REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Udziały, Amortyzacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

10 spraw, o których należy pamiętać negocjując umowę inwestycyjną z inwestorem

Każdy startup wraz ze swoim rozwojem potrzebuje dofinansowania. Pojawia się więc wówczas potrzeba dokapitalizowania, a więc potrzeba znalezienia inwestora. Kiedy pojawi się inwestor konieczne staje się wynegocjowanie z nim umowy. Taka umowa nazywana jest umową inwestycyjną. Jakie są tajniki umowy inwestycyjnej – o tym poniżej.

Co jest wymagane dla skutecznego zbycia udziałów w spółce z o.o.?

Zawarcie umowy sprzedaży udziałów wywołuje skutek między stronami tej umowy – tj. aktualnym oraz nowym wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Przepisy kodeksu spółek handlowych nakładają na strony takiej transakcji obowiązek powiadomienia spółki. Powstaje pytanie jaki skutek ma to powiadomienie i co jest wymagane dla skutecznego zbycia udziałów w spółce z o.o.? Temat ten może pozornie wydawać się teoretyczny, ale z pewnością może on mieć istotne znaczenie praktyczne.

Leasing finansowy samochodu - wartość początkowa

Umowa leasingu stanowi szeroko wykorzystywane narzędzie w prowadzonej działalności gospodarczej, w szczególności jako niskokosztowa możliwość pozyskania środków transportu (zwłaszcza samochodów). Leasing nie jest jednak jednolitą kategorią prawną, toteż w praktyce może przysporzyć wielu trudności przedsiębiorcom.

Nowelizacja przepisów podatkowych, które weszły w życie 1 stycznia 2018 r.

Ministerstwo Finansów proponuje nowelizację przepisów podatkowych, które weszły w życie 1 stycznia 2018 r. Propozycja zakłada złagodzenie m.in. niekorzystnych dla firm rodzinnych regulacji dotyczących amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych nabytych w drodze spadku lub darowizny. Odpowiednie zmiany przewiduje projekt opublikowany pod konic grudnia na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Podatek u źródła w związku z objęciem udziałów przez zagranicznego wspólnika

Przychód uzyskany przez zagranicznego podatnika w związku z objęciem udziałów w zamian za wkład niepieniężny nie został wymieniony w katalogu czynności opodatkowanych tzw. podatkiem u źródła. Tym samym wypłacający nie ma obowiązku poboru podatku u źródła.

Zmiany w PIT i CIT w 2018 r. - zasady amortyzacji dziedziczonego majątku

Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Rozwoju, po ponownej analizie projektu nowelizacji ustawy PIT i CIT, uzgodniły, że amortyzacja dziedziczonego majątku będzie się odbywać na dotychczasowych zasadach. Zaproponowane zostanie rozwiązanie, umożliwiające kontynuację amortyzacji dla spadkobierców, które znajdzie się w ustawie o zarządzie sukcesyjnym i będzie obowiązywało ze skutkiem od 1 stycznia 2018 r.

Amortyzacja dziedziczonego majątku bez zmian

Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Rozwoju uzgodniły, że obecne rozwiązanie pozwalające na amortyzację nabytego majątku od wartości początkowej nie powinno ulec zmianie. Natomiast w przypadku darowizn zaproponowane zostanie rozwiązanie, które umożliwi kontynuację amortyzacji przez obdarowanego. To stanowisko odpowiada na postulaty zgłaszane przez środowiska firm rodzinnych w kontekście uchwalonej niedawno przez Sejm nowelizacji ustaw podatkowych.

Środki trwałe do 10 tys. zł bez konieczności amortyzacji od 2018 roku

Przedsiębiorcy nie będą od 2018 roku wpłacać zaliczek na PIT, jeśli te nie przekroczą 1 tys. zł. Ponadto nie trzeba będzie amortyzować środka trwałego tańszego niż 10 tys. zł - będzie można od razu taki wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Takie m.in. uproszczenia wprowadza nowelizacja przepisów o PIT, CIT i zryczałtowanym podatku dochodowym, którą 27 października 2017 r. uchwalił Sejm. Teraz nowelizacją zajmie się Senat.

Skutki podatkowe likwidacji spółki

Likwidacja spółki to nic innego jak zakończenie działalności funkcjonującej firmy. Wiąże się ona z podziałem składników majątku pomiędzy jej akcjonariuszy, czy też udziałowców. Jakie skutki podatkowe wywołuje otrzymanie składników majątku likwidowanej spółki?

Dokumentacja cen transferowych przy podwyższeniu kapitału zakładowego

W przypadku objęcia udziałów lub akcji w podwyższonym kapitale zakładowym podmiotu powiązanego w zamian za wkład pieniężny lub niepieniężny, występuje konieczność sporządzenie dokumentacji cen transferowych. Obowiązek dokumentacji występuje również wtedy, gdy objęcie udziałów lub akcji następuje w formie potrącenia wzajemnych wierzytelności, czy też za wkład niepieniężny (aport).

Jak zabezpieczyć prawo pierwokupu akcji lub udziałów?

Pewnym standardem w statutach, umowach spółek, jak i w różnego rodzaju umowach inwestycyjnych stały się klauzule ograniczające obrót udziałami/akcjami. Ich celem jest ochrona trwałości inwestycji w spółkę oraz zabezpieczenie się przed wrogim przejęciem. Jednym z najbardziej popularnych rozwiązań jest pierwokup. Nie zawsze jednak zdajemy sobie sprawę z jakich środków prawnych możemy skorzystać przy egzekwowaniu prawa pierwokupu.

Amortyzacja samochodu kupionego za gotówkę

W kwietniu 207 r. kupiłem na cele osobiste samochód osobowy o wartości 35.000 zł, za który zapłaciłem gotówką. Komis wystawił mi fakturę VAT-marża. Zamierzam w listopadzie 2017 r. przekazać auto na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Czy odpisy amortyzacyjne od tego auta stanowiły będą koszty podatkowe?

Wyższy limit jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od 2018 r.

Zgodnie z projektem nowelizacji ustaw o podatkach dochodowych od 2018 roku ma zostać podwyższony limitu jednorazowych odpisów amortyzacyjnych z 3,5 tys. zł do 10 tys. zł. Zmiana ma stanowić zachętę dla mniejszych firm do wzrostu wydatków na inwestycje.

Przyspieszona amortyzacja wydatków na innowacje i inwestycje

Zasadniczą zmianą, wprowadzoną nowelizacją ustaw o PIT i CIT, jest możliwość zastosowania tzw. przyspieszonej amortyzacji, która pozwala przedsiębiorcom odliczyć jednorazowo nawet 100 tys. zł wydane na firmowe innowacje i inwestycje.

Preferencje podatkowe dla rozwiązań proekologicznych od 2018 roku

W ustawie o o elektromobilności i paliwach alternatywnych znajdą się m.in. preferencje podatkowe dla rozwiązań proekologicznych. Chodzi m.in. o zerową stawkę akcyzy na CNG - sprężony gaz ziemny, zwolnienie z akcyzy aut elektrycznych, czy wyższą kwotę amortyzacji dla samochodów na prąd. Taką informację przekazał PAP wiceminister finansów Wiesław Janczyk. Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać już od 1 stycznia 2018 r.

Rozliczanie nakładów na środki trwałe na nowych zasadach

Najnowsza nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych umożliwia coroczne jednorazowe rozliczenia przez przedsiębiorców nakładów na środki trwałe do wysokości 100 tys. zł przy minimalnej wartości nakładów w wysokości 10 tys. zł.

Czym są środki trwałe i jak je rozliczać?

Do prowadzenia działalności gospodarczej, przedsiębiorcy wykorzystują składniki majątków o różnej wartości. Klasyfikacja środków trwałych zawiera zbiór składników majątku trwałego, który grupuje środki trwałe w 10 grupach.

Ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej – skutki w CIT

W praktyce zdarza się, że podatnicy identyfikują w swoim majątku aktywa, które – pomimo formalnej możliwości uznania za środki trwałe (ŚT) / wartości niematerialne i prawne (WNiP) – nie zostały przez nich wprowadzone do ewidencji. Taka sytuacja może być w szczególności następstwem przeprowadzenia inwentaryzacji majątku podatnika. Możliwe są również inne nietypowe sytuacje, związane np. z „odnalezieniem” przez podatnika na swojej nieruchomości elementów infrastruktury czy też budynków, o których istnieniu dotychczas nie wiedział.

Nowe zasady amortyzacji maszyn i urządzeń dla przedsiębiorców

Przedsiębiorcy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej nabytych fabrycznie maszyn i urządzeń. Wysokość odpisów nie może przekroczyć w roku podatkowym 100 tys. zł, a wartość inwestycji w środek trwały powinna wynosić co najmniej 10 tys. zł.

Amortyzacja fabrycznie nowych środków trwałych

Jakie zmiany obowiązują od niedawna w zakresie tematyki dotyczącej fabrycznie nowych środków trwałych? Na co podatnik powinien zwrócić uwagę dokonując ich amortyzacji? Jakie obostrzenia zostały przewidziane dla fabrycznie nowych środków trwałych?

Kiedy opłaca się amortyzacja jednorazowa?

Szukając metod amortyzacji nowych środków trwałych, przedsiębiorcy często zostają skuszeni amortyzacją jednorazową. Zwiększenie bieżących kosztów o dużą kwotę rzeczywiście jest kuszące – ale czy zawsze opłacalne?

Jednorazowej amortyzacji maszyn i urządzeń do kwoty 100 tys. zł

W dniu 12 sierpnia br. wchodzi w życie nowelizacja ustaw o PIT i CIT, która zakłada możliwość jednorazowej amortyzacji maszyn i urządzeń do kwoty nieprzekraczającej 100 tys. zł (chodzi o wartość odpisów). Wartość początkowa jednego środka trwałego lub kilku nabytych w ciągu roku musi jednak wynieść co najmniej 10 tys. zł.

Konsekwencje zmian uszczelniających CIT i PIT

Głównym priorytetem Ministerstwa Finansów jest obecnie uszczelnienie systemu podatkowego. Po wprowadzeniu zmian mających na celu zapobieganie oszustwom i wyłudzeniom w VAT, przyszła kolej na podatki dochodowe. Projekt nowelizacji ustaw podatkowych ma uszczelnić przede wszystkim CIT i jest kolejnym po zapowiedziach gruntownych zmian systemowych oraz zastąpieniu PIT i CIT trzema nowymi ustawami, elementem uszczelniania systemu podatkowego.

Amortyzacja środków trwałych (maszyny i urządzenia) - zmiany 2017

Ministerstwo Finansów informuje, że ulegają zmianie zasady dokonywania przez przedsiębiorców jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej nabytych fabrycznie maszyn i urządzeń. Wysokość odpisów nie może przekroczyć w roku podatkowym 100 tys. zł, a wartość inwestycji w środek trwały powinna wynosić co najmniej 10 tys. zł.

Jednorazowa amortyzacja nowych środków trwałych do 100 tys. zł

W dniu 28 lipca 2017 r. opublikowana została ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. poz. 1448), która niesie kolejne korzystne rozwiązania dla przedsiębiorców.

Digitalizacja papierów wartościowych, czyli zmiany w prawie spółek

Rząd przygotował projekt ustawy wprowadzającej zmiany w Kodeksie spółek handlowych, które dotkną akcjonariuszy spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych. Proponowana jest digitalizacji papierów wartościowych w celu uniemożliwienia anonimizacji akcjonariatu spółek.

Instytucja powiernictwa jako element optymalizacji podatkowej

Instytucję powiernictwa wykorzystuje się jako sposób na ochronę majątku. W praktyce stanowi ona element optymalizacji podatkowej, gwarant anonimowości powiernika co do jego statusu majątkowego (ochrona majątku), zamierzeń czy faktycznych czynności lub jako sposób na przekazanie aktywów. Realizacja umowy powiernictwa jest neutralna podatkowo.

Przedsiębiorcy rozliczą jednorazowo nakłady na środki trwałe do 100 tys.

Przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z jednorazowej amortyzacji w przypadku fabrycznie nowych środków trwałych (maszyn i urządzeń przemysłowych) na nowych zasadach. Jednorazowo będą mogli odliczyć nakłady od 10 tys. zł do 100 tys. zł.

Podwyższenie progu jednokrotnej amortyzacji - 5 tys. zł to za mało

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców pozytywnie ocenia pomysł podniesienia progu jednokrotnej amortyzacji z obecnego poziomu 3,5 tys. zł, jednak apeluje o większą podwyżkę, np. do 10 tysięcy złotych. Zdaniem ZPP podniesienie tego progu do 5 tys. złotych może okazać się zbyt małą zachętą do zwiększenia wysiłku inwestycyjnego polskich firm.

Środki trwałe o wartości początkowej do 5000 zł zaliczysz od razu do kosztów podatkowych

Ministerstwo Finansów zamierza zmienić ustawy o podatkach dochodowych (PIT i CIT) i podwyższyć do 5.000 zł, limit wartości środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, dzięki czemu będzie można jednorazowo zaliczyć wydatki (w ramach ww. limitu) na nabycie takich składników majątku do kosztów uzyskania przychodów.

Optymalizacja podatkowa w ramach podatkowych grup kapitałowych - ostrzeżenie MF

Ministerstwo Finansów w dniu 26 czerwca 2017 r. wydało kolejne ostrzeżenie, tym razem przed optymalizacją podatkową w ramach podatkowych grup kapitałowych. MF zidentyfikowało przypadki wykorzystywania podatkowych grup kapitałowych do agresywnej optymalizacji w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). Prezentujemy treść tego ostrzeżenia.

Jak rozliczać wydatki na przystosowanie budynku pod wynajem

Przedsiębiorcy niejednokrotnie dokonują zakupu nieruchomości prywatnie, aby później zmienić jej przeznaczenie i włączyć do majątku firmowego. W takiej sytuacji zazwyczaj muszą zostać poniesione wydatki na przystosowanie budynku. Pojawia się więc pytanie, czy wydatki na przystosowanie budynku pod wynajem można zaliczyć do kosztów podatkowych oraz czy można taki lokal zaliczyć do środków trwałych.

Jak rozliczyć zakup towarów przeznaczonych na ekspozycję

W przypadkach, w których ekspozycja towarów w oknie wystawowym ma charakter trwały, może powstać konieczność rozliczenia wydatków z nią związanych poprzez odpisy amortyzacyjne.

Rozliczanie w kosztach składników majątku o niskiej wartości

Ministerstwo Finansów zaproponowało modyfikację zasad dotyczących jednorazowej amortyzacji, tj. nowy, dodatkowy mechanizm jednorazowej amortyzacji. Projektowane regulacje nie odnoszą się jednak do sposobu rozliczania w kosztach firmy drobniejszego sprzętu do kwoty 3,5 tys. zł.

Jednorazowa amortyzacja 2017 – limit minimalnego nakładu

Od 2 czerwca 2017 r. w Sejmie jest już rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidujący zmiany w zakresie tzw. jednorazowej amortyzacji. Problemem dla mniejszych firm może się okazać wprowadzany tą nowelizacją limit minimalnej wartości nakładów, które podlegają jednorazowej amortyzacji.

Zarejestrowany znak towarowy – wybrane aspekty amortyzacji podatkowej

W podatkach dochodowych, jeżeli podatnik wytworzył we własnym zakresie i zarejestrował znak towarowy, który jest używany w prowadzonej działalności gospodarczej np. jako logo, baner, hasło, to nie ma możliwości amortyzowania go. Choć przepisy art. 22g ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm., zwana dalej „ustawą o PIT”) i art. 16g 1 pkt 2 o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., zwana dalej „ustawą o CIT”) wskazują na wartość początkową w postaci kosztu wytworzenia, to jednak w utartej praktyce organy skarbowe nie uznają amortyzacji własnego znaku towarowego po jego rejestracji. Oznacza to zatem, że aby doszło do jego amortyzacji, podatnik taki będzie musiał ten znak zbyć w jakiś sposób. Nie każdy może się okazać opłacalny czyli gospodarczo lub ekonomicznie uzasadniony.

Skutki podatkowe likwidacji środka trwałego

Podczas wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorcy dysponują najczęściej środkami trwałymi. Może się zdarzyć, iż ulegną one zużyciu, zniszczeniu bądź też w inny sposób dalsze korzystanie z nich staje się niemożliwe. Jak przeprowadzić likwidację środka trwałego? Jakie skutki podatkowe pociąga to za sobą?

Amortyzacja mieszkania wykorzystywanego w działalności gospodarczej

Lokal mieszkalny używany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegać może wpisowi do ewidencji środków trwałych, a następnie może zostać poddany amortyzacji. W jaki sposób dokonać amortyzacji takiego lokalu mieszkalnego?

Jak ująć w księgach rachunkowych połączenie spółek

Łączenie spółek handlowy, które stosowane jest w praktyce gospodarczej i ma zazwyczaj na celu zwiększanie efektywności łączących się spółek, musi znaleźć swoje odzwierciedlenie także w księgach rachunkowych. Kiedy zdarzenie polegające na łączeniu spółek powinno zostać ujęte w księgach i jaką metodę (nabycia czy łączenia udziałów) należy zastosować?

Jednorazowa amortyzacja - kto i jak może z niej skorzystać?

Czym jest jednorazowa amortyzacja? Kto może z niej skorzystać? Jaki jest limit jednorazowej amortyzacji? Co można rozliczać w ten sposób?

Zasady amortyzacji pojazdów samochodowych

Amortyzacja jest najogólniej mówiąc rozłożeniem kosztu w czasie. Podatnicy często zastanawiają się, czy można ten wydatek jednorazowo ująć w kosztach. Przepisy pozwalają na to, ale w odniesieniu do wybranych pojazdów, co do pozostałych mamy dwie możliwości.

Czy motocykl może być jednorazowo amortyzowany?

Motocykle coraz bardziej zyskują na popularności, coraz częściej również przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze wykorzystują te właśnie środki transportu. Sam fakt rozliczenia w kosztach uzyskania przychodu takiego środka transportu przez przedsiębiorcę nie budzi żadnych wątpliwości, pojawiają się one dopiero wówczas, gdy przedsiębiorca chce dokonać jednorazowej amortyzacji takiego środka transportu.

Amortyzacja mieszkania wykorzystywanego częściowo w działalności gospodarczej

Podatnik może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne stosując stawkę amortyzacyjną w wysokości 10% rocznie od wartości początkowej lokalu, w części, w jakiej jest wykorzystywany na cele działalności gospodarczej.

Zmiana stawek amortyzacyjnych dla celów bilansowych

Zasady ustalania, weryfikacji i zmian stawek amortyzacyjnych w prawie bilansowym wyjaśnia ekspert z zakresu rachunkowości Natalia Buchholc.

Spółka w Luksemburgu - prosto i transparentnie podatkowo

Przedsiębiorcy dokonujący transakcji wymiany udziałów mogą korzystać z możliwości jakie daje spółka luksemburska Societe en Commandite Special (SCSp), która jest spółkę osobową bez osobowości prawnej, o strukturze zbliżonej do polskiej struktury spółki komandytowo-akcyjnej. Jest to spółka transparentna podatkowo dla wszystkich podatków, o których mowa w Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku.

Nabycie udziałów w celu umorzenia bez PCC

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zasadniczo nie może nabywać własnych udziałów, np. poprzez zakup od swojego udziałowca. Zgodnie bowiem z art. 200 § 1 Kodeksu spółek handlowych, spółka nie może obejmować lub nabywać ani przyjmować w zastaw własnych udziałów. Ponadto, jak czytamy w dalszej części tej regulacji, zakaz ten dotyczy również obejmowania lub nabywania udziałów bądź przyjmowania ich w zastaw przez spółkę albo spółdzielnię zależną. Wyjątek stanowi nabycie w drodze egzekucji na zaspokojenie roszczeń spółki, których nie można zaspokoić z innego majątku wspólnika, nabycie w celu umorzenia udziałów oraz nabycie albo objęcie udziałów w innych przypadkach przewidzianych w ustawie.

Jakie korzyści podatkowe z transakcji wymiany udziałów

Transakcja wymiana udziałów stała się popularnym sposobem wspierającym restrukturyzację spółek kapitałowych. Mechanizm wymiany udziałów polega na tym, że spółka X nabywa udziały w spółce Y w zamian za udziały we własnym kapitale zakładowym, przydzielone dotychczasowym udziałowcom spółki Y. Neutralność podatkową takiego działania gwarantuje ustawa o CIT.

Amortyzacja podatkowa prawa ze zgłoszenia znaku towarowego do rejestracji

Użyte w art. 16b ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT określenie „nabyte” należy odnosić do nabycia praw określonych w ustawie - Prawo własności przemysłowej, a więc nabycia ich tak pierwotnego, jak i pochodnego. Amortyzacji podlegają nie tylko prawa ochronne na znak towarowy, ale i prawo ze zgłoszenia znaku towarowego do rejestracji.

Podatkowe skutki zbycia udziałów

Kto sprzedaje udziały objęte w zamian za przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część, ma prawo odjąć od przychodu koszt, ale nie wyższy niż wartość wniesionych wcześniej składników majątku.

Koszty uzyskania przychodu przy zbyciu amortyzowanych składników majątku

Spółka powinna w pierwszej kolejności ustalić wartość początkową środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, otrzymanych aportami w postaci przedsiębiorstw, a następnie wartość początkową pomniejszoną o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych i uzyskaną po porównaniu różnicę - na podstawie art. 15 ust. 1s ustawy o CIT - zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA