REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Tarcza Antykryzysowa, Gmina

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Tarcza antykryzysowa bez przesunięcia terminów na złożenie zeznań podatkowych i sprawozdań finansowych

Tarcza antykryzysowa nie spełnia oczekiwań przedsiębiorców. Najczęściej pojawiający się postulat to odroczenie terminów na zapłatę podatków, sporządzenie CIT-8 oraz sprawozdań finansowych za 2019 r.

Tarcza antykryzysowa - zmiany w zakresie prawa podatkowego

W związku z wprowadzonym stanem zagrożenia epidemicznego z powodu koronawirusa przygotowana została tzw. tarcza antykryzysowa, która ma zapewnić płynność finansową przedsiębiorców i bezpieczeństwo zatrudnionych tam pracowników. Jakie zmiany w zakresie prawa podatkowego proponuje rząd?

Rozwiązania poprawiające płynność finansową firm w pakiecie antykryzysowym

Przesunięcie terminów płatności, mikropożyczki dla przedsiębiorców - takie m.in. są propozycje poprawiające płynność finansową firm, które składają się na tarczę antykryzysową.

Pakiet antykryzysowy to za mało. Zrezygnujmy ze split payment, zawieśmy podatki i ZUS

W odpowiedzi na sytuację wywołaną koronawirusem, w dniu 18 marca zostały przedstawione założenia pakietu antykryzysowego. Pakiet oparty jest na pięciu filarach, a dwa pierwsze skierowane są dla pracowników i przedsiębiorców.

Zmiany w podatkach w pakiecie Tarczy Antykryzysowej

Wsteczne rozliczanie strat podatkowych (PIT i CIT) przez przedsiębiorców, wydłużenie terminu wpłat pracowniczych zaliczek PIT, czy przesunięcie w czasie planowanych zmian podatkowych. To tylko niektóre z rozwiązań zaproponowanych przez Ministerstwo Finansów, które znalazły się w Gospodarczej i Społecznej Tarczy Antykryzysowej dla Bezpieczeństwa Przedsiębiorstw i Pracowników w związku z pandemią koronawirusa SARS-Cov-2. Pakiet ten ma przeciwdziałać negatywnym skutkom pandemii.

I filar pakietu pomocowego dla gospodarki – Bezpieczeństwo Pracowników

Rząd przygotował pakiet pomocowy dla przedsiębiorców i gospodarki w związku z epidemią koronawirusa. Projekt pod nazwą: "Gospodarcza i społeczna tarcza antykryzysowa dla bezpieczeństwa przedsiębiorców i pracowników w związku z pandemią wirusa SARS- Cov - 2", obejmie 5 filarów: bezpieczeństwo pracowników, finansowanie przedsiębiorstw, ochronę zdrowia, wzmocnienie systemu finansowego i program inwestycji publicznych. Poniżej szczegóły pierwszego filaru pakietu pomocowego dla gospodarki "Bezpieczeństwo Pracowników" przedstawionego w środę 18 marca 2020 r. przez premiera Mateusza Morawieckiego, według dokumentu KPRM.

II filar pakietu pomocowego dla gospodarki – Finansowanie Przedsiębiorstw

Rząd przygotował pakiet pomocowy dla przedsiębiorców i gospodarki w związku z epidemią koronawirusa. Projekt pod nazwą: "Gospodarcza i społeczna tarcza antykryzysowa dla bezpieczeństwa przedsiębiorców i pracowników w związku z pandemią wirusa SARS- Cov - 2", obejmie 5 filarów: bezpieczeństwo pracowników, finansowanie przedsiębiorstw, ochronę zdrowia, wzmocnienie systemu finansowego i program inwestycji publicznych. Poniżej szczegóły drugiego filaru pakietu pomocowego dla gospodarki "Finansowanie Przedsiębiorstw" przedstawionego w środę 18 marca 2020 r. przez premiera Mateusza Morawieckiego, według dokumentu KPRM.

Założenia pakietu antykryzysowego. Jego szacunkowa wartość to 212 mld zł

Obrona przed utratą miejsc pracy, wsparcie dla służby zdrowia, bezpieczeństwo systemu finansowego, wsparcie dla przedsiębiorców i inwestycje publiczne - to pięć filarów pakietu antykryzysowego, którego założenia przedstawił w środę premier Mateusz Morawiecki. Szacunkowa wartość pakietu to około 212 mld zł. Pakiet osłonowy ma być odpowiedzią na kryzys w związku z epidemią koronawirusa.

Podatek rolny w 2020 r.

Średnia cena skupu żyta za okres ostatnich 11 kwartałów, która stanowi podstawę do ustalenia podatku rolnego na rok 2020, wyniosła 58,46 zł za 1 dt (decytonę, kwintal). Jest więc nieznacznie wyższa niż obowiązująca dla roku 2019. Oznacza to, że w 2020 roku rolnicy zapłacą trochę wyższą daninę.

Dzierżawa majątku miasta a prawo do odliczenia VAT

Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT w przypadku podpisania umowy dzierżawy za symboliczną kwotę w sytuacji gdy dzierżawiony obiekt nie jest wykorzystywany przez dzierżawcę do celów wiążących się z opodatkowaniem VAT.

Odliczenie VAT na bazie metody powierzchniowej

Odliczenie VAT na bazie metody powierzchniowej wymaga szczegółowego uzasadnienia i jednostka nie może bez niego odstąpić od metody obrotowej z rozporządzenia o tzw. prewspółczynniku.

Jeden podatnik może stosować różne prewspółczynniki VAT

Według organów skarbowych nie jest możliwe zastosowanie różnych sposobów określenia prewspółczynnika VAT w odniesieniu do różnych sektorów działalności jednego podatnika. Z takim podejściem nie zgodził się jednak WSA w Krakowie, który orzekł, że każde nabycie towarów i usług podatnik powinien rozpatrywać oddzielnie, co ewidentnie wymaga stosowania odrębnych prewspółczynników dla różnych rodzajów prowadzonej działalności.

Dochody gmin i miast z PIT w 2020 roku - sprawdź prognozę dla Twojej gminy

Ministerstwo Finansów, jak co roku, przygotowało prognozę na 2020 rok dochodów gmin i miast w Polsce z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Najmniejsza prognoza (bo 490 tys. zł) dotyczy podlaskich Przytuł, a najwięcej dostanie oczywiście Warszawa - ponad 6 mld zł. Do miast i gmin wpłynie więc w 2020 roku blisko 55 mld zł z tytułu udziału w PIT. Gminy (miejskie i wiejskie) otrzymają 38,16 proc. podatku PIT zapłaconego przez swoich mieszkańców, natomiast do powiatów trafi 10,25 proc. Dochody miast na prawach powiatu obejmują zarówno część "gminną", jak i "powiatową".

Odliczenie VAT od inwestycji w obiekty sportowe

Gminy zrealizowała inwestycję, tj. budowę hali sportowej a następnie oddała ją szkole w trwały zarząd. Zdaniem fiskusa, okoliczność ta wystarczyła, aby pozbawić gminę zupełnie prawa do odliczenia podatku VAT.

Rozliczanie dotacji na OZE - mechanizm odwrotnego obciążenia

Fiskus wydał interpretację podatkową w bardzo aktualnej obecnie sprawie, czyli w zakresie rozliczenia odwrotnego obciążenia w przypadku projektów dotyczących Odnawialnych Źródeł Energii (OZE), takich jak montaż instalacji fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych, pomp ciepła. Warto się z nią zapoznać, gdyż gminy mają wątpliwości w zakresie prawa do odliczenia czy też obowiązku opodatkowania dotacji.

Podatek od nieruchomości - ogólnopolskie wzory formularzy od 1 lipca 2019 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało rozporządzenie wprowadzające wzory formularzy w zakresie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, które wchodzi w życie 1 lipca 2019 r. Określone w rozporządzeniu jednolite wzory formularzy będą obowiązywały w całej Polsce, tj. we wszystkich gminach, w tym również w gminach stosujących zwolnienia od tego podatku i różnicujących stawki.

Odliczenie VAT w przypadku inwestycji wodno-kanalizacyjnych

Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że w przypadku projektów wodno-kanalizacyjnych realizowanych przez gminę można odliczyć VAT inaczej niż prewspółczynnikiem. Podkreślając, że specyfika tego rodzaju działalności przejawia się w odwrotnej proporcji czynności opodatkowanych w stosunku do niepodlegających VAT.

Ujednolicone przepisy dotyczące opodatkowania elektrowni wiatrowych

Wśród zmian wprowadzonych lipcową nowelizacją ustawy o odnawialnych źródłach energii, jedną z najbardziej oczekiwanych była zmiana przepisów dotyczących sposobu opodatkowania wiatraków podatkiem od nieruchomości. Poprzednie rozwiązania pozwalały bowiem na obłożenie tym podatkiem zarówno części budowlanej, jak i technicznej wiatraka. Teraz podatkiem jest obłożona tylko część budowlana wiatraka.

Zapowiedź powszechnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności przez jednostki samorządu terytorialnego jest błędem

Pozornie trudno zrozumieć dlaczego niektóre jednostki samorządu terytorialnego zapowiedziały, że wszystkie (!) płatności na rzecz krajowych dostawców i usługodawców będą dokonywane przy pomocy mechanizmu podzielonej płatności. I to już, od początku lipca br., czyli z naruszeniem wcześniej zawartych umów, które nie przewidywały tej formy zapłaty.

VAT od dotacji unijnych

Dotacja podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli ma bezpośredni związek z ceną dostarczonego towaru lub usługi świadczonej przez otrzymującego dotację. W takiej sytuacji stanowi bowiem wynagrodzenie płatne od osoby trzeciej w zamian za dostarczony towar lub usługę świadczoną przez otrzymującego dofinansowanie.

Podstawową zasadą w VAT jest jego neutralność

Minister Finansów chciał odmówić jednej z gmin prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT. Na szczęście sądy po raz kolejny powstrzymują zapędy fiskusa, przypominając o zasadzie neutralności w podatku VAT.

Dofinansowanie inwestycji na walkę ze smogiem zwolnione z PIT

Dotacja dla osób fizycznych na inwestycje z zakresu ochrony środowiska (zmniejszające zanieczyszczenie powietrza) generuje u tych osób przychód. Jest on jednak zwolniony z opodatkowania PIT, w związku z czym na jednostce terytorialnej udzielającej dofinansowania nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Odliczenie VAT od wydatków związanych z przebudową targowiska

Gmina może dokonać odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z budową lub przebudową (modernizacją) targowiska.

Prawo do pełnego odliczenia VAT za usługę prawną

Prawo do odliczenia należnego podatku od towarów i usług przysługuje pod dwoma warunkami, które spełnione być muszą w sposób kumulatywny. Nabywcą towarów bądź usług musi być podmiot, który jest podatnikiem VAT, a owe towary czy usługi wykorzystywane być muszą przez podatnika do podejmowania czynności, które podlegają podatkowi VAT. Kto i kiedy ma zatem prawo do pełnego odliczenia VAT za usługę prawną?

Obowiązek sporządzania sprawozdania w zakresie podatków lokalny

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie obowiązku sporządzania przez organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego corocznego sprawozdania podatkowego. Głównym celem tego rozwiązania jest ułatwienie gminom prowadzenia własnej polityki podatkowej.

Wystawianie faktur dla gminnych jednostek i zakładów budżetowych - zmiany 2017

Wprowadzone już zmiany przepisów mające na celu m.in. centralizację rozliczeń podatku VAT obejmują w swoim zakresie rozliczenia podmiotów funkcjonujących jako Jednostki Samorządu Terytorialnego (JST). W ogólnym zarysie, zmiany zostały wprowadzone w celu przełożenia obowiązku w rozliczeniu podatku VAT z JST na gminy i wprowadzenia wewnętrznych rozliczeń z podatku VAT dla tych podmiotów.

Od 1 lipca duzi podatnicy muszą udostępniać do kontroli Jednolity Plik Kontrolny

1 lipca 2016 r. jest istotną datą dla polskiego systemu podatkowego. Od tego dnia duże podmioty muszą przekazywać, na żądanie organów podatkowych, księgi podatkowe oraz dowody księgowe w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). To rozwiązanie może znacznie usprawnić i przyspieszyć kontrole fiskusa, ale wiąże się jednak z obowiązkiem posiadania odpowiednich systemów informatycznych. Tym bardziej, że struktura JPK będzie stopniowo rozszerzana o kolejne elementy.

Podatek leśny - poradnik

Prezentujmy najważniejsze i niezbędne informacje dotyczące podatku leśnego, w szczególności z zakresu zasad związanych z obliczaniem stawki opodatkowania, powstawaniem i wygasaniem obowiązku podatkowego, terminami płatności oraz zwolnieniami. Poradnik uwzględnia zmiany w ustawie o podatku leśnym wprowadzone ustawą z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie 1 stycznia 2016 r.

Jak ująć program Rodzina 500+ w księgach rachunkowych

Na początku kwietnia 2016 r. rusza program Rodzina 500+. To nie tylko wyzwanie organizacyjne dla organów samorządowych, ale także kwestia, nad którą muszą się poważnie pochylić służby finansowo-księgowe urzędów. Środki z programu Rodzina 500+ są środkami publicznymi i organ odpowiedzialny za ich rozdystrybuowanie musi zadbać o właściwe ujęcie w księgach rachunkowych i sprawozdaniach budżetowych. Zasada ta dotyczy też środków, które będą przeznaczone na obsługę organizacyjną (administracyjną) programu Rodzina 500+.

Opłata reklamowa – gminy maja problem z kodeksami reklamowymi

Ustawy krajobrazowa obowiązuje od 11 września 2015 roku ale gminy wciąż nie spieszą się z przygotowywaniem i wprowadzaniem w życie tzw. kodeksów reklamowych, które miały uporządkować chaos w przestrzeni publicznej i dać podstawę do pobierania opłat reklamowych. Nowe przepisy zostały zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego i wciąż czekają na jego opinię. Jeśli TK uzna je za sprzeczne z Ustawą zasadniczą stworzone na podstawie wadliwego prawa kodeksy mogą stać się bezużyteczne i obrócić się przeciwko gminom, jako podstawa do dochodzenia odszkodowań, zwrotu kar i opłat reklamowych.

Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego już od marca 2016 r.

18 stycznia 2016 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zasadach rozliczeń w podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków europejskich przez jednostki samorządu terytorialnego oraz o zmianie ustawy o finansach publicznych. Zakłada on centralizację rozliczeń VAT samorządów z podległymi im jednostkami, co w uproszczeniu oznacza, że dany samorząd oraz wszystkie podległe mu jednostki zobowiązane będą do składania jednej deklaracji VAT-7.

Propozycje dotyczące rozliczeń VAT w gminach zbyt skomplikowane

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy dotyczący rozliczeń podatku VAT przez samorządy. Zdaniem ekspertów rozwiązania zawarte w projekcie są krokiem w dobrym kierunku, ale powinny bardziej uwzględniać interesy gmin. Podkreślają jednak, że propozycje są zbyt skomplikowane.

VAT w gminach 2016 – nie ma konieczności centralizacji rozliczeń

Wyrok TSUE z dnia 29 września 2015 r. C-276/14 nie rozstrzyga o konieczności jakiejś „centralizacji” rozliczenia VAT w gminach - uważa profesor Witold Modzelewski.

Centralizacja rozliczeń w samorządach w zakresie podatku VAT od 1 stycznia 2017 r.

Ministerstwo Finansów zdecydowało o przeunięciu terminu obowiązkowej „centralizacji” rozliczeń w samorządach w zakresie podatku VAT z połowy 2016 r. na 1 stycznia 2017 r.

Podatek od nieruchomości od gruntów objętych obszarem rewitalizacji od 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. maksymalna wysokość stawki podatku od nieruchomości - od gruntów niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego – wynosi 3 zł od 1 m2 powierzchni.

Czy na pewno gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT?

Od chwili podjęcia przez NSA w dniu 24 czerwca 2014 r. uchwały, w której arbitralnie stwierdzono, że jednostki budżetowe nie są (jakoby) podatnikami tego podatku, trwa i pogłębia się chaos w tym zakresie. Należy przypomnieć, że w ustnym uzasadnieniu do tej uchwały stwierdzono, że wszystkie jednostki budżetowe nie są podatnikami, bo (jakoby) nie prowadzą „samodzielne” działalności gospodarczej, o czym świadczy – zdaniem sądu – fakt, że nie dysponują swoim dochodem. W uzasadnieniu jednak stwierdzono, że tylko gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami, choć państwowe już są, mimo że również „nie dysponują swoim dochodem”, bo w sensie prawnofinansowym niczym się nie różnią.

Prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic: wzrost kwoty wolnej może być ogromnym problemem dla samorządów

Wzrost kwoty wolnej od podatku może być ogromnym problemem dla samorządów, gdyż udział w PIT to ich podstawowe źródło dochodów; może się okazać, że zwłaszcza w powiatach i województwach nie będzie pieniędzy nawet na wynagrodzenia pracowników - mówi prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic.

Zakłady budżetowe nie mogą być uznane za odrębnego od gminy podatnika VAT

Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę, w której wskazał, że gminne zakłady budżetowe nie mogą być uznane za odrębnego od gminy podatnika VAT gdyż nie spełniają one warunku samodzielności. W związku z powyższym, jak poinformowało Ministerstwo Finansów, gminne zakłady budżetowe objęte zostaną planowanym obowiązkowym „scentralizowaniem" rozliczeń w podatku VAT.

Prewspółczynnik odliczenia VAT naliczonego od 1 stycznia 2016 r.

Od 2016 r. gminy w swoich rozliczeniach VAT będą musiały uwzględniać działalność nieobjętą tym podatkiem. W efekcie odzyskają mniej podatku niż obecnie. Część doradców zwraca jednak uwagę, że po wyroku TSUE w sprawie gminy Wrocław obecne regulacje dotyczące prewspółczynnika trzeba zmienić

Wyrok TSUE w sprawie rozliczeń VAT gmin i ich jednostek budżetowych - wyjaśnienia MF

Minister Finansów po wyroku TSUE rozstrzygającym, że to gminy a nie ich jednostki budżetowe są podatnikami VAT, deklaruje, że dostosowanie rozliczeń VAT gmin do tezy wyroku nastąpi „w przód". Samorządy mogą jednak, zgodnie z wyrokiem TSUE, podjąć decyzję o dokonaniu korekt rozliczeń (uwzględniając model „scentralizowany" - czyli, że to gmina rozlicza VAT jako podatnik) nieobjętych przedawnieniem. Ministerstwo wyjaśnia jednocześnie, że aby zachować zasadę neutralności VAT – korekty muszą zostać sporządzone w odniesieniu do całego poprzedniego 5 letniego okresu nieobjętego przedawnieniem. Nie będzie możliwe sporządzanie korekt wybiórczych, tj. tylko za wybrane przez samorządy okresy rozliczeniowe.

Wyrok TSUE z dnia 29 września 2015 jest katastrofą: trzeba będzie zwrócić ponad 30 mld zł

Ostatni wyrok TSUE uznający nie wiadomo dlaczego, że gminne jednostki budżetowe jakoby nie są podatnikami podatku od towarów i usług, jest przysłowiowym gwoździem do trumny tego podatku. Dlaczego? Bo podstawowa teza tego wyroku, że tylko gminy i miasta (osoby prawne) są podatnikami VAT-u, a podległe im jednostki budżetowe już nie, wymyślił zagraniczny biznes doradczy, jakże hołubiony przez władze III RP.

Gminy będą musiały rozliczać VAT swoich jednostek budżetowych

Samorządy czekają duże zmiany. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że gminne jednostki budżetowe nie są podatnikiem VAT. To oznacza, że gminy będą musiały przejąć obowiązek rozliczenia podatkowego swoich zakładów budżetowych, będą mogły też same odliczać podatek. Gminy będą miały też szansę na odzyskanie podatku od prowadzonych inwestycji. Jeśli podejmą takie próby, skutki może odczuć budżet państwa.

Poważne konsekwencje wyroku TSUE

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) rozstrzygnął wczoraj ostatecznie spór o status podatkowy jednostek organizacyjnych gminy. Zgodnie z przewidywaniami, TSUE potwierdził stanowisko NSA z uchwały wydanej 24 czerwca 2013 r., zgodnie z którym gmina wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi jest jednym podatnikiem VAT.

TSUE: gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT

Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikiem VAT - orzekł we wtorek 29 września 2015 r. Trybunał Sprawiedliwości UE. Zdaniem ekspertów to rewolucyjne orzeczenie - oznacza, że gminy muszą przejąć rozliczenia VAT swoich zakładów budżetowych, ale też same będą mogły odliczać podatek.

Jak wystawić fakturę za sprzęt przeciwpożarowy finansowany przez gminę

Gmina zapłaciła za sprzęt przeciwpożarowy zakupiony przez naszą jednostkę straży pożarnej. Na fakturze dostawca wpisał jako nabywcę sprzętu naszą jednostkę i dodatkowo wpisał obok dane gminy, oznaczając ją w treści faktury jako płatnika (czyli podmiot, który opłaci należność za tę fakturę). Czy równoczesne zamieszczenie danych gminy i naszej jednostki na fakturze jest dopuszczalne i czy nie spowoduje to ryzyka zakwestionowania poprawności faktury ze względu na potencjalny zarzut niejednoznacznego określenia stron tej transakcji dla celów VAT?

Czy rekompensata otrzymana od gminy na pokrycie kosztów wchodzi do podstawy opodatkowania

Jesteśmy gminną spółką z o.o. Jesteśmy zobowiązani świadczyć usługi publiczne w zakresie lokal­nego transportu zbiorowego. Gmina przekazuje nam rekompensatę na pokrycie strat poniesionych w związku ze świadczeniem usług publicznych, wyliczaną na podstawie danych z poprzedniego roku. Jest ona korygowana na koniec każdego roku - wtedy do wyliczenia faktycznie należnej rekompensa­ty przyjmuje się wartość rzeczywiście poniesionych kosztów i uzyskanych wpływów. Rekompensata w żaden sposób nie jest odnoszona do ceny jednostkowej świadczonych przez nas usług przewozo­wych. Ma ona jedynie za zadanie wyrównywać nam stratę poniesioną w związku ze świadczeniem usług publicznych. Czy ta rekompensata otrzymywana od gminy zwiększa nam podstawę opodatko­wania podatkiem VAT?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach zarządzania nieruchomością świadczonych dla gminy

W ramach umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym zawartej z gminą wybuduję budynek miesz­kalny, a następnie będę zarządzać tą nieruchomością przez oznaczony czas, za co będę otrzymywać wynagrodzenie płatne co miesiąc, w ustalonym terminie, na podstawie wystawionej faktury. Czy po­winienem rozpoznawać obowiązek podatkowy w VAT jak dla usługi ciągłej, tj. z upływem okresu rozli­czeniowego, ustalonego w umowie?

Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia odpłatnych usług ustanowienia służebności gruntowej

Jako miasto jesteśmy czynnym podatnikiem VAT. Jesteśmy właścicielem wielu nieruchomości, w związku z czym otrzymujemy wnioski o ustanowienie służebności gruntowych. Ustanowienie słu­żebności gruntowych odbywa się na podstawie stosownego postanowienia sądu bądź umowy cywil­noprawnej, w których płatność z tego tytułu jest określona jednorazowo bądź periodycznie ze wska­zaniem terminów płatności, albo bez takiego wskazania. Jak powinniśmy prawidłowo ustalić moment powstania obowiązku podatkowego?

Jak gmina powinna dokonać korekty z powodu błędnego opodatkowania VAT sprzedaży gruntu niezabudowanego korzystającego ze zwolnienia

Sprzedaliśmy gminną działkę w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wystawiliśmy fakturę dokumentującą tę sprzedaż z 23% VAT, uznając, że jest to dostawa opodatkowana. Okazało się jednak, że dostawa tego gruntu spełnia warunki do zwolnienia z VAT, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Czy możemy wystawić fakturę korygującą tę sprzedaż i odzyskać niepotrzebnie zapłacony podatek?

Czy gmina może korygować faktury wystawione przez urząd gminy

Po zarejestrowaniu naszej gminy jako czynnego podatnika VAT (w miejsce urzędu gminy) nadal zdarza się, że kontrahenci wystawiają nam faktury tylko z danymi urzędu, danymi urzędu i naszym NIP, bądź jego NIP i naszymi danymi. Czy mamy prawo w takim przypadku wystawić fakturę korygującą oraz przyjmować noty korygujące do faktur wystawionych jeszcze przez urząd przed przerejestrowaniem?

REKLAMA