REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Umowy, Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

e-Zamówienia publiczne 2018/2019

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii informuje, że trwają prace nad elektronizacją zamówień publicznych. Przepisy unijne nakazują, by od 18 października 2018 r. podczas przeprowadzenia kompletnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, przyjmowanie oraz zabezpieczanie do terminu otwarcia ofert, wniosków i oświadczeń następowało w formie elektronicznej. W tym celu powstaje centralna Platforma e-Zamówienia, która jednak nie osiągnie pełnej funkcjonalności w tym terminie. Dlatego od 18 października 2018 r. będzie działać tymczasowe rozwiązanie zastępcze: Miniportal e-Zamówień. Natomiast pełne wdrożenie docelowego modelu, tj. centralnej Platformy e-Zamówienia, z którą zintegrowane są Portale e-Usług nastąpi najprawdopodobniej pod koniec 2019 roku.

Restrukturyzacja firmy a możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne

Czy o uzyskanie zamówienia publicznego mogą ubiegać się przedsiębiorcy, którzy otworzyli już postępowanie restrukturyzacyjne? Czy planowana lub wdrażana restrukturyzacja może pozbawić ich korzystnego finansowo przetargu? Kiedy przedsiębiorca restrukturyzowany może zostać pozbawiony przez instytucję zamawiającą szansy ubiegania się o zamówienie publiczne?

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych - projekt w II kwartale 2018 r.

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad projektem ustawy o fakturowaniu elektronicznym w zamówieniach publicznych. Projekt ten ma być przyjęty przez Radę Ministrów w II kwartale 2018 roku. Głównym celem projektowanej ustawy jest implementacja Dyrektywy 2014/55/UE o elektronicznym fakturowaniu w dostawach publicznych, którą w ramach negocjacji i stanowiska rządu Polska silnie wspierała. Zdaniem polskiego rządu regulacje te mają pozytywne oddziaływanie społeczno-gospodarcze.

Umowa kontraktacji - problematyczne postanowienia

W obrocie prawnym od jakiegoś czasu obserwowane są niebezpieczne praktyki w konstruowaniu przez strony postanowień umowy kontraktacji. Coraz częściej nieprawidłowe postanowienia umowne w umowie kontraktacji lub niewłaściwa konstrukcja stosunku prawnego pomiędzy producentem a kontraktującym powodują nie tylko praktyczne problemy w zakresie egzekwowania wzajemnych świadczeń, ale także niezamierzone przez strony skutki prawne. Z uwagi na brak pewnych istotnych postanowień umowy zdarza się nawet, że zawarta umowa nie jest wiążąca dla stron.

Ujmowanie strat z tytułu umów o budowę od 1 stycznia 2018 r. (MSSF 15)

Z dniem 1 stycznia 2018 roku wszedł w życie MSSF 15 „Przychody z umów z klientami”. Tym samym zmienia się standard stosowany do ujmowania strat z tytułu umów o budowę. Jak podkreśla ekspert Grant Thornton, standard ten zmienia podejście do ujmowania przychodów, wprowadzając nowe definicje i zasady rozpoznawania przychodów.

Pełny dostęp do zamówień publicznych dla małych i średnich firm

Rząd pracuje nad rozwiązaniami, które zapewnią małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) dostęp do zamówień publicznych w pełnym zakresie. Poprawi to ich konkurencyjność na rynku. Obecnie MŚP są w dużym stopniu wykluczane z realizacji zamówień publicznych. Andżelika Możdżanowska, pełnomocnik rządu ds. małych i średnich firm, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju w rozmowie z Polską Agencją Prasową mówiła także o innych działaniach rządu podejmowanych w interesie MŚP.

Instytucja zabezpieczenia należytego wykonania umowy

Instytucja zabezpieczenia należytego wykonania umowy należy do jednego z najczęściej wykorzystywanych instrumentów przez podmioty zobowiązane do stosowania ustawy prawo zamówień publicznych. Czym się charakteryzuje, w jaki sposób wykonawca może skutecznie wnieść zabezpieczenie oraz jakie są konsekwencje niewypełnienia takiego obowiązku przez wykonawcę?

Kontrakt menedżerski a umowa o pracę – porównanie

Kontynuując rozważania w przedmiocie kontraktu menedżerskiego, koniecznym staje się porównanie go z umową o pracę. Poniżej autor przedstawia stosowne zestawienie, zwracając uwagę na różnice i podobieństwa omawianych umów.

Umowa o podwykonawstwo

Kontynuując rozważania w przedmiocie umowy o roboty budowlane nie sposób pominąć zagadnień związanych z umową o podwykonawstwo. W treści niniejszego artykułu przedstawiona zostanie jej definicja, poszczególne elementy i zastosowanie. Artykuł ma w swym założeniu przybliżyć regulacje prawne dotyczące umowy o podwykonawstwo, w tym m.in. procedurę procesu akceptacji umowy o podwykonawstwo realizowanej w ramach zamówienia na roboty budowlane.

Umowy w prawie cywilnym - klasyfikacja i zasada swobody umów

W prawie cywilnym pod pojęciem umowy – kontraktu powszechnie rozumie się porozumienie stron, które wyraża się w złożeniu oświadczeń woli wyznaczających wzajemne prawa lub obowiązki. Umowy, jako najdonioślejsze wśród czynności prawnych, zostały uregulowane przez polskiego ustawodawcę w księdze trzeciej kodeksu cywilnego dotyczącej prawa zobowiązań. Księga ta zawiera zarówno regulacje wspólne dla wszystkich umów, jak i przepisy dotyczące poszczególnych ich typów.

Umowa kumulatywnego przystąpienia do długu - skuteczne zabezpieczenie interesów wierzyciela

Gdy stopień ryzyka związany z niewykonaniem zobowiązania przez kontrahentów jest wysoki, a panująca obecnie dynamika stosunków gospodarczych związana jest ze wzmożonym wzrostem wymiany towarów i usług, wierzyciel powinien wykorzystywać wszelkie możliwe sposoby prawnego zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązania przez swoich dłużników. Z kolei dłużnik, w przypadku braku możliwości terminowego wykonania świadczenia, w celu uniknięcia powstania długu, którego nie będzie w stanie spłacić przy wykorzystaniu swoich aktywów, powinien podjąć wszelkie działania, które pozwolą mu na poprawę jego sytuacji.

Zawieranie umów z członkami zarządu – problemy praktyczne

Kwestia reprezentacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w relacjach z innymi osobami na pierwszy rzut oka nie powinna sprawiać większych wątpliwości. Regulacja Kodeksu spółek handlowych jest oczywista – w myśl przepisu art. 201 § 1 K.s.h. spółkę reprezentuje zarząd, zgodnie z przyjętymi zasadami reprezentacji. Od tej zasady istnieje tylko jeden wyjątek, a mianowicie regulacja przewidziana w przepisie art. 210 K.s.h. Obserwacja praktyki obrotu gospodarczego wskazuje jednakże, że z zastosowaniem tej zasady i wyjątku bywają nieraz spore problemy.

Wzór e-faktury w zamówieniach publicznych

Wzór faktury elektronicznej, który będzie miał zastosowanie przy fakturowaniu w zamówieniach publicznych, zostanie określony w maju 2017 r. Zamawiający będą mieli obowiązek odbierania takich e-faktur od 26 listopada 2018 r., natomiast wykonawcy będą musieli je wystawiać od 1 listopada 2020 r.

Procedura odwrócona w zamówieniach publicznych

Od momentu przystąpienia naszego kraju do Unii Europejskiej, regulacje w zakresie prawa dotyczącego zamówień publicznych są nieustannie dostosowywane do prawa unijnego. Dokonane w ostatnim czasie implementacje wprowadziły do systemu zamówień publicznych tzw. procedurę odwróconą, której celem jest uskutecznienie i skrócenie procesu weryfikacji podmiotowej wykonawców w przetargu nieograniczonym.

Forma dokumentowa czynności prawnej – nowość w kodeksie cywilnym

Przepisem art. 77[2] kodeksu cywilnego ustawodawca wprowadził do polskiego porządku prawnego od 8 września 2016 r. formę dokumentową jako nowy, ustawowy typ formy szczególnej czynności prawnych.

Koncesje na roboty budowlane na nowych zasadach

Prezydent RP podpisał nowelizację ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi. Nowe przepisy wdrażają do polskiego prawa pakiet dyrektyw unijnych dotyczących zamówień publicznych.

Obowiązkowe etaty w zamówieniach publicznych

Uchwalona nowelizacja Prawa zamówień publicznych, która zawiera wymóg stosowania umowy o pracę jeśli charakter świadczonej usługi tego wymaga , może w znacznej mierze przyczynić się do zmniejszenia liczby osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych. Administracja państwowa musi jednak przygotować się na wyższe koszty usług - uważa Konfederacja Lewiatan.

Fakturowanie elektroniczne w zamówieniach publicznych

Wprowadzenie e-faktur w zamówieniach publicznych to cel projektu założeń ustawy, który 5 września 2016 r. przyjął rząd. Zmiany mają m.in. zmniejszyć koszty prowadzenia działalności gospodarczej i wyeliminować błędy, które pojawiają się przy ręcznym wprowadzaniu danych z faktur.

E-faktury w zamówieniach publicznych od listopada 2018 r.

Rada Ministrów 5 września zajmie się projektem założeń do ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, który powstał w Ministerstwie Rozwoju i ma na celu upowszechnienie faktur elektronicznych w zamówieniach publicznych. Projekt zakłada wejście w życie ustawy z dniem 26 stycznia 2018 r. z vacatio legis do dnia 26 listopada 2018 r.

Zamówienia publiczne 2016 - nowe formularze

W związku z wejściem w życie ustawy z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw, Urząd Zamówień Publicznych umożliwił zamawiającym skorzystanie w Biuletynie Zamówień Publicznych z dwóch grup formularzy w zależności od stanu prawnego, w oparciu o który prowadzone jest postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego.

Zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego - wyjaśnienia UZP

Czy ogłoszenie o zmianie umowy, które trzeba opublikować po dokonaniu zmiany umowy jest tym samym ogłoszeniem, co ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy w trybie z wolnej ręki? Czy konieczne jest wcześniejsze przewidzenie w specyfikacji możliwości dokonania zmian o których mowa w art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp, zwłaszcza w zakresie ograniczeń procentowych? Czy możliwe będzie udzielanie zamówień uzupełniających w przypadku umów zawartych przed dniem wejścia w życie nowelizacji z 22 czerwca 2016 roku? Jak należy formułować klauzule umowne na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp? Wyjaśniają eksperci Urzędu Zamówień Publicznych (UZP).

Prawo zamówień publicznych 2016 - podział zamówienia na części

Jak uzasadnić rezygnację z podziału zamówienia na części? Czy to, że zamawiającemu wygodniej jest mieć jedną umowę niż trzy na poszczególne części, jest wystarczającym uzasadnieniem? Wyjaśniają eksperci Urzędu Zamówień Publicznych (UZP).

Jednolity europejski dokument zamówienia – nowe zasady kompletowania dokumentacji w zamówieniach publicznych

13 lipca 2016 r. opublikowano w Dzienniku Ustaw ustawę z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. W związku z koniecznością implementacji dyrektyw 2014/24/UE oraz 2014/25/UE wprowadza ona liczne, w części rewolucyjne zmiany zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców. Jedną z nich jest wprowadzenie jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (JEDZ). Dokument ten ma zastąpić szereg dokumentów, do przedłożenia których w procedurze przetargowej zobowiązane są podmioty ubiegające się o udzielenie zamówienia.

Obowiązek zatrudniania na umowy o pracę przy zamówieniach publicznych

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych, która weszła w życie 28 lipca 2016 r. wprowadziła m.in. obowiązek zatrudniania na etat, gdy spełnione są kryteria kodeksu pracy, upowszechnienie kryteriów pozacenowych i możliwość zlecania "spółkom-córkom" zadań bez przetargów (tzw. in-house).

Ułatwienia w udzielaniu zamówień publicznych

Obowiązek zatrudniania na etat, ograniczenie możliwości korzystania z kryterium najniższej ceny przy przetargach publicznych zakłada m.in. nowela ustawy Prawo Zamówień Publicznych podpisana przez prezydenta.

Kiedy zobowiązanie jest właściwie wykonane

Zgodnie z obowiązującymi przepisami podmiotem zobowiązanym do spełnienia świadczenia jest dłużnik lub inna osoba określona zgodnie z treścią umowy bądź właściwością zobowiązania. Przy czym, spełnienie świadczenia nie zawsze musi oznaczać właściwe i pełne wykonanie zobowiązania. Jakie są warunki prawidłowo wykonanego zobowiązania?

Kara umowna a koszty uzyskania przychodów

W praktyce gospodarczej w wielu umowach dokonuje się zapisów w zakresie kar umownych na wypadek ich niedotrzymania. Zdarzają się również kary, które dotyczą odstąpienia od umowy przed rozpoczęciem jej realizacji. Kary umowne są niejednokrotnie wysokie, dlatego wielu przedsiębiorców liczy, że można je wpisać do kosztów uzyskania przychodów.

Zmiany w umowach koncesji na roboty budowlane

Jasne i przejrzyste zasady zawierania umów koncesji na roboty budowlane i usługi, najlepszy możliwy stosunek jakości do ceny koncesji i zwiększenie swobody zamawiającego - to główne założenia przyjętego przez rząd projektu ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane.

Zabezpieczenia umowne, czyli jak ograniczyć ryzyko niewypłacalności kontrahenta

W prowadzeniu działalności gospodarczej istotne jest odpowiednie zabezpieczenie dokonywanych transakcji. Przedsiębiorca, który chce uniknąć przypadków niewypłacalności kontrahentów, powinien zadbać o właściwe zabezpieczanie umów pod względem prawnym, w celu ograniczenia ryzyka nie wykonania przedmiotu umowy.

Umowa z zagranicznym kontrahentem – na co polska firma musi zwrócić uwagę

„Przejrzysta i spójna umowa z kontrahentem z zagranicy to klucz do sukcesu” – truizm czy najbardziej palący problem polskich firm? Z praktyki doradztwa prawnego autorów wynika, że polscy przedsiębiorcy zawierają umowy z zagranicznymi firmami na rażąco niekorzystnych dla własnej pozycji prawnej warunkach. Poniżej prezentujemy te najczęstsze błędy polskich firm w umowach zagranicznych.

Jak minimalizować ryzyko transakcyjne

Nie od dziś wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Ta zasada sprawdza się również podczas prowadzenia biznesu – w końcu zadaniem przedsiębiorcy jest dbanie o kondycję jego firmy. W żadnej działalności nie sposób zabezpieczyć się przed wszystkimi zagrożeniami. Wiele z nich to czynniki zewnętrzne, nad którymi nie ma się żadnej kontroli, niektóre to zdarzenia losowe. Jednak w zakresie zarządzania płynnością finansową warto podjąć środki zaradcze minimalizujące ryzyko transakcyjne.

Uproszczenia w zamówieniach publicznych

Projekt nowelizacji prawa zamówień publicznych zakłada uproszczenie i uelastycznienie procedur w zamówieniach publicznych. W projekcie przewidziano także odejście od kryterium najniższej ceny, ułatwienia dla małych i średnich firm oraz preferencje dla wykonawców zatrudniających na umowy o pracę. Zostanie także wprowadzony nowy tryb zamówienia – partnerstwo innowacyjne.

Konsorcjum jako forma współpracy gospodarczej

Konsorcjum, czyli umowa zawierana przy realizacji jednego celu, jest często wykorzystywaną formą współpracy gospodarczej. Umowa tego rodzaju najczęściej zawierana jest w sytuacji startu podmiotów w przetargu publicznym. Alternatywą dla konsorcjum może być spółka celowa z ograniczoną odpowiedzialnością.

12 zł za godzinę pracy w listopadzie

Związki zawodowe i organizacje pracodawców porozumiały się w sprawie minimalnej stawki godzinowej w wysokości 12 zł. Mimo to projekt opóźni się i wejdzie w życie najwcześniej w listopadzie br.

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych od 2018 roku

Od 2018 roku w zamówieniach publicznych pojawią się nowe przepisy przewidujące obowiązek wystawiania przez wykonawców i odbierania przez zamawiających ustrukturyzowanych faktur elektronicznych, związanych z realizacją zamówień publicznych, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Planuje się wejście powyższego obowiązku dla zamawiających od dnia 26 listopada 2018 r., a dla wykonawców natomiast od dnia 1 listopada 2020 r.

Zatrudniasz na etat - możesz liczyć na zamówienia publiczne

Pracodawcy, którzy zatrudniają na umowy o pracę i szanują prawa pracowników mogą być już w obecnym stanie prawnym preferowaniu przy udzielaniu zamówień publicznych. "Prospołeczna" nowelizacja ustawy a o zamówieniach publicznych mogła pomóc Poczcie Polskiej wygrać przetarg na dostawę przesyłek sądowych - mówi mec. Magdalena Maksimiuk z Kancelarii Czublun Trębicki.

Łatwiejszy dostęp do przetargów dla małych i średnich firm

Ułatwienia w dostępie do zamówień publicznych dla małych i średnich firm, większy nacisk na pozacenowe kryteria oceny ofert oraz zwiększenie roli komunikacji elektronicznej w procesie przetargowym, przewiduje projekt tzw. małej noweli Prawa zamówień publicznych, przyjęty przez rząd.

Prawo opcji przy udzielaniu zamówienia publicznego

W przypadku udzielania zamówienia publicznego, zamawiający ma możliwość rozszerzenia zamówienia podstawowego o dodatkowe zamówienie opcjonalne, którego zakres zostały określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Podpisując umowę z prawem opcji wykonawca nabywa roszczenie tylko do zamówienia podstawowego, a obowiązek wykonywania opcji zajdzie tylko w momencie, kiedy zamawiający się na to zdecyduje. Taki uprawnienie zamawiającego określane prawem opcji.

Czy zapłacone kary umowne można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

Moja firma zawarła umowę, w której zobowiązała się opracować projekt zagospodarowania przestrzeni miejskiej. Nie dotrzymaliśmy niestety postanowień kontraktu i nie oddaliśmy dokumentacji w ustalonym terminie – pisze pan Michał. – Powodem było wystąpienie wielu nieprzewidzianych i niezależnych od nas okoliczności. Kontrahent naliczył nam karę umowną, którą zapłaciliśmy, ale zastanawiamy się, czy możemy o tę kwotę pomniejszyć swój przychód

Klauzula niedozwolona – wobec kogo skuteczna?

Zgodnie z przepisem art. 47943 k.p.c. wyrok prawomocny ma skutek wobec osób trzecich od chwili wpisania uznanego za niedozwolone postanowienia wzorca umowy do rejestru postanowień wzorców umowy uznanych za niedozwolone prowadzony przez Prezesa UOKiK.

Zmiany w Kodeksie pracy od 22 lutego 2016 r. – jak stosować przepisy przejściowe?

W związku z wejściem w życie zmian w Kodeksie pracy od 22 lutego 2016 r. pracodawców i pracowników będą obowiązywać nowe zasady dotyczące zawierania i rozwiązywania umów o pracę. Bez znajomości przepisów przejściowych ciężko będzie prawidłowo wdrożyć nowe regulacje. Co stanie się z umowami o pracę zawartymi do 22 lutego i jakie przepisy należy do nich stosować?

IFK poleca: Minimalna stawka godzinowa w drugim półroczu

Rok 2016 to rok dużych zmian. Obok ozusowania umów-zleceń i ograniczenia możliwości zawierania umów na czas określony w drugiej połowie roku ma zostać wprowadzana minimalna stawka godzinowa od umów-zleceń.

Propozycje zmian w Prawie zamówień publicznych w 2016 r.

Uproszczenie i uelastycznienie procedur w zamówieniach publicznych, elektronizację zamówień publicznych, jak również zmiany w kontrolowaniu zamawiających przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych - zakłada przyjęty przez rząd projekt nowej ustawy – Prawo zamówień publicznych, przedłożony przez Urząd Zamówień Publicznych.

Wzór umowy o pracę – ważny od 22 lutego 2016 r.

Od 22 lutego 2016 r. obowiązywał będzie zmieniony wzór umowy o pracę. Nowy wzór uwzględnia zmiany wprowadzane nowelizacją Kodeksu pracy m.in. w zakresie zawierania umów o pracę na czas określony.

Rada Dialogu Społecznego wkrótce rozpocznie działalność

Wkrótce prace rozpocznie Rada Dialogu Społecznego. Rada zajmie się m.in. zmianami w Kodeksie pracy, przepisami o związkach zawodowych czy zamówieniach publicznych.

Czy trzeba skorygować fakturę niezgodną z umową

Sprzedawca wystawił nam fakturę, w której znalazły się dane niezgodne z ustaleniami umownymi pomiędzy nami (m.in. jest krótszy termin płatności i wyższa od ustalonej kwota pierwszej raty wynagrodzenia, które ma być zapłacone przez nas w trzech częściach). Czy możemy domagać się skorygowania tej faktury, by była ona zgodna z umową?

Opłata za wcześniejsze rozwiązanie umowy może stanowić koszt uzyskania przychodu

Podatnik, spółka udostępniająca filmy w ramach usługi VOD w wyniku małego zainteresowania klientów oferowaną usługą zmuszony był do wcześniejszego rozwiązana zawartych ze studiami filmowymi umów licencyjnych. Wystąpił więc o interpretację indywidualną pytając, czy wydatki poniesione tytułem opłaty za rozwiązanie umowy mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Zmienność prawa utrudnia zamówienia publiczne

Jak wskazują wyniki raportu "Czarna Lista Barier dla Zamawiających 2015", wskutek częstego i niedbałego nowelizowania Prawa zamówień publicznych w ciągu ostatniego roku wzrosła liczba barier, jakie napotykają urzędnicy przeprowadzający postępowania o zamówienia publiczne.

Nastolatek pracuje – co z umową?

Wakacje są okresem podejmowania przez młode osoby tymczasowego zatrudnienia, którego celem jest uzyskanie przez nich środków na bieżące wydatki jak również zdobycie doświadczenia, nie tylko zawodowego. Jeśli chodzi o stronę prawną tego zjawiska, warto zapoznać się z zasadami zawierania umów z nieletnimi – są one specyficzne z racji tego, że osoby poniżej 18 roku życia wg prawa są osobami nie posiadającymi pełnej zdolności do czynności prawnych.

Zmiany dla firm realizujących zamówienia publiczne od 2016 r.

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych, ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i innych ustaw, która zacznie obowiązywać w 2016 r., zakłada wprowadzenie jednoznacznego określenia początku okresu, w którym strony umowy o zamówienie publiczne mogą prowadzić negocjacje dotyczące zmiany wynagrodzenia.

REKLAMA