Kategorie

Kontrola skarbowa

Zreformowana Krajowa Administracja Skarbowa dzięki nowym narzędziom kontroli ma szybciej i skuteczniej wyłapywać nieuczciwych podatników. Podstawową formą kontrolowania rozliczeń podatkowych stała się kontrola celno-skarbowa. Organy kontrolne uzyskały też szersze uprawnienia.
Co zrobić, by kontrola celno-skarbowa w przedsiębiorstwie zakończyła się brakiem stwierdzenia nieprawidłowości? Jakie działania należy wcześniej podjąć, a jakich unikać? Jak się przygotować i dobrze zabezpieczyć? Jak przeprowadzić stress test podatkowy w firmie?
W odniesieniu do przedsiębiorców, którzy mają siedzibę w swoim mieszkaniu, urzędnicy skarbowi podczas kontroli celno-skarbowych zyskali prawo do naruszania prywatności. Zdaniem ekspertów urzędnicy mają prawo wypraszać przedsiębiorców w trakcie prowadzonych czynności z pomieszczeń i sprawdzać wszystkie zakątki mieszkania oraz dokumenty, w tym także rzeczy osobiste przedsiębiorcy i jego rodziny.
Po wejściu w życie przepisów ustawy o krajowej administracji skarbowej urzędnicy skarbowi zyskali prawo do przeszukania lokalu przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy zostaje wszczęta kontrola celno-skarbowa. Mogą wypraszać przedsiębiorcę w trakcie prowadzonych czynności i sprawdzać dosłownie wszystkie pomieszczenia oraz dokumenty, w tym także rzeczy osobiste przedsiębiorcy i jego rodziny.
Z początkiem marca 2017 r. rozpoczęła się prawdziwa rewolucja administracji skarbowej. Teraz ściąganiem podatków i bezpieczeństwem finansów zajmuje się Krajowa Administracja Skarbowa (dalej: KAS). Głównym celem KAS jest walka z przestępczością skarbową. Wykrywaniu przestępstw ma służyć kontrola celno-skarbowa regulowana ustawą o KAS.
Urzędy Kontroli Skarbowej prowadziły w 2016 roku więcej kontroli dotyczących cen transferowych i optymalizacji podatkowej. Kontrole te były też coraz skuteczniejsze - w 2016 roku organy skarbowe zakwestionowały straty firm z tego tytułu w wysokości ok. 2,8 mld zł.
Krajowa Administracja Skarbowa, która ruszyła 1 marca, to połączenie administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służby Celnej. Jej szefem jest wiceminister finansów Marian Banaś. Reforma ma pozwolić lepiej wykorzystać potencjał służb podatkowych, celnych i kontroli skarbowej. Jak zapewnia resort finansów, bać się powinni tylko oszuści, a nie uczciwi przedsiębiorcy.
Ministerstwo Finansów informuje, że W ramach funkcjonującej od 1 marca 2017 roku Krajowej Administracji Skarbowej zdecydowana większość kontroli będzie przeprowadzana na dotychczasowych zasadach. Standardowe kontrole podatkowe są przeprowadzane z minimum 7-dniowym wyprzedzeniem z zachowaniem przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Jednak poważna przestępczość gospodarcza (np. mafie wyłudzające VAT) musi się liczyć ze skutecznym przeciwnikiem: kontrolą celno-skarbową.
Z dniem 1 marca 2017 r. zaczęła funkcjonować Krajowa Administracja Skarbowa. Tym samym zmianie uległa organizacja służb celno-skarbowych podległych ministrowi rozwoju i finansów. Co podatnik powinien wiedzieć, by odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości?
Wchodzące od 1 marca 2017 r. w życie przepisy ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) diametralnie zmieniają polskie regulacje w zakresie sposobu przeprowadzania kontroli skarbowej. Pojawią się zupełnie nowe instytucje.
Na początku marca 2017 r. zacznie działać Krajowa Administracja Skarbowa, która w istotny sposób zmodyfikuje instytucjonalne otoczenie w zakresie podatków. Obowiązywać będą nowe zasady przeprowadzania kontroli i postępowań podatkowych oraz rozpatrywania odwołań od decyzji wydawanych przez organy nowej administracji skarbowej.
Przepisy ustawy z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej mają na celu utworzenie z dniem 1 marca 2017 r. skonsolidowanej instytucji pod nazwą Krajowa Administracja Skarbowa. Organy Krajowej Administracji Skarbowej będą zobowiązane realizować zadania i funkcje przede wszystkim organów podatkowych, organów celnych, organów egzekucyjnych oraz finansowych organów postępowania przygotowawczego.
Wielka reforma administracji skarbowej już wkrótce stanie się faktem, z dniem 1 marca 2017 r. zacznie bowiem funkcjonować Krajowa Administracja Skarbowa. Struktura organów podatkowych ulegnie całkowitej zmianie, przez co zapewniony ma zostać skuteczniejszy pobór danin oraz mają powstać nowe, skuteczniejsze narzędzia do walki z nieuczciwymi podatnikami. Zasadnicza część zmian dotyczy więc reformy struktury administracji i dotychczasowych narzędzi, niemniej – jak podkreśla Marcin Książek z Grant Thornton – również podatnicy muszą być świadomi, że część zmian dotknie również ich samych.
KAS, która powstanie z połączenia administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej, zacznie działać 1 marca 2017 r. na podstawie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Reforma pozwoli lepiej wykorzystać potencjał służb podatkowych oraz zmniejszy liczbę kontroli podatników.
Na początku marca 2017 r. zacznie działać Krajowa Administracja Skarbowa, która zastąpi dotychczas funkcjonujące osobno piony administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej. Wprowadzenie Krajowej Administracji Skarbowej wymusi konieczność podniesienia jakości prowadzenia księgowości i ewidencji.
Jest to dziś kluczowe pytanie, które powinny zadać nie tylko organy skarbowe, lecz również organy ścigania, prokuratura i sądy, w tym zwłaszcza administracyjne i karne – twierdzi profesor Witold Modzelewski.
Od 1 stycznia 2017 r. płaca minimalna wzrośnie do 2000 zł. Podwyżka płacy minimalnej oznacza nie tylko wzrost pensji osób zarabiających najniższe stawki, ale też wyższe kary grzywny za wykroczenia i przestępstwa skarbowe.
Ponad 1,5 mld złotych pozostało w budżecie państwa dzięki tegorocznym działaniom Kontroli Skarbowej. Dla porównania w analogicznym okresie ubiegłego roku (trzy kwartały) kwota ta wyniosła niespełna 870 mln zł.
Tajemnicę zawodową najczęściej definiuje się jako obowiązek nieujawniania informacji pozyskanych w związku z wykonywanym zawodem zaufania publicznego. Do zawodów tych należą przede wszystkim lekarze, pielęgniarki, adwokaci, radcowie prawni, czy doradcy podatkowi. Przedstawiciele tych zawodów zobowiązani są do zachowania w tajemnicy informacji poufnych pod sankcją odpowiedzialności dyscyplinarnej, cywilnej, a nawet karnej.
Utworzenie Krajowej Administracji Skarbowej, czyli połączenie służby celnej, administracji podatkowej i kontroli skarbowej, planowane na 1 stycznia 2017 r., to nie reforma służb podległych Ministerstwu Finansów, co najwyżej modernizacja, która sankcjonuje prawnie dotychczasowy stopień upolitycznienia organów skarbowych - oceniono w raporcie Centrum Analiz i Studiów Podatkowych SGH.
Przedsiębiorcy bardzo krytycznie oceniają polski system podatkowy. Zaskakujący jednak może być fakt, że chodzi nawet nie tyle o jego materialną, merytoryczną treść – ona jest oczywiście skomplikowana (zajmujemy pod tym względem 58 miejsce na świecie), ale największym problemem okazuje się być podejście organów podatkowych do podatnika - wynika z Raportu ZPP „Biała Księga. Relacje przedsiębiorców z organami państwa”.
Powołanie od 2017 roku Krajowej Administracji Skarbowej ma zrealizować cel, jakim jest sprawna i kompetentna służba skarbowa. Zdaniem ministra finansów Pawła Szałamachy podstawowym zadaniem KAS będzie odbudowa dochodów państwa polskiego.
Nie ma wątpliwości, że podatnicy nie lubią być kontrolowani i poddawać się kontroli – szczególnie w przypadku gdy ta jest prowadzona przez organy podatkowe, a takim organem pierwszej instancji jest urząd skarbowy. Co warto wiedzieć, by dobrze przygotować się do kontroli urzędu skarbowego?
Minister Finansów podpisał rozporządzenie w sprawie przedłużenia terminu do przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji w VAT (plik JPK_VAT) wydane w związku ze zgłaszanymi przez podmioty realizujące istotne zadania publiczne trudnościami w dostosowaniu się od 1 lipca 2016 r. do tego wymogu. Rozporządzenie zostało przekazane do publikacji w Dzienniku Ustaw.
Od 1 lipca 2016 r. obowiązują przepisy obligujące duże firmy do comiesięcznego przesyłania fiskusowi ewidencji VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Największe firmy pierwszy raport JPK muszą przesłać już do 25. sierpnia. Niedopełnienie tego obowiązku wiąże się z konsekwencjami finansowymi. Sektor małych i średnich przedsiębiorstw na przystosowanie swoich systemów księgowo-rachunkowych do wymogów JPK ma czas do końca roku.
Ministerstwo Finansów w dniu 19 sierpnia 2016 r. uruchomiło aplikację do wysyłania plików Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Aplikacja pozwala podatnikom, zobowiązanym do comiesięcznego wysyłania danych zawierających ewidencje zakupu i sprzedaży VAT (JPK_VAT), na wypełnienie tego obowiązku wobec fiskusa.
Od 1 lipca 2016 r. duże przedsiębiorstwa oraz fundacje i stowarzyszenia są zobowiązane do przekazywania urzędom skarbowym informacji, dotyczących prowadzonej działalności, przy użyciu Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Obowiązek taki dotyczy nie tylko kontroli przez organy skarbowe. Zgodnie z majową nowelizacją ustawy Ordynacja podatkowa, każda firma co miesiąc jest zobowiązana do składania urzędom skarbowym rejestrów VAT, za pomocą JPK. Pierwsze pliki trzeba będzie zatem przesłać już w sierpniu.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że pierwszych 6 miesięcy 2016 r. przyniosło wyraźny wzrost skuteczności kontroli skarbowych. Łączna wartość związanych z ustaleniami kontrolerów wpłat do budżetu oraz zatrzymanych wypłat nienależnego zwrotu VAT wyniosła w tym okresie 832 mln zł i była o 71,3 proc. większa niż w I półroczu 2015 r. Zdaniem MF jest to przede wszystkim efekt zmiany modelu działania, który obecnie kładzie nacisk na lepszą analizę ryzyka i skoncentrowanie się na tych obszarach, gdzie nadużycia dokonywane są najczęściej i obejmują największe kwoty.
Sezon wakacyjny w pełni, a te wakacje są niezwykle gorące. I to nie za sprawą pogody. Od 1 lipca 2016 r., na mocy art. 193a Ordynacji podatkowej, każdy duży przedsiębiorca zobowiązany jest do przekazywania na żądanie służb skarbowych danych podatkowych w formie elektronicznej tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK).
Przygotowanie do kontroli z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) to temat bardzo gorący w ostatnim czasie. Mimo to nadal istnieje grupa podatników, która została praktycznie pominięta w zakresie JPK, czyli jednostki samorządu terytorialnego.
Dane zawarte w Jednolitym Pliku Kontrolnym (JPK), w pliku .xml, są nieczytelne dla księgowych i prawników, którzy mogliby ocenić ich poprawność. Ustawodawca nie zadbał natomiast o stworzenie narzędzia, które umożliwiałoby dokonanie automatycznej samokontroli JPK. Jak więc wychwycić przypadkowe lub systematyczne błędy, zanim zrobią to urzędnicy?
Na stronach internetowych Rządowego Centrum Legislacji w dniu 31 maja 2016 roku pojawił się rządowy projekt ustawy przewidujący rewolucyjne zmiany w prawie karnym i karnym skarbowym, stanowiące realne zagrożenie dla uczciwych przedsiębiorców. Jeśli dojdzie do popełnienia przestępstwa (także skarbowego), Sąd będzie mógł orzec przepadek przedsiębiorstwa, choćby nawet przedsiębiorstwo nie stanowiło własności sprawcy.
Elektroniczne kontrole podatkowe przy wykorzystaniu Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) to nowa rzeczywistość firm. Ewolucja systemu podatkowego z tym związana jest wyzwaniem dla przedsiębiorców, ale też stwarza nowe możliwości. Podkreśla się m.in., że przedsiębiorstwa, które wcześniej nauczą się obsługiwać JPK i sprawdzać jego poprawność mają większą szansę na zdobycie przewagi konkurencyjnej.
Urząd Kontroli Skarbowej ma możliwość przeprowadzania różnego rodzaju czynności kontrolnych. Dlatego dla podatników, którzy nie mają doświadczeń w kontaktach z tym Urzędem, rozróżnianie pojęć kontrola podatkowa czy postępowanie kontrolne może wydawać się niezrozumiałe. Jaki jest zatem zakres kontroli Urzędu Kontroli Skarbowej i w jakich terminach może być przeprowadzana?
Do konsultacji społecznych trafił projekt wprowadzający ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej. To element pakietu 100 ułatwień, zapowiadanych przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego. Jednym z komponentów pakietu są zmiany dotyczące kontroli.
Dane w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego przesyłane za pomocą oprogramowania interfejsowego, które ma być dostępnego na stronie Ministerstwa Finansów, należy opatrywać podpisem elektronicznym. Od 1 lipca 2016 r. zasady dotyczące podpisu elektronicznego reguluje unijne rozporządzenie eIDAS.
Zdaniem przedsiębiorców spełnienie wymogów do raportowania w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) jest jak najbardziej możliwe, jednakże w wielu przypadkach wymaga dłuższego czasu niż nałożony ustawą. Firmy opracowujące oprogramowanie księgowe pracują intensywnie nad dostosowaniem swoich systemów do nowych wymagań. Jednakże rozwiązania te nie będą na dzień 1 lipca 2016 r. w dostatecznym stopniu przetestowane. Ponadto, z sygnałów płynących od przedsiębiorców wynika, że nie we wszystkich przypadkach dojdzie we właściwym czasie do pełnego przygotowania organizacyjnego.
Do przeprowadzania czynności sprawdzających mają prawo urzędy skarbowe, urzędy kontroli skarbowej oraz inne instytucje, w tym m.in. dyrektorzy, naczelnicy tych placówek. Warto wiedzieć jakie uprawnienia przysługują tym organom podczas czynności sprawdzających.
1 lipca 2016 r. jest istotną datą dla polskiego systemu podatkowego. Od tego dnia duże podmioty muszą przekazywać, na żądanie organów podatkowych, księgi podatkowe oraz dowody księgowe w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). To rozwiązanie może znacznie usprawnić i przyspieszyć kontrole fiskusa, ale wiąże się jednak z obowiązkiem posiadania odpowiednich systemów informatycznych. Tym bardziej, że struktura JPK będzie stopniowo rozszerzana o kolejne elementy.
Ministerstwo Finansów udostępniło nową wersję dokumentu „Specyfikacja interfejsów usług Jednolitego Pliku Kontrolnego wersja 1.5". Specyfikacja interfejsów usług JPK oraz udostępnienie środowiska testowego do przesyłania plików, pokazuje w jaki sposób dane zawarte w plikach JPK będą trafiały do Ministerstwa Finansów.
Dużym firmom zostało niewiele czasu na dostosowanie się do obowiązku przekazywania danych podatkowych w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Muszą być przygotowane na 1 lipca 2016 r. Ale to nie w lipcu a pod koniec tego roku rewolucja podatkowa dotknie większość firm. W przestrzeni gospodarczej wiele dużych przedsiębiorstw funkcjonuje bowiem jako grupy kapitałowe złożone ze średnich i małych spółek a te zostaną objęte obowiązkiem raportowania w formacie JPK w zakresie ewidencji VAT z początkiem 2017 roku. Oznacza to konieczność szybkiego dostosowania systemów informatycznych do nowych przepisów.
Do Sejmu trafił projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Zakłada on powołanie Krajowej Administracji Skarbowej w miejsce obecnie funkcjonujących: administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służby Celnej, czyli powołanie administracji skonsolidowanej. Krajowa Administracja Skarbowa będzie podporządkowana ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
Obowiązek comiesięcznego generowania rejestru VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) obejmie w pierwszej kolejności dużych przedsiębiorców, już od 1 lipca 2016 r. Od tego miesiąca organy podatkowe mają również prawo żądać od dużych podatników innych danych w przypadku ewentualnej kontroli (np. obejmujących struktury wyciągu bankowego czy ksiąg rachunkowych).
Czy na podstawie nowego przepisu art. 193a Ordynacji podatkowej, organy podatkowe mogą żądać od przedsiębiorców raportowania ksiąg podatkowych w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) za okresy przeszłe, tj. za okresy sprzed wejścia w życie nowych przepisów Ordynacji podatkowej w odniesieniu do danego podatnika?
Do wysyłania na żądanie organów podatkowych Jednolitego Pliku Kontrolne począwszy od 1 lipca 2016 r. zobligowane będą duże przedsiębiorstwa, natomiast małe i średnie firmy dopiero od 1 lipca 2018 r. Przy czym, już obecnie małe i średnie przedsiębiorstwa mogą rozwiązania wymagane nowymi przepisami wprowadzać w swoich programach finansowo-księgowych.
Duży odsetek przedsiębiorców wciąż nie jest przygotowanych do przepisów dotyczących kontroli z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego, które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2016 r. Dodatkowo, przedsiębiorcy obawiają szczególnie o bezpieczeństwo przekazywanych danych za pomocą plików JPK.
Już od 1 lipca 2016 r. organy podatkowe będą mogły zażądać od podatnika przekazania całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych w postaci pliku elektronicznego o określonej strukturze – tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK).
Przepisy w zakresie fakturowania dopuszczają możliwość przechowywania faktur w dowolnym formacie elektronicznym. Istotne jest jednak, aby przechowywane w sposób elektroniczny faktury spełniany warunek autentyczności pochodzenia, integralności treści oraz czytelności. Tak, żeby organy kontroli skarbowej mogły mieć bezzwłoczny dostęp do faktur, jak również możliwość ich poboru i przetwarzania.
Ministerstwo Finansów wciąż pracuje nad właściwym wprowadzeniem Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). W marcu br. zostały opublikowane tzw. struktury logiczne JPK, które od 1 lipca 2016 r. podatnicy będą musieli wypełniać i przedstawiać organom podatkowym. Struktur jest siedem, jedna z nich dotyczy księgi rachunkowej.
Przepisy wprowadzające kontrole podatkowe przy zastosowaniu Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) zaczną obowiązywać od 1 lipca 2016 r. Dla przedsiębiorców wiele zagadnień wciąż jest niejasnych, a podmioty aktualizujące systemy księgowe dostrzegają niespójności techniczne wewnątrz struktur JPK. Jakie są obawy, jak w praktyce nowe przepisy będą funkcjonować, a także jak na swoją korzyść mogą je wykorzystać podatnicy?