REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracownik, Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Prezenty dla pracownika z ZFŚS 2018/2019 - do 1000 zł bez PIT

W 2018 roku świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych są zwolnione z podatku dochodowego do kwoty 1000 zł rocznie (limit ten nie ulegnie zmianie także w 2019 roku). Ze zwolnienia tego korzystają świadczenia pieniężne i rzeczowe otrzymane zgodnie z regulaminem ZFŚS, tj. w szczególności z uwzględnieniem tzw. kryterium socjalnego. Zwolnienie nie dotyczy jednak bonów, talonów, kart upominkowych i innych tego typu kuponów uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi. Natomiast zwolnienie dotyczy środków na karcie przedpłaconej, bo zdaniem organów podatkowych jest to rodzaj świadczenia pieniężnego.

Uproszczona ewidencja księgowa dla większej liczby jednostek od 2019 r.

Ustawodawca przygotował szereg zmian w ustawie o rachunkowości, które wejdą w życie już na początku 2019 r. Wśród zaproponowanych nowych rozwiązań znajduje się m.in. możliwość prowadzenia uproszczonej ewidencji księgowej przez szerszą grupę jednostek.

Karta przedpłacona najlepszym prezentem świątecznym dla pracowników

Dla większości pracowników karta przedpłacona, którą można zapłacić za towary i usługi w wielu miejscach (także w sklepach internetowych), to najbardziej praktyczny prezent świąteczny od pracodawcy. Potwierdzają to badania ankietowe.

Szkolenia dla pracowników finansowane przez pracodawcę – skutki podatkowe

Wydatki na finansowania szkoleń pracowników pojawiają się coraz częściej w większości firm. Jakie skutki podatkowe (w PIT, CIT i VAT) niesie za sobą takie działanie dla pracodawcy i pracownika?

Amortyzacja - bilansowa i podatkowa

Posiadane przez przedsiębiorcę środki trwałe w firmie zużywają się z upływem czasu, co oznacza, że ich wartość maleje. Należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych, aż do całkowitego zużycia środka trwałego, dzięki czemu wartość początkowa środka trwałego jest stopniowo ujmowana w kosztach podatkowych. Przedsiębiorcy mają do wyboru parę metod (sposobów) amortyzacji podatkowej środków trwałych, z którymi warto się zapoznać przed dokonaniem wyboru.

Zakupy na raty w ujęciu rachunkowym (zakupy na koniec roku)

Koniec roku zwykle kojarzy się z okresem świątecznym. Nic więc dziwnego, że wszyscy w jakimś stopniu ulegają gorączce zakupów. Dotyczy to również przedsiębiorców. Mają oni również często niewykorzystane budżety do wydania lub po prostu chcą skorzystać ze świątecznych promocji. W przypadku wielu zakupów (np. sprzętu elektronicznego) decydują się na zakupy ratalne. W tym momencie pojawiają się wątpliwości natury rachunkowej – tj. kiedy należy zaksięgować taki zakup oraz co dzieje się w zakresie amortyzacji

Zwolnienia lekarskie tylko w formie elektronicznej - od 1 grudnia 2018 r.

W całej Polsce, począwszy od 1 grudnia 2018 r., lekarze będą mogli wystawiać zwolnienia lekarskie tylko w formie elektronicznej (e-ZLA). Natomiast zwolnienia papierowe będą wykorzystywane jedynie w wyjątkowych sytuacjach, np. w razie awarii systemu. Od tego dnia przedsiębiorcy będą mogli założyć profil na PUE z dostępem do e-ZLA.

O ile wzrosną wynagrodzenia w 2019 roku?

Zgodnie z prognozą NBP wzrost wynagrodzeń w naszym kraju w 2019 roku wyniesie 6,8%. Ministerstwo Finansów zakłada, że wynagrodzenia w gospodarce narodowej wzrosną w przyszłym roku o 5,6% przy wzroście 6,1% w sektorze przedsiębiorstw. Natomiast według prognoz Komisji Europejskiej pensje w 2019 roku wzrosną w ujęciu nominalnym o 7%.

Pierwszy Ogólnopolski Kongres Biur Rachunkowych za nami!

Ponad 300 uczestników, 50 prelegentów, wykłady i panele warsztatowe – tak w skrócie można podsumować pierwszy Ogólnopolski Kongres Biur Rachunkowych – wydarzenie debiutujące w Targach Kielce.

Obowiązki pracodawcy i pracownika przy wypowiedzeniu umowy o pracę

Prawo do wypowiedzenia umowy o pracę przysługuje każdej ze stron stosunku pracy, w dowolnym momencie. Przepisy precyzyjnie regulują kwestię zakończenia zatrudnienia. Jakie obowiązki i uprawnienia mają pracodawca i pracownik w tym zakresie?

12 listopada wolny od pracy – konsekwencje dla pracodawców i pracowników

12 listopada 2018 r. dniem wolnym od pracy. Ustanowienie przez ustawodawcę dodatkowego dnia wolnego od pracy powoduje konsekwencje dla pracodawców i pracowników. Przyjrzyjmy się jakie skutki niesie ze sobą ustawa w zaproponowanym kształcie.

Zatrudnianie cudzoziemców – umowa, składki i zaliczki na podatek

Przedsiębiorca, który chce zatrudnić cudzoziemca musi zawrzeć z nim pisemną umowę o pracę i przetłumaczyć ją na język zrozumiały dla pracownika. Nowego pracownika należy również zgłosić do ZUS-u, opłacać za niego składki i zaliczki na podatek dochodowy, jak również prowadzić dokumentację pracowniczą.

Zasady ochrony i przechowywania dokumentacji księgowej

Regulacje prawne w zakresie rachunkowości określają jak należy postępować z dokumentami takimi jak księgi rachunkowe, dowody księgowe, dokumenty inwentaryzacyjne czy sprawozdania finansowe. Wskazują jednocześnie dopuszczalne przez ustawodawcę sposoby ochrony i przechowywania takiej dokumentacji.

Księgowość ma przyszłość także w globalnej gospodarce

Kolejnego globalnego kryzysu gospodarczego można uniknąć, a znaczny wpływ na to mogą mieć księgowi - oceniła prof. Aldona Kamela-Sowińska podczas konferencji Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Przyznała jednocześnie, że tradycyjna księgowość rzeczywiście staje się coraz bardziej zautomatyzowana, ale pogłoski o rychłej śmierci księgowości są zdecydowanie przedwczesne.

Spotkanie branży rachunkowej w Kielcach

Targi Kielce, EPSA BPO SA oraz Stowarzyszenie Księgowych w Polsce zapraszają na Ogólnopolski Kongres Biur Rachunkowych! Pierwsze w Polsce unikatowe wydarzenie to platforma wymiany wiedzy, doświadczeń i usług, na którym obecni będą wszyscy liczący się gracze branży finansowej oraz rachunkowej. Patronem medialnym wydarzenia jest Infor.

Koszty pracy w Polsce na tle Unii Europejskiej

Niskie koszty pracy zwiększają konkurencyjność danego kraju na rynku międzynarodowym, natomiast wysokie koszty często są poważną barierę dla przyciągania inwestorów i tworzenia nowych miejsc pracy. Przyjrzyjmy się zatem, jak wygląda sytuacja, jeżeli chodzi o wysokość kosztów pracy w Polsce i Unii Europejskiej w ostatnich latach.

Zakres odpowiedzialności biura rachunkowego za błędy w rozliczeniach

Korzystanie z usług biura rachunkowego nie zwalnia podatnika z odpowiedzialności w przypadku popełnionych błędów. Jedna z podstawowych zasad w tym zakresie jest taka, że biuro rachunkowe nie odpowiada za zobowiązania podatkowe swoich klientów. Nie oznacza to oczywiście, że biuro rachunkowe zwolnione jest ze wszelkich odpowiedzialności za popełnione błędy.

Jakie składniki wynagrodzenia stanowią podstawę wymiaru zasiłku chorobowego

Z pojęciem zasiłku chorobowego wiąże się przede wszystkim pytanie, jakie składniki wynagrodzenia wchodzą do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, ponieważ ZUS stosuje różne modele wykładni. Powstaje również pytanie dotyczące tego, komu (nie) przysługuje zasiłek chorobowy, jaka jest jego wysokość i na podstawie jakiego dokumentu wypłacany jest wspomniany zasiłek?

Środek trwały czy wyposażenie?

Większość składników majątkowych, które wykorzystuje się w prowadzonej przez siebie działalności, są środkami trwałymi i będą zaliczane do ewidencji środków trwałych, ale niektóre z nich, które nie spełniają określonych wymogów prawnych, mogą być zaliczone do wyposażenia – ewidencji wyposażenia.

E-akta pracownicze od 2019 roku - co się zmieni

1 stycznia 2019 r. wejdzie w życie ustawa z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją, która stanowi część pakietu #100ZmianDlaFirm. Przepisy tej ustawy przewidują m.in. skrócenie obowiązku przechowywania akt pracowniczych z 50 do 10 lat, możliwość prowadzenia dokumentacji pracowniczej w postaci elektronicznej (tzw. e-akta pracownicze), zamiast papierowej oraz domyślne przekazywanie pensji na konto bankowe pracownika.

Limit przychodów zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2019 r.

Limit przychodów, po przekroczeniu którego pojawia się konieczność prowadzenia ksiąg rachunkowych, wynosi 2 000 000 euro. W przeliczeniu, według średniego kursu euro z dnia 1 października br., limit ten wynosi 8 559 000 zł. Wobec czego jednostki, których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za obecny rok obrotowy przekroczą ten limit, zobowiązane będą do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2019 r.

Likwidacja środka trwałego i odpis amortyzacyjny

Środki trwałe podlegające umorzeniu należy odpowiednio zaksięgować. Przeczytaj poniższy artykuł z przykładem, aby dowiedzieć się, jak poprawnie zaksięgować likwidację i odpis środka trwałego.

Jak zaksięgować odnalezioną fakturę kosztową

W praktyce gospodarczej zdarzają się sytuacje, że podczas np. porządkowania biuro czy firmowego samochodu, odnajduje się faktura kosztowa sprzed kilku miesięcy. Pojawia się wtedy pytanie - czy taką fakturę można jeszcze zaksięgować? Na pewno szkoda utracić szansę na obniżenie podatku, dlatego warto wiedzieć, jak postępować w takich przypadkach.

E-teczki pracownicze już od 1 stycznia 2019 r.

Od stycznia 2019 roku w życie wejdą zmiany w Kodeksie Pracy oraz ustawie o emeryturach i rentach, które pozwolą na rezygnację z papierowych archiwów akt pracowniczych. Jakie zmiany czekają pracodawców i czy warto przejść na e-teczki?

Ubezpieczenie społeczne pracowników delegowanych - moc wiążąca zaświadczenia A1

Pracownik delegowany jest objęty systemem zabezpieczenia społecznego miejsca pracy, gdy zastępuje innego pracownika delegowanego, nawet jeśli pracownicy ci nie zostali oddelegowani przez tego samego pracodawcę. Jednakże zaświadczenie A1 o przynależności pracownika do systemu zabezpieczenia społecznego państwa członkowskiego pochodzenia wiąże (dopóki nie zostanie ono wycofane lub uznane za nieważne przez to państwo) zarówno instytucje zabezpieczenia społecznego, jak i sądy państwa członkowskiego, w którym praca jest wykonywana, z wyjątkiem przypadków oszustwa lub nadużycia.

Jak korygować błędy w księgach rachunkowych z lat ubiegłych

W rocznych sprawozdaniach finansowych zatwierdzanych i składanych przez spółki mogą wkraść się błędy, które wykrywane są w kolejnych latach działalności. W jaki sposób można skorygować błąd popełniony w księgach rachunkowych w latach ubiegłych?

Samozatrudniony może zostać uznany za pracownika

Sądy pracy mogą ustalać istnienie stosunku pracy w odniesieniu do osób zatrudnianych na umowach zlecania bądź o dzieło. Niedawne orzeczenie Sądu Najwyższego otwiera furtkę do podobnego przekształcenia umowy w odniesieniu do osób prowadzących działalność gospodarczą tj. samozatrudnionych.

Nadgodziny pracowników zatrudnionych na umowę o pracę

Pracownicy, którzy są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, mają z góry określony system czasu pracy. Może jednak dojść do sytuacji, w której z różnych przyczyn pracodawcy zlecają pracownikom pracę ponad wymiar. Dochodzi wtedy do pracy w godzinach nadliczbowych.

Minister rodziny, pracy i polityki społecznej rekomenduje telepracę

Zdaniem minister rodziny, pracy i polityki społecznej Elżbiety Rafalskiej aktywizacja długotrwale bezrobotnych, telepraca i zatrudnienie na część etatu to elementy, które mogą pomóc w rozwiązaniu problemu braku rąk na rynku pracy.

Pierwsze takie spotkanie branży rachunkowej!

Targi Kielce, EPSA BPO SA oraz Stowarzyszenie Księgowych w Polsce zapraszają na Ogólnopolski Kongres Biur Rachunkowych! Pierwsze w Polsce unikatowe wydarzenie to platforma wymiany wiedzy, doświadczeń i usług, na którym obecni będą wszyscy liczący się gracze branży finansowej oraz rachunkowej.

Odszkodowanie za rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia

Pracownicy mogą dochodzić odszkodowania za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia przez pracodawcę w pełnej wysokości na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego. Przy czym pracownik chcący uzyskać odszkodowanie od pracodawcy musi udowodnić zaistniałą szkodę, winę oraz związek przyczynowy między czynem pracodawcy a szkodą.

Zatrudnianie cudzoziemców w Polsce - przepisy, formalności, zasady

Czy można zatrudnić cudzoziemca bez dodatkowych formalności? Tak, ale tylko wtedy, gdy mówimy o obywatelu Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii. A jednak, formalności nie powstrzymują polskich pracodawców, przed zatrudnianiem rekordowej liczby cudzoziemców spoza UE.

Księgowanie różnic kursowych

Różnice kursowe, to różnice wynikające z transakcji dokonywanych w walutach obcych. Pojawiają się, gdy wartość faktury różni się od rzeczywistej kwoty do zapłaty przeliczonej na PLN według przepisów o podatku dochodowym. Ponadto, dosyć często termin płatności jest inny niż data zaksięgowania, zatem kursy walut ulegają zmianie w czasie.

27% firm narusza przepisy o minimalnej stawce godzinowej

Państwowa Inspekcja Pracy poinformowała, że w 27 proc. skontrolowanych w I półroczu 2018 r. firm stwierdzono nieprawidłowości przy wypłacie minimalnej stawki godzinowej. Naruszenia dotyczyły m.in. dokumentowania liczby przepracowanych godzin.

Pracownicze Plany Kapitałowe od połowy 2019 r.

Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) to program dodatkowego i dobrowolnego gromadzenia długoterminowych oszczędności, wypłacanych po zakończeniu aktywności zawodowej. W ramach programu PPK pierwsze grupy pracowników mogą zacząć oszczędzać już w połowie 2019 r.

Roszczenia pracownika dotyczące świadectwa pracy

Nie budzi wątpliwości obowiązek pracodawcy do wydania świadectwa pracy po rozwiązaniu lub w przypadku wygaśnięcia umowy o pracę, jeżeli pracodawca nie zamierza nawiązać z pracownikiem kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy.

Amortyzacja ujemnej wartości firmy

W praktyce obrotu gospodarczego podatnicy coraz częściej decydują się na przejęcie przedsiębiorstw lub jego zorganizowanych części, czy to drogą kupna, czy też nabycia poprzez aport. W wyniku tej transakcji powstać może ujemna wartość firmy, która podlega amortyzacji. Jak prawidłowo amortyzować ujemną wartość firmy?

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu - wywiad z Dyrektorem Departamentu Informacji Finansowej MF

Materia prawna związana z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu jest trudna i skomplikowana. Odnosi się ona do wielu kwestii związanych z narażaniem systemów finansowych i gospodarczych, reprezentowanych w szczególności przez podmioty zaufania publicznego, na wykorzystywanie ich na potrzeby legalizowania środków pochodzących z przestępczej działalności bądź też takiej działalności dedykowanych. Niemniej wspólny wysiłek zarówno organu w postaci Generalnego Inspektora, zapisy ustawy, jak i aktywność instytucji obowiązanych powinien przyczynić się znacząco do poprawy bezpieczeństwa w kraju, jak i w skali międzynarodowej - powiedział dr Maciej Aleksander Kędzierski, Dyrektor Departamentu Informacji Finansowej Ministerstwa Finansów, w wywiadzie udzielonym dla Infor.

Księgowanie faktury zaliczkowej

Bardzo popularną praktyką rozliczania rozrachunków jest zapłata w formie zaliczki. Jest to powszechna metoda, która polega na dokonaniu częściowej zapłaty z góry za złożone zamówienie przyszłych usług lub dostaw.

Jak obliczać wysokość odszkodowania z umowy o zakazie konkurencji

Czy wysokość minimalnego odszkodowania wynikającego z umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy powinna być obliczana na podstawie wynagrodzenia brutto czy wynagrodzenia netto?

Jak firmy korzystają z outsourcingu usług księgowych?

Przeprowadzone wśród firm badania wskazują, że blisko 65% przedsiębiorstw korzysta z outsourcingu usług księgowych, podatkowych i prawniczych, a blisko co drugie z nich zleca je jednej firmie. Wśród największych zalet współpracy z jednym zespołem księgowo-podatkowo-prawniczym przedsiębiorcy wymieniają poczucie bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej, a także oszczędność czasu i kosztów.

Monitoring służbowych maili w firmie a RODO

Chcesz wprowadzić w firmie monitoring służbowej poczty elektronicznej? Pamiętaj od dostosowaniu wewnętrznych regulacji do aktualnych wymogów Kodeksu pracy oraz RODO.

Ogólnopolski Kongres Biur Rachunkowych - pierwsze takie spotkanie branży rachunkowej!

Targi Kielce, EPSA BPO SA oraz Stowarzyszenie Księgowych w Polsce zapraszają na Ogólnopolski Kongres Biur Rachunkowych! Pierwsze w Polsce unikatowe wydarzenie to platforma wymiany wiedzy, doświadczeń i usług, na którym obecni będą wszyscy liczący się gracze branży finansowej oraz rachunkowej. Patronem medialnym wydarzenia jest Infor.

Rekrutacja - jak przygotować i przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną?

Odpowiedni dobór członków zespołu to kwestia kluczowa dla każdego przedsiębiorstwa. Sposób komunikacji podczas rozmowy z potencjalnym pracownikiem, a także przygotowanie się do niej, zależą od celu spotkania, a równocześnie wpływają na wizerunek firmy w oczach kandydata. Na co zatem zwrócić uwagę, planując przeprowadzenie spotkania rekrutacyjnego?

Jak nie dać się odwołać z urlopu wypoczynkowego?

Podczas letnich miesięcy wiele osób korzysta z urlopu wypoczynkowego. W związku z tym na pewno warto wiedzieć, że w niektórych okolicznościach pracodawca ma prawo odwołać z niego pracownika, a niewykorzystane dni wolne mogą po pewnym czasie przepaść. Jakie są prawa pracownika i pod jakimi warunkami należy wrócić do firmy z urlopu wypoczynkowego?

Dwutygodniowy urlop pracownika a zatrudnienie w trakcie roku

Jednym z przywilejów osób zatrudnionych na umowę o pracę jest urlop wypoczynkowy zagwarantowany przez Kodeks pracy oraz Konstytucję RP. Powinien być to czas przeznaczony na regenerację sił pracownika, dzięki której będzie mógł efektywnie wykonywać swoją pracę. Jak zatem wygląda udzielenie dwutygodniowego urlopu pracownikowi, który rozpocznie pracę w trakcie roku?

Nieodpłatne udostępnianie mieszkania jako przychód pracownika

Pracownik, któremu pracodawca nieodpłatnie udostępnia lokal mieszkalny, osiąga przychód z nieodpłatnych świadczeń w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu.

Wydatki poniesione na imprezę integracyjną a koszt uzyskania przychodu

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą może zorganizować dla swoich pracowników imprezę integracyjną. Często jednak pojawia się dylemat czy wydatki poniesione na organizację takiego wydarzenia możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności. Na co należy zwrócić uwagę organizując takie wydarzenie, aby wydatki poniesione ze środków obrotowych celem jego zrealizowania uwzględnić podczas kalkulacji podatku dochodowego?

Kiedy pracodawca może stosować monitoring pracowników - zmiany w Kodeksie pracy 2018

Wejście w życie RODO pociągnęło za sobą zmiany w obszarze ochrony danych osobowych także w innych ustawach. I tak do Kodeksu pracy wprowadzono nowe przepisy w zakresie monitoringu pracowników, które, podobnie jako RODO, obowiązują od 25 maja 2018 r.

Rada Dialogu Społecznego będzie mogła wnioskować o ogólną interpretację podatkową

Zgodnie z uchwaloną 15 czerwca 2018 r. przez Sejm nowelizacją ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego, przewodniczący Rady Dialogu Społecznego (RDS) na wniosek przedstawicieli pracowników i pracodawców zasiadających w RDS może wystąpić do ministra finansów o wydanie ogólnej interpretacji podatkowej.

REKLAMA