Niejednokrotnie w związku z ubezpieczeniem majątku firmy przedsiębiorca zawiera z ubezpieczycielem umowy - polisy, na których ubezpieczyciel wskazuje kwotę składki ubezpieczeniowej do zapłaty. Często kwota ta jest podana w wartości ogółem oraz w rozbiciu na raty.
Czy w takiej sytuacji dowodem, na podstawie którego zostanie zaksięgowany koszt ubezpieczenia majątku będzie polisa ubezpieczeniowa, w dacie jej wystawienia, obejmująca kwotę całej składki ubezpieczeniowej? A może dowód zapłaty raty składki ubezpieczeniowej, w dacie jej zapłaty?
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, której przedmiotem są usługi remontowo-budowlane wykonuję głównie czynności polegające na układaniu kostki brukowej, które wg PKD są sklasyfikowane jako 43.99 Z Pozostałe roboty budowlane, gdzie indziej nie sklasyfikowane. Usługę tą wykonuję zarówno z materiału powierzonego, jak i z materiałów własnych, zakupionych u producenta. Kostkę układam głównie dla firm i sporadycznie dla osób prywatnych. Usługa przeze mnie wykonywana polega nie tylko na wyłożeniu kostką parkingów, placów, chodników czy też wjazdów, ale też na wykonaniu wszystkich prac związanych z przygotowaniem terenu pod kostkę z użyciem własnego sprzętu (koparki).
Dotychczas rozliczałem się ryczałtem z zastosowaniem 8,5% stawki podatku. Mam jednak wątpliwości, czy moje postępowanie było prawidłowe. Czy nie powinienem stosować stawki 5,5% właściwej dla robót budowlanych?
Przedsiębiorcy inwestujący w elektrownie wiatrowe mają wątpliwości, czy opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości powinny podlegać jedynie same części budowlane tj. fundament i maszt, czy też cała elektrownia na którą składa się również wyposażenie techniczno-technologiczne tj. wirnik z łopatami, generator, skrzynia biegów, komputer sterujący, transformator, rozdzielnia elektryczna, instalacja alarmowa, instalacja zdalnego sterowania i inne.
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą (sprzedaż przez Internet). Firmę zarejestrowałam w mieszkaniu prywatnym nabytym wspólnie z mężem za środki pochodzące z kredytu hipotecznego. Na potrzeby działalności gospodarczej wykorzystuję 20% powierzchni lokalu. W takiej też proporcji zaliczam do kosztów działalności czynsz oraz wydatki eksploatacyjne (prąd, gaz, woda, wywóz śmieci itp.). Czy w takiej samej proporcji mogę zaliczać do kosztów zapłacone odsetki od kredytu hipotecznego? Nadmieniam, że mieszkanie nie zostało zaliczone do środków trwałych. Kredyt hipoteczny również nie został zaciągnięty przeze mnie jako przedsiębiorcę, lecz jako osobę prywatną.
Dnia 1 czerwca 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wydał precedensowy wyrok, w którym uznał, że wydatki na poczęstunek podany podczas spotkania z kontrahentem (tzw. wydatki gastronomiczne), mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów bez względu na to, czy spotkanie miało miejsce w siedzibie podatnika, czy w restauracji lub innym lokalu gastronomicznym.
Wiemy już jakie będą maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych w 2011 roku. Tradycyjnie latem Minister Finansów opublikował obwieszczenie dotyczące maksymalnych stawek podatków i opłat lokalnych na następny rok. Przykładowo stawka podatku od nieruchomości w przypadku budynków mieszkalnych nie będzie mogła przekroczyć w 2011 roku 0,67 zł od 1m2 powierzchni użytkowej, a stawka opłaty od posiadania psów nie będzie mogła być wyższa niż 110,66 zł rocznie od jednego psa.