REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Koszty podatkowe, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych - zmiany od 2016 roku

W dniu 1 stycznia 2016 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Ma ona poprawić sytuację przedsiębiorców między innymi w kwestiach płynności finansowej. Ustawa została uchwalona przez Sejm 9 października 2015 r. i niezwłocznie potem podpisana przez prezydenta. Głównym zadaniem nowelizacji jest przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach w transakcjach handlowych oraz wprowadzenie ujednoliconego mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym.

IFK poleca: Koniec obowiązkowej korekty kosztów

Od 1 stycznia 2016 r. zniesiono obowiązek korygowania kosztów podatkowych w przypadku niedochowania terminu płatności. Takie zmiany wprowadziła ustawa o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw.

10 najważniejszych zmian w prawie w 2015 r.

Koniec roku to czas, kiedy podsumowujemy minione dwanaście miesięcy. Przedstawiamy podsumowanie roku 2015 pod kątem zmian w polskim prawie, w postaci rankingu dziesięciu najważniejszych zmian. W rankingu tym znajdują się, naszym zdaniem, najważniejsze nowelizacje obowiązujących aktów prawnych oraz nowe akty prawne, które weszły w życie w mijającym roku.

Sprzedaży środków trwałych po likwidacji firmy - skutki podatkowe

Z likwidacją działalności gospodarczej wiąże się szereg formalności, do których należą m.in. sporządzenie remanentu likwidacyjnego, spisu z natury czy rozliczenie się z urzędem skarbowym na gruncie podatku VAT, w tym dokonanie korekt VAT naliczonego.

REKLAMA

Spis z natury – opodatkowanie ryczałtem

Podatnicy, którzy podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, są obowiązani do sporządzania spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadków, na dzień zaprowadzenia ewidencji oraz na koniec każdego roku podatkowego.

Wydatki na podnoszenie kwalifikacji zawodowych przedsiębiorcy w kosztach podatkowych

W sytuacji gdy wiedza i doświadczenie nabyte w trakcie studiów będą wykorzystywane przez wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej w specjalistycznej branży wymagającej stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych, a kierunek studiów ma z prowadzoną działalnością bezpośredni związek, to należy uznać, że wydatki związane z dokształcaniem mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Sportowiec może założyć firmę i płacić podatek liniowy

Sportowcy mogą legalnie uprawiać swój zawód jako firma, jeśli zarejestrują działalność gospodarczą. Jaką z tego mogą mieć korzyść? Skrajny przykład: gdyby któryś powtórzył sukces Agnieszki Radwańskiej, to od dwóch milionów dolarów musiałby zapłacić sporo ponad dwa miliony złotych podatku, a prowadząc działalność - 1,5 mln. zł. W skrajnych sytuacjach korzyści mogą więc być liczone w setkach tysięcy złotych. Jednak nawet przy znacznie mniej spektakularnych zarobkach rozliczanie się jako firma może okazać się dużo korzystniejsze. Będąc firmą, sportowiec może wybrać podatek liniowy 19-proc. i niezależnie od wysokości wpływów płacić stałą stawkę.

Korekta przychodów i kosztów na nowych zasadach

Od 1 stycznia 2016 r. podatnicy będą dokonywali korekty przychodów i kosztów na bieżąco, a nie jak teraz, czyli zawsze wstecz. Takie zmiany wprowadza ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów.

REKLAMA

Mała księgowość - o czym powinieneś pamiętać?

Mała księgowość nie jest sposobem rozliczania się zarezerwowanym wyłącznie dla samozatrudnionych, lecz bardzo często prowadzona jest także przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Jest ona znacznie tańsza i prostsza od księgowości pełnej. Chociaż księgowość na zasadach uproszczonych nie jest rzeczą skomplikowaną, każdy przedsiębiorca rozliczający się w ten sposób powinien zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii.

Koszty związane z prowadzeniem jednoosobowej działalności gospodarczej

Jesteśmy w czołówce krajów europejskich pod względem liczby osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Zakładanie własnej działalności w ostatnich latach stało się bardzo popularne. Prowadzenie własnej działalności nie należy jednak do łatwych przedsięwzięć i wiąże się z comiesięcznymi obciążeniami, które jednoosobowy właściciel firmy musi pokrywać, a które są zbyt wysokie, zwłaszcza przy niskich zyskach.

IFK poleca: Zniknie obowiązek korekty kosztów przy zatorach płatniczych

Od 1 stycznia 2016 r. zostanie zniesiony obowiązek korygowania kosztów podatkowych w przypadku niedochowania terminu płatności. Takie zmiany wprowadza nowelizacja Ordynacji podatkowej.

Wydatki na firmowe przedszkole w kosztach uzyskania przychodu od 2016 roku

Od 1 stycznia 2016 r. przedsiębiorca rozliczy w kosztach działalności budowę i część wydatków na prowadzenie przedszkola czy klubu malucha, który udostępni dzieciom swoich pracowników. Mało tego, będzie mógł też „wrzucić” w koszty część dofinansowania, wypłacanego pracownikom-rodzicom a przeznaczonego na zorganizowaną przez nich we własnym zakresie opiekę nad ich pociechami.

W CSR powinny być zaangażowane wszystkie organy spółki

CSR to filozofia prowadzenia biznesu. Dlatego powinny być w niego zaangażowane zarówno zarząd jak i rada nadzorcza spółki. O roli kluczowych organów w firmie we wdrażaniu idei społecznej odpowiedzialności biznesu rozmawiali 19 listopada 2015 r. uczestnicy konferencji, której jednym z partnerów była Krajowa Izba Biegłych Rewidentów.

Rekompensata za opóźnienie w zapłacie w transakcjach handlowych

Od dnia nabycia uprawnienia do odsetek z tytułu opóźnienia w zapłacie należności wynikającej z umowy przysługuje od dłużnika z tytułu rekompensaty za koszty odzyskiwania należności równowartość kwoty 40 euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym świadczenie pieniężne stało się wymagalne. Przedmiotowy ryczałt ma za zadanie rekompensować wierzycielowi wszelkiego rodzaju koszty związane z odzyskiwaniem należności, w szczególności koszty postępowania sądowego.

Szara strefa w Polsce - pracuje w niej co dziesiąty Polak

Blisko 10 proc. Polaków przyznaje się w 2015 r. do pracy w szarej strefie. Dla wielu jest to jedyna forma zdobywania środków na utrzymanie. Praca na czarno zajmuje statystycznemu Polakowi średnio 18 godzin w tygodniu. Głównymi przyczynami są wysokie opodatkowanie legalnego zatrudnienia oraz obawa przed utratą pomocy socjalnej. Podobnie wysoki odsetek odnotowano na Białorusi.

Wydatki na remont biura wykorzystywanego w działalności gospodarczej w kosztach

Niejednokrotnie osoby prowadzące działalność gospodarczą rejestrują ją we własnym mieszkaniu. W ten sposób oszczędzają na wynajmie lokalu, ale też mogą część wydatków mieszkaniowych rozliczyć w kosztach. Tak jest np. z wydatkami na remont, ale dotyczy to tylko tych pomieszczeń, w których faktycznie prowadzona jest działalność.

Praca właściciela nie jest kosztem uzyskania przychodów firmy

Część przedsiębiorców stara się korzystać z różnego rodzaju dotacji i dofinansowania unijnego. W niektórych przypadkach istnieje możliwość zaliczenia do kosztów pracy właściciela firmy do wydatków w ramach projektu. Ale nie oznacza to, że można owe koszty pracy uznać za koszty podatkowe prowadzenia działalności gospodarczej.

Outsourcing - fakty i mity

Mity narosłe przez lata wokół outsourcingu sprawiają, że polskie przedsiębiorstwa nierzadko na własne życzenie hamują swój rozwój rezygnując ze sprawdzonych rozwiązań. Obalamy trzy błędne przekonania na temat outsourcingu.

Połowa właścicieli firm pracuje ponad 40 godzin tygodniowo

Gdyby mali i średni przedsiębiorcy kończyli dzień pracy po ośmiu godzinach, toby globalna gospodarka była uboższa o 8,3 bln dol. – wynika z badania firmy Sage. Blisko połowa właścicieli firm pracuje dłużej niż 40 godzin tygodniowo. Sami przyznają, że cierpi na tym ich życie rodzinne, mimo to uważają, że warto. Główną motywacją nie są dla nich pieniądze, lecz poczucie zamiłowania do swojej pracy.

Uznawanie w Polsce kwalifikacji zawodowych zdobytych w UE - nowa ustawa od 2016 roku

Uproszczenie procedur związanych z uznawaniem w Polsce kwalifikacji zawodowych zdobytych za granicą i wprowadzenie w naszym kraju europejskiej legitymacji zawodowej zakłada projekt ustawy, przyjęty 8 grudnia 2015 r. przez rząd. Nowa ustawa ma wejść w życie 18 stycznia 2016 r.

Czy odsetki od kredytu mieszkaniowego można zaliczyć do kosztów firmy

Można odliczyć część odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup mieszkania w koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Pod warunkiem, że mieszkanie jest wykorzystywane w działalności a odliczeniu podlegać będzie kwota proporcjonalnie przypadająca na tę część mieszkania, którą przedsiębiorca wykorzystuje w biznesie. I nie trzeba wcale wpisywać lokalu do ewidencji majątku firmy.

Siedziba firmy w mieszkaniu – wyższy podatek od nieruchomości

Rejestracja firmy w domu przedsiębiorcy to niemal standard. Aby móc korzystać z przywilejów takiego rozwiązania, trzeba mieć na uwadze również i wynikające z niego obowiązki. Z jednej strony przedsiębiorca będzie mógł rozliczyć w kosztach część wydatków na ogrzewanie, prąd czy raty kredytu. Z drugiej, powinien – choć nie w każdym przypadku – liczyć się z wyższym podatkiem od nieruchomości.

Opcje walutowe w kosztach uzyskania przychodów – interpretacja ogólna Ministra Finansów

Jeżeli nabywane opcje walutowe zabezpieczały ryzyko kursowe związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą należy uznać, iż nabycie to służyło ,,zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodów". W takiej sytuacji wydatki jakie podatnik poniósł w związku z zawarciem i rozliczeniem kontraktów, w tym koszty uzyskania i obsługi kredytów zaciągniętych celem spłaty zobowiązań wynikających z przedterminowego rozwiązania kontraktów, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast w sytuacji, gdy nabycie to miało wyłącznie cel zarobkowy (spekulacyjny) wydatki takie nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Ochrona danych przechowywanych w chmurze - przepisy i umowy

Technologie chmurowe pozwalają nie tylko obniżyć koszty i przyspieszyć niektóre procesy, lecz także zwiększyć bezpieczeństwo przechowywanych danych. Rośnie świadomość przedsiębiorców na temat tych zalet, choć wciąż zbyt mało mówi się o kwestiach prawnych związanych z chmurą. Prawnicy podkreślają, że użytkownicy chmury chronieni są zarówno przez przepisy prawa i umowy międzynarodowe, jak i przez odpowiednie postanowienia w umowach z dostawcami technologii.

Analiza biznesowa a realizacja strategii firmy

Zasadniczym celem przeprowadzenia analizy biznesowej, zwanej także Business Intelligence, jest stworzenie przejrzystej bazy wiedzy o firmie, a w rezultacie zminimalizowanie ryzyka wystąpienia niepowodzenia w poszczególnych obszarach dotyczących działalności firmy.

Zasady dokumentowania transakcji między polskim podatnikiem a jego zagranicznym zakładem

Prowadzę w Niemczech działalność za pośrednictwem zagranicznego zakładu mojej polskiej firmy. Księgowa poinformowała mnie, że w związku ze zmianą przepisów, po 1 stycznia 2015 r. mamy obowiązek sporządzania dokumentacji dotyczącej transakcji pomiędzy moją firmą w Polsce a niemieckim zakładem, przypisanych do tego zakładu. Czy to prawda?

Opodatkowanie działalności polegającej na opiece nad osobami starszymi

Dochody uzyskane w ramach działalności gospodarczej, które polegają na wykonywaniu opieki nad osobami starszymi, mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem w wysokości 8,5 proc, pomimo tego, że w ustawie o zryczałtowanym podatku wspomina się o takiej usłudze, ale przy stawce 17 proc. W tym przypadku zasadnicze znaczenie ma jednak to, kto tę działalność gospodarczą prowadzi.

IFK poleca: Wydatki na świąteczne dekoracje w koszty

W okresie świątecznym zakupione dekoracje zdobią biura, sale konferencyjne, recepcje i sklepy. Świąteczny wystrój od dawna mieści się w zakresie działań marketingowych. Wielu przedsiębiorców może jednak zadawać sobie pytanie, czy ich wydatki na te ozdoby nie stanowią wydatków reprezentacyjnych wyłączonych z kosztów podatkowych.

Prezenty świąteczne a kwestie podatkowe w ujęciu kompleksowym

Paczki świąteczne wydawane pracownikom oraz dla członków ich rodzin mogą mieć charakter świadczenia regulaminowego, które może być ustanowione przez pracodawcę w drodze regulacji wewnętrznych, tj. ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS), ale też ustawy Kodeks pracy (k.p.), informującego o zapewnieniu przez pracodawcę świadczeń materialnych i bytowych pracownikom, stosownie do posiadanych możliwości pracodawcy; czy też na podstawie regulacji związkowych (z funduszy związkowych), o ile takie związki i fundusze są u pracodawcy tworzone.

Koncesja na sprzedaż alkoholu

Sprzedaż alkoholu bez zezwolenia, zgodnie z Kodeksem Karnym, oznacza popełnienie przestępstwa, za które kara grzywny może wynieść od 100 zł do 720 tys. zł. Dodatkowo sąd może orzec o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej na sprzedaż albo podawanie napojów alkoholowych i przepadku napojów alkoholowych. Również nieprzestrzeganie przepisów może wiązać się z cofnięciem zezwolenia. A kolejne pozwolenie można uzyskać dopiero nie wcześniej niż po upływie 3 lat od wydania decyzji o jego cofnięciu.

Karta podatkowa 2016 - stawki i nowy PIT-16

Znamy już stawki karty podatkowej na 2016 rok. Nie zmienią się one wyjątkowo w porównaniu do stawek obowiązujących w 2015 roku. Za to od 1 stycznia 2016 r. obowiązywać będzie obowiązywał nowy wzór wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (PIT-16).

5 błędów, które popełniają duże firmy konsultingowe przy fuzjach i reorganizacjach przedsiębiorstw

Przy przeprowadzaniu fuzji czy reorganizacji w przedsiębiorstwach duże firmy doradcze często kierują się procedurami, które są w pewnym sensie ustandaryzowane według sztywnych i z góry narzuconych kryteriów. Taki brak indywidualnego podejścia wielkich korporacyjnych placówek do przekształcanego podmiotu często oznacza brak stosownego poziomu komunikacji z osobami biorącymi udział w przeprowadzanych czynnościach, niejednokrotnie prowadzi do chaosu w przepływie informacji, a w efekcie wzrostu poziomu frustracji klienta. Może to przebiegać inaczej. Jednak aby dostać to, czego oczekujemy, trzeba najpierw dowiedzieć, czego tak naprawdę powinno się wymagać od konsultantów.

Najczęstsze błędy w rachunkowości

Często wielu przedsiębiorców decyduje się na samodzielne prowadzenie księgowości swojej firmy. Zdarza się jednak, że zarządzanie przedsiębiorstwem przy jednoczesnym pamiętaniu o dopełnieniu wszelkich obowiązków księgowych sprawia, że przedsiębiorca narażony jest na popełnianie błędów. Niestety wszelkie pomyłki mogą go słono kosztować. Oto najczęstsze z nich.

Trzecia transza deregulacji zawodów - większość przepisów już weszła w życie

Większość przepisów z - najobszerniejszej - trzeciej transzy deregulacji obejmującej sto zawodów weszło w poniedziałek 30 listopada 2015 r. w życie. Dostęp do tych zawodów ma zostać rozszerzony dzięki likwidacji części wymogów formalnych, jakie musi spełnić kandydat.

IFK poleca: MF kwestionuje koszty kształcenia przedsiębiorców

Ministerstwo Finansów przestrzega przedsiębiorców przed zaliczaniem do kosztów podatkowych wydatków na kształcenie, które nie mają związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą. MF opublikowało komunikat, w którym zapowiedziało weryfikację indywidualnych interpretacji podatkowych wydanych na ten temat w ostatnim czasie.

Termin wyboru alternatywnego sposobu wyliczania limitu odsetek zaliczanych do kosztów podatkowych przy pierwszej pożyczce

Spółka planuje zaciągnięcie pożyczki u swojego większościowego udziałowca w pierwszym kwartale 2015 r. Będzie to pierwsza pożyczka, do której będą miały zastosowanie ograniczenia w zaliczaniu do kosztów odsetek. Wcześniej spółka nie miała tego typu zobowiązań, więc nie stosowała przepisów o tzw. cienkiej kapitalizacji. Czy można w takim przypadku wybrać alternatywny sposób wyliczania limitu odsetek zaliczanych do kosztów podatkowych zamiast stosowania przepisów o tzw. cienkiej kapitalizacji? Czy jest jakiś termin, w którym spółka może dokonać takiego wyboru?

Compliance w firmie - ochrona danych osobowych

Celem compliance jest zapewnienie zgodności działalności przedsiębiorcy z wszelkiego rodzaju normami prawnymi lub przyjętymi standardami. W tym celu wykorzystuje się takie metody jak np. analizy prawne, systemy kontroli jakości, wewnętrzne zasady nadzoru lub monitoring, zwane środkami compliance.

Firmy rodzinne w Europie 2015

O ile gospodarka unijna wydaje się być wątła i niestabilna, europejskie firmy rodzinne wykazują rosnącą pewność siebie i stały wzrost. Ponad połowa ankietowanych (58%) biorących udział w najnowszej ankiecie KPMG stwierdziła wzrost obrotów na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy, a 46% przyjęcie do pracy nowego personelu. Charakteryzując się wiarą we własne możliwości, trzy czwarte (75%) ankietowanych firm rodzinnych przewiduje dalszy wzrost i nowe inwestycje w kolejnym roku.

Podróże służbowe - finansowanie i rozliczanie

Ponad 60 proc. mikro-, małych i średnich firm jako najważniejsze wyzwanie na 2016 rok wskazuje zdobywanie nowych klientów – wynika z badania Diners Club Polska. Podróże służbowe są w tym pomocne – regularnie wyjazdy organizuje ponad połowa firm. Co trzeci przedsiębiorca podróżuje raz w tygodniu lub częściej. W delegacje najczęściej jeżdżą samochodem, a pobyt opłacają gotówką. Jedynie 10 proc. wyjazdów rozlicza się w ramach karty służbowej.

Zwrot pracownikowi wydatków na taksówkę bez PIT

Pracownik, który wraca ze spotkania biznesowego taksówką i dostaje zwrot wydatków, nie zapłaci od odzyskanych pieniędzy podatku. Fiskus uznał bowiem, że późny powrót pracownika do domu nie wynika z jego widzimisię, ale jest korzystny dla pracodawcy, a od świadczeń będących w interesie pracodawcy pracownik podatku nie płaci.

Dokumentowanie kosztów usług niematerialnych w PIT i CIT

Przepisy ustaw o podatkach dochodowych nie wprowadzają szczególnych wytycznych dotyczących dokumentowania wydatków związanych z nabywaniem usług niematerialnych. Jednakże, w świetle stanowiska prezentowanego przez organy podatkowe i sądy administracyjne, dokumentowanie dla celów podatkowych kosztów nabycia usług o charakterze niematerialnym za pomocą faktur oraz umów zawartych ze świadczeniodawcą, okazuje się być niewystarczające.

Obrona przed bankructwem – praktyka gospodarcza

Zgodnie z racjonalnym przewidywaniem, rozpoczęcie egzekucji komorniczej i co zwykle bywa, zablokowanie kont firmowych, nie tylko utrudni dalsze prowadzenie działalności gospodarczej, ale je wręcz uniemożliwi.

ZUS dofinansowuje inwestycje firm w poprawę warunków pracy

Na dofinansowanie inwestycji przedsiębiorców w poprawę warunków pracy ZUS przeznaczy w tym roku blisko 27 mln zł, z czego do tej pory wydano 12 mln zł. Mikroprzedsiębiorstwa mogą liczyć na 90-proc. dofinansowanie budżetu projektu, największe firmy – nawet do 500 tys. zł. Wartość najdroższego projektu dofinansowanego przez ZUS sięgnęła 300 tys. zł. Od początku roku wpłynęło ponad 2 tys. wniosków.

IFK poleca: Jak ustalić dzień poniesienia kosztu

Za dzień poniesienia kosztu należy uznać dzień wpisania do ksiąg rachunkowych wydatku na podstawie faktury. Nie jest konieczne ujęcie tego wydatku na koncie kosztowym. Dotyczy to także kosztów remontu. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 15 października 2015 r., sygn. IBPB-1-2/4510-338/15/BG.

IFK poleca: Wydłużenie terminów zapłaty na nowych zasadach od 1 stycznia 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. zacznie obowiązywać nowelizacja ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych i ustawy – Kodeks cywilny. Zmienia ona przesłanki stosowania terminów zapłaty dłuższych niż 60 dni. Strony transakcji będą mogły wydłużyć termin zapłaty wyłącznie w sytuacji, gdy nie będzie to rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela.

Korekta przychodów i kosztów podatkowych w 2016 r.

Ustawa z 10 września 2015 r. o zmianie ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów wprowadza w podatkach dochodowych rozwiązanie polegające na tym, że fakty mające wpływ na korektę przychodów lub kosztów uzyskania przychodów, które nastąpiły w późniejszym okresie rozliczeniowym, nie będą rozpoznawane ze skutkiem „wstecz" (ex tunc), lecz rozliczane będą w bieżącym okresie rozliczeniowym.

Umowa agencyjna z zagranicznym agentem – skutki podatkowe

Realizując umowę agencyjną z kontrahentem zagranicznym należy mieć na uwadze ryzyko podatkowe związane z możliwością rozpoznania po stronie polskiego przedsiębiorcy zakładu zagranicznego. W takiej sytuacji istnieje konieczność opodatkowania części dochodów przedsiębiorstwa poza granicami kraju - z uwzględnieniem zagranicznych regulacji prawno podatkowych obowiązujących w tym zakresie.

IFK poleca: Wydatki na okulary dla stażysty w koszty

Wydatek na zakup okularów dla stażysty można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli potrzebę używania okularów przez stażystę stwierdził lekarz okulista w ramach przeprowadzonych badań profilaktycznych, to z tytułu ich otrzymania powstanie u stażysty przychód zwolniony z opodatkowania. W pozostałych przypadkach stażysta uzyska przychód z tzw. innych źródeł.

Mikrofirmy zatrudniają coraz więcej pracowników

Wzrost gospodarczy, z którym mamy obecnie do czynienia, powoduje, że rośnie zatrudnienie w polskiej gospodarce. Na koniec drugiego kwartału tego roku liczba osób pracujących dla osób prowadzących jednoosobową działalność mogła wynieść około 3,25 mln. W stosunku do końca I kwartału liczba zatrudnionych w mikrofirmach mogła urosnąć nawet o 150 tys.

Nagrody roczne dla pracowników - kiedy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Wydatki na wypłatę nagrody rocznej mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie, gdy przedmiotowe świadczenia są należne, tj. w ostatnim miesiącu danego roku.

REKLAMA