W obecnych czasach nawet najmniejsza firma w ramach promocji przygotowuje najdrobniejsze gadżety reklamowe z logo i nazwą firmy – długopisy, breloki do kluczy, kalendarzyki, kubki, podkładki pod mysz, zakładki. Niektórzy przedsiębiorcy rozdają próbki swoich towarów. Czy takie czynności powinny zostać opodatkowane VAT?
Prowadzę działalność gospodarczą - wytwarzam i montuję na indywidualne zamówienia schody, barierki, drzwi itd. Dotąd myślałem, że do takich usług należy stosować stawkę 7% VAT. Niedawno jednak przeczytałem, że montaż schodów z balustradą jest objęty stawką 22% VAT. Czy montując własne wyroby świadczę usługę, czy może jest to dostawa, a może powinienem wystawić dwie faktury?
Od 1 stycznia 2010 r. (także w 2013 roku) osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (o ile umowy te nie są zawierane w ramach działalności gospodarczej), jeżeli wybiorą ryczałt ewidencjonowany, płacą podatek w wysokości 8,5% uzyskanych przychodów bez względu na ich wysokość.
Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zakupiłam meble biurowe do lokalu wynajmowanego na działalność. Na fakturze jest napisane: meble biurowe - komplet-zestaw mebli biurowych. Cena 6355 zł + VAT. Na fakturze nie wyszczególniono, co wchodzi w skład zestawu, ale w praktyce jest to: biurko z szafką zintegrowaną, szafka z szufladami i zestaw szafek kuchennych. Jak powinnam rozliczyć ten zakup w kosztach? Czy powinnam amortyzować cały komplet przez 5 lat? A może, mimo że nie ma wyszczególnienia poszczególnych elementów zestawu na fakturze, to najpierw powinnam podzielić go na 3 części i ustalić wartość początkową każdej z nich, a dopiero potem amortyzować osobno każdą z tych części?