Kategorie

PIT - koszty

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kwestia zaliczania do kosztów podatkowych diet z tytułu podróży służbowych właścicieli firm budzi od lat wątpliwości. Spory z organami podatkowymi dotyczyły głównie tego jaką podróż można uznać za służbową.
Moja firma zamówiła towar u producenta chińskiego. Nastąpiła wpłata 30% zaliczki na podstawie faktury pro forma na poczet zamówienia. Kolejna wpłata 70% należności do producenta chińskiego nastąpiła po załadunku towaru na statek na podstawie otrzymanego i potwierdzonego dokumentu z frachtu B/L oraz wystawionej przez producenta faktury VAT. Płatność nastąpiła w walucie USD. Towar nie doszedł, producent okazał się oszustem. W jaki sposób ująć w pkpir wartość zapłaconej kwoty?
Przedsiębiorcy powinni wiedzieć, że opłatę skarbową pobieraną przez fiskusa, wójta lub burmistrza miasta można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Nie są to z reguły duże kwoty ale tym niemniej mogą obniżyć podatek dochodowy.
W okresie wakacyjnym pracodawcy często użyczają pracownikom samochody należące do firmy. Warto pamiętać, iż takie bezpłatne udostępnienie pojazdu służbowego spowoduje zwiększenie podatku dochodowego pracownika. Co więcej, pracownicy muszą sobie zdawać sprawę, że za ewentualne uszkodzenia samochodu, mogą być obciążeni kosztami naprawy.
Jeżeli usługi świadczone przez podatnika w ramach działalności gospodarczej wykonywane będą w ramach odbywanych przez niego podróży służbowych, to może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartości diet, za czas tych podróży, do wysokości wskazanej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
W sytuacji kiedy dochodzi do zawarcia porozumienia na mocy którego jednej ze stron zostaje wypłacona należność pieniężna jako forma odszkodowania (np. związana z wypadkiem pracownika przy pracy), powstaje pytanie czy kwota takiej należności podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Z reguły tego typu odszkodowania stanowią zapłatę, której celem jest zaspokojenie wszelkich roszczeń jednej ze stron i uniknięcie sporu sądowego. Wątpliwości wzbudza również kwestia możliwości zaliczenia takiego odszkodowania do kosztów uzyskania przychodu przez pracodawcę.
Zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na obiady z kontrahentami może zostać zakwestionowane przez organy podatkowe. Waro więc pomyśleć o tym, aby się zabezpieczyć na wypadek kontroli lub postępowania podatkowego.
W jakich przypadkach wydatki związane ze spotkaniami biznesowymi mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?
Od 1 stycznia 2013 r. w podatku dochodowym istnieje obowiązek korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku niezapłacenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu, będącego podstawą zaliczenia wydatku do kosztów. Minister Finansów znowelizował w związku z tym rozporządzenie w sprawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, wprowadzając przepisy, które określają sposób dokonania zapisów związanych z tą korektą w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Podatnicy, którzy w okresie od 1 stycznia do 11 maja 2013 r., czyli do dnia wejścia w życie zmian zmniejszali lub zwiększali koszty uzyskania przychodów, ale nie wykazywali tego w pkpir, powinni to zrobić w maju.
Jeżeli drogówka wręczy przedsiębiorcy mandat za przekroczenie dopuszczalnej prędkości lub za inne nieprzestrzeganie przepisów o ruchu drogowym, to zapłata tego mandatu nie będzie kosztem podatkowym firmy. Kosztem uzyskania przychodu nie będą też mandaty od straży miejskich i innych służb i inspekcji upoważnionych do wystawiania mandatów.
Podatnicy dokonujący transakcji w walutach obcych mają obowiązek dwa razy przeliczać wartości walut na złotówki. W chwili dokonania transakcji oraz w chwili faktycznego rozliczenia tej transakcji. Za pierwszym razem wycena dokonywana jest z reguły po kursie średnim waluty ogłaszanym przez NBP, za drugim – następuje po kursie faktycznie zastosowanym w dniu uregulowania należności czy zobowiązania. Różnice ujemne zmniejszą zobowiązanie wobec urzędu skarbowego.
Wartość uzyskanego certyfikatu ISO obciąży koszty podatkowe. Wydatki poniesione na wdrożenie i certyfikację systemu zarządzania firmą w formie norm ISO mogą zostać zaliczone do kosztów. Trzeba jednak dowieść ich związku z interesem firmy oraz dysponować pełną dokumentacją.
Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT, nie są uważane za koszty uzyskania przychodu koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Oznacza to, że zrezygnowano z limitowania kosztów reprezentacji i niepublicznej reklamy do 0,25% przychodów.
Podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend obie ustawy o podatku dochodowym ustaliły w ryczałtowej wysokości 19% uzyskanego przychodu. Płatnikiem podatku są podmioty, które dokonały wypłaty dywidendy.
Wydatków na remont mieszkania, poniesionych przez podatnika przed oddaniem lokalu do używania w ramach umowy najmu, nie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów podatkowych w dacie ich poniesienia. Wydatki takie mogą stanowić koszty uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne.
Jedną z istotnych zmian w ustawach o podatkach dochodowych jest rozwiązanie polegające na obowiązku dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku nieuregulowania kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności ustalonego przez strony, a gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni – w przypadku nieuregulowania jej w ciągu 90 dni od dnia zaliczenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu do kosztów uzyskania przychodów.
Z dniem 1 stycznia 2013 r. weszły w życie zmiany wprowadzone ustawą z 24 października 2012 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 1278). Dotyczą one preferencji podatkowych, w tym m.in. uprawnienia do korzystania z 50% kosztów uzyskania przychodów przez twórców.
W tłusty czwartek firmy często dokonują zakupu pączków dla pracowników i kontrahentów. Taki wydatek można zazwyczaj rozliczyć w kosztach podatkowych.
Pracodawcom zdarzają się mniejsze lub większe opóźnienia w wypłacaniu wynagrodzeń swoim pracownikom. Firmy muszą pamiętać, że koszty uzyskania przychodu z tytułu świadczeń pracowniczych mogą uwzględnić nie wcześniej, niż w miesiącu faktycznej wypłaty tych świadczeń (wynagrodzeń).
Koszty naprawy uszkodzonego w wypadku drogowym samochodu mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Dotyczy to jednak wyłącznie sytuacji, gdy przedsiębiorca ma wykupioną dobrowolną polisę ubezpieczeniową autocasco (AC).
Zakup polisy ubezpieczenia OC przez przedsiębiorcę na wypadek szkód wyrządzonych w związku z prowadzoną przez niego działalnością są kwalifikowane jako koszty podatkowe. Nie dotyczy to jednak ubezpieczenia OC zakupionego dla członków zarządu spółki.
Zarówno remont, jak i ulepszenie środka trwałego można, co do zasady, zaliczyć do kosztów podatkowych. Koszty remontu środka trwałego zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w całości w chwili ich poniesienia. Natomiast wydatki na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość i dlatego trzeba je rozliczać w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne.
Chcesz mieć niższy podatek za ostatni okres rozliczeniowy (dotyczy to PIT i VAT) - zrób zakupy firmowe jeszcze w grudniu. Kupując np. biurko, fotel, komputer, czy regał o wartości do 3 500 zł, można obniżyć PIT za 2012 rok. Dla obniżenia VAT-u nie ma znaczenia wartość dokonywanych zakupów. Konieczne jest natomiast uzyskanie faktury jeszcze w tym miesiącu.
Podatnicy PIT i CIT od 1 stycznia 2013 roku będą musieli korygować koszty uzyskania przychodu, jeżeli nie uiszczą kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności ustalonego przez strony. W przypadku gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni – korekta kosztów jest konieczna w przypadku nieuregulowania należności w ciągu 90 dni od dnia zaliczenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu do kosztów uzyskania przychodów (kosztów podatkowych).
Z początkiem 2013 r. wchodzą zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, wprowadzane jako część tzw. III ustawy deregulacyjnej. Najważniejsza zmiana, to konieczność pomniejszania kosztów uzyskania przychodów przez przedsiębiorców, którzy zalegają z płatnościami za zakup towarów i usług. W jaki sposób funkcjonuje ten mechanizm?
Stypendia przyznawane przez Ministra Nauki z puli stypendiów dla wybitnych młodych naukowców, są objęte całkowitym zwolnieniem podatkowym, wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o PIT.
Nie trzeba prowadzić ewidencji przebiegu samochodów demonstracyjnych, by móc zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatków eksploatacyjnych. Wydatki związane z ubezpieczeniem samochodów osobowych zaliczane są do kosztów podatkowych w ramach limitu.
Od 2013 roku podatników, którzy nie regulują w terminie swoich zobowiązań dotkną poważne sankcje podatkowe. Jeżeli zaliczą do kosztów podatkowych zobowiązanie i nie zapłacą faktury w ciągu 30 dni od terminu płatności – będą musieli korygować koszty. Tak samo muszą postąpić z VAT naliczonym wynikającym z niezapłaconej faktury. Mali podatnicy nie będą płacili VAT dopóki nie otrzymają zapłaty od kontrahenta - znika 90. dniowy okres, po którym trzeba płacić VAT mimo braku otrzymania należności.
Wydatki na wynajęcie samochodów osobowych od firm rent a car, z kierowcą lub bez kierowcy są kosztem uzyskania przychodu. W przypadku czynszu najmu samochodu nie obowiązuje limit wynikający z kilometrówki, nie ma więc konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Tak uważają sądy administracyjne z Naczelnym Sądem Administracyjnym na czele. Niestety Minister Finansów ma inne zdanie.
Pracownicy mieszkający w innej miejscowości niż siedziba zakładu pracy mają prawo do zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów w PIT. Jednym z warunków pozwalających na skorzystanie z tych wyższych kosztów, jest brak zwrotu kosztów dojazdu ze strony pracodawcy. Ale od tej reguły jest wyjątek.
Prowadząc działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu niejednokrotnie decydujemy się na zaliczenie do kosztów podatkowych naszej firmy części wydatków związanych z powierzchnią przeznaczoną na biuro. Nie możemy przy tym zapomnieć o możliwości zaliczenia do kosztów odpisów amortyzacyjnych od części wartości naszego mieszkania.
Od 2007 roku nie zmieniły się limity diet i należności z tytułu podróży służbowych wynikające z rozporządzeń Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Jednak już wiadomo, że wreszcie od 1 marca 2013 roku nastąpi podwyższenie tych stawek. Dieta wzrasta do 30,- zł. Ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowej wyniesie 6,- zł, a ryczałt za nocleg 45,- zł. Wyższe będą też diety zagraniczne i limity noclegowe w delegacjach zagranicznych. Ma to oczywiście swój istotny podatkowy wymiar.
Prowadząc działalność gospodarczą w miejscu zamieszkania mamy prawo przeznaczyć część jego powierzchni na siedzibę firmy. Z tym wiąże się możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych firmy odpowiedniej części wydatków ponoszonych na mieszkanie. Przecież to właśnie tutaj pracujemy lub przyjmujemy klientów.
Można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z utrzymaniem i eksploatacją lokalu mieszkalnego tylko wtedy, gdy lokal ten, jako całość (lub przynajmniej wyodrębnione w tym lokalu pomieszczenie) służy tylko i wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej i jednocześnie nie służy celom osobistym. Tak uważają organy podatkowe.
Kwestia opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia odziedziczonych jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych budzi nadal wątpliwości. Wyrok WSA w Warszawie z 22 maja 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 2593/11, tylko wzmógł zainteresowanie podatników. Jak dotąd organy podatkowe i sądy nie wykształciły jednolitej interpretacji w tej sprawie.
Do niedawna wydawało się, że absolutnie nie. Zarówno organy podatkowe jak i sądy zgodnie twierdziły, że wydatki na napoje alkoholowe podawane zarówno na spotkaniach z kontrahentami, jak i na szkoleniach, czy imprezach integracyjnych nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych. Jednak ostatnio inną wykładnię przepisów zaprezentował odnośnie spotkań integracyjnych Naczelny Sąd Administracyjny. Trudno jeszcze obecnie zgadywać, czy tą wykładnię podzielą inne składy orzekające sądów administracyjnych.
Wydatki związane ze spotkaniem biznesowym z aktualnym lub potencjalnym klientem, dotyczące nabycia usług gastronomicznych np. w restauracji, nie stanowią kosztu uzyskania przychodu, w przeciwieństwie do tych oferowanych kontrahentom w biurze-siedzibie podatnika. Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 maja 2012r. (II FSK 2341/10).
Przy sprzedaży nieruchomości podstawą opodatkowania PIT jest dochód (różnica między przychodem i kosztami jego uzyskania). Jednak konkretne przepisy, które tworzą tę zasadę, mogą prowadzić do rażącego pokrzywdzenia osoby, która nabyła nieruchomość w drodze dziedziczenia.
Do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć opłaty za prowadzenie rachunku bankowego, a także za wszystkie ewentualne usługi dodatkowe (przykładowo: obsługa księgowa i podatkowa, concierge urzędowe, czy pakiet ubezpieczeń majątkowych związanych z ryzykami występującymi przy prowadzonej działalności gospodarczej). Jednak nie można uznać za koszt uzyskania przychodów wydatków na inwestowanie przez bank ustalonych kwot w wybrany produkt inwestycyjny.
Zdaniem organów podatkowych ani zapłata odszkodowania pracownikowi (np. za naruszenie przepisów o rozwiązywaniu umów o pracę), ani koszty sądowe związane ze sporem z byłym pracownikiem nie są kosztem uzyskania przychodu dla pracodawcy. Na szczęście sądy administracyjne są nieco innego zdania.
Organy podatkowe odmawiają aplikantom zaliczania opłat za aplikacje do kosztów uzyskania przychodów. Dotyczy to przede wszystkim aplikantów uzyskujących przychody z umowy zlecenia, czy umowy o dzieło. Jednak już prawnicy po aplikacji, prowadzący swoje firmy (kancelarie) mogą liczyć na „dobre serce” fiskusa lub na korzystne rozstrzygnięcie sądu administracyjnego. Jeżeli patron płaci za aplikanta opłaty za aplikację – może zaliczyć te wydatki do swoich kosztów podatkowych.
Jeżeli w umowie ubezpieczenia samochodu osobowego określona jest wartość pojazdu, wówczas składki obliczane w oparciu o ten parametr, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 euro, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.
Obecnie twórcom i wynalazcom uzyskującym przychody z praw (autorskich, pokrewnych, patentowych) do swoich utworów, czy wynalazków (np. zbycie, udzielenie licencji) przysługują w odniesieniu do wszystkich takich przychodów zryczałtowane 50% koszty uzyskania przychodu w podatku dochodowym. Od 2013 roku takie koszty nie będą mogły przekroczyć w danym roku podatkowym 1/2 kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, czyli 42.764 zł. Ale jeżeli koszty faktyczne są wyższe, to nadal będzie można je uwzględnić, pamiętając o ich udokumentowaniu.
Podatnicy często wnoszą do swojej firmy prywatne, nawet używane rzeczy (np. auto, komputer, maszyny) i wprowadzają je do ewidencji środków trwałych. Jest to korzystne podatkowo rozwiązanie, bo mogą ustalić wartość początkową tych rzeczy wg ceny nabycia. Dopiero jeżeli nie można ustalić ceny nabycia przyjmuje się za wartość początkową ich wartość rynkową.
Kary umowne oraz kwoty odstępnego mogą być w niektórych wypadkach kosztem podatkowym oraz mogą zostać rozliczone jako koszt już w dacie poniesienia.
W czasie krajowych i zagranicznych podróży służbowych pracownicy ponoszą różnego rodzaju wydatki na posiłki. Dotychczas Spółka wypłacała pracownikom diety w wysokości zgodnej z rozporządzeniami w sprawie podróży służbowych Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Obecnie Spółka zastanawia się nad zmianą sposobu rozliczeń podróży służbowych i zamiast wypłacania diet chciałaby zwracać pracownikom koszty wyżywienia na podstawie rachunków przedstawionych przez pracowników. Zapis co do wysokości zwracanych kosztów znalazłby się w polityce firmy.
Prowadzisz firmę i masz za sobą słaby rok? Niestety poniesionej straty nie odliczysz od dochodów z innych źródeł, na przykład pracy na etacie, nawet jeśli z tej pracy masz dopłatę podatku. Jedynym pocieszeniem dla takich przedsiębiorców jest możliwość odliczania poniesionej straty w kolejnych latach, ale tylko z działalności gospodarczej.
Zdaniem Ministra Finansów w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty związane z inwestowaniem w pochodne instrumenty finansowe, np. opcje (gdy inwestowanie to nie jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika) nie stanowią kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej. Kwalifikacji tej nie zmienia wg Ministra nawet okoliczność, że nabycie takich instrumentów finansowych miało na celu zabezpieczenie ryzyka kursowego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Aby podnieść wartość sprzedaży spółki często decydują się na organizację dla swoich kontrahentów systemu sprzedaży premiowej. Nagradzają kontrahentów, dokonujących zakupów o największej wartości, upominkami rzeczowymi. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał interpretację indywidualną, w której uznał, że wydatki jakie spółka ponosi na nagrody mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych.
Osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą wnieść do majątku firmy swoje prywatne rzeczy (np. samochody). Co istotne można to zrobić wg ceny zakupu, nawet sprzed kilku lat. O ile oczywiście mogą tą cenę zakupu udokumentować (np. umową, czy fakturą). Po sprzedaży auta firma wykaże stratę podatkową.