Kategorie

Kontrola skarbowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zarówno kontrolowanemu podatnikowi, jak i organowi kontrolującemu przysługują w trakcie kontroli podatkowej określone przepisami Ordynacji podatkowej prawa i obowiązki. O ile jednak kontrolowanemu wolno robić wszystko, co nie jest zastrzeżone przepisami prawa, o tyle kontrolujący ma prawo jedynie do działań wyraźnie określonych w tych przepisach. Warto zatem wiedzieć, na co możemy pozwolić sobie, a także kontrolującemu w trakcie kontroli podatkowej.
Organ podatkowy, dokonując ustalenia treści czynności prawnej, ma prawo i obowiązek uwzględniać zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności. Jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej czynności prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej (pozornej) czynności prawnej.
Podatnicy mają prawo nie przyjąć mandatu od organu podatkowego, jeśli dotyczy on drobnego przewinienia o znikomej społecznie szkodliwości lub jeśli zawinili nieumyślnie. Mogą się także bronić przed odpowiedzialnością karną skarbową, jeśli przepisy podatkowe są niejasne i stanowią problem dla samych organów podatkowych.
Podatnik, który nie wypełnia obowiązków nałożonych prawem podatkowym naraża się na odpowiedzialność karną skarbową. Większość spraw dotyczących wykroczeń skarbowych kończy się nałożeniem mandatu, część trafia do sądu.
Urząd skarbowy, w ramach akcji "Weź paragon", przeprowadza w okresie wakacyjnym kontrole kas rejestrujących. Dlatego warto wiedzieć, kiedy powstaje obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz czy sytuacje losowe, takie jak awaria czy przerwa w dostawie prądu, zwalniają go z obowiązku wydawania paragonu.
Inspektorzy urzędów skarbowych kontrolują nadmorskich sprzedawców i usługodawców. Od 1 lipca wydali już ponad 330 mandatów na kwotę 62 tysięcy złotych.
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że niezgodny z konstytucją jest przepis Ordynacji podatkowej, który dotyczył zawieszenia biegu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego w związku ze wszczęciem postępowania karno-skarbowego. W praktyce urzędy skarbowe często jednak nie stosują się do tego wyroku.
Z założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, wynika, że organom kontroli skarbowej zostaną przyznane uprawnienia do blokowania rachunków bankowych. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2014 r.
Kontrole podatkowe mają prawo przeprowadzać organy podatkowe, w celu sprawdzenia czy przedsiębioraca wywiązuje się ze swoich obowiązków wobec fiskusa. Przepisy zapewniają odpowiednie uprawnienia organom podatkowym, a także nakładają na kontrolowanego szereg obowiązków.
Kontrole podatkowe mają prawo przeprowadzać organy podatkowe, w celu sprawdzenia czy przedsiębioraca wywiązuje się ze swoich obowiązków wobec fiskusa. Przepisy zapewniają odpowiednie uprawnienia organom podatkowym, a także nakładają na kontrolowanego szereg obowiązków.
Czy polskie prawo podatkowe sprzyja nieuzasadnionym kontrolom skrbowym, które niszczą firmy?
Urząd skarbowy generalnie ma obowiązek powiadomić podatnika o swoim zamiarze dokonania kontroli. Jednak w celu zapobiegania łamaniu prawa podatkowego fiskus ma również możliwość przeprowadzenia kontroli bez wcześniejszego zawiadomienia.
W okresie ferii zimowych fiskus przeprowadza wzmożone kontrole kas fiskalnych. Pod lupę kontroli skarbowej trafią przede wszystkim przedsiębiorcy z miejscowości turystycznych.
Od 14 stycznia do 24 lutego 2013 r. kontrolerzy skarbowi będą sprawdzać sprzedaż na kasach fiskalnych i przypominać o obowiązku wydawania paragonów przy każdej transakcji.
W natłoku codziennych spraw jakie należy wykonać prowadząc działalność gospodarczą nieraz zdarza się zapomnieć wystawić w terminie dokument potwierdzający sprzedany towar lub wykonaną usługę. Przedsiębiorcy zwracający uwagę na kwestie podatkowe mogą wtedy zacząć się zastanawiać kiedy należy wykazać podatek VAT należny w deklaracji podatkowej.
Polska coraz pełniej wdraża unijne przepisy dotyczące wymiany informacji podatkowych między administracjami podatkowymi państw Unii Europejskiej. Nierzetelny podatnik nie może się więc czuć bezpiecznie w żadnym państwie UE.
Przestępstwa wykryte w roku 2011 podczas kontroli skarbowej w kwestii zaniżania należności podatkowych, wadliwości ksiąg podatkowych, mechanizmu fakturowania fikcyjnego pośrednictwa leasingowego itp.
Jednym z najczęściej sprawdzanych przez inspektorów skarbowych obszarów działalności gospodarczej są środki publiczne. Zobaczmy jakie przykładowe przestępstwa w tym zakresie wykryto w 2011 roku.
Jednym z najczęściej sprawdzanych przez inspektorów skarbowych obszarów działalności gospodarczej jest obrót nieruchomościami. Zobaczmy jakie przykładowe przestępstwa w tym zakresie wykryto w 2011 roku.
Transakcje wewnątrzwspólnotowe, to pole do wielu przestępstw i wykroczeń skarbowych. To jeden z najczęściej sprawdzanych przez inspektorów skarbowych obszarów. Zobaczmy jakie przykładowe przestępstwa w tym zakresie wykryto w 2011 roku.
E-handel jest od kilku lat jednym z najczęściej sprawdzanych przez inspektorów skarbowych obszarów działalności gospodarczej. Zobaczmy jakie przykładowe przestępstwa w tym zakresie wykryto w 2011 roku.
Jednym z najczęściej wykrywanych przez inspektorów skarbowych nieprawidłowości podatkowych są nieujawnione źródła przychodów.
Jednym z najczęściej sprawdzanych przez inspektorów skarbowych obszarów działalności gospodarczej jest obrót złomem. Zobaczmy jakie przykładowe przestępstwa w tym zakresie wykryto w 2011 roku.
Jednym z najczęściej sprawdzanych przez inspektorów skarbowych obszarów działalności gospodarczej jest obrót paliwami. Zobaczmy jakie przykładowe przestępstwa w tym zakresie wykryto w 2011 roku.
Od kilku lat łączna kwota wpłat następujących w wyniku działań inspektorów skarbowych przewyższa kwotę ponoszonych przez kontrolę skarbową kosztów. Fiskus się chwali, że obecnie kontrola skarbowa w pełni „zarabia na swoje utrzymanie”. Departament Kontroli Skarbowej Ministerstwa Finansów podsumował efekty działań w roku 2011. Wskazał też obszary swojej szczególnej aktywności. Zobaczmy co najbardziej interesuje skarbówkę.
Kontrola skarbowa może się zakończyć decyzją, określającą zaległości podatkowe. Z reguły taka decyzja oznacza nieprzyjemności, ale przynajmniej wiadomo, jak ją podważać, kiedy podatnik nie zgadza się z ustaleniami kontrolujących. Inaczej jest w sytuacji, kiedy kontrola skarbowa kończy się wydaniem tzw. wyniku kontroli. O skutkach prawnych takiego wyniku wypowiedział się niedawno WSA w Rzeszowie.
Przeglądanie ksiąg rachunkowych, weryfikacja majątku firmy, oddzielny pokój w biurze przedsiębiorcy – takie między innymi uprawniania mają kontrolerzy z urzędu skarbowego. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa skarbowego mogą zatrzymać dokumentację. Jeśli przedsiębiorca będzie utrudniał im pracę, mogą wezwać policję.
Jak informuje Urząd Kontroli Skarbowej w Katowicach ok. 10% kontrolowanych przedsiębiorców w miesiącach styczeń-luty 2012 roku na terenie woj. śląskiego otrzymało mandaty za brak ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej. W tym czasie inspektorzy kontroli skarbowej skontrolowali ponad 6 tysięcy przedsiębiorców i nałożyli 507 mandatów na łączną kwotę 87.780,00 zł.
Organy podatkowe przeprowadzają kontrolę podatkową w celu sprawdzenia, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Organy te –co do zasady- zawiadamiają kontrolowanego o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, jednak istnieją sytuacje, kiedy mogą odstąpić od tego obowiązku.
W 2012 roku obowiązują wyższe niż w 2011 r. kwoty grzywien, jakie można orzec za popełnienie przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego. Związane jest to z obowiązującym od 1 stycznia 2012 r. rozporządzeniem Rady Ministrów z 13 września 2011 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2012 r. (Dz.U. z 2011 Nr 192, poz. 1141), którym ustalono na 2012 rok minimalne wynagrodzenie za pracę (dalej również jako: „MW”) w wysokości 1 500 zł.
Podatnicy korzystający z majątku Skarbu Państwa powinni pamiętać o szczególnych uprawnieniach UKS w stosunku do nich. Wynikają one z art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o kontroli skarbowej.
Specyfika różnych form świadczenia usług lub prowadzenia sprzedaży na rzecz osób fizycznych sprawia, że czasami pobiera się od zamawiającego (osoby fizycznej) kaucję, zadatek lub przedpłatę.
Tak zwane oszustwa karuzelowe są najpoważniejszymi przestępstwami skarbowymi w skali całej Unii Europejskiej. Powodują one największe uszczuplenia budżetowe. Podmioty działające w ramach „karuzeli podatkowej” nie płacą VAT należnego lub wyłudzają zwrot VAT naliczonego. Częścią łańcucha transakcji karuzelowych są często tzw. słupy, zwane też „znikającymi podatnikami”, czyli podmioty, które po dokonaniu szeregu transakcji ulegają likwidacji.
W trakcie rutynowej kontroli pracownicy jednego z urzędów kontroli skarbowej zorientowali się, że z serwerów podatnika ktoś zdalnie usiłuje kasować dane związane z prowadzoną działalnością. Szybko zabezpieczono pozostałe dane i odtworzono te już usunięte. Działanie to pozwoliło na ustalenie prawdziwego rozmiaru działalności podatnika, który okazał się znacznie większy, niż ten wynikający ze składanych przez niego deklaracji.
Urzędy Kontroli Skarbowej informują o kontynuowaniu rozpoczętych w marcu 2011 r. kontroli legalności oprogramowania komputerowego. Choć może to budzić zdziwienie jest to jedno z zadań kontroli skarbowej oprócz kontroli przestrzegania prawa podatkowego, czy kontroli gospodarowania środkami publicznymi oraz środkami pochodzącymi z Unii Europejskiej i międzynarodowych instytucji finansowych.
7 kwietnia 2011 r. NSA postanowił zadać Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej pytanie prejudycjalne czy w świetle prawa UE usługę ubezpieczenia przedmiotu leasingu oraz usługę leasingu należy traktować jako usługi odrębne, czy jako jedną kompleksową usługę złożoną leasingu. Nie czekając na rozstrzygnięcie TSUE Urząd Kontroli Skarbowej w Warszawie poinformował 11 kwietnia 2011 r. o kontynuowaniu kontroli w firmach leasingowych w tej kwestii kierując się niekorzystną dla podatników wykładnią zaprezentowaną w uchwale NSA z 8 listopada 2010 r. (sygn. I FPS 3/10).
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej nie przewiduje bezpośredniej sankcji za brak książki kontroli. Określa natomiast szereg obowiązków związanych z książką kontroli.
Czy urząd kontroli skarbowej może kontrolować firmę, która skorzystała ze środków unijnych w zakresie sposobu wydawania tych środków?
Możliwość sprowadzania z terenu UE (w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego) samochodów osobowych a następnie rejestrowanie ich jako samochody ciężarowe, bez uiszczania należnej akcyzy, wynika z braku spójności przepisów akcyzowych i prawa drogowego.
Prowadzimy spółkę. Na skutek podtopienia naszej siedziby straciliśmy ogromną część majątku jaki znajdował się na terenie siedziby firmy. Zalaniu uległo również biuro firmy w tym także dokumenty podatkowo-księgowe. Jak spółka powinna postąpić w takiej sytuacji wobec urzędu skarbowego i co zrobi urząd skarbowy względem naszej spółki?
Od 30 lipca 2010 r. zmieniono w istotny sposób art. 13b ustawy o kontroli skarbowej, który jest podstawą sprawdzania dokumentacji kontrolowanego u jego kontrahentów. Tego typu czynności potocznie nazywa się „kontrolą krzyżową”. Celem nowelizacji jest zwiększenie skuteczności organów kontroli skarbowej w zwalczaniu wyłudzeń zwrotu podatku VAT.
Wywiad skarbowy, to z jednej strony część zakresu kontroli skarbowej, a z drugiej wyodrębnione komórki organizacyjne urzędów kontroli skarbowej.
Oprócz zwykłych uprawnień kontrolnych np. odnośnie dokumentacji księgowej, przepisy wyposażają pracowników kontroli skarbowej w toku prowadzonych przez nich kontroli i innych służbowych czynności w uprawnienia podobne do Policji włącznie z prawem zatrzymania i użycia broni palnej.
Zajmująca się obrotem nieruchomościami spółka cywilna zawyżyła koszty o 3 mln zł, zaliczając do nich wydatki, których nie poniosła. W efekcie kontroli zmniejszono o 3 mln stratę wykazaną przez spółkę oraz ustalono dochód w wysokości 2,6 mln zł. Dokonano również ustaleń w zakresie VAT w kwocie 1,5 mln zł. Spółka wniosła odwołanie od wydanej decyzji.
Pewna firma dokonująca wewnątrzwspólnotowych transakcji znalazła się w kręgu "podejrzanych" o dokonywanie oszustw podatkowych we współpracy z podmiotami z Austrii. Postępowanie potwierdziło jej uczestnictwo w oszustwie karuzelowym. Ustalono 2,6 tys. zł z tytułu VAT i zmniejszono o 21 tys. zł wykazaną stratę. Spółka nie odwołała się od wydanych decyzji.
Spółka, która nie prowadziła działalności gospodarczej, wystawiła fakturę dokumentującą rzekomą sprzedaż maszyny do produkcji chusteczek higienicznych na wartość netto 1,4 mln zł. Ta pozorna transakcja kosztowała spółkę 314 tys. zł z tytułu VAT. Od decyzji nie wniesiono odwołania.
Spółka wykorzystała związek gospodarczy z podmiotem powiązanym, aby zaniżyć dochód. Ponadto nie przedstawiła dokumentacji podatkowej, która dokumentowałaby transakcje z nim zawarte.
W czwartek 1 lipca 2010 r. od godz. 9 siedmiu funkcjonariuszy: Urzędu Kontroli Skarbowej w Białymstoku, Policji KMP w Białymstoku Wydziału Kryminalnego i Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska systematycznie wchodziło na teren nielegalnych warsztatów samochodowych w Białymstoku.
W nocy z 14 na 15 maja 2010 roku pracownicy Wydziału Realizacyjnego Urzędu Kontroli Skarbowej w Białymstoku w towarzystwie policjantów z Wydziału Kryminalnego Komendy Miejskiej Policji w Białymstoku oraz inspektorów z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku rozpoczęli akcję mającą na celu sprawdzenie czy taksówkarze wywiązują się z obowiązku rejestrowania za pomocą kas fiskalnych obrotów uzyskanych ze sprzedaży świadczonych usług.
Dzięki wspólnym działaniom UKS w Białymstoku , CBŚ w Białymstoku oraz Prokuratury Okręgowej w Białymstoku udało się udaremnić nielegalny proceder sprzedaży pustych faktur, które wystawiane były wyłącznie w celu wyłudzenia prawa do odliczenia podatku oraz zaliczenia wykazanych w nich kwot do kosztów uzyskania przychodów. Wprowadzając do obrotu gospodarczego faktury opisujące fikcyjną sprzedaż paliwa oraz różnego rodzaju usługi niematerialne narazili Skarb Państwa na stratę ponad 100 tys. zł.