REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zwrot podatku po powrocie z pracy w Wielkiej Brytanii

Osoby pracujące w Wielkiej Brytanii, które z różnych przyczyn zdecydowały się na powrót do Polski, mają możliwość uzyskania zwrotu podatku od dochodów tam osiągniętych. Jak skutecznie ubiegać się o zwrot podatku?

CASH FLOW - przepływ gotówki

Ministerstwo Finansów sprawdzi skutki likwidacji obowiązku posiadania certyfikatów księgowych

Ministerstwo Finansów jest w trakcie opracowania ankiety, której wyniki pozwolą ocenić efekty zniesienia w 2014 roku obowiązku posiadania certyfikatu księgowego przez osoby usługowo prowadzące księgi rachunkowe. Ankieta będzie skierowana do wszystkich zainteresowanych grup podmiotów i opublikowana na stronie Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl) najpóźniej do końca maja 2018 r. Ministerstwo podkreśla, że decyzja co do przyszłego kształtu regulacji w tym zakresie zostanie podjęta po analizie wyników ankiety oraz potrzeb i oczekiwań rynku.

Od 1 stycznia 2018 r. wzrośnie ryzyko podatkowe przy restrukturyzacji

Zmiany w podatkach dochodowych, która wejdą w życie od 1 stycznia 2018 r., spowodują wzrost ryzyka podatkowego w przypadku inwestycji związanych z przejmowaniem przedsiębiorstw i ich restrukturyzacją. Transakcje tego typu, podobnie jak dziś, będą musiały mieć uzasadnienie ekonomiczne. Jeśli fiskus uzna, że głównym celem była korzyść podatkowa, to firma przejmująca będzie musiała zapłacić karny podatek od przychodu, a nie jak dziś – od dochodu.

REKLAMA

Obowiązek przekazywania informacji o grupie podmiotów - formularze CBC-R, CBC-P

Ministerstwo Finansów poinformowało, że dostępna jest ostateczna wersja wzoru formularza CBC-R, służącego do przekazywania informacji o grupie podmiotów, którą składa się zgodnie z ustawą o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami. Dodatkowo zaktualizowany został formularz CBC-P, czyli powiadomienie o obowiązku informowania o grupie podmiotów. Oba wzory formularzy są dostępne na platformie ePUAP.

Konsultacje projektu nowej Ordynacji podatkowej

Przewodniczący Komitetu Stałego Rady Ministrów Henryk Kowalczyk poinformował, że konsultacje projektu nowej Ordynacji podatkowej potrwają kilka, a nawet kilkanaście tygodni.

Fundusze unijne 2018 - będzie łatwiej uzyskać dofinansowanie

Należy przypuszczać, że w 2018 roku przedsiębiorcy (zarówno MŚP, jak i duże firmy) będą mogli łatwiej uzyskać fundusze unijne. Na wydanie czeka nadal ponad 54 proc. środków we wszystkich programach operacyjnych. W Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój zagospodarowano zaledwie 16 proc. dostępnych środków. Warto wiedzieć jakie były najczęstsze przyczyny odrzucania wniosków w POIR, a także jakie plany ma Ministerstwo Rozwoju, by zwiększyć skuteczność wnioskodawców i przyspieszyć wydatkowanie?

JPK od stycznia 2018 r. także dla mikroprzedsiębiorstw

Od stycznia 2018 r. już każda, nawet najmniejsza firma będzie musiała przesyłać do Ministerstwa Finansów dane o swojej działalności w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Co powinien zrobić mikroprzedsiębiorca, który będzie musiał przesyłać JPK, aby nie obawiać się, że zainteresuje się nim organ skarbowy?

REKLAMA

Odwołanie od decyzji zabezpieczającej wykonanie zobowiązania podatkowego

Organ podatkowy może wydać decyzję o zabezpieczeniu wykonania zobowiązania podatkowego w przypadku zaistnienia uzasadnionej obawy niewykonania zobowiązania. Natomiast podatnikowi przysługuje możliwość odwołania się od takiej decyzji. W odwołaniu trzeba jednak wykazać, że organ dokonał zabezpieczenia pomimo braku uzasadnionej obawy niewykonania zobowiązania.

Ulga w PIT z tytułu oszczędzania na IKZE 2017/2018

Dokonywanie wpłat na Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE) w danym roku podatkowym uprawnia do odliczenia tych kwot od podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT). Pozwala to oczywiście zapłacić mniejszy podatek. Limit wpłaty na IKZE w 2017 roku wynosi 5115,60 zł. Jeżeli podatnik wpłaci w 2017 roku taką maksymalną kwotę, a jego dochody "wejdą" w drugi próg podatkowy (stawka 32% PIT), to jego podatek za ten rok będzie niższy o ponad 1,6 tys. zł (dokładnie o 1636,99 zł). Limit wpłat na IKZE w 2018 roku wyniesie 5331,60 zł (1,2-krotność przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej prognozowanego w ustawie budżetowej na ten rok.

Kodeks należytej staranności w VAT - niezbędny, czy niepotrzebny

Przedsiębiorcy i eksperci mają różne zdania odnośnie sensowności stworzenia Kodeksu należytej staranności w VAT. Jedni uważają, że Kodeks jest niezbędny, choć niełatwo tak go skonstruować, by obowiązki w nim zawarte nie obciążały nadmiernie podatników. Inni podkreślają, że w relacjach z podejrzanymi kontrahentami wystarczy zastosować split payment, co wystarczy by niedopuścić do wyłudzenia lub oszustwa w VAT.

Podatnik musi wiedzieć po co jest wzywany do urzędu

Organ podatkowy nie może wzywać do urzędu pod pretekstem przekazania akt sprawy, a przy okazji próbować zawiadomić go o wszczęciu postępowania karnego skarbowego. Z taką sytuacją miał do czynienia podatnik, którego sprawę rozstrzygnął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 września br. (sygn. akt I FSK 2184/15). Sąd nie miał wątpliwości, że podstępne sprowadzenie podatnika do siedziby urzędu można określić kolokwialnie mianem łapanki.

Faktura VAT marża – zasady wystawiania

Faktura VAT marża wystawiana jest przez przedsiębiorców, którzy sprzedają towary używane lub świadczą usługi turystyczne, sprzedają dzieła sztuki itd. Często można spotkać się z sytuacją wystawiania faktur VAT marża na portalach aukcyjnych (np. przy kupnie używanego sprzętu AGD) lub w komisach samochodowych (np. przy kupnie używanego samochodu).

Przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. – zasady i skutki

Tysiące przedsiębiorców prowadzi działalność w formie jednoosobowej działalności gospodarczej zarejestrowanej w CEIDG. W wielu przypadkach zasadne jest rozważenie przez przedsiębiorcę zmiany formy organizacyjno – prawnej prowadzonego biznesu. Jednym z takich sposobów zmiany formy organizacyjno-prawnej jest przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową. W niniejszym artykule postaram się przybliżyć kwestie związane z przekształceniem działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Postępowanie upadłościowe a śmierć dłużnika

Prawo przewiduje możliwość kontynuacji postępowania upadłościowego wszczętego przed śmiercią dłużnika, jak również wszczęcie takiego postępowania po jego śmierci. Wobec czego wierzyciele powinni mieć świadomość, że ich uprawnienia do dochodzenia swoich należności w postępowaniu upadłościowym nie odchodzą bezpowrotnie wraz ze śmiercią dłużnika.

Wydatki na pomieszczenie wykorzystywane do działalności gospodarczej jako koszt

W celu prowadzenia działalności często niezbędne okazuje się posiadanie przystosowanego do tego pomieszczenia. Natomiast proces przystosowywania danego pomieszczenia do profilu działalności generuje wydatki po stronie przedsiębiorcy. Jakie zatem wydatki na pomieszczenie gospodarcze mogą zostać zakwalifikowane jako koszt uzyskania przychodu?

Niedostateczna kapitalizacja - fundamentalne zmiany w CIT od 2018 roku

Z początkiem 2018 roku podatników CIT czekają duże zmiany. Wprowadzi je ustawa z 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pakiet zmian wprowadzanych przez ten akt jest szeroki i w znaczniej mierze służy dalszemu zacieśnianiu polityki fiskalnej oraz uszczelnianiu systemu podatkowego (m.in. poprzez wyodrębnienia w ustawie o CIT dwóch źródeł przychodów, ograniczenia możliwości zaliczenia do kosztów wydatków na niektóre usługi niematerialne, czy też wprowadzenie minimalnego podatku od nieruchomości komercyjnych).

Import towarów z Chin – transport, reguły Incoterms

Decydując się na import towarów z Chin należy pamiętać, że oprócz sprawnego wyszukania dostawcy w Chinach, weryfikacji chińskiej firmy ważna jest również organizacja transportu towarów z Chin.

Jeden przelew do ZUS od 1 stycznia 2018 r.

Kolejne udogodnienia w ZUS dla przedsiębiorców. Od 1 stycznia 2018 r. przedsiębiorcy będą opłacać składki ZUS jednym przelewem, a nie jak dotychczas trzema czy nawet czterema przelewami. Musimy pamiętać, iż rachunki bankowe służące obecnie do opłacania składek ZUS będą aktywne jedynie do 29 grudnia br., w związku z tym wszystkie przelewy dokonane na te rachunki po tym dniu wrócą na konto przedsiębiorcy.

Czy można wystawić fakturę korygującą do pustej faktury?

Zarówno w doktrynie, jak i orzeczeniach sądów wskazuje się na możliwość skorygowania błędów związanych z wystawieniem tzw. pustej faktury, pomimo że na gruncie przepisów ustawy o VAT ustawodawca nie przewidział tego wprost. Powstaje jednak pytanie, czy podmiot, który świadomie wystawił puste faktury, ma możliwość korekty przedmiotowych dokumentów.

Agresywna optymalizacja podatkowa - problem podatnika czy państwa?

Agresywna optymalizacja podatkowa w Polsce i na świecie była wiodącym tematem XV Ogólnopolskiej Konferencji Podatkowej „Doradca podatkowy obrońcą praw podatnika". Oszustwa podatkowe uznano za szkodliwe i zapowiedziano współpracę w ich zwalczaniu. Zwrócono uwagę, że plany rządu brytyjskiego, wprowadzenia jednocyfrowej stawki CIT po zakończeniu negocjacji ws. Brexitu, mogą być kolejnym wyzwaniem dla Polski i Unii Europejskiej.

Dane osobowe po nowemu, czyli implementacja RODO od 2018 r.

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało na witrynie internetowej Rządowego Centrum Legislacji projekt nowej ustawy o ochronie danych osobowych, której podstawowym celem jest implementacja RODO do polskiego porządku prawnego. Projekt znajduje się w fazie konsultacji publicznych, można się więc spodziewać, że zajdą w nim jeszcze pewne zmiany. Przedsiębiorstwa mają czas na przygotowanie się do nowych regulacji do maja 2018 r.

Raportowanie schematów podatkowych z zachowaniem tajemnicy zawodowej doradcy podatkowego

Przepisy dotyczące obowiązku raportowania schematów podatkowych są już przyjęte w niektórych krajach, na przykład Wielka Brytania i Portugalia mają jak najdalej idące rozwiązania. My natomiast chcielibyśmy, żeby tajemnica zawodowa, która jest atrybutem i istotą zawodu doradcy podatkowego, ale także radcy prawnego i adwokata, została jednak zachowana – podkreśla prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic, przewodnicząca Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

Limit kosztów usług niematerialnych - zmiany w CIT od 2018 r.

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w podatkach dochodowych. Już od 2018 r. podatnicy CIT mogą spodziewać się znacznych ograniczeń w zakresie możliwości uznania pewnych kategorii wydatków za koszty podatkowe. Wśród nowych ograniczeń wskazać należy przede wszystkim wprowadzenie limitu wydatków na nabycie usług niematerialnych od podmiotów powiązanych, które będą mogły zostać rozpoznane jako koszt uzyskania przychodu.

Zerowa stawka akcyzy w przypadku niedostarczenia wyrobów akcyzowych

Zerowa stawka podatku akcyzowego ma również zastosowanie w przypadku zwrotu do składu podatkowego przez podmiot zużywający wyrobów akcyzowych, które ze względu na ich przeznaczenie zostały objęte zerową stawką akcyzy podczas ich wysyłki z tego składu podatkowego do podmiotu zużywającego. Warunkiem zastosowania ww. stawki akcyzy dla zwracanych wyrobów jest dołączenie do nich dokumentu dostawy.

Centralny Rejestr Faktur od 25 lutego 2018 roku

Centralny Rejestr Faktur będzie bazą budowaną w oparciu o JPK_VAT. W podstawowej wersji będziemy ją mieć już od 25 lutego 2018 r. Tego dnia po raz pierwszy 1,7 mln podatników VAT w Polsce wyśle nam swoje pliki JPK_VAT, będące informacją o wszystkich fakturach, które wystawili i otrzymali - powiedział Wojciech Śliż, dyrektor departamentu podatku od towarów i usług w Ministerstwie Finansów w rozmowie z Dziennikiem Gazetą Prawną.

Ministerstwo Finansów zastanawia się nad opodatkowaniem tzw. śmieciowego jedzenia

21 listopada 2017 r. wiceminister finansów Wiesław Janczyk, odpowiadając na interpelację poselską, przyznał, że w Ministerstwie Finansów rozważane są różne koncepcje opodatkowania tzw. śmieciowego jedzenia. Jednak w tym zakresie na razie żadne decyzje nie zostały podjęte.

50% koszty uzyskania przychodu w PIT w 2018 roku

Od 1 stycznia 2018 roku 50% koszty uzyskania przychodu będą mogli stosować podatnicy PIT do dochodów ze ściśle określonych rodzajów działalności twórczej. Chodzi m.in. o działalność w zakresie architektury, literatury pięknej, sztuk plastycznych, muzyki, fotografiki, twórczości audiowizualnej, programów komputerowych, dziennikarstwa, sztuki aktorskiej i estradowej, publicystyki. Limit 50-proc. kosztów uzyskania przychodów zostanie podwyższony z obecnych 42 764 zł do 85 528 zł.

Ewidencjonowanie części obrotu na rzecz osób fizycznych przy użyciu kasy fiskalnej

Podatnik X prowadzi sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jednak do tej pory korzystał ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej (ze względu na dokonywanie wyłącznie czynności zwolnionych przedmiotowo z obowiązku ewidencjonowania). 1.10.2017 r. X dokonał sprzedaży przyczepy samochodowej na rzecz osoby fizycznej niebędącej podatnikiem VAT. Transakcja miała charakter jednorazowy i uboczny dla jego działalności. Podatnik nie przewiduje, że podobna transakcja powtórzy się w przyszłości. W związku z czym powstała wątpliwość, czy musi zainstalować on kasę rejestrującą?

Termin korekty deklaracji VAT

Podatnicy VAT zmyleni przez fiskusa mają rok więcej na korektę deklaracji. Podatnik nie może ponosić negatywnych konsekwencji tego, że nie poprawił deklaracji, zawierzając skarbówce, iż nie ma takiego prawa – orzekł NSA w wyroku z 16 listopada 2017 r. (sygn. akt I FSK 326/17). To bardzo ważne dla podatników, którzy po wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE (niekoniecznie we własnej sprawie) chcą ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku.

Stawki VAT na niektóre wyroby medyczne - zmiany od 2018 r.

Część wyrobów medycznych, m.in. cysteina, cystyna i ich pochodne oraz soczewki kontaktowe, soczewki okularowe ze szkła i innych materiałów zostaną objęte podstawową stawką podatku VAT (23 proc.). Natomiast obniżona, 8-proc. stawka VAT, ma zostać utrzymana na smoczki dla niemowląt i dzieci. Takie rozwiązanie przewiduje projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, którego rozwiązania mogą zacząć obowiązywać od 2018 r.

Odliczenie VAT od wydatków związanych z przebudową targowiska

Gmina może dokonać odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z budową lub przebudową (modernizacją) targowiska.

Zakaz handlu w niedziele będzie rozszerzany w latach 2018-2020

24 listopada 2017 r. Sejm uchwalił ustawę o ograniczeniu handlu w niedziele. Zakaz będzie stopniowo rozszerzany w latach 2018-2020. Od 1 marca 2018 r. będzie można handlować w dwie niedziele w miesiącu, w 2019 r. - tylko w jedną niedzielę w miesiącu, a od 2020 r. ma obowiązywać zakaz handlu we wszystkie niedziele oprócz siedmiu w roku.

Dlaczego wizerunek pracodawcy ma znaczenie - 5 głównych powodów

Działania PR i marketingowe wielu firm przypominają dyscyplinę sportu. Jeśli działasz na konkurencyjnym rynku, walczysz zarówno o pozycję, jak i uznanie oraz najlepszych pracowników. Każdy krok, który stawiasz, a czasem unikasz, buduje Twoją reputację.

Ustawa o STIR zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2018 r.

System STIR ma być kluczowym elementem uszczelnienia systemu podatkowego poza rejestrem faktur i mechanizmem podzielonej płatności. Ustawa ma też być jedną z kluczowych dla osiągnięcia zakładanych wpływów budżetowych w 2018 roku.

Adres na fakturze a prawo do odliczenia VAT

Przedsiębiorca może odliczyć podatek VAT, nawet jeśli sprzedawca podał na fakturze adres korespondencyjny, a nie ten, pod którym prowadzi działalność gospodarczą – orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE w dwóch wyrokach.

Ciągłość rozliczeń podatkowych po zmarłym przedsiębiorcy - nowe regulacje od 2018 r.

Ministerstwo Rozwoju chce, by mimo zgonu przedsiębiorcy zachować ciągłość rozliczeń podatkowych jego firmy. Odpowiednie regulacje w tej kwestii przewiduje projekt ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej, który miałby wejść w życie w 2018 r.

Podatek u źródła w związku z objęciem udziałów przez zagranicznego wspólnika

Przychód uzyskany przez zagranicznego podatnika w związku z objęciem udziałów w zamian za wkład niepieniężny nie został wymieniony w katalogu czynności opodatkowanych tzw. podatkiem u źródła. Tym samym wypłacający nie ma obowiązku poboru podatku u źródła.

Odpowiedzialność członka zarządu spółki akcyjnej wobec wierzycieli

Przy porównywaniu spółki akcyjnej i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jako istotną różnicę zwykło podawać się brak odpowiedzialności członków zarządu spółki akcyjnej wobec wierzycieli spółki niewypłacalnej. W spółce z o.o. taka odpowiedzialność istnieje przede wszystkim w oparciu o art. 299 k.s.h., który swojego odpowiednika nie znajduje w przepisach o spółce akcyjnej. Czy jednak rzeczywiście członkowie zarządu spółki akcyjnej nie mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności przez wierzycieli spółki?

Płatności bezgotówkowe już w 1000 urzędów administracji publicznej

Tysięcznym urzędem, który przystąpił do prowadzonego przez Ministerstwo Rozwoju oraz Krajową Izbę Rozliczeniową (KIR) ogólnopolskiego Programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej, jest Urząd Gminy w Słupcy. W urzędach takich można zapłacić bez konieczności posiadania gotówki (tj. kartą płatniczą lub smartfonem), np. za rejestrację pojazdu czy wydanie paszportu. Niedługo kierowcy będą mogli zapłacić mandat kartą, bo niedługo terminale pojawią się także w patrolach drogowych Policji.

Portret księgowych - badanie ankietowe z okazji 110-lecia działalności organizacji księgowych

Osoby, które jeszcze nie wypełniły ankiety "Księgowi oczami przedsiębiorców" lub "Autoportret księgowych", bardzo prosimy o wyrażenie swoich poglądów do 15 grudnia 2017. Prosimy też o rozpowszechnienie ankiet wśród zaprzyjaźnionych przedsiębiorców i księgowych.

Dobrowolne umorzenie udziałów (akcji) a prawo do rozliczenia kosztów nabycia udziałów

Wystąpienie wspólnika (akcjonariusza) ze spółki kapitałowej, co do zasady wiąże się z przeniesieniem praw i obowiązków udziałowych na inny podmiot. Ustawodawca przewidział, jednak instytucję, która nie jest powiązana z sukcesją praw – umorzenie udziałów (akcji). Czy organy podatkowe i sądy pozwalają zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na nabycie tych udziałów lub akcji?

Prof. Modzelewski: Katastrofa fiskalna CIT w 2016 r. - obecny rok nie będzie lepszy

Opublikowane przez resort finansów „rozliczenie podatku dochodowego od osób prawnych za 2016” potwierdzają powszechnie znany stan katastrofy fiskalnej tego podatku oraz - oczywiście pozorny - stan bankructwa, w którym znajduje się nasza gospodarka: 30% podatników tego podatku ponosi „stratę”, czyli (jakoby) dokłada do interesu. Wartość tych strat wynosi aż 55,4 mld zł, czyli znacznie więcej niż ogół wpływów z tego podatku.

Ustawa o płatnościach bezgotówkowych uszczelni pobór podatków

Uszczelnienie systemu poboru podatków, zapobieganie procederowi prania pieniędzy oraz unowocześnienie działania służb skarbowych i celnych - to korzyści jakie mają być związane z wejściem w życie ustawy o płatnościach bezgotówkowych. Jak poinformował resort rozwoju projekt tej ustawy trafił właśnie do konsultacji społecznych.

Jak obliczyć limit obrotów uprawniający do zwolnienia z kasy fiskalnej?

Przepisy ustawy o VAT wskazują, iż wszyscy podatnicy (zarówno czynni podatnicy VAT, jak i podmioty zwolnione z VAT) dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych transakcje te powinni rejestrować na kasie fiskalnej. Co istotne, ustawodawca w zakresie tym przewidział szereg zwolnień, w tym zwolnienie podmiotowe ze względu na limit obrotów, z którego mogą korzystać przedsiębiorcy. Ile wynosi limit zwolnienia? Jak liczyć limit na kasę fiskalną? Jakie transakcje są uwzględniane w limicie?

Faktura i obowiązek podatkowy w VAT w przypadku refakturowania mediów przez wynajmującego lokal

Najem lokalu, oprócz pobierania czynszu, często wiąże się z odrębnym obciążaniem najemcy kosztami mediów takich jak dostawa wody lub odprowadzanie ścieków. Zasadniczo, z punktu widzenia opodatkowania podatkiem od towarów i usług, takie obciążanie może stanowić odrębne od najmu świadczenie (taki przypadek zakładamy na potrzeby niniejszego artykułu). Uznaje się wtedy, że to wynajmujący (a nie faktyczny dostawca) świadczy usługi mediów na rzecz najemcy (art. 8 ust. 2a ustawy o VAT), co określa się jako odsprzedawanie (refakturowanie) tych świadczeń.

Klauzula o niedających się rozstrzygnąć wątpliwościach na korzyść podatnika w praktyce

Od 1 stycznia 2016 r. do Ordynacji podatkowej (ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) dodano klauzulę „in dubio pro tributario” (art. 2 a ustawy Ordynacja podatkowa – nie dające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika). Reguła ta miała w sposób istotny zwiększyć ochronę podatników, w tym również miała chronić podatników przed praktykami ze strony organów podatkowych. W praktyce okazało się jednak, że zastosowanie tej zasady nie jest już takie oczywiste i łatwe. Jak się okazuje z klauzuli tej częściej korzystają sądy administracyjne niż organy podatkowe.

Zatrudnienie tymczasowe, outsourcing pracowniczy, leasing pracowniczy

W obecnych czasach korzystanie z alternatywnych form zatrudnienia jest coraz bardziej popularne. Wynika to w szczególności ze zmiennego zapotrzebowania pracodawców na pracę. Warto więc umieć rozróżnić poszczególne formy zatrudnienia, aby świadomie i zgodnie z prawem z nich korzystać.

INCOME - przychód

„Ulga na start” – pierwsze pół roku działalności bez składek ZUS

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą przez pierwsze 6 miesięcy nie będą musieli opłacać składek ZUS. Tak zwaną „ulgę na start” przewiduje Prawo przedsiębiorców, czyli zasadnicza część pakietu pięciu ustaw, zwanych Konstytucją Biznesu. Celem tych nowych przepisów jest ułatwienie podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej. Zostały one przyjęte przez Radę Ministrów 14 listopada 2017 r. i aktualnie czekają na rozpoczęcie prac legislacyjnych w Sejmie.

REKLAMA