REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Amortyzacja, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zamknięcie roku podatkowego w firmie – jak się przygotować?

Podatnik prowadzący Podatkową Książkę Przychodów i Rozchodów (PKPiR) ma obowiązek sporządzić spis z natury zwany także remanentem. Dokument ten wpływa na wartość kosztów danego roku podatkowego i jest wykazywany w rozliczeniu rocznym. Wbrew powszechnej opinii podatnicy prowadzący działalność usługową także muszą taki spis sporządzić. Sporządzenie spisu z natury dla większości podatników przypada na dwa dni w roku - 1 stycznia (lub data rozpoczęcia działalności w trakcie roku) i 31 grudnia.

Czy koszty bankietu z okazji otwarcia nowego oddziału firmy mogą zwiększyć wartość początkową środka trwałego (budynku)?

Spółka z o.o. realizuje inwestycję polegającą na budowie nowego budynku, w którym będzie się mieścił jej oddział. Przed oddaniem budynku do używania spółka zamierza zorganizować na terenie nowego obiektu uroczysty bankiet (z gastronomią i rozrywką), w celu zaprezentowania oferty, przedstawienia informacji na temat własnych produktów oraz zachęcenie do korzystania z usług firmy. Na imprezę zostaną zaproszeni m.in. dziennikarze i kontrahenci spółki. Czy koszty organizacji uroczystości mogą podwyższyć wartość początkową środka trwałego (budynku), czy może można je ująć bezpośrednio w kosztach podatkowych?

Jak rozliczyć zakup materiałów, które uległy zniszczeniu (PKPiR)?

W sytuacji gdy materiały uległy zniszczeniu w wyniku zdarzeń losowych w pierwszej kolejności należy sporządzić protokół z uwagi na sytuację, iż materiały uległy zniszczeniu. Następnie należy wystornować kwotę zniszczonych materiałów z kolumny 10 pkpir "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" i wpisać ją do kolumny 13 pkpir "Pozostałe wydatki". Nie ma obowiązku korygowania odliczonego VAT.

Czy można wyłączyć kwotę udzielonej bonifikaty z tytuły sprzedaży leków, z kwoty uzyskanego przychodu?

Udzielenie bonifikaty przy zakupie poszczególnych leków, powoduje zmniejszenie należności otrzymanej przy ich sprzedaży, co w rezultacie skutkuje niższym dochodem. W związku z tym powstaje pytanie, czy istnieje możliwość wyłączenia kwot udzielonych bonifikat z kwoty przychodu?

REKLAMA

Amortyzacja wartości firmy – porada

Dla celów podatkowych definicja wartości firmy została ujęta w art. 16g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „ustawa o CIT”) . Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, pojęcie to oznacza dodatnią różnicę między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, ustaloną zgodnie z ust. 3 i 5, albo nominalną wartością wydanych akcji lub udziałów w zamian za wkład niepieniężny a wartością rynkową składników majątkowych wchodzących w skład kupionego, przyjętego do odpłatnego korzystania albo wniesionego do spółki przedsiębiorstwa lub jego lub jego zorganizowanej części odpowiednio z dnia kupna, przyjęcia do odpłatnego korzystania albo wniesienia do spółki.

Czy usługi prywatnego nauczania są zwolnione z VAT?

Podatnik – nauczyciel, który świadczy usługi prywatnego nauczania korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług tylko wtedy, gdy robi to na własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma zwolnienia, gdy nauczyciel świadczy usługi na rzecz jakiejś placówki edukacyjnej.

Wartości niematerialne i prawne - amortyzacja

Wartości niematerialne i prawne, to ściśle określona przez przepisy podatkowe kategoria składników, która podlega amortyzacji. Ich amortyzacja różni się jednak znacznie od amortyzacji środków trwałych. Szczegóły tych różnic omawiamy w poradniku.

Jak można zmieniać stawki amortyzacyjne?

Organy podatkowe rygorystycznie interpretują przepisy o amortyzacji w zakresie możliwości zmiany pierwotnie przyjętych przez przedsiębiorcę warunków amortyzacji.

REKLAMA

Czy odsetki od kredytu trzeba uwzględnić w wartości początkowej środka trwałego?

Ustawodawca nie definiuje pojęcia odsetki naliczone. Powstaje wątpliwość czy i w jakim zakresie naliczone przez bank odsetki należy zaliczyć do wartości początkowej środka trwałego.

Jak ustalić podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT)?

Podstawą opodatkowania WNT jest kwota, jaką nabywca jest obowiązany zapłacić sprzedającemu za towar. Podstawa opodatkowania obejmuje też podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem VAT, a także inne wydatki dodatkowe.

Jak rozliczać w VAT premie pieniężne?

Przedsiębiorcy w celu zwiększania sprzedaży wypłacają często swym kontrahentom premie pieniężne stanowiące swego rodzaju nagrodę finansową za zakup określonej ilości towarów lub usług, czy też za terminowe dokonywanie płatności za towary i usługi. Często zdarza się, kontrahenci, którym została udzielona premia pieniężna wystawiają z tego tytułu faktury, traktując tę czynność jako świadczenie usług. Udzielający premii mają zaś wątpliwość, czy przysługuje im uprawnienie do odliczenia VAT naliczonego na podstawie takiej faktury.

Jak amortyzować znaki towarowe?

Przepis art. 16b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy o CIT) obejmuje zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, które podlegają amortyzacji. Składniki majątkowe, które nie zostały wymienione w tym katalogu, nie mogą być amortyzowane, chyba że są środkami trwałymi.

Na paragonie musi być imię i nazwisko przedsiębiorcy

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, a więc przedsiębiorcy, posługują się w ramach prowadzonej działalności jakąś nazwą, która czasami zawiera w sobie imię i nazwisko tej osoby a czasami nie.

Czy wydatki związane z przekształceniem firmy można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Koszty związane z przekształceniem, poniesione przez przedsiębiorcę, stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.Chodzi tu np. o wydatki poniesione na usługi konsultingowe, doradcze, notarialne i podatek od czynności cywilnoprawnych.

Czy składki członkowskie na rzecz organizacji przedsiębiorców można zaliczyć do kosztów?

Ponoszone wydatki na składki członkowskie na rzecz stowarzyszeń, do których przynależność przedsiębiorcy nie jest obowiązkowa, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu tylko częściowo.

Rozliczenie rat leasingowych, gdy przedmiot leasingu jest wynajmowany

Czy wydatki poniesione na zapłatę rat leasingowych z tytułu zawartej umowy leasingu, jeśli przedmiot umowy leasingu jest odpłatnie odnajmowany na terytorium kraju trzeciego, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Jak zaliczać do kosztów niskocenne środki trwałe?

Składniki majątkowe, takie jak np. drobne wyposażenie kuchenne i gastronomiczne, należą do tzw. niskocennych środków trwałych, czyli środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej 3.500 zł. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy o CIT), koszty nabycia tego typu środków mogą być rozliczane wyłącznie w oparciu o przepisy dotyczące amortyzacji podatkowej (art. 16a-16m).

Czy zawieszenie działalności wpływa na wysokość podatku od nieruchomości?

Niestety nie. W okresie zawieszenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej niemieszkalne budynki, budowle oraz grunty nadal podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według wyższych (właściwych dla działalności gospodarczej) stawek.

Jakie są skutki w CIT wypowiedzenia umowy najmu przed zamortyzowaniem inwestycji w obcym środku trwałym?


Sądy administracyjne prezentują stanowisko, że straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych (zamortyzowanych) środków trwałych mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Warunkiem jest jednak, by te środki trwałe zostały zlikwidowane z innych przyczyn niż zmiana przedmiotu działalności.

Jak rozliczyć w VAT przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem


Minister Finansów nie ustaje w ulepszaniu ustawy o VAT. W najnowszym projekcie zmian (
projekt zmian do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 10 grudnia 2010 r.) pojawia się nowe brzmienie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej zwanej jako ustawy o VAT). Być może znowelizowana regulacja ostatecznie rozwiąże ciągły spór, jaki toczy się pomiędzy organami podatkowymi a podatnikami w zakresie dokonywanych nieodpłatnych świadczeń.

Opłata paliwowa 2011 - nowe stawki od 1 stycznia

Jaką stawkę amortyzacji zastosować dla wybudowanego na cudzym gruncie pawilonu handlowego

Jeżeli pawilon handlowy wybudowany na cudzym gruncie stanowi odrębny budynek, to należy stosować takie same zasady, jak przy amortyzacji własnego środka trwałego. Czyli budynek niemieszkalny winien być amortyzowany według zasad ogólnych przy zastosowaniu stawki określonej w Wykazie stawek amortyzacyjnych – tj. przy zastosowaniu stawki 2,5 %.

Czy „mały podatnik” może skorzystać z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od zakupionego środka transportu

Kosztem uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o PIT, są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a - 22o, z uwzględnieniem art. 23 ustawy o PIT.

Czy wydatki na ulepszenie budynku gospodarczego można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Wydatki poniesione na wykonanie prac budowlanych polegających na dostosowaniu obiektu do prowadzonej działalności gospodarczej należy zakwalifikować jako ulepszenie. Wydatki na ulepszenie będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tylko poprzez odpisy amortyzacyjne pod warunkiem, że budynek będzie wprowadzony do ewidencji środków trwałych.

Jak prowadzić amortyzację przedmiotu leasingu finansowego (kapitałowego)

Umowa leasingu według przepisów podatkowych to umowa nazwana kodeksu cywilnego, a także każda inna umowa, na mocy której jedna ze stron, zwana dalej „finansującym” oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie zwanej „korzystającym” podlegające amortyzacji środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz grunty.

Czy firma może odzyskać zagraniczny VAT

Jestem przedsiębiorcą prowadzę działalność jednoosobowo. W ramach mojej działalności gospodarczej ponoszę różne wydatki na zakupy towarów i usług, które są obciążone VAT-em na terenie kraju UE. Jestem podatnikiem VAT zarejestrowanym w Polsce. Czy istnieje możliwość odzyskania VAT-u zapłaconego za granicą?

Jak rozliczyć VAT przy darowiźnie majątku zlikwidowanej firmy

Wkrótce zamierzam dokonać likwidacji mojej firmy. Po przeprowadzeniu likwidacji chciałbym cały mój majątek firmowy podarować synowi i córce. W związku z powyższym mam wątpliwości, czy darowany majątek będzie podlegał podatkowi od towarów i usług z uwagi na to, że jestem podatnikiem VAT, a wiele przekazywanych ruchomości stanowią środki trwałe.

Na czym polega kredyt podatkowy dla małych przedsiębiorców

Kredyt podatkowy jest zwolnieniem, które przysługuje tzw. „małym przedsiębiorcom”. Zwolnienie to dotyczy zaliczek na podatek, których mali podatnicy nie muszą płacić przez pewien okres oraz odroczenia płatności podatku należnego za rok podatkowy objęty zwolnieniem.

Czy można zaliczyć do kosztów niezamortyzowaną wartość zlikwidowanych środków trwałych

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zamierza wyburzyć (zlikwidować) należące do niej budynki wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej. Na dzień likwidacji wymienione środki trwałe nie zostały w pełni zamortyzowane. Likwidacja nie jest skutkiem zmiany rodzaju działalności lub jej zlikwidowaniu. Spółka zamierza wybudować nowy budynek lepiej przystosowany do prowadzonej działalności gospodarczej. Czy spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowaną część zlikwidowanych środków trwałych

Ewidencja księgowa i inwentaryzacja obcych składników majątkowych

Na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia od urzędu gminy obejmującej lata 2004–2014, dotyczącej gruntu zabudowanego budynkiem kotłowni, nasza jednostka korzysta z tego budynku oraz znajdującego się w nim pieca.

Jak zaliczyć do kosztów wydatek na zakup budynku

Środek trwały, który może podlegać amortyzacji jako używany do działalności gospodarczej, musi być przede wszystkim kompletny i zdatny do użytku, ale w takim znaczeniu jaką będzie spełniał funkcję w prowadzonej przez podatnika działalności.

Jak rozliczać VAT przy działaniach reklamowych i marketingowych


Promocja przedsiębiorstwa, zwiększenie liczby kontrahentów, rozszerzenie dystrybucji sprzedawanych towarów mające na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych towarów jest typowym działaniem przedsiębiorców. Sposobów osiągnięcia takich celów jest wiele, wśród nich można wymienić przekazywanie materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów i próbek. Czynności te wyłączone są z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Kiedy spółka nie może skorzystać z jednorazowej amortyzacji

W praktyce gospodarczej powstają wątpliwości czy spółka osobowa może dokonać jednorazowej amortyzacji gdy wspólnik prowadzi indywidualną działalność gospodarczą. Fiskus zajmuje tu niekorzystne dla podatników stanowisko.

Jak rozliczyć VAT przy świadczeniach złożonych

Przedsiębiorcy świadczący usługi niejednokrotnie spotykają się z zagadnieniem tzw. świadczeń złożonych. Problematyka ta jest dość skomplikowana i rodzi wiele praktycznych problemów, zwłaszcza w zakresie podatkowym, jednakże wbrew pozorom wcale nie jest rzadko spotykana na rynku.

Sprzedaż nieruchomości a zaliczenie do kosztów niezamortyzowanej części wartości początkowej

Pewne wątpliwości budzi sytuacja, gdy przedsiębiorca użytkuje nieruchomości nabyte przez niego w formie spadku lub darowizny a następnie je sprzedaje. Nie wiadomo, czy może zaliczyć do kosztów niezamortyzowaną część wartości tej nieruchomości.

Wartość początkowa budynku a wydatki na jego ulepszenie

Firmanctwo oszustów podatkowych

Sposób księgowania w kpir przy ewidencjonowaniu usług kasą fiskalną

Jak księgować w księdze przychodów i rozchodów faktury wystawione za przeprowadzane szkolenia przy równoczesnym ewidencjonowaniu obrotu bezrachunkowego za pomocą kas rejestrujących?

Faktura zaliczkowa a ewidencja w kpir

Jaką formę powinien przybrać dokument, który stanowiłby udokumentowanie i potwierdzenie uzyskania przychodu dla potrzeb prawidłowego prowadzenia ewidencji przychodów w kpir w przypadku, gdy uzyskane należności w zamian za wykonanie usługi stanowią przychód w momencie faktycznego wykonania usługi, w sytuacji, gdy wcześniej wystawiono fakturę zaliczkową na wykonanie przedmiotowych usług?

Faktura od zagranicznego dostawcy w kpir

Co należy wprowadzić do podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako zakup - INVOICE, który jest dokumentem wprowadzeniowym na skład (dopóki nie będzie dopuszczenia do obrotu), czy częściowe wyprowadzenie ze składu celnego na podstawie dokumentu celnego SAD?

Zakup materiałów podstawowych w firmie a ewidencja w kpir

Czy podatnicy mają prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów danego okresu rozliczeniowego wydatki dotyczące zakupu towarów oraz materiałów podstawowych, udokumentowane fakturami VAT lub dowodem przyjęcia, które to wydatki podlegają niezwłocznie zaewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Jak dokumentować skup surowców wtórnych dla potrzeb ewidencji w kpir

Czy na skup butelek i makulatury od drobnych zbieraczy należy wystawiać rachunki, czy z uwagi na niewielkie ilości zakupu, może być wystawiony jeden dowód wewnętrzny? Czy dowód wewnętrzny może stanowić podstawę zapisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Dowód wewnętrzny podstawą zapisu w kpir podatników VAT kupujących od rolników ryczałtowych.

W jaki sposób należy dokumentować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakupy dokonywane przez podatników podatku VAT od rolników ryczałtowych?

W jaki sposób i jakim dowodem winien być udokumentowany zakup ziemi, kamienia lub piasku od rolników?

Dowodem umożliwiającym udokumentowanie wydatku poniesionego na zakup ziemi, kamienia, piasku od rolników może być rachunek wystawiony przez sprzedającego albo umowa kupna - sprzedaży zawarta między sprzedającym a kupującym.

Do czego służą poszczególne kolumny w pkpir

Zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów dokonuje się w tzw. kolumnach. Warto zapoznać się z objaśnieniami do pkpir, które wskazują jakie zdarzenia księguje się w poszczególnych kolumnach.

Jak rozliczyć w kpir usługi adwokackie na zlecenie sądu

Pytanie: Czy adwokat świadczący pomoc prawną z urzędu powinien wpisywać do księgi przychodów i rozchodów faktury VAT, wystawiane Sądom za te usługi?

Zakup towarów pochodzenia polskiego w celu ich odsprzedaży ewidencjonowana w kpir

Jak dokumentować zakup towarów używanych pochodzenia polskiego i przywiezionych z Niemiec w celu ich odsprzedaży?

Wydruk z komputera a ewidencja w księdze przychodów i rozchodów

Zamierzam prowadzić działalność gospodarczą polegającą głównie na kupnie-sprzedaży towarów za pomocą aukcji internetowych w kraju i zagranicą. Interesuje mnie czy dowodami księgowymi mogą być wydruki z komputera potwierdzające zakup danego przedmiotu na aukcji, oraz deklaracja SAD bez faktury zakupu?

Następca prawny a obowiązki wynikające z kpir

Czy jako następca prawny po zmarłym ojcu, mam prawo do księgowania w koszty uzyskania przychodów faktur, do których wystawiam noty korygujące?

Data księgowania towarów handlowych w kpir

Z jaką datą, należy księgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakup towarów handlowych? Czy z datą wystawienia faktury przez dostawcę, czy też z datą otrzymania faktury i towaru?

REKLAMA