REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Koszty, Amortyzacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ulga badawczo-rozwojowa - wydatki na umowy cywilnoprawne

Wydatki związane z zawartymi umowami cywilnoprawnymi (zlecenia lub umowami o dzieło) z osobami fizycznymi, w tym również dotyczącymi wykonania ekspertyz, nabycia wyników badań naukowych, nie mogą być zaliczone do „kosztów kwalifikowanych” w ramach działalności badawczo-rozwojowej. Tym samym nie wejdą one do kalkulacji podstawy ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

Koszty uzyskania przychodu przy zbyciu amortyzowanych składników majątku

Spółka powinna w pierwszej kolejności ustalić wartość początkową środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, otrzymanych aportami w postaci przedsiębiorstw, a następnie wartość początkową pomniejszoną o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych i uzyskaną po porównaniu różnicę - na podstawie art. 15 ust. 1s ustawy o CIT - zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Jak ująć nieściągalne wierzytelności w kosztach? Część 2

W poprzedniej części omawialiśmy wyrok NSA z 16 lutego 2016 r. (sygn. II FSK 421/14). Zgodnie z tezą w nim zawartą, nieściągalne wierzytelności mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów (KUP) w kwocie brutto. Wydawało się, że linia orzecznicza NSA uległa zmianie na korzyść podatników. Dotychczasowe orzeczenia mówiły bowiem o tym, że nieściągalne wierzytelności mogą być zarachowane w KUP jedynie w kwocie netto, a zatem bez podatku VAT.

Przyspieszona amortyzacja - kto skorzysta z nowej ulgi

Przedsiębiorcy będą mogli dokonać jednorazowego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na niektóre grupy (3-6 i 8 KŚT) nowych maszyn i urządzeń. Takie rozwiązanie przewiduje projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Więcej obowiązków w dokumentowaniu cen transferowych

Nowe przepisy o dokumentowaniu transakcji transferowych nakładają na przedsiębiorców obowiązek przygotowania nowych dokumentów. Im większe przychody lub koszty w poprzednim roku podatkowym, tym więcej obowiązków. Przedsiębiorcy o przychodach powyżej 10 mln euro muszą dodatkowo przygotować analizę porównawczą, w której uzasadnią ekonomicznie marżę. Nawet jeśli nie jest to dla danej firmy obowiązkowy dokument, może stanowić skuteczne narzędzie obrony w trakcie kontroli – podkreśla Agnieszka Płachecka z Kancelarii Galt.

Obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej cen transferowych

Na początku 2017 roku zmianie uległy zasady dotyczące obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej cen transferowych. Jakie są obecne progi wyznaczające zakres obowiązku dokumentacyjnego i na co należy zwrócić uwagę przygotowując przedsiębiorstwo do nowych wymogów?

Mniej podatników zobowiązanych do sporządzania dokumentacji podatkowej

Do końca 2016 r. dokumentacje podatkowe sporządzały obydwa podmioty powiązane będące stronami transakcji. W 2017 r. obowiązek ten ciąży na podatnikach, których przychody lub koszty w 2016 r. przekroczyły 2 mln euro. Może się zatem okazać, że tylko jedna strona transakcji będzie sporządzała dokumentację. Dla powstania obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej wystarczające jest, jeśli wartości przychodów lub kosztów przekroczą próg 2 mln euro (art. 25a ust. 1 pkt 1 updof, art. 9a updop).

Płatności gotówką powyżej 15 tys. zł nie można zaliczyć w koszty

W wyniku nowelizacji ustawy o PIT i ustawy o CIT oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która zaczęła obowiązywać z początkiem stycznia br., przedsiębiorcy płacący gotówką mogą stracić prawo do zaliczenia zakupu w koszty uzyskania przychodu, a także prawo do amortyzacji. Wystarczy, że przekroczą limit 15 tys. zł płatności gotówkowej.

REKLAMA

Jakie świąteczne wydatki przedsiębiorca może wliczyć w koszty

Okres świąteczny wiąże się z prezentami i to nie tylko z tymi wręczanymi naszym bliskim. To również czas szczególnie sprzyjający spotkaniom. Coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na wręczanie prezentów swoim pracownikom i kontrahentom, a także organizują spotkania świąteczne lub noworoczne. W związku z tym pojawiają się pytania o to, jakie wydatki przedsiębiorca może wliczyć w koszty uzyskania przychodu?

Limity podatkowe dla przedsiębiorców na 2017 rok

W oparciu o kurs euro na pierwszy dzień roboczy października ustala się wiele limitów podatkowych istotnych dla prowadzących działalność gospodarczą w 2017 rok. Są to wartości określające m.in wysokość przychodów uprawniający do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, limit prowadzenia ksiąg rachunkowych czy też limit uprawniający do zwolnienia z VAT.

Jak rozliczyć sprzedaż niezamortyzowanego samochodu

Na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych sprzedaż samochodu używanego w działalności gospodarczej stanowiącego środek trwały stanowi przychód z działalności gospodarczej. Natomiast kosztem uzyskania przychodu jest niezamortyzowana wartość początkowa samochodu. Jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż niezamortyzowanego samochodu?

Wydatki na Społeczną Odpowiedzialność Biznesu w kosztach

Przedsiębiorcy coraz częściej toczą spory z fiskusem o to, czy można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z tzw. Społeczną Odpowiedzialnością Biznesu. Zdaniem specjalistów, problem istnieje, bo sądy administracyjne i organy skarbowe źle interpretują przepisy.

Weryfikacja poprawności stosowanych okresów i stawek amortyzacji

W tym roku po raz pierwszy będzie badane sprawozdanie finansowe naszej firmy. W polityce rachunkowości przyjęliśmy stosowanie takich samych stawek amortyzacji dla celów bilansowych jak dla celów podatkowych. We wrześniu tego roku przyjęliśmy do ewidencji środków trwałych ulepszenie w obcym środku trwałym (budynku). Niestety okres, na jaki została zawarta umowa użyczenia budynku, wynosi 8 lat. Jakie znaczenie dla wyceny bilansowej będzie miało skrócenie okresu naliczania amortyzacji bilansowej?

Wartość początkowa środka trwałego a wydatki na noclegi dla monterów

Spółka podjęła wątpliwość, czy wydatki na noclegi dla pracowników dostawcy montujących zakupioną maszynę zwiększą wartość początkową środka trwałego.

Ewidencja księgowa przychodów z tytułu najmu

We wrześniu tego roku wystawiliśmy fakturę za najem za 4 miesiące z góry (wrzesień – grudzień). Czy wartość czynszu dotyczącą bieżącego roku (wrzesień – grudzień) można odpisać jednorazowo w koszty? Jednostka prowadzi pełną ewidencję kosztów.

Limit jednorazowej amortyzacji w 2017 r.

Wysokość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych w 2017 r. nie może przekraczać kwoty 215 tys. zł. Do jednorazowej amortyzacji mają prawo podatnicy, którzy w roku podatkowym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej oraz mali podatnicy.

Jak skorygować odpisy amortyzacyjne po otrzymaniu dotacji

Obowiązek skorygowania odpisów amortyzacyjnych od wydatków, które zostały sfinansowane dotacją, dotyczy tych sytuacji, gdy te środki pomocowe zostały już faktycznie otrzymane. A zatem, dopiero po otrzymaniu dotacji należy określić, jaka wartość odpisów dotychczas zaliczonych do kosztów powinna być z kosztów wyłączona, zaś następnie o tę kwotę należałoby zmniejszyć koszty bieżące, a nie dokonywać wstecznej korekty kosztów z tytułu odpisów amortyzacyjnych.

Jak prowadzić ewidencję dotacji otrzymanych ze środków unijnych

Jednostka podpisała w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego umowę o dofinansowanie zakupu środków trwałych w wysokości 50 proc. kwoty wydatków kosztów kwalifikowanych. Na czym polega obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji zdarzeń związanych z realizacją projektu dotowanego ze środków unijnych?

Jak sporządzić dokument PT (protokół przekazania - przejęcia środka trwałego)

Do udokumentowania nieodpłatnego wprowadzenia środka trwałego do ewidencji i na stan majątku trwałego jednostki służy protokół przekazania - przejęcia środka trwałego, czyli dokument PT. Jakie elementy powinien zawierać i jak prawidłowo go wypełnić?

Jak sporządzić dokument przyjęcia środka trwałego (OT)

Dokument przyjęcia środka trwałego do używania (OT) to dowód dokumentujący nabycie środków trwałych nowych, używanych lub ulepszonych, ale także wytworzonych w zakresie własnym. Jakie elementy powinien zawierać ten dokument i jak go prawidłowo sporządzić?

Nieodpłatne świadczenie usług – skutki podatkowe

Nieodpłatne świadczenie usług ma swoje konsekwencje na gruncie podatkowym. Przedsiębiorca będzie zobowiązany do zapłaty podatku, jeśli daną usługę ktoś wykona dla niego nieodpłatnie. Korzystanie z darmowych usług stanowi bowiem przychód, z którego należy się rozliczyć. Co więcej nieodpłatne świadczenie może być przychodem albo kosztem - przychód stanowi wtedy, gdy darmowe usługi świadczone są na rzecz przedsiębiorcy, kosztem jest zaś wtedy, kiedy to przedsiębiorca wykonuje czynności na czyjąś rzecz za darmo.

Podróże służbowe: koszty wg Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, czym jest podróż służbowa i co może zaliczyć do kosztów przedsiębiorca odbywający podróż służbową.

Zmiany w cenach transferowych w 2017 r. - zasady ustalania przychodów i kosztów

Na potrzeby ustalenia istnienia oraz zakresu obowiązku dokumentacyjnego, wynikającego z przepisów w obszarze cen transferowych, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., prawidłowy jest taki sposób określenia przychodów/kosztów podatnika, który uwzględnia „ogół” przychodów oraz „ogół” kosztów.

Jednorazowa amortyzacja motocykla: Minister Finansów po raz kolejny zmienił zdanie

Pomimo, że przepisy podatkowe w zakresie definicji samochodu osobowego po raz ostatni zmieniły się 1 kwietnia 2014 roku, Minister Finansów wydał w tym okresie odmienne interpretacje. Co ciekawe, dwie sprzeczne ze sobą interpretacje wydał ten sam organ upoważniony do wydawania interpretacji w imieniu Ministra Finansów: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu. Interpretacje dotyczą możliwości jednorazowej amortyzacji motocykla, wykorzystywanego w działalności gospodarczej.

Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w PIT 2016/2017 – poradnik MF

Ministerstwo Finansów przygotowało omówienie najważniejszych zasad dokonywania amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT). Walorem tego opracowania są też przykłady rozliczeń z wariantami rozliczeń amortyzacji.

Czy można amortyzować lokal w złym stanie technicznym?

Jednym ze sposobów na nabycie tańszego mieszkania jest zainwestowanie w lokale w budynku o złym stanie technicznym. To wiąże się jednak z dużymi wydatkami na remont, np. organizowany przez wspólnotę zamieszkującą gmachem. Czy zwiększone wpłaty na fundusz remontowy mogą stanowić koszt uzyskania przychodu?

Jak dokumentować nabycie usług niematerialnych w celu zaliczenia do kosztów

Na potrzeby zakwalifikowania wydatków poniesionych na nabycie usług niematerialnych do kosztów uzyskania przychodów konieczne są dowody potwierdzające faktyczne (rzeczywiste) świadczenie tego rodzaju usług – sama umowa oraz faktury mogą okazać się niewystarczające w takiej sytuacji.

Można stosować 50% koszty do części wynagrodzenia

Pracodawca ma prawo zastosować 50% koszty uzyskania przychodu do tej części wynagrodzenia pracownika, która dotyczy jego działalności twórczej na rzecz pracodawcy. Do części wynagrodzenia za wykonywanie prac, które nie będą miały twórczego charakteru, należy zastosować zwykłe koszty pracownicze.

Czy motocykl można zamortyzować jednorazowo?

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał, że motocykl nie jest pojazdem samochodowym i tym samym można go zamortyzować jednorazowo. Ale to stanowisko nie spodobało się Ministrowi Finansów, który właśnie zmienił interpretację wydaną przez katowicką izbę - wg nowej wykładni, motocykl to zdecydowanie pojazd samochodowy.

Czy wydatki na utrzymanie psa przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów

Możliwość zaliczenia wydatków na zakup i utrzymanie psa do kosztów uzyskania przychodów zależy od tego z jakim rodzajem działalności mamy do czynienia. Nie powinno być wątpliwości, jeżeli przedsiębiorca prowadzi hodowlę psów lub np. gabinet zajmujący się „dogoterapią”. Czy istnieje natomiast taka możliwość w przypadku, jeśli posiada firmę, której przychody nie powstają w związku z posiadaniem czworonoga (np. zakład krawiecki czy warsztat samochodowy), ale pies pełni tam ważną funkcję, np. psa stróżującego?

Jak zaksięgować koszty ponoszone na założenie plantacji

Została założona spółka z o.o., która będzie prowadziła działalność w zakresie uprawy drzew stanowiących biomasę dla elektrowni. Będą to plantacje wierzby energetycznej i topoli. W jaki sposób zaksięgować ponoszone koszty na założenie plantacji? Jako spółka z o.o. jesteśmy zobowiązani do prowadzenia pełnej księgowości.

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych koszty zakupu

W związku z zakupem materiałów spółka musi ponosić coraz większe koszty ich transportu i ubezpieczenia. W jaki sposób prawidłowo ewidencjonować w księgach rachunkowych koszty zakupu tych materiałów?

Prywatny samochód w ewidencji środków trwałych - korzyści

Co jest korzystniejsze – zakup nowego samochodu czy wprowadzenie do ewidencji środków trwałych swojego prywatnego auta? Jakie warunki należy spełnić, aby prywatny samochód wprowadzić do działalności?

Jak rozliczyć przychody ze sporadycznej sprzedaży dzieł sztuki

Osoby obdarzone talentem artystycznym niejednokrotnie dokonują sprzedaży wykonanych przez siebie dzieł sztuki - jedni czynią z tego podstawowe źródło utrzymania, inni natomiast sprzedają swoje przedmioty artystyczne jedynie od czasu do czasu. Jak należy rozliczać uzyskane w ten sposób przychody? Na jakim formularzu podatkowym?

Kiedy zaliczyć do kosztów wydatki na ubezpieczenie budowy

Jeżeli możliwe jest powiązanie kosztu ubezpieczenia budowy z konkretnym przychodem, to poniesione wydatki na ubezpieczenie budowy stanowią bezpośrednie koszty podatkowe. W takiej sytuacji wydatki te należy zaliczyć do kosztów podatkowych w momencie osiągnięcia odpowiadającego im przychodu.

Zmiany w prowadzeniu KPiR w 2016 roku

W kwietniu tego roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 31 marca 2016 r., które znacząco zmieniło regulacje w zakresie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wprowadzony został nowy wzór KPiR, w związku ze zmianą przepisów o rozliczaniu kosztów działalności badawczo-rozwojowej. Zniesiony został też obowiązek sporządzania spisu z natury na dzień 1 stycznia oraz drukowania księgi prowadzonej w formie elektronicznej. Jak obecnie wygląda księga przychodów i rozchodów?

Wynagrodzenie za przeniesienie działalności nie jest kosztem

Wynagrodzenie, które spółka wypłaca podmiotowi powiązanemu z tytułu zaprzestania działalności produkcyjnej i przeniesienia na nią funkcji i aktywów związanych z tą działalnością, nie stanowi dla tej spółki kosztu uzyskania przychodów.

Nieściągalne należności w kosztach uzyskania przychodu

W zakres przychodu z działalności gospodarczej wchodzą również kwoty należne, nawet te, które nie zostały uregulowane i uznane zostały za nieściągalne. Należności tego rodzaju nie powiększają majątku przedsiębiorcy, jednak w niektórych sytuacjach mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Wydłużenie okresu rozliczenia straty podatkowej do 15 lat

Poselski projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nad którym trwają obecnie prace w Sejmie, oprócz propozycji zmniejszenia stawki podatku CIT z 19 proc. do 15 proc. i zmiany limitu w zakresie amortyzacji środka trwałego, zakłada również możliwość rozliczania straty podatkowej w ciągu 15 lat podatkowych.

Wydatki na społeczną odpowiedzialność biznesu w kosztach uzyskania przychodu

Coraz więcej firm zainteresowana jest prowadzeniem działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Niejednokrotnie jednak przedsiębiorcy nie są pewni, jak rozliczać wydatki związane z tego rodzaju działaniem. Okazuje się jednak, że wydatki w tym zakresie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Płatność gotówką nadal do 15 tys. euro

Sejmowa komisja finansów publicznych zdecydowała, że przedsiębiorca nie wliczy faktury w koszty podatkowe, jeżeli przekaże dostawcy gotówkę za transakcje powyżej 15 tys. euro. W przypadku, kiedy przedsiębiorca nie wywiąże się z tego obowiązku i przekroczy ten limit płatności gotówką, zostaną wobec niego wyciągnięte sankcje podatkowe.

Amortyzacja inwestycji złożonej z zespołu środków trwałych oddawanych do użytku w różnych terminach

Przedsięwzięte inwestycje rzeczowe często stanowią spójny zespół środków trwałych. W takich przypadkach, zwłaszcza gdy poszczególne części inwestycji są zlecane do realizacji różnym wykonawcom, odbiór poszczególnych środków trwałych wchodzących w jej skład rozkłada się w czasie. Tu pojawia się pytanie, czy rozpoczynać amortyzację każdego z nich pojedynczo w momencie ukończenia jego budowy bądź instalacji, czy poczekać z ich umarzaniem aż inwestycja jako całość będzie kompletna i zdatna do użytku.

Jak rozliczyć świąteczne upominki wręczone kontrahentom

Przedsiębiorcy dość często poza składaniem kontrahentom życzeń z okazji świąt (m.in. świąt Wielkiejnocy), przekazują im również świąteczne upominki. W przypadku zakupu ekskluzywnych prezentów powstaje obowiązek nie tylko do zapłaty podatku VAT, ale i możliwość rozliczenia zakupu w kosztach firmowych.

Jak zaliczać zakupione składniki majątku do środków trwałych

Spółka zakupiła meble, sprzęt komputerowy i inne aktywa, których wartość jednostkowa nie przekraczała 3500 zł. W jaki sposób powinna potraktować zakupiony majątek – jako składniki, środki trwałe czy materiały?

Jednorazowa amortyzacja – zasady stosowania

Jednorazowa amortyzacja jest jedną z metod amortyzacji przewidzianą przez przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jakie są zasady dotyczące jednorazowej amortyzacji i którzy podatnicy mogą z niej skorzystać?

Kiedy udziałowcy spółki mogą korzystać z jednorazowych odpisów amortyzacyjnych

Jednorazowych odpisów amortyzacyjnych może dokonywać tzw. mały podatnik. Czy w związku tym prawo do zastosowania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, do którego uprawnieni są mali podatnicy, będzie miał wspólnik spółki cywilnej, który utracił status małego podatnika z uwagi na przekroczenie obowiązującego limitu przychodów?

Przekształcenie spółki kapitałowej w osobową - korzyści podatkowe z amortyzacji

Spółka kapitałowa nie może amortyzować tej części środków trwałych i praw, którą wniesiono na jej kapitał zapasowy. Ale można temu zaradzić, zamieniając ją w spółkę osobową.

Jak obniżyć koszty podróży służbowych

Prawie każda firma chce zmniejszyć koszty podróży służbowych. Przeważnie oszczędności polegają na zmniejszeniu liczby tych wyjazdów, obniżeniu standardu podróży lub hotelu. Przedsiębiorstwom, których roczny budżet na podróże służbowe wynosi co najmniej 75-100 tys. opłaca korzystać z usług wyspecjalizowanych agencji.

Moment ujęcia kosztów w księdze przychodów i rozchodów

W każdej firmie na koniec roku podatkowego dokonuje się zamknięcia ksiąg i sporządza spisy z natury, dzięki którym można dokonać podsumowania działalności. Najtrudniejsze są na pewno takie kwestie jak rozliczenie kosztów, powstających na przełomie roku podatkowego. Jak prawidłowo dokonać rozliczenia kosztów w księdze przychodów i rozchodów?

Zasady rozliczania faktur korygujących w 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. podatnicy mają prawo i obowiązek odnotowywania korekt przychodów i kosztów w roku podatkowym, w którym faktury korygujące zostały wystawione lub otrzymane. A zatem podatnicy muszą pamiętać, że korekty wynikające z otrzymanych lub wystawionych w nowym roku faktur korygujących należy uwzględniać w 2016 r. Z kolei same koszty i przychody rozliczane są na dotychczasowych zasadach.

REKLAMA