REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Przygotowanie do rocznej inwentaryzacji - terminy i metody

Przepisy ustawy o rachunkowości poświęcają stosunkowo niewiele miejsca problematyce inwentaryzacji. Aby inwentaryzację przygotować, przeprowadzić oraz rozliczyć prawidłowo i sprawnie, należy posiadać gruntowną wiedzę praktyczną i doświadczenie.

Samochód używany bardziej intensywnie można szybciej rozliczyć w kosztach

Ustalenie, kiedy można uznać, że samochód jest używany bardziej intensywnie jest ważne z punktu widzenia możliwości przyspieszenia amortyzacji. Ustawodawca nie zdefiniował jednak tego pojęcia. Pomocne może być kryterium przebiegu pojazdu.

Środek trwały używany sezonowo należy amortyzować tylko w sezonie

Środki trwałe, wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sezonowo podlegają amortyzacji według specjalnych regulacji. Odpisy z tytułu utraty wartości mogą być dokonywane jedynie w okresie, kiedy dany składnik majątku jest używany, a więc tylko w sezonie.

Karnety sportowe dla pracowników - podatki, składki ZUS, ewidencja w księgach

Pracodawcy coraz częściej dostrzegają wymierne korzyści wynikające z zapewnienia pracownikom karnetów sportowych. Są one nie tylko przejawem dbałości firmy o dobre samopoczucie psychofizyczne swoich pracowników, lecz stanowią jednocześnie ważny czynnik motywacyjny.

REKLAMA

Sprawozdanie finansowe za rok 2012 - wybór biegłego, podpisanie umowy, ewidencja, sankcje

Jednostki, których roczne sprawozdania finansowe podlegają obowiązkowi badania przez biegłego rewidenta, powinny jeszcze w tym roku podpisać umowę z podmiotem uprawnionym do przeprowadzania takiego badania.

Możesz wybrać czas rozliczenia kosztów prac rozwojowych

Wydatki ponoszone w związku z prowadzonymi pracami rozwojowymi zaliczane są do kosztów podatkowych, które podatnik może rozliczyć jednorazowo lub w czasie, przy zastosowaniu między innymi odpisów amortyzacyjnych. Wybór zależy od jego preferencji.

Jak rozliczyć sprzedaż przez Groupon

Zakupy grupowe umożliwia wiele portali internetowych (np. groupon.pl, citeam.pl, gruper.pl czy mydeal.pl). Zasady sprzedaży z wykorzystaniem usług portali zakupów grupowych są dosyć proste, ale zasady podatkowego i rachunkowego rozliczania takiej sprzedaży budzą wiele wątpliwości.

Klasyfikacja abonamentu za korzystanie z programu komputerowego

Jednostka budżetowa korzysta z programu komputerowego i w związku z tym co roku płaci abonament za możliwość korzystania z niego. Z jakiego paragrafu należy dokonać zapłaty za ten abonament? Audyt ze starostwa w innej jednostce nakazał ujmować tego typu wydatek w § 4430.

REKLAMA

Obowiązki sprawozdawcze w przypadku likwidacji spółki

Bilans likwidacyjny jest pojęciem wynikającym z Kodeksu spółek handlowych. Sporządzany jest na dzień otwarcia likwidacji. Zawiera dane bilansu zamknięcia sporządzonego zgodnie z ustawą o rachunkowości. Zgodnie z k.s.h. na dzień powstania spółki w likwidacji należy sporządzić bilans otwarcia likwidacji, który trzeba przedłożyć zgromadzeniu wspólników do zatwierdzenia.

Samochód ciężarowy możesz amortyzować jednorazowo

Jednorazowa amortyzacja nie jest przeznaczona dla samochodów osobowych. Mogą z niej skorzystać tylko osoby posiadające samochód ciężarowy. Generalnie są to te samochody, których masa całkowita przekracza 3,5 tony. Ale są wyjątki. Mniejsze samochody także można jednorazowo amortyzować, gdy spełniają one dodatkowe warunki wskazane w ustawie. Potrzebna jest też właściwa dokumentacja, jak świadectwo homologacji.

Różnice inwentaryzacyjne w ujęciu bilansowym i podatkowym

Przeprowadzenie inwentaryzacji na koniec każdego roku obrotowego ma na celu sporządzenie m.in. szczegółowego spisu z natury składników majątkowych i źródeł ich pochodzenia na określony dzień. Za pomocą inwentaryzacji ustalamy stan wszystkich rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych, jak też różnic pomiędzy stanem rzeczywistym stwierdzonym podczas inwentaryzacji, a stanem wynikającym z ewidencji księgowej.

Moment ujęcia w kosztach podatkowych delegacji służbowych

Zgodnie z art. 77.5 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm) przez podróż służbową należy rozumieć wykonywanie przez pracownika zadania służbowego na polecenie pracodawcy poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy.

Księgi rachunkowe też dla jednoosobowych firm

Spółki kapitałowe w zakresie prowadzonej ewidencji nie mają wyboru – prowadzą księgi rachunkowe. W przypadku innych przedsiębiorców forma prowadzonej ewidencji operacji gospodarczych, podlegających opodatkowaniu zależy od ich preferencji.

Amortyzacja środków trwałych pozwoli oszczędzić na emeryturę

Prowadzisz firmę we własnym mieszkaniu? Korzystasz z mebli na potrzeby firmy? Jeździsz własnym samochodem? Wprowadź je do środków trwałych i poddaj amortyzacji. Tak uzyskane „oszczędności” możesz przeznaczyć np. na systematyczne odkładanie na emeryturę.

Likwidacja środków trwałych w księgach organizacji non-profit

Środków trwałych używa się w każdym rodzaju działalności. Oczywiście największe znaczenie mają one w tych organizacjach, które prowadzą działalność wytwórczą. Kiedy środek trwały całkowicie traci swoją wartość użytkową, powinna zostać przeprowadzona jego likwidacja.

Jakie skutki dla jednostki niesie obowiązek badania sprawozdania finansowego

Obowiązek badania sprawozdania finansowego jednostki powoduje określone w Ustawie o Rachunkowości (Dz. U. Nr 152, poz. 1223 ze zm.) skutki dla ksiąg i sprawozdania finansowego. Jednostka, która weszła w obowiązek badania swojego sprawozdania, nie może stosować bowiem pewnych uproszczeń dozwolonych w Ustawie, które mogła stosować do tej pory.

Okres roszczenia rozliczanych przez jednostkę budżetową mediów

Czy kontrahent może odesłać fakturę, która znalazła się w obrocie, i jak należy postąpić, aby wyegzekwować należności z tytułu świadczonych usług najmu lokali użytkowych i dostaw mediów?

Zyski i straty aktuarialne

Ujęcie rezerw na świadczenia pracownicze w księgach rachunkowych wynika z podstawowych zasad rachunkowości, zasady współmierności przychodów i kosztów, a w szczególności z zasady ostrożności, która zobowiązuje jednostkę do ujęcia rezerw na znane jej ryzyko, grożące straty oraz skutki ewentualnych innych zdarzeń.

Czasowe zaprzestanie używania środka trwałego nie przerywa amortyzacji

Przepisów o wyłączeniu z amortyzacji na skutek zaprzestania działalności nie stosuje się do przypadku czasowego wyłączenia środka trwałego z uwagi na jego uszkodzenie. Takie stanowisko zajął NSA w wyroku z 20 października 2011 r., sygn. akt II FSK 725/10.

Jak ustalić, czy poniesione wydatki przekraczają próg istotności w rachunkowości

W październiku 2011 r. roku spółka zakupiła roczną licencję na użytkowanie programu komputerowego. Licencja obejmuje okres od listopada 2011 r. do października 2012 r. (licencja nie jest wartością niematerialną i prawną). Wartość licencji wynosi 4200 zł. Jeżeli suma bilansowa spółki oscyluje w granicach 10 mln zł, to czy koszt pozyskania licencji można uznać za wartość nieistotną? Jak ustala się wysokość progu istotności i czy wydatek uznany za nieistotny należy ująć bezpośrednio w koszty? W jaki sposób ująć powyższe zdarzenie gospodarcze w księgach rachunkowych spółki?

Księgi nierzetelne i wadliwe to problemy w firmie

Zawierane transakcje gospodarcze wymagają stosownej dokumentacji. W tym celu prowadzi są księgi podatkowe. Należy jednak uważać na zawarte w nich zapisy. W razie, gdy nie przedstawiają one stanu faktycznego w sposób rzetelny i niewadliwy, grożą sankcje karno-skarbowe.

Jak zaewidencjonować przekazanie materiałów budowlanych na cele osobiste

Prowadzę działalność budowlaną (usługi wodno-kanalizacyjne, c.o., gaz). Jestem podatnikiem VAT. Zakupione wcześniej na firmę materiały budowlane planuję wykorzystać również do celów osobistych przy budowie własnego budynku mieszkalnego o powierzchni użytkowej 178 m2. Jak prawidłowo postąpić z kosztami zakupionych i zaksięgowanych materiałów w pkpir? Czy powinienem z tytułu tego przekazania wystawić faktury wewnętrzne?

Zaliczki na drobne zakupy pracownikom samorządowych jednostek organizacyjnych

O ile w państwowych jednostkach budżetowych zaliczki mogą być udzielane wyłącznie w zakresie określonym w odrębnych przepisach, o tyle dla jednostek samorządu terytorialnego takiego ograniczenia przepisy nie zawierają. W praktyce kwestia ta budzi jednak wiele wątpliwości. Prezentujemy stanowisko Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku w tej sprawie.

Koszty i przychody na przełomie roku

Koniec roku wiąże się nieodłącznie z „przypisywaniem” kosztów i przychodów do określonych okresów sprawozdawczych, tj. ustaleniem, które przychody i koszty dotyczą zamykanego roku, a które należy rozliczyć w roku następnym.

Wartość firmy w ujęciu bilansowym i podatkowym

Zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 z późn. zm., dalej: „UoR”), wartość firmy stanowi różnica między ceną nabycia określonej jednostki lub zorganizowanej jej części a niższą od niej wartością godziwą przejętych aktywów netto.

Jak zaewidencjonować w pkpir wydane pracownikom bony towarowe

Wielu pracodawców wydaje pracownikom z okazji świąt Bożego Narodzenia bony towarowe. Jak należy prawidłowo rozliczać takie przekazanie po stronie pracownika i pracodawcy?

Amortyzacja nieużywanych środków trwałych

Może się zdarzyć, że posiadane przez organizację środki trwałe z różnych powodów nie są już używane. Pojawia się pytanie, jaki ma to wpływ na amortyzację takiego składnika majątku. Można wówczas rozważyć likwidację nieużywanego środka trwałego, która może przybrać kilka różnych form.

Zmiana obowiązków związanych z publikacją sprawozdań finansowych

Ustawa deregulacyjna bis zniosła obowiązek publikowania rocznych sprawozdań finansowych w „Monitorze Polskim B”. Zmiana ta w istotny sposób zmniejszy koszty wykonania obowiązków informacyjnych przedsiębiorców.

Jak przejść z ksiąg rachunkowych na księgę przychodów i rozchodów i odwrotnie

Sprawdź, jak prawidłowo przeprowadzić zmianę sposobu ewidencji księgowej na księgi rachunkowe, a także rozwiązania dla sytuacji odwrotnej – kiedy brak przekroczenia określonego limitu umożliwia powrót do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Ewidencja gwarancji ubezpieczeniowych

Jak zaewidencjonować gwarancje ubezpieczeniowe? Czy właściwe będzie zastosowanie pozabilansowego konta 910?

Inwentaryzacja. Czy osoba odpowiedzialna materialnie może być w zespole spisowym

Spis z natury powinien dostarczać obiektywnych informacji. Jest możliwe wtedy, gdy spis z natury następuje w sposób komisyjny, zaś osoby dokonujące pomiaru i rejestracji poszczególnych składników majątku to osoby, którym można zaufać.

Jak ująć podatek odroczony w księgach rachunkowych

Na obciążenie podatkowe wykazane w rachunku zysków i strat składa się zarówno część bieżąca, jak i część odroczona podatku dochodowego. W związku z przejściowymi różnicami między wykazywaną w księgach rachunkowych wartością aktywów i pasywów a ich wartością podatkową oraz stratą podatkową możliwą do odliczenia w przyszłości należy tworzyć rezerwę i ustalić aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Wymaga to ustalenia wartości bilansowej i podatkowej aktywów i zobowiązań.

Zmiana roku obrotowego spółki

Rok obrotowy spółki, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy o rachunkowości (Dz.U. Nr 152, poz. 1223 ze zm.), to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy (również jego zmiany) określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę.

Szybsze koszty uzyskania niż przychody dla wspólnoty

Czy wspólnota mieszkaniowa może wykazywać przychody z zaliczek na poczet kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej dopiero w momencie ich otrzymania, a koszty już w momencie ich zaksięgowania?

Koszty związane z podwyższeniem kapitału zakładowego spółki - ujęcie podatkowe i bilansowe

W działalności spółek często spotykamy się z podwyższeniem kapitału. W spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością podwyższenie kapitału następuje w drodze podwyższenia wartości nominalnej istniejących już udziałów lub przez ustanowienie nowych, w spółkach akcyjnych podwyższenie kapitału następuje w drodze emisji nowych akcji lub podwyższenia wartości nominalnej dotychczasowych akcji.

Rozliczenie w księgach korekty odpisu amortyzacyjnego

W 2009 r. został kupiony środek trwały i źle została naliczona amortyzacja. Błąd został wykryty przez kontrolę urzędu skarbowego za ten rok. Urząd wydał w tej kwestii decyzję, od której nie wniesiono odwołania. Kiedy zaksięgować korektę – w każdym roku oddzielnie czy w bieżącym roku?

Jak powinna wyglądać prawidłowa analityka do konta 800

Prawidłowa analityka do konta 800 „Fundusz jednostki” powinna zapewnić możliwość ustalenia przyczyn zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki.

Ponowne podjęcie odpisanej inwestycji

Na koniec ubiegłego roku odpisano w koszty zaniechaną inwestycję w postaci przyłącza gazowego. W tamtym czasie uznano, że jej kontynuacja jest ekonomicznie nieuzasadniona ze względu na zaistnienie niezależnych od spółki okoliczności. Obecnie spółka podjęła decyzję o wykończeniu przyłącza, podpisano już nową umowę z gazownią. Jak przywrócić do ksiąg odpisaną w koszty inwestycję?

Jak ująć w księgach zdarzenia po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego

Jak prawidłowo zaksięgować i ująć w księgach i sprawozdaniu finansowym zapłacone kwoty z tytułu podatku akcyzowego, odsetek i opłaty prolongacyjnej? Zapłaty dokonano w lipcu 2011 r., tj. po złożeniu sprawozdania do rejestru, a dotyczy ona podatku za 2005 r. naliczonego w wyniku kontroli przez urząd celny.

Zasady funkcjonowania konta 720

Jakie operacje należy ujmować na koncie 720 „Przychody z tytułu dochodów budżetowych”, które zostało wprowadzone rozporządzeniem Ministra Finansów?

Ewidencjonowanie kosztów przesyłki kurierskiej

Rozpoczęłam działalność w zakresie handlu sprzętem AGD. Większość małego AGD będę otrzymywała przesyłką kurierską. Pierwszą fakturę, na której widnieją koszty zakupionych towarów oraz koszty przesyłki, otrzymałam wraz z towarem 22 sierpnia br. Faktura jest z 18 sierpnia br. Czy koszty przesyłki powinnam doliczyć do wartości zakupionych towarów? Jak zaewidencjonować ten zakup w pkpir, którą prowadzę metodą kasową?

Jak rozliczyć w p.k.p.r. towar z importu

Jak ująć zakup towarów handlowych z Chin w podatkowej księdze przychodów i rozchodów – w którym roku podatkowym?

Podatek odroczony w księgach rachunkowych

Na obciążenie podatkowe wykazane w rachunku zysków i strat składa się zarówno część bieżąca, jak i część odroczona podatku dochodowego.

Zasady dokonywania korekt błędnych zapisów księgowych

Wprowadzając korekty błędnych zapisów księgowych, mamy najczęściej na uwadze samą korektę – myśl, żeby wyeliminować z ksiąg rachunkowych błędny zapis. Kierując się takimi intencjami, uchodzi naszej uwadze znaczenie informacji płynących z samych zapisów ujętych na określonych stronach niektórych kont. Warto zastanowić się, jakie występują wewnętrzne powiązania danych liczbowych strony DT lub CT i jak mogą one zostać zniekształcone przez zapisy korygujące błędy. Przestrzeganie pewnych zasad korygowania błędów ułatwia sprawowanie kontroli.

Porównanie amortyzacji bilansowej i podatkowej

Amortyzacja i umorzenie to niezwykle istotne kategorie pod względem zarówno bilansowym, jak i podatkowym. Podobnie jak w sposobie definiowania pojęcia środków trwałych, tak i w zasadach ich amortyzowania występują pewne różnice między uregulowaniami zawartymi w prawie bilansowym a uregulowaniami wynikającymi z przepisów podatkowych.

Wynagrodzenie członków zarządu w księgach rachunkowych

Zarząd jest organem wykonawczym spółki kapitałowej, którego podstawowym zadaniem jest prowadzenie spraw spółki oraz jej reprezentacja. Sposób działania zarządu oraz powoływania jego członków regulują przepisy Kodeksu spółek handlowych.

Zasady umarzania środków dydaktycznych

Razem z organem prowadzącym realizujemy projekt unijny. W jego ramach na podstawie protokołu przekazania otrzymaliśmy zakupioną przez organ prowadzący licencję na oprogramowanie służące do wykorzystywania na zajęciach lekcyjnych przez nauczycieli o wartości 5500,00 zł. Jak prawidłowo ująć tę licencję w księgach? Czy można ująć ją tylko na koncie 020 i 072, umarzając jednorazowo?

Zawarcie nieodpłatnych umów przesyłu - ujęcie w księgach rachunkowych

Służebność – zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego – to ograniczone prawo rzeczowe obciążające nieruchomość w celu zwiększenia użyteczności innej nieruchomości. Służebność przesyłu jest jej szczególną formą. Czy służebność przesyłu należy ująć w prowadzonych księgach rachunkowych?

Opłaty viaTOLL w księgach rachunkowych

Od 1 lipca 2011 r. korzystający z dróg publicznych są zobowiązani do ponoszenia opłat za przejazdy po drogach krajowych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej, w tzw. Elektronicznym Systemie Poboru Opłat viaTOLL. Jak prawidłowo księgować te opłaty?

Realizacja projektu przez gminę

Czy gmina ma możliwość odliczenia VAT w ramach realizowanego projektu?

REKLAMA