REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość, Podatki 2013

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Najważniejsze zmiany w prawie w 2013 r. - cz. II

Jaki był ten 2013 rok w polskim prawie? Koniec roku to czas, kiedy podsumowujemy minione dwanaście miesięcy. Przedstawiamy więc najważniejsze nowelizacje aktów prawnych oraz nowe przepisy, które weszły w życie w mijającym roku.

Najważniejsze zmiany w prawie w 2013 r. - cz. I

Jaki był ten 2013 rok w polskim prawie? Koniec roku to czas, kiedy podsumowujemy minione dwanaście miesięcy. Przedstawiamy więc najważniejsze nowelizacje aktów prawnych oraz nowe przepisy, które weszły w życie w mijającym roku.

Księga przychodów i rozchodów – większy katalog dowodów księgowych

Poszerzenie katalogu dowodów księgowych dokumentujących zmniejszenie lub zwiększenie kosztów podatkowych oraz zwiększenie przychodów, jest wynikiem zmiany obligującej przedsiębiorcę do wyksięgowania faktur nieopłaconych w terminie (zgodnie z terminami wskazanymi ustawą).

Jak amortyzować ujawniony środek trwały

Jestem indywidualnym przedsiębiorcą, tzw. małym podatnikiem. Od dwóch lat w działalności gospodarczej używam obrabiarki z rodzaju 41 KŚT. Urządzenie to nie jest ujęte w ewidencji środków trwałych. Jego cena nabycia wynosiła ponad 20 000 zł. Potwierdza to umowa kupna zawarta w 2011 r. Czy obecnie mogę wprowadzić to urządzenie do ewidencji środków trwałych i dokonać jego amortyzacji?

REKLAMA

Ułatwienia w dostępie do zawodu księgowego

W Sejmie trwają prace nad projektem deregulacji niektórych zawodów regulowanych, który zakłada m.in. ułatwienia w dostępie do wykonywania zawodu księgowego i doradcy podatkowego. Czy firmy zyskają, czy stracą na liberalizacji dostępu do tych zawodów?

Skutki bilansowe i podatkowe przekazania gratisów

Jednym z popularnych chwytów marketingowych mających na celu zainteresowanie produktem są tzw. gratisy. Przedmiotem takiej darowizny mogą być zarówno drobne rzeczy, jak i te bardziej wartościowe. Wydawanie gratisów w celu reklamy firmy i promocji marki powoduje jednak określone skutki podatkowe u odbiorcy oraz u przekazującego.

Umowy podatkowe z Brytyjskimi Wyspami Dziewiczymi oraz Kajmanami

28 listopada 2013 r. Ministerstwo Finansów podpisano umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Brytyjskich Wysp Dziewiczych o wymianie informacji w sprawach podatkowych wraz z protokołem oraz Wspólną Deklarację Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Rządu Brytyjskich Wysp Dziewiczych, a także 29 listopada 2013 r. umowę między Rzecząpospolitą Polską a Kajmanami o wymianie informacji w sprawach podatkowych.

Akcyza od węgla - ogólna norma dopuszczalnych ubytków

20 września 2013 r. zmianie uległy zasady opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych. W tym bowiem dniu w życie weszła ustawa z 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym. Na podstawie przedmiotowej ustawy nowelizującej Minister Finansów uzyskał nowe uprawnienie – upoważnienie do wydania rozporządzenia, w którym może ustalić normę dopuszczalnych ubytków określonego wyrobu akcyzowego.

REKLAMA

Komisja Egzaminacyjna dla kandydatów na biegłych rewidentów

Ministerstwo Finansów poinformowało o powołaniu na nową kadencję Komisji Egzaminacyjnej dla kandydatów na biegłych rewidentów.

Jak wykazywać na dzień bilansowy lokaty bankowe

Czy lokatę bankową o terminie zapadalności krótszym niż 3 miesiące należy wykazać jako „inne krótkoterminowe aktywa finansowe” (poz. B.III lit. b) czy też jako „środki pieniężne w kasie i na rachunkach” (poz. B.III lit. c)?

Bezpłatne warsztaty i wykłady dla młodych przedsiębiorców

Już w grudniu w centrum konferencyjnym Blue Tower, odbędą się bezpłatne warsztaty i wykłady dla młodych przedsiębiorców. Słuchacze otrzymają szereg użytecznych i praktycznych informacji na temat prowadzenia firmy, księgowości, czy działań marketingowych. A nawet tego, dlaczego myśląc o własnym biznesie warto pamiętać o Google? Zapisy już trwają. Patronat medialny nad warsztatami objął portal Infor.pl

Trudności z rozliczaniem podatku od dywidend

Pojawiły się wątpliwości, jak rozliczać podatek od dywidendy przy umowie między Polską a Luksemburgiem. Problem dotyczy terminu wejścia w życia nowych przepisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Przepisy są nieprecyzyjne, co znacznie utrudnia podatnikom rozliczenie podatku.

Jak poprawnie przeprowadzić potwierdzenie sald

Stany składników aktywów i pasywów wykazane w księgach rachunkowych podlegają okresowej weryfikacji. Składniki, które nie mogą być zweryfikowane drogą spisu z natury, należy inwentaryzować drogą potwierdzenia sald lub porównania danych ksiąg z dokumentami. Jak prawidłowo przeprowadzić inwentaryzację drogą potwierdzenia sald?

Niedobory towarów ujawnione w trakcie inwentaryzacji

Czy ujawnione w trakcie inwentaryzacji niedobory towarów handlowych spółka, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów?

Pomyłkowy przelew z urzędu skarbowego

Pomyłkowe wysłanie przelewu zdarza się nawet urzędom skarbowym, czyli pieniądze zamiast do uprawnionych podatników trafiają wówczas do osób, którym nie przysługiwały. Niestety, przepisy podatkowe nie przewidują procedur w przypadku takich sytuacji.

Ewidencja wykupu mebli z leasingu

Firma wykupiła meble po zakończeniu umowy leasingu o wartości początkowej w dniu rozpoczęcia leasingu 35 000 zł netto. Na wykup poniosła wydatek 500 zł netto. Czy meble należy ująć w ewidencji środków trwałych lub w ewidencji wyposażenia? Czy fakturę za wykup zalicza się do kosztów bezpośrednio?

Nowy wzór formularza PIT-2K

Od 21 listopada 2013 r. obowiązuje nowy wzór oświadczenia o wysokości wydatków związanych z inwestycją służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych - PIT-2K. Nowy wzór formularza PIT-2K ma zastosowanie do zeznań podatkowych o wysokości dochodu (przychodu) uzyskanego od 1 stycznia 2013 r.

Mateusz Szczurek ministrem finansów

Mateusz Szczurek zastąpi Jacka Rostowskiego na stanowisku ministra finansów. Mateusz Szczurek dotychczas pełnił rolę głównego ekonomisty ING Banku na Europę Środkową i Wschodnią, jest specjalistą od makroekonomii.

Jak rozliczyć rozchód środków z rachunku walutowego

Spółka posiada rachunek bankowy w euro. Jak powinien być rozliczany rozchód środków pieniężnych z tego rachunku? Jaki kurs należy stosować do rozliczenia: czy ma to być kurs faktycznie zastosowany, czy kurs średni NBP?

Sprawozdania finansowe 2014 - nowa definicja kontroli w MSSF

Od stycznia 2014 r. instytucje finansowe oraz spółki giełdowe zobowiązane będą do stosowania nowych Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF). Jedna z najważniejszych zmian dotyczy wprowadzenia nowej definicji kontroli w MSSF 10.

Ustawa o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków

Wchodzą w życie przepisy ustawy o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, ceł i innych należności pieniężnych. Ustawa wprowadza przepisy dyrektywy Rady 2010/24/UE dotyczące wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności z podatków, ceł i innych obciążeń.

Jak wybrać biegłego rewidenta

Dokonanie wyboru biegłego rewidenta w odpowiednim terminie ułatwia prawidłowe przygotowanie sprawozdania finansowego, a także umożliwia właściwe zaplanowanie badania oraz przeprowadzenie badania wstępnego. Czym się kierować przy wyborze biegłego rewidenta i jak zawrzeć z nim umowę?

Jak ująć w księgach kredyt hipoteczny

Spółka zawarła umowę kredytu długoterminowego hipotecznego. Część środków z wypłaconych transz kredytu jest przekazywana na wydzielone konto spółki. Środki na tym koncie stanowią zabezpieczenie obsługi długu. Co miesiąc następuje kapitalizacja odsetek na tym koncie. Na jakim koncie księgowym należy zaewidencjonować w księgach te środki i w jakiej pozycji bilansu je wykazać?

Uproszczenia w załatwianiu spraw podatkowych

Sejm pracuje nad projektem dotyczącym informatyzacji procedur w urzędach i sądach administracyjnych. Chodzi m.in. o wprowadzeniem obowiązku utworzenia przez urzędy i sądy administracyjne elektronicznej skrzynki podawczej. Dzięki temu sprawy podatkowe będą mogły być załatwiane w formie elektronicznej, a organy podatkowe będą mogły zwrócić się do podatnika o wyrażenie zgody na doręczanie pism w formie dokumentu elektronicznego we wszystkich sprawach podatkowych.

Konferencja "Sprawozdawczość i rewizja finansowa - problemy kwantyfikacji wartości i ryzyka"

W dniach 9-10 grudnia 2013 r., w Krakowie, odbędzie się cykliczna międzynarodowa konferencja, organizowana przez Katedrę Rachunkowości Finansowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nt. „Sprawozdawczość i rewizja finansowa – problemy kwantyfikacji wartości i ryzyka”. Portal Infor.pl objął patronat medialny nad wydarzeniem.

Akcyza na gaz ziemny do celów opałowych

W dniu 1 listopada 2013 r. zaczęła obowiązywać ustawa z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1231). Zmiany w podatku akcyzowym związane są z upływem okresu przejściowego, wynikającego z przepisów unijnych, na opodatkowanie akcyzą gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych. W związku z tym do 1 listopada 2013 r. Polska musiała uregulować opodatkowanie akcyzą wyrobów gazowych.

Wydatki na kolację służbową z kontrahentem stanowią koszty uzyskania przychodów

Wydatki poniesione w restauracji podczas kolacji biznesowej, w czasie której przedsiębiorca prowadzi negocjacje lub prezentuje swoje produkty, nie są wydatkami na reprezentację, która nie stanowi kosztów uzyskania przychodów. Tak wynika z niedawno wydanego orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok z 11 września 2013 r., sygn. akt I FSK 2019/13).

Podatki VAT i CIT w 2014 roku - po nowelizacji ustaw podatkowych

Nowelizacje przepisów dotyczących podatku od towarów i usług (VAT) oraz podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) są przedmiotem cyklu dwudniowych szkoleń, które odbędą się w grudniu 2013 r. oraz styczniu i lutym 2014 r. w największych miastach Polski. Organizatorem tych szkoleń jest MDDP Akademia Biznesu.

Bilans 2013 - szkolenie

Rachunkowe i podatkowe zamknięcie roku oraz sporządzenie sprawozdania finansowego za 2013 rok to tematy cyklu dwudniowych szkoleń, które odbędą się w listopadzie i grudniu 2013 r. w największych miastach Polski. Organizatorem tych szkoleń jest MDDP Akademia Biznesu.

Nowe standardy sprawozdawczości finansowej MSSF w 2014 r.

Na początku 2014 r. zaczną obowiązywać nowe standardy sprawozdawczości finansowej (MSSF 10, 11 i 12). Nowe standardy MSSF mają zapewnić większą przejrzystość sprawozdań finansowych. Jedną z najważniejszych zmian jest wprowadzenie nowej definicji kontroli w MSSF 10.

Jak skutecznie współpracować z biegłym rewidentem

Badanie sprawozdań finansowych to między innymi badanie procedur księgowości. Procedury te muszą podlegać badaniu, aby można było wykryć nieprawidłowości. Kontrola zewnętrzna, czyli badanie przez biegłego, jest jednym z warunków gwarantujących prawidłowość systemu, natomiast biegły rewident jest nie tylko kontrolującym, lecz pełni także funkcje doradcze, wskazując jednostce prawidłowe rozwiązania.

Jak ująć kredyt długoterminowy w księgach

Spółka zawarła umowę kredytu długoterminowego hipotecznego. Część środków z wypłaconych transz kredytu przekazywana jest na wydzielone konto spółki. Środki na tym koncie stanowią zabezpieczenie obsługi długu. Co miesiąc następuje kapitalizacja odsetek na tym koncie. Na jakim koncie księgowym należy zaewidencjonować w księgach te środki i w jakiej pozycji bilansu trzeba je wykazać?

Nazwa towaru lub usługi na paragonie fiskalnym

Na początku października weszły w życie zmiany dotyczące ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących. Zakończył się więc okres przejściowy przeznaczony na dostosowanie tych urządzeń do nowych wymogów określonych rozporządzeniem MF w sprawie kas rejestrujących z 14 marca 2013 r. Nadal jednak sytuację komplikuje dość ogólny charakter zapisów w zakresie wymaganego opisu towaru lub usługi na paragonie fiskalnym.

Dokumentacja podatkowa i księgowa - potwierdzenie przelewu

Jakie dokumenty potwierdzające wydatek są dopuszczalne dla celów podatkowych i księgowych? Czy firma może rozliczyć w kosztach podatkowych wydatek udokumentowany wydrukowanym potwierdzeniem przelewu?

Umowy podatkowe z Guernsey

Polska podpisała umowę z Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych, a także umowę w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym.

OECD i G20 przeciwko optymalizacji podatkowej

OECD i G20 otworzyło wspólny front przeciwko optymalizacji podatkowej. Wyrazem tego jest m.in. przyjęcie na szycie G20 w Moskwie projektu dotyczącego zapobiegania obniżaniu podstawy opodatkowania oraz transferowi zysków międzynarodowych przedsiębiorców (BEPS). Zaostrzenie polityki antyoptymalizacyjnej dokonuje się także w ramach Unii Europejskiej, a co za tym idzie również w Polsce.

Przeliczanie faktur wystawianych w euro i złotych

Z którego dnia należy zastosować kurs euro przy wystawianiu faktury za wykonanie usługi rozładunku – z dnia poprzedzającego wystawienie faktury czy wykonanie usługi?

Kiedy zawrzeć umowę z biegłym rewidentem

Sprawozdanie finansowe za 2013 r. będzie po raz pierwszy w naszej spółce objęte obowiązkowym badaniem przez biegłego rewidenta. Do kiedy powinno się podpisać umowę z biegłym rewidentem? Czy istnieje spis dokumentów, o które biegły rewident będzie prosił podczas badania sprawozdania?

Zasady rachunkowości spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych

Od 10 października 2013 r. obowiązuje nowe roporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych.

Kto musi przejść na księgi rachunkowe od 2014 r.

Przekroczenie kwoty 5 059 560 zł przychodów netto w roku 2013 oznacza konieczność przejścia na księgi rachunkowe od 1 stycznia 2014 r.

Kody kreskowe - sposób na obniżenie kosztów

Przeprowadzanie inwentaryzacji drogą elektroniczną z wykorzystaniem kodów kreskowych bez wątpienia jest korzystnym rozwiązaniem dla wielu instytucji, biorąc pod uwagę fakt, że Ustawa o rachunkowości nie narzuca sposobu sporządzania spisu inwentarza, a metoda ta jest szybsza i dokładniejsza.

KIDP na spotkaniu Europejskiej Konfederacji Podatkowej

Krajowa Rada Doradców Podatkowych uczestniczyła w spotkaniu Europejskiej Konfederacji Podatkowej CFE w Petersburgu. Przedstawiamy najważniejsze zagadnienia jakie były poruszane na spotkaniu.

Wiedza wyróżnia dobrego księgowego

Wideoszkolenia, audiokomentarze, a także łatwy dostęp do codzienne aktualizowanych serwisów informacyjnych, porad, przepisów, interpretacji, orzecznictwa, aktywnych formularzy – to nowoczesna, kompleksowa oferta INFOR-u skierowana do specjalistów z zakresu podatków i rachunkowości – INFORFK Platforma Nowoczesnych Księgowych.

Rozliczenia podatkowe przy likwidacji firmy

Po złożeniu odpowiedniego formularza CEIDG rozpoczynają się kolejne etapu procesu likwidacyjnego. Jeśli firma była czynnym płatnikiem VAT, to zgodnie z prawem musi dopełnić kilka niezbędnych procedur. Jak wyglądają poszczególne etapy rozliczeń podatkowych przy likwidacji firmy?

OECD zmienia przepisy dotyczące opodatkowania korporacji

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) pracuje nad zreformowaniem przepisów dotyczących opodatkowania międzynarodowych korporacji. Głównym celem tych prac jest wprowadzenie rozwiązań, które ukruciłyby proceder unikania płacenia podatków przez międzynarodowe koncerny.

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

W ustawie o rachunkowości nie ma dolnej granicy, od której środki trwałe są traktowane jako niskocenne i dla których można ustalać odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe w sposób uproszczony. Wiele jednostek, kierując się jednak kryterium określonym w ustawie o podatku dochodowym, do niskocennych zalicza środki trwałe o wartości poniżej 3,5 tys. zł. Jakie są zasady ewidencji dla niskocennych środków trwałych?

Co grozi za zarabianie bez założenia działalności gospodarczej?

Ciągła i zorganizowana działalność zarobkowa jest w Polsce uznawana za działalność gospodarczą. Jednak definicja działalności według przepisów jest nieprecyzyjna, dlatego może się zdarzyć, że ktoś nie zarejestruje firmy, mimo że zdaniem urzędników powinien to zrobić. Co grozi w takiej sytuacji?

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r.

Limit zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. wynosi 5 059 560 zł, tzn. tyle wynosi limit przychodów, którego osiągnięcie w 2013 r. zobowiązuje do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. Kwotę limitu prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. wylicza się na podstawie średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP 30 września 2013 r.

Najważniejsze zmiany w prawie we wrześniu 2013 r.

Przedstawiamy najważniejsze zmiany w prawie, które weszły w życie we wrześniu 2013 r., z zakresu regulacji dotyczących ubezpieczeń społecznych, ewidencji instrumentów finansowych
i podatku akcyzowego, a także ostatnio publikowane orzecznictwo Sądu Najwyższego.

Jak rozliczyć wydatki na naprawę powypadkową samochodu

Spółka posiada samochód ciężarowy. W czasie rozwożenia towaru doszło do kolizji z innym pojazdem mechanicznym, w związku z czym niezbędna była naprawa uszkodzonego samochodu. Czy koszty tej naprawy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

REKLAMA