REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Koszty podatkowe, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zwrot wydatków pracownika w krajowej podróży służbowej

Pracownikowi oddelegowanemu przez pracodawcę w podróż służbową przysługuje zwrot wydatków, które poniósł w czasie tej podróży. Obowiązek zwrotu wydatków spoczywa na pracodawcy. Koszty poniesione w związku z podróżą służbową pracodawca zaliczy do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli podróż służbowa była związana z prowadzoną działalnością gospodarczą i została odbyta w celu uzyskania przychodów.

Jak rozliczać diety pracownika w krajowej podróży służbowej

Pracodawca wydając pracownikowi polecenie odbycia podróży służbowej ma obowiązek zwrotu wydatków, które pracownik poniósł w jej trakcie. Równocześnie koszty podróży służbowej pracodawca zaliczy do kosztów uzyskania przychodów, o ile podróż służbowa jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą i została podjęta w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenie źródła przychodów.

Należności z tytułu zagranicznej podróży służbowej pracownika kosztami pracodawcy

Podróżą służbową jest każdy wyjazd pracownika na polecenie pracodawcy poza miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałe miejsce pracy w celu wykonania zadania służbowego.

Koszty z tytułu krajowej podróży służbowej pracownika

Za podróż służbową uznaje się wyjazd pracownika z miejscowości, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub stałe miejsce pracy pracownika i przejazd do innej miejscowości w celu wykonywania zadania określonego przez pracodawcę, w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę.

REKLAMA

Wydatki na ubezpieczenie samochodu jako koszt uzyskania przychodu

Koszty ubezpieczenia samochodu wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej, podatnik zaliczy do kosztów uzyskania przychodu. Pamiętać jednak musi o ograniczeniu możliwości uznania za koszty podatkowe składek na niektóre ubezpieczenia samochodów osobowych.

Wydatki na samochody ciężarowe jako koszt uzyskania przychodu

Samochody ciężarowe ustawodawca traktuje podatkowo łagodniej, niż samochody osobowe. Przejawem łagodności jest możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na auto ciężarowe w pełnych kwotach i bez powiązania wysokości kosztów podatkowych z wartością samochodu.

Ryczałt jako forma rozliczania wydatków na samochód pracownika

Firmy mogą wykorzystywać w prowadzonej działalności samochody, które nie stanowią ich środków trwałych. Dotyczy to również samochodów pracowników. Przepisy określają warunki i limity wydatków na niefirmowe samochody, które przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych oraz zasady zwrotu poniesionych kosztów pracownikom.

Remont i ulepszenie samochodu stanowiącego środek trwały firmy

Jeżeli wykorzystujesz w prowadzonej działalności gospodarczej samochód, pamiętaj o różnych zasadach zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na remont samochodu i wydatków na jego ulepszenie.

REKLAMA

Czy odpisy amortyzacyjne od samochodu w całości stanowią koszty uzyskania przychodów

Jeżeli w ramach prowadzonej działalności nabywamy samochód, pamiętajmy, że musimy go właściwie zaewidencjonować w prowadzonych księgach. Samochody o wartości przekraczającej 3.500 zł i przewidywanym okresie używania przekraczającym rok wpisujemy do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Wpisanie nabytego samochodu do ewidencji jest warunkiem jego amortyzowania, tzn. systematycznego opisywania zużycia środka trwałego w koszty podatkowe. Te systematyczne odpisy (odpisy amortyzacyjne) zaliczamy do kosztów uzyskania przychodów.

Kradzież samochodu stanowiącego środek trwały firmy

Nabywając samochód (jak i każdy inny składnik majątku) podatnik powinien go właściwe sklasyfikować jako środek obrotowy albo środek trwały. Środki trwałe rejestrujemy w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Zaliczenie samochodu do środków trwałych, co do zasady, skutkuje koniecznością jego amortyzacji, a więc stopniowego odpisywania w koszty podatkowe poprzez odpisy amortyzacyjne. Może się oczywiście zdarzyć, że utracimy nasz samochód. Ulegnie on wypadkowi albo zostanie skradziony. Jakie skutki będzie miało takie zdarzenie dla naszych rozliczeń podatkowych.

Spotkania biznesowe w restauracji, a koszty uzyskania przychodów

Prowadzimy działalność w formie spółki jawnej i płacimy podatek dochodowy na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zapraszamy kontrahentów na okazjonalne spotkania w celu omówienia współpracy, przedstawienia oferty handlowej, ustalenia warunków sprzedaży towarów. Często spotkania odbywają się w restauracjach. W takich wypadkach ponosimy koszty posiłku (np. lunchu, obiadu, kolacji) oraz napojów. Czy wydatki ponoszone w związku z organizacją spotkań biznesowych z kontrahentami w restauracji stanowią koszty reprezentacji i nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

Czy wydatki na zieleń wokół siedziby firmy stanowią koszty reprezentacji

Spółka zamierza uporządkować teren działki na której znajduje się jej siedziba. Podejmowane prace obejmą założenie trawnika, sadzenie kwiatów, krzewów i drzew, instalację systemu nawadniania, a także późniejsze prace porządkowe, zmianę nasadzeń, nawożenie. Czy wydatki poniesione na ten cel stanowią wydatki na reprezentację, czy też firma może je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Zakup garniturów i koszul na spotkania z kontrahentami jako koszt podatkowy

Prowadzimy spółkę cywilną, rozliczamy się na ogólnych zasadach i płacimy podatek dochodowy od osób fizycznych. W ramach prowadzonej działalności, jako wspólnicy, odbywamy liczne spotkania w kontrahentami i klientami. Ponieważ chcemy się dobrze prezentować na organizowanych spotkaniach, wybieramy eleganckie ubrania. Czy wobec powyższego wydatki na zakup garniturów, koszul, krawatów stanowią koszty uzyskania przychodów?

Reprezentacja i reklama - co jest kosztem uzyskania przychodów

Ocena, czy poniesiony przez firmę wydatek stanowi reprezentację, czy reklamę „od zawsze” sprawia podatnikom trudności. Niejednokrotnie dochodzi do sporów podatników z organami podatkowymi, co jest skutkiem odmiennych regulacji co do możliwości zaliczenia reprezentacji i reklamy do kosztów uzyskania przychodów.

Poczęstunek dla kontrahentów w siedzibie firmy, a koszty uzyskania przychodów

Prowadzimy działalność w formie spółki jawnej i płacimy podatek dochodowy na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdarza się, że do biura spółki zapraszamy kontrahentów na spotkania w celu omówienia współpracy, przedstawienia oferty handlowej, ustalenia warunków sprzedaży towarów.
W czasie spotkań częstujemy naszych gości herbatą, kawą, wodą, sokami, ciastkami. Czy koszty zakupu artykułów spożywczych serwowanych w trakcie spotkań z kontrahentami w siedzibie firmy stanowią reprezentację, czy też możemy je zaliczyć do kosztów podatkowych?

Czy gadżety z nazwą firmy są kosztem podatkowym

Prowadzimy działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W ramach organizowanych akcji promocyjnych rozdajemy swoim potencjalnym klientom gadżety marketingowe np. kalendarze, kubki, długopisy, notesy. Są one oznaczone nazwą firmy, adresem i numerami telefonów, adresem strony internetowej, ale również nazwami produktów spółki. Czy wydatki na te gadżety spółka powinna traktować jako koszty reprezentacji, czy też może uznać je za reklamę?

Jak dokumentować koszty uzyskania przychodów w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest spółką kapitałową, której dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). Powołana ustawa w zasadzie nie wskazuje rodzajów dowodów, na które możemy się powoływać uznając wydatek za koszt uzyskania przychodów. Należy jednak pamiętać, że właściwe udokumentowanie wydatku zabezpiecza podatnika przed kwestionowaniem jego zaliczenia do kosztów podatkowych przez organy skarbowe.

Jak dokumentować koszty w księdze przychodów i rozchodów

Przepisy podatku dochodowego od osób fizycznych nie określają zasad dokumentowania wydatków. Należy jednak pamiętać, że właściwie udokumentowanie kosztu zabezpiecza podatnika przed kwestionowaniem jego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów przez organy podatkowe.

Koszty według ustawy o rachunkowości

Ustawa o rachunkowości zawiera własną definicję kosztów – niezależną od definicji z ustaw podatkowych.

Definicja kosztów uzyskania przychodów

Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów stanowi element podatków dochodowych. W polskim systemie prawa funkcjonują dwa rodzaje podatków dochodowych: podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) i podatek dochodowy od osób prawnych (CIT). Podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych są osoby fizyczne - np. pracownicy, przedsiębiorcy, osoby wykonujące wolne zawody. Podatek dochodowy od osób prawnych płacą natomiast osoby prawne - np. spółki kapitałowe (Sp. z o.o. i SA), fundacje, spółdzielnie .

Koszty wpływają na wysokość podatku dochodowego

Koszty uzyskania przychodów to kategoria związana z podatkami dochodowymi, a więc podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT) i podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT). W obu ustawach koszty uzyskania przychodów definiowane są w ten sam sposób, a pojęcie kosztu bardzo ściśle jest związane się z pojęciem przychodu i pojęciem dochodu.

Jak wrzucić w koszty komputer i drukarkę

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych mają tu wybór rozwiązań podatkowych. Mogą zaliczyć te środki trwałe jednorazowo do kosztów (np. jednorazowy odpis amortyzacyjny) albo stosować amortyzację liniową lub degresywną. Nowi i mali podatnicy mogą skorzystać z jednorazowej amortyzacji nawet w przypadku środków trwałych o wartości początkowej ponad 3500 zł.

Czy opłaty za studia menedżerskie mogą być kosztem uzyskania przychodu

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą - świadczy usługi marketingowe oraz usługi szkoleniowe dla zagranicznych firm. W celu podniesienia kwalifikacji zawodowych rozpoczął menedżerskie studia podyplomowe. Podatnik ten wystąpił o interpretację podatkową, czy wydatki na te studia będzie mógł zaliczać do kosztów uzyskania przychodów.

Jak ujmować w księgach prowizje od kredytu

Nasza spółka zaciągnęła w banku kredyt obrotowy. Dokonując przelewu, bank potrącił określoną w umowie wartość prowizji za cały okres kredytowania. Czy do celów podatkowych możemy dokonać rozliczenia tego kosztu jednorazowo – w momencie potrącenia prowizji, czy musimy dokonać jego rozliczenia w czasie? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia wymienionych operacji w księgach rachunkowych spółki.

Jak prowadzić rachunkowość oddziału

Spółki wyodrębniają w ramach swojego przedsiębiorstwa oddziały z różnych powodów. Utworzenie oddziału wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, m.in. z wydzieleniem jego księgowości, przekazaniem składników majątkowych oraz sporządzaniem łącznego sprawozdania finansowego.

Amortyzacja środka trwałego metodą degresywną

We wrześniu 2008 r. spółka kupiła środek trwały, który dla celów bilansowych został wprowadzony do użytkowania w miesiącu zakupu, natomiast dla celów podatkowych – w październiku. Następnie w grudniu 2008 r. został on ulepszony. Jednostka przyjęła degresywną metodę amortyzacji. Jak prawidłowo należało ustalić wartość początkową tego środka oraz jak ujmować odpisy amortyzacyjne dla celów rachunkowych i podatkowych?

Jak ustalić koszty uzyskania przychodu w przypadku pracy za granicą

Przepracowałem część roku w USA, a część w Wielkiej Brytanii. Czy bilet lotniczy do miejsca pracy za granicą mogę włączyć do kosztów uzyskania przychodu?...

Czy można zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na założenie działalności

Wkrótce zamierzam rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie handlu odzieżą. Już teraz, tzn. do chwili obecnej poniosłem pewne wydatki związane z rozpoczęciem działalności mojej przyszłej firmy. Czy koszty rozpoczęcia działalności (np. koszty otwarcia i obsługi rachunku bankowego, koszty pomocy prawnej) mogę zaliczyć do kosztów podatkowych? Jakie jeszcze mogą to być koszty? Kiedy mogę je potrącić? Jak naprawdę właściwie je dokumentować?

Kontrakty forward w księgach rachunkowych

11 kwietnia spółka jawna zawarła z bankiem kontrakty terminowe forward na zakup 50 000 euro z terminem realizacji 15 maja 2009 r. i następne 50 000 euro z terminem realizacji 30 maja 2009 r. Kupioną walutę spółka wykorzystuje na zapłacenie zobowiązań wobec kontrahentów zagranicznych. Kontrakt nie jest instrumentem zabezpieczającym. Jak prawidłowo ująć w księgach zawarte kontrakty forward oraz jak prawidłowo rozliczyć w podatku dochodowym ich realizację?

Ewidencja zaliczki pobranej przez pracownika na zakup towarów

Pracownik spółki pobiera zaliczki na zakup towarów. Od kontrahentów otrzymuje on faktury ze sposobem zapłaty gotówka. Sprzedawcy nie wydają dokumentu KP potwierdzającego zapłatę za fakturę. Przyjęcie towaru księgowane jest automatycznie przez system FK jednocześnie na magazyn i na konto dostawcy. Rozliczając pobraną zaliczkę pracownika, kasjerka wystawia dokument KP na zwrot zaliczki (Wn Kasa, Ma konto pracownika), a następnie dokument KW rozliczający zapłatę pracownika za fakturę już na konto dostawcy. Na dokumencie KW jako osoba pobierająca gotówkę podpisuje się pracownik, który pobrał zaliczkę i zapłacił sprzedawcy za towar. Czy jest to prawidłowe rozwiązanie? Czy spółka powinna umieścić w polityce rachunkowości zapis o takim sposobie rozliczania zaliczki?

Korekta w związku z przekroczeniem rocznej podstawy wymiaru składek ZUS

Pracownik naliczający wynagrodzenia popełnił błąd, sporządzając listę płac – nie uwzględnił przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Błąd został szybko wychwycony, jednak zapisy w księgach już wprowadzono w niewłaściwych wartościach. Jak zaewidencjonować w księgach korektę związaną z błędnie naliczoną listą płac? Kiedy wypłacone wyrównanie należy opodatkować?

Odpisy aktualizujące z tytułu trwałej utraty wartości towarów

Spółka ma w magazynie towary, które ze względu na upływ oznaczonego terminu przydatności do użycia utraciły wartość użytkową oraz handlową. Ponadto część towarów zostanie przeceniona ze względu na upływający termin przydatności. Jak będzie przebiegała ewidencja księgowa w obu przypadkach?

Międzynarodowe standardy rachunkowości i sprawozdawczości finansowej

Księgowi spółek publicznych i banków powinni znać międzynarodowe standardy rachunkowości (MSR). Inne podmioty też mogą stosować te zasady. Prezentujemy podstawowe zasady stosowania tych standardów i linki do ich treści.

Krajowe Standardy Rachunkowości

Zgodnie z ustawą o rachunkowości w sprawach nieuregulowanych przepisami tej ustawy, przyjmując zasady (politykę) rachunkowości, jednostki mogą stosować krajowe standardy rachunkowości wydane przez Komitet Standardów Rachunkowości. Gdy brak jest odpowiedniego standardu krajowego, jednostki, inne niż wymienione w art. 2 ust. 3 ustawy o rachunkowości, mogą stosować Międzynarodowe Standardy Rachunkowości.

Ewidencja VAT w państwowych jednostkach budżetowych

Państwowe jednostki budżetowe jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są powołane do obsługi organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa. Wykonują jednak również czynności na podstawie umów cywilnoprawnych podlegające opodatkowaniu VAT. W jednostkach tych niejasności w zakresie ewidencji księgowej tego podatku sprowadzają się głównie do wpływu czynności podlegających opodatkowaniu na poziom dochodów i wydatków budżetowych objętych planami finansowymi danego roku budżetowego.

Kiedy należy tworzyć rezerwę na odprawy emerytalne

Od 1 stycznia 2009 r. obowiązuje uzupełniony przepis dotyczący rezerw. Stosownie do art. 39 ust. 2 ustawy o rachunkowości jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających m.in. z przyszłych świadczeń na rzecz pracowników (np. nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych).

Należności przedawnione i nieściągalne

W naszej jednostce budżetowej mamy należności przedawnione/nieściągalne z lat 1996-2003. Brak jest podstaw do ich dochodzenia. W jaki sposób należy urealnić salda należności? Czy odpisów aktualizujących należy dokonać wyłącznie na należności ściągalne, tj. od 2004 r., a pozostałe należności przedawnione zaksięgować, aby pokazać rzeczywiste salda?

Jakie wymagania musi spełniać główny księgowy

Czy aby pracować na stanowisku głównego księgowego, trzeba mieć udokumentowane ukończenie jakichś kursów, szkoleń itp. w tym zakresie, czy wystarczy staż pracy w księgowości? Jeśli tak, to ile musi on wynosić?

Jakie operacje gospodarcze należy księgować na kapitale z aktualizacji wyceny

Do księgowania jakich operacji służy konto „Kapitał z aktualizacji wyceny”? Czy jeśli konto to wykazuje saldo, to z końcem roku należy je rozliczyć, np. przekazać do podziału?

Czy odsetki zapłacone od prywatnego kredytu mogą być kosztem w działalności gospodarczej

Czy zapłacone odsetki od kredytu zaciągniętego nie w ramach działalności, ale wydatkowanego na cele działalności gospodarczej są kosztem uzyskania przychodu z działalności gospodarczej?

Ewidencja księgowa kredytu w rachunku bieżącym

Ewidencja kredytów bankowych odbywa się na kontach zespołu 1, czyli „środki pieniężne i rachunki bankowe”. Szczegółowość ewidencji uzależniona jest od potrzeb jednostki, czyli zasadniczo od rodzaju zaciąganych kredytów.

Sprawozdanie z całkowitych dochodów, a nie rachunek zysków i strat

Jednostki sporządzające sprawozdanie finansowe według MSSF mają obowiązek stosowania zaktualizowanych przepisów od 1 stycznia 2009 r. Z nowymi przepisami muszą się też zapoznać jednostki, które ich bezpośrednio nie stosują. Coraz częściej bowiem występuje konieczność korzystania z nich w zakresie, w jakim w ustawie o rachunkowości lub w standardach krajowych nie ma odpowiednich przepisów lub nie są one wystarczająco szczegółowe. Co oznacza nowe nazewnictwo w MSR nr 1?

Sposób rozliczenia wyniku finansowego

Wynik finansowy jest kategorią bilansową i występuje wyłącznie przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych. Przebieg procesu ustalania i rozliczenia wyniku finansowego zależy od formy prowadzonej działalności gospodarczej.

Wydatki strukturalne w pytaniach i odpowiedziach

Jednostki budżetowe same zmagają się z problemem kwalifikowania i ewidencją wydatków strukturalnych, a przy tym mają dużo wątpliwości w prawidłowym postępowaniu z tymi wydatkami.

Rezerwy a bierne rozliczenia międzyokresowe

W języku potocznym księgowi nazywają rezerwami bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów. Na czym polega różnica - wyjaśnienie znajdziemy w nowym Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 6 „Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe”.

Likwidacja spółki z o.o. na podstawie decyzji wspólników

Czy proces likwidacji spółki z o.o. musi być zgłoszony w KRS? Czy może wystarczy sporządzić protokół likwidacji już po sprzedaży materiału i wykazać dwa konta "Rachunek bankowy" i "Kapitał własny". Spółka nie ma środków trwałych, spłaciła wszystkie swoje zobowiązania, nie ma też należności. Bez zgłoszenia do KRS procedura byłaby krótsza.

Koszty pracownicze w PIT 2012 / 2013

Pracownicy mogą pomniejszyć swoje przychody ze stosunku pracy o kwotowo ustalone w ustawie koszty. Jednak w pewnych sytuacjach koszty mogą być wyższe.

Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację środków trwałych

Środki trwałe używane są w każdym profilu działalności, ale największe znaczenie mają w jednostkach prowadzących działalność wytwórczą. Z biegiem czasu ulegają one zużyciu lub zniszczeniu. W związku z brakiem celowości dalszego używania jednostka powinna dokonać likwidacji środka trwałego.

Zaliczki w bilansie ujmuje się w różnych pozycjach

Otrzymaną od kontrahenta zaliczkę na poczet dostawy środków trwałych ujmuje się w bilansie jako rozliczenia międzyokresowe przychodów. Jeżeli wpłacone środki dotyczą towarów lub usług, stanowią w sprawozdaniu zaliczkę na dostawy.

Metody wyceny nieruchomości inwestycyjnych według znowelizowanej ustawy o rachunkowości i MSR nr 40

Na koniec roku obrotowego wycenie podlegają wszystkie składniki aktywów. Wartość bilansową niektórych z nich można ustalić różnymi metodami, ponieważ taką możliwość dopuszcza ustawa o rachunkowości. Wybraną metodę należy stosować w sposób ciągły, z roku na rok.

REKLAMA