Według nowych przepisów kontrola kończy się w momencie otrzymania protokołu pokontrolnego. Ile trwała kontrola, jeżeli została rozpoczęta 2 października 2004 r., protokół dostarczono 20 października 2004 r., a na protokole zaznaczono, że kontrola była przeprowadzana w dniach 2, 17, 18 i 19 października. Czy trwała ona 19 czy 4 dni?
Spółka z o.o. zajmuje się importem i dystrybucją wysokiej jakości win francuskich, niemieckich oraz włoskich. Odbiorcami towarów spółki są w zdecydowanej większości restauracje, hotele oraz osoby fizyczne. Zazwyczaj klienci spółki kupują jednorazowo nie więcej niż kilka butelek wina. Spółka prowadzi sprzedaż z odroczonym terminem płatności. Obecnie spółka ma ponad cztery tysiące klientów, którzy przeciętnie mają zadłużenie w granicach od 2 do 5 tysięcy złotych. Przed dokonaniem sprzedaży na kredyt spółka prowadzi analizę każdego klienta, jednak mimo to zdarzają się takie sytuacje, że niektóre należności od klientów okazują się nieściągalne. Ze względu na tak szeroką bazę drobnych klientów spółka nie jest w stanie analizować odrębnie każdego przeterminowanego salda należności pod kątem konieczności tworzenia (i ewentualnej wielkości) odpisu aktualizacyjnego na należność od klienta, który opóźnia się z płatnością za zakupione towary. W związku z powyższym, czy dopuszczalne jest utworzenie ogólnego odpisu aktualizującego wartość przeterminowanych należności (na przykład w wysokości 5% kwoty przeterminowanych należności na dzień bilansowy)?