Wynajęliśmy innej spółce pomieszczenia biurowe i magazynowe na potrzeby działalności gospodarczej. W umowie najmu najemca zobowiązał się do remontów i adaptacji pomieszczeń, w tym wymiany stolarki, podłóg, okien, instalacji grzewczych, urządzeń sanitarnych, budowy oddzielnego wejścia. Koszt tych prac, zgodnie z brzmieniem umowy najmu, ma być odliczony od czynszu najmu. Najemca zamierza refakturować te koszty na wynajmującą spółkę. W rezultacie przez ponad dziewięć miesięcy czynsz nie będzie płacony. Umowę zawarto na okres 5 lat. Według niej czynsz wynosi 5000 zł miesięcznie i jest płatny do 10. dnia miesiąca, z góry. Jak prawidłowo udokumentować i zaksięgować taką transakcję?
1 października 2007 r. w centrach fitness, solariach, saunach, łaźniach oraz w innych placówkach zajmujących się poprawą kondycji fizycznej podatnicy będą obowiązani zainstalować kasy fiskalne. Obowiązek ten powstanie, pod warunkiem że obroty tych podatników z tytułu działalności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekraczają 40 000 zł. Minister Finansów nie przedłużył również zwolnień od obowiązku stosowania kas w innych przypadkach, które wymieniono poniżej.
Spółka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 5, w których zawarty jest również układ rodzajowy, np. 550-404-01, oraz zespołu 7. Jak należy zaewidencjonować rezerwy na zobowiązania wobec pracowników, utworzenie rezerwy na nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne, urlopy, wypłatę nagród z rezerwy? Na polecenie grupy kapitałowej rezerwy te mają być ujęte w wynagrodzeniach.
Jak obliczyć opłatę środowiskową związaną z wprowadzaniem zanieczyszczeń do środowiska? Przykładowo: od samochodu do 3,5 tony, rok produkcji 1995, bez ulg, zakup miesięczny w litrach paliwa ON 330 litrów, oraz dwóch innych podobnych samochodów. Łącznie firma na miesiąc zakupuje i zużywa 950 litrów ON.
Zamierzam rozpocząć działalność w swoim mieszkaniu. W jaki sposób rozliczyć typowe wydatki, takie jak: opłata za elektryczność, czynsz, telefon, internet, koszty zakupu wyposażenia itp., które są ponoszone na potrzeby prywatne i firmowe?