Co do zasady, dywidenda uzyskana z tytułu udziału w spółce mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, podlega opodatkowaniu 19% podatkiem. Określając zasady opodatkowania dywidend wypłacanych za granicę, w tym np. na Cypr, należy także uwzględnić treść odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Polska (art. 22a ustawy o CIT). W tym przypadku odpowiednią jest to polsko-cypryjska umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Decyzją Rady Polityki Pieniężnej z 8 maja 2013 r., od 9 maja 2013 r. stopa oprocentowania kredytu lombardowego NBP spada do poziomu 4,50%, w związku z czym stawka odsetek od zaległości podatkowych wynosić będzie od tego dnia 11% (od 7 marca 2013 r. było to 11,50%). Obniżone odsetki wynoszą od 9 maja 8,25%. To szósta z kolei obniżka stóp NBP i jednocześnie stawki odsetek podatkowych w ostatnich siedmiu miesiącach.
Decyzją Rady Polityki Pieniężnej z 3 lipca 2013 r., od 4 lipca 2013 r. stopa oprocentowania kredytu lombardowego NBP spada do poziomu 4,00%, w związku z czym stawka odsetek od zaległości podatkowych wynosić będzie od tego dnia 10,00% (od 6 czerwca 2013 r. było to 10,5%). Obniżone odsetki wynoszą od 4 lipca 7,50%. To ósma z kolei obniżka stóp NBP i jednocześnie stawki odsetek podatkowych w ostatnich dziewięciu miesiącach.
Decyzją Rady Polityki Pieniężnej z 6 marca 2013 r., od 7 marca 2013 r. stopa oprocentowania kredytu lombardowego NBP spada do poziomu 4,75%, w związku z czym stawka odsetek od zaległości podatkowych wynosić będzie od tego dnia 11,5% (od 7 lutego 2013 r. było to 12,50%). Obniżone odsetki wynoszą od 7 marca 8,63%. To piąta z kolei obniżka stóp NBP i jednocześnie stawki odsetek podatkowych w ostatnich pięciu miesiącach.
Decyzją Rady Polityki Pieniężnej z 5 czerwca 2013 r., od 6 czerwca 2013 r. stopa oprocentowania kredytu lombardowego NBP spada do poziomu 4,25%, w związku z czym stawka odsetek od zaległości podatkowych wynosić będzie od tego dnia 10,50% (od 9 maja 2013 r. było to 11%). Obniżone odsetki wynoszą od 6 czerwca 7,88%. To siódma z kolei obniżka stóp NBP i jednocześnie stawki odsetek podatkowych w ostatnich ośmiu miesiącach.
W dniu 26 maja 2011 r. zapadł interesujący wyrok WSA w Poznaniu (sygn. akt I SA/Po 312/11) w sprawie uznania przez organy podatkowe wykrytych w czasie remanentu nadwyżek w magazynie za przychód podatkowy. Jest to wyrok kontrowersyjny, gdyż jest korzystny dla organu podatkowego w sytuacji, gdy wydawałoby się rację ma podatnik. Zdaniem fiskusa nadwyżki te są nieodpłatnym świadczeniem, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt. 2 ustawy o CIT także w sytuacji, gdy nie stanowią świadczenia otrzymanego od innego podmiotu. Dotyczy to np. sytuacji wykrycia błędu pracownika, a nie rzeczywistego odkrycia w magazynie towarów i materiałów otrzymanych nieodpłatnie od dostawców.