Usługi kompleksowe nie są zdefiniowane w żadnych przepisach o VAT. Chodzi o prace wykonywane przez przedsiębiorcę dla jego kontrahenta lub klienta, w ramach których jest realizowanych kilka różnych usług – tak ściśle ze sobą powiązanych, że dla zamawiającego tworzą w praktyce jedną całość. Spory o to, które ze świadczeń są kompleksowe, a które odrębne, często musi rozwiązywać Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Spółce z tytułu wydatków ponoszonych w związku ze śmiercią pracownika, byłego pracownika, emeryta, rencisty oraz najbliższej rodziny pracownika lub byłego pracownika (emeryta, rencisty), przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, pod warunkiem, że nie występują przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy o VAT. Złożenie wieńców pogrzebowych, umieszczanie nekrologów w prasie, kondolencji i transport pracowników w związku z udziałem w uroczystościach pogrzebowych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Przedsiębiorcy prowadzący ewidencję przychodów i odprowadzający podatki w formie ryczałtu, a także odprowadzający podatek na zasadach ogólnych lub podatek liniowy są zobowiązani prawnie do przeprowadzania inwentaryzacji. Co ważne, inwentaryzacja powinna zostać przeprowadzona zarówno w firmach posiadających towary handlowe, jak i w tych, które ich nie posiadają, na przykład w branży usług – wówczas do księgi przychodów wpisuje się wartość 0 zł.
Przedstawiamy wyjaśnienia ekspertów Ministerstwa Finansów w zakresie ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT, w świetle przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. w związku z dostawą energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego oraz świadczenia usług: telekomunikacyjnych, komunalnych, usług najmu, dzierżawy, leasingu, ochrony osób oraz stałej obsługi prawnej i biurowej.
W przypadku niektórych usług zwolnionych z VAT (usługi ubezpieczeniowe, udzielanie kredytów, pożyczek , poręczeń, gwarancji, usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe oraz usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych) trzeba rozpoznać moment powstania obowiązku podatkowego ze względu na konieczność ustalenia wysokości proporcji uprawniającej do proporcjonalnego odliczenia podatku VAT w sytuacji wystąpienia u danego podatnika również sprzedaży opodatkowanej. Publikujemy wyjaśnienia ekspertów Ministerstwa Finansów w tym zakresie, w świetle nowych przepisów, obowiązujących od 1 stycznia 2014r.
Wydatki poniesione na zakup upominków reklamowych mogą zostać uznane za mające związek z reklamą (a tym samym za koszty podatkowe), jeżeli mają niewielką, niekiedy wręcz symboliczną wartość, są rozdawane masowo, do szerokiego grona odbiorców oraz są oznakowane logo lub nazwą produktu. Dla obdarowanych osób będą nieodpłatnym przychodem ale nie trzeba płacić PIT, jeżeli wartość poszczególnych prezentów nie przekracza kwoty 200 zł.