Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podmioty powiązane

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatnicy, na których podmiot powiązany refakturuje usługi niematerialne, nie zawsze zaliczą ten wydatek do kosztów podatkowych. Mimo że jego cena jest ciągle rynkowa. Nie ma znaczenia, że usługa została kupiona od podmiotu niezależnego, po cenie rynkowej – wyjaśniło biuro prasowe Ministerstwa Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP.
W dniu 5 lipca 2018 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 lipca 2018 r. w sprawie określenia wzoru uproszczonego sprawozdania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. poz. 1300).
W kwietniu br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej przewidujący istotne zmiany w zakresie udzielania indywidualnych interpretacji prawa podatkowego podmiotom powiązanym. Planowane zmiany nie pozostaną jednak bez wpływu na wydane już interpretacje podatkowe. Na temat zmian wypowiedzieli się również ich potencjalni „beneficjenci” w drodze konsultacji publicznych.
16 lipca 2018 r. Minister Finansów opublikował swój projekt nowelizacji kilku ustaw podatkowych w zakresie cen transferowych i transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi. Nowelizacja ma dwa zasadnicze cele - uproszczenie przepisów i obowiązków dokumentacyjnych (głównie dla małych i średnich firm) oraz uszczelnienie systemu podatkowego, w szczególności w zakresie podatków dochodowych (PIT i CIT) tak, aby zapewnić powiązanie wysokości podatku, płaconego przez duże międzynarodowe firmy z faktycznym miejscem uzyskiwania przez nie dochodu. Ta kompleksowa nowelizacja dotyczy nie tylko przepisów w zakresie dokumentacji cen transferowych, ale także m.in. zasady ceny rynkowej, definicji podmiotów powiązanych, korekty cen transferowych. W ustawach o PIT i CIT pojawią się odrębne rozdziały kompleksowo regulujące tematykę cen transferowych. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2019 r.
Transakcje finansowe, takie jak udzielanie pożyczek, kredytów, gwarancji, poręczeń, co do zasady są transakcjami kontynuowanymi w kolejnych latach podatkowych, a co za tym idzie dokumentacja podatkowa sporządzona w roku ich rozpoczęcia powinna podlegać przeglądowi i aktualizacji w kolejnych latach. Nawet w przypadku braku zmian obowiązek aktualizacji nie jest wyłączony, co oznacza, że ustawodawca oczekuje od podatnika zarówno przeglądu posiadanej dokumentacji podatkowej cen transferowych, jak i jej stosowanej aktualizacji.
Podatnicy mają obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych dla transakcji pożyczki tylko w momencie jej dokonania, rozumianego jako rok zawarcia umowy. Nie trzeba natomiast sporządzać dokumentacji podatkowej dla tej umowy w kolejnych latach, gdy następuje kalkulacja i wypłata odsetek.
Spółka, która zaciągnęła pożyczki od podmiotu powiązanego kapitałowo i przez kilka lata nie spłacała mu oprocentowania, może odetchnąć. Fiskus nie ma prawa wyliczyć jej przychodu z nieodpłatnych świadczeń na gruncie CIT.
Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała zaktualizowane profile krajowe w zakresie cen transferowych. Nie jest to przewodnik pozwalający na sporządzenie dokumentacji według wymogów lokalnych poszczególnych państw, ale z całą pewnością jest to cenne źródło informacji dla podatników funkcjonujących w międzynarodowych grupach kapitałowych, które pozwoli porównać zasady i wymogi spotykane w różnych jurysdykcjach.
Progi dla dokumentacji cen transferowych należy odnosić do przychodów lub kosztów podatnika będącego nierezydentem, ale jedynie w zakresie w jakim przychody te lub koszty przypisane są do jego zagranicznego zakładu położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawowo określonych progów nie stosuje się zatem do przychodów lub kosztów generowanych przez całego podatnika będącego nierezydentem.
Minister Finansów przygotował nowy wzór formularza sprawozdania uproszczonego CIT-TP, przeznaczonego dla podatników podatku dochodowego od osób prawnych, w którym trzeba zawrzeć informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi i podmiotami z rajów podatkowych. Sprawozdanie na formularzu CIT-TP trzeba dołączać do rocznego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (CIT-8, CIT-8A, CIT-8B). Nowy wzór formularza CIT/TP ma być stosowany do transakcji lub innych zdarzeń realizowanych przez podatników CIT w latach podatkowych zaczynających się po 31 grudnia 2016 roku. W bieżącym roku podatnicy mogą skorzystać z wydłużonego terminu na złożenie tego sprawozdania do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.
Minister Finansów przygotował nowy wzór formularza sprawozdania uproszczonego PIT-TP. Jest to sprawozdanie dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (dołączane do rocznych zeznań o wysokości osiągniętego dochodu PIT-36 i PIT-36L) zawierające informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi i transakcjach z podmiotami z rajów podatkowych. Nowy wzór formularza PIT-TP ma być stosowany do transakcji lub innych zdarzeń realizowanych przez podatników PIT w latach podatkowych zaczynających się po 31 grudnia 2016 roku. W bieżącym roku podatnicy mogą skorzystać z wydłużonego terminu na złożenie tego sprawozdania do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.
Jak należy rozumieć pojęcie "jednolitej transakcji" oraz zasady kalkulacji obowiązku dokumentacyjnego dla transakcji z różnymi podmiotami powiązanymi (w zakresie sporządzania dokumentacji cen transferowych)?
Minister Finansów dostrzega wątpliwości i problemy techniczne podatników związane ze sposobem wypełniania i składania uproszczonych sprawozdań PIT/TP i CIT/TP. Wzory tych sprawozdań mają być zmienione a w najbliższym czasie Ministerstwo wyda poradnik, w którym zostaną zgromadzone najczęściej pojawiające się pytania podatników w zakresie wypełniania tych sprawozdań wraz z odpowiedziami. Ponadto w odpowiedzi na interpelację poselską Minister Finansów odpowiedział 23 kwietnia 2018 r. na 3 konkretne pytania podatników dot. wypełniania tych sprawozdań.
Ministerstwo Finansów wydało rozporządzenie, które przedłuża termin na sporządzenie dokumentacji podatkowej w zakresie cen transferowych. Podatnicy mają czas na złożenie CIT-TP i PIT-TP do końca września, a nie jak poprzednio, do końca marca.
Ministerstwo Finansów zaproponowało nowy termin na sporządzenie dokumentacji i dochowanie obowiązków sprawozdawczych w zakresie cen transferowych. Na sporządzenie dokumentacji podatnicy będą mieli czas nie do końca marca, ale do końca września 2018 r.
W dniu 28 lutego 2018 r. w Warszawie odbyła się VII Konferencja IIA Polska dla Sektora Finansowego, pt. „Rola audytu wewnętrznego w aspekcie zmieniającego się prawa regulującego działalność instytucji finansowej”. Patronat medialny nad wydarzeniem objął Infor.
Przedsiębiorcy uznają za uzasadnione stanowisko Ministerstwa Finansów dotyczące konieczności wydłużenia terminów na złożenie formularza CIT-TP/PIT-TP, zwłaszcza w świetle możliwości wystąpienia niezawinionych przez podatników opóźnień w realizacji obowiązków ustawowych w zakresie cen transferowych.
Wydłużenie o ok. pół roku terminów na sporządzenie dokumentacji lokalnej i grupowej, a także na złożenie oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji oraz sprawozdania CIT-TP/PIT-TP – dotyczących transakcji za 2017 i 2018 r. – przewiduje projekt rozporządzenia Ministra Finansów, który trafił do konsultacji wewnątrzresortowych.
24 stycznia 2018 r. Minister Finansów w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów w zakresie obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 25a ustawy PIT i art. 9a ustawy CIT wydał interpretację ogólną DCT.8201.1.2018 w sprawie progów dotyczących obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej cen transferowych.
Od 1 stycznia 2018 roku obowiązują istotne zmiany w podatku dochodowym od osób prawnych dotyczące możliwość zaliczania odsetek do kosztów uzyskania przychodów. Jest to związane z implementacją do polskiego porządku prawnego dyrektywy ATAD (Anti Tax Avoidance Directive). Na czym polega nowa metoda zaliczania kosztów finansowania dłużnego do kosztów podatkowych?
Nie sposób przyjąć, że wydatki z tytułu odsetek od pożyczek będą podlegały ograniczeniom wynikającym z przepisów o tzw. niedostatecznej kapitalizacji. Aktualne brzmienie art. 16 ust. 1 pkt 61 ustawy o CIT nie legitymuje twierdzenia, że powiązania rodzinne są wystarczającą przesłanką do zastosowania tego przepisu.
Na początku 2018 roku wchodzi w życie obszerna nowelizacja ustawy o CIT, która zakłada m.in. zerwanie z dotychczasowymi obowiązującymi od wielu lat zasadami wyłączania z kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z pozyskaniem finansowania od podmiotów powiązanych (cienkiej kapitalizacji). Ekspert Grant Thornton wyjaśnia jak nowe regulacje wpłyną na obciążenia podatkowe spółek.
Ministerstwo Finansów opublikowało odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przez podatników w zakresie nowych obowiązków dotyczących raportowania Country-by-Country (CbC). Raportowanie CbC ma wyposażyć administracje podatkowe w wyspecjalizowane narzędzie służące do oceny ryzyka związanego z cenami transferowymi.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że dostępna jest ostateczna wersja wzoru formularza CBC-R, służącego do przekazywania informacji o grupie podmiotów, którą składa się zgodnie z ustawą o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami. Dodatkowo zaktualizowany został formularz CBC-P, czyli powiadomienie o obowiązku informowania o grupie podmiotów. Oba wzory formularzy są dostępne na platformie ePUAP.
Zapraszam do wzięcia udziału w III Konferencji Ceny Transferowe 2017/2018 - zmiany przepisów w praktyce grup kapitałowych, która odbędzie się w dniach 27-28 listopada 2017 r. w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął Infor.
W dniu 3 października br. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie informacji zawartych w dokumentacji podatkowej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Doprecyzowuje ono nowe obowiązki w zakresie dokumentacji cen transferowych, w tym również dokumentacji grupowej.
W przypadku objęcia udziałów lub akcji w podwyższonym kapitale zakładowym podmiotu powiązanego w zamian za wkład pieniężny lub niepieniężny, występuje konieczność sporządzenie dokumentacji cen transferowych. Obowiązek dokumentacji występuje również wtedy, gdy objęcie udziałów lub akcji następuje w formie potrącenia wzajemnych wierzytelności, czy też za wkład niepieniężny (aport).
Zgodnie z przepisami dotyczącymi wymiany informacji podatkowych z innymi państwami grupy kapitałowe mają obowiązek składać informacje o grupie podmiotów – tzw. raport Country-by-Country. W przypadku grup, których sprawozdawczy rok obrotowy pokrywał się z rokiem kalendarzowym i zakończył się 31 grudnia 2016 r., termin na przekazanie powiadomienia Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej za ten rok mija 31 października 2017 r.
Po uszczelnieniu VAT i CIT Ministerstwo Finansów bierze pod lupę podejrzane transakcje zawierane przez powiązane ze sobą firmy. Przyglądał się im będzie specjalny departament w MF, na czele którego stoją eksperci wcześniej pracujący dla prywatnych firm doradczych.
Organy podatkowe mogą zastosować instytucję oszacowania dochodu przewidzianą przepisami w przypadku wątpliwości, co do rynkowego charakteru transakcji. Nie jest wymagane do tego szerokie badanie porównawcze wielu analogicznych transakcji, tj. dla porównania oraz oceny czy kwestionowana umowa miała charakter rynkowy, wystarczy zbadanie tylko jednej takiej umowy.
Wypłaty na rzecz polskiej spółki stanowiące dochody (przychody) uzyskiwane przez spółkę z tytułu dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach spółki szwajcarskiej, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania w CIT.
Rząd, a konkretnie Ministerstwo Finansów pracuje nad kolejnymi zmianami w podatku dochodowym od osób prawnych, które mają na celu uszczelnienie systemu CIT, tak aby zapewnić powiązanie wysokości płaconego przez duże przedsiębiorstwa, w szczególności przedsiębiorstwa międzynarodowe podatku, z faktycznym miejscem uzyskiwania przez nie dochodu.
Od początku tego roku obserwujemy wzmożone kontrole przedsiębiorców w zakresie wywiązywania się z obowiązków dotyczących cen transferowych. Obecnie podejmowane przez organy podatkowe działania znacząco zwiększają ryzyko ponoszenia osobistej odpowiedzialności przez osoby zajmujące się rozliczeniami podatkowymi spółek – nie wyłączając również członków zarządu.
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się raport z konsultacji publicznych dotyczący projektu rozporządzenia Ministra Finansów i Rozwoju w sprawie informacji zawartych w dokumentacji podatkowej w zakresie podatku CIT oraz PIT. Wstępny projekt wzbudził wśród podatników i ekspertów sporo kontrowersji – w szczególności w zakresie bardzo szczegółowych i niezwykle rygorystycznych kryteriów informacyjnych dotyczących m.in. analiz porównawczych. Stanowisko resortu finansów daje jednak nadzieję na zmianę na lepsze najbardziej problematycznych zapisów nowego rozporządzenia.
Opublikowane 8 maja ostrzeżenie Ministerstwa Finansów przed optymalizacją podatkową funduszy inwestycyjnych zamkniętych (FIZ) z wykorzystaniem obligacji zostało już szeroko skomentowane i przeanalizowane na łamach prasy fachowej. Niemniej jednak należy zwrócić uwagę na fragment tego ostrzeżenia, który być może rzuca zupełnie nowe światło na sposób finansowania zmian organizacyjnych i biznesowych w grupach podmiotów powiązanych. Czy wewnątrzgrupowe finansowanie działań restrukturyzacyjnych jest sprzeczne z zasadą arm's length?
Organy kontroli skarbowej coraz częściej weryfikują profile funkcjonalne podmiotów powiązanych. Mogą również niezależnie badać zasadność ponoszenia kosztów i posiadane dowody na współmierność kosztów z przychodami prowadzonej działalności.
Podatnik, który sporządzał dokumentację podatkową transakcji z podmiotami powiązanymi za rok 2016 r., a który w nowym brzmieniu przepisów nie spełnia zarówno przesłanki wskazanej w art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (jego przychody lub koszty w rozumieniu przepisów o rachunkowości w 2016 r. nie przekroczyły równowartości 2 mln euro), jak i żadnej innej z przesłanek wskazanych w art. 9a ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o CIT, nie jest zobowiązany do jej sporządzenia za rok 2017.
Dokumentacja podatkowa cen transferowych powinna zostać sporządzona rzetelnie i zawierać wszystkie elementy, które zostały enumeratywnie wymienione w ustawach o podatkach dochodowych. Dokumentacja taka powinna być również przygotowywana przez podatników na bieżąco, a nie jedynie na potrzeby przedłożenia organowi podatkowemu w trakcie postępowania.
Ministerstwo Finansów rozpoczęło tworzenie portalu internetowego, który będzie łączył w sobie funkcje bazy wiedzy oraz platformy, za pomocą której resort będzie komunikował się z podatnikami w zakresie cen transferowych oraz interpretacji obowiązujących lub przyszłych przepisów.
Nowe przepisy o dokumentowaniu transakcji transferowych nakładają na przedsiębiorców obowiązek przygotowania nowych dokumentów. Im większe przychody lub koszty w poprzednim roku podatkowym, tym więcej obowiązków. Przedsiębiorcy o przychodach powyżej 10 mln euro muszą dodatkowo przygotować analizę porównawczą, w której uzasadnią ekonomicznie marżę. Nawet jeśli nie jest to dla danej firmy obowiązkowy dokument, może stanowić skuteczne narzędzie obrony w trakcie kontroli – podkreśla Agnieszka Płachecka z Kancelarii Galt.
Na początku 2017 roku zmianie uległy zasady dotyczące obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej cen transferowych. Jakie są obecne progi wyznaczające zakres obowiązku dokumentacyjnego i na co należy zwrócić uwagę przygotowując przedsiębiorstwo do nowych wymogów?
Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadziła od 2017 r. korzystniejszą definicję podmiotów powiązanych kapitałowo.
Z początkiem stycznia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące dokumentowania transakcji z podmiotami powiązanymi. Obowiązek prowadzenia bieżącej dokumentacji cen transferowych obejmie firmy i przedsiębiorców, których obroty przekraczają 2 mln euro, oraz tych, którzy dokonują transakcji z podmiotami z rajów podatkowych. Zmiany mają uszczelnić system podatkowy. Ułatwią też urzędom skarbowym wytypowanie podatników do kontroli.
Od 2017 r. obowiązywał będzie wzór uproszczonego sprawozdania w sprawie analizy ryzyka w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT-TP). Formularz PIT-TP złożą podatnicy, którzy są zobowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej pomiędzy podmiotami powiązanym, jak i w przypadku dokonywania płatności należności na rzecz podmiotu z tzw. raju podatkowego.
Od 2017 r. będą miały miejsce zmiany w zakresie dokumentacji cen transferowych. W związku z powyższym, czy dla potrzeb oceny istotności wpływu transakcji lub innych zdarzeń na wysokość dochodu (straty), spółka jest obowiązana zsumować wartość transakcji lub innych zdarzeń (jeśli wszystkie zostaną dokonane w 2017 r.), jako transakcji lub zdarzeń jednego rodzaju?
Nowe regulacje w zakresie cen transferowych, które wchodzą w życie 1 stycznia 2017 r., rozszerzają zakres obowiązków dla podatników działających w ramach grup kapitałowych. Jedną z głównych zmian jest wymóg sporządzenia dokumentacji grupowej (ang. master file).
Na potrzeby ustalenia istnienia oraz zakresu obowiązku dokumentacyjnego, wynikającego z przepisów w obszarze cen transferowych, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., prawidłowy jest taki sposób określenia przychodów/kosztów podatnika, który uwzględnia „ogół” przychodów oraz „ogół” kosztów.
Podmioty publiczne, czyli spółki z udziałem Skarbu Państwa lub utworzone przez jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do przygotowania dokumentacji cen transferowych. Powinny więc uwzględnić wszelkie przepisy w zakresie cen transferowych, tj. zarówno regulacje dotyczące warunków transakcji, jak i odnoszące się do obowiązku sporządzenia odpowiedniej dokumentacji.
Wynagrodzenie uiszczone podmiotowi powiązanemu w zamian za odstąpienie przez ten podmiot od wykonywanej przez niego działalności (i przeniesienie jej na rzecz podatnika) można rozliczyć jako koszt uzyskania przychodów.
Od 2017 roku wejdą w życie istotne zmiany dotyczące obowiązku przygotowywania podatkowej dokumentacji cen transferowych. Zauważono bowiem, że obowiązujące do tej pory przepisy w zakresie dokumentacji podatkowej nie są w pełni zgodne z najnowszymi zaleceniami Unii Europejskiej oraz OECD. Nowe regelacje mają na celu przede wszystkim dostosowanie przepisów obowiązujących w Polsce do Kodeksu postępowania UE w zakresie dokumentacji oraz rekomendacji opublikowanych we wrześniu 2014 roku przez OECD i państwa tworzące grupę G20 w ramach tzw. projektu BEPS (ang. Base Erosion and Profit Shifting).