Pracownik zatrudniony na stanowisku st. specjalisty ds. rozliczeń finansowych, sporządzający listy płac, pomyłkowo wpisał w komputerowym programie kadrowym dwukrotnie jedno z miejsc zatrudnienia pracowników zatrudnionych na umowę o pracę. I tak, począwszy od 1 stycznia 2003 r. naliczany był błędnie dodatek stażowy. Błąd został zauważony dopiero niedawno. Kto powinien zwrócić nadpłaconą kwotę i za jaki okres? Czy ma to być pracownik, któremu naliczono nieprawidłowo dodatek stażowy, czy osoba, która popełniła błąd?
W przypadku zagadnień, których rozwiązanie zależy od różnych czynników, jednostka często powołuje się w wyjaśnieniach na przyjęte zasady rachunkowości. Ustawa o rachunkowości nie określa, co należy rozumieć przez zasady (politykę) rachunkowości. Stwierdza jedynie, że są one częścią rachunkowości jednostki i powinny być stosowane tak, żeby sprawozdanie finansowe rzetelnie i jasno przedstawiało sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy.