REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura VAT, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Korzyści podatkowe z założenia spółki w Luksemburgu

Księstwo Luksemburg jest jednym z najbardziej liczących się na świecie ośrodków finansowych. Mimo tego, że nie można zaliczyć Luksemburga do typowego raju podatkowego, to z uwagi na przepisy prawne oraz system podatkowy jest to miejsce atrakcyjne dla inwestorów otwierających tam spółki.

Jak rozliczać wydatki na przystosowanie budynku pod wynajem

Przedsiębiorcy niejednokrotnie dokonują zakupu nieruchomości prywatnie, aby później zmienić jej przeznaczenie i włączyć do majątku firmowego. W takiej sytuacji zazwyczaj muszą zostać poniesione wydatki na przystosowanie budynku. Pojawia się więc pytanie, czy wydatki na przystosowanie budynku pod wynajem można zaliczyć do kosztów podatkowych oraz czy można taki lokal zaliczyć do środków trwałych.

Przybywa jednoosobowych działalności gospodarczych

Jak wynika z podsumowania rejestru REGON za miesiąc maj tego roku, w stosunku do miesiąca kwietnia zostało zarejestrowanych więcej nowych jednoosobowych działalności gospodarczych, a ich ogólna liczba wzrosła o 7 tys., w rezultacie dając 2,975 mln. Jednocześnie zanotowano rekordowo niską liczbę wyrejestrowań. Są to zatem najlepsze wyniki od czerwca ubiegłego roku.

Outsourcing - rodzaje, korzyści, wady

Outsourcing, jako nowoczesną metodę zarządzania biznesem, jego rodzaje, wady i zalety przybliża Tomasz Chrabałowski, Accounting Manager w Accace Polska.

REKLAMA

Unikalna numeracja faktur – kiedy warto stosować?

Dla początkujących przedsiębiorców numeracja faktur to mało istotne zagadnienie. Nie przywiązują do niej wagi, bowiem nie wpływa ona na zawartość dokumentów sprzedaży, a tym samym na wysokość podatku VAT. Nierzadko zdarza się jednak, że rzeczywistość szybko weryfikuje prowadzone działania i wybrany sposób oznaczeń staje się uciążliwy.

Jak uzyskać status rezydenta podatkowego Monako

Księstwo Monako to dobre miejsce dla tych, którzy nie lubią płacić podatków. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nie mają bowiem obowiązku odprowadzania podatku dochodowego. Od osób fizycznych nie jest tam pobierany podatek od nieruchomości oraz podatek od zysków kapitałowych. Aby skorzystać z tych preferencji należy uzyskać status rezydenta podatkowego.

Centralny rejestr faktur - dopiero w 2019 roku?

Ministerstwo Finansów nie ma jeszcze gotowej koncepcji centralnego rejestru faktur ale cały czas nad nią pracuje. Zdaniem MF centralny rejestr faktur jest przez niektóre państwa postrzegane jako naturalny etap rozwoju systemów opartych na filozofii JPK. Jak informuje Dziennik Gazeta Prawna (powołując się na biuro prasowe MF) czas na przygotowanie i wdrożenie takiego rejestru to co najmniej 1-1,5 roku.

Umowa o wolnym handlu UE i Kanady (CETA) - od kiedy będzie stosowana

Ministerstwo Finansów poinformowało 13 czerwca 2017 roku, że w najbliższym czasie można spodziewać się rozpoczęcia prowizorycznego (tymczasowego) stosowania umowy o wolnym handlu zawartej przez Unię Europejską z Kanadą (tzw. umowa CETA – Comprehensive Economic Trade Agreement).

REKLAMA

Porządek w dokumentach firmowych - niszczenie, digitalizacja i archiwizacja

Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji w Firmie to obowiązek każdego przedsiębiorcy. W zależności od rodzaju dokumentów, należy je przechowywać od 5 do 50 lat. Łącznie są to setki, tysiące a nawet miliony wrażliwych danych. Jak uporać się z zalegającymi w szafach i na regałach archiwum teczkami, by zaoszczędzić miejsce, czas i pieniądze?

System monitorowania przewozu SENT – nowy obowiązek przedsiębiorców

18 kwietnia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy Ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, na mocy których wszystkie firmy trudniące się przewozem towarów wrażliwych – np. paliw silnikowych i pochodnych, olejów smarowych, olejów roślinnych, suszu tytoniowego czy alkoholu całkowicie skażonego – mają obowiązek rejestrowania tych przewozów za pośrednictwem elektronicznego rejestru zgłoszeń SENT. Za niewywiązanie się z nowych obowiązków ustawodawca przewidział poważne kary. Grzywna może sięgać aż 20 tys. złotych.

Jak rozliczyć nieodpłatne otrzymanie środka trwałego

W toku prowadzenia działalności może dojść do sytuacji, w której przedsiębiorstwo drogą darowizny otrzyma na własność rzecz mogącą stanowić jego środek trwały. W jaki sposób dokonać wówczas jego rozliczenia?

Jak zabezpieczyć interes firmy w sprawach transgranicznych

Współpraca międzynarodowa, oprócz niewątpliwych korzyści, niesie ze sobą również ryzyka. Trzeba być ich świadomym i wiedzieć jak radzić sobie z komplikacjami.

Jak wybrać system ERP?

System ERP to rozwiązanie, które od lat sprawdza się w wielkich korporacjach. O jego zaletach przekonują się powoli także liczne średnie i niektóre małe firmy. Dlaczego software integrujący dane jest tak pożądany?

Czy po likwidacji działalności można opodatkować przychody z najmu ryczałtem ewidencjonowanym?

Przychody uzyskiwane z tytułu najmu kilkunastu lokali użytkowych powinny być zaliczane do źródła przychodów – pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkowane w sposób przewidziany dla tego źródła przychodów. Istnienie korzystniejszej formy opodatkowania, uzyskiwanych przychodów z najmu nieruchomości, nie może stanowić samoistnej przesłanki likwidacji działalności gospodarczej. Przychody z najmu tych lokali nie mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%.

Wielka Brytania wciąż przyciąga inwestycje, firmy i Polaków

Wielka Brytania została najatrakcyjniejszym europejskim kierunkiem inwestycyjnym 2016 roku i najpopularniejszym krajem wśród planujących emigrację Polaków. Brexit nie spłoszył także firm działających na Wyspach, a ponad 40 proc. polskich przedsiębiorstw myślących o optymalizacji jest wciąż zainteresowanych uzyskaniem rezydencji podatkowej w Zjednoczonym Królestwie. Padł również rekord liczby wniosków rezydencyjnych złożonych przez Polaków.

Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi - jak wybrać dostawcę systemu?

ZSMOPL wkrótce będzie obowiązkowym narzędziem każdego przedsiębiorcy zajmującego się handlem określonymi w ustawie produktami leczniczymi. Warto już teraz zastanowić się nad wyborem odpowiedniego dostawcy systemu oraz przygotować się do jego wdrożenia.

Największe problemy podatkowo-księgowe przedsiębiorców w roku 2017

Problemy z zakresu podatków i księgowości nie pozwalają na spokojny sen wielu przedsiębiorcom. Rozliczenia podatkowe, sprawozdania, limity są odbierane przez nich jako przeszkody w prowadzeniu działalności gospodarczej. Skoro jednak nie można ich uniknąć, warto je poznać i zrozumieć. Przedstawiamy pięć największych obecnie wyzwań księgowych, z którymi przedsiębiorcy muszą się mierzyć na co dzień w bieżącym roku.

Amortyzacja mieszkania wykorzystywanego w działalności gospodarczej

Lokal mieszkalny używany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegać może wpisowi do ewidencji środków trwałych, a następnie może zostać poddany amortyzacji. W jaki sposób dokonać amortyzacji takiego lokalu mieszkalnego?

Nowe przepisy o ochronie danych osobowych (RODO) - co trzeba wiedzieć, jak się przygotować

RODO – czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych – ma ujednolicić poziom ochrony danych i zapewnić poczucie pewności prawnej w zakresie przetwarzania danych osobowych we wszystkich krajach Unii Europejskiej. RODO nakłada też nowe obowiązki na przedsiębiorców. Z uwagi na dotkliwe kary administracyjne za nieprzestrzeganie postanowień RODO, warto już teraz przygotować się do nadchodzących regulacji.

Mediator będzie mógł rozstrzygnąć spory przedsiębiorcy z urzędem

1 czerwca 2017 r. wchodzą w życie przepisy istotnie zmieniające zasady prowadzenia postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących przedsiębiorców. Będzie można skorzystać np. z mediacji przy rozstrzyganiu sporów pomiędzy przedsiębiorcą a urzędem.

Kiedy wystawiając i księgując faktury nie można popełnić przestępstw fakturowych

W związku z tym, że przestępstwa określane w nowym art. 270a i 271a Kodeksu karnego można popełnić tylko fakturami w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. większość podatników chce ograniczyć lub wręcz wyeliminować ich wystawianie. I słusznie: skoro bowiem Kodeks karny definiuje faktury poprzez odwołanie się do tego przepisu, wystawiając i księgując inne faktury nie można popełnić tych przestępstw.

Jakie kary grożą za fałszowanie faktur VAT

Od początku marca tego roku za fałszowanie faktur VAT grozi kara pozbawienia wolności od 5 do 25 lat. Czy nowe regulacje zaostrzające kary będą skutecznym orężem do walki z wyłudzeniami podatku VAT?

Jedno okienko rejestracyjne dla przedsiębiorcy już działa

Od dnia 20 maja br. działa tzw. jedno okienko rejestracyjne dla przedsiębiorcy. Nowy przedsiębiorca nie musi już odwiedzać ZUS po zarejestrowaniu firmy, gdyż podczas składania wniosku CEDIG w każdym urzędzie miasta lub gminy zostanie zgłoszony jednocześnie do ubezpieczenia.

Co grozi za wystawienie "pustej" faktury?

Ministerstwo Finansów w specjalnym komunikacie (tzw. ostrzeżenie) poinformowało o konsekwencjach (także odpowiedzialności karnej skarbowej) wystawiania pustych faktur w szczególności na rynku paliw.

Jakie sprawy można załatwić przez ePUAP?

Czym jest ePUAP? Co można dzięki niemu załatwić? Jak założyć firmę online? Dzięki ePUAP wiele spraw urzędowych można sobie ułatwić, z drugiej strony jego założenie wymaga kilku działań. Jak to zrobić szybko, wygodnie i co nam to daje? Oraz co na temat ePUAP mówią sami przedsiębiorcy? W poniższym artykule przybliżamy kilka praktycznych wskazówek.

Split payment wpłynie na płynność finansową firm

Split payment jest dobrą metodą walki z wyłudzeniami VAT, ale nie bez powodu tylko w dwóch krajach Unii Europejskiej, we Włoszech i w Czechach jest on stosowany - w obu przypadkach w bardzo ograniczonym zakresie. Wiąże się to z tym, że z jednej strony rozwiązanie to rzeczywiście w dużym stopniu zapewnia skuteczną walkę z pewnym rodzajem oszustw, ale z drugiej strony może w sposób znaczący wpłynąć na płynność finansową firm.

Wycofanie samochodu z działalności gospodarczej a VAT

Samochód został kupiony na fakturę VAT marża, więc nie został naliczony VAT. Pojazd był kilkakrotnie naprawiany i od tych zakupów odliczaliśmy VAT. Z faktur tych wynika, że nabyliśmy usługi naprawy (wartość wymienianych części została wliczona w wartość usługi). Teraz wycofujemy samochód z działalności i przekazujemy go na cele osobiste. Czy to przekazanie podlega VAT? Czy należy opodatkować VAT późniejszą sprzedaż samochodu?

Wystawienie faktury przed terminem - skutki

Wystawiamy faktury przed dostawą towarów lub otrzymaniem zaliczki. Zazwyczaj termin 30 dni nie jest przekroczony. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy termin ten jest dłuższy. Jak postępować w takiej sytuacji? Ostatnio ze względu na brak zamówionego towaru od wystawienia faktury minęły trzy miesiące. Towar otrzymamy za około dwa miesiące. Czy takie rozliczenia trzeba korygować?

Działalność gospodarcza i praca na umowie zlecenia - składki ZUS

Prowadzenie działalności gospodarczej i jednoczesne wykonywanie umowy zlecenia może być, ale nie musi, traktowane przez ZUS jako odrębny tytuł do ubezpieczeń.

Które faktury nie uprawniają do odliczenia VAT

Ustawa o VAT określa przypadki, w których wyłączone jest prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego. Podstawy do odliczenia VAT nie stanowią niektóre faktury oraz dokumenty celne.

Sprzedaż nieruchomości używanej w działalności gospodarczej - zwolnienie z VAT

Czy podatnik będzie miał prawo uznać dzień rozpoczęcia użytkowania lokalu mieszkalnego jako tymczasowego magazynu za dzień pierwszego zasiedlenia, w konsekwencji czego po upływie dwóch lat od momentu rozpoczęcia użytkowania lokalu jako tymczasowego magazynu, będzie miał prawo sprzedać tę nieruchomość stosując zwolnienie od podatku VAT?

Jak chronić majątek firmy przed wierzycielami

Prowadzenie firmy oznacza nieustanną pracę w celu niezagrożonego prosperowania na rynku. Wielokrotnie w celu uniknięcia upadłości, przedsiębiorcy inwestują w swoje firmy dorobek całego życia i często wszystkie swoje oszczędności. Polski system prawny w głównej mierze zakłada jednak pierwszeństwo ochrony samych wierzycieli przed niewypłacalnymi dłużnikami i w tym celu przewiduje wiele możliwości skutecznego zabezpieczenia ich interesów. W jaki sposób przedsiębiorcy mogą zabezpieczyć siebie oraz firmę przed utratą majątku?

Dodatkowe obowiązki związane z przewozem towarów wrażliwych

W dniu 18 kwietnia weszła w życie ustawa z 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (Dz.U. z 2017 r., poz. 708), zwana „pakietem przewozowym”. W ocenie twórców ma ona stanowić skuteczny mechanizm przeciwdziała procederowi, jakim jest wyłudzanie przez nieuczciwych podatników podatku VAT i akcyzy w przypadku obrotu tzw. towarami wrażliwymi (m.in. alkohol, paliwa, susz tytoniowy). Realizacja zamierzenia będzie możliwa za sprawą szeregu obowiązków nałożonych na podmioty uczestniczące w przewozie towarów – zarówno jako wysyłający, odbierający, jak również jako przewoźnicy.

Samozatrudnienie – z czym się wiąże?

Samozatrudnie to często sposób na współpracę z jednym lub kilkoma stałymi kontrahentami. Jest to także opcja na rozwijanie swojego pomysłu na biznes. Własna firma wiąże się z konkretnymi przywilejami i obowiązkami. Jakimi? I co na temat samozatrudnienia mają do powiedzenia sami przedsiębiorcy?

Od 20 maja 2017 r. składając wniosek CEIDG-1 zgłosisz się do ubezpieczeń w ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że począwszy od 20 maja 2017 r. przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z nowego sposobu przekazywania do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych.

Czy motocykl może być jednorazowo amortyzowany?

Motocykle coraz bardziej zyskują na popularności, coraz częściej również przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze wykorzystują te właśnie środki transportu. Sam fakt rozliczenia w kosztach uzyskania przychodu takiego środka transportu przez przedsiębiorcę nie budzi żadnych wątpliwości, pojawiają się one dopiero wówczas, gdy przedsiębiorca chce dokonać jednorazowej amortyzacji takiego środka transportu.

Porównanie zasad ogólnych i podatku liniowego

Osoby, które rozważają założenie jednoosobowej działalności gospodarczej często zastanawiają się nad tym, która z form opodatkowania będzie dla nich najkorzystniejsza. Najczęściej brane są pod uwagę zasady ogólne i podatek liniowy, zatem przedstawiamy porównanie które powinno pomóc w podjęciu odpowiedniej decyzji.

Amortyzacja mieszkania wykorzystywanego częściowo w działalności gospodarczej

Podatnik może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne stosując stawkę amortyzacyjną w wysokości 10% rocznie od wartości początkowej lokalu, w części, w jakiej jest wykorzystywany na cele działalności gospodarczej.

Czy korzystanie z tzw. otwartego oprogramowania generuje przychód podatkowy w CIT?

Podatnicy, optymalizując koszty prowadzonej działalności, zamiast korzystać z odpłatnych programów komputerowych, pobierają darmowe otwarte oprogramowanie objęte licencją open source. Powyższe powoduje jednak wątpliwości, czy takie korzystanie z oprogramowania bez wynagrodzenia stanowi nieodpłatne świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Jak uzyskać dofinansowanie na działalność badawczo-rozwojową?

Uruchomienie czy rozbudowa działu badawczo-rozwojowego w firmie to rodzaje projektów, które mogą liczyć na dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 2.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Nabór wniosków w ramach tego programu potrwa od 8 maja do 7 lipca 2017 r. Na dofinansowanie przeznaczono aż 900 milionów złotych.

Kontrola celno-skarbowa - kompetencje

W odniesieniu do przedsiębiorców, którzy mają siedzibę w swoim mieszkaniu, urzędnicy skarbowi podczas kontroli celno-skarbowych zyskali prawo do naruszania prywatności. Zdaniem ekspertów urzędnicy mają prawo wypraszać przedsiębiorców w trakcie prowadzonych czynności z pomieszczeń i sprawdzać wszystkie zakątki mieszkania oraz dokumenty, w tym także rzeczy osobiste przedsiębiorcy i jego rodziny.

Spółka w Macedonii – szybka rejestracja i korzyści podatkowe

Wskazuje się, że proces rejestracji spółek w Macedonii jest jednym z najkrótszych procesów w Europie. Natomiast podatek dochodowy zarówno dla firm jak i osób fizycznych (w formie podatku liniowego) kształtuje się na poziomie 10%, z kolei podstawowa stawka podatku VAT wynosi 18%.

Najbliższe kluczowe decyzje dla rynku finansowego w Polsce - dyrektywa MiFID II i zmiany opłat

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego w dwóch komunikatach z końca marca podał, że wraz z implementacją nowej dyrektywny dotyczącej rynku finansowego we wspólnym obszarze europejskim, należy uregulować i ograniczyć wysokość opłat pobieranych przez pośredników oraz Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych. Sam komunikat niewiele mówi o projektowanych zmianach, sugeruje jednak kierunek, w którym legislacja i nadzór mają podążać. Czy UKNF chce wprowadzić przepisy w swojej konstrukcji jeszcze ostrzejsze niż wymagane przez Parlament Europejski w samej konstrukcji dyrektywny?

Używanie siedlisk w celu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej

Rolnik w obrębie siedliska wchodzącego w skład prowadzonego przez niego gospodarstwa rolnego będzie mógł prowadzić pozarolniczą działalność gospodarczą. Pod jakimi warunkami będzie można taką działalność prowadzić?

Faktury dokumentujące sprzedaż rejestrowaną na kasie fiskalnej - czy trzeba je ujmować w ewidencji VAT

Cała sprzedaż naszej firmy jest ewidencjonowana na kasach rejestrujących. Faktury wystawiamy tylko na żądanie klienta. Czy te faktury muszą być zapisywane w ewidencji? Całą sprzedaż rozliczamy na podstawie raportów kasowych. Czy postępujemy prawidłowo?

Kary za wyłudzanie VAT z fikcyjnych faktur

Na początku marca tego roku weszły w życie zmiany w Kodeksie karnym oraz niektórych innych ustaw, które wprowadziły wyższe kary w przypadku wyłudzania podatku VAT z fikcyjnych faktur. Co grozi za fałszowanie faktur i wyłudzanie VAT?

Czy używając paragonu jako faktury można popełnić przestępstwo z art. 270a lub 271a Kodeksu karnego?

Wiemy, że nowe pospolite przestępstwa dotyczą wyłącznie wystawiania i używania faktur w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy o VAT, więc pytanie zadane w tytule wydaje się absurdalne. Otóż nie.

Skutki zakazu handlu w niedziele

Największe organizacje reprezentujące polski handel, tj. Polska Izby Handlu, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, członek Konfederacji Lewiatan, Forum Polskiego Handlu i Polska Rada Centrów Handlowych we wspólnym oświadczeniu ostrzegają, że ograniczenie handlu w niedziele będzie miało negatywny wpływ na gospodarkę i budżet państwa.

SAF-T – nowy obowiązek m.in. dla polskich firm działających na Litwie i w Norwegii

Duże, średnie i małe polskie firmy już wdrożyły w swoich systemach księgowych Jednolity Plik Kontrolny. Od stycznia 2018 roku przed podobnym wyzwaniem staną przedsiębiorcy prowadzący działalność na Litwie i w Norwegii, gdzie zacznie obowiązywać SAF-T.

Jak odzyskać VAT z niezapłaconych faktur

Wystawianie faktur VAT z odroczonym terminem płatności niekiedy rodzi po stronie podatnika obowiązek zapłacenia podatku VAT jeszcze przed otrzymaniem przez niego płatności za dostarczoną usługę lub towar. I o ile nie jest to ani wygodne, ani przyjemne dla naszej kieszeni, to w przypadku uregulowania przez kontrahenta należności wynikającej z faktury w terminie, nie powoduje to dalszych nieprzyjemności. Problem pojawia się jednak w przypadku, gdy pomimo wystawienia faktury kontrahent nie wywiązuje się ze swojego zobowiązania i uchyla się od zapłaty.

REKLAMA