obowiązywać będą nowe zasady przeprowadzania kontroli i postępowań podatkowych oraz rozpatrywania odwołań od decyzji wydawanych przez organy nowej administracji skarbowej.

Więcej obowiązków w dokumentowaniu cen transferowych

Nowe przepisy o dokumentowaniu transakcji transferowych nakładają na przedsiębiorców obowiązek przygotowania nowych dokumentów. Im większe przychody lub koszty w poprzednim roku podatkowym, tym więcej obowiązków. Przedsiębiorcy o przychodach powyżej 10 mln euro muszą dodatkowo przygotować analizę porównawczą, w której uzasadnią ekonomicznie marżę. Nawet jeśli nie jest to dla danej firmy obowiązkowy dokument, może stanowić skuteczne narzędzie obrony w trakcie kontroli – podkreśla Agnieszka Płachecka z Kancelarii Galt.

Obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej cen transferowych

Na początku 2017 roku zmianie uległy zasady dotyczące obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej cen transferowych. Jakie są obecne progi wyznaczające zakres obowiązku dokumentacyjnego i na co należy zwrócić uwagę przygotowując przedsiębiorstwo do nowych wymogów?

Dzięki KAS zmniejszy się liczba kontroli podatników

KAS, która powstanie z połączenia administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej, zacznie działać 1 marca 2017 r. na podstawie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Reforma pozwoli lepiej wykorzystać potencjał służb podatkowych oraz zmniejszy liczbę kontroli podatników.

Korzystniejsza definicja podmiotów powiązanych kapitałowo

Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadziła od 2017 r. korzystniejszą definicję podmiotów powiązanych kapitałowo.

Podmioty powiązane 2017 – łatwiejsze typowanie podatników do kontroli

Z początkiem stycznia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące dokumentowania transakcji z podmiotami powiązanymi. Obowiązek prowadzenia bieżącej dokumentacji cen transferowych obejmie firmy i przedsiębiorców, których obroty przekraczają 2 mln euro, oraz tych, którzy dokonują transakcji z podmiotami z rajów podatkowych. Zmiany mają uszczelnić system podatkowy. Ułatwią też urzędom skarbowym wytypowanie podatników do kontroli.

Zaskarżenie przedłużania terminu zwrotu VAT

Ostatnie orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego (uchwała z października i wyroki z listopada 2016 r.) dopuszcza możliwość zaskarżania przez podatników VAT postanowienia organów podatkowych o przedłużeniu terminu na zwrot VAT oraz postanowienie o przedłużeniu kontroli - uważa radca prawny Jakub Prusiński.

Organy i podatnicy gotowi na kontrolę JPK?

Jak wynika z odpowiedzi Ministra Rozwoju i Finansów na interpelację poselską z dnia 5 grudnia 2016 r., w trakcie pierwszych 4 miesięcy od wprowadzenia JPK organy wystąpiły o przedstawienie danych w tym formacie tylko w 13 postępowaniach i 3 kontrolach. To niewiele, niemniej warto zwrócić uwagę, że w żadnym z postępowań żądane dane nie zostały przekazane przez podatników w formie JPK. Wydaje się, że podatnicy nie są jeszcze gotowi na stosowanie tej nowej formy raportowania danych podatkowych.

Obrót paliwami - najpierw uszczelnienie VAT, teraz kontrole

Obowiązujący od sierpnia tego roku "pakiet paliwowy" zmienił zasady rozliczania VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw. Pobór podatku następuje w momencie dokonania transportu paliwa, co powoduje, że potencjalne oszustwo w postaci złożenia nierzetelnej deklaracji miesięcznej jest mniej prawdopodobne. Teraz najważniejszym elementem walki z mafią paliwową mają być kontrole.

Czy podmiot wyłudzający VAT jest w sensie prawnym „podatnikiem” tego podatku?

Jest to dziś kluczowe pytanie, które powinny zadać nie tylko organy skarbowe, lecz również organy ścigania, prokuratura i sądy, w tym zwłaszcza administracyjne i karne – twierdzi profesor Witold Modzelewski.

Uproszczone sprawozdanie PIT-TP od 1 stycznia 2017 r.

Od 2017 r. obowiązywał będzie wzór uproszczonego sprawozdania w sprawie analizy ryzyka w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT-TP). Formularz PIT-TP złożą podatnicy, którzy są zobowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej pomiędzy podmiotami powiązanym, jak i w przypadku dokonywania płatności należności na rzecz podmiotu z tzw. raju podatkowego.

Uwaga na fałszywe e-maile o ukrywaniu dochodów

Ministerstwo Finansów ostrzega przed fałszywymi e-mailami, w których autor wiadomości informuje o „ukrywaniu dochodów". Wiadomość nie pochodzi z Ministerstwa Finansów. Nie należy otwierać ani wiadomości, ani załącznika, który zawiera kod złośliwy.

Nowa wersja zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej (ZAW-K)

Od 29 października 2016 r. obowiązuje nowa wersja zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej ZAW-K(3).

Weryfikacja rozliczeń VAT kontrahentów tylko w ramach kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego

Organ podatkowy nie będzie mógł uzasadnić przedłużenia terminu zwrotu różnicy podatku VAT należnego podatnikowi poprzez żądanie – w ramach czynności sprawdzających – od kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą przedstawienia dodatkowych dokumentów w celu sprawdzenia prawidłowości i rzetelności transakcji dokonanej przez podatnika. Organy podatkowe będą mogły żądać dokumentów od kontrahentów jedynie w ramach kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego. Tak wynika z uchwały składu 7 sędziów NSA z 24 października 2016 r.

Czym będzie się zajmować Krajowa Administracja Skarbowa

Kontrola podatkowa wchodzi na nowy, bardziej represyjny poziom. Przedsiębiorcy są coraz bardziej narażeni na wzmożone kontrole, m.in. na pomysły władzy na inwigilację w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego czy też powołanie spółki do utworzenia centralnego rejestru faktur. A teraz jeszcze Krajowa Administracja Skarbowa – mundurowa służba specjalna na podatnika. Czy podatnicy mają się czego obawiać?

Jak uchronić się przed karuzelą VAT

Dochowanie należytej staranności i jej właściwe udokumentowanie może uchronić przedsiębiorcę przed negatywnymi skutkami wkręcenia w karuzelę podatkową. Takie podejście potwierdzają wyroki krajowych sądów administracyjnych oraz wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE. Mimo to zdarza się, że organy podatkowe uznają, że zgromadzone dokumenty służą jedynie uwiarygodnieniu przeprowadzonych transakcji mających na celu wyłudzenie VAT.

Przewlekłość postępowania UKS a odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych

W przypadku gdy kontrola prowadzona przez Urząd Kontroli Skarbowej (UKS) trwa dłużej niż sześć miesięcy, nie nalicza się odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych za okres od dnia wszczęcia postępowania kontrolnego do dnia doręczenia decyzji. Znaczenie ma jednak to z jakiej przyczyny doszło do przewlekłości postępowania.

Wzór zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej - ZAW-K

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządza określający nowy wzór zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej - ZAW-K, który uwzględnia regulacje zawarte w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym.

REKLAMA